Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i Sverige og Danmark => Emne startet av: Amatøren på torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19
Ionity:
App - Kredittkort i app for direkte betaling.
App/Nettleser - Bekreft hver lading med kort.
https://ionity.eu/en
E.ON Danmark:
Svensk E.ON kort (https://eondrive.eon.se/)
Registrerte brikker fra Elbilforeningen og NAF
Bruk EasyPark app - Bytt til Danmark som land.
Engangsoppladning Kredittkort, fast pris pr. lading, ring E.ON DK på +4570270577. Sjekk E.ON Danmark for 'dagens pris'. (https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oplad-pa-farten/oplad-her-og-nu.html)
Clever:
SMS betaling (https://clever.dk/sms).
Spirii:
Ganske gunstige priser (DKK/kWh).
Tilbyr roaming med over 200.000 andre ladere, men ikke like gunstig pris som egne ladere.
https://spirii.dk/
Samarbeidspartnere.
E.ON Drive & Clever (samarbeidsprosjekt om lynladere):
Clever SMS betaling (https://clever.dk/sms).
Bee ladekort (flere typer) (https://bee.se/ladda-langs-vagen/)
NewMotion:
Gratis ladekort
https://newmotion.com/en_GB/ev-drivers/
- Ionity DK
- Clever
- E.ON (Charge-ON GmbH)
Plugsurfing:
App og brikke for lading.
Ladebrikke for for €9.95 (Blir stående på brukerkonto som tilgodehavende for lading)
Betaling via kredittkort registrert på brukerkonto
https://www.plugsurfing.com/en/
- Ionity DK?
- Clever
- E.ON (Charge-ON GmbH)?
Chargemap:
Kort tilsendt for EUR 19,90
Betaling via kredittkort registrert på brukerkonto.
https://chargemap.com/map
- Ionity
- Clever
- E.ON (Charge-ON GmbH)
PlugShare:
Felles betalings- og bikkeløsning.
Kom med innspill og jeg legger inn i denne posten.
Se også:
Oversikt lademuligheter Europa (https://elbilforum.no/index.php?topic=43256.0)
Clever Danmark har en ny app. Ser ut som de etter hvert kommer til å tilby start/stopp/betaling av lading der, men at det ikke er helt ferdig enda.
Det ser også ut som Clever tilbyr betaling med sms. Noen som har testet sms-betaling for lading hos Clever Danmark med norsk tlfnr?
:+1: Flott, slike innspill setter jeg pris på.
Da skal jeg sjekke opp snart. Får nok testet det ut til sommeren da min datter insisterer på å kjøre selv til Danmark i ferien. Da blir jeg med som co-pilot og problemløser ved betalinger....
Clever Sverige har skilt lag med Clever Danmark og skiftet navn til Bee, og gamle ladekort fra Clever Sverige funker ikke lengre hos Clever Danmark.
Da fikk jeg epost fra EON Sverige.
De skriver at deres RFID kort (ja, dessverre ikke brikke til å henge på nøkkelring) kan brukes på alle EON sine ladere i Europa. Dermed får man lokal pris.
Første post oppdatert (https://elbilforum.no/index.php?topic=45419.0).
Er det noen som vet om noen av leverandørene i Danmark som støtter plugsurfing?
Disse skal støttes av Plugsurfing (https://elbilforum.no/index.php?topic=45419.0):
- Ionity DK
- Clever
- EON (Charge-ON GmbH)
Finnes det flere enn disse, bortsett fra destinasjonsladere på for eksempel hoteller hvor man må inn for å låne ladekort?
Lagt inn link til guide for Clever SMS betaling i første post.
Ut fra svaret jeg fikk fra Clever i Danmark:
SitatHej Xxxxxxx
Jeg beklager den sene tilbagemelding, jeg håber du har fået et svar i mellemtiden.
Hvis du skal oplade din elbil i Danmark, skal du benytte vores SMS-løsning. Vi kan kun tilbyde ladebrikker til kunder med dansk adresse.
Vi arbejder på en løsning med opladning via vores APP, men den er desværre ikke helt klar endnu.
SMS-løsningen bestilles her (https://clever.dk/sms).
Fortsat god dag.
Med venlig hilsen
Kundeservice
Mandag-torsdag 8-16 og fredag 8-15.30
+45 82 30 30 30
kundeservice@clever.dk
En tråd om ferie i Danmark:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45419.msg801124#new
Tråd om lading i Danmark, under kjøretips:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41271.0
Sitat fra: Amatøren på onsdag 01. mai 2019, klokken 10:50
Lagt inn link til guide for Clever SMS betaling i første post.
Au. 175 danske kroner for 20 kWh, altså 8,75 pr. kWh (11,34 norske med dagens kurs). Da ser det ut til å være billigere å bruke Plugsurfing, de skal "bare" ha 8,43/kWh.
Takk for innsatsen, forresten! Denne tråden blir nyttig når vi skal på første elbilferie i Danmark i sommer.
:+1:
Tusen takk for tilbakemeldingen.
Ettersom priser kan endre seg så legger jeg ikke inn priser i topp meldingen da de kan bli misvisende, men det er fint at dere legger til som kommentarer.
Se også:
Oversikt lademuligheter Europa (https://elbilforum.no/index.php?topic=43256.0)
Der er det lagt til priser.
Prisene på lading med Plugsurfing og New Motion er ganske høye på Clever/EON, tildels høyere enn ad hoc med Clever. Dersom man skal ha noen prosenter på et stort batteri, så kan det bli billigere å lade på Ionity med enten Plugsurfing kort eller kredittkort ( Fast pris på 80 DKK pr økt)
Lagt til Chargemap. (https://elbilforum.no/index.php?topic=45419.0)
Sitat fra: Amatøren på torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19
Plugsurfing:
App og brikke for lading.
Ladebrikke for for €9.95 (Blir stående på brukerkonto som tilgodehavende for lading)
Betaling via kredittkort registrert på brukerkonto
https://www.plugsurfing.com/en/
- Ionity DK
- Clever
- EON (Charge-ON GmbH)
Plugsurfing støtter nok bare Clever i Danmark (og det er med skyhøye priser).
Hverken Ionity eller EON laderne kommer opp i Plugsurfing appen i alle fall.
Ellers: takk til Amatøren for fine samletråder for Sverige/Danmark :+1:
mvh
Hugo
Sitat fra: Amatøren på onsdag 01. mai 2019, klokken 17:12
Lagt til Chargemap. (https://elbilforum.no/index.php?topic=45419.0)
Et lite tips angående Chargemap og Clever til de som har tenkt seg på dansketur. Jeg oppdaget at Clevers hurtigladere står med "free charge" i Chargemaps ladekart. Sendte en mail til Chargemap og spurte om dette skulle være slik, og fikk følgende svar:
"Hello,
Indeed, the Clever network should not be free. However, some of their stations are indicated as such, and the information shown on Chargemap prevails for the billing. So if you see that a charge point is announced as free with our Chargemap Pass, you can trust this information, you will not be billed!"
Med andre ord vil vi ikke bli belastet av Chargemap om det står (feilaktig) "free charge".
Takker for tilbakemeldinger!
@goggo: Akkurat nå så har jeg app problemer med Plugsurfin, men jeg får Ionity og EON opp som aksepterte operatører i WEB map (https://www.plugsurfing.com/en/personal/map.html).
Skulle de vise seg å være feil (håper å sjekke i sommer) så fjerner jeg de. Ligger de i kursiv med spørsmåltegn.
@Arha: Jeg setter ikke opp ladepriser da det er 'ferskvare' og kan endre seg og ønsker ikke det tilleggsarbeidet.
Vet jeg har priser på ladekort/-brikke, men det er for å indikere kostnad på førstegangsanskaffelse. Vil selvfølgelig endre det hvis jeg oppdager endringer eller blir gjort oppmerksom på de.
Å sette priser i kommentarfelt etter hvert som det endrer seg er flott.
Man må merke seg at ofte er det påslag på ladeprisen med tredjeparts ladeoperatør.
Sitat fra: goggo på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:05
Sitat fra: Amatøren på torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19
Plugsurfing:
App og brikke for lading.
Ladebrikke for for €9.95 (Blir stående på brukerkonto som tilgodehavende for lading)
Betaling via kredittkort registrert på brukerkonto
https://www.plugsurfing.com/en/
- Ionity DK
- Clever
- EON (Charge-ON GmbH)
Plugsurfing støtter nok bare Clever i Danmark (og det er med skyhøye priser).
Hverken Ionity eller EON laderne kommer opp i Plugsurfing appen i alle fall.
Ellers: takk til Amatøren for fine samletråder for Sverige/Danmark :+1:
mvh
Hugo
Så vidt jeg har regnet meg frem til er det billigere å bruke plugsurfing enn å bruker Clevers egen sms-betaling.
Betaler 168,60 danske kroner for 20 kwH med Plugsurfing, mens Clever skal ha 175 danske kroner for samme pakke.
Sitat fra: Arha på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:41
Sitat fra: Amatøren på onsdag 01. mai 2019, klokken 17:12
Lagt til Chargemap. (https://elbilforum.no/index.php?topic=45419.0)
Et lite tips angående Chargemap og Clever til de som har tenkt seg på dansketur. Jeg oppdaget at Clevers hurtigladere står med "free charge" i Chargemaps ladekart. Sendte en mail til Chargemap og spurte om dette skulle være slik, og fikk følgende svar:
"Hello,
Indeed, the Clever network should not be free. However, some of their stations are indicated as such, and the information shown on Chargemap prevails for the billing. So if you see that a charge point is announced as free with our Chargemap Pass, you can trust this information, you will not be billed!"
Med andre ord vil vi ikke bli belastet av Chargemap om det står (feilaktig) "free charge".
Nå har Clever rettet opp feilen som ga gratis lading med Chargemap-kort. Nå koster dette den nette pris av 1,366€ / kWh >:(
Er det noen med sine fulle fem som kjører elbil i Danmark? Er jo dobbelt så dyrt som å kjører diesel / bensin.
Danmark er flatt og lite. Veldig bra for elbil mtp forbruk og at destinasjonen ofte er innenfor batteriets størrelse. Men strøm er dyrt der ja.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. mai 2019, klokken 14:58
Danmark er flatt og lite. Veldig bra for elbil mtp forbruk og at destinasjonen ofte er innenfor batteriets størrelse. Men strøm er dyrt der ja.
Koster vel ifort 2,40 pr. kWh for de som kan lade hjemme, det blir gjerne 60 øre/km for en Tesla. Ikke veldig mye å spare i forhold til diesel nei.
Ja sitter primært igjen med mer kjøreglede og mulighet for å tanke hjemme.
Mener det er snakk om å justere bilavgiftene der nå for å få i gang salget.
Danskene er visst inne på tanken om å endre avgiftene igjen, finner bate ikke igjen hvor jeg leste dette.
Da kan jeg bekrefte at RFID fra både NAF og Elbilforeningen virker hos E.ON i Danmark, jeg har testet det nå og det fungerer fint.
Man må da først registrere seg som bruker hos Circle K via APPen Circle K Charge, og så registrere brikka fra NAF eller Elbilforeningen på denne brukeren. Man kan da lade på alle Circle K og E-ON ladere med disse brikkene - eller med Circle K APP for de som foretrekker det.
Jeg synes det bør være litt flaut for de erfarne operatørene Grønn Kontakt og Fortum at nykommeren Circle K nå har fått til det som de etter flere år ennå ikke har fått til - nemlig at norske elbilister kan lade i Danmark med samme brikke/APP og brukerkonto som i Norge... Hurra for konkurranse i lademarkedet :)
mvh
Hugo
StEmmer no ikkje heilt da.
Fortum eig Pluggsurfing. Pluggsurfing kan brukes på alle Fortum stasjoner samtidig som dei kan brukast i Europa på det meste.
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 10. mai 2019, klokken 14:55
Er det noen med sine fulle fem som kjører elbil i Danmark? Er jo dobbelt så dyrt som å kjører diesel / bensin.
Hvis da er prisen som er mottoet for å kjøre elbil i Danmark og Sverige så er det bare å bruke dei mange gratisladarane som er der. Både type2 og hurtiglading.
Pris er absolutt avgjørende! Gidder da ikke å pilte rundt i utlandet med elbil når jeg kjører både raskere og billigere med diesel? Blir prisen +/- så er det greit, men der er vi ikke enda.
Eneste grunn til at jeg kjøre el er at det er litt billigere en fossilt, spesielt ut og inn av f.eks Oslo.
Europaturene tror jeg nok blir me diesel også de neste 20 år.
Gratis type2 lading er helt uinteressant, hvis du ikke tilfeldigvis oppholder deg ett sted i flere timer. Mine opphold i Danmark og Sverige begrenser seg til en tiden det tar å komme til og fra kontinentet.
Gratis hurtiglader?, har ikke funnet noen enda langs E45 / E39
Kommer vi kanskje litt bort fra emnet nå?
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 18. mai 2019, klokken 14:23
StEmmer no ikkje heilt da.
Fortum eig Pluggsurfing. Pluggsurfing kan brukes på alle Fortum stasjoner samtidig som dei kan brukast i Europa på det meste.
Jo, jeg antar du har rett i det, på sett og vis... ;) Men med Plugsurfing brikka får du bare Fortum i Norge da, mens Elbilforeningen sin lille sorte nå fungerer hos Fortum, GK, CircleK, BKK og Lyse (og Ionity tror jeg, men det får ikke jeg testet med min Chademo bil).
Dessuten foretrekker jeg nå NOK 7,07/KWh fra CircleK framfor DKK 8,48 (ca NOK 11,-) fra Plugsurfing for lading i Danmark da.
Uansett - alle slike forsøk på internasjonal roaming er bra, og så får hver enkelt av oss ta jobben med å sjekke hvilke roaming påslag de forskjellige aktørene har.
Jeg ble i alle fall kjempefornøyd med å ha funnet et OK alternativ i Danmark etter at Clever FRI kortet mitt sluttet å virke.
Bildet viser ladehistorikk fra CircleK appen, som inkluderer E.ON test i Danmark.
mvh
Hugo
NOK 7,07 /kW er bra grov kurs fra DKK 5,40 /kW...
Eller er det annen pris med andre kort enn svensk EON kort?
Har svensk EON kort så blir spennende å se sammenligning der. Tur til sommeren.
Sitat fra: Amatøren på søndag 19. mai 2019, klokken 10:32
NOK 7,07 /kW er bra grov kurs fra DKK 5,40 /kW...
Prisen ser ut til å stemme den.
mvh
hugo
Ja, ser det nå.
Glapp et siffer da jeg regnet ut i sted og dermed fikk feil på omregning (100,00 DKK = 130,58 NOK den 16. mai).
Tusen takk for tilbakemeldingen!
Vanvittige priser på lading i Danmark. Men det er vel dessverre slik det blir over hele Europa etterhvert som det "grønne" skiftet skrider frem.
Synest reknestykket er veldig rart eg?
Å ha ein dieselbil bare for å kjøre ein ferietur av og til koster mykje meira enn å skifte denut og kjøre elbil heile tiden sjøl om da koster litt meir enn diesel på den eine danmarksturen.
Ein må sjå heilheita i det og ikkje bare dei bittesmå negative tingene.
@pudderjagar: :+1:
Min tankegang også.
Nå har vi riktig nok en Caravelle også, men det er på grunn av en stor tung elektrisk rullestol.
Første posten skal vel nå oppdateres mtp at Elbilforeningen og NAF Sine brikker kan brukes på Eon DK?
Sent from my iPhone using Tapatalk
@GreenEyez: :+1: - Utført.
Vært i Legoland på 17. mai og snekret på ny carport i hele går så orket ikke da.
Får jeg Circle K-priser på lading hos e-on hvis jeg registrerer plugsurfing-brikken min i CircleK-appen?
Redigert: Og bruker brikken på deres stasjoner..
Circle K-appen viser bare ladere i Norge hos meg. Ser heller ikke ut til å være en innstilling som kan korrigeres.
Sent from my iPhone using Tapatalk
@goggo: ser at du har Android. Er det forskjell kontra iOS...? Hmmm...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: e-curious på onsdag 01. mai 2019, klokken 12:04
Prisene på lading med Plugsurfing og New Motion er ganske høye på Clever/EON, tildels høyere enn ad hoc med Clever. Dersom man skal ha noen prosenter på et stort batteri, så kan det bli billigere å lade på Ionity med enten Plugsurfing kort eller kredittkort ( Fast pris på 80 DKK pr økt)
Nå har jeg brukt 231 SEK FORELØPIG på å lade 35 kW via e-on på min TM3 som var nesten tom for strøm. Hadde vært mye mer lønnsomt å lade på Ionity. Men dessverre ingen lynladere med 80 kr-deal på Skjælland.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: GreenEyez på fredag 07. juni 2019, klokken 09:37
Circle K-appen viser bare ladere i Norge hos meg. Ser heller ikke ut til å være en innstilling som kan korrigeres.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hmm, er det samme hos meg nå.
Håper det er en midlertidig bug, og at ikke CK har fjernet denne roaming greia.
mvh
Hugo
Hvis en bruker Virta appen, får en opp mange ladepunkter til kr 5,40 PR kWt. Antagelig danske kr. Den prisen ser jeg både på 11kW type 2, og 50kW CCS.
F.eks Hvidovre CircleK, Sjælland. Mens Clever dobler med mer enn €1,1.
Virta er vel innblandet i betalingsløsningen til CircleK. Derfor har jeg lastet den ned. ;)
Viser jo galskapen i betalingsløsninger når det gjelder elbillading. Hvor er EU byråkratene når vi trenger dem?
De klarte jo å skjære igjennom når det gjaldt telefonroaming!
Sitat fra: TorT på fredag 07. juni 2019, klokken 13:10
Virta er vel innblandet i betalingsløsningen til CircleK. Derfor har jeg lastet den ned. ;)
... og EON.
Sitat fra: Amatøren på torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19
Felles betalings- og bikkeløsning.
Mener du at brikker kan brukes om hverandre, og at jeg får den oppgitte virtaprisen med brikke som er registrert hos CircleK i Norge?
Drar sikkert gjennom Danmark i august, så kjekt å vite, hvis en kommer utenfor Ionityruta.
Det er 5,40 DKR/kWh også med svensk e-on ladekort, med Elbilforeningens ladebrikke eller via EasyPark sin app. Glemte å ta med Fortum og GK-brikkene mine, ellers ville jeg ha testet om de også fungerte.
Takk for det. Dyrt, men betydelig bedre enn Clever.
Man får da håpe at de vanvittige ladeprisene i Danmark ikke er en forsmak på hvordan det kommer å bli i resten av Europa etterhvert som det fantastiske grønne skiftet ruller videre.
Sitat fra: TorT på fredag 07. juni 2019, klokken 19:55
Takk for det. Dyrt, men betydelig bedre enn Clever.
Det er for jæsklig dette her. Jeg har brukt over 500 SEK på å lade min TM3 opp fra 9 % til 69 % på en e-on-lader. Sist gang jeg var her, kunne man bruke svensk Clever-kort på danske Clever-ladere og betale svenske priser for lading i Danmark. Det er det slutt på nå i.o.m. at Bee tok over Clever i Sverige.
Sitat fra: GreenEyez på lørdag 08. juni 2019, klokken 12:04
Det er for jæsklig dette her. Jeg har brukt over 500 SEK på å lade min TM3 opp fra 9 % til 69 % på en e-on-lader. Sist gang jeg var her, kunne man bruke svensk Clever-kort på danske Clever-ladere og betale svenske priser for lading i Danmark. Det er det slutt på nå i.o.m. at Bee tok over Clever i Sverige.
Slik dyr fjaselading er da forbeholdt Almuen, har man Tesla så bør det være en selvfølge at man planlegger lading på SuC ;)
På Sjælland har du TO SuC innenfor relativt kort avstand. Bruk de.
Vet det til neste gang! Er fersk Tesla-eier på første langtur med den.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men 500 kr var no litt i overkant for 1 lading hjå E-On. Bruker du kundesenteret til å starte lading så er prisen 240 kr pr lading uansett kor mykje du lader.
Du har rett! Det alternativet tenkte jeg ikke på! Det hadde vært mye billigere for meg. Var opptatt av å teste ut diverse ladebrikker og ladekort.
Har man lavt SoC og stort batteri, så lønner det seg med fastpris pr ladesesjon tydeligvis
Sent from my iPhone using Tapatalk
@Amatøren det ovennevnte bør vel inn på åpningsposten. Se her: https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oplad-pa-farten/oplad-her-og-nu.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
Skal i retning Ebeltoft i sommer og har noen spørsmål ang. lading.
- Hvordan går jeg frem for å registrere elbilforeningensladebrikke slik at jeg kan bruke den på E.ON-ladere i Danmark? Finner ingen side der jeg kan registrere meg.
- Hva er beste måte for å lade på Clever-stasjoner. Kun en uke til avreise, så en ev. brikke fra plugsurfing rekker vel kanskje ikke frem, men kan jeg starte/stoppe ladingen i deres app? Betaling med SMS på Clever så noe kronglete ut. Noen som har prøvd dette i praksis?
- Leier feriehus. Har sett det har blitt anbefalt mange ulike overganger på forumet. Dette er en nybygd hytte, hvilken overgang er å anbefale for å øke sjansen for lading ved feriehuset.
Registrert deg på Circle K?
I så fall bruk samme innlogging på EON Sverige etterpå så ser du at brikken kommer opp der.
Kan ikke garantere hvilken pris du får, men se post nummer 23 (https://elbilforum.no/index.php?topic=45419.msg807642#msg807642).
Takk for kjapp tilbakemelding. Ja jeg har en bruker på Cirkel K her i Norge og har lagt inn elbilforeningens ladebrikke i appen og fått det til å fungere på Cirkle K-stasjoner.
Finner bare mulighet for å logge på EON Sverige her: https://www.eon.se/mitt-e-on.html og da kun med en svensk bankid.
Lastet ned den danske eon appen, men i den fant jeg ingen mulighet for å registrere meg eller legge til brikker.
Er det et annet sted jeg kan logge meg inn for å sjekke opp dette?
*Redigert*
Ser på side 2 i denne tråden at det er bekreftet at man kan lade med elbilforeningens ladebrikke på Eon i Danmark, så lenge man har lagt den inn i Cirkel K-appen. Det var egentlig svar på spørsmålet mitt.
Her: EON Sverige (https://eondrive.eon.se/) (EV kunde login - Ikke strømkunder).
Jeg, forsøker å å oppdatere første innlegg (post) i denne tråden ut fra tilbakemeldinger og det jeg finner ut.
Anbefaler folk med interesse for denne samletråd en og den tilsvarende samletråd for Sverige å sjekke første post for eventuelle oppdateringer.
syns det her virket helt vilt jeg 5,40 DKR/kWh dvs 7 kr per kwh.. snitt forbruk på 1.5 kwh per mil bli det 10 kr mila som kanskje ikke er så ille.....er vel kanskje bare godt vant her i norge ;)
Men strømn er ikk så dyr i danmark? i norge ligger den jo ca på 1 kr kwh (inkludert nettleie) hva ligger den faktisk på i danmark?
hva betaler man får og lade på schuko/CCE over natt på en camping plass?
For overgang fra schuko til dansk jordet stik (3 bein) så vil jeg anbefale å kjøre innom et lokalt byggemarked, for eksempel Jem og Fix. Der kan du kjøpe en slik overgang for gansje lite og ha den på dagen. Man bruker ikke schuko i Danmark, så overgangen må til uansett hvor nytt huset er.
Strøm er noe dyrere i Danmark. Det er ikke uvanlig å betale runt 2,0-2,5 DKK per kwh. I Danmark produseres mye strøm på kul og vind. Tilgengjæld er det 400 V TN nett overalt.
For lading via schuko må du ha en adapter som denne:
https://www.jemogfix.dk/hybridstikprop-hvid/7110/9042128/
Sitat fra: Dyreborg på onsdag 19. juni 2019, klokken 06:20
For lading via schuko må du ha en adapter som denne:
https://www.jemogfix.dk/hybridstikprop-hvid/7110/9042128/
Er det ikke motsatt vei?
Jo. Den må ha dansk støpsel og schuko stikk.
Forøvrig må jeg si at jeg skulle ønske e-On hadde hyggeligere prising på sine type 2. 5,40/kWh er såpass ille at kilometerprisen på en Model X blir dieselpris. Ikke akkurat noe som stimulerer til elbilsalg i Danmark. De burde ha litt mer aggressiv prising for å tenke langsiktig. Kjenner at vi heller lader på superchargere enn å lade over natta slik vi burde.
Det er rett plugg det der, men den har fransk jord og ikke tysk. Det går fint med en norsk schuko-lader, fordi den er laget til både fransk og tysk. Søk på CEE 7/7, eller kikk på schuko-pluggen. Den har et hull i bunnen til jordpinnen.
Siden som går inn i veggen har dansk jord.
Pluggen er korrekt. Er fra Danmark og bruker altid den når jeg er hjemme på besøk.
Prisen for strøm i Danmark er ganske høy. Du betaler gjerne runt 2-2,5 danske kroner per kwh i et vanlig hus. At du må betale cirka der dobbelte på en ladestasjon er ikke veldig ulikt Norge.
Første post oppdatert. (https://elbilforum.no/index.php?topic=45419.0)
Sitat fra: eon.dkEngangsopladning Credit Card (https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oplad-pa-farten/oplad-her-og-nu.html)
Find den offentlige E.ON ladestander, du ønsker at oplade fra. Ring til vores kundesupport på telefon 70 27 05 77 og få adgang til at oplade din elbil.
Fast pris kr. 249,- pr. opladning uanset batteristørrelse.
Sitat fra: egolf2018 på søndag 16. juni 2019, klokken 17:54
Skal i retning Ebeltoft i sommer og har noen spørsmål ang. lading.
- Hva er beste måte for å lade på Clever-stasjoner. Kun en uke til avreise, så en ev. brikke fra plugsurfing rekker vel kanskje ikke frem, men kan jeg starte/stoppe ladingen i deres app? Betaling med SMS på Clever så noe kronglete ut. Noen som har prøvd dette i praksis?
- Leier feriehus. Har sett det har blitt anbefalt mange ulike overganger på forumet. Dette er en nybygd hytte, hvilken overgang er å anbefale for å øke sjansen for lading ved feriehuset.
Eg har vore i Ebeltoft ei veke no uten mulighet for lading ved feriehuset (for lang avstand til parkering), gjorde eit hederligt forsøk på å kjøpe SMS hos Clever, men gjelder kun for danske kunder (med dansk mobilnummer) såvidt eg forstår, godtok iallefall ikkje mitt norske telefonnummer +47xxxxxxxx. Sjekket ikkje ladekort om eg kunne fått kjøpt det lokalt, men for min type 2 var det kun 22 kW to plasser uansett så me endte med å kjøre til Randers på SuC. Neste gang skal eg sjekke feriehuset for lademuligheter bedre før eg bestiller.
I forbindelse med egen tur til Danmark så har jeg hatt epost korrespondanse med Clever. De sier at brikke mot kundekonto kun er for de som bor i Danmark.
For utenlandske turister er det SMS lading (https://clever.dk/sms) som gjelder.
Det man må være klar over er at på grunn av flere type ladere så er det to forskjellige guider for SMS lading!
Det gjelder å bruke riktig. Hvis ikke virker det ikke.
Selv slapp jeg å bruke Clever da jeg klarte meg med EON (bruk den norske Circle K registreringen på EON).
De arbeider med å få til løsning med kredittkort betaling via app, men er ikke ferdige med det.
Det kan se ut som om man kan bruke Plugsurfing app til start og stopp av lading. Om du registrerer deg så har du brikken til senere. Vet ikke om alt virker i app selv om brikke ikke er kommet frem, men det er jo et forsøk.
Nokon med norsk mobil som faktisk har fått SMS lading på Clever til å fungere? Eg får ikkje kjøpt SMS ladinga fra webshop med norsk mobilnummer (får feil format når ein prøver å lagre nummeret).
Jeg testet og gikk helt frem til betaling og fikk ikke feil på mobilnummeret.
Valgte du land til Norge under adresse og brukte +47 foran mobilnummeret? Jeg la inn mobilnummeret uten noen mellomrom.
Er i Danmark nå, og har noen spørsmål og erfaringer.
Ladet på Eon i Skagen i går. Stod på parkeringen ved Super Brugsen, der er det også parkometer. Først koblet jeg meg på med brikken fra Elbilforeningen, og det startet fint, så at sesjonen kom opp i Cirkle K appen. Avsluttet fordi jeg ble usikker på hvordan det ble med parkeringsavgift for og stå på plassen via denne løsningen. Startet greit med EasyPark-appen, og fortsatte ladingen i 3-4 timer. Følte likevel meg ikke 100% sikker på at dette dekket parkeringsavgiften, men fikk ikke bot (så en p-vakt som forlot plassen idet jeg kom tilbake).
Noen som vet hva som gjelder? Hva hadde skjedd om jeg var koblet på via CirkleK/Elbilforeningen?
Tenkte jeg skulle hurtiglade litt på Clever i Hjørring, men trengte ikke så mye som 20kWh som vel er det minste som kan kjøpes uten brikke? Ser noen har hatt problemer med SMS lading også. Noen som kan dele positive erfaringer? Ser jeg kan velg den laderen i Plugsuring-appen. Kan jeg bruke denne og lade bare 10-12kWh for eksempel og betale for forbruk? Har ikke brukt Plugsurfing før.
Kjøpte meg hybridstikprop hos Harald Nyborg Hjørring, men er dessverre for langt til stikkontakt på hytten...
Danmark har noen særregler, og om det er fritak for elbil eller ei er et kommunalt anliggende. Helt generelt gjelder det dog alltid at hvis det er tidsbegrensning (45min, x timer, osv, men ikke "man-fre 08-16"), så vil det aldri samtidig være betaling.
København har ingen fritak for betaling, men Frederiksberg har.
Det er også kommunalt bestemt om det er ladeplikt eller ei.
P-avgift kan betales enten via automat, eller EasyPark (eller andre aktører). Hvilke dette gjelder vil typisk stå på automaten. Dette varierer også fra kommune til kommune.
Ofte er urskive i vinduet en greie der nede. Det har jeg aldri brukt i Norge, men var nødt til å skaffe i Danmark.
Sitat fra: EivindS på onsdag 10. juli 2019, klokken 16:47
Er i Danmark nå, og har noen spørsmål og erfaringer.
Ladet på Eon i Skagen i går. Stod på parkeringen ved Super Brugsen, der er det også parkometer. Først koblet jeg meg på med brikken fra Elbilforeningen, og det startet fint, så at sesjonen kom opp i Cirkle K appen. Avsluttet fordi jeg ble usikker på hvordan det ble med parkeringsavgift for og stå på plassen via denne løsningen. Startet greit med EasyPark-appen, og fortsatte ladingen i 3-4 timer. Følte likevel meg ikke 100% sikker på at dette dekket parkeringsavgiften, men fikk ikke bot (så en p-vakt som forlot plassen idet jeg kom tilbake).
Noen som vet hva som gjelder? Hva hadde skjedd om jeg var koblet på via CirkleK/Elbilforeningen?
Tenkte jeg skulle hurtiglade litt på Clever i Hjørring, men trengte ikke så mye som 20kWh som vel er det minste som kan kjøpes uten brikke? Ser noen har hatt problemer med SMS lading også. Noen som kan dele positive erfaringer? Ser jeg kan velg den laderen i Plugsuring-appen. Kan jeg bruke denne og lade bare 10-12kWh for eksempel og betale for forbruk? Har ikke brukt Plugsurfing før.
Kjøpte meg hybridstikprop hos Harald Nyborg Hjørring, men er dessverre for langt til stikkontakt på hytten...
Nå er det et par-tre år siden jeg var i Skagen, men da var det i allefall slik at man måtte betale parkeringsavgift på den lokale automaten i tillegg til å betale for ladingen. Husker det ble rådyre KWh, men hadde da en trilling og trengte påfyll for å være sikker på å komme meg til Hirtshals.
Et tips hvis det er i Skagen du har hytta; Colorline hotellet der har (hadde i alle fall før) gratis elbil lading for hotellets kunder. Vi spiste middag der en gang vi ventet på kveldsbåten hjem, og fikk lade gratis. Mener å huske det var 2 stk blå 16A plugger, mulig de har fått seg ladestasjon nå.
mvh
Hugo
Sitat fra: gr på torsdag 11. juli 2019, klokken 10:19
Ofte er urskive i vinduet en greie der nede. Det har jeg aldri brukt i Norge, men var nødt til å skaffe i Danmark.
Aldri i Norge? Hvordan får du da parkert på steder med tidsbegrensning og gratis parkering? Jeg har hatt nytte av min hundrevis av ganger i Norge, på svært mange forskjellige plasser.
Parkeringsplassen er etter det jeg forstår driftet av EasyPark, skulle da tro appen deres tok høyde for alle avgifter for og stå på den plassen, men det er ikke så lett og forstå seg på reglene her nede...
Siden elbilforeningen har samarbeid med Eon(?), kunne som sagt benyttet brikken, burde kanskje de kunne svare, men dette er kanskje ikke riktig plass for «offisielle» spørsmål/svar?
Nettopp blitt medlem, men har vært en ivrig leser.
Er i DK nå, testet lading på Clever med SMS, kan ta litt tid å få startet lading, men det er snakk om minutter. Testet hurtiglader 50KWH og type P-plass lader med 11 KWH, begge gikk fint. NB på 11KWH laderen, vent med å sette i kabel før du har ordnet med SMS og fått mld data check i lade display.
Har ladet i huset der jeg bor også, 13 amp sikringer her, så da lader jeg fint på 10 amp.
Hot tips:
EON har en (helt?) ny hurtiglader ved Q8 i Slagelse ved motorvei på østsiden av Storebæltbroen. Lader har 4x ccs/chademo plasser, støtte for 175kw CCS og er pt GRATIS (ladet her 17/7 og 22/7). Bare å koble på og trykke start.
For de som måtte være i legoland og i beit for strøm kan jeg anbefale EON 11kw lader (2 plasser) på hotell legoland. Nesten alltid ledig og man kan betale med easypark (dyrt i DK ca NOK 7/kwh). Det er også gratis å parkere inntil 2 timer for ikke-hotellgjester, men 3 timer gikk helt fint..
På Samsø er det gratis lading på InterCharge sine stasjoner. Bare å plugge i, trenger ikke noe app eller annet.
Jeg ser her at en kan bruke svensk EON i Danmark. Jeg forsøkte å registrere meg som kunde, men fikk opp Cirkle K. Det viser seg at det er samme firma som administrer ladeløsningene (Virta). Betyr dette at jeg kan bruke brikker som er registert hos Cirkle K på EON i Danmark?
Skal gå ut fra tilbakemelding:
Sitat fra: goggo på lørdag 18. mai 2019, klokken 01:46Da kan jeg bekrefte at RFID fra både NAF og Elbilforeningen virker hos E.ON i Danmark, jeg har testet det nå og det fungerer fint.
Som det står i første post:
Sitat fra: Amatøren på torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19Felles betalings- og bikkeløsning.
Selv har jeg brukt EON Sverige kortet på Circle K. Lokal pris uten tillegg så langt.
Har alle SuC i Danmark CCS?
Sitat fra: TøddiVedder på søndag 14. juni 2020, klokken 08:47
Har alle SuC i Danmark CCS?
I allefall de aller fleste. Kjørte til Spania i fjor og de fleste - kanskje alle - ladestasjoner jeg var innom hadde CCS.
Hei!
Vi skal på ferie i sommerhus til sommeren, og siden det er ganske langt til nærmeste ladestasjon i den delen av Danmark vi skal til, så hadde det vært veldig fordelaktig å lade ved sommerhuset.
Har lest litt rundt her, men jeg er såpass fersk i elbilverdenen at jeg må ha inn ting med teskje. Så hva er det jeg faktisk trenger for å få det til å funke? Vet ikke ennå om det er jordete stikkontakter der, så må kanskje anta at det ikke er det. Hva skal jeg kjøpe? En sånn schuco-overgang og en skjøteledning? Er det nok og er det trygt? Har BMWi3 hvis det har noe å si :)
Tror du må ha overgang pga litt ulik stikkontakt, jeg har kjøpt en slik:
https://cdon.no/elektronikk/skross-el-adapter-combo-danmark-eur-p40364077
Har ikke testet foreløpig, men noen ladeklatter nekter visstnok å starte hvis du plugger rett inn i dansk stikk.
Jeg skal til Danmark i sommer og vil kun bruke ladekladden dersom der ikke finnes ladestasjoner.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vår danske venn på forumet sier det ikke er er lov å lade mer enn 30 min på stikkontakt:
Sitat fra: evtronDK på tirsdag 09. juni 2020, klokken 16:47
...
Opladning ved sommerhus kan IKKE ANBEFALES! Det er ikke lovligt at lade mere end max. 30 minutter pga. brandfare.
I Nordjylland er der begrænset med ladere, men medbring Plugsurfing kort + Audi ECS kort, så skal det nok gå. Check også plugshare da mange private låner ladere ud.
...
Er det et generelt forbud mot >30 min lading via vanlig stikk eller er det en anbefaling?
Sent from my iPhone using Tapatalk
At de danske stikkene som sitter sammen med lysbrytere ikke bør belastes tungt forstår jeg godt. Opplegget virker ikke veldig godt dimensjonert i eldre hytter. Men kan du sette ned bilens strømtrekk til 5-6A bør det være helt problemfritt og trygt. Har brukt denne løsningen tre ferier i DK så langt. Sjekket varmgang ved forskjellig belastning og det blir gjerne ikke lunk før 10A+. Med i3 som er så strømgjerring bør 6A lading holde lenge til å dekke alt forbruk under oppholdet. Sist trakk jeg vel i snitt 7-8A uten at det ble varmt noe sted jeg sjekket, og det var mer enn nok til å både fylle opp og dekke alt forbruk hele uken for en Model X. Svogerens Ioniq var også problemfri å holde godt ladet under oppholdet.
Strømlast ellers i hytta på sommeren er jo veldig lav mtp null behov for panelovner. Og bassengvarme, varmepumper osv drives jo normalt av helt dedikerte kurser uansett.
Men ja - du trenger overgangen som sikrer jording med tre pinner istedenfor to på schuko`en vi bruker i Norge. Skjøteledning trenger en også. Før første DK tur med Teslaen leste jeg at en del sommerhus har industristikk, men det har jeg ikke funnet på noen av de jeg har leid.
Takk for gode tips! Jeg skal vel klare å få satt ned strømtrekket til 5-6A, så satser jeg på at det går bra. Har også lastet ned den tyske appen eins E-Mobil som var beskrevet tidligere i tråden. Koblet opp med IBAN-nr, så håper det funker. Veldig mye billigere å lade via den enn å bruke Clevers sms-tjeneste.
Du skriver ingenting om hvor i Danmark dere skal bo / kjøre.
Jeg ville ikke hatt noen motforestillinger med å kjøre elbil i Danmark :)
Trykk på linken så vil du få opp ladekartet fra Plugshare:
https://www.plugshare.com/
Ladekartet for øya Samsø får du ved å trykke på linken:
https://www.visitsamsoe.dk/elbil/?fbclid=IwAR01AvtzvDBu6K6_rBGyBcSBjgAXE3MNrBlPAPYKzK2I6hHOnXCyt_gt0HU
Bor ca. 25 km vest for Billund. I Billund er det godt med lademuligheter, men ellers er det noget tynt i området. Kjøreturen ned fra Hirtshals skal gå greit. Bruker Plugshare fra før av, men takk:)
Sitat fra: Noldus71 på tirsdag 16. juni 2020, klokken 11:04
Tror du må ha overgang pga litt ulik stikkontakt, jeg har kjøpt en slik:
https://cdon.no/elektronikk/skross-el-adapter-combo-danmark-eur-p40364077
Har ikke testet foreløpig, men noen ladeklatter nekter visstnok å starte hvis du plugger rett inn i dansk stikk.
Jeg skal til Danmark i sommer og vil kun bruke ladekladden dersom der ikke finnes ladestasjoner.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvorvidt han trenger den overgangen, kommer veldig an på Schuko-kontakten i laderen hans. De fleste Schuko-kontakter skal ha et hull som passer til det danske stikket, men man må riktignok plugge den inn rett vei for å treffe...
Bl.a. originalladeren til min Hyundai Kona har dette hullet, og trenger ikke adapteren. Men jeg har kjøpt overganger for å kunne lade på både rød og blå CEE-stikk. De anbefales for å kunne bruke egen lader på industristikk.
Mange danske stikk har tre hull og du trenger støpsel med tre pinner for å få jord.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. juni 2020, klokken 22:08
Mange danske stikk har tre hull og du trenger støpsel med tre pinner for å få jord.
Dette er vel stikk for innendørs? Det stikket jeg så der jeg ladet, hadde en pinne stikkende ut. Mener de lager disse slik for utendørs stikk, nettopp for at man ikke skal komme med en ujordet kontakt og få den koblet til.
Men, jeg er ikke ekspert på danske forhold, jeg bare nevner det jeg opplevde på mitt ene forsøk. Så om du mener det du viser bilde av finnes i utendørskontakter, så stemmer kanskje det. Men uten jord, så vil vel uansett ikke elbilen ta lading...
Det har "alltid" vært den særegne danske stikkontakten "Type K" både ute og inne i Danmark, men det ble tillatt med franske CEE 7/5-stikkontakter (den med jordpinne som stikker ut) i Danmark i 2008. Og i 2011 ble det endelig tillatt med "Schuko" CEE 7/3.
Nødladekabelen til de fleste elbilene jeg har vært borti har CEE 7/7-støpsel. Dette passer i både CEE 7/3 og 7/5.
Dansk "type K":
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/107-2-D1_-_Danish_electrical_plugs_-_Studio_2011.jpg)
CEE 7/5 "Fransk stikkontakt":
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/French-power-socket.jpg)
CEE 7/4 støpsel og CEE 7/3 "Schuko" stikkontakt:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Schuko_plug_and_socket.png)
CEE 7/7:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/CEE_7-7.jpg)
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 17. juni 2020, klokken 07:36
Det har "alltid" vært den særegne danske stikkontakten "Type K" både ute og inne i Danmark, men det ble tillatt med franske CEE 7/5-stikkontakter (den med jordpinne som stikker ut) i Danmark i 2008. Og i 2011 ble det endelig tillatt med "Schuko" CEE 7/3.
Nødladekabelen til de fleste elbilene jeg har vært borti har CEE 7/7-støpsel. Dette passer i både CEE 7/3 og 7/5.
CEE 7/5 "Fransk stikkontakt":
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/French-power-socket.jpg)
SNIP
CEE 7/7:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/CEE_7-7.jpg)
Takk for gode bilder og god forklaring. Da ser jeg hvorfor jeg opplevde den ene porten, og trodde det var slik det var.
Og bildet av Schuko-kontakten viser akkurat det hullet som gjør at man ikke trenger adapter, der disse er montert opp.
Er ikke mange kronene å spare, så da kan det hende jeg plukker opp en slik selv etterhvert, men ikke akkurat noe jeg stresser med.
Men man kan jo krysse fingrene for at man etterhvert får en sammenkjøring av reglene, slik at hele EU/EØS-området går sammen om samme plugg og stikk.
Forøvrig, i Filippinene og andre asiatiske land, så bruker de flate kontakter som i USA, men 220 V. Der fikk man kjøpt noen adaptere/stikk som like greit støtter begge pluggene, og som ble satt inn i boligen til min X' foreldre.:
(https://i2.wp.com/storage.googleapis.com/inspitrip-blog/global/2017/02/16810449_10154508269897144_463029165_o.jpg?resize=696%2C392&ssl=1)
Sitat fra: RJK på onsdag 17. juni 2020, klokken 19:28
Og bildet av Schuko-kontakten viser akkurat det hullet som gjør at man ikke trenger adapter, der disse er montert opp.
<petimeter-modus>
Nei. Schuko-pluggen har ikke noe hull noe sted. Men CEE 7/7 hybridpluggen har.
"Schuko" er kun navnet på CEE 7/3 stikk og 7/4 støpsel - "Type F".
CEE 7/7 hybridstøpsel passer i både "Type F"/Schuko og i "Type E"/fransk stikk.
"Schuko" betyr ikke "Stikkontakt". Det er et tysk kallenavn på det som er definert som "Type F" av IEC, og som består kun av CEE 7/3 stikkontakt og 7/4 støpsel.
</petimeter-modus>
:police: :P :laugh:
Sitat fra: sjokomelk på fredag 19. juni 2020, klokken 19:40
Sitat fra: RJK på onsdag 17. juni 2020, klokken 19:28
Og bildet av Schuko-kontakten viser akkurat det hullet som gjør at man ikke trenger adapter, der disse er montert opp.
<petimeter-modus>
Nei. Schuko-pluggen har ikke noe hull noe sted. Men CEE 7/7 hybridpluggen har.
"Schuko" er kun navnet på CEE 7/3 stikk og 7/4 støpsel - "Type F".
CEE 7/7 hybridstøpsel passer i både "Type F"/Schuko og i "Type E"/fransk stikk.
"Schuko" betyr ikke "Stikkontakt". Det er et tysk kallenavn på det som er definert som "Type F" av IEC, og som består kun av CEE 7/3 stikkontakt og 7/4 støpsel.
</petimeter-modus>
:police: :P :laugh:
Takker for skoleringen. Så da snakker altså de fleste mot bedre vitende når de snakker om Schuko, fordi det er begrepet som brukes tydeligvis upresist overalt. Dog, tror dette blir en "lost cause"på samme måte som diskusjonen om begrepet SUV. Hverdagsfeilen er blitt det nye navnet.
;-)
Det viste seg at lading i Danmark er enkelt. Registrer elbilforeningens ladebrikke hos EON DK. Last ned EONS app og velg roamingstasjoner i innstillingene. Da vises også Clevers ladestolper i appen og man kan bruke ladebrikken på både EONs og Clevers stolper.
@atrus: Hvordan registrerte du deg hos E.ON Danmark?
Sitat fra: atrus på tirsdag 14. juli 2020, klokken 14:04
Det viste seg at lading i Danmark er enkelt.
Men for noen priser i Danmark? Hvis jeg ser riktig så ligger det rundt 0,81€ per kwh eller 5,55 danske kroner, noe som tilsvarer rundt 8,5 NOK?
Strøm er grisebillig i Norge, og dyrt i Danmark. Derfor er prisene så høye som de er.
Sitat fra: atrus på tirsdag 14. juli 2020, klokken 14:04
Det viste seg at lading i Danmark er enkelt. Registrer elbilforeningens ladebrikke hos EON DK. Last ned EONS app og velg roamingstasjoner i innstillingene. Da vises også Clevers ladestolper i appen og man kan bruke ladebrikken på både EONs og Clevers stolper.
Takk for tipset, dette er jo mye mer praktisk (og billigere) enn SMS-løsningen til Clever.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat
Takk for tipset, dette er jo mye mer praktisk (og billigere) enn SMS-løsningen til Clever.
Om det er billigere, har jeg ikke regnet på. Mulig at EON tar betalt for roaming-avgift? Men mer praktisk, er det definitivt.
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 14. juli 2020, klokken 14:13
@atrus: Hvordan registrerte du deg hos E.ON Danmark?
https://elbil.no/lading/registrer-ladebrikken-fra-norsk-elbilforening/ (https://elbil.no/lading/registrer-ladebrikken-fra-norsk-elbilforening/)
Men igjen: Dersom du allerede har brikken registrert hos Circle-K eller en annen operatør som bruker Virta som backend, så må du slette brikken der før du kan legge den til hos e.on.
Sitat fra: Orbit på tirsdag 14. juli 2020, klokken 22:53
Men igjen: Dersom du allerede har brikken registrert hos Circle-K eller en annen operatør som bruker Virta som backend, så må du slette brikken der før du kan legge den til hos e.on.
Jeg hadde brikken registrert hos Circle-K på forhånd. (Har hatt det i lang tid). Jeg bare la den inn hos EON uten å slette den fra Cirkle-K, og har ikke støtt på noe problemer. Hvorvidt jeg får problemer når jeg returnerer fra Danmark, vil evt. tiden vise.
For å fullføre erfaringen med ladebrikken, hadde jeg ingen problemer med å lade på Cirkle K i Vestfold da jeg returnerte fra Danmark. Ergo er det bare å legge inn brikken hos E.on, og samtidig kan man bruke brikken på Celvers stolper. Ser at all fakturering og ladehistorikk befinner seg i Cirkle K-appen.
Nå ser ut til at tyske Eins har funnet ut at de har vært for billige med ladetilbudet sitt. Roamingprisen deres på ca 32 cent pr kWh i hele Europa har vært en gavepakke, særlig i Danmark hvor Clever og EON ligger på rundt 3-gangen av dette. Nå øker de prisen til 55 cent fra 1/9 ifølge mail jeg fikk sammen med faktura. Fremdeles lønnsom i Danmark, men i de fleste andre land legger de seg dermed rundt snittet. Men fremdeles gjør det utenlandsturer enklere ved at samme kort kan brukes hos mange operatører til en nokså ok pris.
Hei,
Er igjen i Danmark, og tenkte å gi en oppdatering på status her nå:
Ionity:
For hver ladesesjon reserveres i overkant av 800 kr på ditt kort. Greit å være obs på det at man har nok penger på kortet.
E-on:
Opplading via kredittkort til 250 DKK ved å ringe til e-on markedsføres ikke lenger på eon.dk.
Det er nå mulig å legge til kredittkort for opplading direkte fra nettsiden, for den nette sum av 5,55 dkr/kWH.
Denne prisen gjelder uansett også om du bruker Elbilforeningens brikke eller svensk e.on-kort eller EasyPark. Bruker du Shell ReCharge tar de 8,31 NOK/kWh.
Foreslår likevel at telefonmuligheten fortsatt beholdes i innlegget, kan jo hende at denne muligheten fortsatt er mulig å benytte seg av.
Clever:
SMS-mulighet eksisterer ikke lenger. Kun lading via app. Mulighet for å benytte Apple Pay dersom man har slik mobil. Det reserveres i overkant av 300 kr for hver ladesesjon.
Dersom du har et gammelt svensk Clever-kort, husk at det kun fungerer på Bee i Sverige, ikke på Clever i Danmark.
Ser at det er mange som snakker ned Clever her pga ladeprisen. Den er 3,50 dkr/kWh, noe som er betraktelig bedre enn e-ons 5,55.
Sitat fra: atrus på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:14
Sitat fra: Orbit på tirsdag 14. juli 2020, klokken 22:53
Men igjen: Dersom du allerede har brikken registrert hos Circle-K eller en annen operatør som bruker Virta som backend, så må du slette brikken der før du kan legge den til hos e.on.
Jeg hadde brikken registrert hos Circle-K på forhånd. (Har hatt det i lang tid). Jeg bare la den inn hos EON uten å slette den fra Cirkle-K, og har ikke støtt på noe problemer. Hvorvidt jeg får problemer når jeg returnerer fra Danmark, vil evt. tiden vise.
Det er ikke mulig å gjøre det andre veien. Jeg har ingen ladebrikker registert i CircleK-appen. Men derimot flere som er registrert hos svensk e-On. Når jeg prøver å registrere de samme brikkene i CircleK-appen så får jeg feilmelding.
Jeg kommer til å løse dette med å kjøpe meg en CircleK-brikke for 25 kr og ha den som en dedikert brikke for lading der.
Sitat fra: GreenEyez på søndag 10. januar 2021, klokken 23:17
Jeg kommer til å løse dette med å kjøpe meg en CircleK-brikke for 25 kr og ha den som en dedikert brikke for lading der.
Husk at Circle K godtar at du legger inn alle brikker. Har du en Android telefon kan du f.eks lese av RFID nummeret på bankkortet ditt, og legge inn dette hos Circle K. Du også legge inn brikke fra f.eks Fortum, Mer eller kople.
Sitat fra: GreenEyez på søndag 10. januar 2021, klokken 13:29
Ionity:
For hver ladesesjon reserveres i overkant av 800 kr på ditt kort. Greit å være obs på det at man har nok penger på kortet.
Reservasjonen ligger der i 1 måneds tid før den forsvinner, til info.
Det er en ny tilbyder i Danmark, med eget og nettverk og som tilbyr roaming. De heter Spirii. Jeg vet ikke om det går an å laste ned appen dems i den norske Apple Storen eller Google Playen.
Roaming-prisene ser ut til å være off-market. Men prisene på deres egne ladere er ikke gærne. Varierer mellom 2,50-3,50 pr kWh. Det er ikke dårlig etter molboisk målestokk. E-On ligger f.eks på 5,50 kr og Clever på 3,50 kr fast.
Takk for tips. Nedlastning av app og opprettelse av konto gitt greit, men det feiler når jeg skal legge til betalingskort (som ikke har noen regionssperre). Jeg har sent epost til support, så jeg oppdaterer her om de kommer med noen løsning.
Edit: De fikk orden på kortregistrering i løpet av en time, selv på en lørdag!
Etter at jeg mistet gratismedlemskapet og tilgangen til elbilforeningens ladeapp syns jeg det har vært et savn å ha tilgang til en app som har oversikt over alle ladere.
Elbilviden.dk ser ut til å ha en full oversikt over alle offentlig tilgjengelige ladestasjoner i Danmark.
Og der ser man at det også er flere mindre tilbydere i Danmark. PowerFuel f.eks. har to eller tre ladestasjoner plassert på øde og odde steder. (Jeg har bodd i nærheten av den ene i et halvt år uten å vite om den.) Tror ikke det er relevant å føre disse opp på hovedinnlegget til Amatøren.
Oppdatert med Spirii (https://elbilforum.no/index.php?topic=45419.msg788057#msg788057).
Her er enda en ny liten operatør i Danmark: SPERTO.
De har ingen egen app, men ser ut til å anbefale å bruke Plugsurfing APP/brikke.
https://www.sperto.dk/blog/
De har ikke så mange hurtig/lynladere, men det er en i Hjørring som er fantastisk for oss Sørlendinger som irriterer ræva av oss over den enslige Clever laderen på samme sted som er konstant opptatt av de lokale elbil-eierne som har fastpris månedsabbonement hos Clever.
Jeg kan forresten ikke begripe at ikke Circle K snarest (Lars, leser du her!! :) ) får opp ladere på sine bensinstasjoner på NordJylland. Det kommer jo til å bli fullstendig ladekaos her nå når alle de nye elbilistene i Norge skal på tur til Danmark når koronarestriksjonene blir borte og Color Line lokker med gratisturer for å få igang salget på taxfree butikkene ombord.
mvh
Hugo
Noen som nylig har vært i Danmark og ladet hos Circle K sin egne lynladere? De har nå 4 eller 5 lokasjoner oppe med yterlige 15 - 16 planlagt ferdigstilt i år. Lurte på om de fremdeles er inne i testperioden med gratis lading? Skal selv på biltur sørover snart. Kan tenke meg å prøve enten Aalborg eller Århus (Tranbjerg), sistnevnte ligger imidlertid et stykke fra motorveien.
Sitat fra: scholro på fredag 24. september 2021, klokken 20:24
Noen som nylig har vært i Danmark og ladet hos Circle K sin egne lynladere? De har nå 4 eller 5 lokasjoner oppe med yterlige 15 - 16 planlagt ferdigstilt i år. Lurte på om de fremdeles er inne i testperioden med gratis lading? Skal selv på biltur sørover snart. Kan tenke meg å prøve enten Aalborg eller Århus (Tranbjerg), sistnevnte ligger imidlertid et stykke fra motorveien.
Finnes det en oversikt over disse 4-5 som er operative og de 15-16 som kommer i år?
Ingen av de vises i den norske Circle K appen, og jeg visste bare om den i Aalborg.
mvh
Hugo
Oversikten finnes på Circle K sin danske nettside (circle k.dk).
Sitat fra: scholro på lørdag 25. september 2021, klokken 11:13
Oversikten finnes på Circle K sin danske nettside (circle k.dk).
Takker.
Godt å se at det skjer ting hos Circle K i Danmark allerede i år.
Her er listen https://www.circlek.dk/el
mvh
Hugo
Ser ut som det er bra med Circle K-ladere (eller ladere fra partnere) i Baltikum...
Mulig filtervalgende ikke følger med i linken, men satt på hake for lyndaledere, og haket av for alle landene som var mulig å merke av.
https://www.circlek.dk/station-search
Sitat fra: GreenEyez på lørdag 12. juni 2021, klokken 11:41
Etter at jeg mistet gratismedlemskapet og tilgangen til elbilforeningens ladeapp syns jeg det har vært et savn å ha tilgang til en app som har oversikt over alle ladere.
VG's ladeapp Elton viser andre og ytterligere ladere (i alle fall her i Danmark) enn det de andre appene viser. Shell Recharge er et flott substitutt til Elbilforeningens app også. Men Det er ikke full koherens mellom hva Shell viser og hva Elton viser.
Elton viser f.eks. E-on-ladere her som er oppført utenfor et næringsbygg, som ikke E-on selv viser i deres app (antakeligvis for at ikke hvermansen skal lade der), men som allikevel krever E-on brikke. Shell viser ikke disse. Pg vise versa viser Shell noen ladere som ikke Elton viser.
Sitat fra: scholro på fredag 24. september 2021, klokken 20:24
Noen som nylig har vært i Danmark og ladet hos Circle K sin egne lynladere? De har nå 4 eller 5 lokasjoner oppe med yterlige 15 - 16 planlagt ferdigstilt i år. Lurte på om de fremdeles er inne i testperioden med gratis lading? Skal selv på biltur sørover snart. Kan tenke meg å prøve enten Aalborg eller Århus (Tranbjerg), sistnevnte ligger imidlertid et stykke fra motorveien.
Fikk denne info fra Circle k kundeservice i Norge nå:
Akkurat nå er lading i Danmark gratis så man plugger bare i kabel så starter ladingen automatisk. I sverige er også ladingen gratis, men man må ha den svenske ladeappen samt svenskt nummer for å registrere seg som bruker - så om man skal lade som Norsk kunde kan man ringe inn til den Svenske kundeservicen slik at de hjelper med å starte lading. Der jobbes med engangsbetaling som kommer om ikke lenge.
https://www.circlek.dk/el
mvh
Hugo
Takk for å dele denne info. Da kommer jeg nok til å legge inn en ladestopp eller to på vei ned og opp gjennom Jylland.
En liten dagstur til Nordjylland i går, så jeg måtte jo teste de nye lynladerne der selv om jeg egentlig ikke hadde noe behov for å lade...
Circle K Aaalborg Øst (Hadsundvej 212, Aalborg)
Fin beliggenhet like ved motorveien, lett tilgjengelig både for sørgående og nordgående trafikk.
Men bare en ladestasjon, på en moderne Circle K stasjon!!! Hva er det dere tenker på Circle K???
Den har 1 x Chademo og 2 x CCS, men det er kun mulig å parkere 2 biler der så i praksis kan bare 2 lade samtidig. Dessuten var den ene CCS pluggen merket som defekt.
Det var jo selvfølgelig kø der (2 Teslaer og 1 Leaf i går ettermiddag) siden den jo foreløpig er gratis å bruke.
Så jeg snakket så vidt med en av de som sto i kø og så kjørte jeg bare videre. Burde kanskje ha tatt et bilde eller sjekket spec. på den laderen, men det gjorde jeg altså ikke :)
SPERTO lader ved Meny butikken i Hjørring (Fredrikshavnsvej 42, Hjørring)
Igjen, bare en eneste ladestasjon her også - den har 2 x CCS plugger og ingen Chademo.
Jeg plugget til ved siden av en norsk E-Tron, og betalte med mitt Hyundai abonnement/kort.
Usikker på hva det kostet da ladeøkten ikke har dukket opp i min "ChargeMyHyundai" konto enda.
Ellers så anbefaler Sperto at man betaler med Plugsurfing.
mvh
Hugo
Hadde samme opplevelse mandag 18.10 ved Circle K Aalborg! En Etron som sto og ladet og to Tesla M3 som sto i ventekøen. Hadde verken tid eller lyst å vente (måtte rekke ferje til K-sand).
Det er samme opplegg ved stasjonen nær Århus. Kun 1 ladestasjon med 2 x CCS og 1 x Chademo. Der var jeg heldig og fikk lade uten å måtte vente. Plasseringen av denne ladestasjonen er desverre ikke like gunstig som Aalborg.
Etter ett år i København var jeg for første gang innom en CircleK for å sjekke hyperladestasjonene. Jeg har ubevisst utviklet en aversjon mot bensinstasjoner etter at jeg gikk over til el. Og savner ikke å henge der.
Det er fortsatt gratis på de få utvalgte stasjonene som har CircleK-lading. Kanskje det skal stå som en egen oppføring i hovedinnlegget, @amatøren?
Vær forberedt på interaksjon med utålmodige taxisjåfører på alle hurtigladere i København. Insentiv-ordninger for el-taxier har gitt et boom i el-drosjer her, det er svært få E220CDI'er her igjen. Kombinert med også svært få raske ladere, skaper det kniving.
Sitat fra: GreenEyez på tirsdag 04. januar 2022, klokken 01:53Det er fortsatt gratis på de få utvalgte stasjonene som har CircleK-lading. Kanskje det skal stå som en egen oppføring i hovedinnlegget, @amatøren?
Jeg kan se ønsket om at det legges inn hva som er gratis, men vil bare være for en periode og jeg har bevisst ikke lagt inn priser da det vil bli villedende etter en pris endring. Unntaket er der jeg vet noen operatører tar et gebyr for ladebrikke/-kort eller en forhåndsbetaling til kundekonto (E.ON Sverige). Dette kun som en pekepinn, men pris kan endre seg der også. Oppdager jeg det, så oppdateres det.
Priser på ladinger har jeg overlatt til tråden Oversikt lademuligheter Europa (https://elbilforum.no/index.php?topic=43256.0) som fantes fra før.
Derimot kommer det tips om nye operatører, eventuelle roaminavtaler og lignende vil jeg legge det inn (skal forsøke å bli mer aktiv på forumet igjen - har vært veldig opptatt med husbygging det siste året).
Som skrevet så unngår jeg priser, men ønsket å dele mine oppdagelser og erfaringer over ladeoperatører fra forberedelse til elbil tur til Danmark.
Setter pris på din innsats, takk. Enig i dine refleksjoner om pris mv. Men jeg tror ikke det kommer tydelig frem i hovedinnlegget at CircleK er en ladeoperatør/tilbyr lading i Danmark.
Sitat fra: goggo på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:05
Sitat fra: Amatøren på torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19
Plugsurfing:
App og brikke for lading.
Ladebrikke for for €9.95 (Blir stående på brukerkonto som tilgodehavende for lading)
Betaling via kredittkort registrert på brukerkonto
https://www.plugsurfing.com/en/
- Ionity DK
- Clever
- EON (Charge-ON GmbH)
Plugsurfing støtter nok bare Clever i Danmark (og det er med skyhøye priser).
Hverken Ionity eller EON laderne kommer opp i Plugsurfing appen i alle fall.
Ellers: takk til Amatøren for fine samletråder for Sverige/Danmark :+1:
mvh
Hugo
Clever-ladere kommer ikke opp i Plugsurfing-appen jeg lastet ned nylig, kun E-on. Og heller ikke Spirii, som begynner å få opp ladere på mange odde steder.
Har bestilt ladebrikken deres nylig, skal se om den fungerer på Clever når jeg får den.
Testet Plugsurfing på Clever idag. Det fungerer ikke. Er vel en grunn til at Clever-laderne ikke vises i appen da.
E-on fungerer med Plugsurfing.
Har du sjekket om du kan registrere plugsurfing-brikken din mot konto hos Clever, eventuelt annen brikke enn Clever sine egne brikker?
Ser at det snart skal komme hurtiglader i Hirtshals.
Det er stor utbygging av Circle K i Danmark nå, men dessverre altfor få stolper på hver installasjon.
Hvorfor gjør de ikke som i Norge, og setter opp mange flere ladestolper?
https://www.circlek.dk/el
I Hirtshals håper jeg inderlig at de setter opp Kempower ladere, eller annen løsning med minst 5-6 samtidige ladesesjoner. For denne ladestasjonen vil bli veldig populær å bruke mens man venter på fergene hjem til Norge, og da vil jo alle bilene komme omtrent samtidig.
De har gode pølser og burgere på den stasjonen også :)
mvh
Hugo
Tenkte meg til Danmark i påsken. Skal kjøre fra Hirtshals til København og må lade 2-3 ganger på veien. Kjører en Skoda Citigo.
Kommer dette til å gå fint? Hvor bør jeg satse på å lade? Ladetilbudet i Danmark virker veldig uoversiktlig...
Forsøk med abetterroutplanner.com, her antyder den to ladinger på turen, ene hos Ionity, andre hos Clever. Men mye kommer an på hvor mye juice du har på batteriet i det du kommer på land. Ladeprisene er gjerne dyrere i Danmark, så jo fullere batteriet er før du kjører på ferga, dess bedre er det. Dessuten, lading rett etter at du kommer av ferga, kan fort bli vanskelig om det er mange som tenker likt. Da kan du fort havne i kø om du ikke er maks heldig.
Her er et forslag jeg fikk opp:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=79602cc7-e630-44b2-ab3f-8b70aa439bee (https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=79602cc7-e630-44b2-ab3f-8b70aa439bee)
Skal kjøre 2019 Leaf (chademo) til Fyn i Danmark i sommer og lurte på hva jeg må skaffe av ladekort og lignende? Har med type2 og schuko-kladd.
Holder det eks. å registrere elbilforeningen sin ladebrikke på e-on?
Jeg ser nå i Tesla appen at de fleste (alle?) superladere i Danmark og Sverige er åpnet for alle CCS biler.
Har dette nettopp skjedd, eller er det jeg som ikke følger med på utviklingen lengre? :)
Uansett - dette er jo fantastisk. I det siste har jeg unngått å ta ferieturer i Danmark fordi jeg hater stresset med å få ladet på de små Clever- og E.ON ladestasjonene der det nesten alltid er kø.
Da blir det nok en høst tur med Ioniqen til Hamburg i år likevel! :)
mvh
Hugo
Siste nytt fra Danmark nå er at Circle K sine stasjoner tar kredittkort som betaling. Jeg fikk heller ikke noe annet av brikker til å fungere (Ladeklubben, Elbilforeningens som virker på stasjonene deres i Norge) eller den norske appen deres (Danske fins ikke med norsk telefon).
Derfor endte jeg opp med å bruke kreditkort. Ser i ettertid at det må ha vært fryktelig dyrt, antagelig langt over 8 NOK/KWt, eller et fast påslag. Kan se ut som kortterminalen skal tilbakebetales av bare kortbrukerne. Ikke helt ulikt hvordan Eon/Clever gjør det i Norge.
Det fungerer å lade med den norske Circle K-brikken, som jeg har registrert opp mot den svenske Circle K-appen. Prisen da er DKK 4,95/kWh.
Sitat fra: goggo på lørdag 18. juni 2022, klokken 18:31
Jeg ser nå i Tesla appen at de fleste (alle?) superladere i Danmark og Sverige er åpnet for alle CCS biler.
Har dette nettopp skjedd, eller er det jeg som ikke følger med på utviklingen lengre? :)
Uansett - dette er jo fantastisk. I det siste har jeg unngått å ta ferieturer i Danmark fordi jeg hater stresset med å få ladet på de små Clever- og E.ON ladestasjonene der det nesten alltid er kø.
Da blir det nok en høst tur med Ioniqen til Hamburg i år likevel! :)
mvh
Hugo
Ja, de begynte i Nederland på en stasjon september 2021 og nå er det flere og flere i Skandinavia (IKKE ALLE! - du må se i app).
Var nettopp gjennom 1/2 sverige fra Oslo - Göteborg - Malmø - Trelleborg 650km. Ladet i Falkenberg på TESLA til 7.70SEK/KWH. Kanskje litt dyrere en noen andre, men valget er enkelt når alle andre kun har 1stk lader mens TESLA har 20 og derav 15 er ledig! Neste tysklandsturen går nok via Danmark og jeg ser at det finnes mange åpne teslastasjoner på vei. Blir nok TESLA-FAN når det er så bra :+1: Men ChargeMyHyundai-kortet fungerte også bra på sverigeturen må jeg si ... og da hadde jeg jo ladekode pga batteribytte = FREE CHARGING :D
Leid hytte på aabo camping.henger en 22 kw lader på annenhver hytte. 4 danske pr kwh.
Veldig praktisk
Lastet ned «OK» app i går (røde bokstaver på hvit bakgrunn) da den står utenfor nærmeste butikk. Har riktignok ikke prøvd å lade ennå, men helt suverent enkelt når man laster ned app, skriver inn eget navn, mail og velger Apple Pay som betaling. Et halvt minutt så er man i gang og ikke abonnement. Virker ikke som de satser på de kraftigste laderne, ser det er stort sett 11 og 75/100kW ladere, men kraftigste er 300kW. Prisen på 11kW er 3DKK kr kWh og 75kW er priset til 3,5DKK. 100kW og oppover er priset til 4,5DKK.
Obs, denne appen passer gjerne ikke alle da det ikke er teppebelagt med ladere i Danmark og ikke alle er veldig kraftig, men tror det er billig. Kan være greit å sjekke ut.
Var på Tivoli Friheden igår.
Stor parkering i nærheten med clever ladere 22 kW.Alle ledige.sjekket i appen et par ganger.var bare en utenom meg som ladet der.
10 stk
Stadion alle.
Brukte Elton appen.ser clever appen gir litt bedre priser. Men fikk jo NAF laderabatt.
Men hvorfor får jeg ikke 7.4kW på en fas 32A kabel?ladet 3.6kW.
Sitat fra: Svk på fredag 30. juni 2023, klokken 08:40Men hvorfor får jeg ikke 7.4kW på en fas 32A kabel?ladet 3.6kW.
Hvilken bil? Om den den har 11kW ombord lader tipper jeg den kan lade med maks 1x16A eller 3x16A.
Jeg har vel også sett lade uttak som er merket med 22kW men som bare har gitt 16A.
Sitat fra: edyrli på fredag 30. juni 2023, klokken 15:10Sitat fra: Svk på fredag 30. juni 2023, klokken 08:40Men hvorfor får jeg ikke 7.4kW på en fas 32A kabel?ladet 3.6kW.
Hvilken bil? Om den den har 11kW ombord lader tipper jeg den kan lade med maks 1x16A eller 3x16A.
Jeg har vel også sett lade uttak som er merket med 22kW men som bare har gitt 16A.
Byd Atto den støtter 3 fas 16A og 1 fas 32A.
Vært i danmark nå en uke snart.sakteladet for over 1000kr :-)
Er i Ebeltoft no. Begredeleg utval av ladarar. Her er det *ein* 50 kW plugg på ein stasjon. To pluggar til under montering, ser det ut til. Trangt og fæl parkering. Finst nokre få 22 kW rundt om kring. Flusst av nordmenn på elbiltur, og vi kan alle klage litt i lag :). Ser det er mykje det same rundt i resten av landet, og enorme skilnader i pris? Tenkte å prøve å klare meg med Elton samt Kia Charge for IONITY der vi er forbi desse. Har ikkje sett på Tesla si dekning enno pga ladefart vi vistnok får derifrå på EV6.
Sjølv småbygder på Vestlandet klarer å hoste opp nokre 150 kW-ladarar med mindre enn 5-6 mil mellomrom.
Laderen ved Fötex? Det er også en 50 kW på OK-stasjonen ved Kvickly litt lenger sør i byen.
7 mil til Ionity Skanderborg, Tesla som er åpen for andre finner du relativt sentralt i Århus ved ServiceSenter 55 km fra Ebeltoft.
Ellers ligger både Tesla SuC og masse ladere fra Clever ved Randers Storsenter, ca 54 km fra Ebeltoft.
Var ikke så mye på det stedet, men man kommer langt med en tur til Randers eller Århus, som ikke er avskrekkende langt unna. Er jo og noen AC-ladere hvor man kan sette bilen for noen timer eller over natta om man ikke har det veldig travelt med å få ladet.
Visst du er i Ebeltoft havn så må du passere Århus for å finne nærmeste Tesla hurtiglader. 53km - hver vei. Ser på ChargeFinder at det er litt begredelig med hurtig lading rundt Ebeltoft, så det er kjipt ja.
For noe dager siden skulle vi ha et stopp på ca en time uansett. Valgte 50kW lader selv om det var hurtigere ladere rett i nærheten. Billigere og jeg slapp å flytte bilen. Har klart meg helt perfekt tidligere i ferien med 75kW lader når jeg uansett var innom butikken i 20 min å handlet. Mitt mål er at bilen må vente på meg - ikke motsatt. Derfor plugger jeg gjerne i en 11kW lader visst jeg skal "utforske" en by noen timer istedenfor å kjøre innom en hurtig/lynlader etterpå. Men har ingen problem å forstå at lange transportetapper ikke legges til 50kW. Det går "heftig" med strøm i 130 sonen i Danmark!
Kjørte motoreveien til aarhus.kona sier hun så en lader langs veien.
Jeg så ingen.
Går veldig mye strøm på danske motorveier.
Nytter heller ikke å loffe i høyrefeltet.alt for mange lastebiler.
Sjeldent man ser hurtig/lynladere langs motorveien, med mindre det er skiltet, eller man ser de etter man har passert avkjøringen om en har tid til å se ut høyrevinduet. Noe man som sjåfør har begrenset mulighet for.
Bruk gjerne tiden når du er ved en hurtiglader, til å finne neste ca der du regner med å trenge en, så du vet du ankommer en med priser som er OK og du vet du har tilgang til gjennom dine avtaler. Eller om bilen har en god funksjon for å finne lynladere på vei mot målet.
Uansett metode for å finne den du vil lade på, legg den inn som mål eller punkt på veien i navigasjonen, så kjører du alltid rett til den. Tiden er for dyrebar til å kaste bort på å lete etter en når behovet er der.
;)
Ja, ein må planlegge litt for turar her. Det vil vel bli betre etterkvart. Grei rekkevidde på bil er også meir viktig her enn heime!
50 kW ladaren er ok det, for ein time på butikken, gitt at det er vår bil som er kobla opp. Lenge å vente for nestemann :)
Det beste er nok å saktelade på campingen og holde seg i nord jylland. :-) brukte 1200 norske på den laderen.
måtte lade på stadion alle når vi var i tivoli friheden. startet med 100% hadde 46 igjen når vi parkerte.
Men mulig det finnes noen kosligere veier mellom hirtshals /aarhus som ikke dreper rekkevidden