Elbilforum.no
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: gigafactory på søndag 07. april 2019, klokken 11:30
https://europe.autonews.com/automakers/fiat-chrysler-pay-tesla-pool-co2-emissions-paper-says?utm_source=breaking-news&utm_medium=email&utm_campaign=20190407&utm_content=hero-readmore
Dersom dette stemmer vil altså FCA betale "flere hundre millioner euro" for at Tesla i praksis skal regnes som en del av konsernet når det kommer til beregning av flåteutslipp i EU. Dette vil bety at FCA kan fortsette å selge en stor andel høyutslippsbiler som før, kan vel sammenlignes litt med salg av ZEV-credits i USA. Når reglene er som de er, så er i grunn dette en vinn/vinn-situasjon for FCA og Tesla på kort sikt, men blir fort buksepissing av FCA på lang sikt.
Sitat fra: gigafactory på søndag 07. april 2019, klokken 11:30
https://europe.autonews.com/automakers/fiat-chrysler-pay-tesla-pool-co2-emissions-paper-says?utm_source=breaking-news&utm_medium=email&utm_campaign=20190407&utm_content=hero-readmore
Dersom dette stemmer vil altså FCA betale "flere hundre millioner euro" for at Tesla i praksis skal regnes som en del av konsernet når det kommer til beregning av flåteutslipp i EU. Dette vil bety at FCA kan fortsette å selge en stor andel høyutslippsbiler som før, kan vel sammenlignes litt med salg av ZEV-credits i USA. Når reglene er som de er, så er i grunn dette en vinn/vinn-situasjon for FCA og Tesla på kort sikt, men blir fort buksepissing av FCA på lang sikt.
Interessant. Lurer på om dette kan bokføres i Q1? I så fall er det jo en mulighet for overskudd også i Q1...
Er Tesla så desperate for cash at de virkelig "selger" dette for penger?
Sitat fra: arthur på søndag 07. april 2019, klokken 15:01
Er Tesla så desperate for cash at de virkelig "selger" dette for penger?
Dette er win-win for Tesla - i praksis gratis penger fra FCA som ellers ville gått til å betale bøter i EU. Desperasjon? tvilsomt. Bra for bunnlinja? Helt klart.
Sitat fra: Wibla på søndag 07. april 2019, klokken 15:16
Dette er win-win for Tesla - i praksis gratis penger fra FCA som ellers ville gått til å betale bøter i EU.
Dette må virkelig svi for FCA. Finansiere forskning og utvikling hos Tesla som gjør at de blir enda mere akterutseilt.
Da må det vel være et krav at bilene som inngår i avtalen med FCA utstyres med Fiat logo og evt. navn i stedet for Tesla logoen. Greit nok det.
Sitat fra: arthur på søndag 07. april 2019, klokken 15:01
Er Tesla så desperate for cash at de virkelig "selger" dette for penger?
Spørsmålet skulle selvsagt vært "Er FCA så akterutseilt på elektrifisering at de virkelig kjøper dette for penger?"
Sitat fra: Trapper på søndag 07. april 2019, klokken 15:38
Da må det vel være et krav at bilene som inngår i avtalen med FCA utstyres med Fiat logo og evt. navn i stedet for Tesla logoen. Greit nok det.
Det er absolutt ikke noe krav. Dette er helt åpent og kravet er bare at de fyller ut noen dokumenter og leverer til et eller annet papirflytteri i EU før 31. desember 2019 (for utslippsåret 2019) at de vil gå inn i et såkalt "open pool" for en periode på 1-5 år.
Sitat fra: arthur på søndag 07. april 2019, klokken 15:01
Er Tesla så desperate for cash at de virkelig "selger" dette for penger?
ZEV credits har Tesla solgt i USA i alle år siden de startet. Dette er samme greia, bare for EU.
Sitat fra: gigafactory på søndag 07. april 2019, klokken 11:30
Når reglene er som de er, så er i grunn dette en vinn/vinn-situasjon for FCA og Tesla på kort sikt, men blir fort buksepissing av FCA på lang sikt.
Sant nok, men nå har vel endelig FCA - noen år for sent rett nok - begynt å bevege seg i riktig retning. Så da kan man i det minste håpe at de gjør dette nå frem til de har tatt igjen "alle de andre".
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Hvorfor skulle det bli det? Tesla har jo solgt tilsvarende "utslippskvoter" i USA bestandig, og fremdeles er de Tesla?
Dette er ingen form for samarbeidsavtale eller utviklingsavtale. Det er rett og slett betaling for å slå sammen gjennomsnittlig utslipp i EU så Fiat slipper bøter. Det må jo være fantastisk for Tesla å få gratis penger, og tilsvarende ulempe for Fiat å måtte betale en konkurrent uten å få annen nytte enn å slippe å betale enda større bøter.
Dette må egentlig være ganske ille for Fiat, de må nå betale Tesla og samtidig bruke mye penger på å utvikle egne elbiler. Det vil nok påvirke lønnsomhet negativt i flere år...
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Nei.
Sitat fra: Zett på søndag 07. april 2019, klokken 18:07
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Hvorfor skulle det bli det? Tesla har jo solgt tilsvarende "utslippskvoter" i USA bestandig, og fremdeles er de Tesla?
Dette er ingen form for samarbeidsavtale eller utviklingsavtale. Det er rett og slett betaling for å slå sammen gjennomsnittlig utslipp i EU så Fiat slipper bøter. Det må jo være fantastisk for Tesla å få gratis penger, og tilsvarende ulempe for Fiat å måtte betale en konkurrent uten å få annen nytte enn å slippe å betale enda større bøter.
Dette må egentlig være ganske ille for Fiat, de må nå betale Tesla og samtidig bruke mye penger på å utvikle egne elbiler. Det vil nok påvirke lønnsomhet negativt i flere år...
Aston Martin måtte jo kjøpe inn noen Toyota IQ for å kalle den for Aston Martin Cygnet for å komme under utslippsgrenser.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=110074257
Så hvorfor skulle vi ikke få se dette med Tesla og Fiat? Ville det vært så ille med en Maserati Model S da? Eller en Chysler Model 3?
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Bare hvis du er så enfoldig at du tror strømmen din blir til kullkraft fordi strømselskapet ditt har solgt grønne kvoter.
Kvotesalg er en merkelig ordning, men det bidrar teoretisk til et grønt skifte og hvertfall i rene penger til de som har et salgbart produkt.
Hvorfor ikke bruke noen få sekunder på sette seg inn i saken? Så er det jo rimelig enkelt å finne ut at det det selvfølgelig ikke blir noen tesla med Fiat logo.
Dette er arven etter Sergio som var prinsipiell motstander av elektriske biler. FCA lagde Fiat 500e for salg i USA under tvang, Sergio håpet færrest mulig ville kjøpe den. Nå importeres de til Norge i store kvanta.
Som andre har skrevet, dette er det samme som ZEV-kreditter i USA og grønne sertifikater for strømproduksjon. Men hadde ikke vært meg imot om det også førte til teknisk samarbeid. Kunne godt tenkt meg å bytte ut min 156 2.4 JTD med en Guilia på P100D skateboard.
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Må ikke skrive slik, du vet jo hvor opprørt menigheten blir ;D
Er ikke det som å selge seg til "djevelen"?
Sitat fra: Rollep på mandag 08. april 2019, klokken 14:31
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Må ikke skrive slik, du vet jo hvor opprørt menigheten blir ;D
Byggekvaliteten matcher jo? :D
Sitat fra: gigafactory på søndag 07. april 2019, klokken 16:07
Det er absolutt ikke noe krav. Dette er helt åpent og kravet er bare at de fyller ut noen dokumenter og leverer til et eller annet papirflytteri i EU før 31. desember 2019 (for utslippsåret 2019) at de vil gå inn i et såkalt "open pool" for en periode på 1-5 år.
OK, omtrent ren svindel da, akkurat som klimakvoter, opprinnelsesgarantier og annet tøv. Syns egentlig det er litt rart at Elon Musk og Tesla lar seg involvere i dette. Det rimer ikke helt med hva man hadde forventet seg.
Men det er vel som med det meste her i verden, money talks :)
Burde kanskje holde seg for gode til å selge avlat til de som ikke gidder lage moderne biler, men penger inn går jo til å bygge opp selskapet og produksjonskapasitet så det er bare positivt. Akkurat som zev credits. Det skal koste å trenere fremtiden.
Men for de som ikke liker merket er det sikkert frustrerende å lese.
Sitat fra: Rollep på mandag 08. april 2019, klokken 18:29
OK, omtrent ren svindel da, akkurat som klimakvoter, opprinnelsesgarantier og annet tøv. Syns egentlig det er litt rart at Elon Musk og Tesla lar seg involvere i dette. Det rimer ikke helt med hva man hadde forventet seg.
Men det er vel som med det meste her i verden, money talks :)
Du får engasjere deg i EU-politikk da og få forandret regelverket. Når det nå er slik det er så er det greit å benytte seg av det.
Ikke så enkelt å få endret regelverket i EU fra et land som ikke er medlem.
Sitat fra: arthur på mandag 08. april 2019, klokken 19:22
Ikke så enkelt å få endret regelverket i EU fra et land som ikke er medlem.
Ja hvorfor vil vi ikke ha stemmerett egentlig? Skikkelig off topic beklager...
Sitat fra: Rollep på mandag 08. april 2019, klokken 18:29
Sitat fra: gigafactory på søndag 07. april 2019, klokken 16:07
Det er absolutt ikke noe krav. Dette er helt åpent og kravet er bare at de fyller ut noen dokumenter og leverer til et eller annet papirflytteri i EU før 31. desember 2019 (for utslippsåret 2019) at de vil gå inn i et såkalt "open pool" for en periode på 1-5 år.
OK, omtrent ren svindel da, akkurat som klimakvoter, opprinnelsesgarantier og annet tøv. Syns egentlig det er litt rart at Elon Musk og Tesla lar seg involvere i dette. Det rimer ikke helt med hva man hadde forventet seg.
Men det er vel som med det meste her i verden, money talks :)
FCA må betale Tesla for kreditter i stedet for å betale gebyr til EU. Jeg tror disse pengene gjør mer nytte hos Tesla enn i EU-potten...
Sitat fra: xyzzy på mandag 08. april 2019, klokken 15:00
Sitat fra: Rollep på mandag 08. april 2019, klokken 14:31
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Må ikke skrive slik, du vet jo hvor opprørt menigheten blir ;D
Byggekvaliteten matcher jo? :D
Kanskje viktig å tenke litt på for menigheten dere selv tilhører
Å spinne dette til noe negativt for noen andre enn den som må betale, krever ekstremt sur mage. Men «anti» menigheten står på ser jeg. Det argumentet biter seg selv i halen
Sitat fra: Rollep på mandag 08. april 2019, klokken 18:29
Sitat fra: gigafactory på søndag 07. april 2019, klokken 16:07
Det er absolutt ikke noe krav. Dette er helt åpent og kravet er bare at de fyller ut noen dokumenter og leverer til et eller annet papirflytteri i EU før 31. desember 2019 (for utslippsåret 2019) at de vil gå inn i et såkalt "open pool" for en periode på 1-5 år.
OK, omtrent ren svindel da, akkurat som klimakvoter, opprinnelsesgarantier og annet tøv. Syns egentlig det er litt rart at Elon Musk og Tesla lar seg involvere i dette. Det rimer ikke helt med hva man hadde forventet seg.
Men det er vel som med det meste her i verden, money talks :)
Nei, det betyr jo at det koster å være dårlig på området og ligge etter teknologisk. Mao, en ganske solid pisk og gulrot for å få ned utslippene.
Kvoter fungerer også bra, så lenge man ser på EU-systemet - der kvotene er det totale utslippet, og kvotene blir gradvis redusert.
FN-systemet er derimot ganske tvilsomt, der "kvoter" er totalt feilbruk av ordet...
Altså for de som enda ikke har fått dette med seg: Dette er - i likhet med "ZEV credits" i statene - en pisk for de som er etternølere og en gulrot for de som ligger i forkant. Med andre ord ett elbilincentiv som overhode ikke går via statsbudsjettet (eller EU-budsjettet i dette tilfellet) (altså dersom ikke noen velger å betale boten, men det er jo penger inn på budsjettet).
Så i alle fall de som klager på statlige "elbilsubsidier" bør hylle dette som en bra ting...
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Det gjør nok ikke det nei, det er ingen oppkjøp inne i bildet her, de skal kun slå seg sammen som en gruppe i EU-land, og evt. EØS dersom det nå blir sånn at biler i Norge også skal telles med i dette systemet (er vel snakk om fra 1.1.2020). I tillegg var det visst nok ikke Chrysler og Fiat som skal grupperes med Tesla, men Alfa Romeo, Maserati og Jeep de skal utjevne utslippene fra.
Audi, Porsche, Lamborghini, VW, Seat og Skoda regnes også som en og samme bilpark i EU av akkurat samme grunn - for å få ned snittutslippet. De er åpenbart enda tettere enn FCA og Tesla, siden alt er eid av VW, men selv der bruker de ikke samme merkelapp.
På den ene siden er det uansett synd at Tesla må "leve av" å selge utslippskvoter til andre, men det er samtidig et verktøy på veien til grønnere bilpark, og skal bilparken bli grønn må prisene ned, og for å få prisene ned må man ha volum - som gjerne kommer med lavere priser. Tror nok vi bare må innse at dette er nødvendig på veien.