Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: ihansen på tirsdag 11. juni 2019, klokken 08:33
Heisann!
Vi har vært elbilister i mange åri borettslag tidligere, og flyttet inn i nytt hus for et par år siden. Vi vurderer nå å oppgradere ladingen i garasjen vår og håper dere kan bistå med noen gode råd.
Huset har 230V IT-nett, med en 63A hovedsikring. Forrige eier hadde lagt ut en 25A 3-fase kurs til garasjen (med en urgammel 3-fase-kontakt som nå ikke er fjernet), som pt er delt opp i 3 X 10A kurser i garasjen. En for lys og div, og to som brukes til saktelading av en Leaf og en Tesla.
Spørsmålet er like enkelt som det er vanskelig;
Er det mulig å utnytte den eksisterende kabelen og 25A-kursen, og samtidig få mulighet til å lade begge elbilene samtidig med en form for lastbalansering - og ha en 10A-kurs til «diverse» i garasjen samtidig?
Her kan du dele opp i 3x15A eller 2x15A+1x10A om du vil.
Sitat fra: ihansen på tirsdag 11. juni 2019, klokken 08:33
Heisann!
Vi har vært elbilister i mange åri borettslag tidligere, og flyttet inn i nytt hus for et par år siden. Vi vurderer nå å oppgradere ladingen i garasjen vår og håper dere kan bistå med noen gode råd.
Huset har 230V IT-nett, med en 63A hovedsikring. Forrige eier hadde lagt ut en 25A 3-fase kurs til garasjen (med en urgammel 3-fase-kontakt som nå ikke er fjernet), som pt er delt opp i 3 X 10A kurser i garasjen. En for lys og div, og to som brukes til saktelading av en Leaf og en Tesla.
Spørsmålet er like enkelt som det er vanskelig;
Er det mulig å utnytte den eksisterende kabelen og 25A-kursen, og samtidig få mulighet til å lade begge elbilene samtidig med en form for lastbalansering - og ha en 10A-kurs til «diverse» i garasjen samtidig?
Ja, 25A 3-fase kan levere 14,45A per fase. Dvs. to ladestasjoner på 14A kan brukes samtidig som en forbrukskurs sikret med 13A.
Lastbalansering er nok ikke aktuelt i dette tilfellet.
OK :-) Takk for raske svar :-)
Viridian EcoLite kan styres eksternt med signal kabel og motstandsverdi?
En forrigling som da gir 14+14 eller 28 + 0 eller andre varianter vil da være mulig med enkle midler?
Eller er det ikke støttet lengre?
Om det er nødvendig må trådstarter vurdere... :-)
Sitat fra: TB på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:18
Viridian EcoLite kan styres eksternt med signal kabel og motstandsverdi?
En forrigling som da gir 14+14 eller 28 + 0 eller andre varianter vil da være mulig med enkle midler?
Eller er det ikke støttet lengre?
Om det er nødvendig må trådstarter vurdere... :-)
Den kan styres eksternt som før ja. 28 + 0 blir dog vanskelig på en 3x25A kurs ;)
Dersom du sett opp to Tibber/Easee kan dei dela kapasiteten relativt trinnlaust seg i mellom. Der kan du oppgi sikringsstørrelse på kursen (via appen) slik at den tilpasser ladinga deretter. Til vanleg kan du stille ned straumtrekket til 13A om du vil, dette vil vera nok til lading over natta. Husk at Tesla 3 kan lada 3-FAS på 230 IT med denne ladaren.
Dersom behovet for 25A lading ein sjelden gong skulle melda seg er det berre å skrua opp i appen. Då kan du potensielt overbelasta sikringen med stort straumtrekk på «diverse»-kursen i garasjen. Dette vil jo bare føra til at sikringen går.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juni 2019, klokken 07:58
Den kan styres eksternt som før ja. 28 + 0 blir dog vanskelig på en 3x25A kurs ;)
Sant nok... :angel:
Hovedpoenget var at en viss grad av lastbalansering vil være mulig med to stk Viridian EcoLite, gjerne så enkelt som en bryter på veggen som kobler inn/ut riktige verdier.