Elbilforum.no
Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: JarleV på torsdag 18. april 2019, klokken 09:42
Hei, nå begynner det å bli en del kilometer på 2018 Leafene.
Hvordan er batteritilstanden rundt om? Har sjekket med Leafspy
på min. Den er gått ca. 20000km, 15 hurtigladinger. Resten hjemmelading .
SOH viser 94,72.
Til info:
Det finnes allerede en tråd med SOH-målinger etc fra Leaf 40kWt. Jeg la inn nye opplysninger der for å løfte den tråden høyere i lista igjen.
- Kanskje like greit å fortsette der i stedet for en ny tråd om det samme..?
Batteriet faller fort til under 95%, ca i løpet av 20000 km ja, men de neste 9000 km faller det omtrentlig 0,7%
Har ikke dette en del med vinter å gjøre og?
Må ikke dette sammenlignes under like forhold for å gi mening?
Ikke for å spore av tråden. Men ser det snakkes om antall ladesykluser til f.eks 100% og batteridegradering kan ha en sammenheng.
Nå har jeg en Twizy som viste 98% 9mnd'er gammel og ved kjørte 3800km. Nå nærmer den seg 24000km, nærmere 1100 ladesykluser(alle til 100%) og den viser fremdeles 98% hver morgen (detter selvsagt fra 100 til 98 ila natten da den som regel er ferdig ladet rundt midnatt)
Burde ikke denne hatt vesentlig større degradering mtp antall sykluser?
På leaf vil vel man ikke se det på prosenten men på energien i batteriet. Prosenten virker å hele tiden være i forhold til maks opplading akkurat nå.
Det spørs om du blander sammen SOC og SOH.
Eg eller fossilbil?
Var det eg prøvde å få frem hvertfall, at SOC som viser hvor oppladet bilen er sier lite om hvor mye batteri man har igjen. Den vil vise 100% når batteriet er ladet med så mye energi som for tiden er mulig.
Sitat fra: Fossilbil på tirsdag 21. mai 2019, klokken 15:00
Ikke for å spore av tråden. Men ser det snakkes om antall ladesykluser til f.eks 100% og batteridegradering kan ha en sammenheng.
Estimerte ladesykler (DoD) er hvordan man måler holdbarheten på batterier, så det er en sammenheng ja :)
Sitat fra: Fossilbil på tirsdag 21. mai 2019, klokken 15:00
Nå har jeg en Twizy som viste 98% 9mnd'er gammel og ved kjørte 3800km. Nå nærmer den seg 24000km, nærmere 1100 ladesykluser(alle til 100%) og den viser fremdeles 98% hver morgen (detter selvsagt fra 100 til 98 ila natten da den som regel er ferdig ladet rundt midnatt)
Burde ikke denne hatt vesentlig større degradering mtp antall sykluser?
Jeg tipper 24.000km og 1100 sykler er litt for tidlig for å se reduksjon.
Hvor langt kjører du den ned, før du lader til 100%?
En tommelfingerregel er at batteriene holder inntil 500 DoD før kapasiteten faller under 80%, så hvis du lader fra 40-100% har du til nå (1100*60/100) = 660 DoD og burde se en liten reduksjon.
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. mai 2019, klokken 09:29
Jeg tipper 24.000km og 1100 sykler er litt for tidlig for å se reduksjon.
Hvor langt kjører du den ned, før du lader til 100%?
Er ofte nede på 5-10% og har klart å kjøre den tom en håndfull ganger.. Men i gjennomsnitt så vil jeg si den er nede på 20-30% hver dag før den så lades til 100%, eller blir ladet en time eller 2 før den skal i aksjon igjen samme dag.
Sitat
En tommelfingerregel er at batteriene holder inntil 500 DoD før kapasiteten faller under 80%, så hvis du lader fra 40-100% har du til nå (1100*60/100) = 660 DoD og burde se en liten reduksjon.
jeg merker selvsagt en drop når det er kaldt ute, men ved over 10grader så forsvinner den første streken på tilnærmet nøyaktig samme sted på vei til jobb(give or take 100m)
Mao, jeg merker absolutt ikke noe til at batteriet har tatt "skade" av alle syklene eller at den lades till 100% hver dag.
33.000 km
SOH=96,46%
31 x QC
455 L1/L2 og alltid til 100% hver dag.
https://chargedevs.com/newswire/nissan-leaf-batteries-should-last-22-years/
Etter å ha hatt 2gen leaf og snakket med andre så virker deg som den første streken blir borte etter 4-5 års perioden..
100 lader hver gang
Kjører i eco og B modus hele tiden
Vet ikke om det er representativt, men det er inntrykket man sitter igjen med