Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: viggosk på tirsdag 25. juni 2019, klokken 09:05
Ny Software ut nå, denne kom på LTE uten WFI, mulig dette er en kritisk oppdatering.
Fikk den samme selv.
Samme release notes som på 20.4.1, så her er det vel som sagt en kritisk fiks.
Er med. Krisefix, kosefix, tar med alt som er "gratis" ;)
Eller ikke en fiks i det hele tatt.. etter oppdatering får jeg ikke kontakt med bilen annet enn når den har tilgjengelig WiFi.
Sitat fra: HalvorV på tirsdag 25. juni 2019, klokken 13:10
Eller ikke en fiks i det hele tatt.. etter oppdatering får jeg ikke kontakt med bilen annet enn når den har tilgjengelig WiFi.
Jeg har ingen problem med kontakt via appen på denne på LTE.. Prøv en restart.
Men jeg har ikke kjørt noe enda, så ikke fått testet hva som er endret.
En restart? Har tatt 10....
Men nå er bilen plutselig tilbake på LTE helt uten inngripen fra undertegnede.
Fikk denne i går kveld, bare ett døgn etter forrige oppdatering, så det var formodentlig en bugfix som hastet litt. Har kjørt 13-14 mil i dag, og inntrykket er vel at autopiloten er litt smoothere i den forstand at den starter bremsing litt tidligere, f.eks. når bilen foran bremser, slik at det ikke blir så mye bråbrems, men på den annen side syntes den å bremse litt hyppigere enn før. For øvrig kan jeg ikke si at jeg merker den helt store forskjellen.
Bilen står og venter på navigasjonsoppdatering, jeg får den ikke ned på wifi engang. Antar at denne blokkerer for ny software ellers? Er på 20.2.1 enda.
Samme problem her. Den har lastet ned nesten hele neste, men henger der. Og alt er bare bug.
Sitat fra: Vhagar på torsdag 27. juni 2019, klokken 14:57
Bilen står og venter på navigasjonsoppdatering, jeg får den ikke ned på wifi engang. Antar at denne blokkerer for ny software ellers? Er på 20.2.1 enda.
Kanskje min også står og venter på Navi oppdatering da jeg også er fortsatt på 20.2.1 >:(
Noterer med glede at AP1 ikke har blitt dårligere med 2019.20.2.1 i hvert fall. Ingen nag hvert 15 sek og like stabil og forutsigbar som før. Beklageligvis deilig å levere tilbake 2019 loaner mtp AP :(
V9 GUI derimot er noe herk, men går seg vel til etter hvert.
Sitat fra: gr på torsdag 27. juni 2019, klokken 17:31
Samme problem her. Den har lastet ned nesten hele neste, men henger der. Og alt er bare bug.
Ja - det er mye insekt om sommeren...
Jeg fikk 2019.20.4.2 idag. Jeg hoppet rett fra 2019.20.2.1 så var klar for og se om jeg hadde fått Beach Buggy 2. Men jeg fikk alle andre endringer i meny listen osv men jeg fikk ikke spillet. Noen som dette virker kjent for? Det er en model s 100d 2018
Sitat fra: TeslaKriss på tirsdag 02. juli 2019, klokken 10:47
Jeg fikk 2019.20.4.2 idag. Jeg hoppet rett fra 2019.20.2.1 så var klar for og se om jeg hadde fått Beach Buggy 2. Men jeg fikk alle andre endringer i meny listen osv men jeg fikk ikke spillet. Noen som dette virker kjent for? Det er en model s 100d 2018
Mener at du må ha mcu2
Har hatt 2019.20.4.2 noen dager, og det virker som den iboende redsel for store lastebiler nærmes er eleminært. Kjørt 30 mil på 2-feltsvei med midtdelerlinje, og til tross for mye tungtrafikk fikk jeg ingen oppbremsinger. Framgang!
Hadde en meget smooth tur på E18 i dag! Til og med påkjørslene ble gjennomført uten noe særlig problemer.
Påkjørsler går bare greit hvis det er en asfaltskjøt.
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. juli 2019, klokken 18:53
Påkjørsler går bare greit hvis det er en asfaltskjøt.
Ja, er det en tydelig skjøt så ser du det i displayet at fila ikke utvider seg.
Men, før har den klart å holde seg til venstre også når man ser at fila blir dobbelt så stor i displayet. Denne gangen behersket den seg og holdt seg mye mer til venstre.
Kan være en tilfeldighet denne gangen, hvem vet.. får testet helt ned til Kristiansand i morgen :+1:
Tror mest på tilfeldigheter. Autosteer trenger nok fremdeles to linjer å styre etter, og linjer som ikke har for stor avstand. Vet ikke helt hvordan man med den teknologien som er i bilen nå kan unngå det. Hadde en Volvo XC90 foran meg, og den var også en snartur til høyre ved påkjøringen. Nesten komisk å se hvordan de to fulgte nøyaktig samme mønster.
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. juli 2019, klokken 18:14
Har hatt 2019.20.4.2 noen dager, og det virker som den iboende redsel for store lastebiler nærmes er eleminært. Kjørt 30 mil på 2-feltsvei med midtdelerlinje, og til tross for mye tungtrafikk fikk jeg ingen oppbremsinger. Framgang!
Mulig det, men tunneler og broer er det fortsatt ikke noe glad i...
Påkjørslene takler den like dårlig som før her på E6 sør for Oslo.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juli 2019, klokken 19:23
Påkjørslene takler den like dårlig som før her på E6 sør for Oslo.
Grunn nok til å ligge i venstrefila det. Men etter nettopp å ha kjørt 100 mil i Sverige og Danmark og opplevd hvor bra ting fungerer der så blir man jo litt frustrert over den norske veibyggingen...
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. juli 2019, klokken 20:07
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juli 2019, klokken 19:23
Påkjørslene takler den like dårlig som før her på E6 sør for Oslo.
Grunn nok til å ligge i venstrefila det. Men etter nettopp å ha kjørt 100 mil i Sverige og Danmark og opplevd hvor bra ting fungerer der så blir man jo litt frustrert over den norske veibyggingen...
30000-40000 Teslaeiere kan jo få SVV til å starte med markering helt til feltene er flettet ;)
I USA, Danmark, Sverige, og sikkert flere, går den stiplede markeringen hele veien mellom påkjøringsfeltet. Er det kun norsk greie å stoppe den før?
Jeg har tenkt tanken om å ta en tur ut sent nattestid, med hvit sprayboks (neppe særlig holdbart) eller en bred pensel og noe heftig hvitmaling, og "fikse" de mest irriterende områdene. Skal vi ta en dugnad landet over? :laugh:
Ikke i Danmark. Har kjørt 800 kilometer der for noen dager siden, og de har ikke markering ved påkjørselfelt. Svenskene derimot....
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 02. juli 2019, klokken 20:11
30000-40000 Teslaeiere kan jo få SVV til å starte med markering helt til feltene er flettet ;)
Man kan ta med seg endel tusener av andre bilmerker også....
Er det kanskje fordi markeringen i akselerasjonsfeltet blir kjørt i stykker at de ikke gidder?
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. juli 2019, klokken 20:38
Er det kanskje fordi markeringen i akselerasjonsfeltet blir kjørt i stykker at de ikke gidder?
En god teori, bortsett fra at det funker helt fint i Sverige og en haug med andre land. :)
ser og nå at hvis du har AP på i et påkjøringsfelt setter den på blinklyset vel tidlig..
... og veldig sent med NoA på avkjøringsfelt. Faktisk akkurat i det selve avkjøringen blir påbegynt. Burde begynt når oppbremsingen begynner.
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. juli 2019, klokken 22:20
... og veldig sent med NoA på avkjøringsfelt. Faktisk akkurat i det selve avkjøringen blir påbegynt. Burde begynt når oppbremsingen begynner.
Fortrinnsvis bør vel ikke oppbremsingen begynne før man har kjørt av, så man ikke hindrer evt. biler bak. Jeg prøver ihvertfall alltid å kjøre slik.
Vel. Hva er da egentlig vitsen med å bruke blinklyset i det hele tatt? Ligger man i 110 km/t, og skal svinge av motorveien ser jeg det som en fordel at farten blir senket (betraktelig). Og at man samtidig indikere for de bak at man bremser for å svinge av. Mulig litt pirk, men slik har jeg nå alltid gjort det på motorvei.
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. juli 2019, klokken 22:56
Vel. Hva er da egentlig vitsen med å bruke blinklyset i det hele tatt? Ligger man i 110 km/t, og skal svinge av motorveien ser jeg det som en fordel at farten blir senket (betraktelig). Og at man samtidig indikere for de bak at man bremser for å svinge av. Mulig litt pirk, men slik har jeg nå alltid gjort det på motorvei.
Det er som jkirkebo sier riktig å senke farten når man har svinget av, hvorfor skal du gjøre det før og lage unødvendige nedbremsinger for andre? Gjør du det samme når du svinger inn på motorveien og, kjører i 80 inn på motorveien og akselererer?
Det er flere avkjøringer som jeg mener ikke "tåler" 110 km/t etter at man har påbegynt avkjøringen. Du er jo tydeligvis kjent i Vestfold, og neste gang kan du prøve å ta den sydlige avkjøringen til Sandefjord med en inngangshastighet på 110. Avkjøringsfeltet er ca 60 meter langt før en ganske krapp sving. Men som sagt, dette er min mening. Og kjøreopplæring av deg har jeg ikke behov for.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. juli 2019, klokken 20:07
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juli 2019, klokken 19:23
Påkjørslene takler den like dårlig som før her på E6 sør for Oslo.
Grunn nok til å ligge i venstrefila det. Men etter nettopp å ha kjørt 100 mil i Sverige og Danmark og opplevd hvor bra ting fungerer der så blir man jo litt frustrert over den norske veibyggingen...
Noen nyere påkjøringsfelt er stiplet til "the bitter end" også her i Norge. Det er minst ett slikt mellom Grimstad og Horten (riktignok ikke på 4-felts vei).
Kanskje det er en endring i emning?
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. juli 2019, klokken 23:10
Det er flere avkjøringer som jeg mener ikke "tåler" 110 km/t etter at man har påbegynt avkjøringen.
Selvfølgelig må man tilpasse farten etter veien, men du la det frem som om du alltid slår av på farten før du svinger av. Det skaper unødvendige nedbremsinger og potensielt farlige situasjoner hvis det er stor trafikk.
Du kan jo høre med en kjørelærer hvis du ikke er åpen for forslag fra andre. Det at man alltid har gjort noe på en måte betyr ikke at det er riktig.
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. juli 2019, klokken 23:10
Det er flere avkjøringer som jeg mener ikke "tåler" 110 km/t etter at man har påbegynt avkjøringen. Du er jo tydeligvis kjent i Vestfold, og neste gang kan du prøve å ta den sydlige avkjøringen til Sandefjord med en inngangshastighet på 110. Avkjøringsfeltet er ca 60 meter langt før en ganske krapp sving. Men som sagt, dette er min mening. Og kjøreopplæring av deg har jeg ikke behov for.
Ja, det er flere slike korte av- og påkjøringer på E18 i Vestfold. Veldig korte og med en veldig brå sving. De er lagt opp slik at dersom man skal følge fartsgrensen frem til man har lagt seg ut, må man omtrent stå på bremsen. Måten mange avkjøringer er designet på får meg til å tenke at å bevare jordbruksareal har høyere prioritet enn trafikksikkerhet.
Sitat fra: RuneW på tirsdag 02. juli 2019, klokken 23:52
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. juli 2019, klokken 20:07
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juli 2019, klokken 19:23
Påkjørslene takler den like dårlig som før her på E6 sør for Oslo.
Grunn nok til å ligge i venstrefila det. Men etter nettopp å ha kjørt 100 mil i Sverige og Danmark og opplevd hvor bra ting fungerer der så blir man jo litt frustrert over den norske veibyggingen...
Noen nyere påkjøringsfelt er stiplet til "the bitter end" også her i Norge. Det er minst ett slikt mellom Grimstad og Horten (riktignok ikke på 4-felts vei).
Kanskje det er en endring i emning?
Vi kan jo håpe, for dette er den siste utfordringen (jeg har i hvertfall) i forbindelse med AP.
Ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal er åpnet, men uten noen fartsgrense fra kartet så fungerte ikke AP særlig bra. Virket som om bilen ville ned til 80kmt.
Spent når disse fartsgrensene kommer til bilen.
Sitat fra: Kim- på tirsdag 02. juli 2019, klokken 16:05
Sitat fra: TeslaKriss på tirsdag 02. juli 2019, klokken 10:47
Jeg fikk 2019.20.4.2 idag. Jeg hoppet rett fra 2019.20.2.1 så var klar for og se om jeg hadde fått Beach Buggy 2. Men jeg fikk alle andre endringer i meny listen osv men jeg fikk ikke spillet. Noen som dette virker kjent for? Det er en model s 100d 2018
Mener at du må ha mcu2
Ikke så veldig god på det med MCU osv. Finnes det noen måte og se hvilken? om du har MCU 1 eller 2? Produksjonen av bilen er i starten av Mai 2018. Så har ikke så god kontroll på hva Tesla satt inn i nye biler da
Sitat fra: TeslaKriss på torsdag 04. juli 2019, klokken 01:04
Ikke så veldig god på det med MCU osv. Finnes det noen måte og se hvilken? om du har MCU 1 eller 2? Produksjonen av bilen er i starten av Mai 2018. Så har ikke så god kontroll på hva Tesla satt inn i nye biler da
Finnes tester for nettleseren, men skal være mcu2 da.
Jeg kom direkte fra 2019.12.1.2 etter som nedlastinger feilet gjentatte ganger. Selv om det fortsatt er en del hickups, da spesielt nervøsitet og fantombremsing for biler i påkjøringsfelt, så mener jeg bilen definitivt har blitt bedre. Sitter ikke konstant med foten på gasspedalen i tilfelle bilen skulle hogge inn bremsene.
Kjørte Kristiansand - Gardermoen denne uka og det er som natt og dag med tanke på lugging osv.. ingen harde nedbremsinger og til og med Operatunnelen ble forsert i 70kmt og meget overbevisende.
Ny Tvedestrand - Arendal funker ikke uten fartsgrense per når. Og her var det faktisk et par fantombremsinger på TACC,, så mulig at bilen har lært at overgangene på øvrige motorveier faktisk bare er en overgang og ikke noe å bremse for..
2019.20.4.2 66625e9 ; (Devil is in the details)
Ser at ca75% av brukerne på TeslaFi har denne versjonen. Da er vel denne versjonen, gjennomprøvd og verifisert så det holder. Kjenner jeg ble bortskjemt med alle disse oppdateringene, og har begynt å sjekke APPen hver morgen ;D
Bortskjemt? Skulle ønske det var atskillig færre, og at de heller gjorde det riktig første gang. Nå er det for det meste retting av feil fra tidligere versjoner, og som igjen inneholder nye feil. I 2019 er det gitt ut 25 (!) oppdateringer. Helt vilt.
Forstår hva du sier, men jeg liker oppdateringer 8)
https://youtu.be/nPz9Dsc7oTY
Hehe. Faktisk så sensasjonelt at det ble laget en video av det. I dag klarer en ny VW Passat GTE rundkjøringer!
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. juli 2019, klokken 11:42
Hehe. Faktisk så sensasjonelt at det ble laget en video av det. I dag klarer en ny VW Passat GTE rundkjøringer!
Det er imponerende av VW. Har de kjøpt SW noen plass, eller laget den selv? (mobileye?)
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. juli 2019, klokken 11:32I 2019 er det gitt ut 25 (!) oppdateringer. Helt vilt.
Helt topp!