Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Batterier og Lading => Emne startet av: Ebe på torsdag 23. mai 2019, klokken 08:53

Tittel: Ladestasjon tapper 12v-batteriet?
Skrevet av: Ebetorsdag 23. mai 2019, klokken 08:53
Hei,

Jobben til samboeren har en litt rar situasjon med sine elbiler. De har nylig flyttet til nye lokaler, der det er satt opp ladestasjoner av typen Garo GLB type 2, 22 KW. (https://garo.no/produkt/glb-ladeboks-med-stikkontakt-type2-st-t2-14-22kw/).

Etter at de flyttet inn, har fire leafer (30kwh-versjonen) og én Peugot Partner plutselig nektet å starte. Viser seg at 12v-batteriet på alle fem bilene er døde eller utladet. En eller to av bilene har fått nytt 12v-batteri, men feilen gjennskapes etter bare noen uker. Bilene brukes på ærender rundt i en norsk storby, så daglig kjørelengde er alt fra et par kilometer til noen mil.


Ingen av disse bilene hadde samme problem på den tidligere arbeidsplassen, der de alle er brukt i flere år med vanlig schukolading. Samme bruksmønsker.


Huseier skylder på brukerfeil. Han mener kort kjørelengde er feilen, kombinert med at bilene ikke tåler å stå lenge og "hurtiglades" (huseiers ordlyd).


Er det noe hold i dette huseier sier? At han blander urtiglading og normallading er jo én ting, men elbilene skal vel tåle å stå med ladekabelen mye tilkoblet? Kan det være feil på ladeboksene eller oppsettet, slik at 12v-batteriet tappes?


Eller har noen andre noen forslag til feilkilder?
Tittel: Sv: Ladestasjon tapper 12v-batteriet?
Skrevet av: elektroluxfredag 24. mai 2019, klokken 06:48
Problemet kan ligge i kommunikasjonen mellom bil og ladestasjon. Om ladestasjonen har intelligente funksjoner som lastballansering og den "maser" på bilen om å lade kan den vekke opp bilens styresystemer slik at disse tapper 12V anlegget.

Få installatør eller produsent til å sjekke funksjonen til ladestasjonene for å eliminere dette som årsak til problemene dere opplever. Det kan nemlig være at lastballanseringsfunksjonen er feilprogrammert.
Tittel: Sv: Ladestasjon tapper 12v-batteriet?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadfredag 24. mai 2019, klokken 14:04
Er ikkje det slik at Leaf 12V kun blir lada under "drift"? Dvs, ikkje under lading. I så fall er bruksmønster viktig. Dog, så burde det ikkje vere særleg forskjell på 8 A schuko eller 28A veggboks.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk