Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: hemi på torsdag 18. april 2019, klokken 01:12
Skulle lade på gol i dag, trengte bare 10-15% ish for å nå min destinasjon, kø av model 3, 1 ledig S/X lader når vi kom, en i mitt reisefølge med S tok en lader da løkrull i X nektet flytte seg fra model 3 priority lader til S/x..."vanskelig å rygge ... jaaa ooook han var jo før oss.
Selv når det var 4! ledige S/X ladere med 2 ved siden av hverandre nektet han flytte seg dit.
Jeg har lappen på vogntog/lastebil, skulle klart å få inn vogntog med tanks på semitralla bak..... tilbød meg sarkastisk å rygge for han.
"skal bare stå 15 min til" det begynte jo nødvendigvis bygge seg opp kø av model 3 der, da kun 3 var tilgjengelige. Han flyttet seg etter ish 10-15 min og dro fra stedet, da det ble stadig mer amper stemning.
Tesla hadde en representant på stedet, men han turte ikke si noe mere da han mente X duden oppførte seg truende.
Funker priority greiene? nei overhodet ikke. det var hele tiden ledige S/X ladere, men hele tid kø av 3'ere.
Burde være mulig for tesla represant på stedet å låse S/X ute når det er 100% usage på de med CCS option og tomt på de uten.
Caveat emptor: kun en side av saken, men det burde vanke noen konsekvenser for slike.
Kjipt en periode nå, men med utbyggingstakten til tesla bør dette gå over om kort tid.
Må si det er veldig slett arbeid av den ansatte som skal guide (uvitende) folk i slike situasjoner. Det er jo nettopp for å unngå lignende situasjoner de har pleid å ha folk tilstede i påsken.
Dette er selvfølgelig det man kunne frykte. Får håpe det ikke blir et stort problem. Og at det kommer flere ccs kabler. Model 3 leveres jo fremdeles ut i stort tempo. Spørsmålet er hvor mye de gjør nå før suc v3 kommer. Som sikkert blir kun ccs..
Hadde flyttet meg hvis jeg kunne lade med samme hastighet, altså ikke delt lader.
En annen ting, trodde model 3 gikk 50 mil? Hvor langt har dere til destinasjon?
Sitat fra: jokke på torsdag 18. april 2019, klokken 08:27
Hadde flyttet meg hvis jeg kunne lade med samme hastighet, altså ikke delt lader.
En annen ting, trodde model 3 gikk 50 mil? Hvor langt har dere til destinasjon?
Tror du noen gidder å stå i ladekø hvis de faktisk ikke trenger det? Forøvrig står det over at han trengte 10-15% på batteriet for å kommer seg til destinasjon.
Nå har vel Gol 12 CCS stolper tilgjengelig med mulighet for handle samtidig i stedet for å stå å krangle på SuC. Disse inkluderer og Ionity som Model 3 lader raskere på...
Eneste løsningen er å ha begge kabler på alle laderene. Slik det er noe steder.
Er det mørkt og regn er det ikke like lett å se hva slags kabler som er montert uten å måtte gå ut en ekstra tur og bli våt.
Håper Tesla får oppgradert de resterende snarest!
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 18. april 2019, klokken 08:08suc v3 kommer. Som sikkert blir kun ccs..
Håper ikke det - da er det jo samme kaos på nytt.
Det hadde jo vært typisk om folk står og irriterer seg i kø på supercharger i sted for å gå til de andre ccs laderne. Bare for å spare noen stusselige kroner. Men hemi kan vel svare på om han faktisk sjekket disse eller om det faktisk var fullt der også.
"Priority" betyr ikke "Flytt deg hvis det kommer en Model 3".
Det betyr "Hvis du ikke kjører Model 3, så prøv å velg en av de andre ladestolpene først hvis det er mulig, men du er ikke forpliktet til det".
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 18. april 2019, klokken 11:16
"Priority" betyr ikke "Flytt deg hvis det kommer en Model 3".
Det betyr "Hvis du ikke kjører Model 3, så prøv å velg en av de andre ladestolpene først hvis det er mulig, men du er ikke forpliktet til det".
Men hvorfor ikke flytte seg hvis det er masse ledige s/x ladere og du har tatt en av de få med ccs? Det er helt alminnelig høflighet. Som det dessverre er akutt mangel på blant enkelte
Man er rimelig drittsekk hvis man ikke gidder å bytte til en annen lader som gir like god hastighet når det står flere og venter... IMO.
model 3 deler A/B i hver sin ende av plassen, så han fikk faktisk lav hastighet fordi han delte, det var ikke delte ladere tilgjengelig så han kunne fått høyere fart.
fortum sin CCS var full( rapidgate leaf) og hadde kø
Visste ikke det var ionity der, men godt tips, er det på samme område (shell)? eller noe annet sted på gol? Dette er uansett knalltips, som også kan deles med andre folk i fremtiden.
Problemet ble en opphoping av model 3, da alle måtte dele 3, ikke 4 ladere, vs da 9 for de andre siden han tok en ut av ligningen.
Første gangen jeg hurtiglader model 3, rocka lenge 23-25KW, til naboen roterte ut, da hoppet den til 50-60KW. Jeg trengte jo usle <15% SOC for å komme meg dit jeg skulle.
Supercharger v3 må nok komme snart, vi var der tidlig på dagen, typ før køen/folk dro, så kan bare se for meg enda bedre stemning/mer kø utover.
Måtte humre litt av alle som kom bort støttende og visket at de synes han oppførte seg som en tufs.
Som flynerd følte jeg dette var litt som når de roper opp priority boarding i starten, og masse luringer prøver boarde tidlig, som nektes av bilettsystemet. Priority står ikke veldig sterkt i norge ;)
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 18. april 2019, klokken 08:41
Sitat fra: jokke på torsdag 18. april 2019, klokken 08:27
Hadde flyttet meg hvis jeg kunne lade med samme hastighet, altså ikke delt lader.
En annen ting, trodde model 3 gikk 50 mil? Hvor langt har dere til destinasjon?
Tror du noen gidder å stå i ladekø hvis de faktisk ikke trenger det? Forøvrig står det over at han trengte 10-15% på batteriet for å kommer seg til destinasjon.
vet a faen hvorfor folk lader på suc når de kunne ladet hjemme og kommet helt frem, men det skjer
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 18. april 2019, klokken 11:24
Men hvorfor ikke flytte seg hvis det er masse ledige s/x ladere og du har tatt en av de få med ccs? Det er helt alminnelig høflighet. Som det dessverre er akutt mangel på blant enkelte
Uten at det er meningen å antyde noe som helst om framgangsmåten til OP så virker jo høflighet begge veier. Om noen bryskt kommer og "krever" at jeg flytter på meg er det straks mye "vanskeligere" å gjøre det enn om noen spør pent, om det er aldri så mye priority eller ikke. ;)
Han kan ha vært på arbeid eller diverse handleturen før han satte nesen mot påskefjellet slik at det er grunnen til at han ikke rakk frem uten lading.
Sitat fra: hemi på torsdag 18. april 2019, klokken 13:26
Visste ikke det var ionity der, men godt tips, er det på samme område (shell)? eller noe annet sted på gol? Dette er uansett knalltips, som også kan deles med andre folk i fremtiden.
Det er Ionity på Circlek inne i Gol. Og så er det vel 4 50kW CCS fra Bkk ved Rema, og to Fortum på nedsiden av «kjøpesenteret» i Gol. Og så GK ved Jafs og en chademo en eller annen plass.
Gol er latterlig bra, på Geilo er det en stakkars lader
Ikke glem at at S&X ranker høyere enn TM3 på "rangstigen"
Nå er det svært sjelden jeg hurtiglader, men når jeg kommer på en SuC så velger jeg alltid en stolpe uten CCS-kontakt hvis tilgjengelig, men jeg ville nok aldri flyttet meg bare for å slippe til en TM3 før jeg selv var ferdig.
Sitat fra: JorgenM på torsdag 18. april 2019, klokken 20:55
Nå er det svært sjelden jeg hurtiglader, men når jeg kommer på en SuC så velger jeg alltid en stolpe uten CCS-kontakt hvis tilgjengelig, men jeg ville nok aldri flyttet meg bare for å slippe til en TM3 før jeg selv var ferdig.
Jeg tenker hovedsakelig likt, men: er det Model 3 i kø, jeg skal lade en god stund til og det åpenbart er stolper ledig som gir meg like bra ladefart så flytter jeg meg selvfølgelig.
Kommer det derimot et nek og ber meg flytte meg til et delt stolpepar når jeg lader med 118kW så står jeg sikkert 10 minutt ekstra...
Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. april 2019, klokken 22:09
Kommer det derimot et nek og ber meg flytte meg til et delt stolpepar når jeg lader med 118kW så står jeg sikkert 10 minutt ekstra...
Da flytter ikke jeg meg heller. Greit å lete etter non-CCS i utgangspunktet. Men ikke greit å tvinges til å lade saktest mulig. Men tror at Tesla snart har CCS på alle stolper. Så problemstillingen forsvinner.
Litt av problemet er nok at ikke alle vet at det er forskjeller på laderne. Det sies at laderne med doble kabler skal være merket med M3 priority, det er ikke tilfellet nedover svenskekysten og i Danmark.
Når man kommer til f.eks løddekøpinge og det står 7-8 biler der, så er min prioritet å finne et ladepar som er ledig for høyest mulig ladehastighet. Ikke å begynne å kjøre rundt og lete etter en stolpe som ikke har 2 kabler. Laderne burde være merket på toppen med en skilt som tydelig viser Model 3 priority. Og gjerne høyere enn taket til en Model X som står ved siden av.
Eller så er min opplevelse etter å ha kjørt 2000km i påsken at 90%++ av bilene fremdeles er S og X på SUC. Ungene synest ennå at Model 3 er en kuriositet.
Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 19. april 2019, klokken 08:32
Eller så er min opplevelse etter å ha kjørt 2000km i påsken at 90%++ av bilene fremdeles er S og X på SUC. Ungene synest ennå at Model 3 er en kuriositet.
I følge statistikken (i Norge) er 82,3% av bilene S eller X. De som har flere Teslaer er nok mest tilbøyelige til å bruke S/X på langtur og la Model 3 stå igjen hjemme, så 90% på SuC kan nok godt stemme ganske bra det.
Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 19. april 2019, klokken 08:32
Litt av problemet er nok at ikke alle vet at det er forskjeller på laderne. Det sies at laderne med doble kabler skal være merket med M3 priority, det er ikke tilfellet nedover svenskekysten og i Danmark.
Og nettopp derfor er det nok lurt å spørre høflig om noen kan flytte seg fra en stolpe; det kan like godt være at den som står og lader ikke vet om det som at vedkommende er en douche som gir F. Starter man da med en "du er en kødd som står her" tone så minsker man sjansene for positivt svar betraktelig.
Tror nok at jeg ville stilt med enkelt i kø om det ikke var ledige CCS kontakter. Ville nok ikke spurt om noen ville flytte seg for meg. Tenker at 3 Priority er satt opp for at de med S/X skal ta de andre kontakte først da for man tro de følger merkingen. Vil nok uansett være noen som ikke gjør det, de får man uansett ikke til å flytte seg heller vil jeg tro
Han visste det, han bare sugde på rygging.
Hva med at dere oppfører dere som folk og tar redusert lading om det dukker opp en Model 3,hvis dere i første omgang har plassert dere på Model 3 Priority?
Håper Tesla har mulighet til å strupe supercharging til de idiotene som ikke flytter seg fra Model 3 Priority hvis det er det logiske.
Sitat fra: hemi på torsdag 18. april 2019, klokken 01:12
Skulle lade på gol i dag, trengte bare 10-15% ish for å nå min destinasjon, kø av model 3, 1 ledig S/X lader når vi kom.
Så du sier at han med X'en skulle flytte til den ene ladestolpen som var ledig? Det betyr jo at han da blir nummer to på den ladestolpen, og får redusert hastighet.
Når dere først er ladepoliti og forstyrrer helt fremmede mennesker på en ladeplass, kunne dere kanskje heller snakket med de som ladet sin Model 3, og spørre om de virkelig trenger å lade til 500 km for å nå frem til Hemsedal?
Du går vel rundt på restauranter og spør om folk snart kan gå siden de er ferdige med å spise, og det er kø utenfor?
Sitat fra: Fornybarbil på søndag 21. april 2019, klokken 09:59
Håper Tesla har mulighet til å strupe supercharging til de idiotene som ikke flytter seg fra Model 3 Priority hvis det er det logiske.
Da går køa seinere unna....
Sitat fra: Fornybarbil på søndag 21. april 2019, klokken 09:59
Hva med at dere oppfører dere som folk og tar redusert lading om det dukker opp en Model 3,hvis dere i første omgang har plassert dere på Model 3 Priority?
For noe tull. Du kan ikke forvente at folk som var før deg i køen skal flytte seg til en tregere lader.
Sitat fra: Fornybarbil på søndag 21. april 2019, klokken 09:59
Hva med at dere oppfører dere som folk og tar redusert lading om det dukker opp en Model 3,hvis dere i første omgang har plassert dere på Model 3 Priority?
Det er ikke forbudt å lade på disse stolpene for oss andre. Og ladestolper akkurat som bensinpumper deles ut etter først til mølla-prinsippet.
Er det ledig stolpe uten CCS tar jeg den. Men jeg tar en med CCS hvis kun disse er ledige. Eller hvis jeg vil få redusert hastighet på de andre.
priority
/prʌɪˈɒrɪti/
noun
the fact or condition of being regarded or treated as more important than others.
Mener du virkelig ladefart/deling av lader skal gi deg rettighet her ellemelle?
Han skulle flytta seg når 1 var ledig, han skulle flyttet seg når 2,3 var ledige. Da hadde han også sluppet dele lader, og fått mere fart. Og igjen mindre kø for alle
Restaurant ekvivalenten blir vel å ta ett bord som det står ikke er deg, når du allerede har fått ett annet, for så å lage nummer ut av det når de det er til kommer.
Dette er jo egentlig ganske greit å løse i software, er det ledige S/X og fullt på de andre, bør ladingen skrus av og man få beskjed om å flytte seg.
Det som gir rettigheter er at du kommer først. Kommer det en skrulling og banker på vinduet mitt og ber meg flytte til en annen lader med 1/3 av hastigheten, ville det vanket juling om jeg var av den voldelig typen.
Heldigvis for deg er jeg ikke det.
Mistenker du er en av de som står og skriker du var først når de har Priority boarding på fly og blir nektet av automaten/personell, for så å lage kø for de bak som kan gå igjennom og har betalt/har status hos flyselskapet.
Kan ikke forstå at noen skal gi folk juling når man gjør de oppmerksomme på slikt, noterer meg at du fortsatt ikke har lest/forstått at det var flere ladere ledig, så han kunne faktisk fått høyre hastighet da han stod delt.
Jeg er av typen som ikke er så redd for å si i fra når man åpenlyst gjør noe som ikke er tiltenkt/er dumt.
Jeg sliter med å forstå om du troller, evnt bare er så dum.
Sitat fra: hemi på søndag 21. april 2019, klokken 11:52
Mener du virkelig ladefart/deling av lader skal gi deg rettighet her ellemelle?
På generell basis:
Det er jo faktisk åpenbart (gitt at det ikke er komplett ledige ladepar selvfølgelig). Det er to scenarioer her hvis en Model 3 kommer til opptatt lader og ber en S/X eier flytte seg til tregere lader:
1. Han flytter seg ikke, og blir raskest mulig ferdig, og Model 3 eieren blir senere en optimalt ferdig.
2. Han flytter seg, og blir senere enn optimalt ferdig, og Model 3 eier blir så raskt som mulig ferdig.
Jeg kan bare ikke fatte at den som kom sist i køa skal være den som får optimal lading, men den som kom først skal bli forsinket av noen som kommer etterpå.
I det store og hele haddde det vært veldig fint å hatt en oversikt over hvor lenge de forskjellige bilene på SuC har igjen til de når landegrensen sin, og hvilke ladere man bør velge (basert på bil og tilgjengelig ladefart). Ett stort oversiktskart over SuC stasjon når man kjørte inn burde sprette opp på skjermen.
Mistenker at dette ikke er implementert grunnet for dårlig oppdatering av SuC status. "Live" status i bilen stemmer jo sjelden når man ruller inn på en SuC i dag.
Spesifikt her:
Akkurat i denne situasjonen virket det som det var ledige ladepar, og gitt det ikke var snakk om noen få minutter igjen til han med Xen var ferdig, så kunne han jo godt flyttet seg. Men ærlig talt, har jeg fem minutt igjen å lade, så flytter jeg meg ikke om det så står en kilometer lang Model 3 kø...
Se litt på modeller og beregning av hvordan køer bygger seg opp, som tilfellet var her, ble den vesentlig, og 100% unødvendig, ene og alene fordi noen ikke kunne rygge en bil, du fikk da 4+ bak i model 3 køen, og 0 på SX køen sålenge vi var der.
Dette var relativt tidlig, en slik kø på utfartsdag vil forplante seg , du hadde en fordeling på ish 40% TM3 mot 60% S/X.
det var 8+4 ladere, men da man tar ut en CCS, blir det 9/3, så du har uproposjonal fordeling, det valget alene ved å ikke følge anbefalingen om priority vil få ringvirkninger.
Kømessig var det da 0 kø for SX og si 30-45 minutter og stigende for model 3. Med mengden biler, og da trolig også fler som gjør valg å benytte ladere vil køen for den ene typen bil fortsette stige. Mengden biler og trykk økte jo også utover dagen.
Kan bare rive ned klistrelappene, og sende mannen fra tesla hjem egentlig? evnt bygge ut ferdig.
Sitat fra: hemi på søndag 21. april 2019, klokken 13:49evnt bygge ut ferdig.
Det er løsningen. Og det kommer vel snart?
Vil tro det er mindretallet av Tesla-eiere som deltar på fora som disse. Så mange har ikke peiling på at det er to typer ladere. Har selv hjulpet en TM3 som koblet til klassisk kabel og trodde alt var vel. Så liten kjennskap til problemstillingen kombinert med at enkelte bilister kan ha en dårlig dag så vil problemer oppstå. Håper Tesla får oppdatert alle ladestolper før det blir youtube-videoer av dette.
Sitat fra: hemi på søndag 21. april 2019, klokken 13:32
Jeg er av typen som ikke er så redd for å si i fra når man åpenlyst gjør noe som ikke er tiltenkt/er dumt.
Nettopp. Du er en av disse som legger seg opp i ting de ikke har noe med å gjøre.
Det er IKKE meningen at man skal bytte lader når man først er koblet til. Hva hvis denne personen var inne og spiste, skulle du gå inn på Jafs og skrike ut bilnummeret?
Du er en typisk trailersjåfør. Han som legger seg i venstrefeltet for å sperre trafikken for «snikere» 2 kilometer før flettingen til ett felt, fordi du er en som ikke er redd for å si i fra.
Jeg har opplevd fem ganger at noen har «sagt fra» til meg når det gjelder trafikale situasjoner, og felles for samtlige er at de har tatt feil. En annen ting de hadde til felles, er at de enkelt kunne kategoriseres som «skrullinger».
Problemet vil nok bli redusert etterhvert når TM3 ikke lenger kan lade gratis :D
Sitat fra: hemi på søndag 21. april 2019, klokken 13:49
Se litt på modeller og beregning av hvordan køer bygger seg opp, som tilfellet var her, ble den vesentlig, og 100% unødvendig, ene og alene fordi noen ikke kunne rygge en bil, du fikk da 4+ bak i model 3 køen, og 0 på SX køen sålenge vi var der.
Den en Xen kan da umulig ha forårsaket køen alene da det er 4 CCS stolper der. Greit nok, han tok opp 1/4 av kapasiteten, men hadde han flyttet seg så hadde det blitt 3 Model 3 i kø i stedet for 4. Spurte du foresten de i Model 3 som stod og ladet der om de hadde ladet ferdig snart, eller om de ladet mere enn nødvendig? De kan jo like godt være en del av problemet.
Men, la oss håpe Tesla blir ferdig med CCS utbygingen snart, det her blir det aldri enighet om...
Nå kunne jeg så klart sagt masse om prioritering og køkultur osv osv... Men det gjør jeg ikke.
Uansett hvordan det er eller ikke er med momentene over, dersom en Tesla ansatt som har som jobb å dirigere trafikken og sikre en optimal utnyttelse av lade-kapasiteten på en superlader kommer og ber deg om å flytte deg til en annen ladestolpe bør man ha en god grunn til å nekte. Og absolutt ingen grunn til å være aggressivt eller truende overfor denne representanten.
Hvorfor kan de ikke gjøre som på passkontor og lignende? Trekk en kølapp og kjør til det nummeret du får tildelt.
Sitat fra: jlan på mandag 22. april 2019, klokken 21:52
Hvorfor kan de ikke gjøre som på passkontor og lignende? Trekk en kølapp og kjør til det nummeret du får tildelt.
Burde fint klare å få til noe slikt med geofencing og automatisk kølapp på skjermen...
Du er nummer 3 i køen. Forventet ventetid er 6 minutter
=> Kjør frem til stolpe 6b.
Da kunne man også sett kø på skjermen før ankomst.
Hvis det er 4 ledige ladere til SX og du står på den eneste ledige Model 3 Priority hvor det så kommer en Model 3 så flytter du deg sporenstreks og godtar eventuelt 5 minutter lenger ladetid.
Hvis ikke er du en del av problemet og burde få nekt på superlading. I mine øyne.
Jeg har møtt bare sympatiske S/Xeiere til nå, men jeg tror det er litt nytt for de fleste at de har fått et nytt familiemedlem. Pappa Elon burde lære de å dele.
Jeg er ikke helt sikker på argumentet om ledig ladepar egentlig gjelder i praksis.
Er det ikke slik at på ombygde ladere så er hele paret ombygd? Tar man da en ledig en så vil det og være en annen ledig CCS. Da kan en Model 3 starte å lade på den andre ledige i paret.
Og hvis bare en i et par er ombygd så er man fryktelig egoist ved å velge CCS om man eier en SX.
Men det viktigste argumentet mitt er at SX eiere bør oppføre seg slik som de selv ønsker å bli behandlet i fremtiden. Det er kort tid til Tesla-plugg er i mindretall mot CCS.
layout på gol er A/B på CCS, x 2, disse er plassert i hver sin ende og ytterpunkt, alt i mellom er S/X only.
Men ja, supercharger v3 er vel primært CCS, med noen gamle type 2 ish ting, så kan være lurt å være høflig.
Nå har alle 24 ladestoplene på Lillesand SuC også blitt utstyrt med CCS-kabel.
Tipper dette kommer til å skje på alle superladerne innen rimelig kort tid.
Problem solved!
Som eier av S så prøver jeg selvfølgelig å holde meg unna TM3-prioriterte ladere. Hadde det kommet inn en TM3 og det var en annen ladestolpe som var ledig, så hadde jeg selvfølgelig flyttet meg. Har man 5min igjen så ok. Men hadde vært flau og sitte i bilen og smile til de TM3ene som sto i kø. Vi Teslaeiere må ta vare på hverandre.
Som S eier føler jeg meg litt som som storebror som får et yngre søsken, hyggelig nok, men de(t) bør kjenne sin plass!
Ikke bare har det nye familie medlemmet stjålet oppmerksomheten, men også påført eierne av S/X et ekstra verditap på 50-100 lapper bare ved å eksistere! ( nylige prisendringer) I tillegg skryter den av raskere ladetid og bedre energi utnyttelse! Ikke rart at "Priority model 3" fort blir provoserende for noen. "Lillebror" bør kjenne sine plass, og det er ikke først i køen! ;)
I all enkelhet burde vel situasjonen etterhvert snues helt rundt. 3 er en massemodell mens S/X retter seg mot segmentet med "added value". Mao etterhvert som volumene justeres vil det være mer naturlig at det finnes flest ladere til 3, men at S/X har "priority pass" foran og over!
Ellers kommer en langt med høflighet, både for den ene og den andre!
Artig tråd med mange interessante innspill.
Min morsomste opplevelse var forøvrig før Model 3 kom, en gang da det var laaaang ladekø og en syntes å ha omkommet i egen bil mens den ladet. Gikk bort og banket på vinduet for å sjekke siden jeg hadde ventet i over en time, og fikk til svar om at «nei, var ikke ferdig, det manglet ennå 2% på fullt batteri. Gadd ikke starte en diskusjon, men fikk hvertfall konstatert at mannen ikke var død. Bilen var hjemmehørende 2km unna SuC'en ifølge «Bil og henger».
Forøvrig en utmerket app å ha for å sjekke hvor langt unna laderen bilen er hjemmehørende.
Den bør gi næring til enda mer krangling siden du kan trumfe inn «du bor jo bare x km herfra, lad hjemme isteden!».
Gleder meg alt til nye innlegg i tråden!
Sent from my iPhone using Tapatalk
TM3 må jo betale for å lade på SuC. Så å stå der fremfor hjemme (gitt at vedkommende har lader hjemme) er vel en del dyrere?
Og vil tro at vedkommende som lader til 100% hadde fått beskjed i app om å flytte seg fra rundt 90%, eller betale gebyr. Blir det ikke slik hvis alle stallene er opptatte?
Virker som diskusjonen strengt talt døde ut i mai, så det ble kanskje ikke den store krisen allikevel.
Ser relativt få Model 3 som lader på superladere, så tror at betaling funker meget bra!
Med så god rekkevidde og den ladehastigheten forstår jeg at de blir et sjeldent syn på ladestasjoner på tross av antall.
Ja, synes som at Tesla har gjort noe veldig riktig med Model 3 med kombinasjonen ladehastighet og rekkevidde. Synes forøvrig det er mer OK å betale for strøm og slippe å vente i ladekø enn alternativet.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 08:13
Virker som diskusjonen strengt talt døde ut i mai, så det ble kanskje ikke den store krisen allikevel.
Årsaken til dette er vel at alle laderne gradvis har blitt utstyrt med CCS.
Av de SuC jeg har besøkt har i sommer har alle stolpene også hatt CCS.
Er det mange andre SuC enn Lier som ikke har CCS nå?
De gamle laderne på Dombås var ikke utstyrt med CCS da jeg ladet der i slutten av juli. Det vil vel si at 8 av 16 ladeuttak er utstyrt med CCS.
Haukås i Bergen har ingen CCS (6 ladere).
Sitat fra: Handyman på onsdag 14. august 2019, klokken 09:58
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 08:13
Virker som diskusjonen strengt talt døde ut i mai, så det ble kanskje ikke den store krisen allikevel.
Årsaken til dette er vel at alle laderne gradvis har blitt utstyrt med CCS.
Av de SuC jeg har besøkt har i sommer har alle stolpene også hatt CCS.
Er det mange andre SuC enn Lier som ikke har CCS nå?
Solli vest for Sarpsborg har ikke CSS.
;-D Hans
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 14. august 2019, klokken 11:30
Solli vest for Sarpsborg har ikke CSS.
Ikke noe problem fordi Rygge supercharger er kun 14km unna.
Solli har bare 10 stolper mens Rygge har 42.
Siden jeg uansett betaler for lading med min M3 enten det er på SuC eller et annet sted vil jeg slå et slag for ionity ladere; disse har pt fast pris 80 kr per ladesesjon som gir en raskere og billigere lading for oss M3 eiere om det er en del strøm man trenger. På Inonity på CirckleK på Gol oppnådde jeg 192kWh netto ladehastighet i en lang periode; langt raskere enn man oppnår på SuC og til en mye lavere pris om f.eks.om det er en del strøm man trenger.)
Ble skuffet på flere SuC stasjoner (som i Eidfjord, Vikeså og Lyngdal) hvor S og X eiere så ut til å konsekvent plasserer seg på ladpar med CCS selv om de uten CCS var ledige. De fikk ikke bedre hastighet, men oppnådde å blokkere for M3 eiere...:(
SuC er fint for M3 eiere om man drar på Europtaur da det finnes mindre utbredelse av MS og MX enn i Norge, men i Norge er Ionity (og andre lynladere) muligens en fordel for M3 eiere fremfor SuC. Kanskje ikke slik Tesla så det for seg, men slik virkeligheten har blitt.
Er bug`en som avbryter lading på TM3 fikset?