Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: berge på mandag 17. juni 2019, klokken 12:29

Tittel: Det mest kaotiske kjøp vi har gjort noen gang: Tesla Model 3
Skrevet av: bergemandag 17. juni 2019, klokken 12:29
Vi har vært eiere av en TMS P85 i noen år, og siden den har vært på service 14 ganger (inkludert tre ganger for samme håndtak!) og til slutt bikket 100.000 kilometer og garantien gikk ut ville vi heller ha en ny TM3 med firehjulstrekk, autopilot og, vel, garanti. Her begynner historien om det mest kaotiske kjøpet av noe som helst vi noen gang har gjort. Og historien er ikke over!

TLDR: Innbyttetilbud er fullstendig jojo og varierer med over 100.000 kroner fra uke til uke. Umulig å vite om innbyttetilbudet tar hensyn til utbedringer på forrige bil (en Tesla!). Umulig å legge til referral etter bestilling, tross i at selger opplyste om det motsatte. Bestilte bil med hengerfeste, bilen kom uten. Verksted, salg, personer på telefon og personer ved utlevering snakker overhodet ikke sammen og skylder på hverandre.

Dette er for sikkerhets skyld kortversjonen av hendelsene. Detaljer og og en del telefonsamtaler er utelatt.

15. april 2019

Prøvekjører Model 3. Får beskjed av selger at det bare er å legge inn bestilling med én gang, siden referral (for å få noen inkluderte Supercharger-kilometer) kan legges til seinere.

16. april 2019

Fyller ut skjema for innbytte av Model S. Bilen har dette tidspunktet noen riper og lakkskader, samt var i kø hos Tesla for å bytte stabstaglink og bærebroer bak, samt utbedre klimaanlegg (som klarte ikke å varme opp bilen ordentlig). Verkstedstimer var 26. april for klimaanlegg (problemer først meldt om i september 2018) og 23. juli 2019 for bærebroer og stabstaglink, timen ble bestilt 23. mars(!).

Etter samtale med både Tesla-verkstedet og Tesla salg viser det seg sistnevnte ikke har mulighet til å innhente servicehistorikk og verkstedtimer og ta hensyn til dette i verdivurdering for innbytte(!). Tesla-verkstedet foreslår at jeg tar utskrift av alle epostene vi har fått fra verkstedet de siste årene, for de har ingen mulighet til å sende dette til Teslas innbyttevurdering selv.

28. april 2019

Bestiller Model 3, med levering mai 2019.

Etter å ha ringt og purret flere ganger får vi innbyttetilbud på vår 2014 Model S P85, på 302.700 kroner, med 24 timers svarfrist. Det var for kort tid for oss til å sette seg inn i bruktmarkedet og undersøke alternativer, så tilbudet utløp uten at vi svarte. I ettertid har dette vist seg å være en tabbe.

I et forsøk på å øke bruktverdien på bilen bestiller vi verkstedstime hos Bilia Trondheim (det eneste andre Tesla-akkrediterte verkstedet i Trondheim, lar vi oss fortelle) for å utbedre nevnte feil. Her får vi time umiddelbart, som må utsettes siden Tesla ikke klarte å levere delene på tidspunktet de estimerte. I tillegg er det en liten bonushistorie her om at service-representanten på Tesla-verkstedet brukte terminologi for delene som Bilia-verkstedet ikke var kjent med, så arbeidsordren var egentlig en annen. Bilia-verkstedet tok det på strak arm og utbedret alt likevel.

I tillegg får bilen utbedret lakk- og bulkskader hos et annet verksted og den fremstår lytefri, uten feil og mangler og med splitter nye sommerdekk. Totalt har vi brukt omlag 25.000 kroner.

13. mai 2019

Vi sender inn ny forespørsel til Tesla om innbyttetilbud, denne gangen uten feil og i kosmetisk god stand. Får tilbud samme dag, på 211.800 kroner. Tenker dette må være en feil, sender inn på nytt, får samme tilbud. Jeg ringer dem og prøver å ta rede på om de har tatt høyde for utbedringene som er gjort i tilbudet sitt. Det er ikke mulig å prate med innbytte-folkene på telefon, men hun jeg pratet med skulle prøve å kontakte dem og ringe meg igjen dersom det ikke var tatt høyde for. Vi hører aldri noe igjen.

En eller annen gang i løpet av mai ringer vi Tesla salg for å få registrert referral. Får beskjed om at det er umulig å gjøre etter bestillingstidspunktet, selgerne må ha tatt feil. Eneste mulighet vil være å kansellere bestillingen og legge inn ny, og dermed komme bakerst i køen. Det dropper vi, det er tross alt ikke snakk om noen stor fordel, men det føles jo ikke spesielt profesjonelt.

8. mai 2019

Får følgende epost:

From: Your Tesla Delivery team Norway <DeliveryNO@tesla.com>
To: Your Tesla Delivery team Norway <DeliveryNO@tesla.com>
Subject: Din Model 3-bestilling: Hengerfeste er tilgjengelig


Flott, hengerfeste vil vi ha! 13. mai klokken 15:20:56 CEST besøkte jeg https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9MUmkNCGn0u9ObfU0PtGdF04iw4Oq7JMpMS_uZLW8khUMU9HQkdUV1Q3S0RVUUk3T1NGUDhaMVlJVS4u og bestilte hengerfeste. (Adressen videresender nå til en innloggingsside.) Jeg har tilfeldigvis nettleserlogg fra dette besøket, så jeg har det eksakte tidspunktet.

Etter å ha sendt inn skjemaet dukker det ikke opp noe i Tesla-kontoen om hengerfeste for bestillingen. Jeg ringer Tesla salg og lurer på om dette har blitt registrert. (Jeg har tre utgående anrop til 21 06 19 29 i telefonloggen min fra 13. mai.) De svarer muntlig noe i retning av at det ikke vil stå i Tesla-kontoen siden vi bestilte så tidlig, men de bekreftet at bestillingen med hengerfestet lå inne.

3. juni 2019

Vi sender inn identisk forespørsel om innbyttetilbud som for to uker siden, for å se hva som ville skje. Får tilbud på 276.200 kroner. Konkluderer med at innbytte hos Tesla føles omtrent like seriøst og vilkårlig som en bruktbilselger i et Donaldblad og legger ut bilen på finn.no i stedet.

4. juni 2019

Søker om finansiering via Teslas DNB-avtale. Oppgir to eiere. Får epost fra DNB med «Når det nærmer seg levering vil Tesla Delivery Team i Norge kontakte deg.» Tre dager etter får vi ny epost fra DNB med blant annet «Noen uker før du skal hente bilen vil du motta faktura [for egenandel] fra Tesla.»

På et eller annet tidspunkt dukker det plutselig opp en leveringsdato i slutten av uke 24 i Tesla-kontoen. Vi er tilfeldigvis bortreist den dagen, så vi ringer og får utsatt leveringsdato til påfølgende mandag, 17. juni.

Vi får aldri noen faktura fra Tesla på egenandel på lånet. Etter flere telefonsamtaler viser det seg at vi burde forstått at «Final Invoice» også er faktura for egenandel selv om det ikke er spesifisert, og at vi skal trekke fra depositumet selv fra egenandelen og betale til kontonummeret der. Vi satser på at det ble rett.

I mellomtiden handler vi forsikring, og forteller forsikringsselskapet at vi skal hente bilen mandag 17. juni. Fredag 14. juni får vi SMS fra Tesla som forteller at de ikke kan finne forsikringen. Etter flere samtaler med forsikringsselskapet (som insisterer på at den skal være registrert) og Tesla viser det seg at Tesla er unike i å kreve at forsikringen skal gjelde fra noen dager før overtagelse. Forsikringsselskapet snur seg rundt i siste liten på lørdag og får endret registreringen.

Ny SMS fra Tesla om at forsikringen var i feil navn. Vi forteller at vi skal være to eiere, og at både lånet og forsikringen står på begge. Etter litt om og men klarer de å stokke beina sine og vi får beskjed om at det endelig skal være i orden.

17. juni 2019

Vi drar for å hente ny bil. Bilen har ikke hengerfeste.

Folkene ved utlevering forteller at hengerfeste ikke kan ettermonteres, og at vi må «matches med en ny bil» og har unnskyldningen «dette vet vi ikke noe om, det er denne bilen vi har fått». De har ingenting i loggen sin om at vi har bestilt hengerfeste. De har ingen estimat om hvor lang tid det tar å få bil med hengerfeste, og ingen estimat om hvor lang tid det tar å få estimat. De lover å ringe i dag eller i morgen.

Så nå sitter vi her med innbetalt egenandel for lån, forsikring på en bil vi ikke har og har lagt ut den ene bilen vi har til salg uten å vite når vi kan levere den fra oss.

Som en bitteliten bonusbonus: Navigasjonen i TMSen vår fant ikke frem til utleveringsstedet for TM3.
Tittel: Sv: Det mest kaotiske kjøp vi har gjort noen gang: Tesla Model 3
Skrevet av: Sjøhyenemandag 17. juni 2019, klokken 13:20
Er tilbud og etterspørsel som styrer innbytteprisen. Solgte selv 2014 MS nå i våres og tilbud #1 var nok en bra/fair pris for deg. Tesla har floodet markedet med inventory biler nå i våres så de fant nok plutselig ut at ikke de ønsket enda flere biler å selge, med mindre fortjenesten er ekstra god. Også hadde nok du maks uflaks i forhold til timingen din.
Selg den privat da vel (nå som du allikevel har fikset den opp), eller via en tredjepart, ala marcusbil f.eks.

Føler med deg på alt det andre!
Har egentlig lært meg å aldri stole på det Tesla sier. Dobbel/trippel sjekk alt, og for guds skyld før opp kun ett navn på bilen. Er litt som å be om trøbbel akkurat det.
Tittel: Sv: Det mest kaotiske kjøp vi har gjort noen gang: Tesla Model 3
Skrevet av: bergemandag 17. juni 2019, klokken 14:45
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 17. juni 2019, klokken 13:20
Er tilbud og etterspørsel som styrer innbytteprisen. Solgte selv 2014 MS nå i våres og tilbud #1 var nok en bra/fair pris for deg.

Det er mulig, men det føles fortsatt useriøst å gi kun 24 timers svarfrist, og så droppe tilbudet til 60% ikke veldig mange dager seinere. Det trenges mer enn 24 timer å orientere seg i bruktbilmarkedet.
Tittel: Sv: Det mest kaotiske kjøp vi har gjort noen gang: Tesla Model 3
Skrevet av: olavxxxmandag 17. juni 2019, klokken 19:43
Dere hadde ikke trengt å betale inn EK; men heller brukt straksbetaling (DnB) etter dere ser over bilen.
Ellers kjedelig at dere ikke fikk ut bil med hengerfeste, men hvis dere skal se noe positivt i det, er det jo at dere får muligheten for å ordne opp i det. Det blir litt lenger venting, men samtidig får dere da hengerfeste som ikke var mulig når dere la inn første ordren, i tillegg er det jo siste autopilot hardware (hw3).

Så jeg tenker at selv om det er rot, er dere heldig med at Tesla er fleksible med slike endringer.
Hvis dere vil ha bil snarest mulig kan dere sikkert være litt "på" Tesla, det er garantert noen som kansellerer ordrene på biler som er på vei.