Elbilforum.no
Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: autopass på fredag 29. mars 2019, klokken 16:06
Noen soom har gode tips på hvor det er ok å kjøpe batterier?
https://ru.nkon.nl
Da var byggingen i gang. Punktsveiset og lagt opp ledninger til BMS.
14s2p batteri som skal passe fint inn i en liten seteveske. Sykkel vil da se ganske anonym ut.
Pakken er 48v 5Ah og er laget av 28 Samsung INR18650-25R 2500mAh - 20A batterier.
Motor falt på 500w TSDZ2 fra Tong Sheng. Bilde av sykkel viser et testbatteri som er stripset fast. Med seteveske blir den ennå mere anonym.
Jeg ville vært redd for at varmen ville skade batteriene når man lodder rett på batteripolene, men du vet vel hva du gjør. Det er kanskje et spørsmål om å bruke stor nok loddebolt og være rask? Og kanskje litt strategisk plassert tape på metalldelene kan hindre at de gnager hull i isolasjonen på ledningene? Men det har du sikkert også tenkt på. Jeg synes bare det er greit å nevne av hensyn til andre som ønsker å følge ditt eksempel.
Sitat fra: hanche på fredag 31. mai 2019, klokken 11:12
Jeg ville vært redd for at varmen ville skade batteriene når man lodder rett på batteripolene, men du vet vel hva du gjør. Det er kanskje et spørsmål om å bruke stor nok loddebolt og være rask? Og kanskje litt strategisk plassert tape på metalldelene kan hindre at de gnager hull i isolasjonen på ledningene? Men det har du sikkert også tenkt på. Jeg synes bare det er greit å nevne av hensyn til andre som ønsker å følge ditt eksempel.
Lodding vil nok ødelegge batteriene, men han har jo ikke loddet. Han har punktsveiset, slik som det skal gjøres på slike batterier. Helt etter boka mao.
Jeg har selv bygget stort elbilbatteri med 143 stk. 18650-celler som ble punktsveiset. Fungerer helt supert, men man må jo anskaffe punktsveiseapparat da. Det koster litt.
Punktsveiset? Åja, han skrev jo det. Beklager støyen. :-[
Litt vanskelig å se, men er det en nikkelstrip mellom seriene på toppen der? Mulig det blir litt varmt under full belastning, vurder å legge på en til (hvis du ikke har tykkere enn 0,15mm) :)
Ser bra ut, men som daglig elsyklist ville jeg seriøst vurdert skivebremser for de situasjonene hvor kort bremselengde er viktig under alle værforhold. Farten og hvor det sykles kan likevel gi et annet svar for noen.