Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Vesel på mandag 15. april 2019, klokken 20:47

Tittel: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Veselmandag 15. april 2019, klokken 20:47
Andre som opplever dette?

Når Autopilot er på med autostyring synes jeg den legger seg for nærme midtstripa. Det er et større problem på trange veier enn brede. Jeg må som regel overstyre den når det er biler i det andre feltet for den kjører nærmere dem enn jeg er komfortabel med. I forrige uke lånte jeg en Model S fra slutten av 2018 da bilen var inne på service for utbedringer, og den hadde ikke dette problemet.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: ohowlmandag 15. april 2019, klokken 20:58
Innersvingen er litt vel spennende på AP med møtende trafikk ja...
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Veselmandag 15. april 2019, klokken 21:12
Sitat fra: ohowl på mandag 15. april 2019, klokken 20:58
Innersvingen er litt vel spennende på AP med møtende trafikk ja...
Jeg opplever at den legger seg for nærme midtstripa selv på strake veien, ikke bare i svinger.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Sullemandag 15. april 2019, klokken 21:37
Vi har både TM3 og TMS, jeg mener også at TMS kjører generelt bedre og er mindre nervøs. Har riktignok ikke kjørt TM3 noe særlig på landevei enda. Regner uansett med at begge skal bli plutselig mye bedre :)
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Handymanmandag 15. april 2019, klokken 21:59
Sitat fra: Vesel på mandag 15. april 2019, klokken 20:47
Andre som opplever dette?
Når Autopilot er på med autostyring synes jeg den legger seg for nærme midtstripa. Det er et større problem på trange veier enn brede. Jeg må som regel overstyre den når det er biler i det andre feltet for den kjører nærmere dem enn jeg er komfortabel med. I forrige uke lånte jeg en Model S fra slutten av 2018 da bilen var inne på service for utbedringer, og den hadde ikke dette problemet.
Ja jeg opplever det samme. Veldig ofte pussig plassering. Versjon 2019.8.4
Sitat fra: Sulle på mandag 15. april 2019, klokken 21:37
Vi har både TM3 og TMS, jeg mener også at TMS kjører generelt bedre og er mindre nervøs.
Har også kjørt TMS og er enig.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Luddetirsdag 16. april 2019, klokken 08:34
Jevnt over synes jeg den plasserer seg bra, men det har vært noen øyeblikk der den er litt ubehagelig nær midtstripen. En annen ting jeg har opplevd er når man feks går fra 90 til 70 sone og bilen skal tilpasse farten selv. Da bremser den hardt med regen til 70, men så tror den plutselig at 70 sonen er over og akselerer kjapt opp til 90 igjen. Selv om det fortsatt er 70. Synes den også følger bilen foran veldig slavisk. Så om det er en ujevn sjåfør foran så kjører også model 3 med rykk og napp kjøring.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: ok67tirsdag 16. april 2019, klokken 08:36
Synes også at den ligg for nærme oppi bilen framom, sjølv med innstilt avstand på maks.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Berglundtirsdag 16. april 2019, klokken 11:12
Jeg er enig at den legger seg for nærme midtstripa i svinger. Men jeg tror kanskje dette har litt med hvor mye vi stoler på systemet også? Vi mennesker er jo flinke til å kutte svinger, og derfor er det sikker litt uvant at vi plutselig skal ligge inntil midtstripa. 
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: trykkertortirsdag 16. april 2019, klokken 11:30
Skal ikke ligge inntil midstripa. Hverken i sving eller på rett strekke.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Elmotirsdag 16. april 2019, klokken 12:24
Ligger også veldig nærme midtrabatter syns jeg. Selv de med skilt på endene
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Elmotirsdag 16. april 2019, klokken 12:28
Sitat fra: ok67 på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:36
Synes også at den ligg for nærme oppi bilen framom, sjølv med innstilt avstand på maks.
Det er jeg ikke enig i. Jeg har min alltid på min avstand (1) og syns den holder for lang avstand, særlig i kø.
Jeg syns avstanden burde være relativ til hastighet - og i forhold til det man har valgt.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: ok67tirsdag 16. april 2019, klokken 12:46
Min legg seg ca 1. sek bak bilen (i 80 - 90) og det synes eg er for nærme.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: RuneWtirsdag 16. april 2019, klokken 12:53
Sitat fra: ok67 på tirsdag 16. april 2019, klokken 12:46
Min legg seg ca 1. sek bak bilen (i 80 - 90) og det synes eg er for nærme.

Ja. Det er soleklart for nærme! Men jeg mener bestemt at min bil holder vesentlig lengere avstand på 7 enn 1 sekund. På motorvei (110) mener jeg at det ikke er under 3 sekunder. Jeg pleier å ha den på 6-7 på motorvei og det er jeg komfortabel med.

Men i saktegående køkjøring blir 6-7 alt for langt fra bilen foran. Det er ikke noe tvil om at avstanden blir regulert avhengig av fart, men kanskje i for liten grad?
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: gantontirsdag 16. april 2019, klokken 13:18
Sitat fra: Berglund på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:12
Jeg er enig at den legger seg for nærme midtstripa i svinger. Men jeg tror kanskje dette har litt med hvor mye vi stoler på systemet også? Vi mennesker er jo flinke til å kutte svinger, og derfor er det sikker litt uvant at vi plutselig skal ligge inntil midtstripa.
Særlig i høyresvinger er det unaturlig å ligge i senter av vegbanen. Kjøretøyene du møter gjør garantert ikke de (de kutter venstresving ). Svingen blir også slakkere av å kutte så mindre G-krefter. Når det gjelder å starte sving litt før den begynner, gjelder også ved hinder som midtrabatter etc, er AP altfor passiv/matematisk tilnærming.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Enlaceonsdag 17. april 2019, klokken 18:20
Bredden på veien er selvsagt en faktor, av trafikksikkerhetshensyn bør bilen ligge så langt unna midtlinjen som mulig, det gir bedre marginer og øker dine muligheter til å styre unna om motgående kjøretøy skulle kommer for nærme.

Har hatt en speil mot speilhendelse med min forrige fossile bil i høy hastighet og det er ubehagelig.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: larssronsdag 17. april 2019, klokken 18:53
Prøvd min mors model 3 for første gang i dag. Fryktelig mye dårligere plassering og mer nervøs enn min X..
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Lynkjapponsdag 17. april 2019, klokken 19:14
Rakk å teste noen kilometer på tofeltsvei  i 70-sone i kveld og det var skummel moro. Men jeg må innrømme at jeg tok et så pass fast grep om rattet da jeg møtte bussen i en høyresving at autopiloten takket for seg og mente at hvis jeg synes at jeg er så jævla flink så kan jeg jo bare kjøre selv da. :)
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: RuneWonsdag 17. april 2019, klokken 20:12
Sitat fra: larssr på onsdag 17. april 2019, klokken 18:53
Prøvd min mors model 3 for første gang i dag. Fryktelig mye dårligere plassering og mer nervøs enn min X..

Det var da merkelige greier at det skal være slik? Kan det ha noe med bredde-forskjell på bilene å gjøre. Det burde jo egentlig ha bidratt "andre veien", men hvem vet hvordan dette egentlig fungerer...

Er dette et Euro-fenomen? Kan ikke huske å ha lest kommentarer rundt dette fra statene. Men at TM3 ligger ubehagelig nærme midten av veien er i alle fall sikkert.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Tomonsdag 17. april 2019, klokken 20:39
Kjørte fra stavanger til haugesund i dag,synes ikke den ligger alt for mye i midten av veien,lånebilen jeg hadde TMS 2015 var mye verre..
Avstanden til bilen foran er helt jojo.. nedover(rennfast) alt for nære selv på 7,kanskje en bil lenge forskjell på 1 og 7,oppover langt bak,
på flaten var den mye bedre..
Foruten dette fungerte det bra for det meste.. men kan bil bedre i høyresvinger..
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: OhmPaPaonsdag 17. april 2019, klokken 20:58
Har selv en TMX og min erfaring er at humøret til bilen varierer. Har opplevt at bilen ligger veldig langt ut til begge sidene alt etter dens humør. Og den er ikke konsekvent på steder jeg kjører ofte.

Så min teori er at den har en arti intelligens med humør i tillegg til matematisk AI-presisjon.

Vil tro at alle Teslaer har samme AI-hjerne. Kun med de forskjeller som kommer av antall kameraer og bilenes størrelse etc.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: gruffalotorsdag 18. april 2019, klokken 10:21
Jeg prøvde AP for første gang i går.

Jeg synes det er merkelig at den slår seg av med en gang Jeg rører rattet? Er det riktig?

På e-golfen kunne jeg styre sammen med bilen, men på 3ern gir den seg umiddelbart jeg korrigerer.

Også: hva er forskjell på å ta spaken ned på første hakk eller helt ned?
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: trykkertortorsdag 18. april 2019, klokken 10:53
Prøvde også AP for første gang i går. Har samme oppfatningene som deg.
Jeg kan ikke skjønne hvorfor så mange mener Tesla er langt fremme i AP. Dette klarer vår Kona Electric langt bedre og mer elegant.

Som du skriver, hvis jeg er litt for mye borti rattet, slår den av AP med tilhørende ding-dong-lyd.
Så må jeg aktivere igjen.
Den virker mere nervøs og rykkete i noe av svingingen.
Adaptiv Cruise Control er langt ute på viddene her på svingete vestlandsveier. Snakker om stadig rimelig brå fantombremsing, veldig rykkete og ujevn kjøring.

Vår Kona Electric styrer mye mer elegant og mykt, jeg kan overta styringen i så mye jeg vil, og når jeg slipper rattet, styrer bilen videre.
Langt mindre fantombremsing, og jevnere bruk av watt og bremsepedal gir en mykere og jevnere følelse.

Jeg forstår overhodet ikke alle dem som har skrevet at en Tesla uten AP ikke er en Tesla, eller en går glipp at Tesla opplevelsen.
Dette var rimelig upresise saker og blir sikkert forbehold motorvei og rette strekker.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Handymantorsdag 18. april 2019, klokken 11:07
Sitat fra: gruffalo på torsdag 18. april 2019, klokken 10:21
Jeg prøvde AP for første gang i går.

Jeg synes det er merkelig at den slår seg av med en gang Jeg rører rattet? Er det riktig?

På e-golfen kunne jeg styre sammen med bilen, men på 3ern gir den seg umiddelbart jeg korrigerer.

Også: hva er forskjell på å ta spaken ned på første hakk eller helt ned?
Det er nok riktig at den slår seg av slik. Med forsiktig hånd kan man styre med AP, men den glipper ut med en gang man vrir litt mer.
Jeg har ikke klart å finne ut at det er forskjell om man drar girvelgeren bare delvis, eller helt ned.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Handymantorsdag 18. april 2019, klokken 11:23
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 18. april 2019, klokken 11:16
Sitat fra: gruffalo på torsdag 18. april 2019, klokken 10:21
Også: hva er forskjell på å ta spaken ned på første hakk eller helt ned?

Mener du spaken til autopiloten? Ett hakk endrer farten med 1km/t. Helt ut endrer med 5km/t. Og dra og hold den mot deg for å matche fartsgrensen.
TM3 har ingen spak for AP, man bruker girvelgeren, og har ikke de samme funksjonene som i S og X.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: trykkertortorsdag 18. april 2019, klokken 13:35
Er det noen måte jeg kan sette cruise control på statisk fart, og ikke adaptiv??
Hadde forrige uke bare statisk cruise control og den fungerte bra for mitt bruk.
Nå med ACC får jeg masse fantom-bremsing, og veldig hakkete kjøring. Skulle gjerne gått tilbake til statisk cruise control og bare brukt ACC de gangene det passer. (Motorvei og tilsvarende rette forutsigbare strekninger for bilen.)
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: jkirkebotorsdag 18. april 2019, klokken 14:42
Sitat fra: trykkertor på torsdag 18. april 2019, klokken 13:35
Er det noen måte jeg kan sette cruise control på statisk fart, og ikke adaptiv??
Hadde forrige uke bare statisk cruise control og den fungerte bra for mitt bruk.
Nå med ACC får jeg masse fantom-bremsing, og veldig hakkete kjøring. Skulle gjerne gått tilbake til statisk cruise control og bare brukt ACC de gangene det passer. (Motorvei og tilsvarende rette forutsigbare strekninger for bilen.)

Nei, det går ikke. Har ønsket meg dette siden vi byttet til Model X i mars 2017. Det er også grunnen til at vi ikke har bestilt Model 3 ennå, når SR+ kom ble jo AP standard.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: Hodetelefonertorsdag 18. april 2019, klokken 15:29
Hadde vært farlig å innføre begge deler.  Er farlig nok som det er. når man tror man slår på autopilot med ACC står på :P
ACC var bedre før. Selv på AP1 biler, Så det kommer nok en oppdatering som gjør den bedre.

Det er verre for oss med AP1 å oppleve all denne rare oppførselen.
Vi hadde bedre autopilot og ACC før.
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: trykkertortorsdag 18. april 2019, klokken 15:38
Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 18. april 2019, klokken 15:29
Hadde vært farlig å innføre begge deler.  Er farlig nok som det er. når man tror man slår på autopilot med ACC står på :P
ACC var bedre før. Selv på AP1 biler, Så det kommer nok en oppdatering som gjør den bedre.

Det er verre for oss med AP1 å oppleve all denne rare oppførselen.
Vi hadde bedre autopilot og ACC før.
Den skjønte jeg ikke.....
På både vår e-Niro og Kona Electric kunne vi aktivere og deaktivere autopilot, statisk og adaptiv cruise-control. Alle om hverandre. Så at det skal være farlig vitner om sjåfører som ikke følger med på hva de aktiverer og kjører etter, i stedet for å legge alt ansvaret på en skjerm.

Føler Tesla er litt Apple/iPad aktig. "Vi foretar mange av valgene for deg, og vi fjerne er del valg/kombinasjoner vi synes du ikke skal bruke."
Tittel: Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
Skrevet av: jkirkebotorsdag 18. april 2019, klokken 17:03
Sitat fra: trykkertor på torsdag 18. april 2019, klokken 15:38
Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 18. april 2019, klokken 15:29
Hadde vært farlig å innføre begge deler.  Er farlig nok som det er. når man tror man slår på autopilot med ACC står på :P
ACC var bedre før. Selv på AP1 biler, Så det kommer nok en oppdatering som gjør den bedre.

Det er verre for oss med AP1 å oppleve all denne rare oppførselen.
Vi hadde bedre autopilot og ACC før.
Den skjønte jeg ikke.....
På både vår e-Niro og Kona Electric kunne vi aktivere og deaktivere autopilot, statisk og adaptiv cruise-control. Alle om hverandre. Så at det skal være farlig vitner om sjåfører som ikke følger med på hva de aktiverer og kjører etter, i stedet for å legge alt ansvaret på en skjerm.

Føler Tesla er litt Apple/iPad aktig. "Vi foretar mange av valgene for deg, og vi fjerne er del valg/kombinasjoner vi synes du ikke skal bruke."

Enig. Det er vel nesten bare Tesla som IKKE tillater bruk av vanlig CC på biler med ACC. På de aller fleste (alle?) andre merker kan man velge selv.

Antikollisjons-systemet vil uansett varsle og etterhvert bremse om man risikerer å kjøre på bilen foran.