Elbilforum.no
Bilmerker => OPEL (PSA) => Corsa-e => Emne startet av: magnetic på torsdag 23. mai 2019, klokken 22:45
Electric Vauxhall Corsa-e revealed https://www.drivingelectric.com/vauxhall/corsa
https://www.autoexpress.co.uk/vauxhall/corsa/97357/new-2020-vauxhall-corsa-revealed-first-official-images-and-details
Det store spørsmålet er... hvor stort er baggasjerommet?
Bagasjerommet er av helt åpenbare grunner bittelite. Det er en bil i B-segmentet ... Man kjøper ikke en bybil på grunn av all plassen den tilbyr.
På Autogefuhl sier de forresten at Opel åpner for bestilling fra juni av.
330 km rekkevidde: http://m.bilnorge.no/artikkel2.php?aid=51757
Bruker samme drivlinje som DS3 og 208 fra resten av PSA familien?
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. mai 2019, klokken 09:22
Bruker samme drivlinje som DS3 og 208 fra resten av PSA familien?
Ja
https://www.opel.no/personbil/upcoming-models/corsa-e.html
Reservations opened today in Germany, starting price will be 29900 €.
https://www.opel.de/fahrzeuge/corsa-e/ausstattung.html#_design
(https://www.wiwo.de/images/opel-corsa-e-506919/24417726/2-format11000.jpg)
Da har de åpnet for reservasjoner i Norge også. Begynner å bli mange biler på markedet nå, men det er vel fortsatt en fordel å stå på liste.
First edition er vel den som er mest attraktiv i Norge. 32.900 Euro skulle gi en pris rundt 260K i Norge.
Reservasjonsbeløp 2120 kr.
https://reserver.opel.no/corsae/
For liten bil for oss, men bra det kommer flere alternativer.
Noen som har reservert?
Jeg reserverte nettopp nå, fikk transaksjonsid rett over 200 (kønr er ikke klart ennå). Ser ut som det er mindre trykk her enn på andre reservasjoner de siste månedene (f.eks. ID.3 og e-Soul).
Sitat fra: jonnyjb på tirsdag 04. juni 2019, klokken 21:41
Jeg reserverte nettopp nå, fikk transaksjonsid rett over 200 (kønr er ikke klart ennå). Ser ut som det er mindre trykk her enn på andre reservasjoner de siste månedene (f.eks. ID.3 og e-Soul).
Tipper de fleste som ville ha en mindre elbil som typ bil 2 har reservert e-208 eller citigo el, kan og være at folk ikke stoler på opel lenger etter fadesen med ampera e selv om skylden ligger hos gm
TR ID 228
Liten sans for VW etter at en av våre biler var offer for dieselgate og ble dårlig behandlet og forsøkt svindlet på toppen. Kortversjon.
Opel har behandlet meg bra etter kjøp av AE og nå Hyundai Kona så.
Sitat fra: Charlzhen på tirsdag 04. juni 2019, klokken 19:58
Noen som har reservert?
Fikk ca nr 160 i går ettermiddag. At det er litt få reservasjoner hittil skyldes nok mest at det har vært lite kjent når reservasjonen skulle starte (BOS er vel klok av skade etter å ha annonsert tidspunkt).
Tror Corsa-e kan bli en ettertraktet bil, hvis prisen blir gunstig. 100 kW lading og 3-FAS AC i First edition så vidt jeg kan se.
Jeg har også reservert, kønr 18X.
Opel sier de skal konkurrere med Renault Zoe, så prisen forventer jeg blir attraktiv. Et must for meg er muligheten til å frakte ski i bilen eller ev på taket. Helst også sykkel, men det er kanskje tvilsomt. Tilhengerfeste regner jeg ikke med.
Siden det er en søsterbil av Peugeot e-208 blir det egentlig litt hipp som happ for meg hvilken bil jeg velger; Peugeot´en synes jeg er litt sprekere utvendig men liker Opel best innvendig. Som enslig betyr baksete- eller bagasjeplass ikke så mye, da viktigere med god sittestilling for en kar på 190 cm.
Jeg har både hatt Ampera og Hyundai el, hvorav Hyundai var overlegent best på følt kvalitet. Jeg forventer tysk kvalitetsfølelse på Corsa´en, og med Opels app-system tror jeg dette vil bli bra. Et viktig moment for meg er klima-avtrykket; Corsa´en blir en relativt lett bil med mindre batteri og vekt enn en del av de nyere bilene. Kanskje kan vi håpe på gunstig forbruk også i motorvei-hastigheter?
Kan moderator legge til Corsa-e som klikk-alternativ på frontsiden under PSA-headingen (sammen med e-208)?
Sitat fra: Jakal på torsdag 06. juni 2019, klokken 09:11
Et must for meg er muligheten til å frakte ski i bilen eller ev på taket. Helst også sykkel, men det er kanskje tvilsomt.
Det går fint med sykkel inni Ampera-E så kan jo hende det går i E-Corsa også
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/ce619f8a391e1384c60feb48ef58dde3.jpg)
Ja, Amperaen er jo en ren elbil med plassforhold deretter. Corsaen blir ca 10 cm kortere (417 cm vs 406 cm), lavere og dermed litt mindre praktisk. Håper jo det blir mulig med takstativ (utgående Corsa tar i hvert fall takstativ...). Ellers er det interessant at grillen er uforandret i forhold til fossil-utgaven, vellykket synes jeg.
Fortsatt mindre enn 320 reservasjoner i går kveld.
Hva tenker forøvrig folket her om Corsa vs e-208?
Kommenter gjerne i ny tråd under e-208 delforumet.
Sitat fra: Dieseldyret på lørdag 08. juni 2019, klokken 12:42
Fortsatt mindre enn 320 reservasjoner i går kveld.
Hva tenker forøvrig folket her om Corsa vs e-208?
Kommenter gjerne i ny tråd under e-208 delforumet.
Begge 2 er for små for at vi vurderer dem, men e-208 virker litt mer sprek/spenstig, så hadde jeg vært enslig eller uten barn så hadde kanskje den vært mer aktuell.
De er ellers såpass like i størrelse og ytelse, at det blir mer hva man liker enn at man kan ta det på specs og behov.
Pris i Tyskland fra €29.900,- sier Auto Motor & Sport. Det var ikke galt.
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/opel-corsa-e-elektroauto-2019/
Skal vi vedde på basismodell fra 240.000,- NOK u/mva. eller vil Opel kun tilby en overlesset modell til 340.000,- NOK?
Ganske så sikker på at prisen havner godt under 300.000,- for en topp-spekket bil (tips: 275.000,-). e-208 leveres i 4 utstyrsvarianter, Opel antagelig bare 2. Det betyr at Opel, i likhet med eks Hyundai, satser på mye utstyr til OK pris.
Nå nærmer det seg dessuten en pris-krig på elbiler, og Opel har sagt at de skal sikte seg inn på Renault Zoe-segmentet (som kommer i ny utgave til vinteren (eller før).Tror ikke DS blir en direkte konkurrent til Corsa pga prisen, men e-208 blir det selvsagt. også fordi den vel kommer på markedet før Corsa-el. Derfor tipper jeg Opel legger opp til en aggressiv pris-setting.
TM nevnte First Edition-utgave: Hva legges i det begrepet? Er det en ekstra velutstyrt utgave som ev tas inn for de første 100-200 kjøperne? Og hva tror dere om ev takstativ til å frakte ski eller sykkel?
Da her jeg fått vite køplassen som er 18*
Se link:
https://www.nextgreencar.com/news/8678/vauxhall-corsae-pricing-revealed/
De 500 første kunder får (gratis) installert ladepunkt hjemme. Siden Norge er et prioritert marked regner jeg med at priser i Norge ikke drøyer så lenge, håper på et godt First Edition - tilbud her også (selv om jeg ikke har mulighet for hjemmeladning).
Jeg forventer at Opel prises endel lavere enn Peugeot.
Dagens Corsa er av elendig kvalitet og finish. Kan nevne vonde seter, dårlig plastisk interiør med skarpe kanter. Håndbrekket er som tatt rett fra Kadett79 osv. Altså veldig typisk Opel hele bilen.
Sitat fra: Trine2 på torsdag 04. juli 2019, klokken 13:19
Jeg forventer at Opel prises endel lavere enn Peugeot.
Dagens Corsa er av elendig kvalitet og finish. Kan nevne vonde seter, dårlig plastisk interiør med skarpe kanter. Håndbrekket er som tatt rett fra Kadett79 osv. Altså veldig typisk Opel hele bilen.
Nå har jo e-208 prisene kommet, så man kan sikkert regne seg ut til noen ca priser (basert på DS-3/e-208 og generell prisforskjell på Opel/Peugeot)
Man kan kanskje se på prisforskjellen på 2008 vs Crosslandx og 3008 vs Grandlandx for å gjøre et estimat. Disse to modellene er bygd av Peugeot, og har bare fått klistra på en Opel-logo istedenfor løven.
Corsa´en er nå presentert for bransjefolk, og nye videoer vil komme.
Dette er førsteinntrykket fra en edruelig og brukerbevisst tester:
https://www.youtube.com/watch?v=hBNww4ODDZ4
Har det blitt nevnt noe sted om e-Corsa og e-208 blir godkjent for taklast?
Jeg ser at flere spør om det, men nei. Ingen info om det enda på noen av modellene. For meg er det en "dealbraker" om det blir mulig å frakte ski på bilen, den blir for liten til å legge ski innvendig (tror jeg).
Samme her, må minimum kunne frakte fire par langrennsski på taket. 40-Leafen er godkjent for 35 kilo, det holder egentlig i massevis for min del. Skjønner heller ikke at VW ikke har prioritert taklast på ID.3.
Sitat fra: Jakal på torsdag 06. juni 2019, klokken 22:20
Ja, Amperaen er jo en ren elbil med plassforhold deretter. Corsaen blir ca 10 cm kortere (417 cm vs 406 cm), lavere og dermed litt mindre praktisk. Håper jo det blir mulig med takstativ (utgående Corsa tar i hvert fall takstativ...). Ellers er det interessant at grillen er uforandret i forhold til fossil-utgaven, vellykket synes jeg.
Opel Mokka-e (PSA søskenavlegger til Peugeot e-2008) kommer også etterhvert med plassforhold mer som e-Niro.
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på lørdag 17. august 2019, klokken 14:03
Opel Mokka-e (PSA søskenavlegger til Peugeot e-2008) kommer også etterhvert med plassforhold mer som e-Niro.
Man kan jo se på f.eks. Crosslanx som er til salgs i dag for å få en idé om plass. Det er en 2008 med Opel-logo.
Dette kom på epost nå.
Verdens største bilutstilling, IAA Frankfurt Motor Show, arrangeres 12-22 september i år. Der vil Opel blant annet vise frem den elektriske nyheten: Opel Corsa-e. Ikke nok med det - på samme tid vil prisene på elbilen slippes i Norge! Mer informasjon kommer.
https://www.youtube.com/watch?v=9X44THYf4tI
Vi venter på priser for Corsa-e, som skal komme i dag (10.9). Jeg besøkte en Peugeot-forhandler nylig som antydet rykter om høyere priser for Corsa-e enn e-208. Det har jeg vanskelig for å tro, tipper innstegsmodellen ligger på Zoe-nivå (250.000,-) med bedre utstyrsliste enn e-208. Så tipper jeg det i tillegg kommer en topp utstyrt versjon (ekskl. soltak) til ca 275.000,-.Altså en fullspekket Corsa-e til under 300-000,- med dobbelt dekk-sett.
Men kanskje er jeg for optimistisk, valutakursen er jo ikke akkurat gunstig for importvarer fra EU. Vi får se...
Prisliste kom på mail nettopp. Fullspekket Corsa-E kommer godt over 300K...
Ser den, og er noe skuffet. Jeg hadde forventet pakkeløsning for adaptiv fartsholder, NAC Navigasjon (usikker på fordelen med den...), 10 `screen, svart tak på signaturfarge oransje, panorama ryggekamera... Får sjekke ut prislisten for e-208, men har følelsen av at den kan være et vel så godt kjøp når de får adaptiv kursholder på plass vinter / vår 2020.
Litt rart at de ikke la seg lavere i pris.
De som går for Corsa-e blir de som synes at e-208 ser for sprek/sporty ut?
Kjedelig og dyr småbil. Kansellert.
Utseendet kan jeg være enig i er heller kjedelig, det er basert på markedsundersøkelser hvor målgruppen ønsket en videreføring av Corsa-formspråket. Personlig er jeg langt mere begeistret for e-208, hvor det er særpreg og et ungdommelig formspråk.
Når det gjelder pris er jeg også skuffet, men kanskje av litt andre årsaker enn Mao. Innstegsmodellen ligger på nivå med Zoe og e-208. Jeg hadde imidlertid forventet enklere pakkeløsninger enn det Opel har utarbeidet, i tillegg til en First Edition-utgave (ref England). For meg er e-Edition utgaven aktuell, med ønsket tilleggsutstyr vil den komme på ca 285.000,- (+ vinterdekk).Da ofrer jeg Adaptiv Cruisekontroll. Sammenlignbart er Peugeot e-208 Allure aktuell for meg, med tillegg inkl Adaptiv Cruisekontroll (kommer fra febr 2020) kommer den på ca 292.000,-. Prisforskjellen med Corsa er altså hovedsakelig Adaptiv Cruisekontroll, og jeg er i utgangspunktet ikke i tvil om hvilken bil jeg dras mest mot.
Så kommer komfort, kjøre egenskaper, mulighet for takstativ etc inn i som faktorer, det vil drøye før svarene foreligger her.
Men i sum tror jeg Opel her bommer litt med pakkeløsningene, jeg hadde forventet færre tilvalgsalternativer og mer omfattende utstyr i pakkene (adaptiv cruisekontroll burde være standard). Som det er nå fremstår Peugeot´en mer moderne og attraktiv, i hvert fall for meg.
Sitat fra: Mao på onsdag 11. september 2019, klokken 11:39
Kjedelig og dyr småbil. Kansellert.
Sammenlignet utstyr imot fullspekket Kona med 17 tommer og havnet på 335.800,- :-)
- Kortere distanse & mindre HK.
- Lavere bil
- Kan ikke se takskinner for boks
Blir sikkert en fin by bil.
Tror nok det generelt blir en fin bil, også på langturer dersom seter, veistøy, stereo etc er OK. Middels rekkevidde er jeg ikke bekymret for, all den stund hurtiglading opp til 80 % går på en halvtime. Det passer uansett med en beinstrekk / pause etter kjøring i 25 + mil.
Med hensyn til kontraktskriving før 1. oktober er det uaktuelt for meg. Betalte forskudd for å stå på ventelister har etterhvert ingen effekt, fordi tilbudet av biler med OK rekkevidde øker betraktelig i 2020. Gevinstelementet ved videresalg forsvinner derved, det gjelder også Corsa-e. Og jeg vil uansett ikke binde meg før bilen er prøvesittet og sammenlignet med eks Peugeot e-208.
Å skulle tjene penger på å flippe en elbil, den tiden er forbi.
Enig i at det ikke er noe stort poeng i å stå på lister lengre, eller skrive kontrakt 6 måneder før man får se og prøve bilen. Har kansellert både denne og e-208. Neste bil skal prøvekjøres før noen papirer signeres..
Akkurat kommet tilbake fra ferie i Asia (ikke tilgang til forumet der). Greit å lese kommentarene på bilen her. Har kønr. 16*, men synes den er dyr med det utstyret jeg ønsker. Adaptiv er viktig for meg bl.a.. Vil mest sannsynlig kansellere.
I dag, 30. september, er det siste frist for kontraktsskriving med forhandler om man ønsker å beholde sin plass i køen for levring av Opel Corsa-e. Hva gjør folket? Bestilt bil?? Selv noe usikker....
Jeg har meldt meg ut av køen, vil heller ha Peugeot e-208 (men har fortsatt ikke bestilt den heller).
The new Corsa and Corsa-e is launching in Germany this Saturday. 8)
Både Corsa, 208 og Zoe er altfor dyre til å være slike småbiler. Man kan legge på noen få tusen og få noe langt bedre.
Sitat fra: Trine2 på mandag 09. mars 2020, klokken 09:09
Både Corsa, 208 og Zoe er altfor dyre til å være slike småbiler. Man kan legge på noen få tusen og få noe langt bedre.
Hvilke biler tenker du på da?
Var hos forhandler og kikket (og prøvesatt) den nye Corsa. Syntes det var en bra bil, både innvendig og utvendig, men følte kanskje at den var noe liten. Nå fikk jeg noe dårlig innbyttepris på min bil hos Opel, og desto bedre innbytte hos BOS, dermed ble valget en Peugeot E 2008 GT i stedet. Men for all del så syntes jeg Corsaen var en artig bil uansett.
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. mars 2020, klokken 09:20
Sitat fra: Trine2 på mandag 09. mars 2020, klokken 09:09
Både Corsa, 208 og Zoe er altfor dyre til å være slike småbiler. Man kan legge på noen få tusen og få noe langt bedre.
Hvilke biler tenker du på da?
Leaf er en men dårligere rekkevidde tenker på da på 40 utgaven, zs mg ev er annen, plassmessig er den bedre men kanskje ikke kvalitets messig? Men igjen franskmen er ikke kjent for kvalitet heller :P
Man kan og få en ribba kona 64 for 310 000 så er en del alternativer uti der.
Du glemte Ioniq, som også ligger i den prisklassen, om en velger de mer utstyrte versjonene Opel og Peugeot.
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. mars 2020, klokken 09:20
Sitat fra: Trine2 på mandag 09. mars 2020, klokken 09:09
Både Corsa, 208 og Zoe er altfor dyre til å være slike småbiler. Man kan legge på noen få tusen og få noe langt bedre.
Hvilke biler tenker du på da?
Tenker på Ioniq, Leaf, i3, e-golf, MG ZS EV
Sitat fra: Trine2 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 10:59
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. mars 2020, klokken 09:20
Sitat fra: Trine2 på mandag 09. mars 2020, klokken 09:09
Både Corsa, 208 og Zoe er altfor dyre til å være slike småbiler. Man kan legge på noen få tusen og få noe langt bedre.
Hvilke biler tenker du på da?
Tenker på Ioniq, Leaf, i3, e-golf, MG ZS EV
Uenig med at de bilene er "langt bedre". Hvis e-208/e-Corsa er for liten, så er e-2008 er alternativ. Alle de PSA bilene har god ladehastighet med god temperaturkontroll på batteri. Når det kommer til ladehastighet og her går både e-Golf og Leaf rett på tryne. Om man aldri kjører turer på flere ladinger så har det ikke så mye å si. Så alt kommer an på bruken. MG ZS EV har haugevis av kameler en må svelge, med en del bugs i programvare og en del rare løsninger som virkelig viser at den ikke er laget for å være elbil. Den har heller ikke klimakontroll men en varmevifte. PSA bilene har varmepumpe, så man mister ikke så mye rekkevidde på vinter. Bilene har også masse førerassistentsystemer, app osv. Ikke alle velger bil etter størrelse, men også etter teknolog, funksjonalitet og komfort. En ting som jeg synes er litt rart med e-Corsa/e-208 (og DS3) er at de mangler elektrisk justerbart sete...
Sånn jeg ser det så er den største ulempen med e-Corsa at den ser mye kjipere ut enn e-208, både utenpå og inni. Skulle de rettferdiggjort det så burde den vært billigere enn e-208. Så nå ser jeg ingen grunn til å kjøpe e-Corsa, fordi.... e-208.
https://www.youtube.com/watch?v=mUKb_HUugjg
Sitat fra: batterimannen på mandag 16. mars 2020, klokken 22:01
En ting som jeg synes er litt rart med e-Corsa/e-208 (og DS3) er at de mangler elektrisk justerbart sete...
Vekt og pris... Motorer i setet bidrar til høyere vekt, kompleksitet og pris (les: redusert fortjeneste). Og de aller fleste bilene i B-segmentet er "billige biler", og det er ikke verdt pengene for produsentene. Er sånn i "alle" bilene i B-segmentet.
Prøvesatt bensinutgaven av Corsa, denne hadde elektrisk sete-justering.
Sitat fra: Sandstrøm på tirsdag 17. mars 2020, klokken 11:33
Prøvesatt bensinutgaven av Corsa, denne hadde elektrisk sete-justering.
Ja bensin utgavene har elektriske seter, tror ikke er pris men mer at det ikke er plass fordi batteripakka er under bilen men andre merker har fått til så rart ikke psa klarer det.
Jeg regner med at infotainmentsystemet er nogenlunde likt som i e208?
Etter en prøvetur synes jeg systemet var litt forvirrende og bruke og heller ikke ga den informasjonen jeg var ute etter. e208 viser ikke ladehastighet inne i bilen og hvor mye strøm som går til oppvarming. Dette er essensielle ting en el-sjåfør ønsker å vite. Den hurtigladet ikke spesielt raskt heller og ikke visste jeg temperatur på batteri, noe som også burde vises. Batteriprosent vises ikke, men kun km. og denne var svært ustabil.
Bilen ellers er veldig fin i mine øyne, men det er en bil man setter seg ned i. Den var også svært trang i baksetet. Har endel irriterende elektronikk som gjør at ladingen bryter om man åpner dørene. Setene vil nok en voksen mann synes er noe trange.
Jeg ville nok satset på en Ioniq om jeg skulle velge fritt. Tror kanskje e208/Corsa kommer på 2. plass. Golf på 3. da prisen på utgående er bra om dagen.
Er enig med deg der, at Corsa og 208 er jo "små biler" du setter deg "ned i", og føles nok en del trangere en f.eks. 2008. Har prøve-sittet alle tre modellene flere ganger, og merker nok at 2008 er en god del større, og har bedre sittestilling bak rattet. Er jo heller ikke så trang i baksetet.
Var innom Mobile Oslo idag for å se på bilen. De hadde ikke el-varianten, men fikk sjekket ut plassen i fossilversjonen som jo er lik mer eller mindre.
Likte den egentlig svært godt. Clean interiør, fine farger. Plassen føles bra nok, det er jo tross alt en liten bil. Sjekket samtidig ut Citigo(som jeg ble imponert over, rent plassmessig), samt i3.
De har gode kampanjer på sistnevnte nå, kan få godt utstyrte versjoner til rundt 300'. Da er spørsmålet om ikke corsaen og i3 blir for nære i pris? Corsa har riktignok 100kw hurtiglading.
Hva tenker folket?
Sitat fra: najtrox på mandag 06. april 2020, klokken 19:49
De har gode kampanjer på sistnevnte nå, kan få godt utstyrte versjoner til rundt 300'. Da er spørsmålet om ikke corsaen og i3 blir for nære i pris? Corsa har riktignok 100kw hurtiglading.
Hva tenker folket?
Et spørsmål om smak og behov. Corsa'en er nok bedre på langtur, tester i utlandet indikerer et relativt lavt støynivå og grei komfort.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/Qo1VkR/opel-corsa-e-er-en-kjekk-liten-elbil-med-god-rekkevidde
Vauxhall Corsa-e, 1st Drive Exclusive | FULLY CHARGED for Clean Energy & Electric Vehicles
https://www.youtube.com/watch?v=PF6aatgole8
Sammenligning fra England; tett match såvidt jeg forstår.
https://www.autoexpress.co.uk/electric-cars/352881/vauxhall-corsa-e-vs-renault-zoe
Noen som vet om man får plass til ski av normal lengde inni en Opel Corsa E om man legger ned baksetene?
Sitat fra: burk på torsdag 28. desember 2023, klokken 21:19Noen som vet om man får plass til ski av normal lengde inni en Opel Corsa E om man legger ned baksetene?
De må jo stikke ut mellom forsetene i så fall.
I følge Bjørn Nyland så er den 165cm hvis man måler lengden på skrå fra hjørnet i bagasjerommet til baksiden av passasjersetet med baksetene nedfelt. Se denne videoen. https://www.youtube.com/watch?v=TBcypprA5rE