Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: PGH på fredag 15. mars 2019, klokken 20:40
Hei.
Er på jakt etter en "ventebil" til model Y kommer om ett år eller tre. Ser det ligger en taxikjørt S 2016 90D på finn nå. Den er kjørt 320k km og begge DU er byttet. Batteri er såvidt eg vet originalt.
Ser dere på det som høy risiko for store utlegg med en slik km? Hva er reglene for garanti?
Hva tenker dere om prisen? Den ligger til 399 000,-. Virker kanskje noe høy for meg, men er ikke helt oppdatert på S priser.
Takker på forhånd for tilbakemeldinger
Link til annonse:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142242763
Prisen virker stiv på meg. Få lest av canbusverdier; hva er nominell restkapasitet på batteriet og hvor mye er den DC-ladet. Denne har nok stått noen hundre timer på supercharger Klett/Stjørdal....
Hadde heller kjøpt en CPO bil fra Tesla og fått garanti.
F.eks denne
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7H26FFP70346
1år eldre bil, men du får 2år og/eller 50000km garanti. Pluss du har en bil med normal km når du skal selge den igjen.
Biler brukt i næring har vel kun 1 års garanti
Når en taxi har kjørt 320k er den vel utenfor garanti uansett hvor gammel den er? Garanti er vel 5år/100k km.
Batteri og DU 8 år.
Og husk at du ikke har 5 års reklamasjonsrett når den har gått som taxi.
Vi som har eid Tesla noen år vet at å kjøpe Tesla utenfor garantiperioden kun er for machosister.
Jeg hadde ikke kjøpt en Taxikjørt Tesla med 320k km på telleren. Batteriet er neppe i tipp-topp stand, 320k km er mye, og Taxikjørt i seg selv er ikke akkurat pluss i margen.
Som Joachim foreslår så ville jeg sammenlignet med en CPO fra Tesla, og tenkt over hva er egentlig 200k lavere kmstand verdt i kroner.
Sitat fra: Geirr på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:12
Vi som har eid Tesla noen år vet at å kjøpe Tesla utenfor garantiperioden kun er for machosister.
Har du personlig erfaring, eller er det bare noe du har lest/hørt?
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:58
Sitat fra: Geirr på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:12
Vi som har eid Tesla noen år vet at å kjøpe Tesla utenfor garantiperioden kun er for machosister.
Har du personlig erfaring, eller er det bare noe du har lest/hørt?
Personlig erfaring.
Sitat fra: Geirr på lørdag 16. mars 2019, klokken 09:12
Vi som har eid Tesla noen år vet at å kjøpe Tesla utenfor garantiperioden kun er for machosister.
Beklager Geirr, men du snakker ikke for meg eller flere andre jeg kjenner med gammel tesla.
Jeg har nå hatt min 2013 modell i over 5 år og planlegger å beholde den i 5 år til.
Etter at de normale barnesykdommene ble fikset gratis i løpet av de første par årene har bilen vært stabil og pålitelig.
Når det er sagt, en taxikjørt bil bør ha et realt prisavslag for å være et fornuftig alternativ.
Sitat fra: PGH på fredag 15. mars 2019, klokken 20:40
:
Link til annonse:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142242763
Det påstås at bilen har diff-sperre.
Det har jeg aldri hørt om på en Tesla.
Alle Tesla har åpen differensial, både rwd og awd.
Svært få personbiler har diffsperre i det hele tatt. Hvis de har noe annet enn åpen diff er det som regel diffbrems.
Skulle jeg kjøpt en slik taxikjørt S måtte jeg visst litt om bruken. Er nok fare for at den kan ha blitt hyppig fulladet for å ha maks rekkevidde for eksempel, eller det kan ha vært en entusiast som har behandlet den utrolig pent. Noen taxisjåfører kjører også gris, mens andre søndagskjører så det holder.
Så en loaner jeg hadde stod på 100% limit, frykter at slik bruk kan være gjenganger på loanere, demobiler og taxier..
Sitat fra: gr på lørdag 16. mars 2019, klokken 18:18
Så en loaner jeg hadde stod på 100% limit, frykter at slik bruk kan være gjenganger på loanere, demobiler og taxier..
Jepp, ikke bare for å gi mer rekkevide, men også for at demo bilene skal virke mer potent
Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. mars 2019, klokken 17:31
Alle Tesla har åpen differensial, både rwd og awd.
Mekanisk sett er de åpne, men de har virtuell diffbrems via de vanlige bremsene.
Som de fleste biler i dag vel?
Synes forresten ikke det fungerer særlig godt på våre biler sammenlignet med betydelig eldre biler vi har hatt.
Takk for mange gode svar. Eg har i løpet av helgen bestemt meg for å se på Tesla sine CPO biler som foreslått her. I og med at den skal selges når model Y kommer er nok det et betydelig tryggere valg.
Vil garantien på 2 år eller 50k km følge bilen til ny eier om den blir videresolgt før den er utgått?
Hei! Jeg har CPO som jeg har kjørt fra 96400km til 144000km :+1: meget nøgd sålangt med garanti til 2021 eller 176400km