Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:18

Tittel: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 30. april 2019, klokken 08:18
Jeg har vært passe fornøyd med AP på 2019.8.4 og 2019.8.5, men for to dager siden opplevde jeg noe drøyt.

Kjørte Drammensveien fra Liertoppen mot Asker på AP, i svingen før Nordvannet hvor det er litt dårlig vegmerking bilen drev over midtlinjen gjennom svingen og prøvde å kjøre videre i venstre felt!

Jeg kjører med hendene på rattet og følger med slike steder så det var udramatisk, men jeg ble ganske overrasket.
Erfaringen min er at AP generelt fungerer veldig bra med midtstripe og at vegmerkingen på stedet burde være nok. Det graverende er egentlig at den prøvde på venstrekjøring...


https://www.google.com/maps/@59.8185524,10.3494112,3a,75y,88.69h,90.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2GLQM0l-_w2v8uxqo8Lssw!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.com/maps/@59.8185524,10.3494112,3a,75y,88.69h,90.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2GLQM0l-_w2v8uxqo8Lssw!2e0!7i13312!8i6656)

NB: Jeg har endret tittel til "Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5", så kan vi fokusere på det viktige.
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: Motorwatttirsdag 30. april 2019, klokken 08:29
Foreløpig egner den seg best for 4-felts motorvei. Versjon 2019.12.1.1 rapporteres å være noe bedre.
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 30. april 2019, klokken 08:52
AP er til for motorveikjøring, så du må jo selv tar risikoen det er å kjøre på svingete småveier uten veimerking. :/
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 30. april 2019, klokken 09:16
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:52
AP er til for motorveikjøring, så du må jo selv tar risikoen det er å kjøre på svingete småveier uten veimerking. :/

Det er det Tesla som bestemmer, ikke du...

De vet hva som er motorvei, er ikke AP egnet kan de bare skru den av.
Det er vegmerking på stedet, så du ikke på Street View-lenken?
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 30. april 2019, klokken 09:23
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:29
Foreløpig egner den seg best for 4-felts motorvei. Versjon 2019.12.1.1 rapporteres å være noe bedre.

Det er ikke min erfaring, etter rundt 1000km på E16, RV40, RV22 og en rekke fylkesveier.

2019.8.4 og 2019.8.5 fungerer godt på landevei og dette er første gang jeg har opplevd noe slikt.
Jeg har riktignok bare kjørt to biler (Model S med 2019.8.4 og Model X med 2019.8.4 og 2019.8.5).
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: Wiblatirsdag 30. april 2019, klokken 09:53
2019.8.x har en del unoter, men det er vel i praksis opplest og vedtatt at dårlig veimerking kan bety trøbbel.

Fikk 2019.12 her om dagen og det er merkbart bedre sporvalg og oppførsel på AP, virker også som at denne er mindre nervøs for andre biler, spesielt mindre fantombremsing på motorvei når den tror at en bil i et annet felt er på vei over i eget kjørefelt.
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 30. april 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 09:16
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:52
AP er til for motorveikjøring, så du må jo selv tar risikoen det er å kjøre på svingete småveier uten veimerking. :/

Det er det Tesla som bestemmer, ikke du...

De vet hva som er motorvei, er ikke AP egnet kan de bare skru den av.
Det er vegmerking på stedet, så du ikke på Street View-lenken?
Du kommer med clickbait overskrift om "livsfarlig" AP.. Du sier jo selv at veimerkingen er dårlig. Hvordan mener du at AP skal fungere her da? Du ser jo på displayet veldig tydelig hvordan bilen oppfatter veimerkingen.

Hold deg til motorvei, ha hendene på rattet så går det så fint .. I håndboka kan du se at det står hvor AP er ment til å brukes.
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 30. april 2019, klokken 11:01
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:49
Hvordan mener du at AP skal fungere her da?

Enten praktisere høyrekjøring gjennom hele svingen eller skru av AP.

For meg er det åpenbart at vegmerkingen er god nok til at AP trygt kan kjøre på høyre side.

Jeg tror dette er en bug i Path Prediction kombinert med en tendens til å søke mer til venstre i vegbanen enn de fleste mennesker liker.

Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: Ellemelletirsdag 30. april 2019, klokken 11:03
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 09:16
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:52
AP er til for motorveikjøring, så du må jo selv tar risikoen det er å kjøre på svingete småveier uten veimerking. :/
Det er det Tesla som bestemmer, ikke du...

De vet hva som er motorvei, er ikke AP egnet kan de bare skru den av.
Det er vegmerking på stedet, så du ikke på Street View-lenken?
Tesla bruker ikke GPS i autopiloten, så nei, de vet ikke hva som er motorvei.

Hvis du bruker litt mer tid på å lese manualen istedenfor å poste FUD på forumet, så hadde du visst dette.

(fra manualen)

Først generelt:
Autostyring er kun beregnet for bruk av en oppmerksom fører på motorveier der adgangen begrenser seg til påkjøringer og avkjøringer.

Så spesifikt:
Det er spesielt usannsynlig at Autostyring og tilknyttede funksjoner fungerer som tiltenkt i følgende tilfeller:
• Autostyring kan ikke fastslå veimerking nøyaktig. Hvis for eksempel veimerkingene er slitt, har synlige,
tidligere merkinger, er justert på grunn [..]
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 30. april 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Wibla på tirsdag 30. april 2019, klokken 09:53
2019.8.x har en del unoter, men det er vel i praksis opplest og vedtatt at dårlig veimerking kan bety trøbbel.

Definitivt -det er også grunnen til at jeg har vært forsiktig med å bruke den steder jeg vet AP kan bli forvirret (det inkluderer også områder på motorvei).

Det som overrasket meg her var at bilen la seg inn i motgående kjørefelt, uten å senke farten eller varsle fører.
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: Handymantirsdag 30. april 2019, klokken 12:17
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Wibla på tirsdag 30. april 2019, klokken 09:53
2019.8.x har en del unoter, men det er vel i praksis opplest og vedtatt at dårlig veimerking kan bety trøbbel.

Definitivt -det er også grunnen til at jeg har vært forsiktig med å bruke den steder jeg vet AP kan bli forvirret (det inkluderer også områder på motorvei).

Det som overrasket meg her var at bilen la seg inn i motgående kjørefelt, uten å senke farten eller varsle fører.
La du merke til om bilen så ett eller to kjørefelt?
I utgangspunktet tolker antakelig bilen at begge feltene går samme vei, ref at den er beregnet på motorvei. I tillegg er det i USA like vanlig å kjøre i venstre felt som i høyre. De kjører også forbi på høyre side, ulikt fra hva som er tillatt i Norge.
Om bilen bare så ett felt så kan det være forklaringen.
Uansett bør det ikke være overraskende når den ikke takler noe den ikke skal kunne. Ett eksempel er rundkjøringer, det vet den ingenting om og bremser ikke engang ned i forkant enkelte ganger. Virker ikke som at den definerer kjørbart areal en gang.

Edit: konklusjon....det å bruke AP/EAP til noe den ikke skal brukes til kan være livsfarlig! Det er altså bruken som er livsfarlig, og ikke AP/EAP i seg selv.
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 30. april 2019, klokken 12:36
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:17
La du merke til om bilen så ett eller to kjørefelt?
I utgangspunktet tolker antakelig bilen at begge feltene går samme vei, ref at den er beregnet på motorvei. I tillegg er det i USA like vanlig å kjøre i venstre felt som i høyre. De kjører også forbi på høyre side, ulikt fra hva som er tillatt i Norge.
Om bilen bare så ett felt så kan det være forklaringen.

Jeg hadde kjørt på AP hele veien frem til denne svingen, når den dro over midtlinjen ble jeg mer opptatt av å korrigere bilen enn å se på instrumentklusteret ;)
Hvis AP tolket dette som ett kjørefeltet 5-6m bredt synes jeg fortsatt bilen burde legge seg til høyre.


Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:17
Uansett bør det ikke være overraskende når den ikke takler noe den ikke skal kunne. Ett eksempel er rundkjøringer, det vet den ingenting om og bremser ikke engang ned i forkant enkelte ganger. Virker ikke som at den definerer kjørbart areal en gang.

Edit: konklusjon....det å bruke AP/EAP til noe den ikke skal brukes til kan være livsfarlig! Det er altså bruken som er livsfarlig, og ikke AP/EAP i seg selv.

Jeg endrer tittel til "Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5" så kan vi diskutere det viktige :)
(jeg mener fortsatt dette er en alvorlig bug, men respekterer andre mening)
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: RuneWtirsdag 30. april 2019, klokken 12:37
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 09:16
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:52
AP er til for motorveikjøring, så du må jo selv tar risikoen det er å kjøre på svingete småveier uten veimerking. :/

Det er det Tesla som bestemmer, ikke du...

Eh, ja, og det er jo det Tesla sier. At AP er ment for motorveikjøring.

Når det er sagt, det er massevis av mennesker som tester AP på verre veier enn i dette eksempelet. Men hvis de har et godt tak i rattet og er 100% oppmerksomme, så genererer slik kjøring antageligvis nyttig info for Tesla.

Derfor vil jeg ikke kalle folk for tullinger selv om de tester AP litt utenfor "boksen". Forutsatt at de gjør det på en ansvarlig måte.
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 30. april 2019, klokken 12:46
Sitat fra: RuneW på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:37
Eh, ja, og det er jo det Tesla sier. At AP er ment for motorveikjøring.

Premisset ditt er at Tesla ikke vet hva som er motorvei.
Jeg har fulgt CV og Neurale Nettverk i over ti år -for meg virker det innlysende at Tesla enten kan utlede hva som er motorvei eller kan velge å eksplisitt merke veier som motorvei.

Sitat fra: RuneW på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:37
Derfor vil jeg ikke kalle folk for tullinger selv om de tester AP litt utenfor "boksen". Forutsatt at de gjør det på en ansvarlig måte.

Takk for at du kaller meg tulling, uten å kalle meg tulling  :o
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: Handymantirsdag 30. april 2019, klokken 13:06
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:36
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:17
La du merke til om bilen så ett eller to kjørefelt?
I utgangspunktet tolker antakelig bilen at begge feltene går samme vei, ref at den er beregnet på motorvei. I tillegg er det i USA like vanlig å kjøre i venstre felt som i høyre. De kjører også forbi på høyre side, ulikt fra hva som er tillatt i Norge.
Om bilen bare så ett felt så kan det være forklaringen.

Jeg hadde kjørt på AP hele veien frem til denne svingen, når den dro over midtlinjen ble jeg mer opptatt av å korrigere bilen enn å se på instrumentklusteret ;)
Hvis AP tolket dette som ett kjørefeltet 5-6m bredt synes jeg fortsatt bilen burde legge seg til høyre.
Enig!, men har testet EAP en del på veier uten midtstripe og da har den lagt seg til høyre. Det var derfor jeg lurte på om du la merke til om den oppfattet et eller to felt.
Oppfatter den derimot 2 felt (som pr def går samme vei på en motorvei) så er det ikke så rart, men likefullt uheldig (og farlig) om man bruker funksjonen feil.
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:36
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:17
Uansett bør det ikke være overraskende når den ikke takler noe den ikke skal kunne. Ett eksempel er rundkjøringer, det vet den ingenting om og bremser ikke engang ned i forkant enkelte ganger. Virker ikke som at den definerer kjørbart areal en gang.

Edit: konklusjon....det å bruke AP/EAP til noe den ikke skal brukes til kan være livsfarlig! Det er altså bruken som er livsfarlig, og ikke AP/EAP i seg selv.
Jeg endrer tittel til "Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5" så kan vi diskutere det viktige :)
(jeg mener fortsatt dette er en alvorlig bug, men respekterer andre mening)
Vil heller kalle det manglende egenskap/funksjon enn en bug, så lenge den ikke er designet til å skulle klare det. Det at den ikke takler rundkjøringer er ikke en bug, men en funksjon bilen ikke har. Akkurat som hengerfeste eller lasteplan.
Men det er definitivt viktig at sjåfører er klar over dette...det er vel også derfor det er så tydelig beskrevet i begrensingene til AP/EAP?
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 30. april 2019, klokken 13:14
Synes det er helt fantastisk at Tesla ikke setter noen begrenseninger på HVOR man kan bruke AP.

Liker for øvrig at du har endret tittelen, da er det enklere å diskutere hvordan AP bør være når vi etterhvert beveger oss i selvkjøringsfarvann.

AP lar seg jo også aktivere på veier uten midtstripe og da oppfatter bilene hele vegbredden som ett felt. Hvordan dette skal fungere i praksis blir spennende. Hva når man ikke engang har plass til to biler i bredden? Føler vi er mer enn 2 år unna Teslaer uten ratt i Norge :P
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: sjokomelktirsdag 30. april 2019, klokken 13:53
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 30. april 2019, klokken 11:03
Tesla bruker ikke GPS i autopiloten, så nei, de vet ikke hva som er motorvei.
De bruker kartdata og GPS for å vite hva slags vei du kjører på. Dette er "ADAS tiles" som inneholder hva slags type vei du er på - vanlig 2-felt, 2-felt med midtdeler, 4-felts motorvei, osv osv.
Det er nettopp dette som gjør at du kan sette hastigheten på cruise under Autosteer til mer enn du har sagt er maks over grensa når du er på stor motorvei.
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: Ellemelletirsdag 30. april 2019, klokken 13:57
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:46
Sitat fra: RuneW på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:37
Eh, ja, og det er jo det Tesla sier. At AP er ment for motorveikjøring.
Premisset ditt er at Tesla ikke vet hva som er motorvei.
Jeg har fulgt CV og Neurale Nettverk i over ti år -for meg virker det innlysende at Tesla enten kan utlede hva som er motorvei eller kan velge å eksplisitt merke veier som motorvei.
Akkurat. De vet ikke om du kjører på motorvei eller ikke, men baserer alt på hva bilen ser her og nå. For alt de vet, så kan du være på en vanlig vei som er på vei til å bli motorvei (går fra to til fire felt), eller en tofeltsvei som nå går over til å bli en landevei med begrenset veibredde.
De bruker som sagt ikke GPS for å resonnere seg frem til hva du kjører på, de er utelukkende basert på det neurale nettverket.

Hadde du sendt bilen din til månen, ville autopiloten fungert på samme måte der.
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: Ellemelletirsdag 30. april 2019, klokken 13:59
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:53
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 30. april 2019, klokken 11:03
Tesla bruker ikke GPS i autopiloten, så nei, de vet ikke hva som er motorvei.
De bruker kartdata og GPS for å vite hva slags vei du kjører på. Dette er "ADAS tiles" som inneholder hva slags type vei du er på - vanlig 2-felt, 2-felt med midtdeler, 4-felts motorvei, osv osv.
Det er nettopp dette som gjør at du kan sette hastigheten på cruise under Autosteer til mer enn du har sagt er maks over grensa når du er på stor motorvei.
Det er vel i best case ACC dette brukes til, og ikke auto steering? Musk har ihvertfall uttalt at de ikke benytter seg av GPS. Det er upålitelig, og dermed ubrukelig.

Edit:
Link til Musks uttalelse:
https://youtu.be/-b041NXGPZ8?t=5569 (https://youtu.be/-b041NXGPZ8?t=5569)
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: RuneWtirsdag 30. april 2019, klokken 14:40
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:46
Sitat fra: RuneW på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:37
Eh, ja, og det er jo det Tesla sier. At AP er ment for motorveikjøring.

Premisset ditt er at Tesla ikke vet hva som er motorvei.
Jeg har fulgt CV og Neurale Nettverk i over ti år -for meg virker det innlysende at Tesla enten kan utlede hva som er motorvei eller kan velge å eksplisitt merke veier som motorvei.

Sitat fra: RuneW på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:37
Derfor vil jeg ikke kalle folk for tullinger selv om de tester AP litt utenfor "boksen". Forutsatt at de gjør det på en ansvarlig måte.

Takk for at du kaller meg tulling, uten å kalle meg tulling  :o

Beklager. Da har du misforstått. Jeg prøvde å ta deg litt i forsvar  :)
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: Handymantirsdag 30. april 2019, klokken 16:12
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:14
Synes det er helt fantastisk at Tesla ikke setter noen begrenseninger på HVOR man kan bruke AP.
Denne begrensingen har de satt i manualen, og i advarslene/begrensningene vi må samtykke på før du tar i bruk AP/EAP. At vi velger å bryte dette, er vårt eget ansvar, og Tesla bør ikke lastes for at vi utforsker AP utover hva den foreløpig er ment for.
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:14
AP lar seg jo også aktivere på veier uten midtstripe og da oppfatter bilene hele vegbredden som ett felt. Hvordan dette skal fungere i praksis blir spennende. Hva når man ikke engang har plass til to biler i bredden?
Kjørte mye på slike veier med 8.4 i påska, og den klarte det overraskende bra. Lå pent til høyre langs stiplet kantlinje. Det rare var at den lå helt på den gule midtstripa når veien hadde det. Merkelig...men altså på veier AP ikke er ment for.
Har ikke fått testet 8.5 på veier uten midtstripe, men den plasserer seg mer midt i feltet på flerfeltsveier.
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: sjokomelktirsdag 30. april 2019, klokken 20:28
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:59
Det er vel i best case ACC dette brukes til, og ikke auto steering? Musk har ihvertfall uttalt at de ikke benytter seg av GPS. Det er upålitelig, og dermed ubrukelig.
De benytter seg ikke av "HD maps", men Autopilot-systemet bruker ADAS tiles til fartsgrenser, veitype, info om kurvatur og litt andre ting. Hvordan skal den ellers vite hva fartsgrensa er når den ikke kan lese skilt? ;D
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: Motorwatttirsdag 30. april 2019, klokken 22:36
@Handymann: Som vi har diskutert i en annen tråd, så tror jeg det er (av en eller annen grunn) en forskjell på evnen til TM3 og S/X når det gjelder å kunne holde seg til høyre i en vei uten midtlinje. Konsensus fra S/X eiere er iallfall at det klarer den ikke.

Men jeg har fått det til hvis det har vært en godt synlig asfaltskjøt mellom veibanene.
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: z4rdonsdag 01. mai 2019, klokken 07:29
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 22:36
Men jeg har fått det til hvis det har vært en godt synlig asfaltskjøt mellom veibanene.

Det er min erfaring også.
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: Handymanonsdag 01. mai 2019, klokken 11:08
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 22:36
@Handymann: Som vi har diskutert i en annen tråd, så tror jeg det er (av en eller annen grunn) en forskjell på evnen til TM3 og S/X når det gjelder å kunne holde seg til høyre i en vei uten midtlinje. Konsensus fra S/X eiere er iallfall at det klarer den ikke.

Men jeg har fått det til hvis det har vært en godt synlig asfaltskjøt mellom veibanene.
Ja det kan godt stemme.
Har dog opplevd litt merkelig oppførsel nå de siste dagene på motorveistrekningen jeg kjører hver dag til og fra jobb. Høyre kjørefelt asfalteres, og det blir helt svart samtidig som feltet til venstre er rimelig lyst, og det er bare sånn "sprayboksmerking" mellom feltene. Det er altså et meget klart kontrastskille mellom feltene men hverken TM3 eller TMS klarer å definere nabofeltet som kjørefelt, og bilene nekter å skifte felt.
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 01. mai 2019, klokken 11:23
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 22:36
@Handymann: Som vi har diskutert i en annen tråd, så tror jeg det er (av en eller annen grunn) en forskjell på evnen til TM3 og S/X når det gjelder å kunne holde seg til høyre i en vei uten midtlinje. Konsensus fra S/X eiere er iallfall at det klarer den ikke.

Min erfaring er at AP genrelt søker mer til venstre enn ønsket på Model X og Model S -og på bred vei uten midtskille foretrekker den å praktisere venstrekjøring :(

Selv med ekstremt tydlig vegmerking (hel gul midtlinje) ligger AP urovekkende nærme midtlinjen og det blir unødvendige nedbremsinger når motgående trafikk også kommer mot midtlinjen.
Her er det et enormt forbedringspotensiale...
Tittel: Sv: Livsfarlig AP (2019.8.5)
Skrevet av: Ellemelleonsdag 01. mai 2019, klokken 11:33
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 30. april 2019, klokken 20:28
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:59
Det er vel i best case ACC dette brukes til, og ikke auto steering? Musk har ihvertfall uttalt at de ikke benytter seg av GPS. Det er upålitelig, og dermed ubrukelig.
De benytter seg ikke av "HD maps", men Autopilot-systemet bruker ADAS tiles til fartsgrenser, veitype, info om kurvatur og litt andre ting. Hvordan skal den ellers vite hva fartsgrensa er når den ikke kan lese skilt? ;D
Ja fartsholderen bruker dette, men ikke autostyringen. Det er ikke slik at den sjekker mot kartet for å finne ut om bilen skal legge seg til høyre eller venstre i veibanen. Hvis den leser info om kurvatur, så bruker ihvertfall ikke autostyringen den informasjonen.
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: geearonsdag 01. mai 2019, klokken 15:49
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 01. mai 2019, klokken 11:23
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 22:36
@Handymann: Som vi har diskutert i en annen tråd, så tror jeg det er (av en eller annen grunn) en forskjell på evnen til TM3 og S/X når det gjelder å kunne holde seg til høyre i en vei uten midtlinje. Konsensus fra S/X eiere er iallfall at det klarer den ikke.

Min erfaring er at AP genrelt søker mer til venstre enn ønsket på Model X og Model S -og på bred vei uten midtskille foretrekker den å praktisere venstrekjøring :(

Selv med ekstremt tydlig vegmerking (hel gul midtlinje) ligger AP urovekkende nærme midtlinjen og det blir unødvendige nedbremsinger når motgående trafikk også kommer mot midtlinjen.
Her er det et enormt forbedringspotensiale...
Hmm, mener ganske bestemt at min pleier å trekke litt mer over mot høyre enn der jeg ligger når jeg enabler AP.

Men et grunnleggende spørsmål: vil AP alltid fungere likt i alle biler, altså vil neuralnettet være likt, eller kan de ha lært seg forskjellige ting?
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 01. mai 2019, klokken 19:25
Sitat fra: gr på onsdag 01. mai 2019, klokken 15:49

Men et grunnleggende spørsmål: vil AP alltid fungere likt i alle biler, altså vil neuralnettet være likt, eller kan de ha lært seg forskjellige ting?

Jeg tror det er likt innen samme versjon (f.eks 2019.85) og at det ikke pushes andre data til bilene.
Og at Tesla selv predefinerer hva de innhenter av data fra bilene.
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: Motorwattonsdag 01. mai 2019, klokken 19:37
Teori: Det kan være komponentforskjeller. Finner det urimelig at det brukes helt like komponenter i en 5 års gammel bil som i en helt ny. Disse forskjellene kan det korrigeres for i software, men kan allikevel føre til ulikheter i hvordan bilene oppfører seg innen gitte rammer. Tror kanskje Tesla nå har kommet til et punkt hvor det er vanskelig/umulig å utjevne disse komponentforskjellene, og at dette først løses med helt ny hardware (HW3). Men igjen, bare en teori.
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: geearonsdag 01. mai 2019, klokken 20:35
Jeg spesifiserte ikke, men spørsmålet var egentlig kun tenkt for AP2+, AP1 er vel en litt egen greie siden det er Mobileye sin løsning?

Uansett da, vil to like AP2.5-biler alltid kjøre likt (gitt at de ser det samme), eller kan de ha forskjellig tolkning/læring? Kommer all læring via Tesla sitt software-team?

Jeg syns det er så rart at AP oppfattes så utrolig forskjellig folk i mellom.
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: Motorwattonsdag 01. mai 2019, klokken 20:39
Hvis min teori stemmer, kan det selvsagt også være komponentforskjeller på biler med AP2+.
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 01. mai 2019, klokken 20:59
Sitat fra: gr på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:35
Jeg syns det er så rart at AP oppfattes så utrolig forskjellig folk i mellom.

Det tror jeg først og fremt skyldes at vi bruker AP så forskjellig, men også forskjellige forventninger.

Har til gode å høre snakke om samme strekning med lik trafikkmengde.
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: Handymanonsdag 01. mai 2019, klokken 21:08
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:59
Sitat fra: gr på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:35
Jeg syns det er så rart at AP oppfattes så utrolig forskjellig folk i mellom.

Det tror jeg først og fremt skyldes at vi bruker AP så forskjellig, men også forskjellige forventninger.

Har til gode å høre snakke om samme strekning med lik trafikkmengde.
Opplever også at bilen oppfører seg veldig forskjellig i tilsynelatende sammenliknbare situasjoner.
Eks: før noen svinger bremser den ned, ande svinger er det full gass inn mot svingen.
Tittel: Sv: Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5
Skrevet av: cratorsdag 02. mai 2019, klokken 15:24
Sitat fra: z4rd på onsdag 01. mai 2019, klokken 07:29
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 22:36
Men jeg har fått det til hvis det har vært en godt synlig asfaltskjøt mellom veibanene.
Det er min erfaring også.

Ingen tvil om at min tolker skjøten som "midtstripe". Er der ikke midtstripe (skjøt eller ekte) får jeg ikke slått på AP.