Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 11:44

Tittel: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Nilsernmandag 08. april 2019, klokken 11:44
Det er ganske mange av oss som har opplevd mye rar kundebehandling fra Tesla. Mitt spørsmål er om vi som kjøpere / forbrukere har noen rettigheter som Tesla ikke bryr seg med? Kan Tesla selge en bil som noen har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og så sette opp en annen bil med betydelig forsinkelse av levering? Finnes sikkert også andre eksempler.

Selv bestilte jeg 12 desember med levering i Stavanger. Bilen kom visstnok til Zeebrugge 22 februar. Fikk final invoice 22 februar og etter det har den forsvunnet. Har ringt flere ganger, flest ganger uten å komme gjennom på telefon. Standardsvaret har stor sett vert; du får snart bilen. Snakka med Tesla i dag og fikk vite at "min bil" var solgt til noen andre og at jeg var satt opp med en annen bil, som ennå ikke hadde forlatt fabrikken i San Francisco. Ny antatt levering i midten av mai. Ikke snakk om noen som helst kompensasjon.

Noen som har noen formening, eller har vert i kontakt med forbrukerrådet? Hilsen lettere frustrert  i Stavanger.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Thomas Parslimandag 08. april 2019, klokken 11:52
Har du en avtale om levering, eller bare et estimat?
Med avtalt leveringsdato står du sterkt.

Jeg ville ringt forbrukerrådet -eller kontaktet NAF (hvis du er medlem).
Les litt på denne (den oppsummerer bra): https://advokatsidene.no/rettigheter-ved-forsinkelse-av-nybilkjop/

Hvis du ønsker å heve kjøpet, tipper jeg du står sterkt.
Ønsker du å få bilen levert inne kort tid, må du plage Tesla til det skjer.
Ønsker du kompensasjon/lånebil bør du nok kontakte advokat :(
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Nilsernmandag 08. april 2019, klokken 12:01
Thomas. Har dessverre aldri fått avtale om levering. Det nærmeste er en sms fra 25 februar med estimert leveringsdato 13/3 - 27/3.

Kjernen er vel: Kan Tesla selge en bil som jeg har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og gi meg en ny RN/VIN med omtrent to måneder forsinkelse?

Vet ikke om jeg gidder å  bruke tid på forbrukerråd, men antar at jeg kunne hatt en bra sak.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Thomas Parslimandag 08. april 2019, klokken 12:23
Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 12:01
Thomas. Har dessverre aldri fått avtale om levering. Det nærmeste er en sms fra 25 februar med estimert leveringsdato 13/3 - 27/3.

Da er ikke noen uker uhørt, dessverre.

Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 12:01
Kjernen er vel: Kan Tesla selge en bil som jeg har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og gi meg en ny RN/VIN med omtrent to måneder forsinkelse?

Så lenge du ikke har en kontrakt på en spesiell VIN tror jeg det :(
Du har bestilt en bilmodell -ikke et konkret eksemplar. VIN eller eksemplar er viktig i begrensede produksjoner.

Og Tesla trengte ikke å gi deg VIN før levering (noen dager før, for å ordne forsikring).

Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 12:01
Vet ikke om jeg gidder å  bruke tid på forbrukerråd, men antar at jeg kunne hatt en bra sak.

Ring -det tar kanskje fem minutter og er bra for sjelen: 23 400 500

Og så bør du plage Tesla mer, fungerer ikke telefon får du dra til salgsstedet å kreve hjelp.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Amossmandag 08. april 2019, klokken 12:52
Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 11:44
Kan Tesla selge en bil som noen har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og så sette opp en annen bil med betydelig forsinkelse av levering?

Altså først og fremst: Jeg har full forståelse for din frustrasjon og er helt enig med deg i at du har blitt dårlig behandlet her.

Men, for å presisere det som er sitert over: Nei, Tesla kan ikke bokføre samme bil som solgt to ganger. Så jada, de roter og tuller det til, men de har ikke gjort det "for å oppnå egne salgsmål i kvartalet". Dersom du har betalt inn hele beløpet, så joda, de kan bokføre en høyere kontantbeholdning, men da også mer i "utestående fordringer" da de enda ikke har levert noen bil til deg. Men de kan IKKE bokføre bilen som "solgt" til deg før bilen er levert og alle papirer er i orden.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Nilsernmandag 08. april 2019, klokken 12:55
Har da, som Thomas foreslo, vert i kontakt med forbrukerrådet.
Thomas har helt rett.
Man har ikke krav på noe bortsett fra evt:
- å heve kjøpet
- kompensasjon for utgifter man har hatt

Tesla kan i praksis trikse og mikse akkurat som de vil med kundebiler for å oppnå sine salgsmål. Med tanke på omdømme så er det er annen sak. De skal ikke gjøre altfor mye av slik, som jeg kaller for uredelighet, før det slår tilbake på dem selv.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Ruller3mandag 08. april 2019, klokken 12:56
Jeg har opplevd det samme og fikk en betalingsoppfordring på sms rett før estimert leveringsdato, samt beskjed av en kundebehandler at bilen med mitt VIN-nummer kom til Norge den 24 mars. Så oppdaget jeg at den var registrert på noen andre en uke etterpå. Klage blir sendt inn.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Nilsernmandag 08. april 2019, klokken 13:02
Sitat fra: Ruller3 på mandag 08. april 2019, klokken 12:56
Jeg har opplevd det samme og fikk en betalingsoppfordring på sms rett før estimert leveringsdato, samt beskjed av en kundebehandler at bilen med mitt VIN-nummer kom til Norge den 24 mars. Så oppdaget jeg at den var registrert på noen andre en uke etterpå. Klage blir sendt inn.
Sett gjerne inn oppdatering på hvordan det går med klage eller send med personlig melding :-)
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Thomas Parslimandag 08. april 2019, klokken 13:11
Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 12:55
De skal ikke gjøre altfor mye av slik, som jeg kaller for uredelighet, før det slår tilbake på dem selv.

Og det vet de selv, så du kan nok presse enkeltpersoner i salg/support i din sak. Husk at de fleste hos Tesla egentlig ønsker å gjøre deg fornøyd, men at de drukner i andre henvendelser. Da gjelder det å ikke gi seg, samtidig som man er hyggelig og konstruktiv (jeg anklaget ikke det for noe annet!).

Hyggelig masing er utrolig effektivt :)
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: N0yamandag 08. april 2019, klokken 14:37
Sitat fra: Ruller3 på mandag 08. april 2019, klokken 12:56
Jeg har opplevd det samme og fikk en betalingsoppfordring på sms rett før estimert leveringsdato, samt beskjed av en kundebehandler at bilen med mitt VIN-nummer kom til Norge den 24 mars. Så oppdaget jeg at den var registrert på noen andre en uke etterpå. Klage blir sendt inn.

Hvor sender du inn klage? Akkurat det samme har skjedd med meg.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Nilsernmandag 08. april 2019, klokken 15:09
Dette blir stadig bedre  :D

Bilen jeg hadde fått RN / VIN på ble registrert i Oslo i dag, på en som heter Henrik. Jeg fikk forrige uke vite at jeg var satt opp med ny bil med tidligst levering i midten av mai.

Jeg var i kontakt med Tesla forrige uke og fikk da beskjed om at en annen bil var satt opp på meg. Jeg spurte da om det var en hvilken som helst bil tilgjengelig i Norge, uansett lakk. Jeg kunne hente bilen i hele Sør-Norge. Det var ingen med sort interiør. Og så blir bilen jeg hadde fått RN nummer på registrert i Oslo i dag, 8 april.

Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: ADmandag 08. april 2019, klokken 15:33
Dette blir FOR vilt. Poster svar fra lik tråd, så får de som vil (og selv bare sier "vær tålmodig") bare beskylde meg for spam;

"Jeg ser at en del råd som gies i denne sammenhengen (ofte fra folk med 1000-vis av innlegg (hvor jobber disse?)) er direkte skremmende.

Les kjøpsloven:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27

Avtaleloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1918-05-31-4

Bedrageri: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-15#%C2%A7372


Edit:"§ 385. Svikaktig dobbeltsalg mv.
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som påfører eller utsetter den berettigede for tap ved å disponere over et

a)   formuesgode som en annen har fått, eller mot helt eller delvis betalt vederlag er tilsagt, eiendomsrett eller bruksrett til, eller
b)   gjeldsbrev som helt eller delvis er innfridd."

Og spør en forbrukeradvokat eller forbrukerrådet om hva som evt. IKKE rammes av disse lover (svaret er alt)

etter 1. Å ha bestilt og betalt en vare en IKKE mottar til rimelig (avtalt) avtalt tid, og hvor  i stedet den spesifikke varen (VIN bekrefter) er SOLGT til annen kjøper med full betaling også fra denne. For identisk vare.

Noen må få hodet ut av en viss plass og se hva dette faktisk er. Å bagatellisere overtakelse av en faktisk bestilt og betalt vare til +-500.000 kr. er hårreisende!

Legg til at likviditeten i selskapet er på vei mot elendig*, og så VET hver og en hva de har å gjøre. NÅ!


*Tesla leverer ALLTID bøtter og spann rett før kvartalsslutt for å pynte på kontantbeholdning. Dette VET alle med innsikt i forretningsmodellen. Så følger en periode med dårlig salg og MASSE regninger. Så mange at Musk selv uttalte (til Axios) de var uker fra å gå tom for penger i Juli/August. Siden de er dårligere stilt etter første kvartal i år, er det INGEN grunn til å tro de vil være lengre fra en konkurs i midten av mai. Jeg tenker de er TOM innen da.

Ja, jeg vet det blir bråk nå. Men dette er DINE penger du ikke har mottatt en vare for. Tenk SELV. Ring en advokat og spør. Forbrukerrådet. Ikke ta MITT ord for dette. Sjekk det. Nå i dag. Selv.

Takk. Og nei, jeg er ikke noe troll. Er 50 år, nesten skallet og har levd nok til å se det meste. :-)"
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Nicky777mandag 08. april 2019, klokken 16:45
Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 12:01
Thomas. Har dessverre aldri fått avtale om levering. Det nærmeste er en sms fra 25 februar med estimert leveringsdato 13/3 - 27/3.

Kjernen er vel: Kan Tesla selge en bil som jeg har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og gi meg en ny RN/VIN med omtrent to måneder forsinkelse?

Vet ikke om jeg gidder å  bruke tid på forbrukerråd, men antar at jeg kunne hatt en bra sak.

Jeg betalte bilen for en måned siden og hadde leveringsdato 16. mars, men bilen bestod ikke teknisk kontroll så jeg ble fradelt denne. Jeg har solgt bilen, så jeg står uten bil i en lengre periode her. Har ikke fått noen ny leveringsdato og er nå i uvisshet om når jeg får bil. Til meg snakket forbrukerrådet om rettighetene mine i forhold til heving, men det er jo ikke interessant. Har planlagt dette bilkjøpet lenge nå og det er denne bilen jeg vil ha. Forbrukerrådet mente at jeg måtte ha krav på kompensasjon for denne venteperioden og kanskje også få dekket utgifter til leiebil.

Mens jeg skriver denne mailen kommer jeg igjennom på telefonen til Tesla. Endelig kan de opplyse meg litt om hva som skjer. Det kommer tydeligvis en ny bil til meg (jeg forsikrer meg om at den skal til meg og ikke noen andre. Det bekrefter mannen på telefonen.) Bilen hadde ankommet Norge, men den ernå til fortolling og etter det skal den til detailing i Drammen. Representanten ante ikke hvor lang tid dette ville ta, men sa det ikke var sånn fort gjort. Han mente at et par uker kanskje var et rimelig anslag. Godt å vite at "min Tesla er på vei".

Hva kommer dere til å kreve i kompensasjon fra Tesla for forsinkelsene deres? Hva er rimelig synes dere?
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: hELgenenmandag 08. april 2019, klokken 16:53
2 UKER på klargjøring...
Seriøst?
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Nicky777mandag 08. april 2019, klokken 17:10
Sitat fra: hELgenen på mandag 08. april 2019, klokken 16:53
2 UKER på klargjøring...
Seriøst?
Jeg aner ingenting om hvor lang tid sånt tar. Noen her inne som vet noe om hvor lang tid fortolling og klargjøring av bil tar hos Tesla? Representanten sa at det var ganske variabelt hvor lang tid fortollingen tok og han sa at det var endel som må gjøres med bilen før utlevering. Det er jo også påske i neste uke, så spørs om den blir klar før Skjærtorsdag da...
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Thomas Parslimandag 08. april 2019, klokken 17:20
Sitat fra: hELgenen på mandag 08. april 2019, klokken 16:53
2 UKER på klargjøring...
Seriøst?

Fortolling, kontroll, klargjøring, transport og utdeling.
Kun klargjøringen går vel unna på noen timer hvis de ikke finner feil.

2-3 uker er vel tiden det har tatt med fossilbiler i alle år, så jeg ser ikke helt problemet?
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: hELgenenmandag 08. april 2019, klokken 20:32
En uke fra den står på kaia til den står i butikk er min erfaring. Tesla har jo virkelig dreisen på dette med å få fortgang i akkurat dette. Derfor synes jeg 2 uker var drøyt. Men er det lang transport inne i bildet kan det jo ta tid.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Fossilbilmandag 08. april 2019, klokken 21:08
Selve innfortollingen tar 5-10 Minutter og gjøres helt elektronisk via Tesla sin logistikkparner i Norge (Greencarrier mener jeg det er)
Men ja. 5-10 Virkedager fra ankomst kai er nok ikke helt urimelig enten det er Batteri eller fossibil.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: joramandag 08. april 2019, klokken 22:53
Jeg snakket med Tesla i dag angående kompensasjon for at de ikke er villige til å holde det de lover angående levering og at de tviholder på kjøpesummen mot min vilje. Det er 7 uker siden jeg betalte inn hele kjøpesummen (hadde avtalt leveringsdato 25. februar, bekreftet via epost og telefon), og 5 uker siden Tesla delivery la inn en forespørsel for tilbakeføring av pengene etter at jeg krevde dette da de ikke kunne gi meg ny dato. Jeg ble lovet at beløpet skulle komme på konto innen 4 uker, noe som jeg anser som usaklig lenge.

I dag prøvde de seg på nytt og sa at dette kunne ta opp til 8 uker. Jeg har lest her på forumet flere som avbestiller og får igjen pengene innen en uke. Jeg følger derfor at de bare finner opp et antall uker som dekker inn det interne estimatet de har på levering så de slipper å betale tilbake. Jeg synes dette er et varselsignal med tanke på likviditeten til selskapet og er ikke veldig komfortabel med denne risikoen jeg er påtvunget. Elon Musk uttalte at selskapet bare var uker unna konkurs i høst, men de klarte å snu resultatene i positiv retning i Q3 og Q4. I Q1 så er det forventet å være dårlig, så det er en reel risiko for oss som har betalt og ikke fått bil. Ufattelig at de man prater til over telefonen ikke tar slike saker alvorlig og ordner opp i det med en gang. De har ingen ting å komme med og ønsker bare å avslutte samtalen. Dette er 4 gangen jeg ringer og spør hvor pengene mine er, uten et konkret svar. Hva gjør man når det ikke hjelper å prate med de? Jeg har gitt opp håpet for at bilen kommer i nærmeste fremtid da de i dag ikke kunne si annet enn at GPS var avslått. De vet helt sikkert hvilken havn bilen er på vei til, men kommenterte ikke det, så da er den nok langt unna.

Videre sa de at krav om kompensasjon måtte sendes inn på epost deliveryNO@tesla.com, så skulle de sende det videre. Jeg kommer til å skrive en epost med advokathjelp i familien, men spørsmålet er om eposten blir lest. Jeg har tidligere skrevet til adressen, uten å fått svar. Drømmen om en Tesla er ikke annet enn et mareritt så langt. Om noen har råd for hva jeg kan kreve, så er jeg takknemlig. 7 uker som sannsynligvis blir til minimum 8-12 uker her i Trondheim. Hva kan jeg kreve for risiko og tapt fortjeneste på sparepengene mine? Kan jeg kreve noe for forsinket levering? Final invoice har VIN nummer og jeg har leveringsavtale på epost, samt telefonlogg av innkommende anrop fra Tesla da leveringstidspunkt ble avtalt.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: ADmandag 08. april 2019, klokken 23:24
Med så gjentagende elendig, skremmende og forkastelig oppførsel har jeg bare et råd å gi; kontakt E24 på tips@e24.no  Den "vanlige" kanalen har jo overhodet ikke ført frem. Og advokattilnærmingen vil ta tid. Dårlig presse er de nødt til å reagere på. Overfor alle i denne situasjonen.

Forbrukere skal ikke finne seg i slik oppførsel fra noe selskap. Det skal jo for søren IKKE være slik som dette!  E24 er kjent for å være på den negative siden i dekningen av Tesla, og det tenker jeg noen virkelig har grunn til å benytte seg av når det er så ille.

Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: bnomandag 08. april 2019, klokken 23:52
@AD kan ikke bli mer enig i det du fremfører
Hadde overlevering 6.3. Vi godtok ikke bilen. Den var betalt 5.6.
De sa da at det ville ta 6 uker å få pengene tilbake. Da etter 3 år venting brøt helvete løs fra min side overfor dette dritt selskapet Tesla. Forlangte tilbakebetaling promte. Tok meg 3 mail og truet med å ta midlertidig forføyning pant i bil tilsvarende vetdi gjennom namsmann. Videre at neste telefon ville bli til pressen. Pengene kom på konto etter kort tid noen dager. Å ha 530000,- utestående hos Tesla er noe jeg mistet natte søvnen av.
De følger ikke forskrift eller lov. Om det blir Tesla på meg er jeg usikker på. Men sikkert er det at jeg aldri noen gang betaler up front.
Det er noen her inne som bagatelliserer og dette er i mine øyne farlig lek med økonomien. Vil ikke gi noen karakteristikk på disse individene.

Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: trykkertortirsdag 09. april 2019, klokken 07:40
Noen som har betalt abonnement for Bergens Avisen?

"Rune raser mot Tesla:
Har ventet i tre på på bilen: - De som bestilte for en måned siden har fått sin."

https://www.ba.no/nyhet/bil/bergen/har-ventet-pa-teslaen-i-tre-ar-de-som-bestilte-for-en-maned-siden-har-fatt-den/s/5-8-1026082 (https://www.ba.no/nyhet/bil/bergen/har-ventet-pa-teslaen-i-tre-ar-de-som-bestilte-for-en-maned-siden-har-fatt-den/s/5-8-1026082)
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: daktaritirsdag 09. april 2019, klokken 08:34
For de som solgte gamlebilen pga. avtalt leveringsdato og nå står uten er det naturlig å kreve kompensasjon for leiebil/alternativ transport. Litt sent å be om en lånebil nå kanskje... Kan også kreve renter på utestående beløp, men det er jo småtteri på så kort tid. Det realistiske å motta som kompensasjon er kanskje en Tesla Wall Connector eller en ekstra UMC. Tidligere servicepakke ble gitt en del.

Råd er skriftlig kommunikasjon, saklig, høflig med frist på 10 dager til å svare, løses som et forlik. Trusler med advokat/presse fører oftest til advokat fra Tesla og da står man i stampe.

Jeg tror ikke de er i likviditetsskvis, de driver ikke oppblåsing salg. Tallene fra kvartalet viser antall leverte biler og antall produserte, ikke solgte. De har også satt en vill leveringsrekord i Norge, så ikke rart det krasjer for noen, selv om det er kjipt for dem det treffer.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: bnotirsdag 09. april 2019, klokken 09:37
Ja, kan underskrive på at det er kjipt.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: joratirsdag 09. april 2019, klokken 09:44
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:34
For de som solgte gamlebilen pga. avtalt leveringsdato og nå står uten er det naturlig å kreve kompensasjon for leiebil/alternativ transport. Litt sent å be om en lånebil nå kanskje... Kan også kreve renter på utestående beløp, men det er jo småtteri på så kort tid. Det realistiske å motta som kompensasjon er kanskje en Tesla Wall Connector eller en ekstra UMC. Tidligere servicepakke ble gitt en del.

Råd er skriftlig kommunikasjon, saklig, høflig med frist på 10 dager til å svare, løses som et forlik. Trusler med advokat/presse fører oftest til advokat fra Tesla og da står man i stampe.

Jeg tror ikke de er i likviditetsskvis, de driver ikke oppblåsing salg. Tallene fra kvartalet viser antall leverte biler og antall produserte, ikke solgte. De har også satt en vill leveringsrekord i Norge, så ikke rart det krasjer for noen, selv om det er kjipt for dem det treffer.
gi meg en god grunn til å ikke betale tilbake kjøpesummen når de ikke kan levere bilen. Jeg nevne ikke det at de i tillegg truet med at om de la inn tilbakebetalingen i systemet sitt og jeg ikke hadde fått de tilbake ved levering, så måtte jeg betale inn hele summen igjen, altså dobbelt opp. Ble fortalt dette flere ganger. De gjør alt for å ikke betale tilbake.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: daktaritirsdag 09. april 2019, klokken 11:48
Sitat fra: jora på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:44
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:34
For de som solgte gamlebilen pga. avtalt leveringsdato og nå står uten er det naturlig å kreve kompensasjon for leiebil/alternativ transport. Litt sent å be om en lånebil nå kanskje... Kan også kreve renter på utestående beløp, men det er jo småtteri på så kort tid. Det realistiske å motta som kompensasjon er kanskje en Tesla Wall Connector eller en ekstra UMC. Tidligere servicepakke ble gitt en del.

Råd er skriftlig kommunikasjon, saklig, høflig med frist på 10 dager til å svare, løses som et forlik. Trusler med advokat/presse fører oftest til advokat fra Tesla og da står man i stampe.

Jeg tror ikke de er i likviditetsskvis, de driver ikke oppblåsing salg. Tallene fra kvartalet viser antall leverte biler og antall produserte, ikke solgte. De har også satt en vill leveringsrekord i Norge, så ikke rart det krasjer for noen, selv om det er kjipt for dem det treffer.
gi meg en god grunn til å ikke betale tilbake kjøpesummen når de ikke kan levere bilen. Jeg nevne ikke det at de i tillegg truet med at om de la inn tilbakebetalingen i systemet sitt og jeg ikke hadde fått de tilbake ved levering, så måtte jeg betale inn hele summen igjen, altså dobbelt opp. Ble fortalt dette flere ganger. De gjør alt for å ikke betale tilbake.
Såvidt jeg vet gjøres overføring av penger fra NL. Men jeg fikk refundert Model 3 depositumet i løpet av en uke og utgifter til bensin på lånebil samme korte tiden. Noen ganger går det raskt. Er køen lang tar det lenger tid?
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: infafftirsdag 09. april 2019, klokken 12:11
Ringte kundeservice i dag, kom gjennom på 30 sekund! Kundebehandler satt i Amsterdam. Tesla skulle komme med en offentlig uttalelse om leveringstullet i dag. På spørsmål om hva planen var overfor de som hadde fått utleveringsdsto, og møtt opp kun for å få beskjed om at wups - bilen din er solgt til noen andre - kunne de melde at de har  «vurdert» å gi ut lånebiler!  :laugh: sjukehus. Vi skulle få bil i midten av mai.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: joratirsdag 09. april 2019, klokken 12:43
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. april 2019, klokken 11:48
Sitat fra: jora på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:44
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:34
For de som solgte gamlebilen pga. avtalt leveringsdato og nå står uten er det naturlig å kreve kompensasjon for leiebil/alternativ transport. Litt sent å be om en lånebil nå kanskje... Kan også kreve renter på utestående beløp, men det er jo småtteri på så kort tid. Det realistiske å motta som kompensasjon er kanskje en Tesla Wall Connector eller en ekstra UMC. Tidligere servicepakke ble gitt en del.

Råd er skriftlig kommunikasjon, saklig, høflig med frist på 10 dager til å svare, løses som et forlik. Trusler med advokat/presse fører oftest til advokat fra Tesla og da står man i stampe.

Jeg tror ikke de er i likviditetsskvis, de driver ikke oppblåsing salg. Tallene fra kvartalet viser antall leverte biler og antall produserte, ikke solgte. De har også satt en vill leveringsrekord i Norge, så ikke rart det krasjer for noen, selv om det er kjipt for dem det treffer.
gi meg en god grunn til å ikke betale tilbake kjøpesummen når de ikke kan levere bilen. Jeg nevne ikke det at de i tillegg truet med at om de la inn tilbakebetalingen i systemet sitt og jeg ikke hadde fått de tilbake ved levering, så måtte jeg betale inn hele summen igjen, altså dobbelt opp. Ble fortalt dette flere ganger. De gjør alt for å ikke betale tilbake.
Såvidt jeg vet gjøres overføring av penger fra NL. Men jeg fikk refundert Model 3 depositumet i løpet av en uke og utgifter til bensin på lånebil samme korte tiden. Noen ganger går det raskt. Er køen lang tar det lenger tid?
hvem har du snakket med? Jeg har ringt delivery 4 ganger og purret med forskjellige kundebehandlere hver gang. Jeg har også sendt mail uten svar. Det har tatt over 5 uker!
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Giljarhustirsdag 09. april 2019, klokken 18:21
Der har vi det...floskler og svada. For en gjeng.
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-vi-beklager/70964995
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 09. april 2019, klokken 18:35
Sitat fra: Giljarhus på tirsdag 09. april 2019, klokken 18:21
Der har vi det...floskler og svada. For en gjeng.
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-vi-beklager/70964995

Konkurranse: Hvor gammel er kommunikasjonssjefen...
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: daktaritirsdag 09. april 2019, klokken 19:22
Sitat fra: jora på tirsdag 09. april 2019, klokken 12:43
hvem har du snakket med? Jeg har ringt delivery 4 ganger og purret med forskjellige kundebehandlere hver gang. Jeg har også sendt mail uten svar. Det har tatt over 5 uker!
Min sak var ikke relatert til bestilling av 3 men eksempel på at de ikke bevisst jukser.

Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: daktaritirsdag 09. april 2019, klokken 19:28
Sitat kommunikasjonssjefen, hva mer kan man be om når det nå har gått skeis?

SitatDe prøver å få kontakt med alle kundene som er rammet.

– Vi ønsker å komme i kontakt med disse kundene, for å starte en dialog. Vi er klar over et par kunder som har allerede har solgt bilen sin i påvente av utlevering i mars. Vi ønsker å prøve å finne løsninger som bedrer situasjonen.

Flere av kundene er allerede kontaktet, men det gjenstår fortsatt noen, forteller Roland, som sier at de vil prøve å skreddersy eventuelle løsninger.

– Hva løsningen vil bestå av vil avhenge av kundenes sak og behov. Men vi ønsker å gjøre alle så fornøyde som mulig.

Det hadde vært interessant hvis pressen faktisk fant tall på hvor mange som er misfornøyde. Såvidt man leser på forumet her er det like mange sure Kona, Leaf 2, I-pace og etron-eiere som for Model 3, men Model 3 har solgt mye mer. Det hadde vært interessant med litt skikkelig statistikk.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: magnetictirsdag 09. april 2019, klokken 20:00
burde fått fyken. Virker som kommunikasjonssjefen har lært opp de ansatte til å ha minst mulig kommunikasjon med kunder. Mailer man dem , så får man ingen svar, og ringer man dem så ringer de ikke tilbake , når de sier på telefonen at de skal ringe tilbake. etter de skal sjekke opp saken.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: infafftirsdag 09. april 2019, klokken 22:36
Haha, det eneste vi fikk beskjed om da vi ble «kontaktet» var at Tesla skulle komme med en uttalelse i løpet av dagen hvor de forklarer hva som har skjedd, men dette var jo bare ren svada. Skjerpe seg. Håper de er bedre på å lage bil enn å drive med informasjonsflyt. Spent på hva denne løsningen de har å komme med! En unnskyldning og en eske med kong Haakon? Djises.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 10. april 2019, klokken 09:38
Sitat fra: arthur på tirsdag 09. april 2019, klokken 18:47
28 år gammel og bor i Oslo, og hva så?

https://www.dn.no/30under30/unge-talenter/pr/drittunge-gjor-kometkarriere/1-1-5412262

Et gammelt jungeord sier at frem til fylte 30 tenker du "stor sett på deg selv", etter 30 begynner du å tenke på andres ve og vell. Tror det forsatt gjelder...
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: perafonsdag 10. april 2019, klokken 15:36
I min frustrasjon legger jeg ut denne:

Etter omsider å ha mottatt bilen oppdaget jeg raskt noen kvalitetsproblemer med bilen (Skjev påsetting av glasstak og dårlig lakkering) og for en uke siden en ulyd (skrapelyd) på venstre side som har blitt mer og mer påtagelig. Har kun kjørt rundt 100 mil.
Jeg ringte så servicesenteret og ble positivt overrasket over at et mobilt service-team kunne se på bilen allerede etter få dager, dvs i dag. Adresse og ca tidspunkt mellom 11 og 14 ble oppgitt.
Pga litt heavy logistikk på hjemmebane tar jeg normalt kollektivt til jobb, men i dag tok jeg naturligvis bilen.

Kl 15 tok jeg kontakt med Tesla da ingen servicebil eller telefon hadde dukket opp. Da får jeg beskjed av en relativt likegyldig dame at det mobile service teamet er ferdig på jobb kl 15 og jeg må avtale ny time. Nå er det imidlertid lang ventetid men jeg kan besøke et serviceverksted. Der er det også ventetid og de kan ikke love noe når de kan se på bilen.

Skjønner de har mye å gjøre men snakk om lite respekt for kunden. Fra å være Tesla fan (har tidligere hatt en S, begynner jeg å bli mektig lei.

Sorry Tesla! Dette holder ikke!
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 10. april 2019, klokken 16:08
Sitat fra: peraf på onsdag 10. april 2019, klokken 15:36
I min frustrasjon legger jeg ut denne:

Etter omsider å ha mottatt bilen oppdaget jeg raskt noen kvalitetsproblemer med bilen (Skjev påsetting av glasstak og dårlig lakkering) og for en uke siden en ulyd (skrapelyd) på venstre side som har blitt mer og mer påtagelig. Har kun kjørt rundt 100 mil.
Jeg ringte så servicesenteret og ble positivt overrasket over at et mobilt service-team kunne se på bilen allerede etter få dager, dvs i dag. Adresse og ca tidspunkt mellom 11 og 14 ble oppgitt.
Pga litt heavy logistikk på hjemmebane tar jeg normalt kollektivt til jobb, men i dag tok jeg naturligvis bilen.

Kl 15 tok jeg kontakt med Tesla da ingen servicebil eller telefon hadde dukket opp. Da får jeg beskjed av en relativt likegyldig dame at det mobile service teamet er ferdig på jobb kl 15 og jeg må avtale ny time. Nå er det imidlertid lang ventetid men jeg kan besøke et serviceverksted. Der er det også ventetid og de kan ikke love noe når de kan se på bilen.

Skjønner de har mye å gjøre men snakk om lite respekt for kunden. Fra å være Tesla fan (har tidligere hatt en S, begynner jeg å bli mektig lei.

Sorry Tesla! Dette holder ikke!

Er vel det som er problemet, levert masse model 3 da sier sjøl at service delen som allerede var overkjørt før model 3 kom, sliter enda mere, tenker var lettere å være tesla eier før når noen få hadde model x eller s.
Men er samme greia i andre bransjer og, elektrikere som sier de skal komme, tar fri fra jobb og venter men ingen elektriker kommer eller sier ifra.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: DagfinnNonsdag 10. april 2019, klokken 16:33
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 10. april 2019, klokken 16:08
Men er samme greia i andre bransjer og, elektrikere som sier de skal komme, tar fri fra jobb og venter men ingen elektriker kommer eller sier ifra.
Nei - nei. Kun Tesla som ikke holder hva de lover......
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: hELgenenonsdag 10. april 2019, klokken 16:39
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 10. april 2019, klokken 16:33
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 10. april 2019, klokken 16:08
Men er samme greia i andre bransjer og, elektrikere som sier de skal komme, tar fri fra jobb og venter men ingen elektriker kommer eller sier ifra.
Nei - nei. Kun Tesla som ikke holder hva de lover......

Takk. Det vet vi det
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Tellusonsdag 10. april 2019, klokken 16:46
Driver Tesla og selger samme bil flere ganger ? Løsningen er enkel. Ikke betal før bilen er registrert på deg. Dette er vanlig praksis de gangene jeg har handlet bil i hvert fall. Har dog tilgode å kjøpe bil av Tesla.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Svolaronsdag 10. april 2019, klokken 20:03

Er det noen som har fått bil denne uken?
Jeg sitter i samme båt med betalt bil, men hører ingenting og vet ingenting.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: bnoonsdag 10. april 2019, klokken 21:39
Sitat fra: Tellus på onsdag 10. april 2019, klokken 16:46
Driver Tesla og selger samme bil flere ganger ? Løsningen er enkel. Ikke betal før bilen er registrert på deg. Dette er vanlig praksis de gangene jeg har handlet bil i hvert fall. Har dog tilgode å kjøpe bil av Tesla.
Slik skal det gjøres. Aldri up front ............
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: skysurfertorsdag 11. april 2019, klokken 12:55
Er det noen som opplevde at bilen ble gitt til noen andre som har hørt noe fra Tesla med tanke på at de skulle kontakte de berørte og forsøke å finne løsninger (som tatt ut fra svadagenerator.no)?
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: rsombytorsdag 11. april 2019, klokken 13:05
Sitat fra: peraf på onsdag 10. april 2019, klokken 15:36
I min frustrasjon legger jeg ut denne:

Etter omsider å ha mottatt bilen oppdaget jeg raskt noen kvalitetsproblemer med bilen (Skjev påsetting av glasstak og dårlig lakkering) og for en uke siden en ulyd (skrapelyd) på venstre side som har blitt mer og mer påtagelig. Har kun kjørt rundt 100 mil.
Jeg ringte så servicesenteret og ble positivt overrasket over at et mobilt service-team kunne se på bilen allerede etter få dager, dvs i dag. Adresse og ca tidspunkt mellom 11 og 14 ble oppgitt.
Pga litt heavy logistikk på hjemmebane tar jeg normalt kollektivt til jobb, men i dag tok jeg naturligvis bilen.

Kl 15 tok jeg kontakt med Tesla da ingen servicebil eller telefon hadde dukket opp. Da får jeg beskjed av en relativt likegyldig dame at det mobile service teamet er ferdig på jobb kl 15 og jeg må avtale ny time. Nå er det imidlertid lang ventetid men jeg kan besøke et serviceverksted. Der er det også ventetid og de kan ikke love noe når de kan se på bilen.

Skjønner de har mye å gjøre men snakk om lite respekt for kunden. Fra å være Tesla fan (har tidligere hatt en S, begynner jeg å bli mektig lei.

Sorry Tesla! Dette holder ikke!

Kan du ikke levere den tilbake da?
Folk bør være nøye med å sjekke bilen ved utlevering. Jeg tok ut en S for noen år siden hvor overlevering lovte at "dette er ikke noe problem å fikse, ta det med service etterpå" og når jeg kom til service etterpå så påsto de hardnakket at det var innefor toleransegrensene og ikke noe de fikset (panelgaps på 5-8mm flere steder). Nektet plent å fikse noe.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Ruller3torsdag 11. april 2019, klokken 13:21
Sitat fra: meiniac på torsdag 11. april 2019, klokken 12:55
Er det noen som opplevde at bilen ble gitt til noen andre som har hørt noe fra Tesla med tanke på at de skulle kontakte de berørte og forsøke å finne løsninger (som tatt ut fra svadagenerator.no)?

Nei. Og har heller ikke fått svar på mail som jeg sendte for en stund tilbake. Det er synd utvalget av slike biler er lite, for jeg har veldig lyst til å kansellere. Kundebehandlingen har vært så dårlig at det hele er komisk. Samtidig kommer kommunikasjonsjefen ut av hiet og prater svada fra ende til annen.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: jsa061torsdag 11. april 2019, klokken 13:36
Sitat fra: meiniac på torsdag 11. april 2019, klokken 12:55
Er det noen som opplevde at bilen ble gitt til noen andre som har hørt noe fra Tesla med tanke på at de skulle kontakte de berørte og forsøke å finne løsninger (som tatt ut fra svadagenerator.no)?
Er tydeligvis ikke alle som er blitt kontaktet ennå. Selv venter jeg fremdeles i spenning!
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Linkatorsdag 11. april 2019, klokken 13:59
Sitat fra: jsa061 på torsdag 11. april 2019, klokken 13:36
Sitat fra: meiniac på torsdag 11. april 2019, klokken 12:55
Er det noen som opplevde at bilen ble gitt til noen andre som har hørt noe fra Tesla med tanke på at de skulle kontakte de berørte og forsøke å finne løsninger (som tatt ut fra svadagenerator.no)?
Er tydeligvis ikke alle som er blitt kontaktet ennå. Selv venter jeg fremdeles i spenning!

Ikke hørt et kvekk, og sendte epost på mandag og spurte om de i det minste kunne si om det er snakk om april, mai eller juni leveranse nå. Skulle liksom til Legoland 1.mai-ish helgen, men blir vrient uten bil potensielt. (Nåværende bil forsvinner i påsken om alt går etter det jeg trodde var en god plan...)
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Statortorsdag 11. april 2019, klokken 15:09
Ingen svar her heller.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Nicky777torsdag 11. april 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Line K på torsdag 11. april 2019, klokken 13:59
Sitat fra: jsa061 på torsdag 11. april 2019, klokken 13:36
Sitat fra: meiniac på torsdag 11. april 2019, klokken 12:55
Er det noen som opplevde at bilen ble gitt til noen andre som har hørt noe fra Tesla med tanke på at de skulle kontakte de berørte og forsøke å finne løsninger (som tatt ut fra svadagenerator.no)?
Er tydeligvis ikke alle som er blitt kontaktet ennå. Selv venter jeg fremdeles i spenning!

Ikke hørt et kvekk, og sendte epost på mandag og spurte om de i det minste kunne si om det er snakk om april, mai eller juni leveranse nå. Skulle liksom til Legoland 1.mai-ish helgen, men blir vrient uten bil potensielt. (Nåværende bil forsvinner i påsken om alt går etter det jeg trodde var en god plan...)

Betalte for fem uker siden og solgte bilen for tre uker siden. Har ikke hørt noen ting om lånebil og har ingen konkret leveringsdato. Det sies fra Tesla (ved å ringe dem) at bilen min er i Norge nå, men aner ikke om jeg kan stole på dette.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Statorfredag 12. april 2019, klokken 09:24
Er det noen av dere som "mistet" bil som har fått ny dato for levering?
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: jorafredag 12. april 2019, klokken 10:12
Sitat fra: Nicky777 på torsdag 11. april 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Line K på torsdag 11. april 2019, klokken 13:59
Sitat fra: jsa061 på torsdag 11. april 2019, klokken 13:36
Sitat fra: meiniac på torsdag 11. april 2019, klokken 12:55
Er det noen som opplevde at bilen ble gitt til noen andre som har hørt noe fra Tesla med tanke på at de skulle kontakte de berørte og forsøke å finne løsninger (som tatt ut fra svadagenerator.no)?
Er tydeligvis ikke alle som er blitt kontaktet ennå. Selv venter jeg fremdeles i spenning!

Ikke hørt et kvekk, og sendte epost på mandag og spurte om de i det minste kunne si om det er snakk om april, mai eller juni leveranse nå. Skulle liksom til Legoland 1.mai-ish helgen, men blir vrient uten bil potensielt. (Nåværende bil forsvinner i påsken om alt går etter det jeg trodde var en god plan...)

Betalte for fem uker siden og solgte bilen for tre uker siden. Har ikke hørt noen ting om lånebil og har ingen konkret leveringsdato. Det sies fra Tesla (ved å ringe dem) at bilen min er i Norge nå, men aner ikke om jeg kan stole på dette.
Jeg har heller ikke hørt noen ting. Straks 8 uker siden jeg betalte og 7 uker siden jeg skulle ha levering. Jeg har siden telefon med kansellert levering krevd pengene tilbakeført, men ennå ikke fått de. Jeg sendte et juridisk brev i går med krav om kompensasjon for ufrivillig kreditt. Får se om de leser e-post denne gangen.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: joramandag 15. april 2019, klokken 20:17
Jeg ble oppringt av Tesla Delivery i dag kl. 15.40. De ville spørre meg noen spørsmål ettersom at min bil var forsinket. Spørsmålene var:

1.   Om jeg hadde solgt bilen og hadde behov for transport. Det har jeg ikke.
2.   Om jeg kunne tenke meg en annen konfigurasjon som de hadde tilgjengelig for utlevering i Trondheim. Jeg har ventet så lenge på min konfigurasjon nå at det vil jeg ikke.
3.   Om jeg hadde skaffet meg vegglader. Ja, det har jeg.
4.   Om jeg kunne tenke meg noe av tilbehøret i Tesla Shop. Nei, jeg har allerede kjøpt inn all weather mats derfra til jeg skulle ha utlevering. Om de kunne tilby hengerfeste og eventuelt informasjon angående dette da det er bekreftet fra flere hold, så kunne jeg være interessert i det. Dette skulle han sjekke opp.

Jeg spurte deretter om han hadde lest det juridiske brevet jeg sendte på torsdag med krav om kompensasjon for usikret og ufrivillig kreditt i 8 uker (som bør gi kompensasjon utover prisreduksjonen de lanserte i helgen på 7000 på min konfigurasjon), noe han ikke hadde. Jeg fortalte at jeg var lite fornøyd med prosessen og at lovnaden om å tilbakeføre full betaling til min konto ennå ikke var oppfylt etter at dette ble avtalt for 6 uker siden. I tillegg lurte jeg på hvor bilen var, noe han ikke viste. Jeg spurte om han i det minste måtte vite hvilken havn bilen har seilt fra, og om jeg i heletatt hadde et VIN nummer. Det viste seg at jeg ikke hadde det, noe som er stikk i strid med det jeg har blitt fortalt de siste tre ukene med kontakt. Da har den vært på båt og utenfor GPS rekkevidde. Han skulle sjekke opp hengerfeste og brevet mitt og deretter ringe tilbake. Jeg var skeptisk og ville at han skulle gi meg en konkret dag og tidspunkt, helst så fort som mulig, da dette var første telefon jeg har fått fra Tesla siden de kansellerte utleveringen min for 7 uker siden. Han skulle ringe meg tilbake i løpet av dagen.

En time senere ringte han med følgende å fortelle. Han kunne gi meg en annen konfigurasjon enn min bestilling (som er LR AWD med hvit lakk) noe jeg allerede hadde avslått i den første samtalen, og han viste ikke noe om hengerfeste. Det var alt. Jeg spurte da om han hadde lest brevet mitt som nevnt i den første samtalen, men dette hadde han ikke gjort. Han sa så at han ikke fant ordre på tilbakeføring av pengene og heller ikke noe om det i loggen. Han kunne legge inn en ordre, men det kunne igjen ta opp til 30 dager og om de ikke var mottatt ved levering så måtte jeg betale to ganger. Da klikket det for meg. Jeg har kontaktet de 5 ganger over de siste 6 ukene primært for å få tilbakeført sparepengene mine da de ikke har kunnet gi meg dato. Jeg har tydeligvis blitt løyet for om status på bil og penger hele veien. Jeg har gått rundt med en klump i halsen i 7 uker da jeg har vært ukomfortabel med risikoen jeg tar ved at de sitter på pengene mine. Jeg har ikke hørt et pip før nå. Hvordan kan jeg stole på noe av det Tesla sier?

Jeg gjentok at jeg ville ha pengene tilbake og jeg ville snakke med noen som faktisk kunne gjøre noe. Jeg foreslo at han personlig burde ta denne saken videre til noen med myndighet til å foreta seg noe, da det er soleklart at de har en kunde som ikke får hjelp, men dette var vist vanskelig. Det måtte delivery teamet som leser epost ta seg av ettersom jeg hadde sendt mail. Jeg spurte om denne delen av teamet faktisk kan hjelpe meg og om ikke han kunne ta kontakt med dette teamet direkte så jeg kunne få snakke med dem. Det kunne han ikke. Han satt i Amsterdam og hadde ikke myndighet til å gjøre noe med pris eller levering. Kun tilby oppgraderinger eller andre konfigurasjoner som er tilgjengelige. Siden jeg har bestilt hvit, så mente han jeg ikke vil få bil før neste båtlast i april/mai.
Jeg ville ikke at han bare skulle legge på nok en gang for så å glemme meg siden jeg ikke oppfylte kriteriene for hva han kunne kompensere meg med. Da sa han at han ville følge opp saken de neste dagene. Nå skal jeg altså vente på at noen leser min e-post fra delivery teamet i Oslo, og de leser vist ifølge ham e-post daglig. I min tidligere¬¬ erfaring med e-post (8. mars) fikk jeg ikke noe svar. Jeg er altså like langt etter å endelig bli oppringt av Tesla. Ingen bil, ingen vin, ingen dato, ingen sparepenger, ingen kompensasjon og ingen kontaktperson med myndighet til å hjelpe meg. Kun en lovnad om at saken skal følges opp av en som ikke har myndighet til å gjøre noe. Jeg føler meg helt fortapt etter alle løgnene jeg har blitt servert over telefonen. Om noen fra Tesla leser dette, vær så snill å hjelp meg.

Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Geir Kmandag 15. april 2019, klokken 20:32
Utrolig kjedelig å lese dette. Og dessverre ikke voksne nok til å rydde opp på en rask måte økonomisk.

Jeg opplevde det motsatte, ble lovet levering medio Mars, men fikk i feb.  Hvor de etter ca en uke med levering i Norge av Model 3 senket prisen med kr 25000/- 

Tok kontakt med de og ble lovet FSD. Noe de gikk bort fra.

Har skrevet en Mail til de om etikk, og om avtaler. Og hvordan de oppfylles og opprettholdes.

Avbestille og rebestille er ikke hvordan jeg er vant til business. Men at de klarer å drive etter norske lover er minste minimum.

Uansett, kan jeg skrive under på at bilen er bra. Det andre fikser seg, og lar meg ikke irritere over det. Men det ville jeg gjort hvis jeg var i ditt tilfelle.

Så her har det vært kvantitet, før kvalitet.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: bnomandag 15. april 2019, klokken 21:02
Jeg nektet å ta imot min bil. Beløpet på 530000,- slåss jeg med Tesla om dag og natt i 14 dager. Da kom pengene inn på konto, men ikke så raskt som jeg krevde dog 4 uker tidligere enn det de mente i utg.pktet. Jeg satt på dem 24 timer i døgnet for jeg var så helvetes forbannet.
Jeg forstår deg vel. Du bør ta kontakt med (kjenner ikke til Tr.heim Telsa) men her i Sandnes 10 min. fra der jeg bor satt jeg på ryggen deres helt til pengene var på konto. Nå har jeg ikke Tesla etter å ha ventet i faen meg 3 helvetes lange år. Det er et helvetes skittfirma. Vel da vet alle her hva jeg mener om selskapet. Bilen er noe annet.
Så vil jeg si til de som har opplevd at alt gikk smurt. Det hjelper faen meg ikke å si det her, til folk som beskriver helvete de opplever. Det er så til de grader usosialt da at de burde heller holde kjeften klemt godt lukket igjen. Man kan vise sympati og et er et godt signal, men deretter å snakke om at med meg gikk alt bra. Det, det er upassende. Hvis noen føler trang til å kommentere ordlyden min her. Ikke gjør det...

@Jora
Gi dette kjeltringpakket en frist på ut uken. Si at du kommer til å ta kontakt med advokat og at du kommer til å kreve at namsmannen foretar en midlertidig forføyning. (Kan være å ta pant i en bil les: verdi av beløpet du har innbetalt)
Finn frem til en motorjournalist (Din side) blås saken opp og gi dem det glatte lag. Det er slik man må behandle dem. Men tror egentlig at du må ta det med SC direkte. Eller få han der informasjons-ungdommen i Oslo (som gikk ut med den famøse beklagelsen) som tok en Valla på tråden. Få eventuelt han på banen. LAG kvalme.

Moralen: ALDRI BETALE EN TESLA UP-FRONT: SE BILEN SÅ BETALE NB! NÅR ALLE PAPIRER ER FYLT UT OG SIGNERT. VED BEHOV FOR Å FIKSE TING FÅ SATT EN SLUTTDATO ELLER EN PERIODISERING.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: joramandag 15. april 2019, klokken 21:46
Takk for svar BNO. Eposten jeg har sent er skrevet av advokat. Jeg kommer til å gi de denne uka på å komme med en løsning. Hvis ikke så blir det avbestilling og media til tross for at jeg har vært reservasjonsholder og tsla investor i 2 år.

Kan underskrive på at man bør styre unna å betale i henhold til faktura som oppgir minimum 7 dager før levering. Det er absolutt ingen rettsgrunnlag for forskuddsbetaling til Tesla og man risikerer å yte usikret og ufrivillig kreditt til Tesla i månedsvis. Som i mitt tilfellet hele 8 uker som etter dagens samtale peker i retning 12 uker, uten bekreftelse.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: ADmandag 15. april 2019, klokken 22:54
Jeg fatter ikke at du TØR Jora. Av det jeg leser på Twitter er det minst tre uker siden båt forlot SF med retning for Europa sist. "Morning Cornelia" ligger nå i SF men har ikke begynt opplasting enda (følger med). Ingen andre er inne, på vei inn for lasting. De fleste andre som gikk på laster for Tesla i feb./mars er på andre oppdrag. Det betyr igjen at det tidligste noe kjøretøy vil være for levering i Europa er i midten/slutten av mai. OM de laster nå, og OM "Morning Cornelia" faktisk skal til Europa med biler på kai i SF nå (+4.000).

Når skal en da innta det rette ståsted og faktisk skjønne at de bevisst FEILinformerer sine kunder? Absolutt ingenting av det de har sagt/gjort har stemt jora. Og det å i det hele tatt IKKE betale tilbake pronto når de selv VET neste leveringsdatoer best av alle, er komplett useriøst. At ikke ALLE får tilbake, men kun de som går "bananas", bør få noen bjeller til å ringe. Høyt.

Jeg er rimelig sikker på at slik likviditeten i selskapet er nå, er de instruert i å holde tilbake tilbakebetaling så lenge som overhodet mulig. Og at de ringer rundt for å "selge opp" (eller om) forteller meg at dette MÅ være kritisk. Line K opplever nøyaktig det samme fordi de VET det ikke kommer flere M3 på en god stund.

  Å TRO at noen er interessert i å "gå opp" til en X (eller S) når det er biler i en helt annen klasse er - basert på erfaring fra markedsføring - en sjeldenhet få forbrukere går på i 2019. Og her er også årsaken enkel; det er "fullt" på lager av S/X. Som ikke selger lengre. 56 S/X er reg. denne mnd. 100-vis er dok. tilgjengelig.

Om du skal få nattesøvnen på trygg grunn er det bare EN ting å gjøre; gå til media. Med en gang. Hadde du kjøpt av "Børre's lekre bruktbiler" hadde du gjort det for lengst. Så hvor svidd må dette egentlig lukte før du skjønner tegninga?

Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 16. april 2019, klokken 07:09
Du får både bil og penger, men kjipt å vente når det ble krøll.

Konspirasjonsteorier om at de holder på pengene dine bevisst er jo bare latterlig og hauser bare opp..

Men at man ikke skal betale før samme dag er likevel et bra tips, uansett.

Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: ok67tirsdag 16. april 2019, klokken 07:55
Trur ikkje Tesla går konkurs med det aller første, i motsetning til enkelte her inne som har brukt alle sine innlegg på elbilforumet til å påstå nettopp det.

Men kundebehandlinga er i enkelte tilfeller alt anna enn bra. Problemet er nok i stor grad at Tesla er amerikansk og alt blir detaljstyrt frå hovedkontoret. Eg har sjølv (for ein del år sidan) jobba i eit selskap som vart kjøpt opp av eit amerikansk selskap, noko som medførte ei detaljstyring av ein annan verden. Så eg trur dessverre at sjølv den norske kommunikasjonsdirektøren har lite han skal ha sagt.

Men nokre saftige presseoppslag kan kanskje få Elon til å våkne, det er nok det som må til, dessverre.

Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: tuonotirsdag 16. april 2019, klokken 08:08
Når jeg leser dette så blir jeg sittende med én tanke: Hvorfor kontakter dere ikke forbrukermyndigheter og media? Om beskrivelsene som foreligger er nogenlunde riktig (noe det ikke er grunn til å betvile) så er dette grovt ulovlig og en intern ansvarspulverisering som ikke engang overgås av Statens Vegvesen og underentreprenørene dems.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: joratirsdag 16. april 2019, klokken 08:57
Sitat fra: tuono på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:08
Når jeg leser dette så blir jeg sittende med én tanke: Hvorfor kontakter dere ikke forbrukermyndigheter og media? Om beskrivelsene som foreligger er nogenlunde riktig (noe det ikke er grunn til å betvile) så er dette grovt ulovlig og en intern ansvarspulverisering som ikke engang overgås av Statens Vegvesen og underentreprenørene dems.
Jeg regnet med at folkene som svarer i telefonen hos Tesla hadde sunn fornuft og ville hjelpe meg med å finne en konstruktiv løsning. Som sagt, så har jeg blitt lovet pengene gang på gang i 6 uker nå. Først i går fikk jeg høre at det hele er bambus. Jeg har vært i kontakt med advokat og kommer til å kontakte forbrukerrådet i dag. Om jeg ikke snarest får svar på brevet jeg sendte deliveryNO@tesla.com på torsdag, så tar jeg det også til media. For meg er det åpenbart en høyere terskel å stå frem i media, men om det er eneste måten å få Teslas oppmerksomhet, så blir jeg nødt til å gjøre det.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: C_B_tirsdag 16. april 2019, klokken 10:09
Sitat fra: jora på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:57
Sitat fra: tuono på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:08
Når jeg leser dette så blir jeg sittende med én tanke: Hvorfor kontakter dere ikke forbrukermyndigheter og media? Om beskrivelsene som foreligger er nogenlunde riktig (noe det ikke er grunn til å betvile) så er dette grovt ulovlig og en intern ansvarspulverisering som ikke engang overgås av Statens Vegvesen og underentreprenørene dems.
Jeg regnet med at folkene som svarer i telefonen hos Tesla hadde sunn fornuft og ville hjelpe meg med å finne en konstruktiv løsning. Som sagt, så har jeg blitt lovet pengene gang på gang i 6 uker nå. Først i går fikk jeg høre at det hele er bambus. Jeg har vært i kontakt med advokat og kommer til å kontakte forbrukerrådet i dag. Om jeg ikke snarest får svar på brevet jeg sendte deliveryNO@tesla.com på torsdag, så tar jeg det også til media. For meg er det åpenbart en høyere terskel å stå frem i media, men om det er eneste måten å få Teslas oppmerksomhet, så blir jeg nødt til å gjøre det.
Lykke til! Div. feil på den bilen jeg fikk utlevert. Venter på time verksted igjen nå. Mye tullball fra kundeservice som jeg kunne skrevet mye om. Nå sist: En selger prøvde seg med å si at jeg ikke kunne heve kjøpet, fordi jeg hadde brukt bilen 8 dager. Måtte fortelle han at kjøpet kunne heves når de ikke klarte rette feil etter x antall(3) forsøk. Teksten på deres skjema de hadde skrevet ned feilene på bilen min på så veldig knotete ut. Jeg måtte gjenta feilene og de korrigerte. En hissig engelsktalende fyr prøvde å stoppe meg i gjennomgangen. Synes synd på eldre folk som både må finne feil og bli behandlet dårlig av enkelte i kundeservice.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Nicky777tirsdag 16. april 2019, klokken 12:05
Vi kan nok ikke se oss blinde på båtene for å vurdere om Tesla får inn biler. I går ble min bil registrert etter å ha vært til fortolling. Aner ikke hvilken båt eller når den bilen kom. Jeg skulle opprinnelig tatt utlevering 16.mars, men er nå satt opp med utlevering i morgen, 17. april. Fikk imidlertid telefon fra Tesla i går om at de var usikre på om de rakk å levere onsdag. Nå er det bare å håpe at ting ordner seg til i morgen. Det er 5-6 uker siden jeg betalte, så nå håper jeg endelig bilen er hel og fin. Usikker på hva jeg skal kreve som kompensasjon for ufrivillig kreditt og manglende leiebil.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Ruller3tirsdag 16. april 2019, klokken 13:25
Etter å ha lest det du gikk gjennom jora så valgte jeg å avbestille. Det er synd, for bilen er det ikke noe å si på. Hadde tenkt å avvente for å se hva de kom tilbake med etter å ha snakket med en kundebehandler i går formiddag, men det har vært så gjennomgående dårlig kommunikasjon at jeg klarer det ikke lenger. Fikk selv aldri svar på en mail jeg sendte for 2 uker siden der jeg forklarte hele saken min som mange andre kan kjenne seg igjen i (bil registrert på andre), men når jeg ba om avbestilling svarte de med en gang.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Giljarhustirsdag 16. april 2019, klokken 13:40
Sitat fra: Ruller3 på tirsdag 16. april 2019, klokken 13:25
Etter å ha lest det du gikk gjennom jora så valgte jeg å avbestille. Det er synd, for bilen er det ikke noe å si på. Hadde tenkt å avvente for å se hva de kom tilbake med etter å ha snakket med en kundebehandler i går formiddag, men det har vært så gjennomgående dårlig kommunikasjon at jeg klarer det ikke lenger. Fikk selv aldri svar på en mail jeg sendte for 2 uker siden der jeg forklarte hele saken min som mange andre kan kjenne seg igjen i (bil registrert på andre), men når jeg ba om avbestilling svarte de med en gang.

Var det via telefon du ba om avbestilling?
Hele min bestilling og entusiasme har glidd over i frustrasjon. Bare så synd Tesla Norge skusler bort en gylden anledning som dette. De har tross alt balletak på markedet og konkurentene ett år og 2 til.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Ruller3tirsdag 16. april 2019, klokken 14:15
Forstår deg godt. Jeg er også klar over at det er ingen andre enn meg selv dette mest sannsynlig går ut over, men stoltheten tar litt over denne gang, og jeg føler avgjørelsen er riktig.

Jeg sendte avbestilling til DeliveryNo. Fikk beskjed om å oppgi følgende:
RN-nummer:
Navn på kontoinnehaver:
Kontonummer:
Iban:
Swift/Bic:

Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: valgrindtirsdag 16. april 2019, klokken 15:32
On topic:
Reserverte sommer 2018, bestilte i desember og fikk leveringsdato sent i Mars. Var i kontakt med de flere ganger ila. ventetiden og har hatt mine timer i telefonkø. Sammen med prisjojo og erfaringer fra andre dannet jeg meg et negativt bilde av selskapet og valgte derfor å avbestille før mottak. Har fått tilbake 10k+15k og selve avbestillingsprosessen har vert akseptabel. Når bilen er som tiltenkt tror jeg den er knakende god, men jeg liker ikke å gamble. Kanskje i fremtiden.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: bnotirsdag 16. april 2019, klokken 15:57
@valgrind
Tiltredes.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: 18650tirsdag 16. april 2019, klokken 17:51
Kansellerte bil - på leveringsdato - for snart 7 uker siden. Har fortsatt ikke fått tilbake en eneste krone. Jeg har ikke tid til å bruke 24/7 på å følge opp, men har vært i ukentlig kontakt på telefon og to ganger ukentlig på mail. Dvs kontakt er å overdrive da svarprosenten deres er på under 50%. Og det for et selskap der primær kontaktmåte er email!

De kommer med like mange falske lovnader som en narkoman. De er tatt i løgn mer enn en gang, og inkompetanse nesten samtlige av gangene. Har klaget til forbrukermyndighetene for å kreve renter og andre omkostninger - bla annet fordi jeg må betale forsikring på en bil jeg ikke har - men eier.

Den dagen jeg får tilbake pengene, kommer jeg til å smile hver gang jeg ser en Tesla. Fordi jeg er så glad jeg ikke er i eierens sko og trenger å forholde meg til Tesla noen gang igjen. Det blir bedre enn nybilfølelse!
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: hELgenentirsdag 16. april 2019, klokken 19:59
7 uker uten refusjon. Gå til anmeldelse. Tyveri dette
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: cybertirsdag 16. april 2019, klokken 20:12
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:26
Når du skriver med en så ekstremt hissig tone må du regne med kommentarer :)
Svaret var sånn sett omtrent som forventet.
Er det moderator eller du som disser innlegg som virker sårende for deg ?  :o
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 16. april 2019, klokken 20:30
Sitat fra: cyber på tirsdag 16. april 2019, klokken 20:12
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:26
Når du skriver med en så ekstremt hissig tone må du regne med kommentarer :)
Svaret var sånn sett omtrent som forventet.
Er det moderator eller du som disser innlegg som virker sårende for deg ?  :o
Haha. Ser brukeren slettet innleggene jeg kommenterte. Da sletter jeg mine så de ikke står uten kontekst. Men du kan senke skuldrene. Jeg lar meg ikke såre av kritikk av et selskap  ;D
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: Geir Ktirsdag 16. april 2019, klokken 21:47
Det som er dumt i slike forum med nick - name er at de som virkelig har opplevet negative ting i saksgangen, kan få andre til å hive seg på. Slik at det tar helt av.

Skal man bli trodd, er det viktig å telle til 10 før en poster. Ellers blir troverdigheten mindre. Og det skyldes at kundene sitter her, mens leverandøren nåes på andre måter. Og ingen grunn til å skrive her med STORE bokstaver.

Og ønsker man å poste, skriv sakelig. Det oppnår større troverdighet. Og det er viktig at både positive og negative opplevelser kommer frem.
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: bnotirsdag 16. april 2019, klokken 22:42
https://m.facebook.com/groups/520029151412856?view=permalink&id=2230935163655571
Tittel: Sv: Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?
Skrevet av: JorElonsdag 17. april 2019, klokken 08:49
Trist når et selskap ikke har en velfungerende kundevennlig administrasjon. Kjedelig å spille lotto, og tape.. ::)
Men når man er heldig og får en bil, så kommer smilet. Alle jeg treffer som har en Tesla er fornøyde, faktisk. Men de fleste treffer jeg jo på SuC, så da har de jo fått en bil, og den virker tilnærmet 100%
Håper dere som har vært uheldig, får kompensajon på en eller annen måte. Jeg hadde foreslått billigere bil.  ;)
Er jo en ny måte og selge bil på dette. Mindre administrasjon, mer produkt. Men kunden må jo få produktet..

Dere som har vært uheldige, har nok de fleste på forumet i ryggen. Det er fint om dere klarer å rettlede Tesla slik at de blir interessert i norske rettigheter.