Elbilforum.no
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => LeafSpy => Emne startet av: Citroel på onsdag 27. mars 2019, klokken 11:07
Jeg planlegger å bytte reduksjonsgirolje til en olje som gir lav friksjon. Valvoline ATF skal være bra.
Så har jeg lyst til å se om det kan måles noen reduksjon i forbruk av strøm knyttet til fremdrift. Om forbruk til alt annet kan skilles ut, vil det være en fordel. Leafspy får jo løpende informasjon om forbruk pr kilde, men logger ikke dette?
I Nissan Connect EV appen får man oversikt over forbruk delt på "akselrasjon" og "annet". Problemet er bare at det kun er mulig å få aggregerte data pr dag. Så da er man avhengig av å bare kjøre en testtur pr dag.
En annen sak er at jeg har inntrykk av at forbruket øker merkbart i regn, trolig som følge av høyere rullemotstand. Kanskje også høyere luftmotstand. Så testene må kjøres i helt tørt vær, med tørr veibane.
Det vil være overraskende om jeg kan måle noen forbedring, men har uansett tenkt å bytte oljen.
LeafSpy logger alt i loggfilen. Effekt på motor, distanse kjørt, energi på varme og AUX-forbruk, så om det er identisk hastighet, føre, vær og vekt i bilen, og det skulle være så at tynnere olje ga lavere forbruk som er målbart så vil det komme til syne. Men jeg tviler på om du klarer å finne noe.
Dog, rapporter hva du finner.
Må man slå på loggføring eller den starter kvar gang automatisk?
Sitat fra: Matheus på mandag 27. januar 2020, klokken 07:12
Må man slå på loggføring eller den starter kvar gang automatisk?
Hvis det er huket av i setup-meny for log fil så starter den automatisk LeafSpy starter.
Hvor kan eg sjå loggen etterpå? Kan du vise hvordan en logg fra turen ser ut?
Sitat fra: Matheus på mandag 03. februar 2020, klokken 09:26
Hvor kan eg sjå loggen etterpå? Kan du vise hvordan en logg fra turen ser ut?
Du får ut en loggfil som kan importeres i excel, tror den er kommaseparert eller muligens tabulatorseparert.
Her er en liste over dataene som lagres, tror dette er alt:
Date/Time Lat Long Elv Speed Gids SOC AHr Pack Volts Pack Amps Max CP mV Min CP mV Avg CP mV CP mV Diff Judgment Value Pack T1 C Pack T2 C Pack T3 C Pack T4 C CP1 CP2 CP3 CP4 CP5 CP6 CP7 CP8 CP9 CP10 CP11 CP12 CP13 CP14 CP15 CP16 CP17 CP18 CP19 CP20 CP21 CP22 CP23 CP24 CP25 CP26 CP27 CP28 CP29 CP30 CP31 CP32 CP33 CP34 CP35 CP36 CP37 CP38 CP39 CP40 CP41 CP42 CP43 CP44 CP45 CP46 CP47 CP48 CP49 CP50 CP51 CP52 CP53 CP54 CP55 CP56 CP57 CP58 CP59 CP60 CP61 CP62 CP63 CP64 CP65 CP66 CP67 CP68 CP69 CP70 CP71 CP72 CP73 CP74 CP75 CP76 CP77 CP78 CP79 CP80 CP81 CP82 CP83 CP84 CP85 CP86 CP87 CP88 CP89 CP90 CP91 CP92 CP93 CP94 CP95 CP96 12v Bat Amps VIN Hx 12v Bat Volts Odo(km) QC L1/L2 TP-FL TP-FR TP-RR TP-RL Ambient SOH RegenWh BLevel epoch time Motor Pwr(100w) Aux Pwr(100w) A/C Pwr(250w) A/C Comp(0.1MPa) Est Pwr A/C(50w) Est Pwr Htr(250w) Plug State Charge Mode OBC Out Pwr Gear HVolt1 HVolt2 GPS Status Power SW BMS OBC
Du velger selv i LeafSpy hvor korte intervaller du vil ha mellom hver lagring, bare vær obs på at hvis du velger veldig korte intervall blir det veldig mye data.
I excel ser det ca slik ut:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]