Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Avanserte reparasjoner => Emne startet av: Starfox på tirsdag 07. mai 2019, klokken 22:02

Tittel: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Starfoxtirsdag 07. mai 2019, klokken 22:02
Har en Nissan leaf 2013 der PDM modulen må byttes.

Det jeg lurer på er om det hele tiden må ta forbehold om at det er spenning på anlegget eller om det er trygt etter at hoved-kontakten er koblet fra under bak ved batteriet?

Eventuelt noen som har gode utspill å komme med?
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Starfoxsøndag 12. mai 2019, klokken 16:32
Siden ingen hadde forslag skal jeg fortelle hvordan det gikk.

Kjøpte ny del i statene for 3400kr betalte  1500 i frakt, mva og toll.

Reiv ut den gamle og inn med den nye på 3,5t.

Bilen lader og alt fungerer. Nissan skulle ha 8500 for å skifte delen og i overkant av 51 000 for en ny del.

Easy fix.
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Starfoxsøndag 12. mai 2019, klokken 18:19
Lader fint på 32 amp nå

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Starfoxsøndag 12. mai 2019, klokken 18:47
noen bilder.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Casparsøndag 19. mai 2019, klokken 10:57
PDM er det ombordlader?
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Starfoxsøndag 19. mai 2019, klokken 12:06
Ja. Den boksen er PDM modulen. Den inneholder både hurtigladingen og 230 ladingen.
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Casparmandag 20. mai 2019, klokken 10:09
Trist at du ikke fikk mere respons på dette innlegget. Jeg har fulgt dette forumet i mange år, og etterhvert som Thinkene, Buddyene og PSA bilene har sakte dødd ut, så har markedet (og dette forumet) blitt fylt opp av nyere elbiler med fabrikkgaranti og en kundegruppe som kanskje ikke skrur noe særlig selv. Det er sikkert mye bra info her om lading hjemme og på veien, men jeg synes at gummimatter til Leaf osv. har fått mye plass. Nå begynner de første av de nyere elbilene å gå ut av garantien, selv har jeg VW e-Up utenfor garanti og vi må håpe at flere gjør som Starfox, å deler nyttig informasjon her om litt mere avanserte reparasjoner enn montering av skistativ ol.
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Starfoxtirsdag 21. mai 2019, klokken 20:04
Ja veldig trist egentlig. Husker når jeg ble medlem i 2013 før jeg kjøpte Japan Leaf. Da car forumet en god plass der alle ville vite mere om oppgraderinger og batteri bytte og alt mellom himmel og jord. Nå virker det som folk er villige til å gå på merkeverksted istedenfor og brette opp ermet og bytte deler selv.
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Powerfluxtirsdag 28. mai 2019, klokken 17:25
Så ikke innlegget før nå og ville uansett ikke hatt mye å bidra med i akkurat denne saken....
Prøver å følge med på disse fikse det selv trådene da mye faktisk kan ordnes selv OG Nissan tar seg så avsindig godt betalt for både deler og jobb at i mange tilfeller er det bare å kaste bilen hvis man ikke kan fikse det selv!

Har selv byttet ut mange forstillingsdeler på Leafen min, det ble helt supert og kostet svært lite :+1:
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Elmoonsdag 29. mai 2019, klokken 10:55
Starfox. Kan du skrive noe om dette på Elbilwiki - kanskje ??
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Citroelonsdag 12. juni 2019, klokken 16:45
Takk for denne tråden. Godt å vite om mulighetene for å holde bilen kjørende, på tross av evt feil på avsindig dyre Nissan-Norge deler.

Du oppgraderte fra 3,3 til 6,6 kW ombordlader?
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Starfoxtirsdag 25. juni 2019, klokken 06:14
Sitat fra: Citroel på onsdag 12. juni 2019, klokken 16:45
Takk for denne tråden. Godt å vite om mulighetene for å holde bilen kjørende, på tross av evt feil på avsindig dyre Nissan-Norge deler.

Du oppgraderte fra 3,3 til 6,6 kW ombordlader?

Nei jeg byttet ikke fra 3,3 til 6,6 kW. Jeg hadde 6,6 fra før.
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Starfoxtirsdag 25. juni 2019, klokken 06:17
Sitat fra: Elmo på onsdag 29. mai 2019, klokken 10:55
Starfox. Kan du skrive noe om dette på Elbilwiki - kanskje ??

Skal prøve å dra frem pcen en kveld og skrive noen ord der ja. Lærte ufattelig mye og det beste med alt er at om du har ett delenr kan du bytte med ett annet. Også at de laderene koster 12800 ny i Tyskland og USA.
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: MajorBardtorsdag 11. juli 2019, klokken 18:12
Starfox, jeg har også en PDM som er ustabil. Hvor fikk du tak i den i usa? Min 2013 leaf har gått 160k. Så det er totalt uaktuellt å bruke 50k for å fikse den hos Nissan. 

Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: kaiatfredag 12. juli 2019, klokken 09:05
Du får tak i her hjemme også, f.eks. på nbfbildeler.no. Dette (https://www.nbfbildeler.no/nbf/DekkTilbehor/Tilbehor/batterilader/3761-98925/ (https://www.nbfbildeler.no/nbf/DekkTilbehor/Tilbehor/batterilader/3761-98925/)) er vel den rimeligste der nå, de ligger stort sett på rundt 7500 kr.
Tittel: Sv: Nissan Leaf 2013 PDM bytte
Skrevet av: Starfoxlørdag 27. juli 2019, klokken 11:24
Fulgte med i måndesvis på ebay for å finne en til grei pris. Cet de har noen på finndel.no men, kjøpte denne siden prisen var bra og delen fabrikkny.