Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: elektrolux på torsdag 18. april 2019, klokken 07:35

Tittel: #selfchargingelectric
Skrevet av: elektroluxtorsdag 18. april 2019, klokken 07:35
Det er mange salgsteknikker som brukes for å fremme eget salg.

Blant de mest effektive er å selge på frykt der en får kunden til å tro at han går glipp av et godt tilbud om henn ikke slår til straks. Typisk høy førpris og et stort prosentvis og tidsbestemt avslag.

En annen teknikk er å forvirre kunden med tåkete forklaringer om funksjon. Vi ser det det mer og mer innen ladeutstyr der f.eks Zaptec sitt unike og patenterte faseballansering er under angrep av enklere former som er teknisk underlegne, men som likevel uten at det er direkte feil kan kalle sin teknikk for det samme. Tok meg en stund å de-sifre at f.eks Wallbox dynamisk lastballanserer fasene individuelt og på den måten "faseballanserer". At ledig kapasitet på de øvrige fasene forblir ubrukt nevnes ikke.

Dynamisk lastballansering viser normalt til trinnløs og automatisk regulering av ladestyrken mot annen last, men betegnelsen benyttes også av firma som tilbyr 2 trinns regulering der en kun kan halvere ladestyrken eller slå ladingen helt av når det ikke er mer kapasitet igjen.

Nå er det Toyota som er ute og selger på "deseption" eller unndragelse av sannheten. Jeg pleide å spøke med at jeg skulle kjøpe 2 elbiler i Holland, og frakte dem hjem kun ved hjelp av et slepetau. De regenerere jo, og tanken var å slepe den ene med den andre,og bytte om når slepebilen var tom for strøm.

Omtrent det samme er det Toyota påstår med sin "nye selfcharging hybrid" teknikk. Høres flott ut, men er kun et markedsmessig salgstriks. Mer om tema her:

https://www.youtube.com/watch?v=OnxdAURqpfY

og her:

https://youtu.be/DPGqv3LZVLg?t=286

lar Robert Llewellyn seg hisse opp og lanserer #selfchargingelectric (https://www.instagram.com/explore/tags/selfchargingelectric/) for å sette saken i perspektiv.



Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: 3irikurtorsdag 18. april 2019, klokken 07:55
Jeg tror faktisk ikke folk er så dumme. Toyota driter seg ut når de lager så fordummende reklamer.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: turfsurftorsdag 18. april 2019, klokken 08:29
Skjønner ikke at Toyota får lov å holde på. Det er åpenbar villedende markedsføring.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: Counterpointertorsdag 18. april 2019, klokken 11:50
Fake news er jo blitt en standard og reklame har jo alltid vært stort innslag av fake info. Lite nytt og ganske håpløst.

Dessverre er det jo et stort publikum som ikke forstår dette, så Toyota selger helt sikkert på dette.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 18. april 2019, klokken 11:55
Det er ingen andre en Toyota og Lexus selv som tror på det tullet. Så forresten at suzuki også sier at bilene «lader seg selv».

Tesla må forandre markedsføring pga AP, men Toyota kan kjøre på med ren løgn.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: Amosstorsdag 18. april 2019, klokken 13:43
Bare en liten ting... Påstanden om "selfcharging" er ikke løgn. Problemet er en underkommunikasjon av at den for det meste bruker fossilmotoren for å lade batteriet. Dermed sitter de fleste igjen med inntrykket at den lader seg selv på "magisk vis" - dersom man ikke gidder å gi dette en liten ekstra tanke.


Sitat fra: 3irikur på torsdag 18. april 2019, klokken 07:55
Jeg tror faktisk ikke folk er så dumme. Toyota driter seg ut når de lager så fordummende reklamer.

Mange - forhåpentligvis de fleste - er ikke så dumme. Men det er tilsynelatende nok potensielle kunder til at de ser seg tjent med denne reklamen. Og om de ikke egentlig er så dumme, så har de bare ikke gitt påstanden den ekstra tankekraften/kritiske sansen som påstanden krever.


Men på den annen side kan også vi gi dette den lille ekstra tankekraften/kritiske sansen og se på hva som kommer ifm f.eks. geo-fencede områder (f.eks. byer) der det er forbudt eller dyrere (bom el.lign.) å kjøre på fossil enn elektrisk kan hybrider (som støtter dette) settes til kun å kjøre elektrisk innen for disse områdene. Så da kan faktisk en slik bil "lades" på vei inn til byen/området og så være en "elbil" innenfor "bommen" (enten det er en bom eller ei) uten  at eieren behøver å tenke på lading og ladekabel etc. Og da vil eieren faktisk føle at han/hun/hen kjører nettopp en "selv ladende elbil".
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 18. april 2019, klokken 15:52
Sitat fra: Amoss på torsdag 18. april 2019, klokken 13:43
Bare en liten ting... Påstanden om "selfcharging" er ikke løgn. Problemet er en underkommunikasjon av at den for det meste bruker fossilmotoren for å lade batteriet. Dermed sitter de fleste igjen med inntrykket at den lader seg selv på "magisk vis" - dersom man ikke gidder å gi dette en liten ekstra tanke.


Sitat fra: 3irikur på torsdag 18. april 2019, klokken 07:55
Jeg tror faktisk ikke folk er så dumme. Toyota driter seg ut når de lager så fordummende reklamer.

Mange - forhåpentligvis de fleste - er ikke så dumme. Men det er tilsynelatende nok potensielle kunder til at de ser seg tjent med denne reklamen. Og om de ikke egentlig er så dumme, så har de bare ikke gitt påstanden den ekstra tankekraften/kritiske sansen som påstanden krever.


Men på den annen side kan også vi gi dette den lille ekstra tankekraften/kritiske sansen og se på hva som kommer ifm f.eks. geo-fencede områder (f.eks. byer) der det er forbudt eller dyrere (bom el.lign.) å kjøre på fossil enn elektrisk kan hybrider (som støtter dette) settes til kun å kjøre elektrisk innen for disse områdene. Så da kan faktisk en slik bil "lades" på vei inn til byen/området og så være en "elbil" innenfor "bommen" (enten det er en bom eller ei) uten  at eieren behøver å tenke på lading og ladekabel etc. Og da vil eieren faktisk føle at han/hun/hen kjører nettopp en "selv ladende elbil".
ALL energi kommer jo fra fossile kilder, derfor hører jo hverken ord som strøm og lading med i en reklame for Toyota/Lexus.

De forsøker å tilegne seg positive assosiasjoner fra ladbare biler med biler som kun går på bensin.. irriterende og missvisende
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: Amosstorsdag 18. april 2019, klokken 16:07
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 18. april 2019, klokken 15:52
De forsøker å tilegne seg positive assosiasjoner fra ladbare biler med biler som kun går på bensin.. irriterende og missvisende

Missvisende ja, men altså ikke direkte løgn slik flere over her skrev.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: Burgertorsdag 18. april 2019, klokken 20:55
Desverre så ser vel en del på hybrider som en billig måte å få ekstra og avgiftsfrie hestekrefter? Golf GTE f.eks? Da er det jo en fordel at man slipper styret med å lade for å få litt ekstra futt når man trenger det.....
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: cralørdag 20. april 2019, klokken 13:06
Sitat fra: Amoss på torsdag 18. april 2019, klokken 13:43
Mange - forhåpentligvis de fleste - er ikke så dumme. Men det er tilsynelatende nok potensielle kunder til at de ser seg tjent med denne reklamen.

Det er jo det som er hele mekanismen bak all spam. 99,99% av oss er oppegående nok til å skjønne at dette er bare tull, men det er akkurat mange nok idioter igjen til at det lønner seg grovt å sende ut tullemailer om både rike arvinger og løfter om forstørrelse av både det ene og det andre.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: sjokomelksøndag 21. april 2019, klokken 00:25
Ste-moren min gikk fem på på reklamen til Toyota i fjor. Hun kjører en e-Golf i dag, og kunne tenke seg en litt høyere bil. Men samtidig må det være elbil siden hun kjører gjennom bomringen i Oslo hver dag. Og da mente hun at en ny Rav4 måtte være perfekt for henne, siden det var en elbil (og da billigere i bommen) og at hun slapp å lade den hjemme hver kveld.
Jeg måtte gi opp etter å ha forsøkt å forklare i 2 timer at energien i batteriet ikke bare oppstår av seg selv, og at det faktisk er en vanlig bensinbil med et bittelite batteri som bare dytter bilen i gang de første meterne. Hun klarte ikke forstå noe som helst av dette, siden reklamen sa at det var en elbil som ladet seg selv, men innså til slutt at tonen min virkelig betydde at hun ikke måtte finne på å bytte ut e-Golfen i en Toyota av noe som helst type...
Og jeg tror nok dessverre at Toyota lurer ganske mange til å tro at de kjøper noe annet enn det de faktisk gjør.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: jlantirsdag 23. april 2019, klokken 17:26
Nå er det vel slik at forbrenningsmotorer har best effektivitet på ganske høy belastning. Så slik sett kan en vel hevde at en hybrid som kjører motoren hardt og lader effektivt får endel energi "gratis". Men det er jo ikke mitt inntrykk at hybrider kjøres slik. Kanskje med uttak av BMW i3 REx.

Ellers er det jo sant som det sies at alle elbiler er "self charging" i nedoverbakke. Kanskje det bør utplasseres vannkanner på fjellovergangene, så elbilene kan ha maksimal vekt når de kjører ned fra fjellet? For deretter å tømme ut vannet og ta med tomme kanner opp igjen.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: elektroluxtirsdag 23. april 2019, klokken 17:43
Sitat fra: jlan på tirsdag 23. april 2019, klokken 17:26
Ellers er det jo sant som det sies at alle elbiler er "self charging" i nedoverbakke. Kanskje det bør utplasseres vannkanner på fjellovergangene, så elbilene kan ha maksimal vekt når de kjører ned fra fjellet? For deretter å tømme ut vanne og ta med tomme kanner opp igjen.

Eller stein slik denne "pickupen" (https://electrek.co/2017/09/17/electric-dumper-truck-worlds-largest-ev-battery-pack/) gjør.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: Elmosøndag 16. juni 2019, klokken 20:17
Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. april 2019, klokken 07:35
Nå er det Toyota som er ute og selger på "deseption" eller unndragelse av sannheten.
Omtrent det samme er det Toyota påstår med sin "nye selfcharging hybrid" teknikk. Høres flott ut, men er kun et markedsmessig salgstriks.

Endelig en seriøs artikkel som tar for seg Toyotas missvisende markedsførsing
https://www.tu.no/artikler/hva-er-egentlig-en-selvladende-hybridbil/467480?fbclid=IwAR2PJ5dykjoIEG36ssO-s8HiGp1ZN8NRKA6fpatoPZPAD66rFw66TETfcOI
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: Øystein16tirsdag 18. juni 2019, klokken 09:44
Sitat fra: Burger på torsdag 18. april 2019, klokken 20:55
Desverre så ser vel en del på hybrider som en billig måte å få ekstra og avgiftsfrie hestekrefter? Golf GTE f.eks? Da er det jo en fordel at man slipper styret med å lade for å få litt ekstra futt når man trenger det.....
Me har hatt slik bil sidan 2015. Vurderte først BMW i3, men den tilfredstilte ikkje ønsket vårt om eldrift innanfor vårt normalt lokale køyrebehov. I sum har me nok spart meir bensin/diesel med hybriden enn det me hadde klart ved å kjøpa i3. Andre hustandar i familien har elbil - dei forstår poenget med hybriden, det er det viktigaste for meg. Husk at avstand og tid er viktige økonomiske faktorar i livet.


Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: eisa01onsdag 19. juni 2019, klokken 00:20
Dette må da Forbrukertilsynet slå ned på? De stoppet jo H&M i en sak om bærekraftige klær som de mente var misvisende, men det Toyota holder på med er direkte feil.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: turfsurfonsdag 19. juni 2019, klokken 06:20
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 18. juni 2019, klokken 09:44
Me har hatt slik bil sidan 2015. Vurderte først BMW i3, men den tilfredstilte ikkje ønsket vårt om eldrift innanfor vårt normalt lokale køyrebehov..
Dette er jo ikke en diskusjon om hybrid eller el er rett valg for den enkelte, men om Toyota (og etter hvert andres) villedende markedsføring. Og det er det jo.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: Øystein16onsdag 19. juni 2019, klokken 07:27
Du må retta kommentaren din til rette vedkomande, som brakte grunnlaget for min kommentar på bane.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: Rosstophertorsdag 20. juni 2019, klokken 23:27
Det at bilene er "selvladende hybrider" er jo ikke direkte feil. Det jeg irriterer meg mest over er at de "kjører elektrisk 50 % av tiden". Medregnet i denne tiden er tydeligvis all tid bensinmotoren ikke går. Altså også inkludert tiden man triller uten å bruke noe bensin (eller strøm), samt tiden man står stille og venter på grønt lys uten at bensinmotoren går.

Alle biler uansett drivlinje kan da "kjøre elektrisk" 50 % av tiden. Altså drar man på hardt nok, for dermed å slippe gassen og trille til man stopper, så har man kjørt over 50 % av tiden utslippsfritt, forutsatt at bilen aksellererer raskere enn den desellererer når man triller.
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: sylwesterfredag 21. juni 2019, klokken 00:09
Burde vi ikke alle kjøpe en Toyota og kjøre den tom og deretter reklamere på at den stoppet?
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: HPFsøndag 01. september 2019, klokken 17:45
Sitat fra: jlan på tirsdag 23. april 2019, klokken 17:26
Nå er det vel slik at forbrenningsmotorer har best effektivitet på ganske høy belastning. Så slik sett kan en vel hevde at en hybrid som kjører motoren hardt og lader effektivt får endel energi "gratis". Men det er jo ikke mitt inntrykk at hybrider kjøres slik. Kanskje med uttak av BMW i3 REx.

Plug-in hybrid med 30-35 kWh batteripakke, en liten 10KW motor for lading og 10 liters drivstofftank hadde vært toppers. Da kunne jeg kjørt 95% på hjemmeladet strøm og for de resterende 5% kunne jeg kjørt lange strekk uten å bekymre meg om det var (ledige) ladestasjoner underveis.

BMW i3 REx var inne på riktig spor men...........
Tittel: Sv: #selfchargingelectric
Skrevet av: Ingeniørensøndag 01. september 2019, klokken 18:47
Sitat fra: HPF på søndag 01. september 2019, klokken 17:45
Sitat fra: jlan på tirsdag 23. april 2019, klokken 17:26
Nå er det vel slik at forbrenningsmotorer har best effektivitet på ganske høy belastning. Så slik sett kan en vel hevde at en hybrid som kjører motoren hardt og lader effektivt får endel energi "gratis". Men det er jo ikke mitt inntrykk at hybrider kjøres slik. Kanskje med uttak av BMW i3 REx.

Plug-in hybrid med 30-35 kWh batteripakke, en liten 10KW motor for lading og 10 liters drivstofftank hadde vært toppers. Da kunne jeg kjørt 95% på hjemmeladet strøm og for de resterende 5% kunne jeg kjørt lange strekk uten å bekymre meg om det var (ledige) ladestasjoner underveis.

BMW i3 REx var inne på riktig spor men...........

men staten ødela de de ville ha fulle avgifter...