Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: xerxes på lørdag 30. mars 2019, klokken 08:35

Tittel: 2019.8.4
Skrevet av: xerxeslørdag 30. mars 2019, klokken 08:35
Denne pumpes ut nå-

blir det model s/x Navigation on Autopilot kanskje? Sjekket noen?
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: xerxeslørdag 30. mars 2019, klokken 08:47
Det bør jo værra mer en ei buggfix, siden den har gått fra .3 til .4 (kunne vært 3.1). Installerer nå... Husk å slå av Sentry mode før dere installerer via app, ellers postponer den.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: GeirHMlørdag 30. mars 2019, klokken 09:44
Nei, det er IKKE navi on ap for s/x... bare en nyttig oppgradering av DOG MODE...
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: TeslaModelXlørdag 30. mars 2019, klokken 11:03
Min S er fortsatt på 2019.4.3. Like før jeg ringer support å spør om den er "stuck". Er koblet på wi-fi når jeg er hjemme.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: turfsurflørdag 30. mars 2019, klokken 11:09
Sitat fra: ModelS på lørdag 30. mars 2019, klokken 11:03
Min S er fortsatt på 2019.4.3. Like før jeg ringer support å spør om den er "stuck". Er koblet på wi-fi når jeg er hjemme.
Slapp av, mange på S/X er på 2018.50.6/7.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: sjokomelklørdag 30. mars 2019, klokken 11:09
Hvis du er på 2019.something ligger du "lenger foran i køen" enn ganske mange andre.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: TeslaModelXlørdag 30. mars 2019, klokken 11:16
Mulig det bare er jeg som er utålmodig (basert på listene). Men skjønner ikke hvorfor det pumpes oppdateringer til model 3 støtt og stadig. Mens de øvrige gjerne må stå 3-4 oppdateringer før de plutselig tikker inn.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: DagfinnNlørdag 30. mars 2019, klokken 11:18
Sitat fra: ModelS på lørdag 30. mars 2019, klokken 11:16
Mulig det bare er jeg som er utålmodig (basert på listene). Men skjønner ikke hvorfor det pumpes oppdateringer til model 3 støtt og stadig. Mens de øvrige gjerne må stå 3-4 oppdateringer før de plutselig tikker inn.
Kan jo være mye mer bugs på TM3 som må rettes.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: GeirHMlørdag 30. mars 2019, klokken 13:39
Jeg skjønner ikke at ikke flere er opprørt over at Tesla -på samme oppdatering - gir model 3 navi on ap mens vi andre ikke får det. Særlig tatt i betrakning at det nettopp var et rusj for å få oss alle til å kjøpe den absolutt helt tomme FSD-pakken. Og vi kjøpte den. Men altså, model 3 får software vi andre har betalt for.

Og det er IKKE slik at model 3 har noe elektronisk hokus pokus vi ikke har. For så vidt meg bekjent så ruller model s og x rundt på veiene med navi on ap aktivt i USA.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: k1lørdag 30. mars 2019, klokken 13:59
Gikk fra 2018.50.6 til denne i dag, og release notes var helt blanke. Gir meg stor tro på denne versjonen... vet det har vært en del i mellom disse to versjonene mtp sentry mode osv, og kunne heller tenkt meg å lese om det i bilen enn på diverse fora  :-\
Kan rett og slett ikke fatte at det er så forbaska vanskelig å gi ut en sw som bare fungerer, enn stadige oppdateringer som alltid har noe bugs ved seg. Fikset en ting og to nye bugs virker som standarden. Bah!
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Wiblalørdag 30. mars 2019, klokken 14:12
Sitat fra: k1 på lørdag 30. mars 2019, klokken 13:59
Gikk fra 2018.50.6 til denne i dag, og release notes var helt blanke. Gir meg stor tro på denne versjonen... vet det har vært en del i mellom disse to versjonene mtp sentry mode osv, og kunne heller tenkt meg å lese om det i bilen enn på diverse fora  :-\
Kan rett og slett ikke fatte at det er så forbaska vanskelig å gi ut en sw som bare fungerer, enn stadige oppdateringer som alltid har noe bugs ved seg. Fikset en ting og to nye bugs virker som standarden. Bah!

Ta en restart, så kommer release notes.

Ellers... har du stått opp med feil bein i dag? :)
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: k1lørdag 30. mars 2019, klokken 14:32
Sitat fra: Wibla på lørdag 30. mars 2019, klokken 14:12
Sitat fra: k1 på lørdag 30. mars 2019, klokken 13:59
Gikk fra 2018.50.6 til denne i dag, og release notes var helt blanke. Gir meg stor tro på denne versjonen... vet det har vært en del i mellom disse to versjonene mtp sentry mode osv, og kunne heller tenkt meg å lese om det i bilen enn på diverse fora  :-\
Kan rett og slett ikke fatte at det er så forbaska vanskelig å gi ut en sw som bare fungerer, enn stadige oppdateringer som alltid har noe bugs ved seg. Fikset en ting og to nye bugs virker som standarden. Bah!

Ta en restart, så kommer release notes.

Ellers... har du stått opp med feil bein i dag? :)

Nei det funka ikke, da jeg gjorde dette fordi spotify ikke fungerte. Fungerte kranglete etter det.
Kan godt hende jeg høres innbitt og surmaget ut, men jeg har mer eller mindre slutta å glede meg til ny sw versjon, da jeg sjelden syns det fikser det helt basale: stabilitet og forbedret AP. Som regel fikser det en ting og så er det jammen noe nytt som ikke fungerer eller fungerer dårlig. Og det er jo ikke slik at man kan velge å forbli på en «stabil» versjon, da det automatisk laster ned og «maser» om å bli innstallert hver gang man starter bilen. Derfor stiller jeg spm hvorfor det er så vanskelig å få en forbedring fra gang til gang vs en rullering på gamle og nye feil.
Siden min første sw versjon ved ny bil i slutten av 2017 til i dag, har det ikke vært noen forbedring på det basale jeg kan skryte av.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: DagfinnNlørdag 30. mars 2019, klokken 14:35
Sitat fra: GeirHM på lørdag 30. mars 2019, klokken 13:39
Jeg skjønner ikke at ikke flere er opprørt over at Tesla -på samme oppdatering - gir model 3 navi on ap mens vi andre ikke får det.
Kanskje vi er mer avslappet enn deg?
Jeg har verdens beste bil og fokuserer på det som er bra med den. Gidder ikke å bruke energi på det som skulle ha kommet i går. Det nye kommer når det kommer...
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: GeirHMlørdag 30. mars 2019, klokken 15:17
@DagfinnN, sånn tenker jo jeg også.

Det var bare det der med at samme oppdatering ga model 3 selve gulroten jeg har gått og gleda meg til i evigheter. Mens jeg altså fikk den der hundedritten. Okei. «Dog Mode». Det føkka til helvete med min zen-and-the-art-of-motorcycle-maintenance-attitude.

Kommer ikke over det.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: geearlørdag 30. mars 2019, klokken 20:09
Sitat fra: GeirHM på lørdag 30. mars 2019, klokken 13:39
Jeg skjønner ikke at ikke flere er opprørt over at Tesla -på samme oppdatering - gir model 3 navi on ap mens vi andre ikke får det. Særlig tatt i betrakning at det nettopp var et rusj for å få oss alle til å kjøpe den absolutt helt tomme FSD-pakken. Og vi kjøpte den. Men altså, model 3 får software vi andre har betalt for.

Og det er IKKE slik at model 3 har noe elektronisk hokus pokus vi ikke har. For så vidt meg bekjent så ruller model s og x rundt på veiene med navi on ap aktivt i USA.
Har registrert at du nevner det i omtrent hvert eneste innlegg her inne, men skjønner ikke hva som er så viktig. For min del så kjører jeg på motorvei med avkjøringsfelt OG destinasjon plottet inn kanskje en gang i måneden. Om jeg må avbryte AP før avkjøringsfeltet, blinke og svinge selv, eller la den ta avkjøringen selv og så avbryte den 200 meter senere, slik at den ikke skal bli airborne i første rundkjøring, har fryktelig liten betydning for meg. Det er hvordan den kjører på distansen mellom som betyr mest. Hadde den kjørt fra A til Å hadde jeg vært mer irritert på å ikke få det, men akkurat den lille detaljen at den bare tar riktig avkjøring betyr bortimot nada for meg. Mye mer irriterende med denne oppdateringen er at den har vært en nedgradering på alt annet. MCU har rebootet av seg selv en gang. Browseren er HELT ubrukelig, klarer ikke laste google.no engang, og enda mindre aktivere linkmytesla, spotify hakker, kollisjonsvarselet går av i hytt og pine, og vindusviskerne har begynt å slå seg på i en undergang jeg kjører i igjen - nesten et år siden de holdt på med det.

Du visste veldig godt at FSD-pakken var innholdsløs da du kjøpte den.

Har forresten hund, men for meg har mørke vinduer, keep climate on, eller bare slå bilen helt av, fungert helt hundre.  :laugh:
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Rådelørdag 30. mars 2019, klokken 21:31
Jeg skjønner det veldig godt, men det er bare å ta frem boka igjen, GeirHM, for OTA kommer til å være definisjonen av smerte fremover virker det som.

En ting er at DE ANDRE, altså de med sånn liten bil man ser ned på, får den fancieste koden og de nyeste funksjonene. (Jadajada model 3 folk. Dere skjønner hva jeg mener. Pust dypt :) Poenget er at model 3 er tre måneder gammel her på berget mens S og X har vært med siden tidenes morgen. Og fortjener godbitene først)

En annen ting er altså disse bugsa. 8.3 hakker og henger så mye at bilen min nesten ble ubrukelig. Helt enig med deg kl. Og DagfinnN, jeg tenkte egentlig sånn frem til 8.3. Nå gruer jeg til neste OTA-overraskelse.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: GeirHMsøndag 31. mars 2019, klokken 12:05
Sitat fra: gr på lørdag 30. mars 2019, klokken 20:09
(...) Har registrert at du nevner det i omtrent hvert eneste innlegg her inne, men skjønner ikke hva som er så viktig. (...)

Er jeg i ferd med å bli oppfattet som en korsbærer for saken, en sak som kanskje er god, men som egentlig skygger og står i veien for det større bildet? En gatepredikant som uansett hva som diskuteres kommer trekkende med sitt anliggende? Jeg håper ikke det. Og når du minner meg om at jeg kjøpte FSD tom for innhold, så argumenterer du sikkert ikke for at den bør forbli tom?

La meg fastslå at jeg ikke kommer trekkende med dette med et ønske om at akkurat jeg skal få snike i køen. Jeg har forsøkt å påpeke det prinsipielle rundt dette. Jeg står altså opp for alle med S/X i forhold til de begunstigede i sine Model 3.

Du stiller også spørsmål ved saksinnholdet. Hvorfor alt dette maset om noe så trivielt som en funksjon som kan ta riktig avkjøring fra motorveien for meg. Greier jeg ikke noe så enkelt på egenhånd? Jeg gjør det.

Navi on AP eller «ramp on / ramp off» som det ble kjent som først er merkelapper for autopilotfunksjon som -når det er ferdigutviklet - vil gi deg en tilnærmet total selvkjøringsfunksjon hvor bilen overtar hele kjøreoppdraget fra du kjører på motorveien til du kjører av inkludert alle nødvendige filskifter underveis.

Er dette en uviktig funksjon? Tja. For deg som sjelden kjører på motorveier eller som sjelden kjører lengre turer er den sikkert det.

For de av oss som driver jobbpendling over lengre motorveistrekk eller som bruker bilen på lengre turer, vil den forsterke og videreutvikle autopilotfunksjonen på betydelig vis.

Jeg synes fortsatt at denne funksjonen ikke skal være forbeholdt sjåfører av Model 3.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: geearsøndag 31. mars 2019, klokken 12:30
Hehe.. Selvfølgelig må FSD få innhold etterhvert, har X med FSD-pakken selv og, men akkurat det med avkjøringer betyr svært lite for meg, så lenge en fortsatt må bytte fil "manuelt" (blinke og ta i rattet), og den forsøker å launche seg selv into space i rundkjøringer, som et realt spaceX-produkt. Ekstra god innsats gjør den når bilen foran forsvinner. Mye viktigere for meg at den snart klarer å lese skilt og redusere fart inn i lavere fartssoner, skifte fil selv etc.

Skjønner heller ikke hvorfor det er så viktig om det kommer noen uker før på Model 3 eller ei. En annen gang er det kanskje motsatt. Uansett vil vi nok se at 3eren får mye fokus, for det er utvilsomt volummodellen.

Ikke misforstå, nye funksjoner, også små, er velkomne, men føler ikke for noe korstog basert på akkurat denne her altså.. ;)
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Skjøteledningsøndag 31. mars 2019, klokken 12:31
Mine opplvelelser med AP på mototvei med flere filer er at hvis jeg kjører på
tider med mye tungtrafikk så må jeg til stadighet ta over styringen og guide bilen mot venstre når jeg ligger i venstre fil og har trailere i høyre fil.
Selv om bilen registrerer at det er lastebil på skjermen så velger den alt for ofte å legge seg farlig nær midtstripen og med fare for å sneie borti trailer.

Ser ikke at Navi on AP vil bli brukt så mye med mindre Tesla får fikset hvordan bilen posisjonerer seg i kjørebanen.

Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwattsøndag 31. mars 2019, klokken 13:42
Hvorfor har jeg fått en TM3 oppdatering på min TMS (nesten)? 850 stk. TM3 og 29 stk. TMS/X  :-X. Dette er versjon 2019.5.15 som jeg nå har hatt siden tidenes morgen (eller iallfall nesten en måned). Har fått 3 oppdateringer "pushet", de siste 14 dagene, men hver gang er det den samme eldgamle versjonen som blir installert. Hmm.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: rmrsøndag 31. mars 2019, klokken 15:45
Sitat fra: ModelS på lørdag 30. mars 2019, klokken 11:03
Min S er fortsatt på 2019.4.3. Like før jeg ringer support å spør om den er "stuck". Er koblet på wi-fi når jeg er hjemme.

Ikke noe å klage over , hehe. Min er på 2018.48.12.1.....ikke koblet på Wifi , men har nå fått oppdateringer jevnt og trutt før.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: TeslaModelXsøndag 31. mars 2019, klokken 20:27
Sitat fra: rmr på søndag 31. mars 2019, klokken 15:45
Sitat fra: ModelS på lørdag 30. mars 2019, klokken 11:03
Min S er fortsatt på 2019.4.3. Like før jeg ringer support å spør om den er "stuck". Er koblet på wi-fi når jeg er hjemme.

Ikke noe å klage over , hehe. Min er på 2018.48.12.1.....ikke koblet på Wifi , men har nå fått oppdateringer jevnt og trutt før.

Hadde ringt support for leeenge siden hadde det vært meg  ;D
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: GeirHMsøndag 31. mars 2019, klokken 20:52
Jeg tror det kan være fornuftig å få bilen tilkoblet wifi på et eller annet vis. Så stor som flåten er blitt tror jeg de knapt sender ut via mobilnettet lengre.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Toalmarsøndag 31. mars 2019, klokken 21:45
Sitat fra: GeirHM på søndag 31. mars 2019, klokken 20:52
Jeg tror det kan være fornuftig å få bilen tilkoblet wifi på et eller annet vis. Så stor som flåten er blitt tror jeg de knapt sender ut via mobilnettet lengre.
Helt klart riktig. koblet opp wifi i garasjen nå i ettermiddag. ca 15 minutter etter at bilen ble tilkoblet dette nettverket fikk jeg melding i app om software oppdatering
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 02. april 2019, klokken 15:38
Fikk 2019.8.4 i går. Stor forbedring med lugging på TACC. Kan nå passerer et vogntog/buss/lastebil uten problemer. Går jevnt og trutt også på to-fils-vei også.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Wiblatirsdag 02. april 2019, klokken 17:24
2019.8.x virker veldig nervøs for motgående trafikk på vanlig vei, nødbremsa omtrent da jeg møtte en buss nedover mot Holmestrand istad.

Ellers begynte DAB å hakke, og Spotify kutta ut helt. Dette fungerte greit i 8.3, men ikke 8.4 ... får vel forske litt på dette etterpå.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 02. april 2019, klokken 18:44
Sitat fra: Wibla på tirsdag 02. april 2019, klokken 17:24
2019.8.x virker veldig nervøs for motgående trafikk på vanlig vei, nødbremsa omtrent da jeg møtte en buss nedover mot Holmestrand istad.

Hvis ikke Tesla kommer med en oppdatering, kommer noen til å bli påkjørt bakfra!

2019.8.3 fungerte hakket bedre enn 2019.8.4 på vår Model X (2019, AP 2.5).
I dag opplevde jeg at 2019.8.4 knapt ville kjøre forbi trafikk i samme kjøreretning når jeg lå i høyre felt på E18 utgående etter Fornebu.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 02. april 2019, klokken 19:16
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 02. april 2019, klokken 18:44
Sitat fra: Wibla på tirsdag 02. april 2019, klokken 17:24
2019.8.x virker veldig nervøs for motgående trafikk på vanlig vei, nødbremsa omtrent da jeg møtte en buss nedover mot Holmestrand istad.

Hvis ikke Tesla kommer med en oppdatering, kommer noen til å bli påkjørt bakfra!

2019.8.3 fungerte hakket bedre enn 2019.8.4 på vår Model X (2019, AP 2.5).
I dag opplevde jeg at 2019.8.4 knapt ville kjøre forbi trafikk i samme kjøreretning når jeg lå i høyre felt på E18 utgående etter Fornebu.

Vedr. høyre felt, så er det slik både på BMW og VW med ACC. Forbikjøring i høyre fil er normalt ikke tillatt, men på de tyske kan dette overstyres med gasspedalen.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: DagfinnNtirsdag 02. april 2019, klokken 20:21
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. april 2019, klokken 19:16

Vedr. høyre felt, så er det slik både på BMW og VW med ACC. Forbikjøring i høyre fil er normalt ikke tillatt, men på de tyske kan dette overstyres med gasspedalen.
Det  samme gjør man Tesla også. Jeg opplever mye fantombremsing på ACC når veien ikke har midtstripe. Jeg vet hvor det er, sitter klar og justerer med wattpedalen.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Rådetirsdag 02. april 2019, klokken 20:34
Æsj, fikk nettop 2019.8.4 og tenkte at problemene var løst, men det ser ut til st jeg må vente tålmodig på OTA-spøkelset litt til for å få litt bedre fungerende bil igjen.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 02. april 2019, klokken 20:38
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. april 2019, klokken 19:16
Vedr. høyre felt, så er det slik både på BMW og VW med ACC. Forbikjøring i høyre fil er normalt ikke tillatt, men på de tyske kan dette overstyres med gasspedalen.

Skjønner hva du mener, men det er ikke forbikjøring når høyre felt går raskere enn venstre felt.
Jeg lå i høyre felt fra Skøyen til Sandvika og måtte bruke gasspedalen alt for mange ganger...
Men bilen kjørte forbi (uten at jeg brukte gass), den måtte bare tvile litt først og så gjøre det med nøling. Lastebilen som lå bak var ikke imponert :(
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 02. april 2019, klokken 20:44
Sitat fra: Råde på tirsdag 02. april 2019, klokken 20:34
Æsj, fikk nettop 2019.8.4 og tenkte at problemene var løst, men det ser ut til st jeg må vente tålmodig på OTA-spøkelset litt til for å få litt bedre fungerende bil igjen.

Jeg deler data med Tesla og krysser fingrene for at de løser dette i løpet av en versjon eller to :)
Forventer at ACC fungerer ordentlig, selv med møtende trafikk.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: geeartirsdag 02. april 2019, klokken 21:31
Pleier bare vente på bedre tider, men er det noen som har erfaringer med hvor det er best å melde tilbake slike krisesoftwarer som dette? Ringe supporttelefonen i bilen, sende via Teslakonto eller ta det med servicesenter?
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 02. april 2019, klokken 23:17
Jeg er ganske sikker på at de holder seg orientert. De leser sikkert på amerikanske fora, og der er de ikke nådige. Problemet er ikke noe norsk fenomen, så det er nok bare å lene seg tilbake.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmerntirsdag 02. april 2019, klokken 23:31
Sitat fra: GeirHM på lørdag 30. mars 2019, klokken 13:39
Jeg skjønner ikke at ikke flere er opprørt over at Tesla -på samme oppdatering - gir model 3 navi on ap mens vi andre ikke får det. Særlig tatt i betrakning at det nettopp var et rusj for å få oss alle til å kjøpe den absolutt helt tomme FSD-pakken. Og vi kjøpte den. Men altså, model 3 får software vi andre har betalt for.

Og det er IKKE slik at model 3 har noe elektronisk hokus pokus vi ikke har. For så vidt meg bekjent så ruller model s og x rundt på veiene med navi on ap aktivt i USA.

Korrekt. Hva er det de venter på? Å se om noen Model 3 krasjer først?

Sitat fra: gr på lørdag 30. mars 2019, klokken 20:09
Har registrert at du nevner det i omtrent hvert eneste innlegg her inne, men skjønner ikke hva som er så viktig. For min del så kjører jeg på motorvei med avkjøringsfelt OG destinasjon plottet inn kanskje en gang i måneden. Om jeg må avbryte AP før avkjøringsfeltet, blinke og svinge selv, eller la den ta avkjøringen selv og så avbryte den 200 meter senere, slik at den ikke skal bli airborne i første rundkjøring, har fryktelig liten betydning for meg. Det er hvordan den kjører på distansen mellom som betyr mest. Hadde den kjørt fra A til Å hadde jeg vært mer irritert på å ikke få det, men akkurat den lille detaljen at den bare tar riktig avkjøring betyr bortimot nada for meg. Mye mer irriterende med denne oppdateringen er at den har vært en nedgradering på alt annet. MCU har rebootet av seg selv en gang. Browseren er HELT ubrukelig, klarer ikke laste google.no engang, og enda mindre aktivere linkmytesla, spotify hakker, kollisjonsvarselet går av i hytt og pine, og vindusviskerne har begynt å slå seg på i en undergang jeg kjører i igjen - nesten et år siden de holdt på med det.

Du visste veldig godt at FSD-pakken var innholdsløs da du kjøpte den.

Ja det er sånn du bruker bilen din. Men alle er ikke deg, vettu! Folk er forskjellige.
Det er sånn at mange av oss vil faktisk bruke de tingene som er lovt i 100 år. Vi visste at NoA kom til Norge og funka på både S og X, og det er for meg et mysterium at "folkebilen" får dette nå, og ikke "flaggskipene" først.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: geearonsdag 03. april 2019, klokken 13:54
Sitat fra: emmern på tirsdag 02. april 2019, klokken 23:31
Ja det er sånn du bruker bilen din. Men alle er ikke deg, vettu! Folk er forskjellige.
Det har jeg vel aldri hevdet heller. Spørsmålet til GeirHM var hvorfor ikke flere var opprørt over dette, og derfor fortalte jeg hvorfor det ikke var viktig for meg.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Apacheonsdag 03. april 2019, klokken 17:48
Denne "oppdateringen" er mer lik en nedgradering for min del. Nå er ACC helt ubrukelig. Den tar plutselig å seter hastigheten ned fra f.eks. 70 til 40 i 60 sone. (ja 10 km/t for mye). Dette gjør den flere ganger med 1-2 minutters mellomrom mellom f.eks. Eiksmarka og Ullevål. Ser at den fast satte hastigheten plutselig detter ned 30km/t og bilen bremser opp. Og de som kjører bak meg og sleiker bak-fangeren ,tuter og står på bremsene opp pga meg.

(TMS)
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: spirrevipponsdag 03. april 2019, klokken 22:20
Fikk omsider denne (var på 2018.50.6). Fornøyd med sammenslåing av skjermene for temperatur/vifte og rattvarme/setevarme, og at den tullete nedjusteringen av innstillt hastighet når AP avbrytes er borte.

Ved noen påkjøringsfelter oppfører bilen seg nå greit uten den vante svingen mot venstre, mens ved andre er det like ille som før. Hadde en fantombremsing (første på lenge), men må nesten kjøre noen flere turer før feller endelig dom.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwattonsdag 03. april 2019, klokken 22:38
Trodde feilaktig at denne var bedre enn 2019.8.3 med TACC, men tok grundig feil.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Rådetorsdag 04. april 2019, klokken 08:15
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 03. april 2019, klokken 22:38
Trodde feilaktig at denne var bedre enn 2019.8.3 med TACC, men tok grundig feil.
Totalt enig!
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmerntorsdag 04. april 2019, klokken 09:27
Sitat fra: Àpache på onsdag 03. april 2019, klokken 17:48
Denne "oppdateringen" er mer lik en nedgradering for min del. Nå er ACC helt ubrukelig. Den tar plutselig å seter TACC-hastigheten (ikke skilthastigheten) ned fra f.eks. 70 til 40 i 60 sone. (ja 10 km/t for mye). Dette gjør den flere ganger med 1-2 minutters mellomrom mellom f.eks. Eiksmarka og Ullevål. Ser at den fast satte hastigheten plutselig detter ned 30km/t og bilen bremser opp. Og de som kjører bak meg og sleiker bak-fangeren ,tuter og står på bremsene opp pga meg.

(TMS)

Det er et problem jeg har hatt sidden 2019.4.3. Jeg har sett noe annet rart i 2019.8.3 (har ikke 4 ennå) at det en slags snurre-animasjon (1 rotasjon) på den blå ringen rundt hastigheten, så reduseres den bare med 10 km/ ad gangen hvert 5 sekund av seg selv uten noen ny hastighetsindikasjon. Kan være for at den ikke vil skru ned fra veldig høy til lav hastighet med en gang.

Ellers er nesten Autosteer ødelagt, den er veldig nervøs noen steder, men samtidig veldig farlig, for den vil kaste meg inn i busslommer, samtidig som den bråbremser for spøkelser.

Ikke bare det, men den ser hastigheter som aldri har vært der. Det kan umulig være utdatert kartdata, for disse hastighetene har vært  de samme i mange år. Mulig den fanger opp fartsgrenser fra en større radius eller bruker en annen regnemetode for å finne den gjeldende hastigheten. Skiltlesing kan ikke komme fort nok.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: cratorsdag 04. april 2019, klokken 12:42
Min erfaring med 2019.8.4 så langt (riktignok ikke så stor enda) er at den har blitt litt flinkere på å ikke skulle legge seg midt mellom midtstripe og hvitstripe på busslommer, forbikjøringsutvidelse og i siste del av flettefelt som den forige jeg hadde (2018.something.something). Men har merket noen antydninger til fantombremsing (bare små "rykk så langt) ved bruk av ACC (uten biler foran/bak).
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Apachetorsdag 04. april 2019, klokken 22:30
Sitat fra: emmern på torsdag 04. april 2019, klokken 09:27
Sitat fra: Àpache på onsdag 03. april 2019, klokken 17:48
Denne "oppdateringen" er mer lik en nedgradering for min del. Nå er ACC helt ubrukelig. Den tar plutselig å seter TACC-hastigheten (ikke skilthastigheten) ned fra f.eks. 70 til 40 i 60 sone. (ja 10 km/t for mye). Dette gjør den flere ganger med 1-2 minutters mellomrom mellom f.eks. Eiksmarka og Ullevål. Ser at den fast satte hastigheten plutselig detter ned 30km/t og bilen bremser opp. Og de som kjører bak meg og sleiker bak-fangeren ,tuter og står på bremsene opp pga meg.

(TMS)

Det er et problem jeg har hatt sidden 2019.4.3. Jeg har sett noe annet rart i 2019.8.3 (har ikke 4 ennå) at det en slags snurre-animasjon (1 rotasjon) på den blå ringen rundt hastigheten, så reduseres den bare med 10 km/ ad gangen hvert 5 sekund av seg selv uten noen ny hastighetsindikasjon. Kan være for at den ikke vil skru ned fra veldig høy til lav hastighet med en gang.

Ellers er nesten Autosteer ødelagt, den er veldig nervøs noen steder, men samtidig veldig farlig, for den vil kaste meg inn i busslommer, samtidig som den bråbremser for spøkelser.

Ikke bare det, men den ser hastigheter som aldri har vært der. Det kan umulig være utdatert kartdata, for disse hastighetene har vært  de samme i mange år. Mulig den fanger opp fartsgrenser fra en større radius eller bruker en annen regnemetode for å finne den gjeldende hastigheten. Skiltlesing kan ikke komme fort nok.

Mistenker detter er vær avhengig, da jeg slet som værs så var det skikkelig regnvær. Men ikke problem ved opphold/sol. Hadde ikke det før på tidligere software uppdates"
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmerntorsdag 04. april 2019, klokken 22:32
Nope. Sol og opphold, like nervøs begge gangene. Opphold midt på dagen var ironisk nok verst.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: JorElfredag 05. april 2019, klokken 15:58
Er enda på 8.3 som jeg fikk med dog-mode og sentry, og har småhunder. Men det er jo ikke varmt enda.
Litt fantombremsing.
Det jeg virkelig venter på er skilt-lesing. Hadde jeg kjøpt en brukt modelS, så hadde jeg vært meget fornøyd med AP1 og mobileye... 2.0 skulle jo være en opptur :police:

Men jeg koser meg, og gleder meg over at bilen er virkelig en rask, god PC på hjul. Alt "SW-rusket" er bare en overgang, og jeg har ikke hatt bilen i 6mnd enda. Får jeg en oppdatering som gjør bilen bedre hver 6mnd så er jeg svært fornøyd.

Som en trøst så var jeg inne i en TM3 her forleden, og viste hvordan man resetter og litt småting, er jo fersk i Teslaverden og mye å lære enda. Men en ting jeg la merke til var at browseren hans var tregere enn sirup. TM3 skal vel ikke stå tilbake for S/X mtp datahastighet? Skal sjekke neste gang hvilken sw versjon han har. Han har hatt den 1uke.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Thomas Parslilørdag 06. april 2019, klokken 10:06
I går «mistet» vi senterkonsollen på vår Model X :(

Når jeg satt bilen i revers frøs begge displayene helt. Jeg gjorde en reset (holdt inn begge scrollhjulene) og den lille skjermen kom opp igjen, men store forble mørk. Prøvde så en reset med scrollhjulene + knappene over + brems men det fungerte ikke.

Bilen fungerte «normalt» men er litt kald -og jeg savner jo ryggekameraet mm.

Ringte support som sa bilen må inn på SC, de kunne hente den og gi meg lånebil men siden det er helg går den til Karihaugen. Der vil det kunne ta endel tid (kanskje en uke), men hvis jeg kjørte den til et SC på mandag ville det nok gå mye raskere.
Han presiserte at det var mitt valg -og jeg skulle ikke gjøre det hvis jeg følte meg usikker (pga. manglende instrumenter).

Jeg prøver Rud mandag morgen og får jobbet mens jeg venter så det er ikke et praktisk problem.
Men jeg hadde forventet mer/bedre av en bil i denne prisklassen :(

Dette er andre gangen 2019.8.4 tuller, forrige søndag var bilen «død» når vi satt oss inn, men kom til live etter en reset.

Ser frem til 2019.8.5
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwattlørdag 06. april 2019, klokken 10:11
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 06. april 2019, klokken 10:06
Men jeg hadde forventet mer/bedre av en bil i denne prisklassen :(
Synd at du har fått problemer, men feil oppstår også på biler som koster mer enn det du har betalt.

Synes Tesla her har tilbudt det beste man kan forvente.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: jkirkebolørdag 06. april 2019, klokken 14:15
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 06. april 2019, klokken 10:06
I går «mistet» vi senterkonsollen på vår Model X :(

Når jeg satt bilen i revers frøs begge displayene helt. Jeg gjorde en reset (holdt inn begge scrollhjulene) og den lille skjermen kom opp igjen, men store forble mørk. Prøvde så en reset med scrollhjulene + knappene over + brems men det fungerte ikke.

Bilen fungerte «normalt» men er litt kald -og jeg savner jo ryggekameraet mm.

Ringte support som sa bilen må inn på SC, de kunne hente den og gi meg lånebil men siden det er helg går den til Karihaugen. Der vil det kunne ta endel tid (kanskje en uke), men hvis jeg kjørte den til et SC på mandag ville det nok gå mye raskere.
Han presiserte at det var mitt valg -og jeg skulle ikke gjøre det hvis jeg følte meg usikker (pga. manglende instrumenter).

Jeg prøver Rud mandag morgen og får jobbet mens jeg venter så det er ikke et praktisk problem.
Men jeg hadde forventet mer/bedre av en bil i denne prisklassen :(

Dette er andre gangen 2019.8.4 tuller, forrige søndag var bilen «død» når vi satt oss inn, men kom til live etter en reset.

Det samme skjedde med min. Jeg kjørte en S75D som lånebil en ukes tid mens de byttet hele MCUen på min. Har vært bra etterpå.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Thomas Parslilørdag 06. april 2019, klokken 17:37
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. april 2019, klokken 14:15
Det samme skjedde med min. Jeg kjørte en S75D som lånebil en ukes tid mens de byttet hele MCUen på min. Har vært bra etterpå.

Jeg håper jeg slipper unna med en ordentlig reset (på verksted) og ny firmware mens jeg venter, så en i USA som hadde opplevd noe tilsvarende.

Brukte de en uke fordi de ventet på deler?
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Rapidmandag 08. april 2019, klokken 19:10
Jeg tok sjansen på å bestille AP nå når det var billigsalg. Men fyttikatta for noe drit. Bortkastede penger. Bilen oppfattes som dårligere enn før. Bråbremser i hytt og pine. Jeg passerer under endel broer på motorvei hver dag. Bråbremser så ABS slår inn. Jeg ser det går an å skru av autosteer i menyen. Trenger virkelig en tilsvarende for TACC. Savner gammeldags cruisekontroll på lange landeveisstrekk.  :-1: :-1: :-1:
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwattmandag 08. april 2019, klokken 19:14
Nå har det tidvis vært atskillig bedre enn de 3-4 siste versjonene, så det er nok store muligheter for at det vil bedre seg i fremtiden.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Rapidmandag 08. april 2019, klokken 19:35
Mulig at det blir bedre en eller annen gang. Men jeg vil ha OFF knapp  :police:
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: DagfinnNmandag 08. april 2019, klokken 20:22
Sitat fra: Rapid på mandag 08. april 2019, klokken 19:10
Jeg tok sjansen på å bestille AP nå når det var billigsalg. Men fyttikatta for noe drit. Bortkastede penger. Bilen oppfattes som dårligere enn før. Bråbremser i hytt og pine. Jeg passerer under endel broer på motorvei hver dag. Bråbremser så ABS slår inn. Jeg ser det går an å skru av autosteer i menyen. Trenger virkelig en tilsvarende for TACC. Savner gammeldags cruisekontroll på lange landeveisstrekk.  :-1: :-1: :-1:
Jeg er optimist. Ta vare på innlegget og les dette før jul i år.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: turfsurfmandag 08. april 2019, klokken 21:53
Sitat fra: Rapid på mandag 08. april 2019, klokken 19:35
Mulig at det blir bedre en eller annen gang. Men jeg vil ha OFF knapp  :police:
OFF har du, det du vil ha er vanlig CC som alternativ.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: GeirHMmandag 08. april 2019, klokken 22:03
Jeg kjørte over 250 km på motorvei i dag med AP på mesteparten av tiden. Fungerte som en drøm hele veien. En brå bremsing, men det skyltes en trailer foran meg som vinglet i høyrefila. Jeg kjører x med eap og noe som kanskje en gang blir fsd. Og 2019.8.4 (med stadig flere spill). Jeg undres over at vi kan ha så ulik erfaring.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwattmandag 08. april 2019, klokken 22:11
Det stemmer nok at den trives best på fire-fils-motorvei. Men dessverre er ikke det standard i hele Norge. Prøv på en to-fils-vei med midtlinje, så kanskje du får en annen opplevelse. Filskift i litt trafikk kan også være en utfordring. Da vil den prøve å plutselig regulere hastigheten etter.... ja. det var det da. Bilen foran, bilen foran i det andre feltet, bilen bak i det andre feltet? Ikke vet jeg, men fungerer heller dårlig for meg.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmernmandag 08. april 2019, klokken 22:20
Fartsgrensene er feil overalt, og den panikkbremser mye. Plutselig blir fartsgrensen 50 ut av intet midt i en 70-sone som har vært der for alltid. I tillegg prøver den å kaste meg inn i ymse busslommer. :P
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: GeirHMmandag 08. april 2019, klokken 22:23
AP på tofeltsvei? Med møtende trafikk? Grøss og gru! Er det veeeeldig lite møtende trafikk så kanskje vurderer jeg AP, men i hovedsak er jeg da på ACC. Og det er KUN på firefelts motorvei jeg bruker automatisk filskift, men det fungerer normalt helt ok der.

Jeg var ikke klar over at dere vurderte AP på vanlige landeveier. Da forstår jeg også bedre diskusjonene rundt det å holde i rattet. Grøss. Med AP på.

Det med fartsgrenser er jeg enig i at systemet håndterer dårligere enn før. Mange nye kunstige 40 soner på hovedveier. Merkelig.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwattmandag 08. april 2019, klokken 22:29
På motorvei vil den begynne å bremse 250 meter med litt saktegående trafikk foran i samme felt. Tror 250 meter er grensen for radaren. Av samme grunn bør filskifte foregå med minimum 250 meters avstand til forankjørende bil. Ganske drøyt er min mening.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: GeirHMmandag 08. april 2019, klokken 22:59
Jeg skrur ned billengden til minimum når trafikken er liten, er det mer trafikk gjør jeg skiftene manuelt før jeg fortsetter med AP aktivt igjen.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwattmandag 08. april 2019, klokken 23:05
Det som blir igjen da er faktisk nesten det samme som en vanlig adaptiv cruise control kan klare. Slik man finner i e-Golf og Leaf bl.a. Forventer meg mere enn dette. :D

Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: geearmandag 08. april 2019, klokken 23:27
Kjører MYE med ap på 2-feltsvei. Helt uproblematisk så lenge det er midtlinje. Verre når det kun er kantmarkering eller mangler helt, men går tidvis da også.

Har ikke fantombremsinger, men hører andre sliter.

Utrolig rart at det oppfattes så forskjellig. Tror noen bør prøve å samspille litt bedre med AP. Feks trå litt på gassen om den bremser for tidlig på flerfeltsvei, og justere avstand ettter hvor man kjører. På flerfeltsvei kjører jeg med avstand på 1 for å unngå å måtte legge meg ut til venstre med veldig stor avstand til bilen foran. Men her inne leser man også om folk som påstår det ikke er forskjell på avstandsinnstilling 1 og 7 heller, Mens min endrer avstand umiddelbart, så jeg sliter med å forstå de forskjellige erfaringene.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwattmandag 08. april 2019, klokken 23:32
Den justerer vel avstand avhengig av fart også. Avstand 1 i 50 km/t er noe helt annet enn avstand 1 i 100 km/t.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmernmandag 08. april 2019, klokken 23:33
Sitat fra: gr på mandag 08. april 2019, klokken 23:27
Utrolig rart at det oppfattes så forskjellig. Tror noen bør prøve å samspille litt bedre med AP. Feks trå litt på gassen om den bremser for tidlig på flerfeltsvei, og justere avstand ettter hvor man kjører. På flerfeltsvei kjører jeg med avstand på 1 for å unngå å måtte legge meg ut til venstre med veldig stor avstand til bilen foran

Du jeg grer hunden med hårene så mye her at det er nesten ikke hår igjen! Jeg er skikkelig snill lagspiller med EAP. Men når den plutselig bråbremser midt på åpen vei må man jo lure. Det er ingenting som kan forberede deg på det. Nøkket kommer uansett innen du rekker å trå på gassen. Og må du være mer "på" når du kjører AP enn ikke, så er jo hele poenget borte. Da kan man jo like gjerne kjøre uten.

Det oppleves nok forskjellig pga dårlig kartdata forskjellige steder og kanskje forskjellige lyssettinger.
Jeg hadde helt smooth EAP inntil jeg fikk 2019.4.3. Etter det har det vært nedoverbakke.


Sitat fra: Motorwatt på mandag 08. april 2019, klokken 23:32
Den justerer vel avstand avhengig av fart også. Avstand 1 i 50 km/t er noe helt annet enn avstand 1 i 100 km/t.

Det sies at 1 = 1 billengde, iallefall i køkjøring. I praksis er det langt mer, og sitter du i kø smetter det uendelig med biler foran deg for du gir en veldig stor luke. Da ender jeg opp med å skru den av for å komme meg videre.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Croftmandag 08. april 2019, klokken 23:38
Sitat fra: GeirHM på mandag 08. april 2019, klokken 22:23
AP på tofeltsvei? Med møtende trafikk? Grøss og gru! Er det veeeeldig lite møtende trafikk så kanskje vurderer jeg AP, men i hovedsak er jeg da på ACC. Og det er KUN på firefelts motorvei jeg bruker automatisk filskift, men det fungerer normalt helt ok der.

Jeg var ikke klar over at dere vurderte AP på vanlige landeveier. Da forstår jeg også bedre diskusjonene rundt det å holde i rattet. Grøss. Med AP på.

Det med fartsgrenser er jeg enig i at systemet håndterer dårligere enn før. Mange nye kunstige 40 soner på hovedveier. Merkelig.

Kjørt 100 vis av mil med AP på 2 felts både på vestlandet og tur retur nord norge. Bruk av AP har fungert utmerket for min del over alle oppdateringer med så mye som 80-85 % av distanser kjørt med AP engaged. Mulig det er ulike forventninger til hva AP er eller skal levere? Stoler mer og mer på bilen, men går nokfortsatt noen år ( om noensinne) før en slutter å følge med.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Croftmandag 08. april 2019, klokken 23:41
Sitat fra: gr på mandag 08. april 2019, klokken 23:27
Kjører MYE med ap på 2-feltsvei. Helt uproblematisk så lenge det er midtlinje. Verre når det kun er kantmarkering eller mangler helt, men går tidvis da også.

Har ikke fantombremsinger, men hører andre sliter.

Utrolig rart at det oppfattes så forskjellig. Tror noen bør prøve å samspille litt bedre med AP. Feks trå litt på gassen om den bremser for tidlig på flerfeltsvei, og justere avstand ettter hvor man kjører. På flerfeltsvei kjører jeg med avstand på 1 for å unngå å måtte legge meg ut til venstre med veldig stor avstand til bilen foran. Men her inne leser man også om folk som påstår det ikke er forskjell på avstandsinnstilling 1 og 7 heller, Mens min endrer avstand umiddelbart, så jeg sliter med å forstå de forskjellige erfaringene.

Støttes :+1:
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwattmandag 08. april 2019, klokken 23:43
Merkelig. Jeg kjører 200 km. på på E18 med 110 km/t fartsgrense flere ganger i uken. Bortsett fra Autosteer (glem påkjøringsramper) som faktisk fungerer ganske bra, er TACC ikke noe bedre enn en 2018 e-Golf med ACC. Jeg har kjørt den samme distansen med e-Golf ett utalls ganger.

Har aldri unngått fantombremsing på noen av mine turer på E18 med 2018.50.7, 50.12, 2019.5.15, 8.3, og 8.4.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: geeartirsdag 09. april 2019, klokken 12:19
Jeg har enda aldri kjørt E18 nord for Holmestrand med Tesla, så jeg kan ikke si noe om der du kjører, men har "vi" konkludert med om slike fantombremsinger er bilrelatert eller lokasjonsrelatert? Har du hatt loanere som gjør det samme på samme sted f.eks.?

Jeg har opplevd korte napp på bremsene noen steder, på visse softwareversjoner, men det er lenge siden nå, og jeg har bare kompensert med å trå på gassen. At den svinger inn i påkjøringsramper er det derimot ikke tvil om.
Har aldri opplevd at den gjør uventede styrebevegelser. I det legger jeg at jeg kjenner den såpass godt at jeg VET at den ikke takler rundkjøringer, og jeg VET hvor den vil få problemer, og da gjør jeg meg klar og tar over om den glir for langt inn mot andre kjørefelt eller mot autovern, men alle steder jeg forventer den kjører stabilt, der gjør den det. Stoler såpass på den at jeg hadde hatt null betenkeligheter med å ta hendene av rattet - men man må vite hvor man må følge med og være klar til å ta over eller slå det av.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: hoviktirsdag 09. april 2019, klokken 12:27
Har eid biler med ACC siden 2008 (Volvo V70), og har aldri opplev flere fantombremsinger, enn med TM3. TM3 er langt dårligere enn det man burde forvente av en bil i 2019, og den dårligste ACC opplevelsen jeg har hatt. Håper ting bedrer seg betraktelig, hvis ikke kommer jeg til å benytte meg av en Polestar 2 reservasjon.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 09. april 2019, klokken 13:37
Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 12:19
Jeg har enda aldri kjørt E18 nord for Holmestrand med Tesla, så jeg kan ikke si noe om der du kjører, men har "vi" konkludert med om slike fantombremsinger er bilrelatert eller lokasjonsrelatert? Har du hatt loanere som gjør det samme på samme sted f.eks.?

Mulig det kan være bilrelatert, men jeg har hatt to programversjoner som faktisk har vært bra (med bare et par unntak).

Det er to typer oppbremsinger. Den ene er forutsigbar, og en som læres raskt etter noen timer, og som kan kompenseres med bruk av "gasspedalen". Den andre er atskillig skumlere. Her hogger bremsene kraftig til, og faktisk slik at ABS-systemet slår inn på bar og tørr asfalt. Ikke hyggelig å se en 40 tonns langtransport i speilet når det, uten grunn, bråbremses i 100 km/t.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: geeartirsdag 09. april 2019, klokken 14:42
Kan med sikkerhet si at jeg aldri har opplevd det på 22000km med min Model X AP2.5. Heldigvis...  :o
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: k1tirsdag 09. april 2019, klokken 16:30
Bør ikke slikt rapporteres til statens vegvesen mtp trafikksikkerheten? Selv om man skal holde god nok avstand til biler foran for å kunne stoppe, vil jeg vel påstå at dette fremprovoserer jo svært farlige situasjoner, uten at fører kan egentlig gjøre så mye med det eller være klar over det.

Altså statens vegvesen tok fatt i en sak hvor en X eier mente FWD åpnet seg selv eller ikke låste seg helt ved lukking, så hvorfor ikke dette også?
Tesla kom i hvertfall fort på banen for å løse problemet.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmerntirsdag 09. april 2019, klokken 16:34
Hvis du melder fra om det så er det en fare for at de kan beordre Tesla til å skru av EAP for alle (og der med ødelegge for en god del folk), så ville ikke ha gjort det...  :police:
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: k1tirsdag 09. april 2019, klokken 17:03
Sitat fra: emmern på tirsdag 09. april 2019, klokken 16:34
Hvis du melder fra om det så er det en fare for at de kan beordre Tesla til å skru av EAP for alle (og der med ødelegge for en god del folk), så ville ikke ha gjort det...  :police:

Så det er viktigere enn alvorlig ulykke og menneskeliv?  ???
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmerntirsdag 09. april 2019, klokken 17:14
Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:03
Så det er viktigere enn alvorlig ulykke og menneskeliv?  ???

Det står klart og tydelig at man skal ha henda på rattet og være aktsom.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: k1tirsdag 09. april 2019, klokken 17:38
Sitat fra: emmern på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:14
Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:03
Så det er viktigere enn alvorlig ulykke og menneskeliv?  ???

Det står klart og tydelig at man skal ha henda på rattet og være aktsom.

Hva har det med saken å gjøre?
Du kan ha nettopp det, så bråbremser bilen uten grunn og et vogntog sitter klistra i baken din fordi bilen fremprovoserer farlig kjøring - hva har det da med saken det du refererer til?!
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmerntirsdag 09. april 2019, klokken 17:40
Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:38
Hva har det med saken å gjøre?
Du kan ha nettopp det, så bråbremser bilen uten grunn og et vogntog sitter klistra i baken din fordi bilen fremprovoserer farlig kjøring - hva har det da med saken det du refererer til?!

Har alt med saken å gjøre. Siden man kjører betabil og betasoftware så må man sørge for at man har god avstand bak seg også før man aktiverer EAP. Om det er akseptabelt er en annen sak.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: k1tirsdag 09. april 2019, klokken 17:45
Sitat fra: emmern på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:40
Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:38
Hva har det med saken å gjøre?
Du kan ha nettopp det, så bråbremser bilen uten grunn og et vogntog sitter klistra i baken din fordi bilen fremprovoserer farlig kjøring - hva har det da med saken det du refererer til?!

Har alt med saken å gjøre. Siden man kjører betabil og betasoftware så må man sørge for at man har god avstand bak seg også før man aktiverer EAP. Om det er akseptabelt er en annen sak.

Du skjønner at dette blir kverulering i denne saken? Tesla kan nå skrive hva de vil i en disclaimer, så lenge det går på trafikksikkerheten vil statens vegvesen vurdere saken.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmerntirsdag 09. april 2019, klokken 17:46
Tja hvis mange nok sladrer til dem. Jeg vil heller ha beta enn ingenting. :)
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: k1tirsdag 09. april 2019, klokken 17:54
Og jeg ønsker heller sikkerhet på veien enn en ulykke/dødsfall grunnet laber innsats fra Tesla på å løse et kritisk problem som har vedvart i svært lang tid.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmerntirsdag 09. april 2019, klokken 18:37
Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:54
Og jeg ønsker heller sikkerhet på veien enn en ulykke/dødsfall grunnet laber innsats fra Tesla på å løse et kritisk problem som har vedvart i svært lang tid.
Det har ikke skjedd da. Og jeg vil jo at det skal være trygt selvfølgelig. Å si noe annet til meg annet er stråmann.

Uansett så savner jeg en ordentlig måte å melde fra feil om. Synes kvaliteten på EAP har gått opp og ned uten muligheter for å si fra. Akkurat det er frustrerende.


Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: geeartirsdag 09. april 2019, klokken 19:17
Det ansvarlige fra fører vil være å IKKE bruke AP på aktuell distanse hvor slikt har skjedd, og ta kontakt med servicesenter for utbedring, eventuelt ikke bruke AP på den bilen i det hele tatt. Det er ikke et flåteproblem såvidt jeg kan forstå, og da er det ikke noe for Vegvesenet.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: k1tirsdag 09. april 2019, klokken 19:20
Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 19:17
Det ansvarlige fra fører vil være å IKKE bruke AP på aktuell distanse hvor slikt har skjedd, og ta kontakt med servicesenter for utbedring, eventuelt ikke bruke AP på den bilen i det hele tatt. Det er ikke et flåteproblem såvidt jeg kan forstå, og da er det ikke noe for Vegvesenet.

Gitt at alle eiere med problemet er klar over det, og det ikke skjer første gang den gangen man hadde en semi bak seg...
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: k1tirsdag 09. april 2019, klokken 19:26
Sitat fra: emmern på tirsdag 09. april 2019, klokken 18:37
Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:54
Og jeg ønsker heller sikkerhet på veien enn en ulykke/dødsfall grunnet laber innsats fra Tesla på å løse et kritisk problem som har vedvart i svært lang tid.
Det har ikke skjedd da. Og jeg vil jo at det skal være trygt selvfølgelig. Å si noe annet til meg annet er stråmann.

Uansett så savner jeg en ordentlig måte å melde fra feil om. Synes kvaliteten på EAP har gått opp og ned uten muligheter for å si fra. Akkurat det er frustrerende.


Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Altså jeg tillegger ikke deg annet enn at for meg virker det som om sikkerhet kommer som nr 2 i rekke fremfor det å kunne ha noe i beta som er trafikkfarlig, basert på ditt første innlegg i diskusjonen oss i mellom:
Sitat fra: emmern på tirsdag 09. april 2019, klokken 16:34
Hvis du melder fra om det så er det en fare for at de kan beordre Tesla til å skru av EAP for alle (og der med ødelegge for en god del folk), så ville ikke ha gjort det...  :police:

Nei, kanskje ikke et flåteproblem som gr påpeker, men det skulle ikke mer til at 1 person hadde problemer med FWD til at vegvesenet fattet interesse.

Poenget her er vel at vi i bunn og grunn er enige i mye her, men vi er uenige om hvordan vi får Tesla til å få ut fingern til å få fiksa problemet asap. På dette tidspunktet, fordi det har drøyd ut i laaang tid, mener jeg tvang gjennom staten som håndhever er snart på sin plass, versus det å melde inn bug reports og vente til Tesla prioriterer dette selv.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 09. april 2019, klokken 19:32
Jeg er nok ikke alene om dette problemet. Søk dette forumet på 'fantombremsing" eller lignende. Selv bruker jeg ikke TACC lenger uten at jeg er tilnærmelsvis alene på veien.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: geeartirsdag 09. april 2019, klokken 19:41
Problem over lang tid? Kom ikke dette tilbake med 2018.8.3? Syns det har vært stille rundt fantombremsinger lenge nå.

Tesla trenger ikke mer negativitet i media.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 09. april 2019, klokken 19:56
Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 19:41
Tesla trenger ikke mer negativitet i media.
Det er jeg veldig enig i. Men den eneste som kan gjøre sitt for å unngå en slik omtale er Tesla selv. Jeg har ingen intensjoner om å bringe dette videre, og min bil skal på service i slutten av uken. Da vil jeg selvsagt ta dette opp.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 09. april 2019, klokken 20:01
Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 19:41
Problem over lang tid? Kom ikke dette tilbake med 2018.8.3? Syns det har vært stille rundt fantombremsinger lenge nå.
Ett raskt søk i nabotråd:

Sitat fra: dragmore på tirsdag 09. april 2019, klokken 13:56
Fikk den i natt, og håper virkelig at de har kverka endel av disse fantombremsingene.. disse er jo livsfarlige..
Kjørte på E18 i går mellom krs og grm i 100, og plutselig bråbremsa bilen (skjedde 3 ganger) pga. at det var en bil langt foran i andre felt.... ble jo helt nervevrak..
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 09. april 2019, klokken 21:12
Skrevet mye om problemet i amerikanske fora også. Her et utdrag fra TMC i går:

For example, this morning at 10am I was headed north on I-80 in the middle lane at 70mph. I passed a semi in the right lane and it's shadow extended into my lane and Neo did a hard auto-break and would not pass the truck that was doing about 50mph. I had to initiate a lane change to the left lane to get by. If I had someone tailgating, there would have been a rear collision without heroic efforts to avoid it.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmerntirsdag 09. april 2019, klokken 21:25
Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 19:26Altså jeg tillegger ikke deg annet enn at for meg virker det som om sikkerhet kommer som nr 2 i rekke fremfor det å kunne ha noe i beta som er trafikkfarlig, basert på ditt første innlegg i diskusjonen oss i mellom:
Sitat fra: emmern på tirsdag 09. april 2019, klokken 16:34
Hvis du melder fra om det så er det en fare for at de kan beordre Tesla til å skru av EAP for alle (og der med ødelegge for en god del folk), så ville ikke ha gjort det...  :police:

Jepp. Det er BETA. det er pr def trafikkfarlig sånn sett. Så alle som kjører bilen burde være inneforstått med dette. Det kan ikke være en sånn dagmammamentalitet for da blir jo alt forbudt inntil det er ferdig (nei det blir aldri ferdig).

Basic TACC som IKKE er i beta (f.eks. e-golf) anbefales ikke i brå svinger f.eks.

Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: geeartirsdag 09. april 2019, klokken 21:56
Filholdere på flere andre merker avbryter uten varsel, midt i en sving, og det syns jeg er skumlere enn AP, men har altså ikke opplevd bråbremsing.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: k1tirsdag 09. april 2019, klokken 22:02
Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 19:41
Problem over lang tid? Kom ikke dette tilbake med 2018.8.3? Syns det har vært stille rundt fantombremsinger lenge nå.

Tesla trenger ikke mer negativitet i media.

Uten at jeg har eksakt sw versjon, så har dette vært et problem på TACC i ett års tid i min krets. Det karakteriserer jeg som lenge.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 09. april 2019, klokken 22:09
Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 21:56
Filholdere på flere andre merker avbryter uten varsel, midt i en sving, og det syns jeg er skumlere enn AP, men har altså ikke opplevd bråbremsing.
Det er noe man lærer seg med en e-Golf på samme måte som man lærer seg å avbryte "Autosteer" i en Tesla når man nærmer seg en busslomme eller en påkjøringsrampe. Bråbremsene kan man ikke lære seg.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: k1tirsdag 09. april 2019, klokken 22:19
Sitat fra: emmern på tirsdag 09. april 2019, klokken 21:25
Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 19:26Altså jeg tillegger ikke deg annet enn at for meg virker det som om sikkerhet kommer som nr 2 i rekke fremfor det å kunne ha noe i beta som er trafikkfarlig, basert på ditt første innlegg i diskusjonen oss i mellom:
Sitat fra: emmern på tirsdag 09. april 2019, klokken 16:34
Hvis du melder fra om det så er det en fare for at de kan beordre Tesla til å skru av EAP for alle (og der med ødelegge for en god del folk), så ville ikke ha gjort det...  :police:

Jepp. Det er BETA. det er pr def trafikkfarlig sånn sett. Så alle som kjører bilen burde være inneforstått med dette. Det kan ikke være en sånn dagmammamentalitet for da blir jo alt forbudt inntil det er ferdig (nei det blir aldri ferdig).

Basic TACC som IKKE er i beta (f.eks. e-golf) anbefales ikke i brå svinger f.eks.

Oh lord, mitt siste innlegg til deg ang dette nå. Ilegg heller ikke meg rollen som stråmann for dagmammamentaliteten, det blir for useriøst. Altså de aller fleste jeg kjenner med Tesla er innforstått med at AP er beta og passer på deretter mtp vingling i veibanen, men forventer at TACC fungerer som en normal cruisecontrol på motorveien. Ikke at den plutselig, uten at noen verdens ting tilsier at her kan det skje noe, hugger inn full brems (fra 100+ til 40) såpass at ABS slår inn osv. Du har liksom ikke sjans til å forutse dette, ei heller hjelper det å trykke inn gasspedal for å avverge nedbremsingen. Det er dette som er trafikkfarlig, og det virker ikke som om Tesla prioriterer å fikse dette. Bare fordi det ikke har vært noen alvorlig ulykke i vårt land pga dette ennå, betyr det ikke at det er det rette å vente på at det skjer, bare fordi du og noen andre er redd for å få skrudd av EAP til de har fått en fiks for dette.
Men slapp helt av, det blir ikke jeg som rapporterer dette inn til noe myndighetsorgan. I hvert fall ikke ennå.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: geeartirsdag 09. april 2019, klokken 22:24
Må vel finnes godt dashcam footage av dette vel?
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmerntirsdag 09. april 2019, klokken 22:35
Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:19
Oh lord, mitt siste innlegg til deg ang dette nå.

Good, good! :)  :laugh: Neida


Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:19Ilegg heller ikke meg rollen som stråmann for dagmammamentaliteten, det blir for useriøst. Altså de aller fleste jeg kjenner med Tesla er innforstått med at AP er beta og passer på deretter mtp vingling i veibanen, men forventer at TACC fungerer som en normal cruisecontrol på motorveien. Ikke at den plutselig, uten at noen verdens ting tilsier at her kan det skje noe, hugger inn full brems (fra 100+ til 40) såpass at ABS slår inn osv. Du har liksom ikke sjans til å forutse dette, ei heller hjelper det å trykke inn gasspedal for å avverge nedbremsingen. Det er dette som er trafikkfarlig, og det virker ikke som om Tesla prioriterer å fikse dette. Bare fordi det ikke har vært noen alvorlig ulykke i vårt land pga dette ennå, betyr det ikke at det er det rette å vente på at det skjer, bare fordi du og noen andre er redd for å få skrudd av EAP til de har fått en fiks for dette.
Men slapp helt av, det blir ikke jeg som rapporterer dette inn til noe myndighetsorgan. I hvert fall ikke ennå.

TACC er ikke den samme som hvis du har EAP på. Ren og skjær TACC har jeg ikke opplevd problemer.
Fantombremsinger oppstår på e-Golfen min, men den har ikke kamera, men det er sjelden. Det samme gjelder Tesla: sjelden...
Når EAP er på, bruker den kameraet for å se om biler er på vei inn, skygger osv. Da blir det langt flere fantombremsinger. Stor forskjell!
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwatttirsdag 09. april 2019, klokken 22:42
Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:24
Må vel finnes godt dashcam footage av dette vel?

Hva vil du se? Vær klar over at bremsingen  bare varer 1-2 sekunder, og er nok til å reduserer hastigheten kanskje fra 100 km/t til 50-60 km/t før den akselererer igjen. Men nedbremsingen skjer altså med full styrke.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Taffelmanonsdag 10. april 2019, klokken 00:21
Det er mer fantom oppbremsinger enn før, men opplever at de fleste virker å ha logisk forklaring som f.eks. når bilen i nabofil på motorvei vingler litt mot min fil (uten å krysse linja), eller når store lastebiler kommer møtende i høy fart (over fartsgrense) på smal landevei.

Tror EAP er i ferd med å ta hensyn til flere farer enn tidligere, men for øyeblikket er den alt for sensitiv og reagerer for tidlig i enkelte situasjoner, i tillegg er den ekstra redd for store lastebiler under bruer.

Trenger mer justering, men blir nok bra etterhvert.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Rådeonsdag 10. april 2019, klokken 14:09
Går TMX ladelokket deres opp? Mitt har sluttet både på WC og SuC (testet 4 lokasjoner).
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: turfsurfonsdag 10. april 2019, klokken 18:36
Sitat fra: Råde på onsdag 10. april 2019, klokken 14:09
Går TMX ladelokket deres opp? Mitt har sluttet både på WC og SuC (testet 4 lokasjoner).
Sluttet å virke i 8.4 og 8.5 ja. Dvs virker innimellom.  Bare å trykke inn foran på ladeporten.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Rådeonsdag 10. april 2019, klokken 21:20
Merkelig bug. Kanskje årets påskeegg..
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwattonsdag 10. april 2019, klokken 21:23
Hvorfor være sikker på at det er en oppdatering som er årsaken? Kan jo være et sammentreff.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: turfsurfonsdag 10. april 2019, klokken 21:32
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. april 2019, klokken 21:23
Hvorfor være sikker på at det er en oppdatering som er årsaken? Kan jo være et sammentreff.
Vel, det er flere som har rapportert det. Rart om flere skulle ha samme sammentreffet...
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Macnustorsdag 11. april 2019, klokken 08:12
Hei!

Min første Tesla (Model 3), og forventet at de mestret teknologien, men at bilen kunne ha små feil med tanke på alignment, lakk osv. Men jeg må si jeg er forferdelig skuffet!! Av ALLE bilene jeg har hatt, har jeg ALDRI opplevd nødbrems ut av ingenting, og det skjer nesten hver gang jeg er ute å kjører! Og ja, det er når man møter en bil eller lastebil, men det er for meg ut av ingenting da det er god klaring og ingen fare. En ting er EAP, at denne ikke er helt perfekt, men den takler jo ikke vanlig ACC engang.. I går holdt kona på å krasje på grunn av en plutselig nødbrems, hun skvatt og bilen trykte fullt på bremsen, svigerfar mista det han hadde i hendene og dattera mista mobilen hun leste på, og de ble pissredd.. :-[
Hun nekter nå å bruke cruise control i Model 3, noe jeg forstår godt! Ser flere skriver om det, men dette kan da ikke være normalt? Har hatt biler fra tidlig 2000 som takler dette helt fint! ::)

Videre må den av og til restartes på grunn av diverse bugs, stereoanlegget detter ut osv.
Og regnsensoren er en vits, fungerer betraktelig bedre på min mors Peugeot 207 fra 2007, og det er 12 år siden.. 12 år er fryktelig lenge teknologimessig.. :o

Bilen er forsåvidt uten spesielle "feil", men jeg trodde faktisk Tesla var ledende på software, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt irritert..  >:(
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Hodetelefonertorsdag 11. april 2019, klokken 08:37
Du har dashcam funksjon i bilen. Vis oss klipp ifra dette skjedde.

Du får uansett bare holde ut litt til, autopilot og ACC var MYE bedre før.
Tenk på oss som ble vant til å bruke dette hele tiden, som får all denne dritten  kastet i fanget
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmerntorsdag 11. april 2019, klokken 09:37
Den er bedre, men det er regresjoner hele tiden. Tipper det er fordi modellen blir trent på nytt, og så har det ikke blitt helt optimalt. Det er som å lage mat. Noen ganger er du overivrig med et krydder, og den smaker dritt.

Når du introduserer nye lærte ting inn i modellen så forskyver hele greia seg.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: turfsurftorsdag 11. april 2019, klokken 14:11
Sitat fra: Macnus på torsdag 11. april 2019, klokken 08:12
Av ALLE bilene jeg har hatt, har jeg ALDRI opplevd nødbrems ut av ingenting, og det skjer nesten hver gang jeg er ute å kjører!
OK, vi har en splitter ny i3 som gjør akkurat det samme. Har og kjørt Volvoer med lignende oppførsel... Men, ja, håper det blir bedre.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwatttorsdag 11. april 2019, klokken 15:32
Uprovosert oppbremsing (som med min Tesla) ved bruk av ACC har jeg aldri opplevd med følgende biler jeg har eid: BMW 520, BMW 730, Volvo S80, Mercedes 220, Passat GTE, og e-Golf. Med uprovosert mener jeg bremsing uten noen objekter i nærheten som kan/skal påvirke ACC/Nødbrems.  Med de nevnte bilene har det hendt at nødbremsene har blitt aktivert for en vinglete syklist på fortauet, fotgjenger i veibanen, osv., men aldri på 4-felts motorvei uten trafikk.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Rådetorsdag 11. april 2019, klokken 23:08
Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. april 2019, klokken 14:11
Sitat fra: Macnus på torsdag 11. april 2019, klokken 08:12
Av ALLE bilene jeg har hatt, har jeg ALDRI opplevd nødbrems ut av ingenting, og det skjer nesten hver gang jeg er ute å kjører!
OK, vi har en splitter ny i3 som gjør akkurat det samme. Har og kjørt Volvoer med lignende oppførsel... Men, ja, håper det blir bedre.
Opplevd i to siste VW med ACC. Refleksjoner til radar. TACC i tesla har vel flere spøkelser enn radaren å bakse med, men pokker ta 2019.8.x versjonene!
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Wiblatorsdag 11. april 2019, klokken 23:25
Sitat fra: Råde på torsdag 11. april 2019, klokken 23:08

Opplevd i to siste VW med ACC. Refleksjoner til radar. TACC i tesla har vel flere spøkelser enn radaren å bakse med, men pokker ta 2019.8.x versjonene!

Tiltredes!

I dag prøvde bilen å følge etter en Leaf inn i avkjøringsfeltet til "gamleveien" mellom Sande og Skoger/Kobbervikdalen (avkjøringa rett før E18), det var litt guffent.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Motorwatttorsdag 11. april 2019, klokken 23:34
Akkurat der mener jeg at de hvite stripene er nesten borte. Har skjedd meg også, men nå vet jeg å holde hardere i rattet der stripene er svake eller mangler. Spesielt ved påkjøringsramper. Skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan markere med stiplete linjer.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Larsebassfredag 12. april 2019, klokken 00:19
Kan allerede se for meg VG: «Vegvesenet bruker millioner på Tesla-striper»
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: Wiblafredag 12. april 2019, klokken 07:33
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 11. april 2019, klokken 23:34
Akkurat der mener jeg at de hvite stripene er nesten borte. Har skjedd meg også, men nå vet jeg å holde hardere i rattet der stripene er svake eller mangler. Spesielt ved påkjøringsramper. Skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan markere med stiplete linjer.

Har opplevd litt vingling der før, så det kan nok stemme, skal følge litt med på hvordan det ser ut med veimerking forbi der nå etterpå :)
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: THEfredag 12. april 2019, klokken 07:48
Sitat fra: Larsebass på fredag 12. april 2019, klokken 00:19
Kan allerede se for meg VG: «Vegvesenet bruker millioner på Tesla-striper»

Vegvesenet er superoptimistiske til selvkjørende biler om få år. Det er i alle fall helst sikkert at det blir komplett umulig å oppnå selvkjøring med den kvaliteten det er på veimerking, og også skilting, langs norske veier i dag. Selv om det hovedsaklig er Tesla som er avhengig av god veimerking nå, så vil det bli et stadig større behov for alle biler i årene framover.
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: o.b.lixfredag 12. april 2019, klokken 09:12
Sitat fra: Macnus på torsdag 11. april 2019, klokken 08:12
Hun nekter nå å bruke cruise control i Model 3, noe jeg forstår godt! Ser flere skriver om det, men dette kan da ikke være normalt? Har hatt biler fra tidlig 2000 som takler dette helt fint! ::)
Blir bedre. Først kom CC (Cruise Control) som var en ren fartsfolder uten hensyn til trafikken foran (mest sannsynlig slik på tidlig 2000-tallsbiler, deretter kom ACC (Adaptative Cruise Control) som ved hjelp av radar reduserte farten til objekt foran, nå er det TACC (Traffic Aware Cruise Control) som også bruker kamera for å se hva som er foran eller kan komme foran bilen.

Og det er er nettopp sistnevnte din kone har opplevd, at Tesla trodde noe skulle gå galt. Slike "false positive" jobber de hardt med å luke ut, og det kommer hyppige softwareoppdateringer for dette.



Sitat fra: Macnus på torsdag 11. april 2019, klokken 08:12
Og regnsensoren er en vits, fungerer betraktelig bedre på min mors Peugeot 207 fra 2007, og det er 12 år siden.. 12 år er fryktelig lenge teknologimessig.. :o

Tradisjonelt brukte man LED/infrødt lys få å se dråper (som din mors Peugeot):
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/92/Rain_sensor_en.svg/330px-Rain_sensor_en.svg.png)

Tesla har valgt en ny tilnærming for å oppdage regn, de bruker kamera for å se om det regner. De har stadig utviklet den for å bli stadig bedre, men mange opplever at det er et godt stykke igjen.

Men her finnes en enkel quick-fix:
Legg RainX eller tilsvarende regnavviser på ruten, da perler dråpene seg så kamera lettere ser dråpene, og plutselig er regnsensor helt topp! Tar bare noen minutter å legge på en eller to ganger i året.

Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: ohowltirsdag 30. april 2019, klokken 18:18
Noen av dere på 2019.8.4 som har fått noe nyere? Føles som om denne versjonen er for folk i slow-lane
Tittel: Sv: 2019.8.4
Skrevet av: emmerntirsdag 30. april 2019, klokken 18:25
Sitat fra: ohowl på tirsdag 30. april 2019, klokken 18:18
Noen av dere på 2019.8.4 som har fått noe nyere? Føles som om denne versjonen er for folk i slow-lane
Fikk 12.1 etter 8.4