Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Mr.F på onsdag 03. april 2019, klokken 15:57

Tittel: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Mr.Fonsdag 03. april 2019, klokken 15:57
Hei,
Min model S er fra 2015 og er kjørt 130.000km
Nå virker ikke det ene håndtaket fra utsiden.
Dette er jo en kjent feil og burde vel være en reklamasjonssak?
Tesla sier nei.
Hva tenker dere?

Takker for svar!
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: krister461onsdag 03. april 2019, klokken 16:20
Hmf. Tesla.

Er håndtakene ment å vare over 2 år? Ja da har du 5 års reklamasjonsrett. Uavhengig av km.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Jejlonsdag 03. april 2019, klokken 17:17
Det er selvsagt 5 år reklamasjonsrett på disse. Merkelig nok så er det flere som opplever å få avslag første gang. Har opplevd noe lignende selv på noe annet som burde gå på reklamasjon. Fikk avslag, jeg protesterte uten å komme noen vei på tlf, men neste gang bilen var inne så var det fikset uten diskusjon.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Kramzzonsdag 03. april 2019, klokken 18:06
Service tekniker fra kokstad sa at det var dårlig design på håndtakene og at man sikkert ville kunne ta dette på reklamasjon etter garantiutløp.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Hyperstressonsdag 03. april 2019, klokken 18:08
Det er en helt åpenbar 5 års reklamasjonssak.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: TrondWonsdag 03. april 2019, klokken 18:20
Samme bil, årgang og km. Byttet i Drammen for noen uker siden. Reklamasjon selvsagt.

Hvor sier de noe annet?

Sitat fra: Mr.F på onsdag 03. april 2019, klokken 15:57
Hei,
Min model S er fra 2015 og er kjørt 130.000km
Nå virker ikke det ene håndtaket fra utsiden.
Dette er jo en kjent feil og burde vel være en reklamasjonssak?
Tesla sier nei.
Hva tenker dere?

Takker for svar!
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: megjaonsdag 03. april 2019, klokken 18:56
Lovverket er veldig klar på slikt og det er klar reklamasjon. Men det er plagsomt å måtte krangle seg til noe en har krav på og Tesla bør virkelig begynne å rette seg etter lovverket slik. Eg har selv vert i samme situasjon men siden feilen var meldt inn før bilen var gått 100 000 så tok dem det til slutt på garantien og tilbakebetalte det eg hadde måtte betale på service senteret for å få fikset handtaket. Når neste håndtak røyk så fiksa eg det selv siden det ikke frista å måtte krangle seg frem til å få fiksa det på reklamasjon. Eg regner med at en eller annen til slutt må dra dem til retten for å få dem til å følge reklamasjonsloven. Det dem vissnok pleier å gjøre er å kalle det goodwill når dem skifter håndtaka etter garanti og grunnen er åpenbart å unngå å kalle det reklamasjon.
Mulig grunnen til at dem er så vannskelige på det er at dem egentelig bare har to forsøk på å fikse samme feil på reklamasjon før en kan kreve å få hevet kjøpet, noe som dem jo vet at alle med model s antagelig ville kunne kreve etterhvert. I tillegg så løper det 5 nye års reklamasjonsrett på det som er fikset på reklamasjon. Så dem risikerer jo å måtte bytte håndtaka helt til bilen går i pressa siden de ferreste av håndtaka holder i 5 år.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Mr.Fonsdag 03. april 2019, klokken 18:58
Takk for svar alle sammen!

Fikk denne beskjeden i Stavanger i dag. Virket ut som han jeg snakket med ikke visste forskjellen på garanti og reklamasjon. Har tidligere bare gode erfaringer derfra.

Usikker på hva som blir rett å gjøre nå.
Får kjøre bort dit igjen i morgen og se om det er noen mer erfarne der da.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Muffinmanonsdag 03. april 2019, klokken 20:42
Mange som er sikre på dette, men det er ikke nødvendigvis så enkelt. Om du har kjøpt bilen på firma er det ikke forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven som gjelder. I så fall er absolutt reklamasjonsfrist oppad begrenset til to år, og man har i praksis dager heller enn uker å fremføre reklamasjonen etter at den er oppdaget. Etter forbrukerkjøpslovens §27 første ledd har man minst to måneder på seg fra mangelen ble oppdaget eller burde ha vært oppdaget til å fremføre reklamasjonen. Det er jo mye mer bekvemt.

For at forbrukerkjøpsloven skal gjelde må det dreie seg om et forbrukerkjøp. Det betyr at selger må opptre i næringsvirksomhet, og kjøper må ikke hovedsakelig opptre som ledd i næringsvirksomhet, ref §1, første og annet ledd.

For å bestemme om disse dørhåndtakene har en mangel etter fkjl bruker man §15 og §16.
§15, bokstavpunkt a):
(hvis det ikke følger noe annet av avtalen skal tingen) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Et dørhåndtak forventer man normalt skal vare i bilens levetid. Om dette legges til grunn har ikke tingen forventet holdbarhet.

§16, bokstavpunkt a)
(Tingen har en mangel dersom) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

Ut fra dette kan man fastslå at defekte dørhåndtak normalt har en mangel når det dreier seg om forbrukerkjøp. Man kan anføre at dette ikke er vanlige dørhåndtak men innretning med utvidet funksjonalitet, men jeg tviler at det vil nå frem i og med at man faktisk er avhengig av disse for å komme seg inn i bilen.

På vår P85 sviktet første håndtak på 97k. Nå er vi på 155k og har akkurat reparert nummer fem, dvs et er reparert før det sviktet på nytt og ble skiftet i sin helhet mens de andre tre er reparert en gang. Her har Tesla vært forbilledlige og fikset etter passerte 100k, og den siste gangen også etter at bilen passerte fem år. Her kunne man kanskje hevdet reklamasjon på reparasjonen som var utført, men det ble aldri nødvendig. 85D`en har rullet 145, uten at noen håndtak har sviktet. Men de har vært inni noen av dem og fikset lysdioder. Kan hende de byttet mikrobrytere og ledningsnett inni mekanismen i samme slengen, men det vet vi ikke.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: megjaonsdag 03. april 2019, klokken 22:34
Etter mobiltelefon dommen hvor det ble stadfestet at det er 5 års reklamasjon på mobiltelefoner så tviler eg på at Tesla har sjangs overhode til å vinne frem med at dørhåndtak på bil ikke vil falle inn under 5 års reklamasjon.
Det siste dørhåndtaket som gikk sundt her var fikset av servisenter for forrige eier. Det var tydeligvis skrudd i for det manglet en skrue av 4 som holder motoren og lyset i håndtaket mangla rett og slett. Denne gangen var det tannhjulet som røk så rekner med dem har skifta den flippen som pleier å ryke da dem har hatt det ute.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: tonltorsdag 04. april 2019, klokken 14:21
Fikk min byttet på Skøyen på reklamasjon uten noe spm. Bilen hadde da gått 140.000km (reg 04.2015).
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: megjatorsdag 04. april 2019, klokken 22:47
Det var på rud hvor dem nekta på reklamasjon og skulle ha betalt selv om feilen ble meldt inn før kjørte 100 000 og support hadde satt det opp som garantisak som ikke skulle koste noe. Men support ordna opp i det etterpå så det ble ordna opp i. Men frista ikke å teste det en gang til så derfor fiksa eg sist håndtak selv.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Mr.Ffredag 05. april 2019, klokken 08:46
Nå ordnet det seg heldigvis og jeg er igjen en smilende Teslaeier.

Takk for svar og hjelp alle sammen. God helg!
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: twinpeakstirsdag 05. mai 2020, klokken 19:48
Hei,

er det noen med "ferske" erfaringer ang. temaet? Som hos trådstarteren har håndtaket på fører-dør sluttet å fungere etter at bilen har kjørt 110k km, men er under 5 år (4 år og 11 måneder).

Servicemedarbeideren som ordnet at jeg får Ranger-service om 3 dager sa til meg at jeg må betale hvis det er svikt i en mekanisk del, men hvis feilen ligger i en elektronisk komponent, så er det reklamasjon. Jeg var uenig i dette og hun har notert at jeg mener det er reklamasjon siden bilen ikke er 5 år og forventet levetid til et håndtak er over 2 år.

Gjelder Tesla Trondheim.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Tesla91tirsdag 05. mai 2020, klokken 21:02
Jeg har en fersk erfaring. Jeg meldte inn 2 defekte dørhåndtak på en tre år gammal bil. Bilen var dog passert 100.000km men fortsatt 2 år igjen av "reklamasjonsfristen". Tesla nektet å utbedre disse kostnadsfritt på reklamasjon "da bilen var passert 100.000 km" sa de. Jeg tok saken videre med Forbrukerrådet og etter mye frem og tilbake på mail med Tesla og Forbrukerrådet konkluderte de med at det ikke var å anse som en reklamasjon og jeg måtte dekke utbedringen selv. Nærmere 7500,- per håndtak skulle de ha.

Dette var hos Tesla Kokstad. Norges latterligste kundeservice?
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Hyperstresstirsdag 05. mai 2020, klokken 22:02
Det er ganske utrolig. Hva om det var andre deler på bilen som skal vare ut levetiden, feks dører som faller av?  Fortsatt ikke reklamasjon..? Slikt en må forvente etter 2 år.. ?
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Klykkentirsdag 05. mai 2020, klokken 22:37
Er vel begrenset hvor mye de skal dekke ved passerte 100k km. Men i og med at dørhåndtak er en kjent feil burde de i grunn være litt mer ettergivende!
Nå spørs det også hva bilen har blitt brukt til på disse "over 100k km" også (næring, som taxi, f.eks)...
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Mdahonsdag 06. mai 2020, klokken 07:02
Sitat fra: Tesla91 på tirsdag 05. mai 2020, klokken 21:02
Jeg har en fersk erfaring. Jeg meldte inn 2 defekte dørhåndtak på en tre år gammal bil. Bilen var dog passert 100.000km men fortsatt 2 år igjen av "reklamasjonsfristen". Tesla nektet å utbedre disse kostnadsfritt på reklamasjon "da bilen var passert 100.000 km" sa de. Jeg tok saken videre med Forbrukerrådet og etter mye frem og tilbake på mail med Tesla og Forbrukerrådet konkluderte de med at det ikke var å anse som en reklamasjon og jeg måtte dekke utbedringen selv. Nærmere 7500,- per håndtak skulle de ha.

Dette var hos Tesla Kokstad. Norges latterligste kundeservice?

7500 pr. håndtak? Her er det bare å lære seg å bytte selv. Har (på garanti) fått byttet 5 ganger på min 2015 modell, ca ett havari årlig. Ønsker å skaffe meg ett sett med reservedeler for å ha liggende i påvente av neste havari. Ser at Ev Tuning har et sett https://evtuning.com/collections/door-handle/products/model-s-door-handle-rebuild-kit-service , men 175 USD + shipping og mva var heller ikke rimelig. Noen som har gjort dette og funnet noen som leverer deler?
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Klykkenonsdag 06. mai 2020, klokken 07:25
Ser at mange skriver at Grønvold leverer. Brukt, riktignok.
https://www.bildemontering.no/deler.aspx?bk=140201
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Muffinmanonsdag 06. mai 2020, klokken 07:33
Har handlet et par brukte der. De bør uansett overhales før man setter de inn slik at man ikke får havari på nytt etter kort tid. Sist gang bestilte jeg et håndtak fra en 2016 P90D kjørt ca 30.000km, men fikk et fra en 2013-modell med ukjent kjørelengde. De hadde skrevet regnr på delen og innmaten var helt tydelig av den gamle sorten. Orket ikke krangle på det, så jeg byttet bare det som var slitt inni og monterte.

Det er uansett bekvemt å ha et ferdig fikset liggende klart, for da går det veldig fort å fikse bilen når det skjer igjen. Så kan man reparere håndtaket man tok ut når det passer.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: arthuronsdag 06. mai 2020, klokken 10:43
Å hevde at antall kjørte kilometer på en bil skal frata kunden rettigheter etter loven (her dørhåndtak) høres ut som en urimelig påstand. Blander man her begrepene garanti og reklamasjon etter loven?
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: ventleonsdag 06. mai 2020, klokken 10:54
Sitat fra: Tesla91 på tirsdag 05. mai 2020, klokken 21:02
Jeg har en fersk erfaring. Jeg meldte inn 2 defekte dørhåndtak på en tre år gammal bil. Bilen var dog passert 100.000km men fortsatt 2 år igjen av "reklamasjonsfristen". Tesla nektet å utbedre disse kostnadsfritt på reklamasjon "da bilen var passert 100.000 km" sa de. Jeg tok saken videre med Forbrukerrådet og etter mye frem og tilbake på mail med Tesla og Forbrukerrådet konkluderte de med at det ikke var å anse som en reklamasjon og jeg måtte dekke utbedringen selv. Nærmere 7500,- per håndtak skulle de ha.

Dette var hos Tesla Kokstad. Norges latterligste kundeservice?

Var Forbrukerrådet virkelig enig i at dørhåndtak ikke er ment å vare lenger enn to år (som er grunnlaget for at det skal dekkes av fem års reklamasjonstid)?
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 06. mai 2020, klokken 11:41
Sitat fra: arthur på onsdag 06. mai 2020, klokken 10:43
Å hevde at antall kjørte kilometer på en bil skal frata kunden rettigheter etter loven (her dørhåndtak) høres ut som en urimelig påstand. Blander man her begrepene garanti og reklamasjon etter loven?

Det er min erfaring, så jeg prøver å være tydlig på at jeg reklamerer og henviser til Forbrukerkjøpsloven §27.
Og hvis noen begynner å snakke om garanti, avbryter jeg og presiserer at jeg reklamerer.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: cairnzfredag 22. mai 2020, klokken 19:38
For et halvt års tid siden sluttet håndtaket (fra utsiden) å respondere - passasjerside bakdør. Forrige uke sluttet håndtaket på førerdlren å respondere fra utsiden. Irriterende å måtte kravle inn en bakdør eller passasjerdør for å få åpnet opp.

I går vasket jeg bil, spyling og greier. Skulle tørke ved dørhåndtak førerdør - da åpner den seg.. og jaggu ville ikke bakdøra også åpne seg.. i noen timer.. så sluttet de å virke igjen.

Er det kanskje noe dårlig kontakt her som vannet hjelper til med å forbedre? I så fall burde det vel ikke være nødvendig å bytte hele greia, men bare fikse dårlig kontakt.. motoren som åpner opp fungerer jo fint fra håndtak på innsiden...

What gives?
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: Stoffekitemandag 12. oktober 2020, klokken 14:22
Hej,

Ser ut som det har stor betydelse på vilken verkstad, eller vem man pratar med om det går på garanti eller inte.
Begge mina bakdörrar har slutat och fungera, bilen har gått över 100K men 4 år gammal.
Fick prisförslag från Skøyen på 3180,- per håntak.
Ringde in och sa att det borde gå på garantien, damen skulle sjekke dette och kom tilbaka med ett förslag på 30% rabatt.

Någon som har ett tips på vad man kan göra för att det skall gå på garanti?

Mvh
Christofer
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: fonbergmandag 12. oktober 2020, klokken 16:55
Ikke garanti. Ta det på reklamasjon.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: ventletirsdag 13. oktober 2020, klokken 09:41
Fikk byttet håndtak for halvannen uke siden av mobile service (tilknyttet Oslo North). 2016 S90D gått 128.000 kilometer. Var ikke noe spørsmål om at dette skulle dekkes som reklamasjon - damen som ringte meg opp før besøket sa dette uten at jeg trengte å spørre engang.

Og det skulle jo bare mangle. Dørhåndtaket på en bil skal selvfølgelig vare mye lengre enn to år - normalt holder de hele bilens levetid.
Tittel: Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
Skrevet av: overlaytirsdag 13. oktober 2020, klokken 09:53
Sitat fra: ventle på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 09:41
Fikk byttet håndtak for halvannen uke siden av mobile service (tilknyttet Oslo North). 2016 S90D gått 128.000 kilometer. Var ikke noe spørsmål om at dette skulle dekkes som reklamasjon - damen som ringte meg opp før besøket sa dette uten at jeg trengte å spørre engang.

Og det skulle jo bare mangle. Dørhåndtaket på en bil skal selvfølgelig vare mye lengre enn to år - normalt holder de hele bilens levetid.

Skulle tro det, alle jeg kjenner har også den formening. Men når jeg har vært hos Tesla har jeg fått beskjed om at det er slitedel og at det er en del man ikke kan forvente at varer mer enn to år. Blir det fikset mens bilen er under garanti, vil de IKKE gi ny garanti eller reklamasjonsrett på delen på mer enn 90 dager. Altså, om det blir fikset siste dag du har garanti, så vil de ta ansvar kun de første 90 dagene.
Noe som strider imot hva jeg har lært om at blir noe reparert løper det en ny reklamasjonsrett på 2/5 år. Slik at produsenter ikke kan gi midlertidig fikser til original reklamasjonsrett har gått ut. Det at Tesla ofte ikke vil snakke om reklamasjon, men garanti skal IKKE gi dårligere vilkår enn reklamasjonsrett, kun bedre.