Elbilforum.no
Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: JV på torsdag 04. juli 2019, klokken 11:09
Hei, ble I-Pace eier i går (og første gang elbil eier) og lurte på hvilken hjemmelader har dere og erfaringer?
Ifølge denne linken https://evbox.com/electric-cars/jaguar/jaguar-i-pace (https://evbox.com/electric-cars/jaguar/jaguar-i-pace)
er den optimale laderen 1-Phase, 32A 7.4 kW.
Skal man velge 7.4 eller velger man 11 og regner med at software-oppdatering støtter dette på sikt?
Saltos eRange gjør det bra i tester, men mangler vel smartstyring av strøm https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-1 (https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-1)
Noen erfaringer med smartstyring av strøm, kreves vel god wifi dekning i garasjen?
Elbilforeningen har noen anbefalinger men fortsatt usikker på hva jeg skal velge: https://elbil.no/medlemsfordeler/ladebokser-til-elbil/ (https://elbil.no/medlemsfordeler/ladebokser-til-elbil/)
JV
Jeg synes Easee er bra, koster 6.495,- som medlem i elbilforeningen hvis du er/blir kunde hos Tibber: https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/
Den kommer med 4G og er ikke avhengig av WiFi, men WiFi-antennen virker bra til å være så liten.
Eneste ulempen er at du må kjøpe ekstra kabel (hvis du ikke vil bruke den du har i bilen). Det får du på finn.no til rundt 1000,-
Du får ikke 3-fas på din nåværende I-Pace, men har du 400V inn i huset bør du legge opp til f.eks. 3x16 (vil gi 11 kW, men bare 3,6 på I-Pace) eller 3x32 (7,2kW på I-Pace, inntil 22 kW på fremtidig elbil).
Jeg har annen lader, men ville gått for Easee om jeg kjøpte lader idag.
Anbefaler du tar en titt på WallBox Pulsar Plus.
https://intelligent-solutions.no/nettbutikken/wallbox-pulsar-plus/
Hvis du er en NAF medlemmer du kan få den akkurat når for 8.375,- mot 11.125,- NAF medlemsskap er 600,- hvis du ikke er medlemmer
Den er smart du kan justere effekten opp til 32amp med bruk av en stromvelger med 7 trinn i boxsen.
Hvis effekten må nedjusteres på en Elvi lader, bare EVBox kan gjøre dette, gjennom en SOTA oppdatering.
Wallbox har bra støtte gjennom en egen app for å planlegger når bilen skal starte å stoppe lading. EVBox idag har ikke støtte for programmert lading.
Den nye Wallbox + versjon har støtte for WIFI og har jordfeilbryter type B for DC lekkasje deteksjon innebygget.
Jeg har valgt en Wallbox + med 32amp en fase med max effekt 7,4kW
På websiden det er skrevet "Wallbox- laderne er fleksibel - man kan øke effekten fra 7,4 kW til 22 kW med samme lader." Men, jeg tvile Jaguar kan øke "Onboard" lader effekt på bilen som idag kan støtte max 7kW med bare en SW oppgradering.
Jeg har hatt en Elvi fra EVBox siden November, men på grunn av en teknisk feil med max effekt lader kunne levere (som når er rettet), bestemt meg å returnere den.
Jeg håpe med en Wallbox lader, jeg kan få lading til å begynner på en tid jeg ønske, men litt usikkert at jeg må fremdeles bruk "Timed Charging Workaround" for at bilen vil våkne opp, når start tid for lading er aktivert.
Sikkert mange bra ladere der ute. Har stått en Salto boks på veggen min i snart 4 år nå. Den har ladet mine ulike el-biler uten feil til nå. Anbefaler kabel fast på boksen slik at bilens medfølgende kabel kan ligge fast i bilen.
SitatSkal man velge 7.4 eller velger man 11 og regner med at software-oppdatering støtter dette på sikt?
Som nevnt over, I-pace lader fra kun 1 fase, og dette er en fysisk begrensning i laderen i bilen. Kan ikke oppdateres via software og en eventuell fremtidig fysisk oppdatering ville blitt, hvis mulig, meget kostbar.
Å få et ladeopplegg som gjør at du kan koble om til 3-fas senere kan være smart. Dvs 3-fas sikring og jordfeilvern i sikringsskapet og en underfordeling i garasjen til laderen.
Kort spørsmål: Hvorfor trenger man å ha med ladekabelen som fulgte med i bilen, som nevnt over? Jeg skjønner at schukokladden kan være grei i et nødsfall, men er det ikke alltid fast ladekabel på de ulike hurtigladerne?
Er det hvis man skal bruke en kommunal lader eller noe slikt? Har aldri prøvd, og har heller ikke nøkkel. Er det noen vits i å skaffe seg slikt?
Ja, type-2 til type-2 er typisk "AC fleksilading" eller det vi kaller destinasjonslading. Offentlig parkering, kjøpesenter eller på hoteller.
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Sitat fra: nofuelno på fredag 05. juli 2019, klokken 00:17
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Oddaa på fredag 05. juli 2019, klokken 08:50
Sitat fra: nofuelno på fredag 05. juli 2019, klokken 00:17
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?
Sent from my iPhone using Tapatalk
DC-lader hjemme er veldig dyrt, mener å ha lest 50-60.000. neppe verdt prisen med mindre man kommer sent hjem med tomt batteri og trenger fulladet hver morgen samtidig som en ikke får installert 32A enfas.
Sitat fra: Oddaa på fredag 05. juli 2019, klokken 08:50
Sitat fra: nofuelno på fredag 05. juli 2019, klokken 00:17
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?
Sent from my iPhone using Tapatalk
29.990,- ( kun 3 stk. tilgjengelig til den prisen )
Send mail til bestilling@nofuel.no
Hva er prisen på Trafo da?
Sitat fra: nofuelno på lørdag 06. juli 2019, klokken 01:03
Sitat fra: Oddaa på fredag 05. juli 2019, klokken 08:50
Sitat fra: nofuelno på fredag 05. juli 2019, klokken 00:17
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?
29.990,- ( kun 3 stk. tilgjengelig til den prisen )
Til sammenligning vil Juice Phaser gi ~6 kW til ~10 000,- om du allerede har en Juice Booster (tar 14.5A 3-fas TN inn og gir 25A 1-fas ut).
https://www.e-driver.net/en/shop-kategorien/product/3321878-juice-phaser
Endte opp med Easee ladeboks koblet opp mot Tibber abonnement (power-up)
Elektriker satte opp 2-pol 25A elementautomat med ladehastighet på 20A - lader nå med 4,3 kW. Fornøyd med det. Får ikke mer ut av garasjen med dagens system.
Takk for tipset til dere!
JV
Sitat fra: JV på mandag 22. juli 2019, klokken 18:52
Endte opp med Easee ladeboks koblet opp mot Tibber abonnement (power-up)
Elektriker satte opp 2-pol 25A elementautomat med ladehastighet på 20A - lader nå med 4,3 kW. Fornøyd med det. Får ikke mer ut av garasjen med dagens system.
Takk for tipset til dere!
JV
Virker som det ikke er særlig lang leveringstid på Easee lengre da?
Jeg synes også det er passelig å lade med 20A, selv om jeg fikk installert 32A har jeg bare så vidt testet det.