Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Amoss på fredag 05. april 2019, klokken 14:30

Tittel: Bilprodusenter med ulovlig samarbeid
Skrevet av: Amossfredag 05. april 2019, klokken 14:30
https://www.nrk.no/nyheter/bilprodusenter-med-ulovlig-samarbeid--1.14505536 (https://www.nrk.no/nyheter/bilprodusenter-med-ulovlig-samarbeid--1.14505536)
Sitat
5. april 2019 kl. 13:22 Bilprodusenter med ulovlig samarbeid

De tre tyske bilgigantene VW, Daimler og BMW drev ulovlig samarbeid for hindre utvikling av teknologi som skulle slippe utslipp, opplyser EU-kommisjonen. Det ulovlige samarbeidet skal ha foregått i perioden 2006-2014, melder Ritzau.

Regner ikke med at så mange her blir overrasket over dette?
Tittel: Sv: Bilprodusenter med ulovlig samarbeid
Skrevet av: crafredag 05. april 2019, klokken 15:21
Ikke litt engang.
Tittel: Sv: Bilprodusenter med ulovlig samarbeid
Skrevet av: Amatørenfredag 05. april 2019, klokken 16:36
Gammelt nytt.

21. juli 2017 - 16.31 (https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/07/Hevder-tyske-bilprodusenter-har-hatt-hemmelig-samarbeid)

18. SEP. 2018 - 11:27 (https://www.tu.no/artikler/bilprodusenter-kan-ha-samarbeidet-for-a-slippe-a-konkurrere-om-lave-utslipp/446402)
Tittel: Sv: Bilprodusenter med ulovlig samarbeid
Skrevet av: JorElfredag 05. april 2019, klokken 16:41
Tror TeslaMads la ut noen engelske linker om dette, men det forsvant vel når Audigutta måtte ha hjelp av moderator :D :angel:
VW skulle nok ønske at det var "gammelt nytt". Men det er viktig at vi som vil ha frisk luft i lungene følger med.
Lurer egentlig ikke,men spør retorisk...
Tror dere de tyske fabrikantene angrer på det de gjorde, eller på at de ble oppdaget?!

https://e24.no/bil/volkswagen/eu-tyske-bilgiganter-kan-ha-brutt-konkurranseregler/24597073
Tittel: Sv: Bilprodusenter med ulovlig samarbeid
Skrevet av: 1000kwhfredag 05. april 2019, klokken 17:22
Sitat fra: Amatøren på fredag 05. april 2019, klokken 16:36
Gammelt nytt.

21. juli 2017 - 16.31 (https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/07/Hevder-tyske-bilprodusenter-har-hatt-hemmelig-samarbeid)

18. SEP. 2018 - 11:27 (https://www.tu.no/artikler/bilprodusenter-kan-ha-samarbeidet-for-a-slippe-a-konkurrere-om-lave-utslipp/446402)
Jeg hørte nå en nyhetssak på radioen i dag angående mer juks fra Tyskland, så det er ikke gammelt nytt.

Bra det oppdages!!
Tittel: Sv: Bilprodusenter med ulovlig samarbeid
Skrevet av: Amatørenfredag 05. april 2019, klokken 17:57
Sitat fra: 1000kwh på fredag 05. april 2019, klokken 17:22
Bra det oppdages!!
:+1:
Tittel: Sv: Bilprodusenter med ulovlig samarbeid
Skrevet av: olavxxxfredag 05. april 2019, klokken 21:38
Jeg tror dette var rundt samme tiden hvor de ble tatt for å gasse mennesker og aper i lab, med avgasser fra en amerikansk diesel pickup og en vw boble: https://www.bbc.com/news/world-europe-42858668
Tittel: Sv: Bilprodusenter med ulovlig samarbeid
Skrevet av: Slettet profilmandag 08. april 2019, klokken 13:25
Sitat fra: 1000kwh på fredag 05. april 2019, klokken 17:22
Sitat fra: Amatøren på fredag 05. april 2019, klokken 16:36
Gammelt nytt.

21. juli 2017 - 16.31 (https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/07/Hevder-tyske-bilprodusenter-har-hatt-hemmelig-samarbeid)

18. SEP. 2018 - 11:27 (https://www.tu.no/artikler/bilprodusenter-kan-ha-samarbeidet-for-a-slippe-a-konkurrere-om-lave-utslipp/446402)
Jeg hørte nå en nyhetssak på radioen i dag angående mer juks fra Tyskland, så det er ikke gammelt nytt.

Bra det oppdages!!

Stemmer. Nytt nytt. Ikke gammelt nytt. Det var Der Spiegel blåste historien om "AutoKartell" i 2017 (http://www.spiegel.de/spiegel/vw-audi-porsche-bmw-und-daimler-bildeten-ein-kartell-das-auto-syndikat-a-1159389.html).

EUs konkurransemyndigheter tok raskt saken. Her er tidslinjen og vedtakene:
(i) EU raidet bilprodusentene i oktober 2017 (http://europa.eu/rapid/press-release_STATEMENT-17-4103_en.htm),
(ii) EU begynte en formell etterforskning i 2018 (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-5822_en.htm) og
(iii) de tok ut "tiltale" 5. april 2019 http://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-2008_en.htm).

Daimler har samarbeidet med EU-myndighetene, under et program som gir "leniency" for de som samarbeider. At en av de som etterforskes samarbeider betyr ofte at det er hold i anklagene, at alle er skyldige og at bøtene blir store.

De "tiltalte" har nå noen få uker til å svare, og hvis svarene ikke er overbevisende idømmes bøter. Disse kan være svært store.

Saken er den siste i en rekke kartellsaker innen bilindustrien, der de to største hittil har vært (1) Car Parts Cartel og (2) Trucks Cartel:

(1) Car Parts Cartel: En rekke bildel-produsenter samarbeidet om å holde prisene på bildeler høye, og å ikke konkurrere med hverandre. Både EU og USA har gitt bøter på til sammen 40 - 50 milliarder kroner. https://europost.eu/en/a/view/commission-fines-auto-parts-cartel-24799

(2) Trucks Cartel: I denne saken hadde MAN (VW), Daimler, Volvo, Iveco og DAF samarbeidet om bl.a. å ikke konkurrere og om å holde tilbake utviklingen av utslippsreduserende teknologi. EU idømte bøter på ca 25 milliarder kroner i 2016. MAN slapp bøter fordi de meldte seg først og samarbeidet med myndighetene.
https://www.transportenvironment.org/what-we-do/cleaner-safer-trucks/cartel