Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => Emne startet av: Klykken på fredag 28. juni 2019, klokken 13:37
https://www.tek.no/artikler/bmw-europeere-kjoper-ikke-elbiler/468780
Og utenlandsk media om samme sak: https://www.forbes.com/sites/michaeltaylor/2019/06/27/bmw-says-european-customers-arent-demanding-evs/#33a70157141b
Og samtidig denne rapporten:
https://cleantechnica.com/2019/06/03/electric-vehicle-sales-up-70-in-europe-april-ev-sales-report/
Da kan man samtidig spørre seg hvor langt ned i sanden BMW har stappet hodet sitt.
Det kan virke som om sjefen til BMW vil få en fallskjerm etterhvert.
(https://i.imgur.com/ag9qOFJ.jpg)
Ja Teslas 3'er startet fra 0 så grafen stiger veldig bratt og vil vel ikke fortsette så bratt framover. Men sluttverdien fra grafen viser at BMW sin 3'er og 4'er har mistet kjøpere og selger færre biler enn Tesla.
I USA.
I landet til gas guzzlere og coal rollers.
Og i år selges Teslas Model 3 i Europa for første år. De selger vel ikke bare i Norge? Pluss e-tron, i-Pace og kommende EQC, Taycan mfl...
For meg, som mangeårig og seriøs BMW-fantast, så er det intet annet enn ekstremt skuffende å lese Forbes-artikkelen. At en utviklingsdirektør i BMW går ut og sier slikt er en tragedie, og et tegn på at de virkelig er på vei i bakevja - og at det kun er penger (tapt salg) som kommer til å presse BMW til å lage noe skikkelig. BMW som jeg har sett på som et innovativt selskap har tydeligvis snudd innovasjonen til å bare lage større og større grill.
Jeg kan til dels være enig i at det i dag er insentiver som gjør elbiler attraktive, og at etterspørselen er forholdsvis lav sett bort fra det, men det handler om pris - pris handler om volum - volumet kommer med insentiver. På et tidspunkt blir elbilene enda billigere enn de er i dag, og da er det mange som vil ha elbiler også uten insentiver.
Er vel riktig det han sier og riktig det som står om at andre produsenter også mener det samme.
Man må lese det i sammenheng, ikke bare den ene bi-setningen / kommentaren. Han sier kundene ikke etterspør det, men at det er intensivene som driver salget (les: PRISEN på elbil vs fossilbil). BMW jobber mye mot regjeringer verden rundt for å få økt elbil-subsidier og det er nok riktige veien å gå. Norge bekrefter jo at det er insentiver som driver salg :)
https://cleantechnica.com/2019/06/28/bmw-lets-slip-that-its-electric-vehicles-cant-compete-with-teslas/
Bør lese denne også. Blir ikke mer oppløftet av å se på flere sitater fra den aktuelle direktøren. De bør skaffe seg en ny utviklingssjef.
Det har vel strengt tatt ikke vært så mye innovasjon fra BMW siste 15 årene, alt er små forbedringer på eksisterende konsepter, unntatt i3 som en avansert og flott Think/iMiev.
skuffende dager for BMW-fans.
Sitat fra: daktari på søndag 30. juni 2019, klokken 13:17
https://cleantechnica.com/2019/06/28/bmw-lets-slip-that-its-electric-vehicles-cant-compete-with-teslas/
Bør lese denne også. Blir ikke mer oppløftet av å se på flere sitater fra den aktuelle direktøren. De bør skaffe seg en ny utviklingssjef.
Det har vel strengt tatt ikke vært så mye innovasjon fra BMW siste 15 årene, alt er små forbedringer på eksisterende konsepter, unntatt i3 som en avansert og flott Think/iMiev.
skuffende dager for BMW-fans.
Absolutt. Frølich var en av dem som tuppet ut gjengen bak i3 når salget ikke helt gikk i taket første året. Etter det har det vært full "brems" i alt bortsett fra fine tegninger i ny og ne. Men, nå murres det innad etter sterkt fall i inntjening, og flere direktører ryktes på vei ut...
Det er en litt høna eller egget-situasjon. Kundene som BMW har etterspør selvsagt ikke elbiler i familiebilklassen fordi BMW ikke har det. Det samme gjelder stort sett alle bilprodusentene i Europa.
Det handler om å tørre å satse på noe, slik de gjorde med i3. Hadde BMW turt å satse på iX3, i stedet for å dytte batterier i en X3 diesel, så ville nok markedet etterspurt elbiler hos BMW også.
X3 er i et kjempeviktig segment for alle Europeiske bilprodusenter, så synd BMW driter seg så fullstendig ut med sin iX3. Det betyr at BMW ikke vil ha en viktig volummodell med eldrift frem til iX3 LCI kommer om 4-5 år. Synd for alle som jobber i Bavaria og Bilia, som heller bør finne seg jobb hos Møller eller Røhne&Selmer, som kommer til å ha mer enn nok å gjøre med Skoda sin el-SUV, VW sin ID-satsing og Ford sin Mustang-SUV. Alle med elbiler med over 600 km rekkevidde og dermed langt forbi dieselpurka iX3.
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 28. juni 2019, klokken 14:12
Det kan virke som om sjefen til BMW vil få en fallskjerm etterhvert.
(https://i.imgur.com/ag9qOFJ.jpg)
Ja Teslas 3'er startet fra 0 så grafen stiger veldig bratt og vil vel ikke fortsette så bratt framover. Men sluttverdien fra grafen viser at BMW sin 3'er og 4'er har mistet kjøpere og selger færre biler enn Tesla.
Ikke at grafen har noe som helst med Europa å gjøre, men det er lettere nonchalant å presentere denne grafen uten å se på hvordan salget av (relativt) små sedaner er.
Hint; Trenden er nedadgående. Ford US har ganske enkelt trukket seg ut av dette markedet, og - nei - årsaken er ikke Model 3 (som jeg selv eier...).
Det er også fryktelig ignorant å stemple USA i sin helhet som landet til ICE-biler. Det er mer sammensatt enn som så, og Cali. har en av verdens sterkeste incentivordninger for kjøp av elbiler.
Ja, ingen krise for BMW i USA akkurat, så det eksemplet med utgående 3-/4-serie blir urelevant.
7,5% økning i salget juni 2019 sammenlignet med juni 2018. Det var 5. måned på rad med økning.
3-/4-serie er volum-modeller, men det er X-bilene BMW tjener på.
Man kan kritisere BMW for litt laber satsning på EL, men å påstå at de sliter med salg blir totalt feil :police:
Vet ikke om denne har vært oppe før, men BMW driver nå på med litt utvikling av elbiler ennå: https://jalopnik.com/i-rode-in-bmws-absurd-710-hp-electric-5-series-developm-1835820250
Europeiske bilprodusenter har alltid hatt tøffe markeder i USA. Her dominerer merker som produseres i hjemlandet.
Ford selger flere F150 pickups iløpet av 2,5 måned enn Model 3 og BMW 3/4 serie til sammen i løpet av året.
Eller en bil hvert 30 sekund som de liker å promotere selv.