Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Bestilling og levering => Emne startet av: MrBacardi på onsdag 10. april 2019, klokken 13:38

Tittel: Ny Option-code (CH09) relatert til ladeenhet observert. SuC v3, CCS?
Skrevet av: MrBacardionsdag 10. april 2019, klokken 13:38
CH09-koden er observert på nye europeiske S/X i bestilling:

SitatI alla nya beställningar sedan någon vecka tillbaka har det dykt upp en ny optionskod, CH09 för både Model S och X.

CHxx-koderna har med ombordladdaren att göra och har varit olika genom tiderna för exempelvis dubbelladdare i pre-facelift (22kW) CH01. De koderna som gällt för Model S sedan en tid tillbaka nu är CH04 och CH05, vilket är Type2-DC/16,5kW-laddaren.

Nu har alltså Tesla bytt till en ny kod som heter CH09. Det innebär att bilar som byggs i fabriken i nästa batch för Europa kommer att ha någonting ändrat på laddporten. Det borde väl vara så att detta är CCS-uttag på Model S/X vi nu ser? Eller är det bara någon annan mindre ändring för SuC v3?

Model 3 i Europa har som jämförelse koden CH07 och då är det CCS. CH09 är alltså ett högre nummer och något som är nyare. Kanske är det också så att 22kW laddaren hittar tillbaka i kombination med CCS på Model S och X?

Skulle Model S få CCS kan vi nog också räkna med att bakpartiet är ändrat. Finns även en annan ny kod som heter MI04 som inte heller denna ändrats på Model S sedan facelift kom. Pre-facelift (nosecone) har MI00, meda alla facelift Model S har MI01. Nu finns det en kod som heter MI04. Model X har som referens MI03.

Gissning på hög nivå här, men jag skulle inte bli förvånad om det är så att Model S som kommer till Europa i April/Maj har CCS  8-)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=15369

Noen som har ny S/X i bestilling med CH09-koden på sin bil?

Tittel: Sv: Ny Option-code (CH09) relatert til ladeenhet observert. SuC v3, CCS?
Skrevet av: jkirkeboonsdag 10. april 2019, klokken 13:54
Sitat fra: MrBacardi på onsdag 10. april 2019, klokken 13:38
CH09-koden er observert på nye europeiske S/X i bestilling:

SitatI alla nya beställningar sedan någon vecka tillbaka har det dykt upp en ny optionskod, CH09 för både Model S och X.

CHxx-koderna har med ombordladdaren att göra och har varit olika genom tiderna för exempelvis dubbelladdare i pre-facelift (22kW) CH01. De koderna som gällt för Model S sedan en tid tillbaka nu är CH04 och CH05, vilket är Type2-DC/16,5kW-laddaren.

Nu har alltså Tesla bytt till en ny kod som heter CH09. Det innebär att bilar som byggs i fabriken i nästa batch för Europa kommer att ha någonting ändrat på laddporten. Det borde väl vara så att detta är CCS-uttag på Model S/X vi nu ser? Eller är det bara någon annan mindre ändring för SuC v3?

Model 3 i Europa har som jämförelse koden CH07 och då är det CCS. CH09 är alltså ett högre nummer och något som är nyare. Kanske är det också så att 22kW laddaren hittar tillbaka i kombination med CCS på Model S och X?

Skulle Model S få CCS kan vi nog också räkna med att bakpartiet är ändrat. Finns även en annan ny kod som heter MI04 som inte heller denna ändrats på Model S sedan facelift kom. Pre-facelift (nosecone) har MI00, meda alla facelift Model S har MI01. Nu finns det en kod som heter MI04. Model X har som referens MI03.

Gissning på hög nivå här, men jag skulle inte bli förvånad om det är så att Model S som kommer till Europa i April/Maj har CCS  8-)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=15369

Noen som har ny S/X i bestilling med CH09-koden på sin bil?

Jeg tipper det er støtte for full 3-fase lading på 230V IT som kommer. Det ville ihvertfall vært logisk nå som Model 3 har det. Kan godt hende det er samme lader også, dvs. 11kW only.
Tittel: Sv: Ny Option-code (CH09) relatert til ladeenhet observert. SuC v3, CCS?
Skrevet av: Maotorsdag 20. juni 2019, klokken 20:43
Hentet ut ny S100D med den nye koden CH09 i dag. Fortsatt type2-kontakt i bilen, men antakelig er kablingen oppgradert for høyere superladeeffekt ved bruk sammen med CCS-adapteret.

Forsøkte kjapt å plugge i laderen hjemme koblet med 230V "jukse-3fas" og fikk det samme som mine tidligere TMS (31-32 km/t typical ved 30A/231V)