Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Rooki3 på Lørdag 20. April 2019, klokken 14:48

Tittel: Service
Skrevet av: Rooki3Lørdag 20. April 2019, klokken 14:48
Jeg skal snart ha bilen på service nå, men jeg må også ha den på EU kontroll for første gang. Så da lurer jeg på hva de gjør på service som de ikke gjør på EU kontrollen? Noen som vet?
Tittel: Sv: Service
Skrevet av: IngeniørenLørdag 20. April 2019, klokken 15:29
De gjør vel stort sett det de gjør på eu kontroll pluss en del til. Sist jeg tok service og eu kontroll samtidig betalte jeg 200 ekstra for papirarbeid.

Spurte selv på Bilia og det var billigere å kombinere. Problemet er at jeg har service kontrakt og da kan de ikke ta service før service fristen i oktober og min skal ha eu ila juni.... Dermed blir det eu til 750,-  :(
Tittel: Sv: Service
Skrevet av: OrbitLørdag 20. April 2019, klokken 16:39
Service ser generelt over bilen på samme måte som PKK. I tillegg på service byttes bremsevæske og kupéluftfilter, samt at SW i bil oppdateres (dersom det er en nyere versjon).

I "gamle dager" har jeg fått ordnet med skiltnummer på nybil med siste siffer slik at PKK og service faller sammen i tid. Med de nye reglene er første kontroll etter fire år fra førstegangsregistrering, og deretter annenhvert. Det vil av seg selv sammenfalle med service annenhvert år.

Tittel: Sv: Service
Skrevet av: elektroluxLørdag 20. April 2019, klokken 19:25
Service ser generelt over bilen på samme måte som PKK. I tillegg på service byttes bremsevæske og kupéluftfilter, samt at SW i bil oppdateres (dersom det er en nyere versjon).

Beste økonomi får du om du bytter bremseveske og kupeluftfilter selv.

Her er video om bremsevesken som er ideelt å ta sammen med bytte til sommerdekk:

https://www.youtube.com/watch?v=JrCMA6jb-Vg

Kupeluftfilter byttes slik:

https://www.youtube.com/watch?v=ahDaIjcjVLM

Tittel: Sv: Service
Skrevet av: Rollepſøndag 21. April 2019, klokken 14:57
Service ser generelt over bilen på samme måte som PKK. I tillegg på service byttes bremsevæske og kupéluftfilter, samt at SW i bil oppdateres (dersom det er en nyere versjon).

Beste økonomi får du om du bytter bremseveske og kupeluftfilter selv.

Så lenge bilen er i garantitiden blir det vel dyrere å gjøre det på den måten, servicen må man jo uansett ta om man vil beholde garantien.
Tittel: Sv: Service
Skrevet av: Orbitſøndag 21. April 2019, klokken 15:27
Så er jo heller ikke serviceprisene hos BMW på i3 så helt på bærtur, +/- 2800 kr per gang (annenhvert år) med serviceavtale. Det gir da ca 500kr i rabatt på samtidig PKK, og inkluderer deler for ca 500 (uoriginal erstatingsdel) / 1000 kr for originaldeler. Så en sparer "bare" 1300 kr på å gjøre dette selv.
Tittel: Sv: Service
Skrevet av: Ingeniørenſøndag 21. April 2019, klokken 18:35
Så er jo heller ikke serviceprisene hos BMW på i3 så helt på bærtur, +/- 2800 kr per gang (annenhvert år) med serviceavtale. Det gir da ca 500kr i rabatt på samtidig PKK, og inkluderer deler for ca 500 (uoriginal erstatingsdel) / 1000 kr for originaldeler. Så en sparer "bare" 1300 kr på å gjøre dette selv.

Greit nok men for egen del er det ikke synk mellom service avtale og PKK. En sjekke av klosser foran ifm omlegging til sommerhjul her om dagen viste meg at de må byttes. Lurt å ta det før PKK så jeg slipper å vise igjen. Skivene så greie ut både foran og bak.
Tittel: Sv: Service
Skrevet av: arthurMandag 22. April 2019, klokken 08:17
Service ser generelt over bilen på samme måte som PKK. I tillegg på service byttes bremsevæske og kupéluftfilter, samt at SW i bil oppdateres (dersom det er en nyere versjon).

Beste økonomi får du om du bytter bremseveske og kupeluftfilter selv.

Så lenge bilen er i garantitiden blir det vel dyrere å gjøre det på den måten, servicen må man jo uansett ta om man vil beholde garantien.

Hva er det man mister på garantien som ikke er dekket av Forbrukerkjøpsloven hvis man kan dokumentere at man har selv gjort det de ville ha gjort på en service?
Tittel: Sv: Service
Skrevet av: 1317142119Tirsdag 23. April 2019, klokken 09:27
Service ser generelt over bilen på samme måte som PKK. I tillegg på service byttes bremsevæske og kupéluftfilter, samt at SW i bil oppdateres (dersom det er en nyere versjon).

Beste økonomi får du om du bytter bremseveske og kupeluftfilter selv.

Så lenge bilen er i garantitiden blir det vel dyrere å gjøre det på den måten, servicen må man jo uansett ta om man vil beholde garantien.

Hva er det man mister på garantien som ikke er dekket av Forbrukerkjøpsloven hvis man kan dokumentere at man har selv gjort det de ville ha gjort på en service?
Du mister ingen rettigheter i forbindelse med reklamasjonsretten.

Du mister derimot
Men det er klart: er dette filleting for deg og du mener du er mer kvalifisert enn BMW-mekanikerne som har sertifisering på bilen din, så kjør på med hjemmeservice og dropp garantien.

Jeg personlig velger merkeverksted også etter garantitiden er gått ut på bilene mine (hadde kanskje ikke gjort det på 10+ år gamle biler). Ikke fordi mekanikere på andre verksteder er dårligere, men fordi de som jobber med "mitt" bilmerke kjenner best til kjente feil og oppdateringer som bilen eventuelt måtte ha.
Tittel: Sv: Service
Skrevet av: OrbitTirsdag 23. April 2019, klokken 09:50
Greit nok men for egen del er det ikke synk mellom service avtale og PKK.

Dersom du skal beholde bilen lenge, kan du få synkronisert PKK og service med det nye systemet (https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/nar-kan-du-ta-eu-kontroll). Du kan ta PKK når du vil (innenfor tidsfristen), og ny frist blir da to år etter dette. Så i ditt tilfelle kan du ta PKK i juni, og så PKK på nytt sammen med service i oktober (for 200 kr ekstra). Da er du i synk, og har spart inn dobbel PKK i år på neste runde i 2021. Bare det å slippe å måtte på verksted to ganger er vel verd 200 kr i seg selv.
Tittel: Sv: Service
Skrevet av: Thomas ParsliTirsdag 23. April 2019, klokken 10:10
Du mister ingen rettigheter i forbindelse med reklamasjonsretten.

Du mister derimot

  • garanti

Nei.
https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/fritt-verkstedvalg---fortsatt-garanti/

Hvis du bytter kupefilter mister du ikke garantien på resten av bilen.
Det er mulig BMW vil kverulere hvis det skjer noe relatert til kupefilteret -men det er lite sannsynlig.

  • gjennomgang og verifisering av at hele bilen er etter BMWs standard

Ok. Når og hvordan gjør BMW det?

  • kontroll av eventuelle feilmeldinger som bilen har gitt

Nei, det må de hjelpe deg med.

  • bytte av deler som er i ferd med å gå i stykker på garanti

Siden garantien fortsatt gjelder, er det en dårlig investering av BMW.

  • tilbakemelding på deler som ikke går under garanti eller reklamasjon som er i ferd med å gå i stykker og som bør skiftes for å unngå større og dyrere problemer

Har du eksempler, hvor BMW har vunnet i rettsystemet?

  • å selge bilen til samme pris som andre tilsvarende biler som har fulgt service

Jeg er ikke sikker på at prisforskjellen på en bil utenfor garantien (alder/km) overgår kostnadene...

Tittel: Sv: Service
Skrevet av: 1317142119Tirsdag 23. April 2019, klokken 13:00
    Du mister ingen rettigheter i forbindelse med reklamasjonsretten.

    Du mister derimot

    • garanti

    Nei.
    https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/fritt-verkstedvalg---fortsatt-garanti/

    Hvis du bytter kupefilter mister du ikke garantien på resten av bilen.
    Det er mulig BMW vil kverulere hvis det skjer noe relatert til kupefilteret -men det er lite sannsynlig.
    Jo, du mister garanti på den delen du fikser selv. BMW garanterer ikke for andres arbeid. Det sier seg selv ...

    • gjennomgang og verifisering av at hele bilen er etter BMWs standard

    Ok. Når og hvordan gjør BMW det?
    På servicen. Åpenbart tar de ikke fra hverandre og setter sammen igjen bilen for å undersøke hver skrue, men en sjekk av bilen er en del av servicen.

    • kontroll av eventuelle feilmeldinger som bilen har gitt

    Nei, det må de hjelpe deg med.
    Du mener du er bedre enn BMW sine mekanikere til å lese av feilmeldinger i bilen? Den var ny ... Du burde åpne et eget verksted, siden du er ekspert.

    • bytte av deler som er i ferd med å gå i stykker på garanti

    Siden garantien fortsatt gjelder, er det en dårlig investering av BMW.
    Faktisk det motsatte. Det er billigere å fikse noe som er i ferd med å gå i stykker på garanti, enn å få en misfornøyd kunde som ser etter andre bilmerker neste gang vedkommende skal kjøpe bil. Dette er ganske vanlig å oppleve for oss som er litt imøtekommende ...

    • tilbakemelding på deler som ikke går under garanti eller reklamasjon som er i ferd med å gå i stykker og som bør skiftes for å unngå større og dyrere problemer

    Har du eksempler, hvor BMW har vunnet i rettsystemet?
    Her tror jeg du bommer på det du siterer.

    • å selge bilen til samme pris som andre tilsvarende biler som har fulgt service

    Jeg er ikke sikker på at prisforskjellen på en bil utenfor garantien (alder/km) overgår kostnadene...
    Nei, du er ikke så sikker. Det var et knallgodt argument. Da er det nok sant da, at servicehefte ikke betyr noe som helst  :laugh:[/list]
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: elektroluxOnsdag 24. April 2019, klokken 05:59
    "Service" og reparasjoner er viktigste inntektskilde for bilforhandlerene. Få andre har klart å opprette et "service" regime på egne produkter, og fått forbrukerne til å tro at dette er en lur investering.

    Tenk deg at vaskemaskinen selv krevde årlig "service" uavhengig av bruk. Enten etter 100 vask eller årlig, og det som kommer først. Hvis ikke ryker garantien.

    Absurd for de aller fleste, men likevel akseptert når det kommer til bil og MC.

    Er nok noe som henger igjen fra før 60 tallet da biler og MC faktisk trengte å smøre opp hjuloppheng og drivledd, og tildels fra fossile kjøretøy som tross alt fremdeles har noe behov for oljeskift og div. filter.

    Moderne elektriske kjøretøy er så godt som vedlikeholdsfrie og "service" og periodisk kjøretøy kontroll er mer eller mindre det samme. Kjøretøyet diagnostisere seg selv kontinuerlig og er det grunn til bekymring får en umiddelbart beskjed om dette i instrument panelet.

    Å bruke tid og penger på å levere fra seg bilen til "service" i tillegg til pålagt PKK er som regel best for bilforhandlerene og ikke forbrukeren eller kjøretøyet henns.

    Å bruke tiden på å stelle med bilen selv, gjerne i påsken er bra både for bil, lommebok og selvfølelsen. Det gjør faktisk godt å oppleve mestringsfølelsen av å ha byttet kupeluftfilteret selv, ha byttet dekk og smørt opp bremser og slipt vekk rustkanten ytterst på bremseskivene.

    Slik selvfølelse smitter over på resten av familien som kanskje selv klarer å bytte filter i støvsugeren, male terrassen, eller stelle hagen uten bruk av kostbare fagfolk.

    Har 4 eksempler i dag.

    BMW MC: 20 000 km service i påsken. Olje og filter bytte, sjekk av ventilklaring og tennplugger, og bytte av olje i kardang. Alt i følge BMW original verksteds manual på CD og diagnose og service resett via GS911HEX utstyr. Alt dokumentert via utskrift av CD, bilder og verdier og detaljer om jobben. Kun utgifter til olje og filter, og null bortkastet tid på levering og henting på verksted.

    e-Up. Fremdeles null service og null verkstedkost bortsett fra den gang jr sølte energidrink på ladeknappen like under energidrink holderen inne i bilen. Går som ei klokke, og etter 5 år har vi ca 10 000 kr å bruke på å underby andre ved eventuelt salg av bilen.

    Polo: Bilen varslet feil, og tilkobling av VAG com fra Ross tech gav følgende feilmelding: Feil på turboaktivatoren. Må byttes. Søkte på E-bay og fant en til godt under halv pris og byttet og problemet fikset. Skulle vi levert bilen fra oss ville bare diagnosen kostet mer enn fiksen vår, og delen ville kostet mange tusen ekstra.

    Berlingo varebil: Parkert i påvente av løftebukken skal bli klar. Her kunne "service" muligens avslørt at klakkelyden siste året var dårlig hylse mellom gear og motor. Ny hylse koster 1500 kr, men fare for skader også på spline fra gearkassen. Vet ikke om forhandler hadde tatt dette på garantien.

    I stedet ser jeg på 1500 + kr i reparasjon, og risikerer å gå i minus om det viser seg at dette ville blitt tatt som garanti og at gearkassen også har skader.

    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: IngeniørenOnsdag 24. April 2019, klokken 07:53
    Men du er jo mekaniker selv og har plass og utstyr. De fleste andre har garasjen fylt opp av gamle møbler og skrot. Noen vil vel si at det du har der og er skrot... :)

    Men du må skifte bremsevæske etter 2 år og det vet jeg ikke om jeg ville latt hvermansen gjøre selv. Jeg har gjort det mange ganger, og vet hvordan, men når bilen har garanti setter jeg det bort på servicen. Tror det forsatt lønner seg når en nyere bil skal selges.

    Når garantien er ute så gjør jeg det selv, i alle fall standard service punkter. Dog kan ofte hjuloppheng være litt vanskelig å sjekke selv uten rett utstyr og erfaring. Hadde en Mazda en gang som stoppet for meg og som jeg ikke fant ut av så da ble det verksted på den. Årsaken var rust i tanken så det ble byttet. Men, de kjenner vel bilen og fant en bærekule som nesten hadde hoppet ut av festet. Hadde kjent en liten slakk, og kjent noe når jeg kjørte svinger men ante det ikke var så galt. Den måtte stå til bærekula var på plass dagen etter....kunne gått riktig galt i en sving...., så det er nok lurt å bruke verksted og innimellom.
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: elektroluxOnsdag 24. April 2019, klokken 09:55
    En må selvfølgelig tilpasse arbeidet en gjør til kompetanse og mulighet, men en skal ha uvanlig mange tommeltotter for å ikke klare kupeluftfilter og bremseservice etter anvisning fra info videoer.

    Erfaringen min på bremseveske og kjølevesker er at 2 årig skiftintervall er overdrevent ofte på ice biler, og i alle fall på elbiler. Er ikke spesielt miljøvennlig å bytte slike vesker for ofte heller, og du får tidsnok anmerkning på rustne bremserør, og kan heller bytte vesken da.
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: IngeniørenOnsdag 24. April 2019, klokken 13:00
    Bremsevæsken står i åpen beholder i bilen og forringes ved å ta opp vann om bilen brukes eller ei. Dog er jeg enig at 2 år sikkert er i overkant og elbiler brukes ikke så ofte over fjell og bruker ikke bremsene like mye. Men har man opplevd kokende bremsvæske og bremsesvikt som meg skifter man annethvert år uansett. :+1:
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: Rooki3Onsdag 24. April 2019, klokken 13:58
    Jeg vil sjekke pris på service og PKK hos forhandler, men jeg er også tilhenger av å gjøre ting selv og spesielt skifte av bremser, filter og bremsevæske. Det er noe jeg alltid har utført selv.

    Er det noen som har erfaring til hvordan for eksempel Bavaria stiller seg til å ta service når du forteller at du har skiftet filter og bremsevæske selv? Det er vel ikke så mye igjen å sjekke da bortsett fra bremser og å nullstille indikator?
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: KlykkenOnsdag 24. April 2019, klokken 14:01
    Serviceindikator kan du nullstille selv.
    Du får derimot ikke serviceheftet (digitalt i bilen) utfylt, og derfor manglende godkjent (merke)service.
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: Rooki3Onsdag 24. April 2019, klokken 14:14
    Serviceindikator kan du nullstille selv.
    Du får derimot ikke serviceheftet (digitalt i bilen) utfylt, og derfor manglende godkjent (merke)service.

    Får jeg ikke utfylt digitalt servicehefte fordi jeg nullstiller selv, eller for at forhandler ikke vil godkjenne at jeg jeg har skiftet bremsevæske selv? Det finnes jo apparater som sjekker kvaliteten på bremsevæske og om den bør skiftes. De burde jo kunne sjekke at den er god og dermed godkjenne.
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: KlykkenOnsdag 24. April 2019, klokken 14:31
    Det må du høre med merkeverksted om. Jeg betviler det sterkt at de setter sitt navn på andres verk.
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: Rooki3Onsdag 24. April 2019, klokken 14:53
    Det må du høre med merkeverksted om. Jeg betviler det sterkt at de setter sitt navn på andres verk.

    Ja, jeg får sjekke, men syns det virker rart. Det blir som at de ikke vil godkjenne nye dekk fordi du har lagt om selv.
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: rthOnsdag 24. April 2019, klokken 15:37
    De ønsker naturlig nok å ha noe som kan friste folk til å kjøpe tjenesten akkurat der. Noe anna vil være rart. Samtidig så sitter de nok og grubler på hvordan få inntjening på EL-biler. Stikker en fingern i jorda og ser hva som gjøres og hva en betaler, så tar de seg nok betalt som om det skulle være mye større jobb en det er. Lett å sammenligne med en service til fosil bil. Prisene er ganske like. Det henger ikke på greip. Mange har nok veldig stor tro på at det skjer magiske ting inne hos en merkeforhandler. :)

    Bytte av bremsevæske hvert 2. år samt filter. Hos hvem som helst. Deretter kan PKK få ta kikk på bil og fortelle hva som skal byttes/repareres. Det er vel få garantiting som har noe med det som gjøres under servicen. På en EL-bil.
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: IngeniørenOnsdag 24. April 2019, klokken 18:25
    Det er jo fort gjort å skifte olje og filtere på en fossil og, men det kommer mer på lista av ting som er skiftet.

    Forsatt skal hjul, oppheng, bremser, varmepumpe, lys og blinklys, ac aggregat og ikke minst programvare sjekkes. Sist jeg hadde på service så var det oppdatering av programvare som tok lengst tid, men den betalte ikke jeg...

    Slik sett er det ikke så stor forskjell på el og fossil. Men det er jo forsatt mulig å ta det selv om man blåser i om garantien ryker.
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: elektroluxOnsdag 24. April 2019, klokken 22:05
    Hjul, oppheng, bremser, lys og blinklys sjekkes på PKK. AC bør ikke røres og tilhører kategorien "if it works, don't fix it"

    Programvare blir ikke dårlig, og er det feil på den opprinnelige fikser leverandøren dette gratis uansett.

    Uansett er poenget mitt at det aldri er feil å spare noen penger der en kan. 500 kr spart på å bytte kupeluftfilter selv, tusenvis på bremsene, og ikke minst tiden spart når en slipper å levere bilen fra seg og selvfølelsen av å stelle med bilen selv er uvurderlig.
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: Rooki3Torsdag 25. April 2019, klokken 18:52
    Jeg fikk vite at jeg har service avtale på bilen, så da betaler jeg forhåpentlig vis bare for bremsevæsken og filteret antar jeg?
    Men de skal ha 1300,- for PKK selv om den blir tatt samtidig som service. Er det en vanlig pris?
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: IngeniørenTorsdag 25. April 2019, klokken 19:10
    Jeg fikk vite at jeg har service avtale på bilen, så da betaler jeg forhåpentlig vis bare for bremsevæsken og filteret antar jeg?
    Men de skal ha 1300,- for PKK selv om den blir tatt samtidig som service. Er det en vanlig pris?

    Nei. Hos Bilia skulle de ha 750,- før 1 mai og deretter drøye tusen da det var nye regler og mer å sjekket etter 1 mai. Da jeg bestilte før 1 mai fikk jeg gammel pris 15 mai når den skal inn. Da jeg har service avtale og spurte jeg og fikk beskjed da ble det billigere og jeg tok det samtidig men service kunne ikke tas før tiden som er i oktober og bilen skal sjekkes før juli.

    Nå selges og bilen snart så da ble det ikke så gunstig serviceavtale heller, men pølser i slaktetida i forhold til hvor mye i3'n har falt i pris i det siste... :-X
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: OrbitTorsdag 25. April 2019, klokken 22:45
    Jeg fikk vite at jeg har service avtale på bilen, så da betaler jeg forhåpentlig vis bare for bremsevæsken og filteret antar jeg?

    Serviceavtalen inkluderer både arbeid og det som er planlagte bytter (som disse). Så lenge det ikke dukker opp noe utenom som må utbedres, er det ikke noe å betale (utover det som allerede er betalt på serviceavtalen).
    Tittel: Sv: Service
    Skrevet av: Rooki3Fredag 26. April 2019, klokken 07:53

    Serviceavtalen inkluderer både arbeid og det som er planlagte bytter (som disse). Så lenge det ikke dukker opp noe utenom som må utbedres, er det ikke noe å betale (utover det som allerede er betalt på serviceavtalen).

    Det høres jo bra ut. Takk for info. Også går vel PKK gått opp i pris etter mai og det gjelder vel alle.