Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: daktari på torsdag 11. april 2019, klokken 12:52

Tittel: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: daktaritorsdag 11. april 2019, klokken 12:52
http://www.bilnytt.no/subscriber/showarticle.aspx?articleid=7193

Det er selvfølgelig EU-bøtene for utslipp over 95 gram CO2 det handler om, og at leverandørene vil lagre opp 0-utslippsbiler til de faktisk tjener mest på å selge dem.


Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: tomrhtirsdag 16. april 2019, klokken 09:18
Gjelder vel i så fall slipp av nye modeller. Med ventelister lange som uvær må det leveres også i 2019.
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: automattirsdag 16. april 2019, klokken 10:29
Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. april 2019, klokken 09:18
Gjelder vel i så fall slipp av nye modeller. Med ventelister lange som uvær må det leveres også i 2019.
Hvorfor det? Så lenge man har begrenset produksjonskapasitet, så er det jo mye lurere å holde igjen biler til over nyttår, slik at de kan tas med i utslippsregnskapet.

At norske kunder og forhandlere står og hyler, fordi de må vente noen måneder ekstra, betyr nok lite.
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: Imaginetirsdag 16. april 2019, klokken 10:53
Er bra for bruktbilprisene på kort sikt, spesielt de mest etterspurte elbilmodellene som det er lang leveringstid på.
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: automattirsdag 16. april 2019, klokken 11:15
Sitat fra: Imagine på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:53
Er bra for bruktbilprisene på kort sikt, spesielt de mest etterspurte elbilmodellene som det er lang leveringstid på.

Samtidig vil Tesla Model 3 dra bruktmarkedet nedover. Særlig når SR+ begynner å rulle ut på norske veier.

Jeg tror dette veier tyngre, og at bruktprisene samlet sett skal ned.


Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: Imaginetirsdag 16. april 2019, klokken 11:43
Sitat fra: automat på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:15
Sitat fra: Imagine på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:53
Er bra for bruktbilprisene på kort sikt, spesielt de mest etterspurte elbilmodellene som det er lang leveringstid på.

Samtidig vil Tesla Model 3 dra bruktmarkedet nedover. Særlig når SR+ begynner å rulle ut på norske veier.

Jeg tror dette veier tyngre, og at bruktprisene samlet sett skal ned.


Jepp. Bruktbilprisene samlet sett skal alltid ned. Spesielt for dieselbiler og bensinbiler med store motorer. Og dersom Model 3 metter Model 3 markedet vil i alle fall Model 3 sine bruktpriser synke. Og andre markeder som vurderer samme bilmodell som kan finne på å velge den samme bilen vil også dras nedover.

Men de bilmodellene som får lenger leveringstid og ingen svekkelse i etterspørsel vil kunne få potensielt kunstig høye bruktbilpriser på kort sikt, til leveringssituasjonene tar seg opp igjen.
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: JorElonsdag 17. april 2019, klokken 18:18
Dette forklarer jo MYE når de skitne konsernene, dessverre har leveringsproblemer...
1.1.2020 har de forurensende, diesel og bensin produsentene, plutselig ordnet opp i leveringsvanskene sine...
Synes jeg hører diverse kommunikasjons-ansvarlige, som forklarer hvilken god jobb de og de ansatte har gjort de siste månedene... :-1:
Gratulerer på forhånd..
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: daktarisøndag 28. april 2019, klokken 22:57
Her har noen regnet bedre på dette en jeg kan:
https://www.dinside.no/motor/bilfabrikkene-kan-fa-co2-boter-pa-320-milliarder/71012544#_ga=2.123354383.543128273.1556478097-1735655543.1556003973

Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: Magnus Hansenlørdag 04. mai 2019, klokken 09:00
Det nye regelverket gjør jo det veldig logisk for bilprodusentene å utsette elbilsalg til neste år. Men det gir også bilprodusentene veldig sterke insentiver på å selge mange elbiler neste år. Noen produsenter vil komme til å få problemer med utslippsgrensen. Er det ikke logisk å forvente at enkelte produsenter vil måtte pushe de få lavutslippsbilene de har veldig hardt? Kanskje til og med med tap mot slutten av 2020 hvis de ligger dårlig an?
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: tomrhlørdag 04. mai 2019, klokken 10:44
Eller at de vil sende «alle» til Norge der de unngår å måtte evt selge med tap?
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: Magnus Hansenlørdag 04. mai 2019, klokken 11:32
Sitat fra: tomrh på lørdag 04. mai 2019, klokken 10:44
Eller at de vil sende «alle» til Norge der de unngår å måtte evt selge med tap?

Spørsmålet er vel om det norske markedet er stort nok? Enkelte produsenter må senke gjennomsnittsforbruket ganske mye. Men jeg har ikke sett noen konkrete tall på dette. Men har forstått det slik at det blir sett på
som en betydelig utfordring for en del produsenter
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: Rollepsøndag 05. mai 2019, klokken 01:17
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 04. mai 2019, klokken 11:32
Sitat fra: tomrh på lørdag 04. mai 2019, klokken 10:44
Eller at de vil sende «alle» til Norge der de unngår å måtte evt selge med tap?

Spørsmålet er vel om det norske markedet er stort nok? Enkelte produsenter må senke gjennomsnittsforbruket ganske mye. Men jeg har ikke sett noen konkrete tall på dette. Men har forstått det slik at det blir sett på
som en betydelig utfordring for en del produsenter
Det vil bli en enorm utfordring, spesielt for de europeiske bilprodusentene som har sitt hovedmarked her. Elbilproduksjonen er mikroskopisk i forhold til totalen og det samme er etterspørselen hvis man ser bort fra det norske minimarkedet. Ikke vil det hjelpe med større etterspørsel heller ettersom man allerede nå sliter med tilgangen på batterier.

Helt uforståelig at EU vil sin egen industri så vondt som det man legger opp til her.
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: emurofmandag 06. mai 2019, klokken 16:22
Sitat fra: Imagine på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:43Og dersom Model 3 metter Model 3 markedet vil i alle fall Model 3 sine bruktpriser synke. Og andre markeder som vurderer samme bilmodell som kan finne på å velge den samme bilen vil også dras nedover.

Det virker som du argumenterer ut ifra at det er et slags statisk "Model 3-marked". Men i realiteten vil folk vurdere ulike alternativer, og hvis det bare er Tesla som klarer å levere innenfor anstendig tid så er det svært sannsynlig at mange som ellers ville vurdert noe annet vil ende opp med nettopp en Model 3.

Ved å være trege med å levere ut biler, gjør andre bilprodusenter at Model 3 vokser.
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: daktarionsdag 08. mai 2019, klokken 22:09
Sitat fra: Rollep på søndag 05. mai 2019, klokken 01:17

Helt uforståelig at EU vil sin egen industri så vondt som det man legger opp til her.
Nei, jeg synes det er fullt forståelig.

EUs politikere prioriterer klima på lang sikt og har forpliktet seg til utslippskutt. Bilutslippene må også med.

Bilindustrien tjener mer enn nok penger men avventer etterspørsel før utvikling. Kundene krever utvikling før etterspørsel.

Eneste EU kan gjøre er å regulere frem en investering hos produsentene når markedet selv ikke fungerer. Her er det regulering med pisk og lite gulrot.
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: 1317142119fredag 10. mai 2019, klokken 08:36
Sitat fra: daktari på onsdag 08. mai 2019, klokken 22:09
Sitat fra: Rollep på søndag 05. mai 2019, klokken 01:17

Helt uforståelig at EU vil sin egen industri så vondt som det man legger opp til her.
Nei, jeg synes det er fullt forståelig.

EUs politikere prioriterer klima på lang sikt og har forpliktet seg til utslippskutt. Bilutslippene må også med.

Bilindustrien tjener mer enn nok penger men avventer etterspørsel før utvikling. Kundene krever utvikling før etterspørsel.

Eneste EU kan gjøre er å regulere frem en investering hos produsentene når markedet selv ikke fungerer. Her er det regulering med pisk og lite gulrot.
Helt enig. Man har prøvd med gulrot, men man ser hvordan det har gått. Bilprodusent etter bilprodusent har jukset med utslippene og drevet kartellvirksomhet for å begrense utviklingen av bedre teknologi.

Når det åpne og frie markedet ikke lenger fungerer, så må myndighetene svinge med pisken i noen omganger slik at bilprodusentene skjønner hvem som bestemmer retningen.
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: Rollepfredag 10. mai 2019, klokken 17:21
Sitat fra: 1317142119 på fredag 10. mai 2019, klokken 08:36
Sitat fra: daktari på onsdag 08. mai 2019, klokken 22:09
Sitat fra: Rollep på søndag 05. mai 2019, klokken 01:17

Helt uforståelig at EU vil sin egen industri så vondt som det man legger opp til her.
Nei, jeg synes det er fullt forståelig.

EUs politikere prioriterer klima på lang sikt og har forpliktet seg til utslippskutt. Bilutslippene må også med.

Bilindustrien tjener mer enn nok penger men avventer etterspørsel før utvikling. Kundene krever utvikling før etterspørsel.

Eneste EU kan gjøre er å regulere frem en investering hos produsentene når markedet selv ikke fungerer. Her er det regulering med pisk og lite gulrot.
Helt enig. Man har prøvd med gulrot, men man ser hvordan det har gått.
Hvilken gulrot?

Det har jo vært pisk så lenge jeg kan huske, en evig strøm av stadig tøffere utslippskrav. Ikke bare helse og miljøskadelige utslipp, men også utslipp av CO2 etterhvert som klimahysteriet utviklet seg.
Tittel: Sv: Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 13. mai 2019, klokken 17:09
Det kan skje mye morsomt i bilmarkadet i 2020.

Dersom regnestykket stemmer, om at  Fiat Chrysler Automobiles trenger å selge 400 000 Tesla i Europa neste år, for å komme ned på 95g/km, så trenger selskapet å hamstre Tesla ganske snart.
Når avgiften er på 95€ pr overskridene gram, så skulle  det bli 2375€ for en bil som slipper ut 120g/km. Det er ikke så rett fram å forstå hvor mye teslaalget vil trekket ned gjennomsnittsforbruet, men hvis salget av en Tesla trekker ned forbruket med f.eks 90g, så skulle den gi 8550€ i avgiftslette.
Man kan lure på om FCA har flere triks for å dra ned forbruket. Hvis man f.eks begynner å importere Fiat 500e til Europa, og den også trekker ned 8550€, så kan den være et supplement.

Kan det være flere fabrikanter som trenger tiltak?
(https://www.jato.com/wp-content/uploads/2019/04/2-1024x699.jpg)

Norge er vel kommet inn i de europeiske kvotene, og når bilprodusentene trenger å dumpe nullutslipsbiler i Europa, kan det bli behov for å dumpe der ladeinfrastrukturen er på plass.