Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Mippen på onsdag 26. juni 2019, klokken 12:11

Tittel: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Mippenonsdag 26. juni 2019, klokken 12:11
Det dukker stadig opp rapporter fra folk som har kjørt noen mil om lakk som flasser av og rusproblemer. Kan dette bli den neste store saken til Tesla?

https://gritdaily.com/tesla-paint-issues/amp/
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 26. juni 2019, klokken 12:31
Virker som stort sett samme karen/samme miljø er kilden til mye av det. Han var/er vel her på forumet også?
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: olavxxxtirsdag 02. juli 2019, klokken 19:06
Virker som stort sett samme karen/samme miljø er kilden til mye av det. Han var/er vel her på forumet også?
Han lager mange kontoer og spammer over alt ja.
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 02. juli 2019, klokken 19:19
Håper Mippen får penga sine snart...

Samtidig: https://www.teslarati.com/tesla-model-3-paint-quality-issues-debunked-by-specialist-video/
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: CaZpaHtirsdag 02. juli 2019, klokken 20:25
Fikk en skade fra garasjeporten min på panseret på bilen min og skal få denne rettet ut samt hellakkere panseret.

Reiste da til MPS Micropaint (da disse ordner Tesla lokalt her jeg bor og jeg har god erfaring med dem fra før samt de reparerer lakkskader på ganske mange bilmerker). Spurte der om det var slik at Tesla sin lakk virkelig var så dårlig som det mange påstår. Han på MPS mente at Tesla hverken var noe bedre eller dårligere enn andre merker. Litt tilfeldig stod det en VW der vi snakket og han pekte på den og sa: "DER! snakker vi dårlig lakk! Men siden det ikke er en Tesla så er det heller ikke noe å skrive om da dette er noe vi har visst i flere tiår."
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: hELgenentirsdag 02. juli 2019, klokken 20:30
Trodde problemet med lakk og Tesla var alle steder de ikke lakkerte...
Forøvrig er dagens billakk dårlig uansett merke. Alt for tynt og alt for sprø..
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Mippenonsdag 03. juli 2019, klokken 12:35
Det er vel mange som har klaget på at lakken slites ekstra fort på utsatte steder? Jeg ser at nye Model 3 nå leveres med folie på bla. kanaler for å beskytte bedre.
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Klykkenonsdag 03. juli 2019, klokken 12:41
Alle biler med lakkerte kanaler og som mangler skvettlapper har slitasjeproblem i forhold til lakk. Dette er langt ifra unikt for Tesla. Bl.a. bakfangeren på vår i3 er særdeles stygg etter 90.000km.
Positivt at de i det minste har tatt tak i det med foliering, da. :)
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: PionerThinkonsdag 03. juli 2019, klokken 13:32
Hvilke underlag kjører du på Klykken?
Vår i3 har gått 71.000 km i lavlandet rundt Kristiansand i lave hastigheter, og har ingen spor på bakfangeren?
Så skal det sies at på de foregående BMW'ene vi hadde var klarlakken ganske preget på fremre kanaler av partikler fra framhjulene mens bak var det lite eller ingenting(bortsett fra foran bakhjul) ??? NB. De foregående var 4-hjulstrekkere vel å merke og kjørt på fjellet med saltede/snødekte og grusete veier i tillegg!
Skal jo sies i3'en har plastskjørt og spes utforming bak framhjul, samt folie foran bakhjul, og kjøres den mest på bare og saltede veier så skal det en del til for å få de helt store merkene på den, så derfor lurte jeg på din bruk av bilen?
Jeg vil derfor tro at underlaget man kjører på i årenes løp har en del å si for hvorden det ser ut både foran og bak alt etter hjuldrift?
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Klykkenonsdag 03. juli 2019, klokken 15:38
Asfalt og grus. Veier saltes og gruses om vinteren her.
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Thuleonsdag 03. juli 2019, klokken 23:20
Første post på forumet etter å ha sniklest noen år (takk for gode tips underveis!)

Et lite bakteppe og noen betraktninger:

Etter en del vurderinger fram og tilbake på hvorvidt jeg kunne akseptere bla diverse software-problemer samt en mulig lengre prosess for å få en «feilfri» bil ved utlevering, bestemte jeg meg for å bestille en svart Model 3 for en par uker siden! Valget var i utgangspunktet temmelig enkelt etter å ha fått lånt en LR AWD for prøvekjøring over to dager – for en bil! Muligens den beste bilopplevelsen jeg har hatt.

Bestemte meg deretter for å selge både fossil og annen el-bil før bestilling, og leverte begge inn til klargjøring før salg hos et lokalt firma (innvendig rens og polering). Ved henting av bilene etter klargjøring, hadde jeg en lengre samtale med representanten for firmaet, og temaet dreide etterhvert over på de fem stk Model 3 de hadde stående inne for behandling, hvorpå vi begge var enige om at dette var en morsom bil! Dog var han ganske, og overraskende mtp at Tesla av forskjellige årsaker er en stor oppdragsgiver for dem, klar på at lakk-kvaliteten på bilene de har hatt inne er temmelig dårlig.. Tynn, ujevn og myk, og dermed sensitiv lakk for riper og skader var ordene hans. I motsetning til hva som er nevnt med MPS Micropaint ovenfor, sa represesentanten jeg pratet med, uoppfordret, at lakk-kvaliteten var noe av det verre han hadde jobbet med, også sammenlignet med Nissan Leaf som han sa ikke var optimal heller. Så forskjellige oppfatninger her tydeligvis. Etter hans erfaring (som var basert på behandling av noen 10-talls Model 3) var dog den røde lakken langt bedre, og han anbefalte ganske sterkt å gå for denne om jeg skulle bestille. Etter litt research vel hjemme, fant jeg det ganske naturlig at den røde lakken er bedre, da den er multi-coat – og, bestemte meg dermed for å skifte fra svart til rød, med en formening om at dette ville løse utfordringen med lakk.

Før bestilling derimot, har jeg blitt oppmerksom på det trådstarter nevner rundt lakk som flasser av og rustproblemer, noe som ser ut til å rapporteres fra såvel vinter og saltfrie områder som California, til Canada (hvor bilene i noen tifeller har kjørt både en og to vintersesong), Finland, Sverige og Norge m.f. Virker jo som problemene som rapporteres ikke kun skyldes dårlig lakk, men heller en eller annen form for designfeil(?), som gjør at områdene rundt hjulbuene samt sidene på bilen rett og slett blir sandblåst – og muligens i kombinasjon med dårlig lakk gjør disse områdene eksponert for rust. Hovedlinjen til Tesla i disse sakene ser ut til å være er at dette har skjedd som følge av en ytre påvirkning (som jo er sant), og at det ikke dekkes av garanti. Naturlig nok, all den tid de har solgt noen hundre tusen av bilen, og eventuelle reklamasjoner og dermed innrømmelser av at dette skyldes en svakhet ved bilen, kan slå temmelig dramatisk ut for dem. Om de ikke gjør det, og dette viser seg å eskalere etterhvert som bilene går noen kilometer, og spesielt i Norge kommende (og første) vintersesong, vel, kan bli ganske dramatisk det også.

Ser det nevnes ovenfor at alle biler med lakkerte kanaler og som mangler skvettlapper har et slitasjeproblem. Er enig i at alle slike biler er utsatt for slitasje, men dog i veldig forskjellig grad. Et problem blir det ikke før man ser følgeskader som i de rapporterte tilfellene rundt Model 3, som lakk som flasser, påfølgende rust etc – og i de sakene som er kjent, ser det ut til å være et temmelig stort problem.

Time will tell. For min del kan jeg som sagt leve med en del utfordringer med software, panel gaps etc i bytte mot de andre kvalitene som Model 3 gir – men, rust, og som ikke blir godkjent som garantisak, kan bli en dyr og kjedelig affære. Har dermed utsatt bestilling til bilene som har blitt levert til Norge har fått noen måneder bak seg på Norske veier og muligens til etter vintersesongen, og det blir klarere hvorvidt dette er et generellt problem eller ikke, og hvordan Tesla evt forholder seg til det. Sitter klar til å bestille..
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: mthoringtorsdag 04. juli 2019, klokken 00:42
Er man redd for dette så kan det vel være en mulighet å få montert på skvettlapper, samt foliere bilen langs sidene. Bør holde seg bra da.
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: ok67torsdag 04. juli 2019, klokken 10:31
I følge Ren Bil i Trondheim er den svarte myke lakken som blir brukt (på heilt svarte TM3) identisk med svart lakk på Jaguar...
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: k1torsdag 04. juli 2019, klokken 10:32
Enig med mthoring her. Hadde ikke sittet og ventet pga dette. Når du får bilen legger du på klar folie på utsatte områder. Koster deg noen få tusenlapper. I tillegg til skvettlapper foran. Så får du bil nå og ikke om lang tid. Vel og merke dersom du ønsker bil nå da...
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 04. juli 2019, klokken 10:43
Dette med skvettlapper har vært en ny lærdom for min del og det gjelder ikke bare Tesla. Om du kjører i områder med litt sølete vei, se på andre biler hvordan de ser ut oppover dørsidene.
Søle viser tydelig hvor grus og småpartikler blir kastet opp på siden av bilen. Jeg trengte bare en enkelt tur på fjellet før jeg innså hvor mye skvettlapper har å si.

Nyere biler får større hjul, bredere hjul og de trekkes lengre ut i hjulbuen av estetiske årsaker. Dette fører til at der eldre biler fikk nær all sprut fra hjulene inn i hjulbuen, er det nå mye som havner på siden av bilen. Form over funksjon.

Har M3 for skral beskyttelse ift sprut fra forhjulene? Kanskje. Men å montere skvettlapper tar 5 minutter og gir en bedre beskyttelse enn de fleste produsenter leverer fra fabrikk i denne klassen. Klarer du skru inn skruer i en planke klarer du montere skvettlapper :)
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Rosstophertorsdag 04. juli 2019, klokken 10:58
Enig med mthoring her. Hadde ikke sittet og ventet pga dette. Når du får bilen legger du på klar folie på utsatte områder. Koster deg noen få tusenlapper. I tillegg til skvettlapper foran. Så får du bil nå og ikke om lang tid. Vel og merke dersom du ønsker bil nå da...

For mange kjøpere tar det nok vekk litt av gleden med splitter ny bil dersom man vet at man må bruke tid og penger på å "reparere" den med en gang man får den. Selvfølgelig dersom man ha bil nå, og man ha Model 3, er det bare å løpe og kjøpe. Ellers høres det ut som et godt forslag å vente og se hvordan bilene overlever vinteren.
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Muffinmanlørdag 06. juli 2019, klokken 14:11
Jeg fryktet at dette ville bli et tema lenge før leveringene startet i Norge. Beklager pessimismen, men jeg tror faktisk det blir en del spetakkel når den første vinteren er unnagjort.

Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: k1lørdag 06. juli 2019, klokken 15:56
Enig med mthoring her. Hadde ikke sittet og ventet pga dette. Når du får bilen legger du på klar folie på utsatte områder. Koster deg noen få tusenlapper. I tillegg til skvettlapper foran. Så får du bil nå og ikke om lang tid. Vel og merke dersom du ønsker bil nå da...

For mange kjøpere tar det nok vekk litt av gleden med splitter ny bil dersom man vet at man må bruke tid og penger på å "reparere" den med en gang man får den. Selvfølgelig dersom man ha bil nå, og man ha Model 3, er det bare å løpe og kjøpe. Ellers høres det ut som et godt forslag å vente og se hvordan bilene overlever vinteren.

Joda ser den, men for ~3000kr har du løst problemet og bilen overlever vinteren uten varige men mtp stein/sand sprut opp i lakken. Er det da verdt å vente et halvt år eller mer da? Her er vi vel også forskjellige, men hvis jeg begynner aktivt å se etter en ny bil nå, så er det fordi jeg ønsker en ny bil nå, ikke om 1 år.
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Mippensøndag 07. juli 2019, klokken 09:32
En ting er folie men folien går ikke rundt kanten på skjermer og paneler. Ofte er det i kanter biler begynner å ruste først fordi det er vanskeligere å beskytte en kant enn en stor flate.

Eks under
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Mippensøndag 07. juli 2019, klokken 09:39
Det er slike bilder som dette (Canada) man virkelig ikke ønsker å se. Vi får håpe at dette er mandags biler. 30.000 kilometer skal denne ha gått. 12 måneder.
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: grsøndag 07. juli 2019, klokken 11:46
Er det en haug med bilkjøpere som aldri har kjøpt ny bil før, som kjøper Tesla nå?

Dette er ikke noe nytt hos andre merker heller, og jeg har ikke inntrykk av at de informerer så mye mer. Bare noen dager siden jeg snakket med en BMW M4-eier med klar folie foran hjulbuene bak, fordi slitasje der er et stort problem - akkurat som på Model X.

Monterte selv skvettlapper foran på min X rimelig kjapt, fordi jeg vet jeg kjører på mye vinterveier som strøs, og på grusveier om sommeren. Hadde det på e-Golfen også..
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Mippensøndag 07. juli 2019, klokken 12:30
Er det en haug med bilkjøpere som aldri har kjøpt ny bil før, som kjøper Tesla nå?

Det er vel begge deler. Det er bare tiden som vil vise hvor godt Model 3 er beskyttet mot rust og slitasje på utsatte steder. De fleste vet at det er stor forskjell på lakk. Bruker du den kjipest sorten for å spare penger er det ikke sikkert den er like holdbar som de andre selv om man lakkerer like godt som på en annen bil. Tesla har også vist at de sliter med å få til et likt resultat på alle bilene sine siden noen får biler som er skikkelig lakkert, mens andre ikke er det. Derfor kan man ikke med sikkerhet si hvor godt de er beskyttet på de mest utsatte stedene. De fleste biler vil før eller senere få problemer med rust, men det er kvaliteten på lakken og hvor godt arbeid som danner grunnlaget for hvor godt bilen er beskyttet.
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: hELgenensøndag 07. juli 2019, klokken 12:34
Skvettlapper + skikkelig behandling av kanaler er noe som bør være standard på biler levert til Norge.
Ikke alle leverer det, men det burde i det minste være en opsjon - her kunne Tesla slå to fluer i en smekk ved å tilby dette mot ekstra betaling før levering. Det er uansett en fornuftig investering og det sender et tydelig signal til Tesla om hva eieren forventer og etterspør.
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: hELgenensøndag 07. juli 2019, klokken 12:57
Er det en haug med bilkjøpere som aldri har kjøpt ny bil før, som kjøper Tesla nå?

Det er vel begge deler. Det er bare tiden som vil vise hvor godt Model 3 er beskyttet mot rust og slitasje på utsatte steder. De fleste vet at det er stor forskjell på lakk. Bruker du den kjipest sorten for å spare penger er det ikke sikkert den er like holdbar som de andre selv om man lakkerer like godt som på en annen bil. Tesla har også vist at de sliter med å få til et likt resultat på alle bilene sine siden noen får biler som er skikkelig lakkert, mens andre ikke er det. Derfor kan man ikke med sikkerhet si hvor godt de er beskyttet på de mest utsatte stedene. De fleste biler vil før eller senere få problemer med rust, men det er kvaliteten på lakken og hvor godt arbeid som danner grunnlaget for hvor godt bilen er beskyttet.

Det er helt klart at mange av kundene som Tesla til nå har hatt stort sett har vært opptatt av alt annet en tradisjonelle kvalitetskjennemerker på en bil. Med Model 3 så treffer de nok også en del andre kunder som stiller helt andre krav til kvalitet og oppfølging. Her kommer vurderinger som "mest bil for pengene" i større fokus enn på Model S og X. Folk kjøper ikke en Model 3 for å sende et signal til omverden på samme måte som de kanskje gjorde i starten på Model S og X. Mange som går til innkjøp av Model 3 har også trolig null interesse av å vise seg frem - de har kanskje null interesse av ytelsene, null interesse i teknikken osv..De vil bare en en miljøvennelig bil med god rekkevidde og et fornuftig utbygget ladenettverk - de bryr seg katta i spillene, den store skjermen osv - de forventer et trygt og godt kjøp - ikke en lekebil som er moro å kjøre. Det er trolig ekstremt mye vanskeligere for Tesla å tilfredsstille disse kundene enn hva de til nå har opplevd. Dette burde de ta konsekvensen av å tilby tjenester som gjør bilkjøpet og eierskapet trygt og godt. Veien dit trenger ikke være så lang bare man begynner å ta tak i dette og innser at alle kundene i andre enden ikke nødvendigvis lar seg blende av teknikk,rå ytelse eller får følelsen av å være med på noe nytt og spennende.
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Softbluemandag 08. juli 2019, klokken 21:59
Det ser ut som om framskjermene mine på begge sider kun er lakkerte med grunning i døråpningene og mangler topplaget med fargelakk.
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: hELgenenonsdag 10. juli 2019, klokken 00:15
Det er vel normalt 3 lag: grunning,lakk,klarlakk. Tesla operer kanskje med kun grunning enkelte steder? Ville fått alt lakkert uansett. Å event. vente på at Tesla skal fikse det kan fort vise seg for sent før rusten kommer.  Bedre føre var osv...
Tittel: Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
Skrevet av: Kongle.torsdag 18. juli 2019, klokken 22:28
Når det gjelder overflatebehandling av hulrom rundt dørhangsler osv. Det at det ikke er påført lakk der har nok mest en kosmetisk estetisk effekt. Så lnege primeren dekker godt vil ikke dette være dårligere beskyttet enn om det var påført to lakk strøk til. Det er ytre påvirkninger som kan påvirke og forringe overflatebehandlingen og som igjen kan føre til at eksponert overflate korroderer.

Skvettlapper er nok ikke så dumt spørs om det må bli det på min M3 også!