Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: ToWalkOrDrive på Mandag 29. April 2019, klokken 21:49

Tittel: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: ToWalkOrDriveMandag 29. April 2019, klokken 21:49
Ser at det er svært mange E-tron til salgs på mobile.de. Ser priser vises med og uten VAT på 19%. Er det så enkelt at en kan kjøpe uten VAT (mva). I så fall får en biler for ca 71.000 Euro. Er det firmaer som fikser det praktiske?

https://m.mobile.de/auto/search.html?ms=1900%3B50%3B%3B&dam=0&md=50&mk=1900&od=up&s=Car&sb=p&vc=Car&fe!=EXPORT
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: opheimMandag 29. April 2019, klokken 22:14
Mange som fikser slik import til Norge ja. Vær obs på at de tyske bilene har _vesentlig_ dårligere varmeapparat enn de norske (de kan ikke bestilles med "norsk pakke" i Tyskland, så dette gjelder alle), og veldig mange av de ferdig brukte bilene på mobile.de vil også ha tildels vesentlig dårligere garantivilkår. Dog kan ekstra garanti bestilles på bilene også i Tyskland, så der finnes det unntak.

Veldig mange av dem som vurderte å importere etter at de norske prislistene ble publisert i fjor høst ombestemte seg når det viste seg at de tyske bilene ikke har varmeapparat tilpasset nordisk klima.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hMandag 29. April 2019, klokken 22:24
Om noen vet hvilken effekt varmeapparatet har i Tyskland så legg det gjerne ut. Det finnes jo kalde steder der og så tviler på at det er ubrukelig. I norsk versjon har den vel 2x5kW og varmepumpe. Snakker vi 1x5kW og varmepumpe tipper jeg det holder bra så lenge man ikke bor i Kautokeino.

Edit: sjekket tysk konfigurator nå. Varmepumpe er standard der også.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hMandag 29. April 2019, klokken 22:34
Ser at det er svært mange E-tron til salgs på mobile.de. Ser priser vises med og uten VAT på 19%. Er det så enkelt at en kan kjøpe uten VAT (mva). I så fall får en biler for ca 71.000 Euro. Er det firmaer som fikser det praktiske?

https://m.mobile.de/auto/search.html?ms=1900%3B50%3B%3B&dam=0&md=50&mk=1900&od=up&s=Car&sb=p&vc=Car&fe!=EXPORT

Hva med Pettersen autoimport om du bor i Oslo eller omegn? De har holdt på lenge. Startet dialog med dem for en stund siden, men gikk ikke videre.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: OrbitMandag 29. April 2019, klokken 23:19
Om noen vet hvilken effekt varmeapparatet har i Tyskland så legg det gjerne ut. Det finnes jo kalde steder der og så tviler på at det er ubrukelig. I norsk versjon har den vel 2x5kW og varmepumpe. Snakker vi 1x5kW og varmepumpe tipper jeg det holder bra så lenge man ikke bor i Kautokeino.

Edit: sjekket tysk konfigurator nå. Varmepumpe er standard der også.

Mener å ha lest at det er 1x5kW PTC som standard i Tyskland, altså samme varmeelement som brukes i forskjellig antall. Dobbel varmer (2x5kW, opsjon 7E4) er standard i Norge, Sverige, Finland, Canada og Sveits (av de landene jeg har sjekket spesifikt).
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: StikkkontaktMandag 29. April 2019, klokken 23:22
Det stemmer.
Varmeanlegget i Norge er dobbelt så kraftig som i Tyskland. Da jeg forhandlet om å bestille bil i Tyskland fikk jeg beskjed om at det var umulig å spesifisere denne laderen i Tyskland.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hMandag 29. April 2019, klokken 23:25
OK. 5kW ptc samt varmpeumpe holder nok sikkert bra i Norge. Har 6+6 i nåværende bil, men den er jo mye større og mangler varmepumpe.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: ToWalkOrDriveTirsdag 30. April 2019, klokken 10:36
Takk for tips. Tror 5000 watt varmeapparat bør være tilstrekkelig i Stavanger-området.
Har kjøpt meg Model 3 Performance som er ok, men så ble det plutselig snakk om å skaffe seg hund i familien... Å hente bil i Oslo ville bare vært en bonus (ekstra kjøretur).
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: BjorisTirsdag 30. April 2019, klokken 10:56
Hva ser en for seg av besparelser? Har 3 på vei, men frister veldig med e-Tron, fortsatt. Samtidig ser jeg at norsk FastTrack f.eks blir altfor dyrt
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: ToWalkOrDriveTirsdag 30. April 2019, klokken 12:16
Hva ser en for seg av besparelser? Har 3 på vei, men frister veldig med e-Tron, fortsatt. Samtidig ser jeg at norsk FastTrack f.eks blir altfor dyrt

For min del ville det mest vært for tilgjengelighetens skyld. Jeg ville hatt en relativt ribbet versjon, men ser at en får greit utstyrt for 72000 Euro uten mva i Tyskland (som blir ca 700.000 kroner, mens billigste på Finn.no (uten vinterdekk) koster 779.000 kroner. Virker ikke som Audi er så interessert i å selge og levere billige versjoner...da jeg var 5000 i køen så var det "levering til høsten en gang" som var leveringsdato.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: Kåre KnattenTirsdag 30. April 2019, klokken 12:55
Hvorfor ikke sende en forespørsel til H.A.S. auto i Horten? Utstillingsbiler fra Audi i Tysklad og 5 års garanti.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: AJ82Tirsdag 30. April 2019, klokken 20:42
Må vel også muligens ta høyde for å bytte ut ladekladd. Denne er vel mindre følsom på de norske bilene. Tror den koster rundt 13.000,-

A.J.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hTirsdag 30. April 2019, klokken 21:09
Man bør ha en mobil ladekabel som støtter IT-nett til nødlading på hytte, familie etc. Om Audi tar 13000,- for en kabel ville jeg definitivt kjøpt fra noen andre. Merket jeg kjører nå selger kabler som meg bekjent følger type 2 standard og støtter opptil 11kW. De støtter alt fra 230V enfas til 400V trefas. Pris 5000,-.
Vil man ha noe tysk er Mennekes en solid produsent.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hTirsdag 30. April 2019, klokken 21:11
Hvorfor ikke sende en forespørsel til H.A.S. auto i Horten? Utstillingsbiler fra Audi i Tysklad og 5 års garanti.
Tar de inn E-tron nå? Jeg så en på Face som hadde snappet opp en importbil som var demobil, men så ikke beskrivelse av hvordan. Antakelig meget gode handler å gjøre på slike biler så det skal sjekkes!

Edit: fant dem nå og ser de har flere inne. Men det er en nitidig jobb å gjennomgå spekk oppimot prisliste for å se om de har priset de lavt eller om de skal ta stor fortjeneste. Alternativt om de har glemt utstyr som gjør bilene ukurante brukt.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: BjorisTirsdag 30. April 2019, klokken 23:03
Hvorfor er det ikke en masse på Finn, hvis en kan hente enkelt?
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: Tiger123Tirsdag 30. April 2019, klokken 23:19

De E-tron som kjørte VIP trafikk i f eks Åre, eller Ski-vm, var de nordiske de da?
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: opheimOnsdag 01. Mai 2019, klokken 08:54
Hvorfor er det ikke en masse på Finn, hvis en kan hente enkelt?

Det har vært tyske e-tron på Finn en god stund, avsløres av andre konfigurasjoner enn de som har vært levert i Norge. Men ingen av dem (som jeg har sett i hvert fall) opplyser i annonsen at bilene er importert, eller at de har dårligere varmeanlegg enn de norske bilene. Er vel helt i grenseland til villedende/mangelfull markedsføring, men man må vel anta at det i hvert fall blir opplyst ved salg. I motsatt fall ryker de på en smell opp mot lovverk knyttet til selgers opplysningsplikt.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: BjorisOnsdag 01. Mai 2019, klokken 10:30
Hvorfor er det ikke en masse på Finn, hvis en kan hente enkelt?

Det har vært tyske e-tron på Finn en god stund, avsløres av andre konfigurasjoner enn de som har vært levert i Norge. Men ingen av dem (som jeg har sett i hvert fall) opplyser i annonsen at bilene er importert, eller at de har dårligere varmeanlegg enn de norske bilene. Er vel helt i grenseland til villedende/mangelfull markedsføring, men man må vel anta at det i hvert fall blir opplyst ved salg. I motsatt fall ryker de på en smell opp mot lovverk knyttet til selgers opplysningsplikt.

Greit å være obs på ja! Dette med garanti er jo også veldig viktig på en så dyr og ikke minst komplisert og ny bil
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: JorgenMOnsdag 01. Mai 2019, klokken 13:37
Husk at det kan være vanskeligere å få solgt en import-bil også. Selv holder jeg meg i alle fall unna :)
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: CounterpointerOnsdag 01. Mai 2019, klokken 14:45
Med tanke på at flere norske E-Tron har stått på verksted i over en mnd på grunn av sofwareproblemer, så hadde jeg ville forsikret meg om at bilen var dekket av garanti i Norge.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hOnsdag 01. Mai 2019, klokken 17:21
Høres merkelig ut om garantien ikke skulle gjelde i Norge?
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: CounterpointerOnsdag 01. Mai 2019, klokken 21:54
Høres merkelig ut om garantien ikke skulle gjelde i Norge?

Jepp. Er nok mer et stikk for å påpeke at det har vært problemer på noen biler :)
Absolutt ikke noe stikk, flere importører gir ikke lånebil på importbiler og det er ekstra kjipt når det er lange opphold på verksted !

Men selvfølgelig tas det på verste måte
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hOnsdag 01. Mai 2019, klokken 22:07
Mitt poeng var at det ville overraske meg stort om Audis europeiske garanti ikke skulle gjelde i Norge.
Jeg har heller ikke fått inntrykk av at lånebiler har sittet løst ved trøbbel med Møllers E-Tron biler så langt, men så lenge Audi leverer bra og relativt feilfritt bør det jo holde med ordinære service (og fiks av evt pirk i forbindelse med det). Det er jo spesielle tilfeller vi hører ift lang rep-tid om og er privatimport-bilen inne for service/garantiarbeid og de bricker sw fullstendig med ukevis på rep må de hoste opp lånebil.

Opplevelsen vil sikkert være annerledes for de som er helt avhengig av bil i hverdagen og/eller ikke har servicesenter liggende nære jobben slik jeg har i Oslo.
Men med 100k+ spart på prisen kan man kanskje ofre noen tusenlapper på nabobil om det utenkelige skulle skje? Nærmeste nabobil fra meg koster 200,- dagen, er elektrisk og dekker alt hverdagsbehov.

Edit: Tok meg igjen friheten å kikke etter garantiinfo på tyske nettsider. Der står følgende:

Sitat
krav under garantien kan kreves kun hos autoriserte Audi partnere i EU og i det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS), inkludert Sveits ..
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: olavxxxOnsdag 01. Mai 2019, klokken 22:57
Høres merkelig ut om garantien ikke skulle gjelde i Norge?

Jepp. Er nok mer et stikk for å påpeke at det har vært problemer på noen biler :)
Absolutt ikke noe stikk, flere importører gir ikke lånebil på importbiler og det er ekstra kjipt når det er lange opphold på verksted !

Men selvfølgelig tas det på verste måte
For mange år siden snakket jeg med noen som ikke fikk hjelp av Nissan, for en importert Leaf. Så det er viktig å sjekke hva som dekkes ja.

En ting er at man har garanti, men jeg vet ikke i hvilken grad forhandler i Norge da må utføre garantirep, gi ut lånebil osv..

Men klart det kan være det er noen regler pga EØS, men ville dobbeltsjekket med Audi direkte. Spør feks: " hvis jeg kjøper en importbil og noe alvorlig skjer, får jeg hjelp av dere med min tyske garanti?"

Sjekk også at medietjenester og slikt fungerer uten at man må betale Audi for å gjøre bilen "norsk" ( i tilfelle regionale sperrer på Spotify , kart osv. hvis det er i bilen )
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hOnsdag 01. Mai 2019, klokken 22:58
I følge tysk nettside gjelder garantien EU, EØS og Sveits.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: olavxxxOnsdag 01. Mai 2019, klokken 22:59
I følge tysk nettside gjelder garantien EU, EØS og Sveits.
Gjelder det tyske eiere på ferie, eller også eksportbiler? Jeg ville fått det skriftlig av Audi.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hOnsdag 01. Mai 2019, klokken 23:01
Det legges ingen føringer. Fabrikkgarantien gjelder hele EU/EØS. Krav kan meldes til alle autoriserte forhandlere.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: olavxxxOnsdag 01. Mai 2019, klokken 23:33
Det legges ingen føringer. Fabrikkgarantien gjelder hele EU/EØS. Krav kan meldes til alle autoriserte forhandlere.
Er kanskje bare 2 års garanti da og ikke reklamasjonsrett (?).
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: tolapetOnsdag 01. Mai 2019, klokken 23:51
Det er jo i hovedsak Norge som har 5 års garanti, med unntak av Kia og Hyundai.
Vet at da jeg for noen år siden importerte MB fra Tyskerland, var garantitiden/europagarantien på
2 år. Den gjaldt i Norge, var innom BOS i Bergen, og ingen problemer
Men..., Europagarantien var kun 2 år, viktig å undersøke hvor lang den er.
Importerer en sjøl, må en sjøl rette reklamasjonen mot selger der en kjøpte bilen, i f.ek.s Tyskerland.
Kjøper an av forhandler i Norge, er det 5års reklamasjonsrett mot selger i Norge.
Tittel: Sv: Imort av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hOnsdag 01. Mai 2019, klokken 23:56
Det legges ingen føringer. Fabrikkgarantien gjelder hele EU/EØS. Krav kan meldes til alle autoriserte forhandlere.
Er kanskje bare 2 års garanti da og ikke reklamasjonsrett (?).
5år garanti kan du kjøpe der også og den følger bilen. Egen opsjonskode.

Ser HAS Auto i Horten selger biler med dette.
Importerer man selv har man ingen å reklamere mot. Kjøper man av butikk som har importert (eks Møller eller annen importør) kan man reklamere overfor dem.
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: Premium driverTorsdag 02. Mai 2019, klokken 09:56
Dette med garanti, leiebil osv er til en stor grad myte. Faktum er at alle biler som er solgt gjennom forhandler i EØS også kan gjøre garanti gjeldene hos autoriserte forhandlere i hele EØS. Så har man en Audi kjøpt ny i Tyskland som har et problem i garantitiden kan man gå til et hvilket som helt Audi verksted i Norge og få det fikset. Jeg har gjort det selv med en en Audi A5 som jeg kjøpte ny i Tyskland for endel år tilbake. Det var noe kluss med de adaptive Xenon lysene og Møller måtte bytte begge frontlampene uten at det kostet meg noe. Så får Møller verkstedet som utfører jobben dekket kostnadene sine gjennok intern fakturering mot Møller sentralt eller Audi sentralt på en eller annen måte.

Standard for Audi kjøpt ny i Tyskland er 2 år fabrikkgaranti. Standard for Audi kjøpt ny i Norge er 5år fabrikkgaranti begrenset til 100.000km. Men i Tyskland kan man kjøpe garantiforlengelse opp til 5år og 150.000km. Det som er ganske vanlig på de "tyske" e-tron som selges på finn er at de har 5år og 100.000km altså samme som i Norge. Har sett noen få som bare har 2år garanti. I teorien kan en Audi fra Tyskland ha bedre garantier enn en som er kjøpt ny fra Møller hvis man går for en med 5 år og 150.000km. Får du da en feil på en 4 år gammel bil som er gått 120.000km vil du få det dekket hos Møller i Norge, men ikke med en Audi som er kjøpt ny i Norge.

Leiebil som er del av Audis mobilitetsgaranti er begrenset til 5 dager. Har opplevd det en gang startsperren låste seg på en Audi B7 og bilen måtte taues in til Møller. Der sto den i 10 dager siden de måtte vente på deler fra Tyskland. Jeg fikk leiebil i fem og deretter valget mellom å betale de neste dagene selv selv eller levere leiebilen tilbake. Det spiller ingen rolle om bilen er kjøpt ny i Norge eller Tyskland og om man har brukt norsk eller tysk verksted, men bare om serviceplanen er fulgt og om man har brukt offisielle Audi verksted i EØS.

Det lønner seg å kjøpe Audi ny i tyskland. Jeg satte meg på venteliste for e-tron i Norge april 2017 og i Tyskland i september 2018 (det var da ventelistene åpnet i de respektive landene). Når bestilling åpnet fikk jeg 0% rabatt på på bestilling av ny e-tron i Norge. Ved bestilling i tyskland fikk jeg 11.5% rabatt på de tyske prisene. Så den e-tron jeg bestillte i Tyskland hadde en tysk listepris på EUR 113,500 inkl. tysk moms. Etter rabatt er prisen EUR 100,500 og etter fratrekk av tysk moms må jeg betale EUR 84,400 eller i underkant av NOK 820,000 ved kurs 9,7. Det er en bil som ville kostet over NOK 950,000 hos Møller (med vinterdekk 980,000). Den har selvfølgelig garantiforlengelse til 5 år og 100,000km og alt av utstyr med unntak av massasjeseter (gikk for S-Sportsseter). Den blir levert i Juni, 3-4 uker senere enn om jeg hadde bestilt i Norge.

Siden jeg hadde tidlig reservasjon i Norge bestillte jeg opp en bil i Norge også som jeg har solgt videre på Finn. Jeg kjøpte med norske 20" vinterdekk og solgte den videre på finn uten vinterdekk for omtrent samme pris som jeg betaler Møller med vinterdekk.
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hTorsdag 02. Mai 2019, klokken 09:59
Tips gjerne om forhandlere og fremgangsmåte! 11,5% topper de 10 som virket som maks i Sverige.
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: Premium driverTorsdag 02. Mai 2019, klokken 14:47
11,5% var bra og jeg hadde kjøpt ny Audi der tidligere. Men 10% er det flere som har fått i Tyskland. Jeg tipper de fleste "tyske" e-tron som ligger til salg på Finn er kjøpt inn med 10-12% rabatt i forhold til tysk listepris.

En liten utfordring er at noen tyske forhandlere krever at bilen registeres på forhandleren med tyske slikter først, før de setter på eksportskilt (selv om bilen er bygget etter kundens spekk). Argumentet er at de ikke har lov å selge direkte til utlandet. Men det stemmer ikke og er strengt tatt i brudd med EØS avtalen. Når jeg kjøpte ny A5 i Tyskland fikk jeg den registrert rett på eksportskilt og kjørte den til Norge.
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hTorsdag 02. Mai 2019, klokken 14:52
Ok. Pratet med en importør nå som sier de kan ordne det. De tar riktignok 25.000,- for oppdraget samt noen tusenlapper i transport.
Sjekket kjapt to lignende konfig i Tyskland og Norge. Endte på 850" Norge og 720 i Tyskland (inkl. rabatt). Går det 35 til noen som ordner alt inkludert transport sparer jeg 95.000,- ca.

Men poenget her er vel å finne en forhandler som er med på opplegget. Får man på plass et bra opplegg med en forhandler er det jo ganske så risikofritt og enkelt. Og forhandleren kan selge flere biler gjennom samme opplegg. Kanskje også mulig å hente bilen hos forhandler og kjøre den hjem selv på eksportskilter?
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: BjorisFredag 03. Mai 2019, klokken 01:04
Skal vi slå oss sammen og handle flere sammen? Frister jo med 100 i besparelser:)

Kun varmeapparatet som er forskjell?
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: elektroFredag 03. Mai 2019, klokken 07:04
Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: CounterpointerFredag 03. Mai 2019, klokken 09:28
Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
Lese i tråden !
Det står gjentatte ganger at det er 5 kW på tyske og 5+5 kW på Norske.
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: Premium driverFredag 03. Mai 2019, klokken 10:07
Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
Lese i tråden !
Det står gjentatte ganger at det er 5 kW på tyske og 5+5 kW på Norske.
Det er riktig. Det får enhver vurdere selv hvor viktig dette med varmeapparatet er. Det har alltid vært slik at biler for det tyske markedet er godkjent for opptil -25c mens land definert som "kalde" møter krav opptil -40c. Det gjelder Norge, Sverige, Finland, Canada, Sveits, Østerrike bl. a.

E-tron for det tyske markedet er gode nok for å takle kalde vinternetter i alpene på -20. Mange Audi ansatte bor mellom Ingolstadt og München, og alpene er typisk helgemål. Jeg bor i Oslo og tenker det holder for meg, bor man innerst på Finnmarksvidda blir vurderingen muligens en annen. Jeg bytter 5 kW varme mot nattsynsassistent, Valcona skinn på seter og interiørdeler, S-Sportseter, Soltak, store felger osv. Hvis du tar den tyske prislisten (der ekstrautstyr uansett er mye lavere priset enn i Norge) og trekker fra først 19% moms og så 11,5% rabatt på toppen så er det ganske mye og litt til du får for besparelsen ved å ikke kjøpe bil i Norge med to varmeapparat. Hvis du setter deg i en bil som har stått i -25 noen dager og kjører rett til en hurtiglader for å lade tomt batteri med 150kw, så sparer du kanskje noen få minutter ladetid med den norske bilen. Hvor ofte gjør jeg det? ble en enkel vurdering.
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: cyberFredag 03. Mai 2019, klokken 10:42
ganske mye og litt til du får for besparelsen ved å ikke kjøpe bil i Norge
I tillegg mister du muligheten for kulans.  :o
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: daktariFredag 03. Mai 2019, klokken 10:54
Kjøp et par 12V varmere til sigarettuttaket!
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: Premium driverFredag 03. Mai 2019, klokken 11:18
ganske mye og litt til du får for besparelsen ved å ikke kjøpe bil i Norge
I tillegg mister du muligheten for kulans.  :o

Kulans har kun en verdi når du har bilen lenger enn 5 år. Frem til da er det full fabrikkgaranti på alle deler. Du kan forøvrig alltid søke om kulans. Det du sikter til er at sannsynligheten for å få innvilget kulans er høyrere når bilen er kjøpt ny i Norge. Det har en veldig teoretisk verdi, jeg har aldri har vært i en situasjon der det har vært relevant, men all erfaring tilsier at er du utenfor garantitiden på fem år så er ikke Møller særlig gavmilde selv om bilen er kjøpt ny i Norge. Igjen, det blir en vurderingssak hvilken verdi du tillegger det man taper på dette. For min del svært liten verdi som ikke står i forhold til besparelsen.
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: elektroFredag 03. Mai 2019, klokken 11:25
Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
Lese i tråden !
Det står gjentatte ganger at det er 5 kW på tyske og 5+5 kW på Norske.

Beklager på det sterkeste, det jeg mer presist lurer på er om dette stemmer- eller om det er et rykte satt ut av norske forhandlere for å unngå import. Vi har vel sett det på andre elbiler?

Det ville i alle fall være en klar ulempe, spør du meg, og potensielt også kunne påvirke annenhåndsverdien. Selv om det for en intetanende uten sammenligningsgrunnlag kanskje i praksis ikke er merkbart- og faktisk også en fordel mht. forbruk.
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: Øyvind.hFredag 03. Mai 2019, klokken 11:42
Jeg merker at jeg er mye mindre skeptisk til kvaliteten enn det en del andre er.

Når det gjelder varme. Jeg kjører i dag en bil som kun har PTC med total effekt på ca 11kW. Det er en mye større bil, med mye større glassflater og dårligere isolasjon. Og ingen varmepumpe. Det er null problem å holde den varm selv i 20-30 minusgrader.

5kW PTC og varmepumpe i en mindre bil som er bedre isolert og med mindre vinduer kan umulig være noe problem med mindre man bor i Kautokeino. Det høres riktig ut at 5kW og varmepumpe garanterer god og varm kupe ned til -25. Skulle jeg kjørt mye i 30-40 minusgrader ville helt klart 10kW PTC vært nødvendig for å holde både kupe og batteri varmt ettersom varmepumpen mister effekt.
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: Premium driverFredag 03. Mai 2019, klokken 11:54
Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
Lese i tråden !
Det står gjentatte ganger at det er 5 kW på tyske og 5+5 kW på Norske.

Beklager på det sterkeste, det jeg mer presist lurer på er om dette stemmer- eller om det er et rykte satt ut av norske forhandlere for å unngå import. Vi har vel sett det på andre elbiler?

Det ville i alle fall være en klar ulempe, spør du meg, og potensielt også kunne påvirke annenhåndsverdien. Selv om det for en intetanende uten sammenligningsgrunnlag kanskje i praksis ikke er merkbart- og faktisk også en fordel mht. forbruk.

Det stemmer at bilene for Norge har større varmeapparat. Hva gjelder annenhåndsverdien av av to like biler med og uten ekstra varmeapparat så kan det stemme at den ene oppnår høyere pris enn den andre.

Men i utgangspunktet vil en bil kjøpt i Tyskland ha mye mindre %vis verditap enn en kjøpt ny i Norge. Kommer an på hvordan du regner: Tar du utgangspunikt i en bil som i Norge koster 830.000 (typisk en Fast track), så vil du kunne kjøpe samme spekk i Tyskland (uten ekstra varmeapparat) for ca. 730.000. Når du selger den tyske bilen igjen i Norge så vil du ikke få 100.000 mindre for den bare pga litt mindre varmeapparat. En annen måte å regne på er at budsjettet ditt er 830.000. For det får du mye mer utstyr med i prisen i Tyskland (skinn, soltak, store felger, nattsyn, el seter osv) som igjen vil sørge for at du oppnår en høyere pris i bruktmarkedet når den skal selges som langt overgår prisreduksjonen ved å ikke ha det ekstra varmeapparatet.
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: BjorisFredag 03. Mai 2019, klokken 12:58
Mange kjenner til dette med import tydligvis.

Jeg har mailet med noen av dem på finn.no som importere. Inntrykket er at de melker markedet og at bilene de kjøper inn ikke er 100.000 billigere enn dem du får i Norge.

Ergo, skal en importere så må en få til vesentlig bedre deal enn dette.

Hvis en egen importerer og henter selv da må en betale mva og søke å få den tilbake, er det så? Er dette en komplisert prosess og er det knyttet særlig risiko til dette? Tyske myndigheter er vel ryddige?

Evt navn på seriøse bedrifter som importere for 20-30.000 er jo velkomment og det er vel ikke noe problem å oppgi disse, dette er vel ikke noe e-tjenester;)??


Merker det frister å kjøpe en ribbet utgave i Tyskland siden dette er mye mer enn vi skulle bruke på bil i utg.pkt, men så er det jo litt pes:) Men litt gøy også:)
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: tolapetFredag 03. Mai 2019, klokken 17:05
Jeg har importert ett par biler selv, var diesel. Må kjøpe fra forhandler for å få tysk moms refundert.
Først må du være sikker på bilen du kjøper, er en "momsbil", MwSt Auswisbar, eller noe sånt.
Da jeg kjøpte, ordnet forhandler alle papier, tyske tollskilt for kjøring i Tyskland etc. Før jeg kjørte om bord på fergen i Hirtshals, var jeg innom tollen, medbringende gyldig billett til Bergen, dvs ut av EU. Tolldama skannet dokumentet som forhandler hadde laget, og etter ett par tre dager var tysk moms, 19%,  på kontoen min.
Tollerne i Bergen regnet avgifter fra nettosummen, de var greie. Nå er det skatteetaten som regner ut avgiftene.
Gikk helt uten problemer, i Bergen er/var det "Drop-in" hos biltilsynet for visning av bilen
Hvis du lurer på noe, kontakt Biltilsynet/Vegvesenet, da får du svar på alle spørsmål.
Lykke til...
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: BjorisLørdag 04. Mai 2019, klokken 17:52
Jeg antar det er forskjell på hvillke Audi forhandlere som er positive til dette og ikke?

Noen anbefalinger til konkret Audi forhandler som er positiv og ordner ting og tang raskt?

Slik jeg ser det så blir det for lite å hente på å kjøpe importbil som er i Norge, disse er priset som norske minst, men er klare til levering og de benytter den muligheten. Forståelig, men jeg gidder ikke å importere om ikke vi snakker nesten 100+ i besparelse. Det er både risiko og tid samt penger som går med til dette som reise...
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: ToWalkOrDriveLørdag 04. Mai 2019, klokken 21:29
Har og sett at de ferdig importerte har fått norske priser. Har og lagt merke til at antall e-tron på Finn.no gikk fra 45 til 54 på få dager. Vet ikke om noen bare lufter bilene for å lukte interessen, og selger om prisen blir høy, eller om disse faktisk skal selge. Ser og at det begynner å bli mange I-Pace på Finn. Kanskje markedet vil jevnes ut, og prisene komme ned, men fortsatt gode penger å hente ved å hente biler fra Tyskland.
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: daktariſøndag 05. Mai 2019, klokken 06:56
Har og sett at de ferdig importerte har fått norske priser. Har og lagt merke til at antall e-tron på Finn.no gikk fra 45 til 54 på få dager. Vet ikke om noen bare lufter bilene for å lukte interessen, og selger om prisen blir høy, eller om disse faktisk skal selge. Ser og at det begynner å bli mange I-Pace på Finn. Kanskje markedet vil jevnes ut, og prisene komme ned, men fortsatt gode penger å hente ved å hente biler fra Tyskland.
Det er ca 100 I-pace på finn.no nå av 2350 solgte, men 45 e-tron av 1200 solgte. Like mange i andel om du vil.
Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: BjorisMandag 06. Mai 2019, klokken 15:37
Da har jeg nøstet litt mer i dette med import, men ikke blitt så oppløftet av det pr nå iallefall.

Jeg har ikke råd til en fullspecet bil og det er nok der hunden ligger begravd, men jeg har nå spekket en bil med rimelig fornuftig utstyr tenker jeg selv iallefall og ser at det er 55.000 billigere i Tyskland når jeg legger inn 10% rabatt.

Jeg har mailet med en tysk forhandler som forteller at de har ikke lov å gi mer enn 10% rabatt på ny bestillinger, de kan gi mer på en bil de har i forretningen, men det blir fort en dyr bil likvel da den alltid har utstyr som iallefall jeg ikke vil ha. Skal du ha full spec så tror jeg du kommer bedre ut av det, men 55.000 er altfor lite for min del iallefall, det kommer jo kostnader ved henting og risiko ifht mva retur.

Tenker at om jeg ber noen andre om å gjøre jobben for meg så blir det fort nært det samme som i Norge...

Ser gjerne andre eksempler, men akkurat nå tenker jeg at det blir norsk bil om vi kjøper...

Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: ToWalkOrDriveTirsdag 07. Mai 2019, klokken 15:47
For min del tenkte jeg mest på å dukke opp på en Audi-forhandler i Tyskland og kjøpe en ferdig bil, gjerne med noen demo-kilometer på telleren, og kjøre den hjem. Men litt skummelt for en newb... Da kan en få en Advanced-versjon for 70579 Euro uten mva, som tilsvarer ca 690.000 kroner. En bil en kan få nå...
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=278105416&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.modelId=50&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&action=eyeCatcher&searchId=e66e87f2-a201-0144-deff-737a5f55d7f1

Tittel: Sv: Import av e-tron fra Germania
Skrevet av: OrbitMandag 20. Mai 2019, klokken 21:21
70 biler (https://www.audi-boerse.de/gebrauchtwagen/audi/e-tron/url-2_11-list.htm#/i/s|10,AAEU/l|12,1,PRICE_SALE,U) til salgs hos Audi-forhandlere i Tyskland per i dag. Priser fra €85k, og for de alle fleste med fradragsmulighet for tysk MVA.