Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: GRS på mandag 03. juni 2019, klokken 21:52

Tittel: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: GRSmandag 03. juni 2019, klokken 21:52
Var på Rudskogen forrige søndag. Fantastisk bra arr.! Anbefaler alle som vil teste bilen skikkelig å ta den på bane. NB: Forsikring er inkludert! Var alene med Tesla denne dagen, håper flere henger seg på neste gang. :)

Det blir ikke tatt tider (offisielt), og heller ikke fokusert på rundetider, slik at man beholder forsikringen i fremtiden også. Det er ikke konkurranse, men førerutvikling som er greia. :)

https://www.trackday.no/

https://youtu.be/ve-tQpp_QGg
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: rr2000mandag 03. juni 2019, klokken 21:54
vurderer å ta en tur til Trackday Rudskogen nå på søndag 9. juni....
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: GRSmandag 03. juni 2019, klokken 21:57
Det ville jeg gjort! :+1: Jeg kjører fra Bergen, så det blir nok ikke denne helgen på oss.

Kjørte 2 økter, dro og ladet og spiste lunsj i Tøcksfors. Tilbake for en nye laaang økt, så lading på Rygge og hjem til Bergen. :)

Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: GRSmandag 03. juni 2019, klokken 22:08
Sitat fra: rr2000 på mandag 03. juni 2019, klokken 21:54
vurderer å ta en tur til Trackday Rudskogen nå på søndag 9. juni....

Hvis du har endel erfaring fra Rudskogen er jeg veldig spent på hvordan du mener bilen oppfører seg. Ble en helt annen bil med trackmode. Satt seg på en annen måte, og mye hissigere i utgangen av svingene. Ufattelig imponerende vogn...

Blir nok egne banehjul, og KW-coilovers etterhvert. :)
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: rr2000tirsdag 04. juni 2019, klokken 08:04
Har bare erfaring fra P85D på rudskogen, den fungerte best ved å sette 265 hjulene foran og 245 bak  :o, Til model 3 har jeg 265/35-19 Michelin pilot sport cup2 rund baut, tror det blir bra!  8)
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: P85Dtirsdag 04. juni 2019, klokken 10:33
Moro! Må nesten ta en tur og prøve selv med 3P engang.
P85D kuttet effekten etter 1,5 runder og var ikke en spesielt banevennelig bil, men moro var det jo  :)
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: GRStirsdag 04. juni 2019, klokken 22:11
Sitat fra: rr2000 på tirsdag 04. juni 2019, klokken 08:04
Har bare erfaring fra P85D på rudskogen, den fungerte best ved å sette 265 hjulene foran og 245 bak  :o, Til model 3 har jeg 265/35-19 Michelin pilot sport cup2 rund baut, tror det blir bra!  8)

Det bør funke ja! ;) Hvilken bredde har du på felgene? 9,5 eller 10? Innpress? :)

Jeg skal forresten bort igjen 7. juli. Håper flere dukker opp. :)

www.facebook.com/events/2271328579572129
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 05. juni 2019, klokken 17:17
Har bare kjørt Lotusen på Rudskogen før, men satser på å ta en tur opp på søndag.

Edit: Da har jeg booket meg og passasjer inn til søndagen. Godt å høre at det er ryddig kjøring i fokus.
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: rr2000onsdag 05. juni 2019, klokken 21:06
Felgene er 9,5x19 et 33 med Cup2 265/35 rund baut, skrubber ingenting og er akkurat så langt ut mot skjermen som det vør være  :D
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoontorsdag 06. juni 2019, klokken 07:32
Sitat fra: rr2000 på onsdag 05. juni 2019, klokken 21:06
Felgene er 9,5x19 et 33 med Cup2 265/35 rund baut, skrubber ingenting og er akkurat så langt ut mot skjermen som det vør være  :D

Hvilke felger er det du har?
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: GRStorsdag 06. juni 2019, klokken 17:48
Sitat fra: rr2000 på onsdag 05. juni 2019, klokken 21:06
Felgene er 9,5x19 et 33 med Cup2 265/35 rund baut, skrubber ingenting og er akkurat så langt ut mot skjermen som det vør være  :D

Vurderer også Cup2, men så en test der det var relativt lite å hente iforhold til 4s, som er mye bedre på våt vei.  Greit når man kommer fra Bergen. ;) Hva mener du?

Lurer også på hvilke felger du valgte. De får jo litt juling på banen, så bør vel være laget for det bruket. :) 
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: rr2000fredag 07. juni 2019, klokken 10:57
Nå er det meldt regn og da gidder jeg ikke dra. Bør nok ha tørr asfalt for å dra full nytte av Cup2. 4S er meget gode dekk, men tipper at Cup2 gir litt bedre feste på tørr asfalt og styrer litt bedre. Prisen er ikke så forskjellig.
https://youtu.be/aMv64liOqIE

Har kjøpt felger fra USA: https://velocitymotoring.com/wheels/v710/
(Får et slikt felgsett til salgs etterhvert.)
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: Bzzlinkfredag 07. juni 2019, klokken 13:48
På fire hjul synes jeg regn er vel så morsomt som tørt. Så lenge det ikke regner så mye at det renner "bekker" på skrå i bakken nedover mot angsten da...

Gøy å kunne teste grensene i lavere fart, blir godt kjent med balansen i bilen på grensen i forhold til tørt hvor det slipper og tar tak mye bråere
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonfredag 07. juni 2019, klokken 14:10
Sitat fra: mwillanger på fredag 07. juni 2019, klokken 13:48
På fire hjul synes jeg regn er vel så morsomt som tørt. Så lenge det ikke regner så mye at det renner "bekker" på skrå i bakken nedover mot angsten da...

Gøy å kunne teste grensene i lavere fart, blir godt kjent med balansen i bilen på grensen i forhold til tørt hvor det slipper og tar tak mye bråere

Det kan hende at regnet gir seg innen kl 12, men man vet jo aldri. Kommer til å kjøre uansett. Det er kan være vel så morro å bli kjent med bilen i mer moderat fart i fall det regner.

Har forøvrig fått kjøpt Road Warrior Plus (https://www.roadwarriorplus.com)  av @perstesla (https://twitter.com/perstesla), kommer godt med som midlertidig lakkbeskyttelse.
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: Tiger123fredag 07. juni 2019, klokken 21:48
Er det nå på søndag i pinsen også? Hadde vært artig, men er litt skeptisk, aldri kjørt på bane.
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonfredag 07. juni 2019, klokken 23:02
Sitat fra: Tiger123 på fredag 07. juni 2019, klokken 21:48
Er det nå på søndag i pinsen også? Hadde vært artig, men er litt skeptisk, aldri kjørt på bane.

Ja, det er på søndag i pinsen.

Trackday sine arrangementer virker veldig ryddige. De kjører egne nybegynner heat, og du har egen kaskoforsikring som gjelder for banekjøringen. Ikke så mye å være skeptisk til. Lær deg heller å kjenne bilen der, enn på veiene.
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: Tiger123lørdag 08. juni 2019, klokken 00:56
Hva koster det? Finner ikke noe info om egen (el)bil i prislista.

Redigert - Fant det nå, 1990,- for en dag, en fair pris.

https://www.trackday.no/banekjoring
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: rr2000søndag 09. juni 2019, klokken 11:58
Blir kjøring i dag! skal være opphold og sol i ettermiddag  8)
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonsøndag 09. juni 2019, klokken 18:02
Fikk kjørt litt før regnet slo til. Ankom med 92%, kjørte ett heat med 68% rest. Kjørte derfor til Rakkestad og ladet opp til 88% for et heat til.

Helt topp bil på bane dette, men skal jeg klage på noe, så må det være at den krenger endel, og setene er for myke. Kunne også godt vært en Supercharger på Rudskogen :)

(https://www.torbenbrenden.com/wp-content/uploads/Z6A_0997.jpg)

(https://www.torbenbrenden.com/wp-content/uploads/Z6A_0998.jpg)

Fronten er dekt med Road Warrior Plus. Blir spennende å se når den skal bort om den har beskyttet godt.

(https://www.torbenbrenden.com/wp-content/uploads/Z6A_0999.jpg)
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonsøndag 09. juni 2019, klokken 18:04
Hvis jeg ikke tar feil tok RR2000 meg igjen når jeg roet ned i siste runde av heat #1. Veldig morro!
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: GRSsøndag 09. juni 2019, klokken 18:29
Testet du med og uten trackmode? Video? :)

Helt enig med setene. Coilovers vil gjøre den litt mer stabil, og man kan justere som man vil. Merket du noe tap av bremseeffekt?

Artig hvis flere blir med 7. juli også. :+1:
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: 1000kwhsøndag 09. juni 2019, klokken 18:30
Sitat fra: model3citizen på søndag 09. juni 2019, klokken 18:02
Fikk kjørt litt før regnet slo til. Ankom med 92%, kjørte ett heat med 68% rest. Kjørte derfor til Rakkestad og ladet opp til 88% for et heat til.

Helt topp bil på bane dette, men skal jeg klage på noe, så må det være at den krenger endel, og setene er for myke. Kunne også godt vært en Supercharger på Rudskogen :)


Fronten er dekt med Road Warrior Plus. Blir spennende å se når den skal bort om den har beskyttet godt.

(https://www.torbenbrenden.com/wp-content/uploads/Z6A_0999.jpg)
Nå kan i hvertfall ikke Tesla hevde du ikke har brukt bremsene nok ;)

Tesla burde satt opp destinasjonsladere som reklame .. bra statement ovenfor bensinmiljøet
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: GRSsøndag 09. juni 2019, klokken 18:48
@ model3citizen; Lånte et av bildene dine på FB siden vår. Håper det var ok. Hyggelig opp m de som er int. i modding og evt banekjøring med Model3/Tesla melder seg inn. :)

https://www.facebook.com/groups/2169730416577292/
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonsøndag 09. juni 2019, klokken 19:31
Sitat fra: GRS på søndag 09. juni 2019, klokken 18:48
@ model3citizen; Lånte et av bildene dine på FB siden vår. Håper det var ok. Hyggelig opp m de som er int. i modding og evt banekjøring med Model3/Tesla melder seg inn. :)

https://www.facebook.com/groups/2169730416577292/

Det går fint. Er litt allergisk selv mot FB nå om dagen, men hvem vet om jeg kanskje dropper innom.
Tittel: Sv: Trackday på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonsøndag 09. juni 2019, klokken 19:35
Sitat fra: GRS på søndag 09. juni 2019, klokken 18:29
Testet du med og uten trackmode? Video? :)

Helt enig med setene. Coilovers vil gjøre den litt mer stabil, og man kan justere som man vil. Merket du noe tap av bremseeffekt?

Artig hvis flere blir med 7. juli også. :+1:

Kjørte bare med Track Mode på, prøvde ikke med den av. Kan si at det er ganske lett å få hekken til å sparke ut, og det er like lett å kontre og stabilisere. Bilen skvetter skremmende godt ut av svingene når man vil ha ting på rett kjøl, og klarer å holde godt tempo på langstrekket. Vekten er primært merkbar gjennom de tette svingene, og ned mot angsten. Merket ikke noe til noe bremsetap, og kjørte med regen på "low".

Det var forøvrig mange som tok sjanser for å klare å holde elbilen bak.

Har video, men det er en håndholdt mobilvideo, neste gang blir det fastmontert gopro eller lign.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemisøndag 09. juni 2019, klokken 20:14
Jeg var der, konkluderte med at bensinbilen, var raskere enn teslaene, men flere av TM3P var imponerende raske forskjellige steder, også på raka.

I ene svingcomboen var det sånn.. damnit! elbil forran var rask, klarte ikke hente noe akkuratt der.

Hva klarte dere av fart på raka?



Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: GRSsøndag 09. juni 2019, klokken 20:28
Sitat fra: hemi på søndag 09. juni 2019, klokken 20:14
Jeg var der, konkluderte med at bensinbilen, var raskere enn teslaene, men flere av TM3P var imponerende raske forskjellige steder, også på raka.

I ene svingcomboen var det sånn.. damnit! elbil forran var rask, klarte ikke hente noe akkuratt der.

Hva klarte dere av fart på raka?

Jeg hadde ca 188-190 på slutten, men får nok høyere hastighet ut av svingen når jeg blir kjent med banen. Og kanskje noe mer på slutten med tøffere nedbremsing... :-)

Skal være mulig å se 200 tror jeg.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonsøndag 09. juni 2019, klokken 21:44
Sitat fra: hemi på søndag 09. juni 2019, klokken 20:14
Jeg var der, konkluderte med at bensinbilen, var raskere enn teslaene, men flere av TM3P var imponerende raske forskjellige steder, også på raka.

I ene svingcomboen var det sånn.. damnit! elbil forran var rask, klarte ikke hente noe akkuratt der.

Hva klarte dere av fart på raka?

~190 på raka.

Det vil alltid være en raskere bil der ute, så det bekymrer meg ikke så mye. Det som jeg derimot merker etterpå, det er hvor mye mindre sliten jeg enn normalt. Sikkert grunnet lavere støynivå enn det jeg er vane med med Lotusen.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemisøndag 09. juni 2019, klokken 22:31
Noen av dere som må polere litt på forskjermen?
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonsøndag 09. juni 2019, klokken 23:42
Sitat fra: hemi på søndag 09. juni 2019, klokken 22:31
Noen av dere som må polere litt på forskjermen?

Det er midlertidig lakkbeskyttelse, Road Warrior Plus.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: rr2000tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:33
Sitat fra: hemi på søndag 09. juni 2019, klokken 22:31
Noen av dere som må polere litt på forskjermen?
Blir nok litt heavy «polering» ja :-\. tipper det er første elbil som snurrer i slaktern, bygger opp «racing pedigree»
Track mode retter ikke opp grove førerfeil, slik det skal være.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: GRSonsdag 12. juni 2019, klokken 10:28
Sitat fra: rr2000 på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:33
Sitat fra: hemi på søndag 09. juni 2019, klokken 22:31
Noen av dere som må polere litt på forskjermen?
Blir nok litt heavy «polering» ja :-\. tipper det er første elbil som snurrer i slaktern, bygger opp «racing pedigree»
Track mode retter ikke opp grove førerfeil, slik det skal være.

Spør og graver litt jeg, svar om du gidder. ;)
Bilder eller film fra dagen? Hvordan funka hjula? Opplevde dere bremsetrøbbel, eller har du byttet til bremsevæske som tåler høyere temp? Org. klosser? :)
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: daktarionsdag 12. juni 2019, klokken 11:21
SitatMerket ikke noe til noe bremsetap, og kjørte med regen på "low"
Med track mode, og uansett, ville det ikke vært en fordel å avlaste bremsene med regen på "high".
Eller får man bare overoppheting av drivverk istedet?
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: P85Donsdag 12. juni 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daktari på onsdag 12. juni 2019, klokken 11:21
SitatMerket ikke noe til noe bremsetap, og kjørte med regen på "low"
Med track mode, og uansett, ville det ikke vært en fordel å avlaste bremsene med regen på "high".
Eller får man bare overoppheting av drivverk istedet?
3P skal ha god nok kjøling til å kjøle drivverk og batteri på bane. Når det gjelder bremser som jeg nevnte ett sted (svampete pedal på slutten av Nürburgring) tror jeg det er ett godt tips om man skal kjøre mye og hardt på bane å få på stålombundne bremseslager og dot5 bremsevæske.

Noe som dette: https://evtuning.com/products/tesla-model-3-stainless-braided-brake-lines

Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: pbergonsdag 12. juni 2019, klokken 12:30
Det er stort sett aldri slangene eller bremsevæsken (om den ikke er gammel) som er problemet på bane. Det er klossene som koker, og at folk ikke benytter avkjølingsrundene til å kjøle bremsene.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemionsdag 12. juni 2019, klokken 15:24
Sitat fra: rr2000 på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:33
Sitat fra: hemi på søndag 09. juni 2019, klokken 22:31
Noen av dere som må polere litt på forskjermen?
Blir nok litt heavy «polering» ja :-\. tipper det er første elbil som snurrer i slaktern, bygger opp «racing pedigree»
Track mode retter ikke opp grove førerfeil, slik det skal være.
Send melding om du trenger deler så mulig jeg kan formidle kontakt.

Ref cooldown tar jeg alltid minimum 2 hele runder, ene heatet rakk jeg ikke det og fikk bare ish 1 runde, da kjørte jeg ned til hovedveien, og ca 10-15km kjølerunde.

Varme skiver uten alu senter overfører også mye varme i nav, så viktig å ta vare på ting.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: GRSonsdag 12. juni 2019, klokken 16:11
Er vel ekstra viktig med cooldown på disse bilene, siden parkbrems går på aut når man går ut av bilen?

2 runder er sikkert lurt...
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: rr2000onsdag 12. juni 2019, klokken 16:21
265 cup2 dekkene synes jeg fungerte meget bra, litt usikker på hvilket trykk jeg burde ha, men kjørte med 2,5 bar kalde som ble 2,8 bar varme. For «vanlige» biler anbefales ca. 2,2 bar kalde, men tenkte at tung bil trenger litt høyere trykk.
Kjørte med høy regen, mener å ha lest at det er best på bane. Fikk etterhvert varsel om varme bremser opp på skjermen.... og synes kanskje de ble litt svampete en periode. Men ellers er jeg imponert over hvor mye trøkk man kunne kjøre med runde etter runde. Det gav absolutt mersmak.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemionsdag 12. juni 2019, klokken 16:29
klarte du fulle 20-25 min heat?
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: rr2000onsdag 12. juni 2019, klokken 16:38
Sitat fra: hemi på onsdag 12. juni 2019, klokken 16:29
klarte du fulle 20-25 min heat?
Det tok jeg ikke helt rede på, tror det skulle gå, men føltes som bremsene kanskje var det svakeste leddet. Kanskje derfor det finnes andre klosser til banebruk?
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: GRSonsdag 12. juni 2019, klokken 16:41
Overstyrer ikke trackmode innstillingene på regen og bruker det veldig aktivt?
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoontorsdag 13. juni 2019, klokken 10:48
Sitat fra: P85D på onsdag 12. juni 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daktari på onsdag 12. juni 2019, klokken 11:21
SitatMerket ikke noe til noe bremsetap, og kjørte med regen på "low"
Med track mode, og uansett, ville det ikke vært en fordel å avlaste bremsene med regen på "high".
Eller får man bare overoppheting av drivverk istedet?
3P skal ha god nok kjøling til å kjøle drivverk og batteri på bane. Når det gjelder bremser som jeg nevnte ett sted (svampete pedal på slutten av Nürburgring) tror jeg det er ett godt tips om man skal kjøre mye og hardt på bane å få på stålombundne bremseslager og dot5 bremsevæske.

Noe som dette: https://evtuning.com/products/tesla-model-3-stainless-braided-brake-lines

Å bytte til silikon-basert dot5 er en svært dårlig idé, dot5.1 derimot går fint da denne også er glykol-basert.

Selv opplevde jeg ingen problemer med bremsene, og de ble brukt, men det kan ha sin årsak i at jeg knapt har kjørt bilen siden jeg fikk den i slutten av Mars.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemitorsdag 13. juni 2019, klokken 11:01
Castrol SRF..... ellers har jeg fått noen liter av ferodo sin nye racing bremsevæske til test.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: pbergtorsdag 13. juni 2019, klokken 13:39
Tidligere var jo det å veksle mellom ATE Super Blue (Blå) og Typ200 (gul/orange) ganske vanlig. De er ikke så dyre, og det er lett å se når du har fått ut alt den gamle når du bytter.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemitorsdag 13. juni 2019, klokken 15:50
husker super blue for.. hmm 20 ? år sia, siste 10 har jeg kjørt SRF, trolig mer enn 10
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: GRSmandag 17. juni 2019, klokken 10:13
Fortsatt endel ledige plasser 7. juli :) For de som ikke har fått det med seg, forsikring er inkludert! :)

https://www.trackday.no/kjoreopplevelser/kjor-din-egen-bil-paa-bane.html?fbclid=IwAR3LRr9LrEgVjpV1XTFvrHggBuBPgdIdIQeC2C_JRGveCyHATYnzFuldjHE
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: olavxxxmandag 17. juni 2019, klokken 22:06
Jeg tok en tur på street legal i Bergen, filmet det mot en 350 Hk Volvo 240.
Han kjørte for tidlig (rødt lys), jeg hadde ikke beste reaksjonstiden.

Men ble disket i første runde for å kjøre på 7.4x på 201 meter, 150.5 km/t.
https://www.youtube.com/watch?v=rqts2UMxP8E

Var ganske moro da, utenom at jeg røk ut i første runde..
SoC var 90%, temperaturen var +12C, tørt føre.

Han som vant samme dagen kjørte 3P også, men han hadde mer selvbeherskelse.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: ApeXmandag 17. juni 2019, klokken 22:13
7,4x på 201 meter?
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Daniel80mandag 17. juni 2019, klokken 22:27
Sitat fra: ApeX på mandag 17. juni 2019, klokken 22:13
7,4x på 201 meter?

Bane lengden er 201 meter, og hvis du kjører raskere en 7,6 sekunder blir du diskvalifisert fordi sikkerhetsårsaker ikke tillater raskere kjøring..
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonfredag 21. juni 2019, klokken 09:46
Da fant jeg ut hva den lyden var. Bra kompresjon av demperne i bunnen av slakteren.

(https://www.torbenbrenden.com/wp-content/uploads/20190613_114529-e1561103137852.jpg)
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonfredag 21. juni 2019, klokken 09:53
(https://www.torbenbrenden.com/wp-content/uploads/IMG_0684.jpg)
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: RuneWfredag 21. juni 2019, klokken 10:28
Sitat fra: Daniel80 på mandag 17. juni 2019, klokken 22:27
Sitat fra: ApeX på mandag 17. juni 2019, klokken 22:13
7,4x på 201 meter?

Bane lengden er 201 meter, og hvis du kjører raskere en 7,6 sekunder blir du diskvalifisert fordi sikkerhetsårsaker ikke tillater raskere kjøring..

Så konkurransen består i å komme nærmest 7.6 sekunder uten å komme under?
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: olavxxxfredag 21. juni 2019, klokken 19:58
Sitat fra: RuneW på fredag 21. juni 2019, klokken 10:28
Sitat fra: Daniel80 på mandag 17. juni 2019, klokken 22:27
Sitat fra: ApeX på mandag 17. juni 2019, klokken 22:13
7,4x på 201 meter?

Bane lengden er 201 meter, og hvis du kjører raskere en 7,6 sekunder blir du diskvalifisert fordi sikkerhetsårsaker ikke tillater raskere kjøring..

Så konkurransen består i å komme nærmest 7.6 sekunder uten å komme under?
Ja, samtidig som at man må komme først i mål.
Kjører man bracket med chill mode tror jeg man er garantert seier. Men jeg kjørte bad boys
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemimandag 24. juni 2019, klokken 14:09
har dere noe film med sort amcar typ med stor motor fra rudskogen da? :)
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonlørdag 13. juli 2019, klokken 22:11
Da har man surret noen runder til på Rudskogen.

Problemet denne gangen ble været. Det skiftet fra regn og opphold kontinuerlig, noe som førte til noe mellom søkkvått og fuktig underlag nesten hele dagen. Først mot slutten av dagen tørket det opp, og da satt jeg igjen med bare 55% SOC å starte med siden jeg da egentlig hadde gitt opp og var egentlig på tur hjem.

Hadde også problemer med Harry's Lap Timer. Mobilen var montert for langt bak på ruta, så GPS-dekningen ble for dårlig. Dermed mistet jeg video fra de 25-30 første rundene.

Men, noe video ble det. Både fra fuktig, og tørr bane. Førstnevnte ut først.

https://www.youtube.com/watch?v=9nfO0c-kTSQ

https://www.youtube.com/watch?v=yxUl7byWq2M

Lærte også til neste gang å låse autofokus.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemilørdag 13. juli 2019, klokken 22:28
jeg kuka som en HELT med harrys laptimer og gopro 7 juli jeg og! :D

Du vet det er flere 400V uttak på plassen der? annen kompis med tesla fikk fullada bilen mens han hang med oss

og ja været.. flott, jeg spant i 4 og 5 giret på raka!!! :(

Klarte 1.39 actual og 1.37 virtual på nesten tørt spor

Skal se igjennom video nå om jeg har noe av deg

(jeg kjørte sort støtstang amcar for anledningen)
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: olekvilørdag 13. juli 2019, klokken 23:09
Sitat fra: olavxxx på fredag 21. juni 2019, klokken 19:58
Sitat fra: RuneW på fredag 21. juni 2019, klokken 10:28
Sitat fra: Daniel80 på mandag 17. juni 2019, klokken 22:27
Sitat fra: ApeX på mandag 17. juni 2019, klokken 22:13
7,4x på 201 meter?

Bane lengden er 201 meter, og hvis du kjører raskere en 7,6 sekunder blir du diskvalifisert fordi sikkerhetsårsaker ikke tillater raskere kjøring..

Så konkurransen består i å komme nærmest 7.6 sekunder uten å komme under?
Ja, samtidig som at man må komme først i mål.
Kjører man bracket med chill mode tror jeg man er garantert seier. Men jeg kjørte bad boys

Det er vel 7.70 som er det raskeste man kan kjøre i konkurransen uten at det blir breakout.
(og kjører du under 7.60, som er absolutt breakout, så får du ikke kjøre mer)

Tror ikke man er garantert noen seier med chill mode, for en del av de som stiller i bracket-klassene er ekstremt gode til å ha lave og jevne reaksjonstider og kjenner bilene sine så godt at de kjører veldig nært indeks hver eneste runde :-)
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonlørdag 13. juli 2019, klokken 23:21
Sitat fra: hemi på lørdag 13. juli 2019, klokken 22:28
jeg kuka som en HELT med harrys laptimer og gopro 7 juli jeg og! :D

Du vet det er flere 400V uttak på plassen der? annen kompis med tesla fikk fullada bilen mens han hang med oss

og ja været.. flott, jeg spant i 4 og 5 giret på raka!!! :(

Klarte 1.39 actual og 1.37 virtual på nesten tørt spor

Skal se igjennom video nå om jeg har noe av deg

(jeg kjørte sort støtstang amcar for anledningen)

Med andre ord en sort Corvette?
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Snowjoggsonsdag 31. juli 2019, klokken 17:54
Kunne tenkt meg en tur til rudskogen på en av datoene i august og testet ut min LR AWD :) noen andre som har tenkt seg bort?
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemitorsdag 01. august 2019, klokken 11:22
Jeg er nok der de fleste i august, sort corvette.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Bzzlinktorsdag 01. august 2019, klokken 13:36
Noen som har vært på bane med LR AWD?

Ødelegger mangel av trackmode for hele moroa, eller er det greit nok? Tenker da på om man kan ligge på grensen til at dekkene slipper uten at ESP tar helt over.

Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonfredag 02. august 2019, klokken 09:24
Sitat fra: mwillanger på torsdag 01. august 2019, klokken 13:36
Noen som har vært på bane med LR AWD?

Ødelegger mangel av trackmode for hele moroa, eller er det greit nok? Tenker da på om man kan ligge på grensen til at dekkene slipper uten at ESP tar helt over.

Har ikke prøvd LR uten P, og ikke prøvd uten Track Mode av. Men det jeg vil si, er at ESP bør ikke komme for mye i veien. Eneste stedet jeg får bakenden til å sparke ut, er ut av svingen før den lille bakken opp mot tårnet, og selv det er lett å unngå med å vente med å gi på til bilen peker sånn nogen lunde rett frem ... som man jo helst skal.

Mangelen på Track Mode og mindre bremser kan derimot gjøre at du opplever å måtte begrense deg litt mer enn vi med P må.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoonfredag 02. august 2019, klokken 09:36
Kan jo legge til at jeg kjørte på Rudskogen en tredje gang i år på Søndagen som var. Litt anderledes denne gangen da det var snakk om frivillig veldedighetskjøring for barn og familier som lever med kreft, dette i regi av Barnekreftforeningen (https://www.barnekreftforeningen.no/avdelinger/oslo-og-ak/aktiviteter/hva-skjer-/invitasjon-til-motorsport/).

Veldig morro!
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hawKfredag 02. august 2019, klokken 13:25
Dette hørtes artig ut, aldri prøvd, men bor ikke langt unna så tar nok turen en dag i august ja:)
Blå LR AWD
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Snowjoggsfredag 02. august 2019, klokken 14:02
Hadde vert gøy å kjøre sammen med andre med model3 :) Bor selv i Rogaland så turen må planlegges litt for min del, men burde være gjennomførbart i august
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: magneticfredag 02. august 2019, klokken 22:59
tror stabilitets kontrolleren og antispinn kan deaktiveres ved og koble ifra hastighet sensor lediningene på hjula.
stabillitetskontrolleren dreper moroa når bilen blir litt ustabil, og bremser opp unødvendigt tidligt, så farten blir strupt , og bremsenen går tidligt varme, (bremseveska koker raskt,  så du kræsjer i fjellveggen haha)
https://cleantechnica.com/2018/07/31/mountain-pass-performance-unlocks-tesla-model-3-track-mode-shatters-track-record-cleantechnica-exclusive/
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemilørdag 03. august 2019, klokken 00:35
Nybegynner heatene går jo an med LR AWD, men det er en grunn til at performance modellen har såpass mye forskjellig.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: magneticonsdag 07. august 2019, klokken 12:57
Hva er beste rundetid oppnådd med model 3 på Rudskogen, sammelignet med tilsvarende biler ?. Er det oppført på en webside.
Ny banerekord på Laguna
https://www.youtube.com/watch?v=6O4gBL-2CVU

To put into perspective.
World super bike: 1:21
MotoGP : 1:20
Le Mans prototype : 1:10
Fastest lap: F1 car: 1:06

Sammenligning med andre biler
From Google: BMW M4 GTS - 1:37.66; Porsche 911 GT3 RS - 1:36.77; BMW M4 - 1:39.69; Mercedes C63 AMG S - 1:40.50; Porsche Cayman S (981) - 1:41.26; those might be stock though and this Model 3 is certainly not
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemionsdag 07. august 2019, klokken 14:13
Ikke arrester meg, men vi klokka vel raskeste model 3'en til 1.48-1.49 av det vi fikk med oss. (og venner som var tilskuere med stoppeklokke)

Det var vel herren her med cup2 dekk om jeg ikke blander helt. de på org dekk på 1.50 og noe
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Bzzlinkonsdag 07. august 2019, klokken 15:15
Ca samme tid jeg hadde med gamlebilen min det. (Panamera 4S)
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 07. august 2019, klokken 19:02
Raskeste jeg har måling på er 1:47.64. På orginale dekk.

Dette var etter at jeg hadde begynt å bli kjent med bilen, men da var jeg nede i 50% SOC med merkbart redusert effekt.

https://youtu.be/wvp8mgVKlOI
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 28. august 2019, klokken 08:27
Enda en fin dag på Rudskogen i går. Perfekte forhold hvor det var tørt og varmt. Kjørte 4 heat men kjørte ikke alle fullt ut grunnet raskt økende temperatur i bremsevæsken. Må nok bytte til dot5.1 snart.

Til en av mine tidligere videoer skriver jeg at jeg antar at 1:45:00 skal være mulig å oppnå, og med slike gode forhold ble det til en realitet.

Mine tre beste rundetider fra i går, målt med Harry's LapTimer:

#1:44.29
#1:45.09
#1:45.16

Av en eller annen grunn funket ikke videoopptak fra Harry's LapTimer denne gangen. Litt ergelig, for det var mye morro kjøring i går.

Må også sjekke alle dekkene etttersom at jeg fikk skade på det ene venstre framme. Dette etter alt å dømme for å ha kommet nær curbsen når dekkene var svært varme.

Nå er spørsmålet om jeg går for Cup2 på alle 4 eller bare bytter hvor nødvendig eller på en aksel.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: geearonsdag 28. august 2019, klokken 09:56
Moro. Kjekt at du deler video. Hva er det raskeste som er registrert med Model 3P? Har du kjørt mye før?

Sitat fra: hemi på mandag 24. juni 2019, klokken 14:09
har dere noe film med sort amcar typ med stor motor fra rudskogen da? :)
Vette med Tesla skiltholder?  :P
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 28. august 2019, klokken 10:58
Sitat fra: gr på onsdag 28. august 2019, klokken 09:56
Moro. Kjekt at du deler video. Hva er det raskeste som er registrert med Model 3P? Har du kjørt mye før?

Jeg vet ikke hva som er raskeste tid, hadde vært morro å vite.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: GRSonsdag 28. august 2019, klokken 11:08
Sitat fra: model3citizen på onsdag 28. august 2019, klokken 10:58
Sitat fra: gr på onsdag 28. august 2019, klokken 09:56
Moro. Kjekt at du deler video. Hva er det raskeste som er registrert med Model 3P? Har du kjørt mye før?

Jeg vet ikke hva som er raskeste tid, hadde vært morro å vite.

Av tidene jeg har sett er dine de beste. :) Har ikke sett noen andre under 1.45.

Hvor mye mer tror du det er mulig å hente ut med org. bil? Under 1.44? Med lette 19 felger, breiere dekk, andre klosser/bremsevæske og KW coilovers tror jeg tider ned mot 1.37 er mulig med bra fører.

Tidene er ikke så ulike de på LagunaSeca. :)

Hadde også vært veldig spennende å se tiden en lett modda TM3P hadde klart på ringen, mtp Taycans 7.42. :) Beste der er vel fortsatt noen sek. under 9min på en vanlig trackday.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 28. august 2019, klokken 11:15
Sitat fra: GRS på onsdag 28. august 2019, klokken 11:08
Sitat fra: model3citizen på onsdag 28. august 2019, klokken 10:58
Sitat fra: gr på onsdag 28. august 2019, klokken 09:56
Moro. Kjekt at du deler video. Hva er det raskeste som er registrert med Model 3P? Har du kjørt mye før?

Jeg vet ikke hva som er raskeste tid, hadde vært morro å vite.

Av tidene jeg har sett iallefall er dine de beste. :) Har ikke sett noen andre under 1.45.

Hvor mye mer tror du det er mulig å hente ut med org. bil? Ned mot 1.43? Med lette 19 hjul, breiere dekk, andre klosser/bremsevæske og KW coilovers tror jeg tider ned mot 1.36-37 er mulig med bra fører.

Hadde også vært veldig spennende å se tiden en lett modda TM3P hadde klart på ringen, mtp Taycans 7.42. :) Beste der er vel fortsatt noen sek. under 9min på en vanlig trackday.

Ned mot 1:43 er nok helt klart mulig, jeg er fortsatt litt feig ned mot Angsten, og der er det nok endel å hente.

Jeg tenker også litt på lette 19" med Cup2, det hadde nok vært en bedre combo å prøve å få litt bedre tider med.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 28. august 2019, klokken 11:41
Broom.no var visst på Rudskogen i går. Blir spennende å se om de nevner de to elbilene som var der selv om fokuset ser ut til å våre trackday.no sine "leiebiler".
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemionsdag 28. august 2019, klokken 12:44
Sitat fra: gr på onsdag 28. august 2019, klokken 09:56

Vette med Tesla skiltholder?  :P

ohh yes, kompis jobber med de, så fikk påmontert gratis når jeg lånte prøveskilt  for å hente den.. også har den bare blitt fast inventar, er litt humor ;)

Jeg tror desverre 0 på at man får model 3 ned i 1.37 runder med litt bremsemagi og kw biter. Mer realistisk er å kanskje bikke <1.40

Jeg kjørte 1.35,37 nå på r888 sist, men da var det bra grep på banen, og alt av ESP/active handeling av, jeg har også vesentlig mer umph og mindre vekt å dra rundt på, og 295/335 dekk, kombinert med vesentlig bedre bremser.  Riktignok er dette med original bladfjøring og  ish original dempere, men er ikke så fryktelig mange biler med skilt som går raskere enn det. Har da noe over 220 på raka, og ned angsten

I år er det 20 år siden jeg kjørte nürburgring første gangen, og hadde årskort der i mange år før prisene ble så hinsides og forsikring ble noe styr. Det koster mer for noen få runder en dag nå, enn årskort kostet før! trafikken er også grusom nå vs før. TF i disse dager er egenlig mer en hinderløype, og du kan rett og slett ikke kjøre så fort der, det er bare ikke bra for de rundt deg og deg selv. Pleier heller leie meg inn på private trackdays om jeg skal pushe litt, TF er egentlig mest for gøy og tull med venner og kanskje jobbe med litt seksjoner om banen er klar.

Har flere ganger tenkt å ta model3'en ned, men da jeg har flere biler, hvor de fleste er bedre egna sitter det liksom litt langt inne å ta den med ned siden tiden ofte er begrensende faktor, skal ned nå en tur i sept/okt, så har vurdert å bare få en kompis til å kjøre den ned da for å få ratta rundt der, hadde jo vært gøy iaf i noen runder :)
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: GRSonsdag 28. august 2019, klokken 12:54
Dette er RWD, så målt mot org. 18 hjul. Usikker på hvordan det slår ut i forhold til 20...

Hadde vært spennende å sett differansene på Performance, før og etter MP sine oppgraderinger. Coiloversene fra de er basert på KW.

Er det kommet noen rundetider med AWD/18?

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemionsdag 28. august 2019, klokken 14:01
dekka på tm3p er jo faktisk veldig bra stock, men klart med cup2 henter man litt.

understellmessig er ikke rudskogen veldig utfordrende, spm er mer om du får kraft ned i bakken  og om hjulvinklene endrer seg for mye i sving.

Gjetter de på 1.21 tiden også har gjort endel med vinkler, caliperstørrelse og rotor diameter på tm3p tilsier det skal være bra, ideelt sett tar man dog en skive med alunav for å få ned uavfjæret vekt, org 20" hjula har også helt sinnsykt mye daukjøtt på seg, så roterende masse kan man frigi mye på.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: olavxxxfredag 30. august 2019, klokken 19:46
Sitat fra: hemi på onsdag 28. august 2019, klokken 14:01
dekka på tm3p er jo faktisk veldig bra stock, men klart med cup2 henter man litt.

understellmessig er ikke rudskogen veldig utfordrende, spm er mer om du får kraft ned i bakken  og om hjulvinklene endrer seg for mye i sving.

Gjetter de på 1.21 tiden også har gjort endel med vinkler, caliperstørrelse og rotor diameter på tm3p tilsier det skal være bra, ideelt sett tar man dog en skive med alunav for å få ned uavfjæret vekt, org 20" hjula har også helt sinnsykt mye daukjøtt på seg, så roterende masse kan man frigi mye på.
Jeg veide mine org 20" med dekk (235/35-20), så veide jeg vinterhjulene mine (235/40-19) på TSW Nurburgring 19". Hvert hjul sparer 3.74 Kg. Dette vil selvsagt ha mye å si for effektivitet av bremsing og akselerasjon.

Ellers har Elon sagt på Twitter man kan øke aksen litt med 245 bakdekk. Coilovers vil hjelpe på, nextmove på YouTube målte 7 prosent lavere forbruk ved å senke Model 3 pgs lavere luftmotstand.

Lettere hjul er nok billigste og beste måten å øke ytelsen, etterfulgt av coilovers og muligens en større diffuser bak.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: daktaritirsdag 03. september 2019, klokken 21:37
Nico Risberg tok oppfordringen fra kommentarfeltet på YouTube og testet M3P på Castellet.
https://youtu.be/dIwIcAJbOXg
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: rr2000fredag 06. september 2019, klokken 20:06
På søndag er det meldt strålende vær!
fristende med en trcakdaytur til Rudskogen
https://www.facebook.com/events/2589574667782394/?ti=icl

Hva er enkleste og billigste metode for å kartlegge rundetider automatisk?
Finnes det noen apper som klarer dette?
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: hemifredag 06. september 2019, klokken 20:24
Flere bedre, og dårlige apper, har du iphone er det litt lotto føler jeg siden gps er treig og man bør ha ekstern gps, på moderne android er det bedre,  harrys laptimer er ganske basic, racechrono mm.

Er du helt fersk på banen kan det være lurt å ikke ta tider, ta det når du har vært der noen ganger.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Daniel80søndag 29. august 2021, klokken 09:36
Er det virkelig sånn at det er umulig å lade Tesla på Porsche sine ladere på Rudskogen? Er jo litt håpløst å måtte kjøre 30min til en tesla lader mellom hvert heat? :O
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: paalsensøndag 29. august 2021, klokken 11:10
Ja, det er mulig.2(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210829/b7e009d99f1128627461c303691107bb.jpg)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Daniel80mandag 30. august 2021, klokken 22:26
Var ikke mulig å starte lading, og ingen forklaring om hvordan det skulle gjøres. Flere med Tesla som prøvde men måtte gi opp.. Elendig brukervennlighet rett og slett. Her burde det i det minste stått forklart hvordan ladingen kunne startes.
:-1:
>:(
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: lightscribefredag 03. september 2021, klokken 05:04
Man må hente brikke i restauranten.
Tittel: Sv: Trackdays på Rudskogen
Skrevet av: Daniel80mandag 06. september 2021, klokken 21:58
Ja fikk svar på epost fra Rudskogen nå.. I restauranten har de en brikke man låner for å starte ladingen, og så betaler man i restauranten etterpå for det man har ladet.. Tror det er 8-9kroner pr kW, så er jo litt dyrt.
Men det er jo da kun mulig å få lånt denne i åpningstiden.
Har bedt de sette opp skilt med info eller skrive på hjemmesiden hvilken fremgangsmåte det er for å lade.