Synes det er forl lite spekulasjoner omkring 62kWh. Så da spør jeg, hvor varmt vil hurtiglading av 62 kWh batteriet bli.
Vi vet det er pakket flere celler i samme volum. 55% mer energi. Det skal og kunne lades hardere, så mer trøm går i det. Men, det er tre og ikke 2 celler i paralell, noe som kanskje kan hjelpe. Dvs hver celle skal ha mindre strøm, og da varmer det mindre på høyere effekt i og med strømmen deles i tre og ikke på to celler.
Så, blir det melt-down eller blir det ikke?
Ingen? Får spekulere og svare meg selv da.
Vet at varmgangen i batteriene er kvadratisk proporsjonal med strømmen til/fra batteriet. Det er lagt til 50% flere celler i pakken for å øker energimengden de lagrer. Men de ligger i parallell med de to fra før, 3p konfigurasjon.
Gunstig, da strømmen har tre å passere i stedet for to celler.
De fleste 50kW ladere gir 121Ampere for Chademo. I 40 kWh pakken går det 60,5A i hver celle. I 62kWh pakken blir det 40,3A. Det kvadratiske forholdet mellom strømmen med tanke på varmen fra indre motstand gir at 62kWh pakken vil varmes 44,4% av hva 40kWh pakken gjør.
Vet at pakken under lading på maks i en 50kW lader øker med 0,5 grad/min. 62kWh pakken vi varmes 0,5x0,444=0,22 grad/min.
I Bjørn Nylands mange videoer med Leaf ser en at ved omtrent 65% så synker ladeeffekt. Og det er vanlig kanskje å starte lading på ikke lavere enn 10%. Dvs, hurtiglading på maks effekt = strøm skjer i påfyll av 55%.
55% på 40 kWh er omtrent 21 kWh, og i 62kWh pakken 32,6 kWh.
Konklusjon å driste seg på blir da at 62 kWh med en 55% påfyll i 50kW lader tar 44 minutter og øker temp i batteriet med 9,6 grader. En 55% lading i 40 kWh tar kortere tid, 28 minutter, men øker temperaturen med 14 grader. Dvs, 62 kWh pakken vil holde seg langt kjøligere enn det som erfares med 40kWh.
62 kWh kan lades på 100kW (Trolig bare rundt 70 om jeg skal tippe). Ved 100kW vil temp stige 0,95 grad/min. Men en 55% lading tar 19 minutter og varmer 18 grader. Da er man tilbake på samme utfordring med temp som i 40 kWh pakken. Dog har man da omtrent 84 kWh tilgjengelig med den ene hurtiglading på 19 minutter, og det skulle gi nok strøm til 500km i "god fart".
From 16% to 81% gives +15°C on a 110 A charger.
https://youtu.be/bSaY3JZWIzU?t=3475
Sitat fra: leafnor på søndag 31. mars 2019, klokken 13:30
De fleste 50kW ladere gir 121Ampere for Chademo. I 40 kWh pakken går det 60,5A i hver celle. I 62kWh pakken blir det 40,3A. Det kvadratiske forholdet mellom strømmen med tanke på varmen fra indre motstand gir at 62kWh pakken vil varmes 44,4% av hva 40kWh pakken gjør.
Your calculation missed, that there are 50% more cells now. So it's adding 50% more heating power, but also 50% more mass to be heated.
I missed :+1:,
The increase will be more like 0,333 per minute at a 50kW charger.
On the one in the video, @107A, it increased 0,28/minute.
But still a lot better then the 40kWh Leaf.
200 A charger will give a good warming. ;D ;D ;D
(https://pbs.twimg.com/media/D3J4H5aU4AAiuoC.jpg)
200A vil muligens varme 0,91 gras. Lade 55% vil trolig heve batteri med 29 grader.
Where is that screenshot from?
Tipper den youtube videoen med Electric Journey Japan eller No.
Det kan da ikke stemme. Han fant jo ingen hurtigladere over 40kW. Ser over 70 i det bildet der.
Akei. Ikke sett den videoen. Ren gjetting.
Many 200 A chargers are getting installed in Japan now. :police:
https://bbs.kakaku.com/bbs/K0000099959/Page=2/SortRule=2/ResView=all/#22562070
充電時間 バッテリー容量 充電速度
1分 34% 72kW
11分 57% 64kW
14分 62% 55kW
18分 68% 48kW
22分 73% 43kW
27分 79% 38kW
8)
(https://bbsimg03.kakaku.k-img.com/images/bbs/003/178/3178166_m.jpg)
(https://bbsimg03.kakaku.k-img.com/images/bbs/003/196/3196928_m.jpg)
Skrives på den japanske siden det er linket til at ladingen fikk temperaturen opp to streker. Antas at batteriet holdt noe over de 14 som instrumentpanel viser. Grov skala der en strek 10C.
Så batteriet kan en da anta økte mellom 10-30, trolig litt rundt 20C.
Det er snitt 0,75grad/min. Så min "korrigerte" beregning av en 200A laders påvirkning på 0,91 grad/min er nok ikke langt fra realitetene. Mao, få vil oppleve rapidgate som problem i 62 kWh.
Sitat fra: leafnor på mandag 01. april 2019, klokken 23:45
I missed :+1:,
The increase will be more like 0,333 per minute at a 50kW charger.
On the one in the video, @107A, it increased 0,28/minute.
But still a lot better then the 40kWh Leaf.
Kanskje vært bekreftet mange andre steder, men en dane på danske FB siden til LEAF har lagt ut temperturgraf og data fra lading. Og bekrefter i en 21 minutters lading på 50kW lader (120 A omtrent) en økning på 0,32 grad/min. For kjøring på langtur selv i 110 sone og en holder seg på 110, så skal det ikke bli rapidgate på en dags kjøring i Norge. Sett at tyskere og franskmenn i 30 grader varme og i 130+ på motorveg klarer å bake batteriet, så i slike forhold er den ikke egnet.
Men i Norge, no problem.
Tja, ut fra artikkel linket til i et annet innlegg får Leaf problem med hurtiglading på 3 lading.
Videre sliter den med å lade over 50 kW .
Så ikke helt lovende.
Helt idiotisk forøvrig at den ikke leveres med CCS!
https://www.tu.no/artikler/test-vi-fikk-sa-vidt-over-halvparten-av-oppgitt-ladehastighet-pa-nye-nissan-leaf/470421
3. lading var mest sannsynlig fremprovosert teoretisk av noe så rart som å starte hjemmefra uten fullt batteri. Man bør jo lade hjemme og borte over natta. Kan man ikke det så bør man heller lade ferdig før man stopper, eller hurtiglade i mellomtiden,feks lørdag på en helgetur fredag til søndag.
Jeg kjørte 32 mil med den nå nettopp uten noe lading underveis, så 2 ladinger ville tatt meg ca 83 mil. Hvem ønsker å kjøre så langt på en dag i Norge?
Ang rapidgate så så jeg ikke forhøyet temperatur på turen min, og første hurtiglading ville tatt ca 45 minutter fra 20 til 80%.
Ang. ladefart har du snudd det på hodet. Det er Fortum og Grønn Kontakt som ikke har fått på plass gode nok kabler for Chademo (vannkjølte) for å tillate høyere fart ennå. Førstnevnte sier de jobber med leverandører for å få det til. I Japan lades bilen oppe i 70 kW og skal tillate at den lades opp like fort som 40kWt-utgaven.
I forhold til ladefart har jeg ikke snudd noe på hodet. I testen fikk de jo også testet på lynlader, men bilen ladet ikke fortere enn rett rundt 50 KW, selv på dem.
Chademo er ikke prioritet på lynladere, derfor er det tull av Nissan å ikke satse på CCS.
Men, får håpe for de som eier Leaf at det kommer noen lynladere med CHademo.
For meg spiller det ingen rolle, da min 2016 Leaf ikke kan lade på annet en hurtigladere uansett, men du verden så flott det var å kjøre langtur med Ioniq og kunne lade på Ionity laderne. Mens det var full ladekø på alle hurtigladere, var det alltid ledig på Ionity sine ladere. Den ladet også med hastighet rett under 70 KW, så gikk greit unna.
Lynlader er det bare på CCS, siden det bare er der de har kabler som takler nok strøm (vannkjølt). Er ikke bilen sin feil at ladekablene bare takler 125A og teoretisk maks 62,5kW og ikke minst 100kW. Samme bil lader jo med høyere fart i Japan.
Det med Chademo sitter nok langt inne hos Nissan siden de står bak den og satser på bil til hus/strømnett/annen bil. Men så lenge det bare er de og Tesla som selger volumer så er det nok et viktig kundegrunnlag i Norge iallefall.
Jeg hadde gode marginer etter ca 20 mil i dag, men testet likevel litt hurtiglading. Fikk 44 kW konstant i de 19 minuttene jeg prøvde (13,9kW). Altså så rask lading man kan forvente på en vanlig hurtiglader. Endte selvfølgelig med 16 mils margin hjemme (burde AC-ladet eller droppet).
Hvorfor kan ikke Nissan bare følge den europeiske ladestandarden på biler til Europa. Så hadde hele problemet med treg chademo vært løst.
Mer info her: https://www.tu.no/artikler/de-var-storst-na-kommer-faerre-bilmodeller-med-denne-kontakten/466335
Ser også ut som toveislading lar vente på seg med CCS (ikke at det er nyttig i Norge ennå):
https://www.tu.no/artikler/planlegger-toveislading-med-ccs-forst-i-2025/456611