Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: georglu på fredag 15. mars 2019, klokken 05:22
Ser ut som man allerede har norske priser. Og det kan bestilles! :D Dessverre ser det ut til at vi må vente til 2021 før den kommer til Norge.
Sitat
Rear-Wheel Drive - Long Range - kr. 432.000
Dual Motor All-Wheel Drive - Long Range - kr. 465.000
Performance - kr. 538.000
Depositum (refunderbart) - kr. 15.000
https://www.tesla.com/no_NO/modely/design
Ca 35.000 dyrere enn 3, med LR AWD. 25.000,- i påslag for syvseter.
Tidlig på morgenen, kykkelikYYYYYYY. :P
Lett å si i ettertid, men som forventet-S3XY ;)
Nå har man faktisk litt å velge i, når man skal ha seg en Tesla. Men fremdeles like glad i Sèn vår 8)
Synes prisene virket lave, nesten som at model Y har falt under prissettingen som skal oppjusteres neste uke.
Model 3 Lr+AWD: 429.800
Etter antatt 3% økning: 442.694
Tilsvarende Y: 465.000
Ganske nøyaktig 5% mer for y
Ser at levering er tidligst 2021 i Norge. Dersom momsfritaket heves før levering, så vil prisen oppjusteres med 25% selv om bestilling ble utført da momsfritaket ennå var aktivt?
Sitat fra: sacamano på fredag 15. mars 2019, klokken 13:24
Ser at levering er tidligst 2021 i Norge. Dersom momsfritaket heves før levering, så vil prisen oppjusteres med 25% selv om bestilling ble utført da momsfritaket ennå var aktivt?
Siden man betaler når man får bilen, er det vel gjeldende regler på det tidspunktet som gjelder, dvs mva hvis det er innført
Sitat fra: sacamano på fredag 15. mars 2019, klokken 13:24
Ser at levering er tidligst 2021 i Norge. Dersom momsfritaket heves før levering, så vil prisen oppjusteres med 25% selv om bestilling ble utført da momsfritaket ennå var aktivt?
Nå er det ikke noen som vet helt hvordan og når dette blir innført. Det har også vært snakk om å fase inn MVA forsiktig. For eksempel at man begynner på 5-10 % og øker gradvis, men det er vel ikke bestemt. Alt kommer an på hva som skjer etter stortingsvalget.
Nøkkelen her er like mye dollarkursen som mva.
Dollaren er høy nå, men det kan godt hende at "8 is the new 6". Det er i stor grad en ønsket politikk at kronen er svak for å forbedre konkurranseevnen til vårt næringsliv.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: kodax på fredag 15. mars 2019, klokken 13:31
Sitat fra: sacamano på fredag 15. mars 2019, klokken 13:24
Ser at levering er tidligst 2021 i Norge. Dersom momsfritaket heves før levering, så vil prisen oppjusteres med 25% selv om bestilling ble utført da momsfritaket ennå var aktivt?
Siden man betaler når man får bilen, er det vel gjeldende regler på det tidspunktet som gjelder, dvs mva hvis det er innført
Jeg er rimelig sikker på at vi ikke får endring i momsregimet før ETTER Stortingsvalget 2021, dvs. fra og med 2022. Regjeringsplattformen baserer seg på at momsregimet for elbiler ikke skal endres. Bl.a. Venstre vil garantere for det. Sånn sett vil nok de første Model Y-kjøperne i Norge få kjøpe Model Y uten moms hvis Tesla klarer å levere til Norge i 2021.
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 15. mars 2019, klokken 14:06
Nøkkelen her er like mye dollarkursen som mva.
Går dollarkursen ned, ja så kan avbestille bilen og bestille ny hvis ikke Tesla justerer DIN pris nedover. Går dollarkursen opp, så står prisen din stille siden kjøpskontrakten låser pris til config.
Tror en skal ta prisene med noen kilo salt. Hvem vet hva som blir reglene for avgifter i 2021, så om det kommer statlige avgifter på elbiler før levering blir også prisen endret.
Sitat fra: georglu på fredag 15. mars 2019, klokken 14:06
Jeg er rimelig sikker på at vi ikke får endring i momsregimet før ETTER Stortingsvalget 2021, dvs. fra og med 2022. Regjeringsplattformen baserer seg på at momsregimet for elbiler ikke skal endres. Bl.a. Venstre vil garantere for det. Sånn sett vil nok de første Model Y-kjøperne i Norge få kjøpe Model Y uten moms hvis Tesla klarer å levere til Norge i 2021.
Det er vel mer EU enn regjeringen som er mva spøkelset.
Sitat fra: Cral på fredag 15. mars 2019, klokken 14:28
Det er vel mer EU enn regjeringen som er mva spøkelset.
Hvorfor skal EU være et mva spørsmål? Mva. er et nasjonalt anliggende i EU.
Sitat fra: Birger på fredag 15. mars 2019, klokken 16:07
Sitat fra: Cral på fredag 15. mars 2019, klokken 14:28
Det er vel mer EU enn regjeringen som er mva spøkelset.
Hvorfor skal EU være et mva spørsmål? Mva. er et nasjonalt anliggende i EU.
Fordi mange av elbilinsentivene regnes som statsstøtte, men EFTA har allerede godkjent følgende:
Forlengelse av eksisterende mva-fritak ved kjøp og leasing av elbiler og elbilbatterier (01.01-2018-31.12.2020)
Nytt fullt fritak fra årsavgift for elbiler (01.01.2018-31.12.2023)
Nytt fritak fra omregistreringsavgift for elbiler (01.01.2018-31.12.2023)
Ny og gunstigere 30 prosent avskrivningsrate for elvarebiler (01.01.2018-31.12.2023)
Sitat fra: Birger på fredag 15. mars 2019, klokken 16:07
Sitat fra: Cral på fredag 15. mars 2019, klokken 14:28
Det er vel mer EU enn regjeringen som er mva spøkelset.
Hvorfor skal EU være et mva spørsmål? Mva. er et nasjonalt anliggende i EU.
Ikke helt:
http://www.eftasurv.int/press--publications/press-releases/state-aid/state-aid-esa-greenlights-support-scheme-for-zero-emission-vehicles-in-norway
Litt rart at Performance koster $2000 dollar mer enn Model 3, mens de to andre utgavene koster $4000 mer enn tilsvarende i Model 3.
17 000,- kr mer for Performance Y ift. TM3 her til lands er jo ganske mye mindre enn 10% økning.