Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Roy Aasen på fredag 12. april 2019, klokken 09:48

Tittel: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Roy Aasenfredag 12. april 2019, klokken 09:48
Ikke alle som har selvinnsikt heller.

https://www.budstikka.no/elbiler/kollektivfelt/nyheter/provde-a-svinge-inn-i-koen-ble-hentet-av-politiet/s/5-55-841986
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Philip Marlowefredag 12. april 2019, klokken 16:52
Jeg synes det er på høy tid å vurdere hele ordningen. Kanskje man skulle ha krav om minst to personer i elbilen i alle kollektivfelt hele døgnet?
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Rollepfredag 12. april 2019, klokken 18:11
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 12. april 2019, klokken 16:52
Jeg synes det er på høy tid å vurdere hele ordningen. Kanskje man skulle ha krav om minst to personer i elbilen i alle kollektivfelt hele døgnet?
Alle kollektivfelt i hele landet, eller?
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Philip Marlowefredag 12. april 2019, klokken 18:22
Jepp. Likt regelverk for hele landet. Enkelt og greit.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: fredagfredag 12. april 2019, klokken 23:19
Noen mennesker respekterer regler, og noen respekterer kun håndheving av regler.

Det er veldig lite håndheving av trafikkregler i Oslo/Bærum/Asker. Det er stort sett valgfritt hvordan man vil kjøre. Hvorfor er det ikke kontroller oftere? Slike kontroller burde kunne gjøres av kommunale parkeringsvakter på tilnærmet permanent basis. Når en kontrollør drar inn 50 000kr i timen, så burde lønnskostnaden være mulig å finansiere, for å si det sånn.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 13. april 2019, klokken 08:50
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 12. april 2019, klokken 18:22
Jepp. Likt regelverk for hele landet. Enkelt og greit.

Dere kjører kanskje 2 i bilen siden du synes det er så greit ?

Ellers forstår jeg folk som sier de ikke viste, for maken til knotete skilt skal du lete lenge etter. Det er ikke lesbart med mindre du passerer i gangfart. Folk som bor i drammens området leser vel ikke lokalstoff i Budstikka slik at de får med seg dette. Hva med et større opplysningsskilt før man kjører inn i området, men jeg tro de egentlig ikke vil at folk skal vite for det er godt for businessen.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Philip Marlowelørdag 13. april 2019, klokken 10:15
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 13. april 2019, klokken 08:50
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 12. april 2019, klokken 18:22
Jepp. Likt regelverk for hele landet. Enkelt og greit.

Dere kjører kanskje 2 i bilen siden du synes det er så greit ?


Ikke alltid, noen ganger er vi 3.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Eyvind Bernhardsenlørdag 13. april 2019, klokken 11:22
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 13. april 2019, klokken 08:50
Ellers forstår jeg folk som sier de ikke viste, for maken til knotete skilt skal du lete lenge etter. Det er ikke lesbart med mindre du passerer i gangfart.

Jeg klarer fint å lese det, men det holder uansett lenge å se at det er et underskilt. Hvis man ikke klarer det er det kanskje på tide å vurdere om det er forsvarlig å kjøre bil i det hele tatt.

SitatFolk som bor i drammens området leser vel ikke lokalstoff i Budstikka slik at de får med seg dette. Hva med et større opplysningsskilt før man kjører inn i området, men jeg tro de egentlig ikke vil at folk skal vite for det er godt for businessen.

«Folk som bor i [Drammensområdet]» og bruker kollektivfeltet på E18 om morgenen fikk nok med seg at det var vesentlig færre biler der denne uken enn forrige, og kunne dermed sett litt ekstra etter på skiltene; de fleste gjorde jo nettop det.

Jeg har større sympati for de som ble tatt her enn for han som ble stoppet med en dukke i passasjersetet da flerkjøringskravet ble innført, men ikke så mye.

Og hva tenker du egentlig politiet gjør med bøtene? De regnes ikke som omsetning.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: OhmPaPalørdag 13. april 2019, klokken 12:04
Bor på landet uten kollektivfelt i det daglige.

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på lørdag 13. april 2019, klokken 11:22
Jeg klarer fint å lese det, men det holder uansett lenge å se at det er et underskilt. Hvis man ikke klarer det er det kanskje på tide å vurdere om det er forsvarlig å kjøre bil i det hele tatt.

Dette er jo bare tull! Har vært noen Oslo-turer på meg. Har registrert hvite skilt med små bokstaver i kollektivfeltene men helt umulig å lese disse når man samtidig skal passe på bilene rundt seg og hvilken rute man skal kjøre. Har nettopp hatt synstest og er hverken langsynt eller nærsynt.

Nå har jeg holdt meg unna kollektivfelt pga rotete regelverk og liten lyst på bot. Men får man bot for bruk av kollektivfelt i Oslo oppfordrer jeg til at man går til sak og klager på uleselige skilt. Få gjerne med NAF eller Elbilforeningen som sponsor.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Rolleplørdag 13. april 2019, klokken 16:59
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 12. april 2019, klokken 18:22
Jepp. Likt regelverk for hele landet. Enkelt og greit.
Ser ikke noen som helst grunn for at folk på Vestlandet og andre plasser skal miste en av de beste elbil fordelene bare fordi noen gjøker på Østlandet ikke har vett nok til å følge det lokale regelverket.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Philip Marlowelørdag 13. april 2019, klokken 17:14
Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:59
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 12. april 2019, klokken 18:22
Jepp. Likt regelverk for hele landet. Enkelt og greit.
Ser ikke noen som helst grunn for at folk på Vestlandet og andre plasser skal miste en av de beste elbil fordelene bare fordi noen gjøker på Østlandet ikke har vett nok til å følge det lokale regelverket.
Ja, disse gjøkene som svært ofte er innflyttere med skarredialekt, er et økende problem på Østlandet.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Eyvind Bernhardsenlørdag 13. april 2019, klokken 17:26
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 13. april 2019, klokken 12:04
Bor på landet uten kollektivfelt i det daglige.

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på lørdag 13. april 2019, klokken 11:22
det holder uansett lenge å se at det er et underskilt.

Dette er jo bare tull! Har vært noen Oslo-turer på meg. Har registrert hvite skilt med små bokstaver i kollektivfeltene

Ja, det var det som var poenget mitt: du har ingen problemer med å se at det er et underskilt og regner da med at du ikke har lov til å bruke kollektivfeltet. Ser ut til at du har skjønt det :)

Problemet er altså de som kjører der hver dag men som pussig nok hverken legger merke til endringer i skilting eller trafikkmønster.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: OhmPaPalørdag 13. april 2019, klokken 17:41
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på lørdag 13. april 2019, klokken 17:26
Ja, det var det som var poenget mitt: du har ingen problemer med å se at det er et underskilt og regner da med at du ikke har lov til å bruke kollektivfeltet. Ser ut til at du har skjønt det :)

Det er vel også et poeng at skiltet er uleselig? Uleselige skilt er ikke juridisk bindende. Gjetter på at de er satt opp av noen som ikke liker elbiler siden de forsøker å lure oss utpå glattisen?
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 13. april 2019, klokken 17:48
Oppskriften er enkel: Ikke kjør i kollektivfeltet med elbil.  Personlig synes jeg ikke at elbiler har noe å gjøre i dette feltet overhodet. De gangene jeg kan kjøre der...lar jeg det være. Synes det er pinlig rett og slett. 
Buss og kun buss bør ha tilgang. Taxi og alle andre får holde seg til det normale kjørefeltene.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: OhmPaPalørdag 13. april 2019, klokken 18:11
Ja Roy, som Eyvind sier blir det resultatet selv om det blir på rare premisser.  :police:

Like vanskelig som å vite om/hva man skal betale for å parkere dette!  :angel:
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Elbil fundamentalistlørdag 13. april 2019, klokken 19:20
Det er mer effektivt for alle at kollektivfeltet utnyttes av elbiler. Køene blir lenger i vanlige felter og bussene utnytter ikke kollektivfeltet alene.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Wiblalørdag 13. april 2019, klokken 19:37
Samtidig må man også kjenne sin besøkelsestid, om man viser litt hensyn til bussene så blir det bedre for alle.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Amosslørdag 13. april 2019, klokken 21:59
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 13. april 2019, klokken 17:41
Gjetter på at de er satt opp av noen som ikke liker elbiler siden de forsøker å lure oss utpå glattisen?

Når man ser dette i sammenheng med skiltingen ved avkjørsler fra veien, der elbiler skal tilbake til normal fil forbi avkjørselen og så inn igjen i kollektivfeltet etter, så tror jeg nesten du har truffet spikeren på hodet ;)
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Eyvind Bernhardsensøndag 14. april 2019, klokken 09:06
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 13. april 2019, klokken 17:41
Det er vel også et poeng at skiltet er uleselig? Uleselige skilt er ikke juridisk bindende. Gjetter på at de er satt opp av noen som ikke liker elbiler siden de forsøker å lure oss utpå glattisen?

Skriftstørrelsen er vel fastsatt i forskrift, så skiltene er nok lovlige. Problemet er kanskje at størrelsen ikke økes etter fartsgrensen som på andre skilt?

Det sikreste er uansett å holde seg unna kollektivfelt med underskilt.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Troaldsøndag 14. april 2019, klokken 09:39
Nå er elbilandelen inn til sentrum større eller nær 20% i de store byene (unntatt Trondheim - trodde det var teknologibyen, men trøndere er jo alltid bakpå
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 14. april 2019, klokken 09:43
Forstår ikke helt at underskiltet skal vare vanskelig å lese. Er det ikke påbudt med briller om man ikke ser skarpt?
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: OhmPaPasøndag 14. april 2019, klokken 11:22
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2019, klokken 09:43
Forstår ikke helt at underskiltet skal vare vanskelig å lese. Er det ikke påbudt med briller om man ikke ser skarpt?

Det er en lang tekst og man skal helst ha øynene på trafikken. Jeg har som sagt godt syn men det hjelper ikke når jeg helst vil unngå kollisjon og derfor unngår å se lenge på slike skilt. Hvis trafikken er omtrent stillestående går det greit å lese antar jeg.

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på søndag 14. april 2019, klokken 09:06
Skriftstørrelsen er vel fastsatt i forskrift, så skiltene er nok lovlige. Problemet er kanskje at størrelsen ikke økes etter fartsgrensen som på andre skilt?

Det sikreste er uansett å holde seg unna kollektivfelt med underskilt.

Andre skilt har jo mye større skrift så ser ingen annen grunn til at disse skal være så små annet enn faglig udyktighet eller bevisst sabotering.

Ja - det sikreste er nok å unngå kollektivfelt.  :D
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Eyvind Bernhardsensøndag 14. april 2019, klokken 15:48
Sitat fra: OhmPaPa på søndag 14. april 2019, klokken 11:22
Hvis trafikken er omtrent stillestående går det greit å lese antar jeg.

Hehe. Hvis rushtidskøen mellom Asker og Oslo bare er omtrent stillestående er det er en god dag.

Dermed kan man jo utvide regelen til "ligg unna kollektivfelt med underskilt med mindre køen går så sakte at du klarer å lese underskiltet" ;)
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 14. april 2019, klokken 19:29
Opplever det helt trygt og uproblematisk å lese underskiltet. Jeg klarer ikke se hvordan de ordene skulle ta lang tid og være uoverkommelig vanskelig å lese med mindre en skulle brukt briller.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Gardinsøndag 14. april 2019, klokken 23:07
Jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig å rekke å lese hele underskiltet. Jeg rekker ikke å lese alt raskt nok selv når jeg suser forbi i 90. Men at man ikke er god på hurtiglesing er en veldig dårlig unnskyldning for å bryte trafikkreglene.

Jeg ser selvfølgelig at det er et underskilt der. Jeg klarer også å lese den første linja «Gjelder ikke elbil...». Da holder det ikke å komme med at «jammen det kan jo hende at den delen jeg ikke rakk å lese sier at jeg har lov til å kjøre elbil der likevel».
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Motorwattmandag 15. april 2019, klokken 10:28
Tar vel under ett sekund å lese.
https://dbstatic.no/70473408.jpg?imageId=70473408&x=48.10978767478&y=20.224719101124&cropw=21.543241843604&croph=9.6861681518791&width=416&height=251 (https://dbstatic.no/70473408.jpg?imageId=70473408&x=48.10978767478&y=20.224719101124&cropw=21.543241843604&croph=9.6861681518791&width=416&height=251)
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: arthurmandag 15. april 2019, klokken 10:42
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2019, klokken 19:29
Opplever det helt trygt og uproblematisk å lese underskiltet. Jeg klarer ikke se hvordan de ordene skulle ta lang tid og være uoverkommelig vanskelig å lese med mindre en skulle brukt briller.

Så alle som bruker briller burde være unntatt bot for skiltet er for lite for disse?
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Imaginetirsdag 16. april 2019, klokken 11:55
Hvis elbilfordel med kollektivfelt blir tatt bort og bom innført er det like lett å kjøre bensinbilene som elbilene, så da blir elbilen min stående mye mer og bensinbilen(e) vil da bli brukt mer i hverdagen igjen.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: cratirsdag 16. april 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Imagine på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:55
Hvis elbilfordel med kollektivfelt blir tatt bort og bom innført er det like lett å kjøre bensinbilene som elbilene, så da blir elbilen min stående mye mer og bensinbilen(e) vil da bli brukt mer i hverdagen igjen.

Jeg skjønner meg ikke på dere som påstår akkurat dette; hva er vitsen med å bruke et mye dyrere framkomstmiddel bare fordi en av fordelene med å kjøre elektrisk forsvinner? Er det ren barnslig trass?
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: hELgenentirsdag 16. april 2019, klokken 15:39
Sitat fra: Motorwatt på mandag 15. april 2019, klokken 10:28
Tar vel under ett sekund å lese.
https://dbstatic.no/70473408.jpg?imageId=70473408&x=48.10978767478&y=20.224719101124&cropw=21.543241843604&croph=9.6861681518791&width=416&height=251 (https://dbstatic.no/70473408.jpg?imageId=70473408&x=48.10978767478&y=20.224719101124&cropw=21.543241843604&croph=9.6861681518791&width=416&height=251)

Jeg klarer ikke å lese dette på ett sekund - jeg passerer faktisk en av disse skiltene daglig og sliter med å lese teksten dersom det går i 80 km/t.

Det KAN komme av synet - har -0.5 syn og således ikke behov for briller, men skal jeg lese det tidsnok, så må jeg faktisk bruke briller.

Jeg må også si at det i mitt hode er enklere å forholde seg til forbudsskilt, en påbudsskilt - således blir det litt omvendt tankesett enn hva jeg liker å tolke dette skiltet.

Forøvrig ser jeg ikke noe særlig verdi å kjøre i dette feltet - når antall elbiler i morgenrushet > fossiler så blir jo dette feltet fullstendig fullt. Ser det særlig ved påkjøringsramper at elbiler kaster seg ut i fossilfeltene og så inn igjen etterpå. Skaper mange farlige situasjoner. Kjøpte heller ikke elbil pga. dette feltet - og har - til tross for snart 4 år med elbil - ennå ikke parkert gratis fordi skiltingen mange steder er så forvirrende at jeg like godt betaler.
Elbil kjører jeg fordi det er rimeligere enn fossiler - dersom det kommer effektariffer og hurtiglading ikke blir billigere - så blir elbil kun en liten lekebil en bruker til pendling - lange turer vil aldri bli tatt med elbil. Spesielt dette med prisen på hurtiglading samt kø problematikken gjør at å bruke elbil på lange turer er lite attraktivt.
Miljøet tror jeg ikke reddes av elbiler, men dersom folk flest kunne kutte ned på lange flyreiser så tror jeg det ville monnet mye mer  - det er tross alt 10 ganger mer forruensende pr. km med fly enn med diesel.  Det var dagens avsporing...........
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: ladovtirsdag 16. april 2019, klokken 15:57
Problemet med skilting i Oslo er at de som skilter har *enormt* med informasjon de skal formidle. Du kan i praksis bare drite i å få med deg alt. Med mindre du kjører i gangfart. Eller kjører der hver dag og pugger skiltingen ett skilt for dagen, og følger med som en hauk i tilfelle noen av de skiltene du allerede har lært deg har blitt byttet siden sist..


(jeg regner egentlig ikke med at det er spesielt bedre andre steder enn Oslo)
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 16. april 2019, klokken 16:10
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:39Miljøet tror jeg ikke reddes av elbiler, men dersom folk flest kunne kutte ned på lange flyreiser så tror jeg det ville monnet mye mer  - det er tross alt 10 ganger mer forruensende pr. km med fly enn med diesel.
Det stemmer vel ikke.

Fly har utslipp på omkring 100-150 gram CO2 per passasjerkm, utifra størrelse på fly, distanse, mm. Om man er alene i en diselbil tilsvarer det 0,37-0,56 l/mil. Altså om alternativet er å kjøre alene i en dieselbil må forbruket i hvert fall være under 0,56 l/mil for å kunne komme bedre ut.

Skal man kjøre i stedet for å fly, så bør man kjøre elbil.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Imaginetirsdag 16. april 2019, klokken 19:30
Sitat fra: cra på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Imagine på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:55
Hvis elbilfordel med kollektivfelt blir tatt bort og bom innført er det like lett å kjøre bensinbilene som elbilene, så da blir elbilen min stående mye mer og bensinbilen(e) vil da bli brukt mer i hverdagen igjen.

Jeg skjønner meg ikke på dere som påstår akkurat dette; hva er vitsen med å bruke et mye dyrere framkomstmiddel bare fordi en av fordelene med å kjøre elektrisk forsvinner? Er det ren barnslig trass?


Personlig synes jeg rett og slett det er mer behagelig å av og til kjøre bil med bensinmotor. Flott dur og god kjøreopplevelse.
Dyrere har ikke så mye å si. Det som er mest lettvint og behagelig er det jeg går for. Elbil er klart en mer lettvint måte å ferdes på i Bærum og Oslo pr i dag. Derfor er det perfekt i daglig bruk pr i dag.

Forsvinner fordelene så ser jeg ikke det store poenget med å kjøre elbil.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: hELgenenonsdag 17. april 2019, klokken 07:57
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. april 2019, klokken 16:10
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:39Miljøet tror jeg ikke reddes av elbiler, men dersom folk flest kunne kutte ned på lange flyreiser så tror jeg det ville monnet mye mer  - det er tross alt 10 ganger mer forruensende pr. km med fly enn med diesel.
Det stemmer vel ikke.

Fly har utslipp på omkring 100-150 gram CO2 per passasjerkm, utifra størrelse på fly, distanse, mm. Om man er alene i en diselbil tilsvarer det 0,37-0,56 l/mil. Altså om alternativet er å kjøre alene i en dieselbil må forbruket i hvert fall være under 0,56 l/mil for å kunne komme bedre ut.

Skal man kjøre i stedet for å fly, så bør man kjøre elbil.

Jeg hentet mine tall på siden :

https://no.myclimate.org/no/

La inn 15.000 km for diesel med forbruk 5 liter/100 km og sammenlignet med 1 klasse for flytur til Bangkok.
Tok så totalutslippet for turen i kg og delte på antall km.

Fikk da følgende tall :

Bil :
Kompenser for en tur på 15000 km, Fuel: Diesel
Beregnet CO2 : 3.0 t

3000 kg / 15000 km = 0.2 kg/km


Din flyreise:

Av: Oslo (NO), OSL til: Bangkok (TH), BKK, En vei, 1. klasse, ca. 8,700 km, 1 reisende
Beregnet CO2 : 4.9 t

4900 kg / 8700 km = 1,77 kg/km

Forskjellen er omtrent 9 ganger mer for fly pr km - enn for diesel

Et annet poeng er at EN enkel lang flytur slipper ut mer CO2 enn et helt års forbruk på en diesel

Brukte 1 klasse fly da jeg ikke helt ser hvorfor et fly skal slippe ut så mye mindre selv om en flyr økonomi
5 liter / 100 km er helt vanlig for nyere diesel biler , f.eks har Mercedes E220d et stemplet forbruk på 0.35 - har således korrigert noe opp hvilket går i favør flyet.

Har du andre tall med kilder å vise til så kom gjerne med dem - vil ha fakta på bordet.

Ellers så er jeg selvfølgelig enig at dersom en skal bruke/kjøpe bil - så bør en bruke/kjøpe elbil - men effekten
for miljøet er overdrevet i debatten om elbilen, mens det stikk motsatte er tilfelle for fly transport. Forøvrig
synes jeg også at Cruise trafikken i Norske fjorder burde begrenses - blir flau av å se eimen av eksos henge over vestlandsfjordene, mens turister busses med dieselkjerrer opp langs fjellsiden. Og nå i disse dager åpnes nye direkteruter med fly til Kina mens politikere klapper i hendene - verden vil bedras!
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Jon65onsdag 17. april 2019, klokken 08:19
Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2019, klokken 07:57
Brukte 1 klasse fly da jeg ikke helt ser hvorfor et fly skal slippe ut så mye mindre selv om en flyr økonomi
Hvor mye det utgjør har jeg ikke anelse om men økonomi slipper nok ut mindre siden man får flere seter på det samme arealet som man kan dele utslippet på.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Rolleponsdag 17. april 2019, klokken 17:57
Sitat fra: cra på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Imagine på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:55
Hvis elbilfordel med kollektivfelt blir tatt bort og bom innført er det like lett å kjøre bensinbilene som elbilene, så da blir elbilen min stående mye mer og bensinbilen(e) vil da bli brukt mer i hverdagen igjen.

Jeg skjønner meg ikke på dere som påstår akkurat dette; hva er vitsen med å bruke et mye dyrere framkomstmiddel bare fordi en av fordelene med å kjøre elektrisk forsvinner? Er det ren barnslig trass?
Nei, det er ikke trass, det dreier seg om kjøreglede og opplevelse. For mange av oss er bil mye mer enn bare et framkomstmiddel, ihvertfall når det gjelder bensinbiler med mange sylindre og nydelig lyd :)
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Philip Marloweonsdag 17. april 2019, klokken 18:57
Det er ikke uvanlig at noen har en lidenskap som de er villige til å betale for, noen veldig mye. Ikke bare er det ofte nytteløst å diskutere med slike, men det er på grensen til respektløshet når man forsøker å snakke ned lidenskapen deres. Selvfølgelig, har man en lidenskap som skader en selv eller andre, så blir det jo annerledes, men jeg kan ikke si at dette er tilfellet her. Noen elsker lyden av eksosbiler, men jeg tror de er få, og jeg tror heller ikke det gjør så mye skade om det om det om noen år fortsatt finnes 2-3 % som fortsatt velger å betale dyrt for å kjøre fossilt.

Så til dette med elbil i kollektivfeltet. Elbiler løser ikke trafikkproblemene. Det er dårlig utnyttelse av kollektivfeltet om det kun er en person i bilen. Nå mener jeg tiden er inne for å endre reglene slik at man må være minst to personer i elbilen for å bruke dette feltet.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Imagineonsdag 17. april 2019, klokken 19:04
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 17. april 2019, klokken 18:57
Det er ikke uvanlig at noen har en lidenskap som de er villige til å betale for, noen veldig mye. Ikke bare er det ofte nytteløst å diskutere med slike, men det er på grensen til respektløshet når man forsøker å snakke ned lidenskapen deres. Selvfølgelig, har man en lidenskap som skader en selv eller andre, så blir det jo annerledes, men jeg kan ikke si at dette er tilfellet her. Noen elsker lyden av eksosbiler, men jeg tror de er få, og jeg tror heller ikke det gjør så mye skade om det om det om noen år fortsatt finnes 2-3 % som fortsatt velger å betale dyrt for å kjøre fossilt.

Så til dette med elbil i kollektivfeltet. Elbiler løser ikke trafikkproblemene. Det er dårlig utnyttelse av kollektivfeltet om det kun er en person i bilen. Nå mener jeg tiden er inne for å endre reglene slik at man må være minst to personer i elbilen for å bruke dette feltet.


Det er ganske mange som liker biler og motor i verden. Det finnes 100-vis av videoer som dette og jeg er en av de som nyter en slik video i ny og ne. Herlig å høre alle bilene akselerere ut fra biltreff.
Elbiler her kan akselerere, men de kan jo ikke gi noen motorglede.
Bare det å høre en flott motor på tomgang er herlig.

https://m.youtube.com/watch?v=YwzgLgD7YIw


At lille Norge har 50% elbilandel i mars 2019 vil ikke gjøre noen forskjell. Det er kun transportmidler og i Norge er det nok mange som er totalt blottet for bilinteresse og motorlyder. Men de finnes i godt antall i Norge også. Og i utlandet er de veldig mange.
Var nylig i London i flere dager og her finnes det en og annen Tesla og en og annen I3, så også en elektrisk Ioniq. Ellers er det jo ingen elbiler å se. Men masse entusiastbiler med grom motor derimot.

Får nesten lyst til å bytte E-tronen tilbake i en Range Rover V8 eller lignende jeg nå etter å ha blitt påminnet hvordan det er i den skikkelige verdenen med skikkelige biler.

Herlig å se at så mange prioriterer stil og vakkert design og flotte biler fremfor såkalte «economy cars».
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Philip Marloweonsdag 17. april 2019, klokken 19:13
Kos deg! Du har tydeligvis råd til det.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 17. april 2019, klokken 20:36
Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2019, klokken 07:57Jeg hentet mine tall på siden :

https://no.myclimate.org/no/

La inn 15.000 km for diesel med forbruk 5 liter/100 km og sammenlignet med 1 klasse for flytur til Bangkok.
Tok så totalutslippet for turen i kg og delte på antall km.

Fikk da følgende tall :

Bil :
Kompenser for en tur på 15000 km, Fuel: Diesel
Beregnet CO2 : 3.0 t

3000 kg / 15000 km = 0.2 kg/km


Din flyreise:

Av: Oslo (NO), OSL til: Bangkok (TH), BKK, En vei, 1. klasse, ca. 8,700 km, 1 reisende
Beregnet CO2 : 4.9 t

4900 kg / 8700 km = 1,77 kg/km

Forskjellen er omtrent 9 ganger mer for fly pr km - enn for diesel

Et annet poeng er at EN enkel lang flytur slipper ut mer CO2 enn et helt års forbruk på en diesel

Brukte 1 klasse fly da jeg ikke helt ser hvorfor et fly skal slippe ut så mye mindre selv om en flyr økonomi
5 liter / 100 km er helt vanlig for nyere diesel biler , f.eks har Mercedes E220d et stemplet forbruk på 0.35 - har således korrigert noe opp hvilket går i favør flyet.

Har du andre tall med kilder å vise til så kom gjerne med dem - vil ha fakta på bordet.

Ellers så er jeg selvfølgelig enig at dersom en skal bruke/kjøpe bil - så bør en bruke/kjøpe elbil - men effekten
for miljøet er overdrevet i debatten om elbilen, mens det stikk motsatte er tilfelle for fly transport. Forøvrig
synes jeg også at Cruise trafikken i Norske fjorder burde begrenses - blir flau av å se eimen av eksos henge over vestlandsfjordene, mens turister busses med dieselkjerrer opp langs fjellsiden. Og nå i disse dager åpnes nye direkteruter med fly til Kina mens politikere klapper i hendene - verden vil bedras!
F.eks: https://avinor.no/contentassets/c29b7a7ec1164e5d8f7500f8fef810cc/jon-sjolander_avinor_oslo-22-march-2018.pdf

(https://i.ibb.co/wwD2JkQ/fly-CO2.png)

Eller: https://www.nettavisen.no/nyheter/--fly-er-mer-miljovennlig-enn-bil/3019074.html
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: xyzzyonsdag 17. april 2019, klokken 23:39
Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2019, klokken 07:57

[...]
Brukte 1 klasse fly da jeg ikke helt ser hvorfor et fly skal slippe ut så mye mindre selv om en flyr økonomi.
[...]

Utslippene er langt mindre per økonomipassasjer fordi de sitter trangere. Et teoretisk eksempel: På plassen for 12 business-class-passasjerer (2 rader med 3x2) får du plass til 40 økonomi-klassepassasjerer (4 rader med 3 + 4 +3 ).
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Taffelmantorsdag 18. april 2019, klokken 01:05
Enkelt å manipulere resultatet når man "cherrypicker" datagrunnlaget.

Sitat fra: hELgenen
Forskjellen er omtrent 9 ganger mer for fly pr km - enn for diesel
Fikk helt motsatt resultat!

Fly: Økonomiklasse = 0,20 kg/km
Bil: Mercedes diesel = 0,30 kg/km

Hvordan? Jo fordi jeg brukte forbruksdata fra spritmonitor.de istedet for skrytetall fra bilprodusent, og i stedet for å cherrypicker en spesifikk Mercedes E klasse modell med ekstra gode skrytetall, så brukte jeg gjennomsnitt fra alle Mercedes E klasse modeller.

Sitat fra: hELgenen
Et annet poeng er at EN enkel lang flytur slipper ut mer CO2 enn et helt års forbruk på en diesel
Tja.. avhenger av premissene, jeg kan fly 20 turer t/r England hvert år uten å slippe ut mer enn når jeg hadde dieselbil.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Geir Ktorsdag 18. april 2019, klokken 10:22
[quote author=Imagine link=topic=45802.msg796710#msg796710 date=1555520669

Det er ganske mange som liker biler og motor i verden. Det finnes 100-vis av videoer som dette og jeg er en av de som nyter en slik video i ny og ne. Herlig å høre alle bilene akselerere ut fra biltreff.
Elbiler her kan akselerere, men de kan jo ikke gi noen motorglede.
Bare det å høre en flott motor på tomgang er herlig.

https://m.youtube.com/watch?v=YwzgLgD7YIw


At lille Norge har 50% elbilandel i mars 2019 vil ikke gjøre noen forskjell. Det er kun transportmidler og i Norge er det nok mange som er totalt blottet for bilinteresse og motorlyder. Men de finnes i godt antall i Norge også. Og i utlandet er de veldig mange.
Var nylig i London i flere dager og her finnes det en og annen Tesla og en og annen I3, så også en elektrisk Ioniq. Ellers er det jo ingen elbiler å se. Men masse entusiastbiler med grom motor derimot.

Får nesten lyst til å bytte E-tronen tilbake i en Range Rover V8 eller lignende jeg nå etter å ha blitt påminnet hvordan det er i den skikkelige verdenen med skikkelige biler.

Herlig å se at så mange prioriterer stil og vakkert design og flotte biler fremfor såkalte «economy cars».
[/quote]

Jeg har kollegaer med Porscher, samt Tesla. De med Porsche har flere grunner til å kjøpe spesifikt den bilen. De som har kjøpt Tesla, har gjort det mest pga økonomi. Deriblant meg selv.

Nå begynner det å bli så få dieselviler igjen at kanskje de skal få bruke kollektivfeltet. Det er de som betaler bom idag. Mindre i kø, mer miljøvennlig.
Eller
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: OhmPaPatorsdag 18. april 2019, klokken 11:09
Sitat fra: Geir K på torsdag 18. april 2019, klokken 10:22
Nå begynner det å bli så få dieselviler igjen at kanskje de skal få bruke kollektivfeltet. Det er de som betaler bom idag. Mindre i kø, mer miljøvennlig.
Eller
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Osloensistorsdag 18. april 2019, klokken 12:20
De gangene jeg kjører på innfartsårene om morgenen, er det motsatt vei. Jeg har da god oversikt over den stillestående køen på vei inn. Og jeg slutter aldri å forbause meg over at passasjersetet er tomt i ca 19 ut av 20 biler (det kan godt være det sitter noen i baksetet her og der som jeg ikke legger merke til, men hovedtendensen er slående). Hadde man fått til samkjøring i større grad, ville køene vært ikke-eksisterende, uten å legge mer press på et overfylt kollektivsystem.
(Mest sannsynlig ville de stillestående køene vært borte om man fikk ned antall biler med 10-20%)

Så 2+ (evt 3+) er et fint virkemiddel.
Men man burde da latt de som kan kjøre i elbilfeltet, få kjøre der også ved av/påkjøringer, helt tullete å skulle inn i hovedfeltet igjen for noen få meter. Ikke bedrer det trafikkflyten heller.

Men det offentlige har ikke akkurat jobbet så mye med kampanjer for samkjøring at det gjør noe, og nordmenn flest tror jeg ikke tenker over dette alterantivet engang.

Men om valget er 50 min i kø, versus 20 min i kollektivfelt, gitt at man har med noen andre, skulle jeg tro at man ble litt mer interessert i å lete etter potensielle samkjørere. Som så kunne latt bilen stå, eller lettet presset på kollektivsystemet, som i neste omgang kunne fått noen andre til å la bilen stå og ta bussen i stedet.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Rolleptorsdag 18. april 2019, klokken 14:44
Sitat fra: Osloensis på torsdag 18. april 2019, klokken 12:20
Men om valget er 50 min i kø, versus 20 min i kollektivfelt, gitt at man har med noen andre, skulle jeg tro at man ble litt mer interessert i å lete etter potensielle samkjørere. Som så kunne latt bilen stå, eller lettet presset på kollektivsystemet, som i neste omgang kunne fått noen andre til å la bilen stå og ta bussen i stedet.
Ja det er sikkert ingen problemer å finne et par tre mann som syns det er helt greit å være med på alle ærend man tar seg av på vei hjem fra jobben :D
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Geir Ktorsdag 18. april 2019, klokken 16:02
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 18. april 2019, klokken 11:09
Sitat fra: Geir K på torsdag 18. april 2019, klokken 10:22
Nå begynner det å bli så få dieselviler igjen at kanskje de skal få bruke kollektivfeltet. Det er de som betaler bom idag. Mindre i kø, mer miljøvennlig.
Eller
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Gardintorsdag 18. april 2019, klokken 16:41
Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2019, klokken 07:57
Din flyreise:

Av: Oslo (NO), OSL til: Bangkok (TH), BKK, En vei, 1. klasse, ca. 8,700 km, 1 reisende
Beregnet CO2 : 4.9 t

4900 kg / 8700 km = 1,77 kg/km
Dette er kanskje hva Donald Trump kaller alternativ matematikk?

4900 / 8700 = 0,56 i følge min kalkulator.

Dessuten blir det feil å bruke CO2 utslipp for 1. klasse. Det er veldig få som flyr 1. klasse. De aller fleste flyr økonomiklasse. I følge linken din blir CO2 utslippet for Thailandturen 1,6 tonn for økonomiklasse. Regnestykket ditt for fly burde derfor bli:

1600 kg / 8700 km = 0,18 kg/km

Altså omtrent det samme som for å kjøre den samme strekningen med diselbil, akkurat som Espen Hugaas Andersen påpekte.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Taffelmantorsdag 18. april 2019, klokken 21:43
Sitat fra: Osloensis på torsdag 18. april 2019, klokken 12:20
Hadde man fått til samkjøring i større grad, ville køene vært ikke-eksisterende, uten å legge mer press på et overfylt kollektivsystem.

My car is my castle...

Jeg er en av de få, dvs ytterst få, som faktisk samkjører hver eneste arbeidsdag med elbil og kjører i kollektivfeltet med god samvittighet!

Hvis flere hadde gjort det ville køene blitt drastisk redusert. Å tillate elbiler i kollektivfeltet gir en klart bedre utnyttelsesgrad av hver eneste krone som investeres i veibanen, men premisset for at vi kan utnytte veibanen bedre er at vi ikke tilfører en uforholdsmessig ulempe for kollektivtrafikken.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: crasøndag 21. april 2019, klokken 11:02
Sitat fra: Rollep på torsdag 18. april 2019, klokken 14:44
Ja det er sikkert ingen problemer å finne et par tre mann som syns det er helt greit å være med på alle ærend man tar seg av på vei hjem fra jobben :D

Hvos man har ærender hver dag så skjønner jeg at det er vanskelig å finne noen som vil være med, og da er nok alenetur i bil eneste rette transportmåte.

Men det med ærender nå og da er selvsagt også med å gjøre det mindre attraktivt med samkjøring. Er det noen man kjenenr godt kan man sagtens koordinere handleturer, men mangelen på stabilitet/fleksibilitet er jo nettopp det som gjør samkjøring mindre attraktivt. Hva slags ordning skal du ha de tre gangene i måneden hun du sitter på med skal noe annet? Eller motsatt; skal du endre på planene for de to som sitter på enda en gang denne måneden fordi du skal gjøre noe annet? Da kan det fort bli mer attraktivt å kjøre selv, for da er i alle fall transporten alltid tilpasset det du skal gjøre selv.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Burgersøndag 21. april 2019, klokken 14:01
Min erfaring med samkjøring er at man i snitt deler bil 4 dager i uken. Den siste går med på andre ærend, avspassere etc.

Det er greit at alle som er med har egen bil, men ikke ett must dersom det finnes kollektivtransport.
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: Rollepsøndag 21. april 2019, klokken 14:41
Sitat fra: Burger på søndag 21. april 2019, klokken 14:01
Min erfaring med samkjøring er at man i snitt deler bil 4 dager i uken. Den siste går med på andre ærend, avspassere etc.

Det er greit at alle som er med har egen bil, men ikke ett must dersom det finnes kollektivtransport.
Slik kan ikke jeg leve, jeg vil ha full fleksibilitet til å kjøre hvor og når jeg vil 24/7/365
Tittel: Sv: Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt
Skrevet av: ladovsøndag 21. april 2019, klokken 22:42
Sitat fra: Osloensis på torsdag 18. april 2019, klokken 12:20
...
Så 2+ (evt 3+) er et fint virkemiddel.
Men man burde da latt de som kan kjøre i elbilfeltet, få kjøre der også ved av/påkjøringer, helt tullete å skulle inn i hovedfeltet igjen for noen få meter. Ikke bedrer det trafikkflyten heller.

Men det offentlige har ikke akkurat jobbet så mye med kampanjer for samkjøring at det gjør noe, og nordmenn flest tror jeg ikke tenker over dette alterantivet engang.

Men om valget er 50 min i kø, versus 20 min i kollektivfelt, gitt at man har med noen andre, skulle jeg tro at man ble litt mer interessert i å lete etter potensielle samkjørere. Som så kunne latt bilen stå, eller lettet presset på kollektivsystemet, som i neste omgang kunne fått noen andre til å la bilen stå og ta bussen i stedet.

Vi hadde et 3+ felt her før. Håpløse greier, hvis det er vanskelig å finne *en* person å samkjøre med er det minst dobbelt så vanskelig å finne to..


Når jeg en sjelden gang kjører elbil til byn så er jeg mest fristet til å glemme at jeg kjører elbil. Jeg gjør det for sjelden til å lære meg de rare kjøremønstrene, alternative reguleringene osv..