Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: Theotokos på mandag 10. juni 2019, klokken 00:43

Tittel: Lading og batterihelse
Skrevet av: Theotokosmandag 10. juni 2019, klokken 00:43
Med Teslaen var det anbefalt å lade til ca 90 % for hverdsgskjøring og begrense fullading til de gangene man skulle på langtur. Når jeg kjøpte etron sa de i butikken at det bare kan lades til 100% hver dag uten problem. Føler meg litt usikker på om det er et godt råd. Hva har dere andre blitt rådet til ved kjøp av etronen?
Tittel: Sv: Lading og batterihelse
Skrevet av: xrymandag 10. juni 2019, klokken 00:53
e-tron lader vel ikke batteriet til 100% selv om det står det? Er vel kanskje derfor de sier det :-)
Tittel: Sv: Lading og batterihelse
Skrevet av: Theotokosmandag 10. juni 2019, klokken 08:03
Det gjør vel strengt tatt ingen av de? Tesla har og buffer, om enn mindre. Men bufferet vil jeg jo tro består av strøm hele tiden? Eller?
Tittel: Sv: Lading og batterihelse
Skrevet av: Øyvind.hmandag 10. juni 2019, klokken 08:05
Nei Tesla lader til 100% (minus noen få 60`er som har 75 batteri og 75 med 85 batteri). Teslas buffer ligger i bunn som beskyttelse mot total utladning av batteri.
Audi lader ikke til 100% så du får aldri fylt batteriet helt opp. Det gir bedre levetid og bedre ladeeffekt opp til bilens rapporterte 100%.
Tittel: Sv: Lading og batterihelse
Skrevet av: Orbitmandag 10. juni 2019, klokken 08:34
Audi sin instruksjonsbok anbefaler 80% til daglig (https://elbilforum.no/index.php?topic=43317.msg759869#msg759869).
Tittel: Sv: Lading og batterihelse
Skrevet av: Ingeniørenmandag 10. juni 2019, klokken 09:05
Sitat fra: Orbit på mandag 10. juni 2019, klokken 08:34
Audi sin instruksjonsbok anbefaler 80% til daglig (https://elbilforum.no/index.php?topic=43317.msg759869#msg759869).

Likner veldig på Tesla sin anbefaling. Litt håpløst at man ikke her enes om en standard her, men handler vel og om at batteri kjemien er litt forskjellig fra fabrikant til fabrikant  :-1:


BMW'n har jeg alltid ladet til 100% men da det oftest gjøres på jobb har den sjelden mer enn kort tid på 100%. Rekkevidden har ikke endret seg på 4 år.
Tittel: Sv: Lading og batterihelse
Skrevet av: geearmandag 10. juni 2019, klokken 09:14
Øyvind.h, Det er vel ikke helt sant? Fulladet har cellene 4,167V, mens ekte 100% SoC er 4,2V. Bare en liten prosent, men uansett.

Men.. Hvis det stemmer at Audien har 83,6kWh tilgjengelig av 95kWh, som mange nettsider oppgir, og 8 (gjetning) av disse er under 0%, så er det 3,4kWh over 100%? Det er bare ~4%..? Har noen pålitelige tall?

Det vi uansett ganske sikkert kan konkludere med er at de fleste biler trygt kan fullades og allikevel klare garantikravene 7-8 år nede i veien, som nok fabrikantene er mest opptatt av. Vil man opprettholde mest mulig kapasitet og la battericellene få et liv etter bilen er skrot, som i det minste er mer miljøvennlig enn resirkulering, så er det nok mest mulig tid i området 40-60% SoC som gjelder.
Tittel: Sv: Lading og batterihelse
Skrevet av: turfsurfmandag 10. juni 2019, klokken 09:21
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 10. juni 2019, klokken 09:05
Likner veldig på Tesla sin anbefaling. Litt håpløst at man ikke her enes om en standard her, men handler vel og om at batteri kjemien er litt forskjellig fra fabrikant til fabrikant  :-1:
Ja, og så handler det om at Tesla lar brukeren ta litt ansvar selv. Er ikke sikker på hvor lurt det er. De siste 10% er ganske sjelden praktisk å bruke, kun ved starten av en tur, og da gir det jo ikke mere enn 10% ekstra rekkevidde.

Men på den annen side plages ikke Tesla av vesentlig degradering, så da funker det vel bra.

Vår i3 60Ah hadde heller ikke noe opplevd redusert rekkevidde med "100%" lading hver dag over 3,5 år / 70kkm, men jeg lurer på om dette maskeres av bufferen på topp.
Tittel: Sv: Lading og batterihelse
Skrevet av: daktarimandag 10. juni 2019, klokken 09:39
SitatMen.. Hvis det stemmer at Audien har 83,6kWh tilgjengelig av 95kWh, som mange nettsider oppgir, og 8 (gjetning) av disse er under 0%, så er det 3,4kWh over 100%? Det er bare ~4%..? Har noen pålitelige tall?
Har heller ikke pålitelige tall, men eiere oppgir at 0 på GOM er null kjørelengde igjen, bilen stopper da.

I tillegg rapporteres at den lader med veldig god fart helt opp til GOM 100%.

Da vil vil jeg spekulere litt, og tipper 4 kWh Brick og en toppbuffer på nærmere 7 kWh. Dermed blir 100% på GOM er nærmere 92% faktisk spenning.
Tittel: Sv: Lading og batterihelse
Skrevet av: JorElmandag 10. juni 2019, klokken 16:51
Går vel under lading og batterihelse denne?
https://www.teslarati.com/tesla-killers-audi-etron-jaguar-ipace-recalled-over-fire-braking-risk/
Tittel: Sv: Lading og batterihelse
Skrevet av: AJ82mandag 10. juni 2019, klokken 18:19
Kommer nok stort sett til å lade til 80% til den daglige kjøringen. Er nok ikke noe problem å lade mer, men holder mer enn nok for meg.
Men har også skjønt det slik (ihvertfall på E-Golf) at det lønner seg å lade helt opp innimellom. Dette stabiliserer spenningen i batteriet (cellene) og sørger for riktig beregning av gjenstående kapasitet. Dette gjøres vistnok i siste delen av ladingen. Før dette kan man risikere at det er litt ujevn spenning over cellene.

A.J.
Tittel: Sv: Lading og batterihelse
Skrevet av: stefsemandag 10. juni 2019, klokken 18:31
Antar heller ikke Audi har noe mulighet for å lese av cellespenningen i HMI. Alt under 4,05-4,08 V vil ikke degradere batteriet i nevneverdig grad over hele bilens levetid. Så gjenstår det bare å finne ut hvor mange % SOC det tilsvarer på den aktuelle bilen.

Batteritemperatur kan man vel heller ikke lese ut.
Etter mitt skjønn er disse to parameterne tilsvarende oljetrykk og kjølevannstemp for fossile biler, og noe det burde finnes avlesning på.