Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Cougar på lørdag 08. juni 2019, klokken 21:21
Så denne laderen under montering idag på YX-stasjonen ved Spydeberg:
2 x 75 kW (CCS + CHAdeMO, begge kan lade samtidig med 75 kW)
Har ikke sett denne før. Prisen er 2.50 /min
Passer perfekt for meg med Ioniq, da får jeg full ladehastiget til samme pris som 50 kW-laderne :D
Skal teste så snart den er ferdig montert.
150 kW er jo riktig merking(totalt sett), men blir jo skuffende for de som kan ta over 75......
Men litt merkelig merking: «Ved lading av en bil, Max 75kW». Skal det tolkes som at en får mindre dersom to lader samtidig??
«Max 75kW per kabel» eller lignende har vært mer forståelig (for meg).
Looks like the thinner, non-cooled cables, so maximum of 200 A. But the short cables will start a parking war. :police:
Sitat fra: Orbit på lørdag 08. juni 2019, klokken 22:52
Men litt merkelig merking: «Ved lading av en bil, Max 75kW». Skal det tolkes som at en får mindre dersom to lader samtidig??
«Max 75kW per kabel» eller lignende har vært mer forståelig (for meg).
Det står på toppen av laderen at det er 150 kW, så det er 75 pr kabel.
De skriver trolig "Max 75 kW" for at folk ikke skal tro de får 150 hvis de er alene.
Er det kun en CHAdeMO og en CCS? Det er i så fall idiotisk, og dårlig utnyttelse av kapasitet. Liker bedre de 150kW laderne som kan gi 150kW på en CCS, men som og har ekstra CCS og CHAdeMO for 75kW når to biler lader samtidig.
Fikk en oppdatering fra Fortum: Det er 150kW når én bil lader, 75kW pr. bil om to biler lader samtidig.
(merkingen på laderen er feil)
Sitat fra: Cougar på onsdag 12. juni 2019, klokken 00:06
Fikk en oppdatering fra Fortum: Det er 150kW når én bil lader, 75kW pr. bil om to biler lader samtidig.
(merkingen på laderen er feil)
Men begge betaler 2,5 pr minutt?
Billigere å vente til førstemann er ferdig å lade da..
Burde ikke den være merket med "1*150kW / 2*75kW" eller noe lignende for å indikere lettere at 2 kan lade samtidig?
Sitat fra: Zimon på onsdag 12. juni 2019, klokken 08:33
Burde ikke den være merket med "1*150kW / 2*75kW" eller noe lignende for å indikere lettere at 2 kan lade samtidig?
Jepp, her kommer det til å bli mye rot. Noen som står og venter unødvendig, noen som prøver å sperre for å få maks effekt / billige lading.
Sitat fra: Marzo på onsdag 12. juni 2019, klokken 08:10
Men begge betaler 2,5 pr minutt?
Billigere å vente til førstemann er ferdig å lade da..
Mener det er 3,50/minutt for 150kW. Fremdeles billigere da, så man har insentiv for å lade alene, og ikke slippe andre til. Ikke så lurt kanskje...
Hvor står denne laderen?
CHAdeMO har fortsatt begrensning til 62,5 kW
Sitat fra: EVLars på torsdag 13. juni 2019, klokken 01:57
Hvor står denne laderen?
Sjekk første linjen i første post.
Disse er sikkert mye billigere å anskaffe enn 150 kW ladere. I tillegg er det 50% opp fra 50kW som er en betydelig forbedring. Kanskje et OK sweetspot som entry hurtiglader.
Sitat fra: Tellus på lørdag 15. juni 2019, klokken 11:18
Disse er sikkert mye billigere å anskaffe enn 150 kW ladere. I tillegg er det 50% opp fra 50kW som er en betydelig forbedring. Kanskje et OK sweetspot som entry hurtiglader.
Mm, det er jo en 150kW lader med mulighet for 2x75kW, tviler på at den er billigere enn en enkel 150kW lader...
Dette er vel omtrent like genialt som at bensin og diesel skal kunne fylles samtidig fra én pumpe med dynamisk prising. Har heldigvis ikke vært en trend så langt jeg vet og vi får krysse fingrene for at dette ikke blir en trend for elbiler. Hurtigladeopplevelsen bør løftes, dette er et steg tilbake.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. juni 2019, klokken 11:33
Mm, det er jo en 150kW lader med mulighet for 2x75kW, tviler på at den er billigere enn en enkel 150kW lader...
Hvis det er slik kunne de i teorien ha gitt 150kW når man ladet alene. De måtte byttet til væskekjølte kabler dog. Kan jo være at væskekjølingssystemet fordyrer en del.
Sitat fra: Tellus på lørdag 15. juni 2019, klokken 12:33
Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. juni 2019, klokken 11:33
Mm, det er jo en 150kW lader med mulighet for 2x75kW, tviler på at den er billigere enn en enkel 150kW lader...
Hvis det er slik kunne de i teorien ha gitt 150kW når man ladet alene. De måtte byttet til væskekjølte kabler dog. Kan jo være at væskekjølingssystemet fordyrer en del.
Står jo tidligere i tråden at Fortum har bekreftet at de gir 1x150 eller 2x75kW...
Sitat fra: Tellus på lørdag 15. juni 2019, klokken 12:33
Hvis det er slik kunne de i teorien ha gitt 150kW når man ladet alene. De måtte byttet til væskekjølte kabler dog. Kan jo være at væskekjølingssystemet fordyrer en del.
Scroll opp litt du...
Den er nå ferdig montert, (den står på YX-stasjonen på E18 ved avkjøringen til Spydeberg), og jeg fikk akkurat samme resultat som på Ionity sine 350kW-ladere: Stabilt like under 70kW opp til ca. 80% SoC, deretter 22kW til den kutter på ca 92% på min Ioniq.
Prisen er 3.50/min uansett om det er 1 eller 2 biler som lader.
Virker som om det er væskekjølt CCS-kabel, den er iallefall tykkere og stivere enn på 50kW-laderen som står ved siden av. (Sjekket ikke CHAdeMO-kabelen, om den også er væskekjølt)
FORTUM skriver sjøl om sine «LYN-ladere»: :D
Videre kommer det lynlader på «Esso Rønvik» i Bodø, i tillegg til
om lag femten-tyve andre lokasjoner rundt i landet innen kort tid
https://www.fortum.no/media/2019/03/nye-lynladere-elbil