Elbilforum.no

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: JV på Torsdag 04. Juli 2019, klokken 11:09

Tittel: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: JVTorsdag 04. Juli 2019, klokken 11:09
Hei, ble I-Pace eier i går (og første gang elbil eier) og lurte på hvilken hjemmelader har dere og erfaringer?

Ifølge denne linken https://evbox.com/electric-cars/jaguar/jaguar-i-pace (https://evbox.com/electric-cars/jaguar/jaguar-i-pace)
er den optimale laderen 1-Phase, 32A   7.4 kW.

Skal man velge 7.4 eller velger man 11 og regner med at software-oppdatering støtter dette på sikt?

Saltos eRange gjør det bra i tester, men mangler vel smartstyring av strøm https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-1 (https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-1)

Noen erfaringer med smartstyring av strøm, kreves vel god wifi dekning i garasjen?

Elbilforeningen har noen anbefalinger men fortsatt usikker på hva jeg skal velge: https://elbil.no/medlemsfordeler/ladebokser-til-elbil/ (https://elbil.no/medlemsfordeler/ladebokser-til-elbil/)

JV
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: Thomas ParsliTorsdag 04. Juli 2019, klokken 11:20
Jeg synes Easee er bra, koster 6.495,- som medlem i elbilforeningen hvis du er/blir kunde hos Tibber: https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/

Den kommer med 4G og er ikke avhengig av WiFi, men WiFi-antennen virker bra til å være så liten.

Eneste ulempen er at du må kjøpe ekstra kabel (hvis du ikke vil bruke den du har i bilen). Det får du på finn.no til rundt 1000,-
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: lr-80Torsdag 04. Juli 2019, klokken 11:21
Du får ikke 3-fas på din nåværende I-Pace, men har du 400V inn i huset bør du legge opp til f.eks. 3x16 (vil gi 11 kW, men bare 3,6 på I-Pace) eller 3x32 (7,2kW på I-Pace, inntil 22 kW på fremtidig elbil).
Jeg har annen lader, men ville gått for Easee om jeg kjøpte lader idag.
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: DonGTorsdag 04. Juli 2019, klokken 13:03
Anbefaler du tar en titt på WallBox Pulsar Plus.

https://intelligent-solutions.no/nettbutikken/wallbox-pulsar-plus/

Hvis du er en NAF medlemmer du kan få den akkurat når for 8.375,-  mot 11.125,- NAF medlemsskap er 600,- hvis du ikke er medlemmer

Den er smart du kan justere effekten opp til 32amp med bruk av en stromvelger med 7 trinn i boxsen.

Hvis effekten må nedjusteres på en Elvi lader, bare EVBox kan gjøre dette, gjennom en SOTA oppdatering.

Wallbox har bra støtte gjennom en egen app for å planlegger når bilen skal starte å stoppe lading. EVBox idag har ikke støtte for programmert lading.

Den nye Wallbox + versjon har støtte for WIFI og har jordfeilbryter type B for DC lekkasje deteksjon innebygget.

Jeg har valgt en Wallbox + med 32amp en fase med max effekt 7,4kW

På websiden det er skrevet "Wallbox- laderne er fleksibel - man kan øke effekten fra 7,4 kW til 22 kW med samme lader." Men, jeg tvile Jaguar kan øke "Onboard" lader effekt på bilen som idag kan støtte max 7kW med bare en SW oppgradering.

Jeg har hatt en Elvi fra EVBox siden November, men på grunn av en teknisk feil med max effekt lader kunne levere (som når er rettet), bestemt meg å returnere den.

Jeg håpe med en Wallbox lader, jeg kan få lading til å begynner på en tid jeg ønske, men litt usikkert at jeg må fremdeles bruk "Timed Charging Workaround" for at bilen vil våkne opp, når start tid for lading er aktivert.


Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: Egil FonnTorsdag 04. Juli 2019, klokken 13:53
Sikkert mange bra ladere der ute. Har stått en Salto boks på veggen min i snart 4 år nå. Den har ladet mine ulike el-biler uten feil til nå. Anbefaler kabel fast på boksen slik at bilens medfølgende kabel kan ligge fast i bilen.
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: daktariTorsdag 04. Juli 2019, klokken 14:00
Sitat
Skal man velge 7.4 eller velger man 11 og regner med at software-oppdatering støtter dette på sikt?
Som nevnt over, I-pace lader fra kun 1 fase, og dette er en fysisk begrensning i laderen i bilen. Kan ikke oppdateres via software og en eventuell fremtidig fysisk oppdatering ville blitt, hvis mulig, meget kostbar.

Å få et ladeopplegg som gjør at du kan koble om til 3-fas senere kan være smart. Dvs 3-fas sikring og jordfeilvern i sikringsskapet og en underfordeling i garasjen til laderen.
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: CorepTorsdag 04. Juli 2019, klokken 22:52
Kort spørsmål: Hvorfor trenger man å ha med ladekabelen som fulgte med i bilen, som nevnt over? Jeg skjønner at schukokladden kan være grei i et nødsfall, men er det ikke alltid fast ladekabel på de ulike hurtigladerne?

Er det hvis man skal bruke en kommunal lader eller noe slikt? Har aldri prøvd, og har heller ikke nøkkel. Er det noen vits i å skaffe seg slikt?
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: daktariTorsdag 04. Juli 2019, klokken 23:28
Ja, type-2 til type-2 er typisk "AC fleksilading" eller det vi kaller destinasjonslading. Offentlig parkering, kjøpesenter eller på hoteller.
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: nofuelnoFredag 05. Juli 2019, klokken 00:17
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: OddaaFredag 05. Juli 2019, klokken 08:50
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: daktariLørdag 06. Juli 2019, klokken 00:07
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?


Sent from my iPhone using Tapatalk
DC-lader hjemme er veldig dyrt, mener å ha lest 50-60.000. neppe verdt prisen med mindre man kommer sent hjem med tomt batteri og trenger fulladet hver morgen samtidig som en ikke får installert 32A enfas.
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: nofuelnoLørdag 06. Juli 2019, klokken 01:03
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?


Sent from my iPhone using Tapatalk

29.990,- ( kun 3 stk. tilgjengelig til den prisen )

Send mail til bestilling@nofuel.no
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: daktariLørdag 06. Juli 2019, klokken 08:46
Hva er prisen på Trafo da?
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: NordlandsLørdag 06. Juli 2019, klokken 13:03
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?
29.990,- ( kun 3 stk. tilgjengelig til den prisen )
Til sammenligning vil Juice Phaser gi ~6 kW til ~10 000,- om du allerede har en Juice Booster (tar 14.5A 3-fas TN inn og gir 25A 1-fas ut).

https://www.e-driver.net/en/shop-kategorien/product/3321878-juice-phaser
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: JVMandag 22. Juli 2019, klokken 18:52
Endte opp med Easee ladeboks koblet opp mot Tibber abonnement (power-up)

Elektriker satte opp 2-pol 25A elementautomat med ladehastighet på 20A - lader nå med 4,3 kW. Fornøyd med det. Får ikke mer ut av garasjen med dagens system.

Takk for tipset til dere!

JV
Tittel: Sv: Hjemmeladestasjon?
Skrevet av: NordlandsTirsdag 23. Juli 2019, klokken 10:32
Endte opp med Easee ladeboks koblet opp mot Tibber abonnement (power-up)

Elektriker satte opp 2-pol 25A elementautomat med ladehastighet på 20A - lader nå med 4,3 kW. Fornøyd med det. Får ikke mer ut av garasjen med dagens system.

Takk for tipset til dere!

JV
Virker som det ikke er særlig lang leveringstid på Easee lengre da?

Jeg synes også det er passelig å lade med 20A, selv om jeg fikk installert 32A har jeg bare så vidt testet det.