Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Mippen på fredag 05. april 2019, klokken 22:09
Noen som har sammenlignet rekkevidden på 94 ah og 120 ah i3 sommer og vinter?
Ren gjetting: 120 / 94 = 28%
Ja, det er vel et nokså riktig å regne med ca 30 % lenger rekkevidde.
I en nylig test i Dinside så fikk i3 -120Ah en rekkevidde på 20 mil i 11 kuldegrader.
https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kjorer-elbilene-egentlig-i-kulda/70871420
En ting er forskjellen i tilgjengelig energi, men noen ganger kan nytt batteri og andre justeringer være med på å endre forbruket. Se for eksempel på Leaf hvor forbruket er høyere enn på eldre modeller. Riktig nok er bilen større, men det burde ikke gi høyere forbruk alene. Den nye bilen er mer aerodynamisk enn den forrige typen.
(https://d2t6ms4cjod3h9.cloudfront.net/wp-content/uploads/2017/12/nissan-leaf-ig.jpg)
Jeg lurer derfor på om det er noen som har personlige erfaringer med nye i3 vs modellen før.
Uff, ikke bland inn leaf på dette forum...
Legger ved bilde av kjøring nittedal - Asker (motorvei 80 sone) i morges med 60ah.
Samme rute i formiddag, 8 grader, motorvei venstrefeltet, 25% av energi brukt på 5 år gammel60ah med 107'km.
Kan ikke tenke meg at 94(60) er veldig mye mindre effektiv en 120ah.
Ser ut fra den type kjøring jeg har gjør med 120Ah og sammenligner med min 94Ah, ligger forbruket omtrent på samme nivå. Derved regner jeg med at de 30% økning i rekkevidde, er ganske realistisk.