Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Enkle tekniske spørsmål og svar på disse => Emne startet av: Eb1 på onsdag 05. juni 2019, klokken 18:41

Tittel: Spørsmål etter kjøp av elbil
Skrevet av: Eb1onsdag 05. juni 2019, klokken 18:41
Hei. Overtok for 2 dager siden en e-up jeg kjøpte - 2015 modell.
Dette er min første bil, og det gikk nok litt fort i svingene fra jeg var og så på bilen til jeg kjøpte den.

Jeg fikk bilen for 95 000, bilen er kjørt 23 000. EU godkjent november 2018.  Siden bilen var såpass lite gått tenkte jeg det var et et trygt kjøp, siden det fortsatt er noen måneder igjen av nybil garantien og relativt nylig EU godkjent. Etter å ha hatt bilen i 2 dager ser jeg imidlertid at det er en del rust på bremseklossene, ser også det er tegn til rust ved hjulbuen.

Om jeg tar en krapp venstresving merker jeg at det knirker litt fra venstre side.

Som uerfaren bilkjøper merker jeg at jeg er litt engstelig for om jeg har kjøpt katta i sekken. Hva tenker dere basert på det jeg har nevnt her? Vedlagt er noen bilder.

Takk for svar!
Tittel: Sv: Spørsmål etter kjøp av elbil
Skrevet av: cratorsdag 06. juni 2019, klokken 09:29
Det eneste problematiske jeg ser på det bildet er at det kan se ut som du har vinterdekk på langt ute i juni. ;)

Rust på navet er uproblematisk; det ser bare ikke pent ut. Mange biler kjører rundt med mye mer enn det der, (også en del Teslaer, selv om Tesla pyntet det for mange brukere). Rusten på caliperen ser heller ikke ut som det skulle være noe stort problem, men du kan jo ta en NAF-test på bilen, så får du en endelig dom fra noen som kan se det skikkelig.

Litt usikker på hva de to "ytterste" bildene skal vise; de med dekk og hjulbue? La ikke merke til at det var noe særlig rust der?
Tittel: Sv: Spørsmål etter kjøp av elbil
Skrevet av: Eb1mandag 10. juni 2019, klokken 17:39
Hei og takk for betryggende svar :)

Hehe, ja dekkene ble omsider byttet i dag. Da jeg byttet dekkene fikk jeg anledning til å se litt nærmere på bremsene. For meg som ikke har peiling synes jeg det ser ut som det er mye rust. Men det er kanskje ikke så gale?

Ja, jeg sender nok bilen på en NAF-test for sikkerhetsskyld.  :)

Tittel: Sv: Spørsmål etter kjøp av elbil
Skrevet av: elektroluxonsdag 12. juni 2019, klokken 21:14
Du har gjort et kupp. Rusten du ser er normalt og uproblematisk.

Ville ikke kastet penger på NAF, eller service på bilen for den saks skyld. Vent til EU kontrollen gir anmerkning og fiks etter behov.

Vi har nå kjørt vår e-Up 60 000 km siden 2013 og ikke brukt et øre på service. EU kontrollen påpekte rust på skivene, men det slipte vi bare vekk.
Tittel: Sv: Spørsmål etter kjøp av elbil
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 22. juni 2019, klokken 06:30
Det er rust på slitebanen på bremseskivene som man måler og som hadde vært problematisk, hvis overflata hadde blitt sporete. Jeg trur det tillattes rust opptil 25% av overflata.
Litt overflaterust på slitebanen er derimot ganske vanlig når bilen ikke er i bruk, og det blir borte ved første oppbremsing. Hvis bilen står ubrukt for lenge, så trur jeg rusta kan bli et problem. Antakelig er det fordelaktig å bruke friksjonsbremsene av og til. Jeg lurer på om det kan være greit å bruke dem før man parkerer i vått vær, så bremsene blir litt varme og tørre.
Tittel: Sv: Spørsmål etter kjøp av elbil
Skrevet av: Rosstopherlørdag 22. juni 2019, klokken 07:47
Overflaterust på bremseskiver får man på alle biler uavhengig av drivlinje. Dette fjernes ved å ta en eller to harde oppbremsinger. Pass på å bremse såpass hardt at også bremsene bak får kjørt seg litt.

Jeg har hatt fossilbiler som begynte å ruste på skivene etter å ha stått bare en dag eller to. Altså såpass mye rust at man hørte det når man bremset forsiktig. Helt ufarlig. Bare brems så er det borte.

Det jeg bruker å gjøre er at jeg kjører 110 på motorveien, og når jeg skal kjøre av, sjekker jeg at det ikke kommer noen bak meg før jeg bremser hardt i avkjøringsfeltet. Av og til blir det såpass hardt at nødblinken slår seg på, men det er nok ikke nødvending. Jeg gjør dette minst en gang i uka året rundt, og gjerne oftere om vinteren.

Hvis den er nylig EU-godkjent så er nok de bremsene bra. Bare husk å bremse en gang i blant, så varer de nok fint til neste EU-kontroll. Dersom det kommer ulyder fra bremsene som ikke forsvinner av harde oppbremsninger så drar du på verksted.

Knirking fra en side når du svinger kan være så mangt, og det er vanskelig å stille diagnose over internett. Dersom det er knirking og ikke skraping/rumling så tenker jeg det er forstillingsdeler det er snakk om. Da du skriver det er litt igjen av nybilgarantien, ville jeg uansett tatt en garantiutløpstest hos NAF eller et annet sted: https://www.naf.no/tjenester/garantiutlopstest/?gclid=Cj0KCQjwgLLoBRDyARIsACRAZe6Z2olq94zwxuBMpvF0Q-R06RvNOEdyvDkWmcEH_3-NfyxCTBVqmUEaAu_aEALw_wcB
Tittel: Sv: Spørsmål etter kjøp av elbil
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 22. juni 2019, klokken 08:04
Jeg veit ikke helt åssen folkevogna fungerer.
Det ser ut som at Leafen regenerer opptil 30kw, så hvis du bremser mer enn det, så får du brukt friksjonsbremsene. Det ser også ut som at friksjonsbremsene brukes hvis du hugger inn pedalen plutselig, for da er det ikke så mye regenerering. Fullt eller kaldt batteri regenerer heller ikke så mye.  Ellers kan man bremse i Nøytral for å bruke friksjonsbremsene.
Tittel: Sv: Spørsmål etter kjøp av elbil
Skrevet av: Elmosøndag 23. juni 2019, klokken 19:45
eUp har "autoseiling". Dvs at den ikke regenererer med mindre du bytter til en modus (gear) med regen selv.
Tittel: Sv: Spørsmål etter kjøp av elbil
Skrevet av: srolvagtirsdag 23. juli 2019, klokken 11:03
Rusten på bilde 1 er bare metallpartikler fra bremser etc, delen som ser rusten ut er plastikk. Kan fjernes med for eksempel iron-x.
Tittel: Sv: Spørsmål etter kjøp av elbil
Skrevet av: elektroluxonsdag 24. juli 2019, klokken 07:10
Sitat fra: Elmo på søndag 23. juni 2019, klokken 19:45
eUp har "autoseiling". Dvs at den ikke regenererer med mindre du bytter til en modus (gear) med regen selv.

Folkevogn har et usedvanlig sofistikert bremsesystem der all bremsing, også i autoseilemodus, først og fremst tas elektrisk. Derfor ingen grunn til å ikke bruke D som førstevalg.

Skal en aktivere mekanisk brems må bilen enten være 100% oppladet, eller en må bremse ekstra hardt.
Tittel: Sv: Spørsmål etter kjøp av elbil
Skrevet av: Elmoonsdag 24. juli 2019, klokken 09:56
Det har du rett i Elektrolux  :+1: