Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: P85D på mandag 03. juni 2019, klokken 12:02

Tittel: Nürburgring
Skrevet av: P85Dmandag 03. juni 2019, klokken 12:02
Fikk endelig testet Tesla Model 3 Performance på "ringen" i helgen.

Vi kjørte fra Oslo Torsdag kl. 22:30 og ankom hotellet ved GP banen ca. kl. 16:00. Det ble noen ladestopp på vegen, vi kjørte langt fra "økonomisk", men det var en veldig morsom tur. Samme tur i retur Lørdag til Søndag.

Bilen var veldig god på banen. Jeg hang på en ny Mercedes AMG GTR til Hohe Acht (toppen etter karusellen) da bremsevesken kokte og bremsepedalen ble svampete. Jeg trodde den originale bremsevesken fra slutten av Februar skulle holde men det må bli DOT5 på bilen før neste tur.

Vi så en annen norsk Model 3 på ringen på søndagen. En grå  :+1:

Dette kan anbefales! En veldig bra bil å kjøre på ringen, bare husk å få på frisk god bremsevæske først  :)

Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: OlaMmandag 03. juni 2019, klokken 12:15
Stilig! Ble det klistremerke?
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: P85Dmandag 03. juni 2019, klokken 12:31
Sitat fra: OlaM på mandag 03. juni 2019, klokken 12:15
Stilig! Ble det klistremerke?

Det ble merke :) Jeg var veldig spent på om denne ville funke på ringen.
P85DL kuttet effekten til ca 50% etter halve runden, det var ikke noe problem med Model 3P.

Bilen bruke ca 13 mil med estimert strøm på de 2 milene rundt banen i fult øs..
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: fonbergmandag 03. juni 2019, klokken 12:42
Hvordan gjør man det med forsikring hvis man skal kjøre på bane? Finnes det korttidsløsninger, eller er man selv-assurandør? Standard bilforsikringer dekker vel ikke noe som helst som skjer på en racingbane så vidt jeg vet.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: RonnyØ2mandag 03. juni 2019, klokken 12:46
Dere ble begge sett..
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: GOSmandag 03. juni 2019, klokken 13:25
Sitat fra: P85D på mandag 03. juni 2019, klokken 12:31
Sitat fra: OlaM på mandag 03. juni 2019, klokken 12:15
Stilig! Ble det klistremerke?

Det ble merke :) Jeg var veldig spent på om denne ville funke på ringen.
P85DL kuttet effekten til ca 50% etter halve runden, det var ikke noe problem med Model 3P.

Bilen bruke ca 13 mil med estimert strøm på de 2 milene rundt banen i fult øs..

Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Jarv!smandag 03. juni 2019, klokken 13:32
Tøft!
Jeg har aldri vært der borte å kjørt, hva koster egentlig en runde i "ringen"? Kunne vært gøy å prøvd :)
Klistremerket får man som premie? :P
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: P85Dmandag 03. juni 2019, klokken 13:36
Sitat fra: Jarv!s på mandag 03. juni 2019, klokken 13:32
Tøft!
Jeg har aldri vært der borte å kjørt, hva koster egentlig en runde i "ringen"? Kunne vært gøy å prøvd :)
Klistremerket får man som premie? :P
En runde koster €25 med egen bil. Ca. €80 pr runde om man leier eksempelvis en Suzuki Swift fra rent4ring.
Klistremerkepremie kan man kjøpe til seg selv for €6 i stort sett alle butikker i området  :)

Jeg sjekket forøvrig forsikring før jeg dro via ett tysk selskap. De skulle ha €800 for å forsikre 4 timer (08:00-12:00).
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Jarv!smandag 03. juni 2019, klokken 13:40
Dumt spørsmål kanskje, men er ikke forsikringen man har fra norge god nok? Siden du skriver du sjekket via et tysk selskap?

Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: P85Dmandag 03. juni 2019, klokken 13:53
Sitat fra: Jarv!s på mandag 03. juni 2019, klokken 13:40
Dumt spørsmål kanskje, men er ikke forsikringen man har fra norge god nok? Siden du skriver du sjekket via et tysk selskap?
Sjekk selskapet ditt. I papirene jeg har og for flere andre selskaper står det klart og tydelig "kjøring på bane som Rudskogen og Nürburgring dekkes ikke".
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Amatørenmandag 03. juni 2019, klokken 13:56
Fra Gjensidige sine betingelser:

Sitat fra: Gjensidige- Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei som f.eks Rudskogen, Vålerbanen og Nürburgring. Forsikringen gjelder likevel kjøring som inngår i obligatorisk opplæring til førerkort og kjøring på NAF øvingsbaner i regi av NAF
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: geearmandag 03. juni 2019, klokken 14:01
Sitat fra: P85D på mandag 03. juni 2019, klokken 13:36
Sitat fra: Jarv!s på mandag 03. juni 2019, klokken 13:32
Tøft!
Jeg har aldri vært der borte å kjørt, hva koster egentlig en runde i "ringen"? Kunne vært gøy å prøvd :)
Klistremerket får man som premie? :P
En runde koster €25 med egen bil. Ca. €80 pr runde om man leier eksempelvis en Suzuki Swift fra rent4ring.
Klistremerkepremie kan man kjøpe til seg selv for €6 i stort sett alle butikker i området  :)

Jeg sjekket forøvrig forsikring før jeg dro via ett tysk selskap. De skulle ha €800 for å forsikre 4 timer (08:00-12:00).
Ble det da kjøp eller gambling? ;)

Tidligere ble det praktisert litt forskjellig med Nürburgring og Rudskogen/vålerbanen, siden førstnevnte ble definert som en "offentlig bomvei". Vet noen har sluppet unna med skrekken. Men det er også noen som har fått dekket skade på Rudskogen, uten kreativ føring.. tror jeg..
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: P85mandag 03. juni 2019, klokken 14:20
Det ble kjøring på eget ansvar. Jeg har over 100 runder på ringen med MC og bil siden år 2000 uen uhell, så jeg tok sjansen. Merk, det kan bli dyrt da man må erstatte eventuel tauing, stenging av bane, reparasjon av autovern, bil og eventuell personskade om man er riktig uheldig.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointermandag 03. juni 2019, klokken 14:28
Sitat fra: P85D på mandag 03. juni 2019, klokken 12:31
Det ble merke :) Jeg var veldig spent på om denne ville funke på ringen.
P85DL kuttet effekten til ca 50% etter halve runden, det var ikke noe problem med Model 3P.

Bilen bruke ca 13 mil med estimert strøm på de 2 milene rundt banen i fult øs..
Hva ble tiden?
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: P85mandag 03. juni 2019, klokken 14:44
Tok ikke tiden. Har aldri kjørt mot klokka, bare mot de andre der ute  :)
Det var noe bestemte meg for da jeg kjørte MC. Kjøre etter forhold og trafikk og ikke ta sjanser.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Surrehuemandag 03. juni 2019, klokken 17:20
Sitat fra: P85 på mandag 03. juni 2019, klokken 14:44
Tok ikke tiden. Har aldri kjørt mot klokka, bare mot de andre der ute  :)
Det var noe bestemte meg for da jeg kjørte MC. Kjøre etter forhold og trafikk og ikke ta sjanser.
Feiging ;)
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: OlaMmandag 03. juni 2019, klokken 17:39
VW tok sin I.D. R rundt samme bane i dag, 6:05.  :o
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointermandag 03. juni 2019, klokken 17:46
Sitat fra: Surrehue på mandag 03. juni 2019, klokken 17:20
Sitat fra: P85 på mandag 03. juni 2019, klokken 14:44
Tok ikke tiden. Har aldri kjørt mot klokka, bare mot de andre der ute  :)
Det var noe bestemte meg for da jeg kjørte MC. Kjøre etter forhold og trafikk og ikke ta sjanser.
Feiging ;)
Eller fornuftig det er ikke billig om du går i autovernet og helsa er uerstattelig....
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointermandag 03. juni 2019, klokken 17:48
Sitat fra: OlaM på mandag 03. juni 2019, klokken 17:39
VW tok sin I.D. R rundt samme bane i dag, 6:05.  :o
Ups..... de lukter seriøst på 5 tallet Er ikke dette også 20 sekunder raskere en Nio EP9?
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: OlaMmandag 03. juni 2019, klokken 17:57
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. juni 2019, klokken 17:48
Sitat fra: OlaM på mandag 03. juni 2019, klokken 17:39
VW tok sin I.D. R rundt samme bane i dag, 6:05.  :o
Ups..... de lukter seriøst på 5 tallet Er ikke dette også 20 sekunder raskere en Nio EP9?

40 sekunder raskere enn Nio. Tidenes nest raskeste offisielle tid, uansett klasse.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: GRSmandag 03. juni 2019, klokken 21:45
Jeg var på Rudskogen forrige søndag med min TM3P. Funka utrolig bra på bane! :)

Til de som lurer på forsikring, så er dette inkludert på arr. fra trackday.no. Veldig bra ordning! :+1: Sikkert lurt å prøve seg på Rudskogen, før man drar på ringen. He he :)

https://www.trackday.no/
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: P85Dtirsdag 04. juni 2019, klokken 19:59
Derfor er det lurt å kjøre med margin på Nürburgring:
https://www.tv2.no/broom/10623751
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: magnetictorsdag 13. august 2020, klokken 22:34
Tesla Model 3 Performance Nürburgring POV | The Best and The Worst
https://www.youtube.com/watch?v=7BMoprNXZZg
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: lightscribefredag 14. august 2020, klokken 17:13
Min lesing av det Misha skriver i kommentarene er at bare med bedre bremser burde den klare BTG på sub-8.

Hva klarer dagens BMW M3 fersk fra fabrikken?

Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemifredag 14. august 2020, klokken 17:20
E92 er vel 7:48,
E46 7:50


så begynner jo gå unna på <8

ringen er bane som tåler tyngre biler med mye umph bedre enn norske baner
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: magneticfredag 14. august 2020, klokken 21:21
List of Nürburgring Nordschleife lap times
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: geearsøndag 16. august 2020, klokken 10:09
Sitat fra: magnetic på torsdag 13. august 2020, klokken 22:34
Tesla Model 3 Performance Nürburgring POV | The Best and The Worst
https://www.youtube.com/watch?v=7BMoprNXZZg
Veldig bra video. Syns de var flinke å ta opp de viktige tingene (gå gjennom menyene under oppsettet), som mange ofte overser eller ikke viser når det testes elbiler. Bremsene var et forferdelig trist syn etterpå, mye verre enn jeg hadde trodd. Lukter full utskiftning av klosser og skiver etter én runde på ringen. Ser ut som skivene har vært så varme at stålet har begynt å kline seg? Jeg har begrenset fartstid på bane, og det er noen år siden sist nå, men kan ikke huske å ha sett det der før. Glasserte klosser, kokende bremsevæske, klosser som faller fra hverandre, jada, men slike skiver..  :o
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointersøndag 16. august 2020, klokken 10:19
Slik jeg oppfatter det (har aldri kjørt på bane selv), så er bremser som egner seg godt for banekjøring lite egnet for vanlig vei og omvendt.

De nevner jo i videoen at Tesla selv anbefaler andre klosser og bremseveske som de selger selv, og det er mange som leverer mer egnede (kjeramiske?) uorginale.

En i familien som har en BMW M3 som står i Tyskland og som kun kjøres på ringen, sa at det er uaktuelt å kjøre med orginale bremser på den (og den har rundetid på høyt 7 tall). Han omtaler den som umodifisert, selv om den har bur, andre bremser, uorginale hjul og modifisert fjæring.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemisøndag 16. august 2020, klokken 11:51
Nja, de fleste baneklosser funker fint på vei, men kan/bil ha litt pipelyd. Klosser omtalt som "ceramiske" er sjelden for bane

God bremsevæske er også vesentlig dyrere, samme med kloss. Fort opp mot 10k for klosser på 1 aksel :o

hvor ser dere bilder av klosser/skivene på bilen etter video? så ikke i video ? ringen er høyhastighetsbane, og overraskende snill på bremser


Jeg har lav 7 tall rundetid bil  8)

Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointersøndag 16. august 2020, klokken 13:51
Sitat fra: hemi på søndag 16. august 2020, klokken 11:51
hvor ser dere bilder av klosser/skivene på bilen etter video? så ikke i video ? ringen er høyhastighetsbane, og overraskende snill på bremser
Jeg så kun skivene. De så ikke bra ut.
Det er 13.30 ut i videoen.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointersøndag 16. august 2020, klokken 13:57
Sitat fra: hemi på søndag 16. august 2020, klokken 11:51
Jeg har lav 7 tall rundetid bil  8)
Hvis vi er på den trenden der så har en av de som har den M3'en jeg snakket om en privatbil som er høy 6 tall bil
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: geearsøndag 16. august 2020, klokken 14:09
Sitat fra: hemi på søndag 16. august 2020, klokken 11:51
Nja, de fleste baneklosser funker fint på vei, men kan/bil ha litt pipelyd. Klosser omtalt som "ceramiske" er sjelden for bane

God bremsevæske er også vesentlig dyrere, samme med kloss. Fort opp mot 10k for klosser på 1 aksel :o

hvor ser dere bilder av klosser/skivene på bilen etter video? så ikke i video ? ringen er høyhastighetsbane, og overraskende snill på bremser


Jeg har lav 7 tall rundetid bil  8)
I videoen på 13:28. Rett før de kjører av.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: geearsøndag 16. august 2020, klokken 14:16
Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. august 2020, klokken 10:19
Slik jeg oppfatter det (har aldri kjørt på bane selv), så er bremser som egner seg godt for banekjøring lite egnet for vanlig vei og omvendt.

De nevner jo i videoen at Tesla selv anbefaler andre klosser og bremseveske som de selger selv, og det er mange som leverer mer egnede (kjeramiske?) uorginale.
Finnes bremser som fungerer helt fint på veien (og også bedre enn det meste annet) og som også fungerer godt runde etter runde med hardkjør på bane. Ulemper kan være økt støv, høyere pris, høyere slitasje på klosser eller skiver, "ulyd", og noen krever også varme for optimal effekt, men funker fint. På en BMW kan det holde helt fint til banekjøring å bare skifte bremsevæske og kjøre med noen rimelige EBC-klosser, feks yellowstuff, som fungerer fint også når de er kalde. Redstuff skal helst ha litt temp.

Når det gjelder Tesla sin track package, så er jo det da bremseklosser og bremsevæske med høyere kokepunkt, omtrent det man må gjøre på en BMW, men her var skivene også helt katastrofe, etter åtte minutter med hard kjøring, på en bil som burde ta en god del av energien på regen...
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemisøndag 16. august 2020, klokken 14:20
Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. august 2020, klokken 13:51
Sitat fra: hemi på søndag 16. august 2020, klokken 11:51
hvor ser dere bilder av klosser/skivene på bilen etter video? så ikke i video ? ringen er høyhastighetsbane, og overraskende snill på bremser
Jeg så kun skivene. De så ikke bra ut.
Det er 13.30 ut i videoen.

Studerer bilder nå,  ser ut som  klossen kommer utenfor tempratur område den kan operere i, bremseklosser har en min/max rating for hvor den skal ligge, her ser det ut som den har vært milevis utenfor. Klossen blir da "smurt" utover bremseskiva og smelter i klumper, som blir til striper. Det er sånn du ser om du banekjører en bil og har kjøpt klosser fra ebay/kina til 100 kroner. Er relativt enkelt å fikse, tesla gir deg andre klosser i track pack, men ganske trist at oem er SÅ dårlige.

Aldri sett noen som er så dårlige og har såpass store bremser før, men er nok fordi eiere flest sliter med rust og ikke noengang kjører inspirert/hardt på elbil/model3.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointersøndag 16. august 2020, klokken 15:10
En kan kjøre langt utenfor både førerkort og forsvarlighetsgrenser med Model 3 performance uten å bremse noe i det hele tatt ute på veien. Bane blir noe helt annet,  hvor en bremser nesten like mye som en gasser, hvis jeg forstår dette riktig.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: geearsøndag 16. august 2020, klokken 16:06
I tid er det mer gassing enn bremsing, men på bane er det "grovt sett" bare av og på. Maks gass til kjent bremsepunkt (fortrinnsvis), og så MAKS brems, svinge, og maks gass igjen så tidlig man tør.. sånn går no dagan. Men med variasjoner avhengig av bil, drivhjul, bane, om man går all in med tanke på dekk og så videre... uansett så handler det om at Musk har plassert Model 3 Performance i klasse med M3, eller til og med over, men den leverer ikke på styrefølelse og bremser.

Bare å prøve deg, Knut, det er kanongøy! Sikker på du som nybegynner kan banke Model 3-en din mange runder på Rudskogen om gangen uten å bekymre deg.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: geearsøndag 16. august 2020, klokken 16:09
Eventuelt Vålerbanen, som jeg egentlig foretrekker...

Går selv og gleder meg til Sokndal blir ferdig neste år. Er maange år siden jeg har prioritert å kjøre til østlandet for banekjøring. Har ikke biler til det heller for tiden.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointersøndag 16. august 2020, klokken 16:28
Banekjøring er sikkert morro. Har kjørt gocart (typen du leier) og det er jammen både fysisk og psykisk utfordrende på en gøyal måte, men er nok for forsiktig til å gjøre dette med egen bil.

Er blitt invitert med flere ganger av kompiser med mc (har R sykkel selv også). Men har ikke slått til på dette heller. Har mer en tilskuer i meg enn utøver tydeligvis

Nurburgring på turistdager fremstår som meget utfordrende og frister faktisk ikke for egen kjøring.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: turfsurfsøndag 16. august 2020, klokken 17:41
Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. august 2020, klokken 16:28
Er blitt invitert med flere ganger av kompiser med mc (har R sykkel selv også).
Mc på bane er ihvertfall litt billigere enn bil for å få noe som er morro. Har kjørt mc på anderstorp, gamle rudskogen og vålerbanen. Det er sykt morro, og har man R sykkel er det eneste fornuftige plass å kjøre de.

Men ble alt for vant til både å ha fotpinner og kne i bakken på vei og, så bare ga det opp.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Vaduzsøndag 16. august 2020, klokken 20:05
Ja det er problemet med MC, det som er gøy er svinger og å legge seg godt over og etterhvert jager man den følelsen før man plutselig kjører livsfarlig på offentlig vei. Akselerasjon blir man jo vant med etter bare noen dager til uker, så det var bare å selge da det var for langt til bane.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemisøndag 16. august 2020, klokken 21:27
Sitat fra: geear på søndag 16. august 2020, klokken 16:09
Eventuelt Vålerbanen, som jeg egentlig foretrekker...

Går selv og gleder meg til Sokndal blir ferdig neste år. Er maange år siden jeg har prioritert å kjøre til østlandet for banekjøring. Har ikke biler til det heller for tiden.

gjetter du har små lette biler? :p

Vålerbanen er litt antiklimaks med mye power, 4 gir på raka, ellers bare 3 og gli rundt
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: geearmandag 17. august 2020, klokken 08:22
Hehe, har Model X, e-Niro og en GT-bil med V12 for tiden, så nei..  :P men er nok litt sant i det, noen av de bedre opplevelsene på Vålerbanen har vært med lette biler, og hele banen. Liker flyten det går an å få der, selv med motorsvake biler. Og slippe den lange gørrkjedelige breisladdsvingen på Rudskogen, som kun er ventetid mens den spiser venstre fremdekk... :P
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: GL1mandag 17. august 2020, klokken 17:20
Sitat fra: geear på søndag 16. august 2020, klokken 14:16

Når det gjelder Tesla sin track package, så er jo det da bremseklosser og bremsevæske med høyere kokepunkt, omtrent det man må gjøre på en BMW, men her var skivene også helt katastrofe, etter åtte minutter med hard kjøring, på en bil som burde ta en god del av energien på regen...
Jeg forstod det slik at han hadde en standard TM3P, men at han fortalte i videoen at man kunne oppgradere til track package? Men for all del, mulig bremsene burde tåle mer allikevel...

Track package er forøvrig mer enn klosser og væske, godt er det, til den prisen...  https://shop.tesla.com/product/model-3-track-package
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: geearmandag 17. august 2020, klokken 18:01
Han har Model 3 Performance med performance upgrade. Ikke med standardbremser. Men i tillegg kan altså det som er grommeste Model 3 oppgraderes med track package. Og ja, vet det er mer, men er kun klosser og væske som har betydning for bremseeffekten. Resten er jo bare et hjulsett. Personlig hadde jeg kjøpt klossene løst. Finnes bedre banefelger enn 20" fra Tesla...
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemimandag 17. august 2020, klokken 22:21
Sitat fra: geear på mandag 17. august 2020, klokken 08:22
Hehe, har Model X, e-Niro og en GT-bil med V12 for tiden, så nei..  :P men er nok litt sant i det, noen av de bedre opplevelsene på Vålerbanen har vært med lette biler, og hele banen. Liker flyten det går an å få der, selv med motorsvake biler. Og slippe den lange gørrkjedelige breisladdsvingen på Rudskogen, som kun er ventetid mens den spiser venstre fremdekk... :P

Du må ha treig bil da, jeg rekker akkurat stabilisere bilen og bremse før jeg retter bilen og begynner fokusere på exit i den svingen ;)

nok power til nesten 230 på raka og i angsten... :)
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: magnetictirsdag 01. september 2020, klokken 20:13
NURBURGRING TESLA MODEL 3 VS PORSCHE TAYCAN!!!!
https://www.youtube.com/watch?v=Rnv_z6kJTDE
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemitirsdag 01. september 2020, klokken 21:51
Bra kjøring av begge, men håpløst å teste mot noe så "treigt" som en 4S på miljødekk, begge burde minimum ha hatt PS4 dekk. Rart å bestille taycan med det (for meg) men mulig de bare skal posere, ikke kjøre, ref "masse rekkevidde lite grep" dekkene på taycan.

4S'en har hverken grep eller axx + masse vekt.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointertorsdag 03. september 2020, klokken 12:33
Sitat fra: hemi på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:51
Bra kjøring av begge, men håpløst å teste mot noe så "treigt" som en 4S på miljødekk, begge burde minimum ha hatt PS4 dekk. Rart å bestille taycan med det (for meg) men mulig de bare skal posere, ikke kjøre, ref "masse rekkevidde lite grep" dekkene på taycan.

4S'en har hverken grep eller axx + masse vekt.
Snakket med en dame i går som har bestilt seg en 4S. Den blir levert om noen uker og hun viste ikke hvilket batteri det var i bilen, så hvilke dekk den har er nok likegyldig. Porsche får nok en del ny type kunder nå
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemitorsdag 03. september 2020, klokken 13:53
Porsche har masse posør kunder, så lite nytt der.

Selv blandt de som faktisk bruker bilene er det en greie, mange skal bare ta bilder i pit, på parkeringsplassen osv, og har ingen faktisk interesse av å lære seg å kjøre bilen fort.

Jeg har vært medlem av PCN i mange år, og på trackdays de arrangerer, alltid gøy når folk skal si hvilket nivå de har på kjøringen sin. 95% graderer seg selv høyere enn de bør ;) selv i R heat er det mange som bare kjører kø med dyr bil, de regner at alle som tar de igjen bakfra fort, er treigere enn de. Kombinasjonen av det, og kun forbikjøring raka, så er det sånn 5-6 i bredden fort på slutten av raka på rudskogen :p
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: trykkertortorsdag 03. september 2020, klokken 17:44
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 03. september 2020, klokken 12:33
Snakket med en dame i går som har bestilt seg en 4S. Den blir levert om noen uker og hun viste ikke hvilket batteri det var i bilen, så hvilke dekk den har er nok likegyldig. Porsche får nok en del ny type kunder nå

Fra Bergens Avisen i går, 2. september 2020

SitatNå selger han Porsche også til drop in-kunder.

Endre Johnsen og kollegene har solgt 241 Porscher i Bergen så langt i år. Den nyåpnede butikken i Strandgaten lokker til seg nye og uventede kunder.


Lukus-el-bilen Taycan er årets store salgsvinner. Den statlige subsidieringsordningen gjør at nye kundegrupper plutselig har råd til en elektrisk sportsbil.

– Subsidiene gjør at flere får realisert porschedrømmen sin. Nå tiltrekker vi oss andre kundegrupper, ikke bare entusiastene, sier Johnsen.

https://www.ba.no/na-selger-han-porsche-ogsa-til-drop-in-kunder/s/5-8-1381816 (https://www.ba.no/na-selger-han-porsche-ogsa-til-drop-in-kunder/s/5-8-1381816)
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemitorsdag 03. september 2020, klokken 20:51
Kjenner over middels mange med mye porsche, én bestilte taycan turbo S, den ble fort solgt når han fikk den  :p
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Facettorsdag 03. september 2020, klokken 22:49
Hvordan får man plutselig råd til en bil til noen hundretusenlapper over millionen?  :P Tips mottas gjerne!
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: 1000kwhfredag 04. september 2020, klokken 07:08
Sitat fra: Facet på torsdag 03. september 2020, klokken 22:49
Hvordan får man plutselig råd til en bil til noen hundretusenlapper over millionen?  :P Tips mottas gjerne!
Lån! ;)

Når bilen er uten avgifter spiller det ingen rolle at det koster 1mill+

Blir noe friske tap når disse skal selges igjen.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemifredag 04. september 2020, klokken 10:40
Tror mange henger i den "taper ikke noe på elbil" greia.

tipper det er 200-250k selv på en ganske basic 4s første år, mer på turbo S, spesielt når stasjonsvogna kommer.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointerfredag 04. september 2020, klokken 11:16
Sitat fra: Facet på torsdag 03. september 2020, klokken 22:49
Hvordan får man plutselig råd til en bil til noen hundretusenlapper over millionen?  :P Tips mottas gjerne!
Du har lyst på en 911 turbo S eller GT3 til 2-3 millioner men har ikke det.

Plutselig kan du kjøpe en Taycan 4s til en snau/drøy mill.

Vips så fikk du «råd» fordi du «sparte» 2 mill
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemifredag 04. september 2020, klokken 12:11
Finnes ikke noen som kjøper en 4S, når de hadde lyst på en 911 turbo eller GT3.

Da kan du heller kjøpe en eldre 991.1 4S med PAW garanti, mye raskere på det meste vs taycan 4S, fort 10 sekunder bare på rudskogen.

Litt urelatert, men ser ut som jeg endelig får testet litt rundetider i lånt taycan, så får vi se ;)
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: kneggfredag 04. september 2020, klokken 12:15
Jeg er veldig spent på å se hvordan Taycan holder seg i pris etter hvert som folk som har tatt seg lån over hodet skal begynne å reparere feil hos Porsche. Nå gjelder det sikkert ikke så veldig mange håper jeg. Men det er i utgangspunktet en dyr bil med dyre deler.
Dette gjelder også Tesla...
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Mondeofredag 04. september 2020, klokken 14:15
Sitat fra: knegg på fredag 04. september 2020, klokken 12:15
Jeg er veldig spent på å se hvordan Taycan holder seg i pris etter hvert som folk som har tatt seg lån over hodet skal begynne å reparere feil hos Porsche. Nå gjelder det sikkert ikke så veldig mange håper jeg. Men det er i utgangspunktet en dyr bil med dyre deler.
Dette gjelder også Tesla...

Taycan sin girkasse blir nok ett pengesluk etterhvert vil jeg tro. Med 2 gir og frikobling kreves det deler som vil slites. Tesla har heldigvis bare ett enkelt reduksjonsgir.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Strøm Tycoonfredag 04. september 2020, klokken 14:46
Sitat fra: hemi på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:51
Bra kjøring av begge, men håpløst å teste mot noe så "treigt" som en 4S på miljødekk, begge burde minimum ha hatt PS4 dekk. Rart å bestille taycan med det (for meg) men mulig de bare skal posere, ikke kjøre, ref "masse rekkevidde lite grep" dekkene på taycan.

4S'en har hverken grep eller axx + masse vekt.

Bra, han traff ikke på et eneste apex. Jeg vil si det var direkte dårlig kjøring av vedkommende i 4S.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemifredag 04. september 2020, klokken 14:56
vanskelig å treffe på apex når dekka er all over, ref 4S.

Umulig å si noe om farten på 4S med sånne dekk også.

Jeg har fått tilgang på taycan 4S og lov til å tukte den litt på rudskogen snart, så får vi se hva jeg klarer med den :)

Jeg kjører bensinbil på lav 1.3x som referanse på rudskogen. og er også på 7 min på nurburgring med god margin.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 04. september 2020, klokken 15:28
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 03. september 2020, klokken 12:33
Sitat fra: hemi på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:51
Bra kjøring av begge, men håpløst å teste mot noe så "treigt" som en 4S på miljødekk, begge burde minimum ha hatt PS4 dekk. Rart å bestille taycan med det (for meg) men mulig de bare skal posere, ikke kjøre, ref "masse rekkevidde lite grep" dekkene på taycan.

4S'en har hverken grep eller axx + masse vekt.
Snakket med en dame i går som har bestilt seg en 4S. Den blir levert om noen uker og hun viste ikke hvilket batteri det var i bilen, så hvilke dekk den har er nok likegyldig. Porsche får nok en del ny type kunder nå

Jeg vil tro veldig mange Porsche-kunder ikke har peiling på bil. Er jo ofte folk som ikke har peiling på bil, fordi de har lest i bøker 14 timer til dagen, og ikke kjørt bil, som har råd til ny Porsche...eller at pappa tilfeldigvis eier en (s)kjede. (kj-lyden finnes ikke for ungdommen mange steder).
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Kanuttenfredag 04. september 2020, klokken 17:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. september 2020, klokken 15:28
Jeg vil tro veldig mange Porsche-kunder ikke har peiling på bil. Er jo ofte folk som ikke har peiling på bil, fordi de har lest i bøker 14 timer til dagen, og ikke kjørt bil, som har råd til ny Porsche...eller at pappa tilfeldigvis eier en (s)kjede. (kj-lyden finnes ikke for ungdommen mange steder).

Jøss, nesten ikke forutinntatt i det hele tatt jo  :)
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: geearfredag 04. september 2020, klokken 19:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. september 2020, klokken 15:28
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 03. september 2020, klokken 12:33
Sitat fra: hemi på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:51
Bra kjøring av begge, men håpløst å teste mot noe så "treigt" som en 4S på miljødekk, begge burde minimum ha hatt PS4 dekk. Rart å bestille taycan med det (for meg) men mulig de bare skal posere, ikke kjøre, ref "masse rekkevidde lite grep" dekkene på taycan.

4S'en har hverken grep eller axx + masse vekt.
Snakket med en dame i går som har bestilt seg en 4S. Den blir levert om noen uker og hun viste ikke hvilket batteri det var i bilen, så hvilke dekk den har er nok likegyldig. Porsche får nok en del ny type kunder nå

Jeg vil tro veldig mange Porsche-kunder ikke har peiling på bil. Er jo ofte folk som ikke har peiling på bil, fordi de har lest i bøker 14 timer til dagen, og ikke kjørt bil, som har råd til ny Porsche...eller at pappa tilfeldigvis eier en (s)kjede. (kj-lyden finnes ikke for ungdommen mange steder).
Påstår du at akademikere er hovedgruppa for ny Porsche, eller misforstår jeg?

De fleste kjente/bekjente med Porsche (eller Ferrari for den skyld) er absolutt bilinteresserte. Typisk unntak er når konemor kjører Porsche fordi mannen i huset er bilinteressert og vil ha Porsche.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: geearfredag 04. september 2020, klokken 19:49
Sitat fra: Facet på torsdag 03. september 2020, klokken 22:49
Hvordan får man plutselig råd til en bil til noen hundretusenlapper over millionen?  :P Tips mottas gjerne!
Få deg jobb i olja? Du får en Taycan For en gjennomsnittlig årslønn.

I tillegg er det overraskende mange som kjøper biler til langt over en årslønn for tiden, med lånte penger. Det har nok blitt trigget delvis av at elbiler er så billige å bruke/eie.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointerfredag 04. september 2020, klokken 19:59
Sitat fra: geear på fredag 04. september 2020, klokken 19:49
Sitat fra: Facet på torsdag 03. september 2020, klokken 22:49
Hvordan får man plutselig råd til en bil til noen hundretusenlapper over millionen?  :P Tips mottas gjerne!
Få deg jobb i olja? Du får en Taycan For en gjennomsnittlig årslønn.

I tillegg er det overraskende mange som kjøper biler til langt over en årslønn for tiden, med lånte penger. Det har nok blitt trigget delvis av at elbiler er så billige å bruke/eie.
Og lån er «gratis»
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointerfredag 04. september 2020, klokken 20:03
Sitat fra: knegg på fredag 04. september 2020, klokken 12:15
Jeg er veldig spent på å se hvordan Taycan holder seg i pris etter hvert som folk som har tatt seg lån over hodet skal begynne å reparere feil hos Porsche. Nå gjelder det sikkert ikke så veldig mange håper jeg. Men det er i utgangspunktet en dyr bil med dyre deler.
Dette gjelder også Tesla...
Det er stor forskjell på priser mellom Tesla og Porsche. Carbon felgene til Taycan koster over 200k for et sett f.eks

Så selv om en del ting koster mye på Tesla så blir det ikke i den klassen.

Poenget med prisen på Taycan er greit det. Blir som andre kostbare sportsbiler et brutalt verditap som eierne bryr seg lite om.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointerfredag 04. september 2020, klokken 20:10
Er det noen som gleder seg til Lucid kommer seg en runde på ringen med proff sjåfør.

Over 1000 hk, under 10 sek (magisk grense) på kvartmila og toppfart på 320, burde kunne slå Taycan turbo S og kanskje Plaid Model S også.

Vekta er vel største utfordringen?
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: turfsurffredag 04. september 2020, klokken 20:20
Sitat fra: knut.aulie på fredag 04. september 2020, klokken 20:10
Er det noen som gleder seg til Lucid kommer seg en runde på ringen med proff sjåfør.

Lucid er spennende, de har vel erfaring fra formel e og.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Kanuttenfredag 04. september 2020, klokken 22:22
Sitat fra: geear på fredag 04. september 2020, klokken 19:46
De fleste kjente/bekjente med Porsche (eller Ferrari for den skyld) er absolutt bilinteresserte. Typisk unntak er når konemor kjører Porsche fordi mannen i huset er bilinteressert og vil ha Porsche.

Dette.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 04. september 2020, klokken 22:47
Sitat fra: Kanutten på fredag 04. september 2020, klokken 22:22
Sitat fra: geear på fredag 04. september 2020, klokken 19:46
De fleste kjente/bekjente med Porsche (eller Ferrari for den skyld) er absolutt bilinteresserte. Typisk unntak er når konemor kjører Porsche fordi mannen i huset er bilinteressert og vil ha Porsche.

Dette.

De fleste som kjøper Porsche kan være bilinteresserte, men de som til nå har kjøpt NY Porsche så har mange av de jeg vet om vært like interessert i bilen som å vaske ut champagne på et utested (som betyr å bestille en dyr champagne for så å be kelneren helle den ut i vasken).
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemilørdag 05. september 2020, klokken 01:19
Noen av dere dere trenger nye venner.

En god venn hentet ut  992 turbo S nå for noen uker siden, og kom på venners venner trackday 5 dager etter den var ny. Totalt var det da 2stk helt nye turbo S der + ymse annet morro som ikke hadde rullet mange km.

Liten vits med ny porsche om man ikke bruker det, samme gjelder ferrari og det meste annet av sportsbiler.

Jeg flirer når jeg hører folk snakke om at de ikke vil banekjøre sin 991.1 feks, spesielt siden jeg kjenner 1 og 2 eier på bilen og vet begge koste seg masse på bane ;)

Tror rekorden fra å hente ut ny porsche, til å være på banen er 4 timer, med første 997 turbo i norge i sin tid ;)
Tittel: Nürburgring
Skrevet av: lightscribetorsdag 10. september 2020, klokken 09:07
Fransk journalist får 8:11 BTG med P3D.

Piloten (Mathieu Sentis) er god men bremsene koker etter Wehrseifen, km 9, og batteriet blir rødt etter Bergverk, km 12!

Dette er første runden men han kom rett fra supercharger som ligger tett på banen. Det er 26 grader ute. Compressor overclock er på, regen er på og track mode er satt til 50/50 kraft fordeling.

https://youtu.be/IXkEEF76OZE
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Stikkkontakttorsdag 10. september 2020, klokken 09:40
Sitat fra: lightscribe på torsdag 10. september 2020, klokken 09:07
Fransk journalist får 8:11 BTG med P3D.

For uinnvidde er BTG en løype på 19,1 km.
Den "normale Nordschleife" som de fleste refererer til er 20,6 km.

Denne journalisten har for øvrig pallplasseringer i Nurburgring 24timers løp. God peiling mao.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemitorsdag 10. september 2020, klokken 12:42
8:11 var skuffende høyt
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: lightscribetorsdag 10. september 2020, klokken 12:47
For dere som kan Fransk er artikkelen hans, som er lenket i videoen, også interessant lesing.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointertorsdag 10. september 2020, klokken 13:48
Kan ikke være det beste utgangspunktet å starte med varmt batteri. Forstår at en gjør det men en forsterker da en utfordring alle elbiler har på banekjøring. Til og med Taycan blir for varm etter en snau runde på ringen.

Stock bremser på bane er å be om problemer med en bil som er satt opp for vanlig kjøring og hvor det leveres kit fra produsenten for banekjøring.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemitorsdag 10. september 2020, klokken 16:15
Enig, men Performance har "store" bremser vs vanlig, og.. heter performance, og ringen er VELDIG snill på bremser.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Counterpointertorsdag 10. september 2020, klokken 18:46
Ja en kunne godt forvente litt mer av bremsene i stock versjon også. Spørs om ikke det er økonomi som ligger bak valget av klosser, bremseveske og at det ikke er stålstrømper på slangene.
Det er nok ikke mange prosentene av preformance modellene som brukes på bane, så det blir nok ikke så høyt prioritert.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemitorsdag 10. september 2020, klokken 19:29
Jeg tipper klossene er så ræva fordi vi allerede har mases folk med rustne skiver på vanlige, og performance, og at ytterpunktene derfor er enda større.

Få/ingen biler har stålomspunnede slanger org. Kun typ radical, og ymse seven ting. (man ser ikke slitasje/skader på de så lett)

Bedre bremsevæske kunne de uten tvil spandert.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: Strøm Tycoonsøndag 13. september 2020, klokken 13:11
Modifisert M3P på ringen

https://www.youtube.com/watch?v=I-LI_jeytBI

Nå er Misha helt overbevist.

Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemisøndag 13. september 2020, klokken 13:45
lol til passasjeren :p

kan aldri ha kjørt bane/ringen før.

Bremsene er også uberjalla, stort != bra 
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: lightscribesøndag 13. september 2020, klokken 16:04
I slutten av filmen forteller Misha at en pilot fra Tesla påstår å ha klart hele runden på 7:52 med oppgraderinger (cup2 dekk, klosser, bremsevæske).  Da blir jo BTG tiden en god del mindre...

Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: daktarisøndag 13. september 2020, klokken 17:40
Kul video det der! Passasjeren lager samme lydene jeg lagde i "Orkanen" på Fårup. Tyder jo på at standard er tilstrekkelig for de fleste, men for de som vil kjøre rundt i sin private berg-og-dalbane bør man ha litt ekstra. 
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: lightscribeonsdag 16. september 2020, klokken 12:59
Sitat fra: hemi på søndag 13. september 2020, klokken 13:45
Bremsene er også uberjalla, stort != bra


https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2019/02/Porsche-Taycan-Prototype-winter-9-1-e1550039441495-1000x600.jpg
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: kneggonsdag 16. september 2020, klokken 13:00
Sitat fra: lightscribe på onsdag 16. september 2020, klokken 12:59
Sitat fra: hemi på søndag 13. september 2020, klokken 13:45
Bremsene er også uberjalla, stort != bra


https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2019/02/Porsche-Taycan-Prototype-winter-9-1-e1550039441495-1000x600.jpg

På tide å få induksjon på felgene slik vi kan smelte snø.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemionsdag 16. september 2020, klokken 14:13
hirr, kjørt mye isbane med porsche, og det er alltid drit. then again, skjer egentlig uansett hvilken bil.

Porsche har generelt veldig bra bremser på bilene sine, bra nok til at du kan kjøre bane, unntak siste 20 år er 996 turbo, gjerne fordi alle har trimma, og gjort 0 med bremsene.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: lightscribetorsdag 17. september 2020, klokken 14:37
MP3 eieren likte ikke «uberjalla» bremsene og har allerede byttet til noe annet!

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-on-the-nurburgring-vs-taycan.205120/
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: hemitorsdag 17. september 2020, klokken 15:00
Han bytter vel til ap radical/ferodo DS3.12, samme som jeg pleier bruke (og har nå på den jeg bruker på bane, du kan bare kjøre og bremse så hardt du bare orker/vil, selv som nybegynner som drar bremser klarer du ikke koke/drepe noe.
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: lightscribemandag 09. november 2020, klokken 21:23
7:44 BTG


https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5121881/
Tittel: Sv: Nürburgring
Skrevet av: lightscribetirsdag 10. november 2020, klokken 13:18
https://youtu.be/QCs0HrwM7Iw

De har 50km fartsgrense forbi Adenau men tror ikke han taper mye tid der