Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: citizen_kane på torsdag 04. juli 2019, klokken 11:17
Hei. Jeg er fersk eier av en brukt Model S 2013-modell. Jeg kjøpte bilen hos Tesla, og har hatt den i omlag en måneds tid. Den har kjørt 80000ish.
Den var i dag på EU-kontroll hvor jeg fikk mangler på to bremseskiver og tre bremserør. Den utvidede, begrensede bruktbilgarantien sier:
Denne begrensede garantien dekker nødvendige reparasjoner eller utskiftinger for å utbedre defekter i materialer eller arbeid på deler produsert eller levert av Tesla (med unntak av batteri og drivenhet), som inntreffer etter normal bruk.
Kan jeg forvente å få reparert de nevnte manglene under garantien? Hva menes med "drivenhet"?
Tesla har solgt deg en bil med feil/mangler -dette er ikke noe som dukker opp i løpet av en måned...
Ta kontakt med ditt lokale Service Center og reklamer på bilen.
Etter forbrukerkjøpsloven er dette noe de må rette, om garantien er bedre er jo det fint -men ikke avgjørende.
Dette er noe Tesla skulle utbedret før de solgte deg bilen!
Sitat fra: citizen_kane på torsdag 04. juli 2019, klokken 11:17
Hei. Jeg er fersk eier av en brukt Model S 2013-modell. Jeg kjøpte bilen hos Tesla, og har hatt den i omlag en måneds tid. Den har kjørt 80000ish.
Den var i dag på EU-kontroll hvor jeg fikk mangler på to bremseskiver og tre bremserør. Den utvidede, begrensede bruktbilgarantien sier:
Denne begrensede garantien dekker nødvendige reparasjoner eller utskiftinger for å utbedre defekter i materialer eller arbeid på deler produsert eller levert av Tesla (med unntak av batteri og drivenhet), som inntreffer etter normal bruk.
Kan jeg forvente å få reparert de nevnte manglene under garantien? Hva menes med "drivenhet"?
Drivenhet er motoren. Bremsedeler er stort sett ikke noe som dekkes av garanti, da det betegnes som slitedeler. Om bilen var sånn når du kjøpte den (og det var den jo), så kan du reklamere.
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 04. juli 2019, klokken 11:38
Drivenhet er motoren.
Hmm... Trodde drivenheten besto av både motor, inverter og "girkasse"/differensial?
Sitat fra: Amoss på torsdag 04. juli 2019, klokken 12:45Hmm... Trodde drivenheten besto av både motor, inverter og "girkasse"/differensial?
Det gjør den.
Grunnen til at den ikke er dekket av bruktbilgarantien er at den er dekket av egen 8 års garanti, vil jeg tro. Det normale på nye S/X er 5 år/100k km på bilen og 8 år/ubegrenset km på batteri/drivenhet. Litt usikker på hvordan det er gjort på bruktbilene.
Sitat fra: Amoss på torsdag 04. juli 2019, klokken 12:45
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 04. juli 2019, klokken 11:38
Drivenhet er motoren.
Hmm... Trodde drivenheten besto av både motor, inverter og "girkasse"/differensial?
Selvfølgelig. Utifra innlegget til citizen_kane tenkte jeg det holdt å kalle den "motor".
Takk for svar, folkens! Som det antydes er mine kunnskaper om bil temmelig begrensede.
Jeg har bestilt servicetime gjennom appen (smidig!) hvor jeg beskriver problemene og at jeg forventer å få det dekket gjennom garantien. Dersom de er uenige i det må jeg med andre ord reklamere, hvis jeg forstår dere riktig. Noen som kjenner til om det finnes en reklamasjonsfrist?
Mine erfaringer med Tesla support er så langt temmelig negative. Jeg mangler fortsatt Type 2 ladekabel og har til gode å få et vettugt svar på når og hvordan jeg kan forvente å få en. Jeg håper derfor EUkontroll-saken løser seg uten for mye interaksjon med service-sentrene.
Har du blitt lovet Type 2 kabel? Dette var ikke standard i 2013.
Ellers har du 5 års reklamasjonsrett på bruktbilkjøp fra forhandler. Og mangler bør reklameres på ASAP. Men normal slitasje vil ikke dekkes av reklamasjon. Bilen må ha vært i dårligere stand enn du kunne forvente på kjøpsdato, for å si det slik.
Om det er snakk om rust kan faktisk mye skje på en måned, om bilen kjøres lite med høy regen, og lagres et fuktig sted. Spesielt om man lagrer bilen rett ved saltvann, slik at det står salttåke der bilen er parkert. Men fullt mulig dette dekkes av garantien.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 04. juli 2019, klokken 20:13
Har du blitt lovet Type 2 kabel? Dette var ikke standard i 2013.
Ellers har du 5 års reklamasjonsrett på bruktbilkjøp fra forhandler. Og mangler bør reklameres på ASAP. Men normal slitasje vil ikke dekkes av reklamasjon. Bilen må ha vært i dårligere stand enn du kunne forvente på kjøpsdato, for å si det slik.
Om det er snakk om rust kan faktisk mye skje på en måned, om bilen kjøres lite med høy regen, og lagres et fuktig sted. Spesielt om man lagrer bilen rett ved saltvann, slik at det står salttåke der bilen er parkert. Men fullt mulig dette dekkes av garantien.
Takk for tips. Kanskje jeg skal reklamere nå, og ikke vente til service-timen i enden av juli. Hvordan går man frem for å reklamere slik?
Dette er ingen garantisak, men en reklamasjonsssak. I mine øyne en nokså åpenbar sak i din favør. Ta kontakt med selger UMIDDELBART og fremsett en reklamasjon SKRIFTLIG. Får du ikke noe skriftlig fra dem så send dem en mail og referer til hva som ble sagt og/eller avtalt muntlig.
Liten oppdatering her: forsøker å få det reparert med dekning i garantien og har opprettet dialog. Det virker som mindre stress for alle parter sammenliknet med reklamasjon.
To be continued...
Sitat fra: citizen_kane på lørdag 06. juli 2019, klokken 08:46
Liten oppdatering her: forsøker å få det reparert med dekning i garantien og har opprettet dialog. Det virker som mindre stress for alle parter sammenliknet med reklamasjon.
To be continued...
Digg å få fikset det med så lite stress som mulig, men dersom dette tar tid bør du være klar over at det er en tidsfrist for å reklamere. Jeg mener denne er 2 måneder fra du oppdaget feilen.
Minst to måneder. Fkjl §27, første ledd.
Da er denne saken avsluttet. Kort oppsummering, som fortjener historisk presens:
- Kjøper brukt Model S av Tesla, henter den medio juni
- Samme dag får jeg beskjed fra myndighetene om at bilen må på EU-kontroll innen september
- EU-kontrollen avdekker rust på bremseskiver og bremserør. Da vi har kjørt bilen i underkant av 1000 km på dette tidspunktet føler jeg det er belegg for å be om vederlagsfri reparasjon gjennom garantien
- Bestiller service-time i appen, får time til slutten av juli
- Etter bittelitt frem og tilbake med Tesla blir det raskt klart at de ser for seg å reparere uten å belaste meg, med forbehold om at uventede ting kan bli avdekket
- Service-timen nærmer seg og jeg får et dokument over hva de har tenkt til å gjøre. Den inneholder utbedring av alle manglene fra EU-kontrollen, 4G-oppgradering jeg har bedt om samt flere andre forhold jeg ikke har meldt inn. Disse er kategorisert under "bekymring", og inneholder blant annet skifte av airbag og diverse andre ting jeg ikke vet hva er
- Leverer bilen til timen en onsdag, får beskjed om at den "sannsynligvis" blir ferdig før helgen. Dropper leiebil da jeg ikke kjører så mye i hverdagen
- Sjekker status fredag, bilen blir ikke ferdig til helgen
- Sjekker status tirsdag neste uke, bilen blir kanskje ferdig samme kveld, vet mer i morgen
- Sjekker status torsdag, bilen blir ikke ferdig til helgen. Får oppgitt at de venter på deler
- Sjekker status tirsdag, bil lovet ferdig dagen etter
- Får levert bilen personlig på jobben, to uker etter den var levert inn
- Får faktura, blir ikke belastet for noe av jobben med unntak av 4G-oppgraderingen jeg selv har bedt om
- Tar bilen til EU-etterkontroll, alt godkjent. Verkstedet bemerker at det er flere andre ting som er skriftet og forbedret
Selv om disse skadene strengt tatt skulle vært utbedret før jeg kjøpte bilen, og selv om reparasjonen tok vesentlig lenger tid enn estimert, sitter jeg igjen som en fornøyd kunde. Tesla har hele veien vært imøtekommende og positive, og det er et stort pluss hos meg at de utbedrer flere forhold jeg ikke har bedt om.
De fleste merkevare-forhandlere sjekker bruktbilene grundig før de averteres for salg, og utbedrer feil før levering til kunde. Med Tesla er det da tydeligvis litt anderledes...
Leser vilkår i den "Utvidet begrenset bruktbilgaranti" fra Tesla, men har ikke forstår om de «2 år».
er det 2 år fra leveringsdato? eller 2 år i tillegg til den fortsatt gjellende 5års nybilgaranti?
Fikk overlevert bruktbil fra tesla den 14 Juni 2019. Bilen er førstegangsregistrert den 27.02.2015
Så spørsmålet er om garanti gjelder inntil 14.06.2021, eller 27.02.2022? (gitt at bilen blir kjørt under 160t km)
"Utvidet begrenset bruktbilgaranti
Utvidet begrenset bruktbilgaranti gjelder kjøretøy som er over 4 år gamle eller har kjørt over
80 000 km (50 000 miles), men er under 6 år gamle og har kjørt mindre enn 160 000 km
(100 000 miles) ved levering fra Tesla.
Denne utvidede begrensede bruktbilgarantien gir dekning for kjøretøy som er inntil 2 år gamle
eller har kjørt inntil 160 000 km (100 000 miles), avhengig av hva som inntreffer først.
Garantien gjelder frem til det har gått 2 år fra du kjøpte bilen, eller frem til bilen har gått totalt 160.000 km. Vet ikke om nybilgarantien på 5 år/100.000 km opphører når du får bruktbilgaranti, men det er jo i ganske få tilfeller dette vil være en relevant problemstilling.
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 18. september 2019, klokken 18:17
Vet ikke om nybilgarantien på 5 år/100.000 km opphører når du får bruktbilgaranti, men det er jo i ganske få tilfeller dette vil være en relevant problemstilling.
Etter hva jeg har forstått så gjelder nybilgarantien uansett så lenge som den var lovet i utgangspunktet. Forhandler/importør/fabrikant kan ikke gå bort i fra den bare fordi de selger bilen på nytt som bruktbil innen for nybilgarantien.
Bruktbilgarantien her er en utvidelse av nybilgarantien når man ser at det er mindre enn 2 år igjen av nybilgarantien, slik at kjøper av bruktbilen uansett har minst 2 års "nybil"garanti. At du kan få opptil 80.000 (ok, 79.999 da bilen må ha gått *over* 80.000 :p ) nye "garanti-km" på bruktbilgarantien om bilen har gått over 80.000 synes jeg er generøst i forhold til "kun" 2 år ekstra.
Ser ut mer logisk at det er 2 år fra leveringsdato, da blir det i mitt tilfelle fram til 14 Juni 2021.
forresten ser på finn.no an noen selger videre sine Model S med 2 års utvidet garanti, men oppgir den utvidet garantien som 5+2år fra førtegangsregistrering dato.
Sitat fra: Paul på torsdag 19. september 2019, klokken 08:30
Ser ut mer logisk at det er 2 år fra leveringsdato, da blir det i mitt tilfelle fram til 14 Juni 2021.
forresten ser på finn.no an noen selger videre sine Model S med 2 års utvidet garanti, men oppgir den utvidet garantien som 5+2år fra førtegangsregistrering dato.
Hvis det et 5+2 år så har nok vedkommende kjøpt den utvidete garantien fra Allianz. Denne er såvidt jeg har skjønt langt fra så god som nybil-/bruktbilgarantien man får direkte fra Tesla.
tesla er i dag ikke villig til å følge hva som er riktig i forhold til garanti og reklamasjon de har egne bestemmelser mener de så flere ting blant annet seter å vinduer har bare 6 måneder garanti å reklamasjon er det ikke snakkom på bilen de vil heller ikke gi utfyldene begrunnelser derfor å kjøpe garanti av frima tesla har samarbeid med er som å hive penger ut av vinduet