Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: olavxxx på mandag 13. mai 2019, klokken 23:04

Tittel: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: olavxxxmandag 13. mai 2019, klokken 23:04
Det jeg liker minst med elbil er ikke elbilen i seg selv, det er ikke rekkeviddeangst (som er et ikke-tema med Model 3), det er ikke veistøy - selv om jeg har kjørt mer støyisolerte biler. Det jeg liker minst er at man alltid skal bli angrepet. Det er liksom aldri "ok" å være fornøyd med en Tesla, da er man fanboy. Hvis man sier man synes at 3P akser bra, så får man høre at det er bare opp til 100 km/t. Hvis man sier at man får mye for pengene, får man høre at det bare er pga. man har avgiftsfritak.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at Tesla skal gå konkurs, men innerst inne tror jeg det er større sannsynlighet for at det er de store fossile selskapene som går konkurs. Tesla kan selvsagt i teorien gå konkurs, men da vil de uansett bli kjøpt opp. Personlig har jeg satt meg inn i markedsmekanismene og jeg har hatt flere fag innen innovasjonsteori - det jeg ser i Tesla som et selskap er ikke et perfekt selskap som investerer forsiktig, det er et selskap med innovasjonskultur. Tesla har aldri hatt en lysere fremtid foran seg enn nå, de tar store markedsandeler, får opp fabrikk i Kina, de får mye penger fra FCA for å hjelpe på miljøregnskapet osv. Så til slike kommentarer pleier jeg strengt tatt bare si: "Det har folk sagt i alle år, har ikke skjedd enda".

Sier jeg da at en fossilbil med bedre aks koster mye mer, får jeg høre det bare gjelder i Norge. Men sjekker vi dragtimes sin test av M3 mot 3P, er faktisk 3P raskere på 1/4 mile og 1/8 mile. Så kan man selvsagt si at de koster ca det samme i USA - hvor M3 er noen tusen dollar dyrere, men sjekker vi Porsche GTR3 er den så vidt raskere på 1/4 mile og det samme gjelder Ferrarri 458 ( http://www.dragtimes.com/compare2.php?make1=111&model1=1732&op1=%3D&year1=0&make2=60&model2=1577&op2=%3D&year2=0&make3=-1&op3=%3D&year3=0&make4=-1&op4=%3D&year4=0).

Prisen for de bilene er fra 150.000-300.000 dollar i USA! En GTR3 koster vel i Norge ca 3 millioner.
Så sjekker jeg for moro skyld hva koster forsikringen for de bilene? Din Side sier de koster 50-60.000kr i året å forsikre ( https://www.nettavisen.no/forbruker/de-dyreste-bilene-a-forsikre/2936751.html ), min 3P koster 7500/året med best dekning.

Klart at man kan si at de bilene er mer premium og det er selvsagt sant hvis man ser på håndsydd skinn og andre ting, men samtidig er de veldig mye dyrere. De bruker mye bensin på milen, de har veldig dyr service, åpenbart veldig dyr forsikring. Ikke nok med det, jeg hadde aldri fått med meg Bugaboo Buffalo bak i GTR3 eller i en Ferrarri 458.

Jeg er kanskje en enkel sjel, jeg vil bare ha best mulig ytelse for min type bruk - for minst mulig penger. Jeg trenger bare "nok" luksus, jeg verdsetter teknologi, jeg verdsetter oppdateringer over Internett, jeg verdsetter det at jeg kan ta bilen ut av garasjen og gi gass, uten å tenke på om motoren har varmet seg opp nok. Jeg verdsetter å kunne slenge fra meg bilen uten å vente på at turboene har kjølt seg ned. Jeg verdsetter det at selv om bilen er utrolig rask, er den veldig lettkjørt, jeg kan la damen kjøre den i jobben, jeg kan låne vekk bilen uten at jeg trenger å være redd for at den er uhåndterlig for folk flest.

Debatten er alltid urettferdig når den som angriper deg sier at alle elbileiere sier de kjøper elbil for å spare miljøet, dette er ikke sant. De fleste vil spare penger og de vil ha bedre ytelse for samme sum penger de måtte betalt for en fossil. Det er selvsagt ekstra fristende med elbil i Norge, jeg sparer så mye i bompenger og bensin at det koster det samme å kjøre en 1.8 liter Toyota Avensis fra 2005, som det koster å kjøre en helt ny Model 3 Performance i utgifter per måned. Regnskapet er selvsagt enda mer fordelaktig for elbilen hvis man tenker en ny fossil med samme ytelse....

Jeg er enig i at motorlyd kan være kult, hvis motorlyden kommer fra en ekstravagant bil med for eksempel V12 TWIN TURBO. Men de som oftest tar opp dette med manglende motorlyd føler jeg ofte kjører rundt i en sur dieselmotor eller kanskje en rekke-4 bensin - ikke akkuratt noe jeg ville skrevet hjem om. Men klart hvis jeg møter en fyr i en Koeningsegg og han disser min elbil pga manglende motorlyd, skal jeg selvsagt være enig i at når han flerrer hull i trommehinnene mine - er det selvsagt kult i de siste minuttene jeg har igjen av hørselen min! Men ville jeg hatt en slik motorlyd mens jeg kjørte tur/retur jobb i rushtrafikk? Ville jeg hatt den steinharde clutchen? Hadde jeg turt å parkere den bilen på handlesenteret? Hvordan skulle jeg fått med meg barnevogn eller til og med bare mat fra butikken?

Noen sier at folk bare kjøper elbil pga fordelene og her er jeg helt enig for min egen del, jeg hadde ikke kjøpt en elbil hvis den bare hadde ulemper. Såpass ærlig skal jeg være, jeg verdsetter fordeler. Noen av tingene jeg da ser på som fordeler med elbilen vs fossilbilen: Motorens ytelse er klar fra første meter, motoren har mye høyere ytelse, det er ingen støy når man står fast i rush/kø, det er ingen bensin/eksoslukt i garasjen når elbilen kjøres inn  - i kontrast til fossilbilen. Elbilen lader seg selv om natten, men fossilbilen må jeg koble på en "pistol" og skyte giftstoff inn i et hull på siden av bilen, etterpå lukter det av hånden og klærene mine. I tillegg liker jeg ikke at fossilbilen er full av masse små fossildeler som går i stykker hele tiden, det er mange filtre på eksos, det er sensorer på eksos, registerreim, bensinpumper, bensinfiltre, tennplugger+++.

Nå høres jeg sikkert ut som en elbilfanatiker men jeg er veldig glad i spesielle fossilbiler, men jeg er ikke glad i typisk Toyota Avensis eller en BMW med dieselmotor... Men en kul fossil med spesiell motor er jo kult skal jeg innrømme, hadde jeg hatt 200 millioner kroner, hadde jeg sikkert ikke kjørt i elbil - da hadde jeg nok kjøpt en koeningsegg og mobbet elbileiere uten eksoslyd.

Det verste med elbiler er derfor som vanlig: usaklig debatt.

Takk til dere som leste min delvis saklige rant.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: SurSnasenmandag 13. mai 2019, klokken 23:27
Sitat fra: olavxxx på mandag 13. mai 2019, klokken 23:04
Motorens ytelse er klar fra første meter, motoren har mye høyere ytelse, det er ingen støy når man står fast i rush/kø, det er ingen bensin/eksoslukt i garasjen når elbilen kjøres inn  - i kontrast til fossilbilen. Elbilen lader seg selv om natten, men fossilbilen må jeg koble på en "pistol" og skyte giftstoff inn i et hull på siden av bilen, etterpå lukter det av hånden og klærene mine. I tillegg liker jeg ikke at fossilbilen er full av masse små fossildeler som går i stykker hele tiden, det er mange filtre på eksos, det er sensorer på eksos, registerreim, bensinpumper, bensinfiltre, tennplugger+++.

... mens du her vandrer ut i samme usaklige debatten mot fossilene.
Fyller bensin på GTE'en annenhver måned. Lukter aldri drivstoff av meg, eller bilen, etter de par minuttene ved pumpa.
På siste 12 årene med diverse fossilbiler har jeg bare hatt et en-sifret antall feil totalt, og ingen har vært relatert til fossil-unike parter. (men så har jeg stort sett hatt biler som ennå har hatt garantien i behold)
Støy fra bensin- og dieselmotorer er knapt merkbart. Men så kjører jeg stort sett ikke små blikkbokser med symaskinmotor.
Neida, fossilbiler er faktisk ikke så ille. Det verste er ytterfløyen fossilbilister som hater elbiler. Og ytterfløyen elbilister som hater fossilbiler. Begge er like ille. En elbilist (og kanskje særlig Tesla-eiere?) føler seg gjerne "såra og vonbråten" når noen vil ytre sine skeptiske holdninger til elbiler. Men jaggu er det ei heller hyggelig for en fossilbilist når en elbilist rakker ned på fossilbilisten.

Hilsen en stakkar som står midt i mellom, og som synes en bil er en bil, og som har den politisk ukorrekte holdningen at verden ikke reddes av at jeg skroter fossilbilen (eller mellomtingen som PHEV'en er?) og går "all in" med ren batteritralle. Joda, jeg er nok inne i min siste periode som fossilbileier. Men folk er folk. Bilist er bilist. Bil er bil. Viktigste er at man har et transportmiddel som frakter en, på en pålitelig måte, fra A til B.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: olavxxxmandag 13. mai 2019, klokken 23:41
@Stian du trenger ikke skrote bilen, der er alltid noen andre som kan bruke den videre. Så at du skifter til elbil betyr ikke at du trenger en bil på samvittigheten.

Samme gjelder ny mobil, den gamle selges på finn fremfor å legge i skuffen. Nå skal det sies at de fleste legger dessverre gammel mobil i skuffen, i alle fall var det trenden for få år siden når jeg og noen andre skrev en oppgave om planlagt foreldelse og tok en markedsundersøkelse.

Det er relevant til dette argumentet om å skrote en fungerende bil, ved at en fungerende bil uansett brukes videre. Mens din neste bil da brukes av deg.

Til slutt vil bilen nå en end of life, ofte er det når pris på reperasjoner overstiger teknisk verdi. Men fremdeles kan kanskje bilen da selges til noen som fikser den eller bruker den som deler.

Dette med å avskrive en bil til et miljømessig hull er alltid feil uansett drivlinje, så argument for å ikke skifte bil ville jeg nok ikke brukt det som.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Counterpointermandag 13. mai 2019, klokken 23:56
Jeg skjønner godt hva du mener Olav. Det er en helt egen gruppe med folk som ELSKER å rakke ned på Tesla.
Desverre er det både fosilfanatikere og elbilister .

Det aller beste er å bare ignorere dem

Det er fantastisk å suse frem i en preformance Model 3 og vite at en gjør det til en brøkdel av prisen.

Vil jeg ha motorlyd så kan jeg rulle ut min Suzuki GsxR 1100 som til tross for rekkefirrer har rimelig frisk lyd på 13 tusen omdreininger.

Peace and love
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: olavxxxtirsdag 14. mai 2019, klokken 00:08
Sitat fra: knut.aulie på mandag 13. mai 2019, klokken 23:56
Jeg skjønner godt hva du mener Olav. Det er en helt egen gruppe med folk som ELSKER å rakke ned på Tesla.
Desverre er det både fosilfanatikere og elbilister .

Det aller beste er å bare ignorere dem

Det er fantastisk å suse frem i en preformance Model 3 og vite at en gjør det til en brøkdel av prisen.

Vil jeg ha motorlyd så kan jeg rulle ut min Suzuki GsxR 1100 som til tross for rekkefirrer har rimelig frisk lyd på 13 tusen omdreininger.

Peace and love
Ja, på 13.000 rpm høres det nesten ut som formel 1, så det er jo fett.

Klart at mitt innlegg ovenfor kan kanskje tolkes som at jeg ser ned på folk med vanlig bil, men det er ikke slik jeg mener det.

Jeg mener det mer som at det ofte er de med vanlig bil som klager på at elbil ikke har motorlyd. Jeg har jo selv hatt alt fra 5 syl turbo til 6 syl twin turbo, også rekke 4, V6 osv. Særlig lyden av en utakt gange fra 5 syl er kult.


Men kommer en fyr med en 4 syl diesel og disser elbil og eneste argument er motorlyd, føler jeg det blir for dumt.

Samtidig vet jeg at elbil ikke passer for alle, bor man midt i en by uten lademuligheter, bør man ikke ha elbil. Bor man langt fra storbyen er det gjerne mindre å spare frem til man får GPS rapportering fra biler i fremtiden.

Jeg satt ting litt på spissen i innlegget også :) Vanligvis kommer jeg bare med kort tilsvar på slike utsagn, men oftere og oftere gidder jeg ikke å prøve å overtale folk som har gjort opp sin mening.

Det triste er jo at de selv en dag vil måtte krysse linjen, men kanskje da uten fordeler som moms, bom osv.. den dagen vi får moms på elbiler vil jeg anta bom og fossil drivstoffavgift blir så høyt at folk parkerer fossil og blir tvunget over på elbil.

Datatilsynet har allerede godkjent GPS sporing for innrapportering av kjøring, så i fremtiden blir det nok bom over alt med unntak av privat vei. Så blir det nok da dyrere å kjøre fossil for samme km kjørt i samme sone.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Kårepåsporettirsdag 14. mai 2019, klokken 00:18
Biler med forbrenningsmotor er ok det, når den har mer enn 8 sylindre, aller helst 12, og drivstoffet er bensin, merket Italiensk eid av Tyskere.
Det meste av annen lyd fra forbrenningsmotorer er støy synes jeg.
Dieselmotorer «hater» jeg, spesielt alle de som har svart røyksky bak seg, og alle de som står på tomgang i ferjekøen og ombord på ferja. Det som gir faen i forbud mot tomgangskjøring. Også sommersdag.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: jkirkebotirsdag 14. mai 2019, klokken 05:24
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 14. mai 2019, klokken 00:18
Biler med forbrenningsmotor er ok det, når den har mer enn 8 sylindre, aller helst 12, og drivstoffet er bensin, merket Italiensk eid av Tyskere.
Det meste av annen lyd fra forbrenningsmotorer er støy synes jeg.
Dieselmotorer «hater» jeg, spesielt alle de som har svart røyksky bak seg, og alle de som står på tomgang i ferjekøen og ombord på ferja. Det som gir faen i forbud mot tomgangskjøring. Også sommersdag.

Sommeren 2016 var vi på norgesferie nordover og tok mye ferger (Rv17). Det var til tider oppunder 30 grader på dagtid. Når vi da skulle stå en time i fergekø var det rimelig deilig å ha tilgang på AC i Teslaen hele tiden, mens alle andre satt og svettet ;) (nei, det var ikke mange som sto på tomgang, hadde  nok blitt rimelig upopulært sammen med masse unger springende mellom bilene).

Vinterstid kan jeg jo bare kle på meg om det blir kaldt, sommerstid er det verre når man alt har gått ned til shorts+t-skjorte ;)

Personli
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Fornybarbiltirsdag 14. mai 2019, klokken 05:36
Hva er det slags magisk bensinpumpe du bruker som gjør at du ikke lukter etterpå? Har du en privat? Jeg har til dags dato ikke opplevd en bensin eller dieselpumpe hvor håndtaket ikke er tilgriset til de grader. Har alltid lurt på hvordan i helvete de får det til.

Jeg føler ranten din, trådstarter, og er enig i det meste. Selv blir jeg angrepet dagen lang av den jantepåvirkete, høylytte minoriteten. Mine motsvar går ofte fra å forsøke på saklig diskusjon til å regelrett gjøre narr av deres livsvalg (hvis de ikke gir seg) hvor mitt utgangspunkt er at fossilbil er avleggs og at kun fattige idioter enda kjører de.

Min tålmodighet rekker dessverre ikke lenger.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Torairtirsdag 14. mai 2019, klokken 07:47
Veldig bra innlegg Olav!
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: z4rdtirsdag 14. mai 2019, klokken 08:31
Du tar opp mange av de ulike aspektene som mange elbileiere sikkert kjenner seg igjen i. Usakligheter oppstår helst når det er mangel på kunnskap og erfaring.

Jeg vil også legge til at for min del sitter veldig langt inne å gå tilbake til bensin eller diesel fra et primært lokalt miljø- og forurensningsperspektiv, etter å ha eid to ulike elbiler, som har både fungert som bil nr 1 og 2 i familien. Min påstand er at de som er «imot» ofte er skeptiske helt til de har fått prøve selv og fått nok erfaring. Noe av det beste med elbil er at den er ladet og klar ila den tiden mens man selv er inaktiv, f.eks sover eller er på jobb.

@Fornybarbil
Å gjøre narr av folks valg vil nok ikke bidra konstruktivt. Skjønner dog poenget ditt :)

Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 14. mai 2019, klokken 09:15
Sitat fra: StianSoppsan på mandag 13. mai 2019, klokken 23:27
Sitat fra: olavxxx på mandag 13. mai 2019, klokken 23:04
Motorens ytelse er klar fra første meter, motoren har mye høyere ytelse, det er ingen støy når man står fast i rush/kø, det er ingen bensin/eksoslukt i garasjen når elbilen kjøres inn  - i kontrast til fossilbilen. Elbilen lader seg selv om natten, men fossilbilen må jeg koble på en "pistol" og skyte giftstoff inn i et hull på siden av bilen, etterpå lukter det av hånden og klærene mine. I tillegg liker jeg ikke at fossilbilen er full av masse små fossildeler som går i stykker hele tiden, det er mange filtre på eksos, det er sensorer på eksos, registerreim, bensinpumper, bensinfiltre, tennplugger+++.

... mens du her vandrer ut i samme usaklige debatten mot fossilene.
Fyller bensin på GTE'en annenhver måned. Lukter aldri drivstoff av meg, eller bilen, etter de par minuttene ved pumpa.
På siste 12 årene med diverse fossilbiler har jeg bare hatt et en-sifret antall feil totalt, og ingen har vært relatert til fossil-unike parter. (men så har jeg stort sett hatt biler som ennå har hatt garantien i behold)
Støy fra bensin- og dieselmotorer er knapt merkbart. Men så kjører jeg stort sett ikke små blikkbokser med symaskinmotor.
Neida, fossilbiler er faktisk ikke så ille. Det verste er ytterfløyen fossilbilister som hater elbiler. Og ytterfløyen elbilister som hater fossilbiler. Begge er like ille. En elbilist (og kanskje særlig Tesla-eiere?) føler seg gjerne "såra og vonbråten" når noen vil ytre sine skeptiske holdninger til elbiler. Men jaggu er det ei heller hyggelig for en fossilbilist når en elbilist rakker ned på fossilbilisten.

Hilsen en stakkar som står midt i mellom, og som synes en bil er en bil, og som har den politisk ukorrekte holdningen at verden ikke reddes av at jeg skroter fossilbilen (eller mellomtingen som PHEV'en er?) og går "all in" med ren batteritralle. Joda, jeg er nok inne i min siste periode som fossilbileier. Men folk er folk. Bilist er bilist. Bil er bil. Viktigste er at man har et transportmiddel som frakter en, på en pålitelig måte, fra A til B.
Bensin og dieselbiler støyer og særlig dieselbilen slipper ut store mengde gass som er veldig ubehagelig å puste inn, særlig som syklist.

Det stinker definitivt av hendene når man fyller diesel. Hjelper med hansker, men fort å få lukte inn i bilen fordi man har trådd i diesel ved pumpa.

Forbud mot salg av diesel kan ikke komme fort nok for min del..
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Autowindertirsdag 14. mai 2019, klokken 09:33

Det jeg liker minst med elbil. TM3 er min tredje elbil. Elbilkonseptet ble skjelt ut av en kompis en sen nattetime i 2016 for å være bare idioti, nå kjører han iPace og er kjempefornøyd og har konvertert. Jeg tror Teslaeiere er mer utsatt for drittslenging enn andre elbilister, så misunnelse er min konklusjon.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at Tesla skal gå konkurs. Dette hører vel med til lite kunnskap siden mange ikke har satt seg inn i hva som er fakta rundt elbiler, de klamrer seg til mytene de hører i kantina og i sosiale lag hvor elbileiere ikke er representert eller ikke korrigerer feil påstander. Jeg mener også at mange har en skjult agenda for nedsnakk, morsommere negative historier huskes lettere enn fakta, de festes i hukommelsen med latter og overraskelse, og folk elsker å gjøre et poeng av en god historie de selv tror er sann.

Sier jeg da at en fossilbil med bedre aks koster mye mer. Det er fort gjort å glemme driftskostnadene i disse diskusjonene, strøm vs tradisjonelt drivstoff og lavere vedlikeholdkostnader. Hydrogenbil som alternativ taper på enorme etableringskostnder for infrastruktur, og det ineffektive ved å omdanne produsert hydrogen til elektrisitet for å drive kjøretøyet.

Prisen for de bilene, er hinsides. Når du nå kan få en TM3 STD+ med hengerfeste for litt over 400' med vinterhjul er det ikke umulig for folk flest.
MEN, det er elbilene og Stortinget som han skyld i at verdien på biler med fossilt drivstoff har falt kraftig i pris. Ikke glem at dette er et sårt punkt for mange. I tillegg kommer usikkerheten rundt investeringene inn i bildet. Elbilene med rekkevidde inn til 250km har jo falt ganske mye i det siste, så det er nok mange som sitter på gjerdet et par år til før de velger blant elbiler med lengre rekkevidde. Når utvalget blir større blir det sannsynligvis også mer konkurranse og litt lavere priser.

Klart at man kan si at de bilene er mer premium. Ja det er riktig, men de forsvarer, som du sier, ikke bruksverdien eller det praktiske aspektet i et økonomisk perspektiv. Og da nevnes ikke engang det negative miljøavtrykket disse bilene forankrer.

Jeg er kanskje en enkel sjel. Mange av oss er det, og jeg er helt enig i det du skriver. er man interessert i teknologi er det helt klart morsommere å eie en Tesla enn andre merker.

Debatten er alltid urettferdig. Jeg har alltid sagt at de økonomiske fordelen er årsaken til at jeg byttet til elbil. Men husk at de fleste andre mennesker ikke engang har kjørt en elbil, så de kjenner ikke regnskapet, fordelene og forholder seg deretter.

Noen sier at folk bare kjøper elbil pga fordelene. Helt klart, men miljøfordelene er en fin bonus.

Nå høres jeg sikkert ut som en elbilfanatiker. Ikke fanatiker, men snarere en som har sett fordelene ved elbil og valgt det. Jeg hadde nok heller kjøpt den like upraktiske Tesla Roadsteren som kommer, om jeg hadde 200 millioner.

Det verste med elbiler er derfor som vanlig: usaklig debatt. Enig.

Takk til deg Olav for en bra rant !
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Nodlandtirsdag 14. mai 2019, klokken 09:37
Helt enig med trådstarter :-):-) kjente meg igjen i alt du skrev, det er helt utrolig hvor livredde folk er nye ting. Og da klarer de ikke og holde en saklig faktabasert diskusjon.. Hvorfor må det faktisk alltid bli en diskusjon i det hele tatt.. Folk kan da kjøre hva de vil. Fordeler og ulemper er det med alt, så er det bare og legge seg opp mot hva som passer best med sine prioriteringer og ønsker..
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Jejltirsdag 14. mai 2019, klokken 10:04
Har nevnt det før i en annen tråd her, men noe av det som irriterer mest er de uten elbil som vet med sikkerhet hvor elendig elbiler fungerer i hverdagen.
I løpet av noen få setninger (og etter noen glass vin) fikk jeg høre fra en hvor idiotisk det er med elbil:
De fungerer ikke i kulde! Det finnes nesten ingen plass å lade dem. Tesla forurenset mer enn mercedes. Du kunne ikke velge hvor du ville overnatte på hotell når du var på langtur. Batteriene hadde kort levetid, og det var et kjempeproblem å resirkulere dem.Du må stå å vente til bilen er ferdig ladet hjemme.Hydrogen var løsningen. Det var et stort problem med elektromagnetisk stråling i elbiler.

Den ene påstanden etter den andre kom på løpende bånd med skråsikker overbevisning, og før jeg rakk å svare skikkelig på en eneste kom det en ny i retur.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Lynkjapptirsdag 14. mai 2019, klokken 10:10
For vår del bestemte vi oss for Tesla ganske impulsivt i desember. Vi følte at det nå dukket opp et toårsvindu hvor elbiler fortsatt er avgiftsfrie og det kom en bil (Model 3) som hadde brukbar rekkevidde og lav nok pris. Først etterpå har jeg gravd meg skikkelig ned i Tesla-historie og Tesla-nåtid til å skjønne at det ikke finnes noen alternativer for oss som irriterer oss over gang på gang juksende bilprodusenter og som heier på the underdog. Så selv om jeg ser på Elon som til tider sprutgal (kommentarene ved grotteredningen f eks) og tidsoptimist in absurdum (selvkjøring uten ratt samtidig som de ikke en gang har fått orden på vanlig ACC f eks) så har jeg blitt skikkelig Tesla fanboy (dog med en sunn skepsis i bunn).

Jeg tror fossilbiler i Norge kommer til å bli sett på som usexy veldig snart. Kanskje i løpet av bare to-tre år så kommer det å være småbarnsfamilie og gå for fossilbil til å bli sett på som skikkelig odde. For min egen del så har jeg gått fra å nyte eksotisk motorlyd til å synes at stort sett alt bare er støy.

Og noe jeg nesten ler høyt av er doble, ekstra store, krommede pynterammer eller -ringer rundt eksosrørene på "premiumbiler". For å ta en analogi til menneskekroppen: Det er greit å bruke klær som fremhever en pen bakdel. Det er derimot rimelig spesielt å bruke smykker for å fremheve r*mpehullet...

Til slutt, et godt argument mot de som snakker om at elbilister er snyltere. Spør om vedkommende har et boliglån og i tilfelle om han/hun gjør fradrag for rentene i selvangivelsen. Hvis svaret er ja så kan man spørre hvorfor de snylter ved å benytte seg av en lovlig fordel som er tilgjengelig for alle. :)
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: cybertirsdag 14. mai 2019, klokken 11:13
En flott tråd hvor elbilfrender får fritt utløp for selvforherligelse - det krever jo stort
mot å kjøpe noe så ukonvensjonelt som en Tesla i Norge selv om Tesla ligger an
til å bli det mest solgte bilmerket i Norge i årene som kommer  :D
Man skal heller ikke undervurdere betydningen av livsglede og livsinnhold man
får på kjøpet når man kjøper verdens beste bil   :P
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: RuneWtirsdag 14. mai 2019, klokken 11:20
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 14. mai 2019, klokken 09:33

Det jeg liker minst med elbil. TM3 er min tredje elbil. Elbilkonseptet ble skjelt ut av en kompis en sen nattetime i 2016 for å være bare idioti, nå kjører han iPace og er kjempefornøyd og har konvertert. Jeg tror Teslaeiere er mer utsatt for drittslenging enn andre elbilister, så misunnelse er min konklusjon.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at Tesla skal gå konkurs. Dette hører vel med til lite kunnskap siden mange ikke har satt seg inn i hva som er fakta rundt elbiler, de klamrer seg til mytene de hører i kantina og i sosiale lag hvor elbileiere ikke er representert eller ikke korrigerer feil påstander. Jeg mener også at mange har en skjult agenda for nedsnakk, morsommere negative historier huskes lettere enn fakta, de festes i hukommelsen med latter og overraskelse, og folk elsker å gjøre et poeng av en god historie de selv tror er sann.


En kollega har jevnlig (siden 2015) deklarert høylytt i kantina at Tesla er på vei mot konkurs. Jeg har måtte forsvare Tesla med nebb og klør alle disse årene (selv om jeg ikke kjøpte Tesla før mars i år...).

Nå kjører han Model X. Det føles unektelig godt.

Ellers har jeg min egen teori når det gjelder anti-Tesla-uttalelser. Jeg tror ikke det hovedsakelig er misunnelse, men et anti-entusiast-syndrom TM. Når en stor gruppe mennesker er svært entusiastiske angående ett eller annet, vil det naturlig danne seg en motpol mot dette. Om en stor og gruppe hadde uttalt seg høylytt om at fargen grønn var helt fantastisk, så hadde det garantert dannet seg anti-grønn-grupperinger. Vi mennesker er bare sånn.

Vi er dessverre så små at vi lar oss irritere av at andre er entusiastiske.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Xwarftirsdag 14. mai 2019, klokken 12:39
Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:20
Ellers har jeg min egen teori når det gjelder anti-Tesla-uttalelser. Jeg tror ikke det hovedsakelig er misunnelse, men et anti-entusiast-syndrom TM. Når en stor gruppe mennesker er svært entusiastiske angående ett eller annet, vil det naturlig danne seg en motpol mot dette. Om en stor og gruppe hadde uttalt seg høylytt om at fargen grønn var helt fantastisk, så hadde det garantert dannet seg anti-grønn-grupperinger. Vi mennesker er bare sånn.

Vi er dessverre så små at vi lar oss irritere av at andre er entusiastiske.

Bra teori!

Jeg har en egen teknikk jeg bruker på haterne.
Jeg bare sier meg enig i alt de sier med et stort glis  :D

Så spør jeg dem om de vil være med å teste 0-100 i tm3p'n min...
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Handymantirsdag 14. mai 2019, klokken 12:58
Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:20
En kollega har jevnlig (siden 2015) deklarert høylytt i kantina at Tesla er på vei mot konkurs. Jeg har måtte forsvare Tesla med nebb og klør alle disse årene (selv om jeg ikke kjøpte Tesla før mars i år...).

Nå kjører han Model X. Det føles unektelig godt.

Ellers har jeg min egen teori når det gjelder anti-Tesla-uttalelser. Jeg tror ikke det hovedsakelig er misunnelse, men et anti-entusiast-syndrom TM. Når en stor gruppe mennesker er svært entusiastiske angående ett eller annet, vil det naturlig danne seg en motpol mot dette. Om en stor og gruppe hadde uttalt seg høylytt om at fargen grønn var helt fantastisk, så hadde det garantert dannet seg anti-grønn-grupperinger. Vi mennesker er bare sånn.

Vi er dessverre så små at vi lar oss irritere av at andre er entusiastiske.
Godt skrevet.
Mitt inntrykk er at noen mennesker (ganske mange faktisk) er grunnleggene redd for endringer (og prøver å kjempe mot dem). Det er altså ikke så viktig hva endringen er, bare at det at de faktisk er en endring.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: hemitirsdag 14. mai 2019, klokken 13:00
Jeg sier meg ca alltid enig med de som sier den ikke har lyd og det er litt kipt, men sier det er helt ok når du står i kø. Spør så ofte hva slags bil de har, det blir mye blikk ned i bakken da, folk har mye kip drit.

Sommerbilen har over 500hk i vognkortet, så lov å være litt kjekkas, det meste annet av biler har også hatt 8 cyl med/uten turbo.

Men for være fair  så går den jo ganske dårlig over 100kmh, det er lite på "top end" som yanksa sier. Der jeg får hjulslipp når jeg gasser i 100kmh på 60+ cm med gummi, er det bare lite skyv og svakt zoooom lyd i tesla, ikke noen hoder som går hardt i nakkestøtta.


Med det sagt er jeg faktisk superfornøyd med TM3P, den er mye mykere og stillere enn jeg trodde, ingen skrangle lyder, ikke noe error, bare kjører og koser meg.

Setene passer meg veldig bra og kan lett kjøre langt.

Generelt synes jeg veldig mye/nesten alt av det jeg ikke likte på min gamle P85D er fikset på model3, og det er så ekstremt mye enklere å komme meg ut og inn (ja jeg er relativt høy)

Jeg lader ca 1 til 2 ganger i uka, og har nå skaffet ladekabler med knapp på, det fjernet iritasjonsmomentet med app unlock også.

Hadde jeg kjøpt igjen? jepp.

Har reservasjon på porsche taycan, men de må virkelig levere for at jeg skal gidde å bytte.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: linthotirsdag 14. mai 2019, klokken 13:34
Kjenner igjen 'problemet', men personlig har jeg slått meg til ro med følgende sitat fra Musk:
Du er idiot om du bruker 300.000-500.000 på en bil som ikke er en model 3.

Og jeg er helt enig.

Jeg diskuterte forresten elbil med en som hater elbil. Komiske var at hatet kokte ned til en form for patriotisme ovenfor Norge vi har blitt det vi er mye pga olje, og elbil trosser det.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: RuneWtirsdag 14. mai 2019, klokken 13:39
Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. mai 2019, klokken 12:58
Mitt inntrykk er at noen mennesker (ganske mange faktisk) er grunnleggene redd for endringer (og prøver å kjempe mot dem). Det er altså ikke så viktig hva endringen er, bare at det at de faktisk er en endring.

Det kan virke slik, ja. Vi frykter det ukjente.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Linkatirsdag 14. mai 2019, klokken 14:06
Kikket gjennom Sentry mode video-klippene fra helgen for å se hvordan det fungerte, og frontkameraet fanget opp en håndfull fossilbileiere som parkerte på motsatt side av parkeringsplassen, og gikk bort og glante inn vinduene på TM3en  :laugh:

Mistenker at det gjerne ligger misunnelse, uvitenhet og stahet mot alt som er nytt og skummelt blant Tesla-hatet. Tesla representerer liksom en revolusjon sånn sett, da ingen av de andre tidligere elbilene har vært spesielt attraktive for andre enn spesielt interesserte (alt fra design, funksjonalitet til rekkevidde).

Se gjerne http://www.yourarticlelibrary.com/marketing/consumer-adoption-process-stages-and-types/49050 Generalisert, men majoriteten er jo veldig skeptisk til alt som er nytt.  Med inntoget av TM3, og at de store bilprodusentene har lansert brukbare elbiler, bikket man nok fra fase 1 til fase 2 for elbil
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: 18650tirsdag 14. mai 2019, klokken 16:41
«Du skakke komme her og prakke på meg religionen din»

Det folk irriterer seg over - enten det er med elbilfanatikeren eller bensingutta - er en holdning til at de selv sitter på den hele og fulle sannheten. Den eneste sannferdige veien til frelse.

Noen ganger trenger man ikke andre argumenter enn at man selv liker den-eller-den bilen best. Derfor respekterer jeg andre som mener noe annet enn meg selv. Fordi ingen kan sies å ta feil.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: tuonotirsdag 14. mai 2019, klokken 19:05
Sett fra sidelinjen av Tesla....fortsatt: Diskusjoner om elbil består i all hovedsak i to fraksjoner

-Gutta som er hel ved (men kun mellom øra) og alltid kommer trekkende med at du fravister dem munnstykket på bensin/dieselpumpa kun når dødsstivheten tar dem. Og den kommer ikke før de har tatt med seg alle Teslaeiere. Her er en liiiten underfraksjon som tar med alle elbiler under ett. For dem er "alle elbiler" som regel Leaf og Tesla. Det er hva de fikk med seg imens de prøvde å lære seg frasen Samme drivstoff som en dildo utenat.

-Runkeklubben med en indre radar for likesinnede og som ut over dette har et tunnellsyn som ellers kvalifiserer til produkter fra Hjelpemiddelsentralen. De som tar ethvert antydet forsøk på å stille spørsmål rundt Tesla som ide, produsent eller (i større og mindre grad, alt etter hvem du spør) ferdig produkt som en regelrett personlig fornærmelse mot barna, mora og selveste Han Selv (er bestandig en mann). Balanserte vurderinger er like nærliggende som en justisminister som rekker å henge opp bilder på kontoret sitt.

Forhåpentligvis får vi inn en balansegruppe i form av helt normale og objektive mennesker som kjøper en bil....og forholder seg til saken deretter.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: ADtirsdag 14. mai 2019, klokken 19:21
Som eier av en bil er det ofte "den beste bilen i verden er den jeg har nå" som gjelder. Ikke til kleinsel for noen. Har selv vært der. Mer enn en gang.

Men å blande bilen er kjører rundt i med økonomien til selskapet som lager den er den bommert av de grove. Med 35 år innen bil er det en ting som opptar meg etter å ha eid og kjørt det aller meste som ruller på fire hjul. Det skal virke. Alltid. "Opplevd" kvalitet, gadgets, finesser og fjas er innsolgte parametre for å kunne produsere noe litt mer middelmådig målt i faktisk kvalitet. Uavhengig av energikilde. Intet nytt under solen. Vektlegger en de førstnevnte parametre, må en også svært ofte leve med det som følger med i form av flere, hyppigere feil på produktet. Dette er langt fra nytt. Ritmo? Sierra 2,0? Vito? W210? Voyager? Freelander? Kuga? Og Tesla MX. Joda. Mange har sin skjerv modeller med mye feil og problemer. Forskjellen består i all hovedsak i at problemene har eskalert etter utløp av garanti. En bil blir aldri bedre over tid. De aller fleste merker har imt. hatt rygg, inntjening og kontantstrøm til å "bære" tabbene. Det har ikke Tesla.

Jeg har skrudd min andel bil tilbake i tid. Så valget er enkelt. Sist nå ble det Toyota Auris med et eller annet merkelig navn for stasjonsvogn. Hybrid. Som helt sikkert får bo hos år fire år frem. Til tross for 250.000 kjørte km. ved innkjøp. Hadde den hett "Joik Suppe" hadde jeg kjøpt den bare den kunne vist til faktisk erfaringsbasert kvalitet over tid. Og med 180-350 tkm. ved innkjøp har jeg definitivt bidradd til et pent miljøregnskap gjennom 20 år. Uansett. Noen har jeg hatt kort tid da de viste seg å gå opp (!) i pris, noen inntil fem år. Aldri med mer en 10.000 i årlig verditap. Og aldri med annet enn nødvendig vedlikehold og service. En driftsstans på 20 år (tett dieselfilter/Hiace etter å ha neesten kjørt tom). Noen batterier. Et par lykter (kondens over tid). Sikkert et par stab.stagforinger, men aldri annet. Men service er blitt dårligere på 20 år. God enda, men ikke som den var. Alltid NOE å sette fingen på uansett bil/merke.

Noen produsenter har vært notorisk "treg" i å adoptere ny teknologi i sine produktlinjer (vi snakker bilverdenen). Og har fått det "akk så kjedelig"-stempelet. Som Toyota i HØY grad har. Noen aksepterer å være beta-testere av ny teknologi. Fint. Jeg gjør det ikke. Kan nevne dusinvis av modeller som ikke fikk til elektriske vindusheiser på 80-tallet. Toyota var sein. Som med mye annet. Men da det kom? Det virket... Nok noe av grunnen til at jeg har eid tidligere drosjekjørte Toyota - kjøpt 2 til fire år gamle - i over 20 år(!) Med en driftsstans. Og med en avskrivning andre bare kan drømme om. Ikke for alle. Jeg vet. Men det er en heftig post. Som jeg gledelig styrer godt klar av. Fordi jeg prioriterer andre ting. UTEN at jeg er ute etter å mene hva andre bør gjøre. Men apropos det; en usunn lagerbeholdning av usolgte S og X er i disse dager i ferd med å øke denne; gjennom heftige rabatter som vil presse brukte mer ned i pris. Blir for mange M3 stående usolgt rundt om fremover, vil det samme skje der.

  Etter å ha fulgt selskapet Tesla en tid (ja, har kjørt S/X), ser jeg totalt åpenbart at dette er så fjernt fra den faktiske kvaliteten - SELV på mine brukte - Toyota og andre oppviser at det skader merket og omdømmet. Og dette slår direkte inn i økonomien til selskapet Tesla. Adopsjonskurven er kun gyldig for et produkt med et opprettholdt godt rykte. Jeg har også studert markedsføring, adopsjonprosesser og produktets livssykluskurve Line K. Bell-kurven stemmer ikke lengre med terrenget. Se US-salg for tallgrunnlag.

  Enhver som klarer å lese et regnskap klarer å se at dette er svært ille.   Hadde det manglet 3 nuller bak alle tall i regnskapet hadde selskapet vært slått konkurs for lengst. Spør en revisor. Jeg var sikker allerede i mars på at et av tre følgende ville slå til innen 15. mai; innhenting av ny kapital, nedskjæringer eller en form for konkurs (Ch.7 el. 11).  To av tre slo til. CNBC meldte om at deler av prod. var nede tidlig i mai. Arbeiderene ble tilbudt forbrukslån(!) mot forskudd på lønn. De MÅTTE ha inn kapital.  Kontantbeh. var skrapt. For de som mener noe annet, gjør følgende regnestykke;pr. 31.03.19, vurder fri kontantbeh. beregn utbetalingstakt på 3,2 mrd. $ i leverandørgjeld pr. 90 dager opp fra 57 dager 31.12.18 (da på 3,6), og hold dette opp mot kapitalinngangen i april mnd. De var tom for midler. Og det de tok inn i kapitalinnhentingen (netto) holder kun til årets forpliktelser (gjeld, lovet Capex, invest. GF2+3)  UTEN å (i realiteten) bedre kontantposisjonen. Og økningen i salget de "meldte" om for både Q1 og Q2-19 uteblir. Uansett hva, har færre båter forlatt SF enn i Q1-19 pr. "deadline" for salg i Q2 (og drypp inn i Q3) enn i Q1. Uansett. Og det merkelige er at de fremdeles registrerer spell nye biler som kom til Europa for nesten TO måneder siden (Viking Adventure). Hvordan er det mulig med oppgitt "ordrebok"?

Q2-19 blir selvsagt ikke bedre enn Q1-19. Hvilket betyr at de brenner kraftig inn i midlene de hentet inn. Som egentlig er bundet opp i betalinger frem i tid. Men fordi kontantstrøm er negativ...

For å forstå hvordan markedet tenker rundt dette, må en forstå markedet/analytikerene/pengenes bevegelsesbehov. Analytikere flest bryr seg katten om det fundamentale. De er kun med i den retning markedet er villig til å gå. Som oftest vel regissert av selskapet selv (her Musk), mediene, hypen, teknologibruddet osv. Men dette har TO sider. I betydningen av at de er like lite interessert i om dette går opp, som at det (etterpå) går ned. For så lenge det er bevegelse tjener de sine penger. Lenge luktet de penger på vei opp. Nå lukter de penger på vei ned (les shorthandel). Institusjonelles eierandeler (netto kjøp/salg) er nøkkelen til å forstå dette "spillet". Nå er denne andelen sterkt fallende, mens andelen shortsalg (utlånte aksjer) er rekordhøy. Ikke som et "blipp", men som en krystallklar trend. Det fundamentale ligger alltid i bunn for slike retningsvalg, og om ikke noe (fundamentalt) endrer seg, vedvarer denne. 30 år med tap/vinn har gitt noen erfaringer. Noen gode. Noen dyrekjøpte.

  For å kjøpe/selge/shorte et selskap noenlunde trygt, må en også ha kunnskapen bak. Og da nytter det IKKE å høre på selskapet selv, når de har verdensrekord i brutte løfter. Da må grundig research i alle retninger til.

Og det tar meg tilbake til produktet; For det at 3 av 4, eller kanskje 4 av 5 er fornøyd er overhodet ingen målestokk. Bransjestandard er alltid målestokken over tid. Og der faller dessverre Tesla stygt gjennom. Noe vi jevnlig blir minnet på. Senest fra Norsk Kundebarometer og Forbrukerrådet. De er uavhengige. DERES tall, referanser og sammenligninger er ikke hentet ut av "tinfoil"-ordboken. De (og endel andre) klarer faktisk å skille skitt og kanel.

Jeg har tid til å følge dette tett. Er yrkesskadet og kan bruke 6-8 timer daglig i perioder. Fordi det er svært viktig for å kunne investere i noe. En må kunne se helheten for å fatte riktige valg. Nå er jeg fullstendig ute av aksjen (kjøp/salg/short) fordi jeg mener risikoen er for stor.  Det kan (fremdeles) def. gå i "alle retninger" kortsiktig. Langsiktig må imt. Tesla gjøre svært tøffe nødvendige valg om de skal overleve. Og ingen vil "ta over" Tesla med et langsiktig kundegarantiansvar for eksisterende bilpark. Ha det KLART. De har solgt svært mange biler med en svært høy (bransjemessig) andel feil og problemer. Over 1/3 av alle biler ever produsert, er produsert siden 01.07.18. Problemer som vil "bite" over lang tid. Dette kommer mer og mer til syne i regnskapene gjennom posten som nylig fikk navnet "service and others" (på utgiftssiden).

Det vil bli en oppstykking i biter når dette skjer. Fukuda (driveunit) er allerede kjøpt opp av Toyota gjennom et eierskap i annet selskap. Panasonic skifter mot prismatiske batterier for levering til Toyota. Andre eksempler finnes. Selskaper som har valgt Tesla som taxi/Uber lign. slår seg konkurs eller klager offentlig. Ikke fordi virksomheten er problematisk i seg selv, men fordi produktet har 20% feil og lang nedetid. Forsikringsselskaper ser nøyaktig det samme, og hever premiene. Det tegner seg et veldig klart mønster av et selskap som strever enormt. "Bare vent til neste..." har ofte blitt kontret. Og det HAR stemt. Men gjør det virkelig det lengre? 1 million robottaxier? Tesla er en ubetydelig aktør som Taxi nå. Så hvordan skal det gå til? Og alle som bruker tiden på å vaske, polere og detaile (slapp av, jeg liker sånt selv) skal liksom "leie ut"? For selvkjøring? Som ikke finnes? Markedet tror ikke lengre på "det neste".  Tesla-aksjen følger nå markedet. Som er et utrolig dårlig tegn for Tesla å være. Fordi nå vil en se resultater. Som dessverre ikke kommer med positivt fortegn.

Og jeg synes det er dritsynd! Med faktisk kvalitet ihht. bransjestandard (drøm om Toyotastandard), hadde dette blitt den overgangen så mange så for seg. Men fokuset er ikke der. Fabrikkene opereres av alt for mange mennesker og alt for få roboter for å oppnå den kvaliteten en MÅ oppnå. Produksjonen er ujevn, fokuset på Qend-push ødelegger, ledelsens og arbeidsstokkens omløpshastighet er altfor høy til å oppnå stabilitet og rutiner, logistikken feiler, deletilgang feiler, serviceapparatet svikter, kundeservice er fraværende i perioder, rutiner for refusjon er mildt sagt oppsiktsvekkende, feilprosenten på produktet er drepende over tid, ledelsens prognoser er villedende, salget er sviktende, ryktet er fallende, toll på kinesiske komponenter i bilene øker pris, tollkrig kan fort gi toll på biler for salg i Kina osv. osv.  Listen er meeget lang. Og det er en objektivt observerbar liste. Som mange velger å avfeie som "tøv". Og jeg er fullstendig klar over at en nybilkjøper kan kjøpe Tesla, Toyota eller "Joik Suppe" uten å bry seg nevneverdig pga. garantier. De må imt. overholdes (1. bud).  Av bitter erfaring VET jeg også at det skal mye til å forholde seg HELT objektiv til noe en har en egeninteresse av. Økonomisk som sådan. Alle med disse erfaringene vet at en må ha "vært der" selv og erfart det for å klare å SE upartisk. Objektivt. Så det er ikke elektrisk som plager meg. Ei heller Tesla-bilene (flotte). Men selskapet bak.

Mange her vil helt sikkert mene jeg definitivt IKKE er objektiv. Vel. Erfar. Så kan vi ta det opp igjen.

For å forstå hva erfaringsbasert læring er, må det dessverre erfaring til. Og det er en gullgruve for noen hver bidige gang.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: MissTeslatirsdag 14. mai 2019, klokken 19:48
Fantastisk innlegg Olavxxx!! Kunne ikke sagt det bedre selv. Mye motvilje ute å går. Blir også litt oppgitt når folk sier at elbiler bare er for de rikeste. Er ikke nødvendig med en Tesla. En brukt Leaf gjør samme nytten når det gjelder bomringer og avgifter så den holder ikke.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Kårepåsporettirsdag 14. mai 2019, klokken 19:53
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. mai 2019, klokken 05:24
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 14. mai 2019, klokken 00:18
Biler med forbrenningsmotor er ok det, når den har mer enn 8 sylindre, aller helst 12, og drivstoffet er bensin, merket Italiensk eid av Tyskere.
Det meste av annen lyd fra forbrenningsmotorer er støy synes jeg.
Dieselmotorer «hater» jeg, spesielt alle de som har svart røyksky bak seg, og alle de som står på tomgang i ferjekøen og ombord på ferja. Det som gir faen i forbud mot tomgangskjøring. Også sommersdag.

Sommeren 2016 var vi på norgesferie nordover og tok mye ferger (Rv17). Det var til tider oppunder 30 grader på dagtid. Når vi da skulle stå en time i fergekø var det rimelig deilig å ha tilgang på AC i Teslaen hele tiden, mens alle andre satt og svettet ;) (nei, det var ikke mange som sto på tomgang, hadde  nok blitt rimelig upopulært sammen med masse unger springende mellom bilene).

Vinterstid kan jeg jo bare kle på meg om det blir kaldt, sommerstid er det verre når man alt har gått ned til shorts+t-skjorte ;)

Personli

Jeg pendler med ferje hver dag, jeg sitter sgs alltid i salongen under overfarten. Om morgenen er det et helvete på dekk, det oser i alle retninger, når ferja nærmer seg kai, de siste fem minuttene når det går sakte er det pyton.
Det samme på kaiene.
Heldigvis blir ferjebilletten byttet mot bompenger, håper rabatten for elbilene består (50% i starten) slik at flest mulig velger elbil, og miljøet i tunellene blir bedre.
Ja til miljøsoner og bompenger ift miljøklasse, da hadde vi kanskje blitt kvitt mange gamle osende diesel japser, Hiace er jo i særklasse fæl! Tenker ikke på utseendet.....
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: stefsetirsdag 14. mai 2019, klokken 20:04
Enig der, de stinkbombene kan man ikke bli kvitt fort nok. Men ellers bryr jeg meg så lite som mulig og lar markedet virke. Hvorfor argumentere mot en som har lyst til å betale ekstra, så jeg slipper. ;D
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: JorEltirsdag 14. mai 2019, klokken 20:56
Til AD
Vi som har kjøpt Tesla, liker at teknologien settes i høysetet. Du liker ikke det, men Toyota sin tilnærming. Greit nok. Toyota har vel kanskje best rykte når det kommer til pålitelighet. Det har nok ikke Tesla. Tesla leverer jo ut biler med feil. Men ofte er det små fillefeil som i hvert fall jeg aksepterer når jeg har fått en bil med Tesla sine kvaliteter. Les; Sprelsk, uten forurensing, og i stadig utvikling selv etter kjøpet. Ingen over, ingen ved siden, som Freia sa om melkesjokoladen 8)
Når det gjelder driften av Tesla, så er det vel lett for alle å se at aksjeprisen er gått ned, og derfor troen på fremtiden også. Men Tesla har klart seg godt mange ganger før, og jeg tror og håper denne gangen også.

Tiden vil vise om du får rett, håper du kan gjøre penger på din skråsikkerhet :+1:
Edit ; nå sa du jo; - Nå er jeg fullstendig ute av aksjen (kjøp/salg/short) fordi jeg mener risikoen er for stor.  Det kan (fremdeles) def. gå i "alle retninger" kortsiktig.
Så du er kanskje enig med meg likevel ;D
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Kårepåsporettirsdag 14. mai 2019, klokken 21:06
Jeg har faktisk vurdert Toyota to ganger, først i 2014 før første elbil, men da var det ikke mulig med hengerfeste på bilen jeg ville ha, lurer på om det var Auris. Neste gang var ved bytte i -17, da så vi på ny Prius: fireseter uten hengerfeste. Det var nok siste gang Toyota blir vurdert.
Hvis de ikke våkner da.
Ellers så har jeg aldri tatt så følt høy risiko ved bilkjøp, og jeg har ikke vært så spent/gleda meg så mye til ny bil som nå.
Jeg tipper det blir himmel eller helvete. Tror det blir nærmere himmel, tror jeg er forberedt på rusk i maskineriet.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: olavxxxtirsdag 14. mai 2019, klokken 21:11
Sitat fra: MissTesla på tirsdag 14. mai 2019, klokken 19:48
Fantastisk innlegg Olavxxx!! Kunne ikke sagt det bedre selv. Mye motvilje ute å går. Blir også litt oppgitt når folk sier at elbiler bare er for de rikeste. Er ikke nødvendig med en Tesla. En brukt Leaf gjør samme nytten når det gjelder bomringer og avgifter så den holder ikke.
Det er faktisk sant, man kan jo kjøpe en Model 3 SR+ for en "ok" pris, særlig hvis man ser hvor lave driftsutgiftene er. Det er jo en bil som vil gå ca 30+ "ekte mil" tror jeg, uten at jeg har finregnet på det.

Når det er sagt, er jo det også mulig nå å kjøpe seg en brukt Model S, mange har jo byttet de inn mot Model 3, så Tesla har jo mange biler med "ok" pris og 2 års garanti på bil og gjenstående år på batteri/DU. Så selv "hvermannsen" kan kjøpe seg en Tesla, det er jo ikke slik at alle nødvendigvis må kjøpe en P100D Ludicrous, de fleste ville nok klart seg med en Model 3 SR+.

Men klart alle klarer seg ikke med Tesla, noen må ha pickup, noen må ha andre krav osv.. Men det betyr jo ikke noe annet enn at det er et markedssegment som ingen fyller i dag, som forhåpentligvis noen vil tilby bra biler i - i fremtiden.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: S4etirsdag 14. mai 2019, klokken 21:19
Til AD,

Når jeg leser ditt innlegg så kom jeg til å huske på hva mange sa da Apple kom med smarttelefonen. De aller fleste fnøs av denne, kunne ikke forstå meningen og ingen ting kunne slå Nokia telefonene som hadde suveren kvalitet og holdt i årevis.

Jeg tror vi står ovenfor en tilsvarende revolusjon i bilbransjen. Tesla kunne vært bedre på kvalitet i standard deler av en bil, men er p.t i en egen divisjon når det gjelder programvare, batteri, drivlinje, ladenettverk, +++

Og de fleste tradisjonelle bilmerkene klarer ikke å fokusere på den nye verden i samme grad som Tesla har gjort i mange år.

Tesla har noe å lære av Toyota når det gjelder kvalitet, men Toyota har ekstremt mye å lære av Tesla. Konservativ kan være bra når verden ikke endrer seg for mye, men det vi ser nå er en minirevolusjon og da holder det ikke med det tempo Toyota m.fl. klamrer seg til.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: JorEltirsdag 14. mai 2019, klokken 21:22
Til OLAV ditt innlegg helt KONGE :+1:

Mange som er veldig sinte på elbiler, er ikke på jakt etter gode argumenter for å kjøpe elbil.
Mine egne dårlige erfaringer, er når familiemedlemmer, som jeg alltid har sett opp til, kommer med noen av disse håpløse, tåpelige ideène som nei-siden preges av. Sjokk og vantro går over i "innvendig-latter". Man må jo bare ta det for det det er, overskrifts-analyser :D 8)
Er som det nevnes håpløst og forklare mange ganger, for argumentene hagler før første el-beskyldning er tatt skikkelig tak i. :o :( :)
Edit; tatt bort litt om elmaskiner :D
Når elbil plutselig er miljøfientlig, da er diskusjonen egentlig over før den er begynt.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: olavxxxtirsdag 14. mai 2019, klokken 21:37
Sitat fra: JorEl på tirsdag 14. mai 2019, klokken 21:22
Til OLAV ditt innlegg helt KONGE :+1:

Mange som er veldig sinte på elbiler, er ikke på jakt etter gode argumenter for å kjøpe elbil.
Mine egne dårlige erfaringer, er når familiemedlemmer, som jeg alltid har sett opp til, kommer med noen av disse håpløse, tåpelige ideène som nei-siden preges av. Sjokk og vantro går over i "innvendig-latter". Man må jo bare ta det for det det er, overskrifts-analyser :D 8)
Er som det nevnes håpløst og forklare mange ganger, for argumentene hagler før første el-beskyldning er tatt skikkelig tak i. :o :( :)
Kona mi fikk høre at bilen gikk på batteri akkurat som dildoen sin... ::) men hun fikk ikke tid til å fortelle at den er som regel koblet i veggen, og at det skal mange batterier til før man er oppe i 220v.. En skikkelig evihetsmaskin som jeg til tider ikke liker å konkurrere med. Tenk hvor mange husmødre som presser opp strømprisen :police: Uansvarlig miljøpolitikk  :police:
Når elbil plutselig er miljøfientlig, da er diskusjonen egentlig over før den er begynt.

Det jeg tror vil virke veldig bra for elbilene fremover, er "naboeffekten".
Det er jo en bevist greie, man ser hva naboen har og blir påvirket av det ("influencers"/"early adopters").
Slikt gjør seg også gjeldende blant venner, bekjente, på arbeidsplassen osv.

Jeg tror jeg skal lage en ny tråd for å balansere denne tråden - det er jo også positive erfaringer man har med elbilen og folk man møter på.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: JorEltirsdag 14. mai 2019, klokken 21:45
Vi er faktisk de eneste i gata som har har/hatt elbil. Men det kommer nok. Bor også en VW/Audi sjef her :laugh:
Likte veldig godt; "influencers"/"early adopters", yes I can live with that :+1:
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: ADtirsdag 14. mai 2019, klokken 22:02
Sitat fra: S4e på tirsdag 14. mai 2019, klokken 21:19
Til AD,

Når jeg leser ditt innlegg så kom jeg til å huske på hva mange sa da Apple kom med smarttelefonen. De aller fleste fnøs av denne, kunne ikke forstå meningen og ingen ting kunne slå Nokia telefonene som hadde suveren kvalitet og holdt i årevis.

Jeg tror vi står ovenfor en tilsvarende revolusjon i bilbransjen. Tesla kunne vært bedre på kvalitet i standard deler av en bil, men er p.t i en egen divisjon når det gjelder programvare, batteri, drivlinje, ladenettverk, +++

Og de fleste tradisjonelle bilmerkene klarer ikke å fokusere på den nye verden i samme grad som Tesla har gjort i mange år.

Tesla har noe å lære av Toyota når det gjelder kvalitet, men Toyota har ekstremt mye å lære av Tesla. Konservativ kan være bra når verden ikke endrer seg for mye, men det vi ser nå er en minirevolusjon og da holder det ikke med det tempo Toyota m.fl. klamrer seg til.


Du har helt rett i at Tesla tilsynelatende har tatt noen på sengen. Men jeg stusser; tror du et konsern som Toyota ligger "bakpå" uten at det er andre grunner til det enn at de er "treg"? 20 års erfaring med batteribruk. Elmotorer.  Trillioner av kjørte km. med (enkle) loggdata. 6 mrd. $ i årlige utviklingskostnader. Nope. De er i en helt annen liga. Strategien har tilsynelatende vært uklar. I april lettet de på sløret etter at følgende ting først skjedde; 1. De frigav all hybridteknologi. 2. De inngikk en avtale med kinesiske myndigheter om utbygging av infrastruktur og biler for hydrogendrift. I Kina. Samtidig faser Kina ut subsidier på elbiler. Og opprettholder dem for hydrogendrift. Hm. Et VHS-øyeblikk i mine øyne. Ressurser til batterier er begrensede. Selv iflg. Tesla.  3. De har blant annet konsolidert avtaler om batteritilgang (Panasonic), drivlinjer (bl.a. Fukuda) og multimedieplattformer (internt). 4. De har en klar strategi om at det å bruke den samme batterimengde i 1,5 mill. biler er bedre enn å bruke dem i ca. 26.000 elbiler. Gevinsten er dessuten større samlet for flere, tilgjengelig til lavere pris og gir en ca. 33% større sanlet reduksjon i utslipp enn for ca. 26.000 elbiler.

Og så kommer poenget; de har bevisst valgt å satse på å forsyne andre med komplette drivlinjer. Og årsaken er like enkel som den er smart; det er ikke gode bruttomarginer i BEV-segmentet. De kommer selv med en modell til neste år, men jeg tror ikke de kommer til å pushe den særlig sterkt utenom kanskje i Norge.  Nissan varsler nå et fall fra 8 til 6% i bruttomargin for sine BEV. Mao. Pengene ligger ikke der slik teknologien og markedet er. For i de ALLER fleste markeder er verden innrettet slik at en BEV konkurrerer på lik linje med en ICE. For der er stort sett ingen avgifter. Det gjør Norge ganske særnorsk.

Så de misset ikke "smartphone"-øyeblikket. De foretrekker bare å drive med gode marginer. Og gjør nettopp det. Når som helst kan disse drivlinjer (om nødvendig) tilpasses egen produksjon. Les regnskapene. De betaler ut utbytte hvert år, men er ellers relativ safe "kjedelig" som investering. Som Tesla er alt annet enn.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 14. mai 2019, klokken 22:17
Sitat fra: AD på tirsdag 14. mai 2019, klokken 22:02
Og så kommer poenget; de har bevisst valgt å satse på å forsyne andre med komplette drivlinjer. Og årsaken er like enkel som den er smart; det er ikke gode bruttomarginer i BEV-segmentet.

Så når Monroe sier Tesla har over 30% bruttomargin på Model 3 (basert på markedets mest grundige analyse) er det feil?

Og når han sier at hvis de hadde optimalisert produksjonen, ville de kjørt ringer rundt konkurrenten -så er også et feil?

*jøss*
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 14. mai 2019, klokken 22:22
Topic folkens. Ikke bit på.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Burgertirsdag 14. mai 2019, klokken 23:37
olavxxx: Nå har jeg ikke Tesla men har to elbiler og vurderer sterkt TM3 eller vente til TMY. Det jeg bruker å gjøre når slike begynner å raljere er å sukke og si noe alla at jeg skulle ønske jeg hadde så mye penger at jeg hadde hatt råd til å kaste de bort på service, årsavgift, drivstoff, bompenger, oljeskift, bremseklosser (Det lyser jo ekstra rødt bak disse rikmannsbilene nesten hele veien ned fra Storlien!) etc. Og så spille skikkelig missunelig og begynne å spørre om inntekt.

Men jeg tror enkelte av oss, iallefall meg, fortjener litt pepper. Tok litt av den nyreligiøs elbilfanatismen og skjønner det kan komme motreaksjon.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Sulletirsdag 14. mai 2019, klokken 23:48
Jeg synes det er fantastisk at folk har råd, bokstavelig talt, til å brenne penger...
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: GOSonsdag 15. mai 2019, klokken 06:51
@AD

Hva i all vide verden hadde det innlegget under den tittelen der å gjøre. Kanskje det verste du har klart å prestere.

Gadd selvfølgelig ikke å lese alt...prøvde tappert å finne noe som handlet om trådtittel....men du feilet selvfølgelig fullstendig igjen.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: RuneWonsdag 15. mai 2019, klokken 07:00
Sitat fra: GOS på onsdag 15. mai 2019, klokken 06:51
@AD

Hva i all vide verden hadde det innlegget under den tittelen der å gjøre. Kanskje det verste du har klart å prestere.

Gadd selvfølgelig ikke å lese alt...prøvde tappert å finne noe som handlet om trådtittel....men du feilet selvfølgelig fullstendig igjen.

Ja, veldig mye frustrasjon som må ut fra det individet. Håper det hjalp litt å skrive avhandlingen. Neppe så mange som gadd å lese. Makan  ::)
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Burgeronsdag 15. mai 2019, klokken 08:02
Stay on topic, så går slikt vekk av seg selv...
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Bliponsdag 15. mai 2019, klokken 09:08
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 14. mai 2019, klokken 21:37
...
Jeg tror jeg skal lage en ny tråd for å balansere denne tråden - det er jo også positive erfaringer man har med elbilen og folk man møter på.

Jeg opplever dette på jobben nå, dvs. en typisk "oljebransje"-arbeidsplass med menn i rett aldersgruppe (30-50) og interesse for tech. Jeg har kjørt elbil i over 8 år, og opplevd det de fleste andre beskriver; uendelige lunchdiskusjoner. Plutselig har vi 5 Tesla-eiere i en bedrift på 30 personer. Plutselig sitter jeg og hører argumenter jeg kom med for 10 år siden (ja, før jeg faktisk eide elbil selv) og tenker så stille jeg klarer: HVA VAR DET JEG SA? DET ER JO AKKURAT DE SAMME ARGUMENTENE SOM BLE SABLET NED FOR 8-10 ÅR SIDEN! Det er da jeg drømmer om "Sentry Mode, Lunch Edition" med mulighet for å spille av 10 år gamle lunch-diskusjoner med de som nå er omvendt og "frelst". Men jeg sier som regel ingenting og prøver å tenke at det er positivt at verden går framover og mennesker kan endre mening... (Men HrmFrmF, hva var det jeg SA!!!).
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: trykkertoronsdag 15. mai 2019, klokken 16:04
Sitat fra: RuneW på onsdag 15. mai 2019, klokken 07:00
Sitat fra: GOS på onsdag 15. mai 2019, klokken 06:51
@AD

Hva i all vide verden hadde det innlegget under den tittelen der å gjøre. Kanskje det verste du har klart å prestere.

Gadd selvfølgelig ikke å lese alt...prøvde tappert å finne noe som handlet om trådtittel....men du feilet selvfølgelig fullstendig igjen.

Ja, veldig mye frustrasjon som må ut fra det individet. Håper det hjalp litt å skrive avhandlingen. Neppe så mange som gadd å lese. Makan  ::)

Godt mulig AD ikke traff helt rett topic, eller hva dere er ute etter.
Men han har et grundig og godt innlegg.
Kan heller ikke lese i innlegget at det er noe frustrasjon som skal ut.
Avhandlingen er saklig, fakta og erfaringsbasert. Meget ryddig satt opp, og med rikelig info for dem som leser hele posten.

Så GOS, det blir litt skivebom å kritisere innlegget, og samtidig innrømme at du ikke gadd å lese hele innlegget.

Når jeg leser deres respons på det AD skrev, så ser jeg jo ut i fra posten til tuono at dere plasserer dere selv pent i fraksjon to.

@AD. Jeg fant innlegget ditt interessant lesing, og håper ikke du lar deg kneble av folk som synes annerledes.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: GOSonsdag 15. mai 2019, klokken 17:06
@Trykkertor

Det var absolutt på sin plass. Du må lese forumreglene. Innlegget  hans må eventuelt legges på ett annet emne, det hører ikke til under den emnetittel.

Det blir for dumt at AD nå skal finne seg en nytt emne og fremsette samme syn som han har fremsatt under andre titler.

Og jeg leste innlegget men fant ikke relevansen til trådtittel. (Spesielt ikke siden det står 'som Teslaeier' i trådtittel. Her er det altså i følge tittelen en som ønsker å få høre hva tesla eiere selv liker minst med elbiler. Det besvares da ikke av AD som ikke er 'Teslaeier')
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: trykkertoronsdag 15. mai 2019, klokken 17:42
Tittel i topic krever ikke at kun Tesla-eiere kan svare. Topic forteller at en Tesla-eier har startet tråden.

Når en henger seg opp i slike teknaliteter kan det være et tegn på at en ikke har noe å møte innlegget med,og da vender fokus mot regler og plasseringer.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. mai 2019, klokken 17:47
Topic folkens. Ikke bit på åpenbare provokasjonsforsøk. Rapporter heller til admin. Admin har vært flink til å rydde i det siste.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: tuonoonsdag 15. mai 2019, klokken 18:27
I ene innlegget skrives det ren dritt om andres innlegg helt uten forsøk på motargumentasjon. I det andre hyles det om at man skal holde seg til topic.

Når enkelte her har bragt like mye saklighet til forumet som Trykkertor (som jeg ikke alltid er like enig med), kan de samme fortelle han hva han skal gjøre og hva han skal forholde seg til. Inntil da: Les og lær.
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 15. mai 2019, klokken 19:40
Jeg er alvorlig lei disse meta-diskusjonene -som ofte sentrerer rundt 2-3 personer  >:(

* Ikke mat trollet (du må ikke svare, selv om noen tar feil på Internett)
* Prøv å følge topic
* Ingorer plagerene
* Rapporter til admin når det ikke hjelper å ingorere plagerene
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: JorElonsdag 15. mai 2019, klokken 19:42
Det jeg liker minst med elbil, er at elbil er miljøvennlig, men ikke alle klarer eller vil se det. Noe som er enda verre, er når det pluselig blir en diskusjon mot Tesla-rikinger :o Om bilen er så dyr og elendig, så blir man jo påført gjeld og er ikke lenger så rik ;)
Jeg er nok fattig, men har Tesla for det, for det handler om prioriteringer. Jeg velger å forsake mye for en god sak/godbit :) Men da er jeg kanskje dum? :o
Mange som kommenterer på vg, dagbladet, nettavisen er jo helt på trynet :police: I dag leste jeg om en som var sikker på at myndighetene holdt tilbake informasjon om hvor mye store elbilmotorer forurenser..
Om folk ikke er på trynet, så må det være fordi det er så mange bilselgere, mekanikkere og andre som lever av bensin og diesel GIFT-MOTORER.
(Mange er jo også imponert over Trump :o ..som er en bra mann for verden...at det går an)
Edit; jeg er imponert over det uspiselige politiske klimaet som gjør at Trump ble og fortsatt er president. Land of the free, home of the brave...
Tittel: Sv: Det jeg liker minst med elbil (som Teslaeier) - min saklige rant
Skrevet av: ladovonsdag 15. mai 2019, klokken 20:54
Er det noe å mislike ved elbiler da?

Det må nesten være at det fortsatt er et umodent produkt. Vi har nå kun *5* modeller ute blant kunder som har *både* bra rekkevidde og god ladefart. Den etterlengtede elektriske stasjonsvogna med hengerfeste og 30 mils vinterrekkevidde som koster 350k er fortsatt bare en drøm, dessuten er de fortsatt dyre i innkjøp og de lages i for små volumer..

Det går i det minste i riktig retning da, og det går fort! :D