Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 21:23<revolusjonerer bilbransjen, selger biler som hakka møkk, blir trolig den mest solgte bilmodellen noensinne i Norge> Model 3 er ikke bra nok, trenger Model Y for ikke å gå konkurs.
Dette kan redde ut Tesla (bare min mening) fra konkursen rand. da model y er en sårt trengt bil for dem.
Sitat fra: pekle på mandag 04. mars 2019, klokken 21:39
Fascinerende at Tesla har valgt å lage en uønsket bil før den mange forumeksperter (langt fra bare skynet) mener er den alle egentlig vil ha. Elon Ron Hubbard må ha misforstått noe.
Sitat fra: Vesel på mandag 04. mars 2019, klokken 22:13
Model 3 blir da ikke noen nisjebil bare fordi Y kommer. Tesla er ikke Subaru, og tiltrekker seg gjerne kjøpere som er opptatt av andre ting enn at bilen bare skal et være praktisk fremkomstmiddel. Som kjøreegenskaper, sportslighet og stil. Model 3 er som skapt for motorveien. Det kan neppe sies
bilen din du idealiserer, som er bedre tilpasset kjerreveier. For all del, for mange er SUV med sin praktiske bagasjeluke, høye sittestilling og høye bakkeklaring absolutt best, og det er flott. Vi som ikke er 60+ eller nærmest kjører offroad med kajakk og terrengsykkel på taket på vei til hytta da, ser gjerne etter noe annet i en bil.
Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 22:18Jeg er enig i at Model 3 er litt mer strevsom å tre inn og ut av enn Ioniq, e-Golf, Leaf m.m., men for meg, og sikkert mange andre også, gjør det absolutt ingenting. Snarere gir det bilen et mer sportslig preg, ikke minst det at den er så lav. Middels høye biler som de jeg nevnte går det 13 av på dusinet. Model 3 som elektrisk sportssedan er derimot mer unik og fyller et tomrom i markedet.
Jo jeg tror personlig de vil slite med og selge tm3, når model y kommer,
Jeg er ikke 60+ Jeg er 185 cm i høyde og 35 år slank liker absolutt ikke model 3 sine seter, ioniq derimot finner jeg veldig god og sitte i. Både foran og bak. Man må ikke streve seg på samme måte ut og inn av bilen.
Sitat fra: Vesel på mandag 04. mars 2019, klokken 22:25Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 22:18Jeg er enig i at Model 3 er litt mer strevsom å tre inn og ut av enn Ioniq, e-Golf, Leaf m.m., men for meg, og sikkert mange andre også, gjør det absolutt ingenting. Snarere gir det bilen et mer sportslig preg, ikke minst det at den er så lav. Middels høye biler som de jeg nevnte går det 13 av på dusinet. Model 3 som elektrisk sportssedan er derimot mer unik og fyller et tomrom i markedet.
Jo jeg tror personlig de vil slite med og selge tm3, når model y kommer,
Jeg er ikke 60+ Jeg er 185 cm i høyde og 35 år slank liker absolutt ikke model 3 sine seter, ioniq derimot finner jeg veldig god og sitte i. Både foran og bak. Man må ikke streve seg på samme måte ut og inn av bilen.
Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 21:23
Etter at Tesla har levert Model 3 kommer Model Y. Det blir en crossover eller liten SUV bygget på samme plattform som Model 3.
Den blir bare 10 prosent dyrere enn Model 3,
........................
........................
Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 22:39Sitat fra: Vesel på mandag 04. mars 2019, klokken 22:25Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 22:18Jeg er enig i at Model 3 er litt mer strevsom å tre inn og ut av enn Ioniq, e-Golf, Leaf m.m., men for meg, og sikkert mange andre også, gjør det absolutt ingenting. Snarere gir det bilen et mer sportslig preg, ikke minst det at den er så lav. Middels høye biler som de jeg nevnte går det 13 av på dusinet. Model 3 som elektrisk sportssedan er derimot mer unik og fyller et tomrom i markedet.
Jo jeg tror personlig de vil slite med og selge tm3, når model y kommer,
Jeg er ikke 60+ Jeg er 185 cm i høyde og 35 år slank liker absolutt ikke model 3 sine seter, ioniq derimot finner jeg veldig god og sitte i. Både foran og bak. Man må ikke streve seg på samme måte ut og inn av bilen.
Skjønner. Ja det er jeg enig i. Bilen er jo knall, og du får en «reindyrka» sportsbil som drar fra det meste av meget raske bmw, Mercedes, Audi osv.
Det gir nok stort glis på sjåføren. Gjorde det på
meg hverfall
Sitat fra: tornaldo på mandag 04. mars 2019, klokken 23:13Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 21:23
Etter at Tesla har levert Model 3 kommer Model Y. Det blir en crossover eller liten SUV bygget på samme plattform som Model 3.
Den blir bare 10 prosent dyrere enn Model 3,
........................
........................
Diskuterte du ikke omtrent akkurat det samme opp og ned i mente i den forrige og nesten identiske tråden din?
https://elbilforum.no/index.php?topic=44429.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=44429.0)
Sitat fra: SKYTROLL på mandag 04. mars 2019, klokken 21:23
Model 3 er fin på motorveien og fine veier, men på vei opp til hytta eller litt ubrøyta veier har den ingen tid og gjøre.
Sitat fra: Balrog på tirsdag 05. mars 2019, klokken 01:31Akkurat på ubrøytede vinterveier er jo bakkeklaring en vesentlig faktor. Hadde hjulpet med luftfjæring på Model 3. Kjørte opp til hytta med 30cm kompakt snø med Model X, der hadde nok Model 3 stått fast. Men vanligvis er det jo brøytet, da er det jo ikke noe problem.
Det er ikke mange, om noen, av dagens SUVer som er bygget for å takle "ubrøytede vinterveier".
Sitatmed så lav bakkeklaring av model 3, så var den en også meget upraktisk vinterbil på vei til halvbrøytete vinterveier,
(ja bare noen ekstra cm bakkeklaring hjelper faktisk utrolig mye.
E-golf-leaf osv er perfekt eksempler på at noen cm hjelper mye
Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 21:23Du må ta av deg norgesbrillene, Tesla er ikke avhengig av salget i Norge. Sedan er fremdeles populært i Kina, USA og til en viss grad Europa. Mer enn nok til å opprettholde Model 3 salget nå som SR har kommet. Og for elbiler er rekkevidde en faktor. Med Model 3 kommer man til hytta med en MR, mens man må ha en LR for Model Y. Dvs at prisdifferansen i realiteten er mye større enn 10%.
Hvis det første stemmer så må jeg revurdere mine sterke antagelser på at Tesla er konkurs innen 2020, Da jeg tror lave sedan model 3 kommer bare til og bli en liten nisje av kunder som vil ha da model y kommer.
Sitat fra: s3xy på tirsdag 05. mars 2019, klokken 06:54
Markedet for små sedanbiler i Norge er vel omtrent utelukkende TM3. Tipper nybilsalget det blir omtrent borťe her når Y blir tilgjengelig om 2 år, spesielt om de slenger på hengerfeste og momsfritaket fortsatt eksisterer
Sitat fra: tuono på tirsdag 05. mars 2019, klokken 06:59Denne gangen prøver trådstarter å formulere innlegget slik at det virker balansert og gjennomtenkt. Det kan først virke som at han er ute etter en sunn diskusjon, men mellom linjene kan man lett lese at han bare er ute etter å provosere, slik som i andre innlegg.
Igjen er trådstarter inne på noe....men klarer heller ikke denne gangen la vær å stikke fingeren i øyet på enkelte sarte sjeler sånn at de går rett i skyttergravene. Og tråden ender i ren støy.
Sitat fra: tuono på tirsdag 05. mars 2019, klokken 06:59
Igjen er trådstarter inne på noe....men klarer heller ikke denne gangen la vær å stikke fingeren i øyet på enkelte sarte sjeler sånn at de går rett i skyttergravene. Og tråden ender i ren støy.
Sitat fra: Olings på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:28
Synes det er litt rart at folk kan generalisere så voldsomt.
"Alle" har hytte med bratt snødekt oppkjørsel
"Alle" har bruk for hengerfeste
"Alle" bor utenfor Oslo-området og har null bruk for autopilot
"Alle" barnefamilier må minst ha stasjonsvogn og "Alltid" ha med minst 1 gigantisk barnevogn.
På min forrige bil fikk jeg ettermontert hengerfeste. Det kostet skjorta og ble brukt 2 (to) ganger.
På min nåværende bil (Citroën DS5) kjøpte jeg takboks. Den har ennå ikke blitt brukt.
Jeg har 3 barn hvorav 1 har barnevogn. Jeg kjøpte (billig på Finn.no) ekstra barnevogn til å ha på hytta så jeg slipper å drasse på den fram og tilbake.
TM3 har større faktisk bagasjerom enn min nåværende bil og jeg regner med at min familie på 5 skal greie oss utmerket med bare denne ene bilen. Er også glad for at jeg ikke lenger er stasjonsvogn-eier (min første bil) da denne var et mareritt å lukeparkere.
Har jeg behov for hjemkjøring av kjøleskap eller liknende betaler jeg en liten sum for dette de få gangene det skulle være aktuelt evt. låner bil på jobben. Da holder dessuten min egen bil seg penere.
Tror det vil være et marked både for SUV, sedan, stasjonsvogn osv også etter TMY.
"Alle" er ikke like.
Sitat fra: RuneW på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:48
Trådstarter klarer det kunststykket å lage to omtrent identiske "dritt-tråder".
Er det en funksjon for å skjule hele tråder på dette forumet?
Sitat fra: geircit2 på tirsdag 05. mars 2019, klokken 09:52Hvis du ikke abonnerer på en tråd får du ikke varsling. På Tapatalk ser du da ikke tråden i det hele tatt.
Derfor samme spørsmål: Er det en funksjon for å skjule hele tråder på dette forumet?
Sitat fra: ganton på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:58Sitat fra: Olings på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:28
Synes det er litt rart at folk kan generalisere så voldsomt.
"Alle" har hytte med bratt snødekt oppkjørsel
"Alle" har bruk for hengerfeste
"Alle" bor utenfor Oslo-området og har null bruk for autopilot
"Alle" barnefamilier må minst ha stasjonsvogn og "Alltid" ha med minst 1 gigantisk barnevogn.
På min forrige bil fikk jeg ettermontert hengerfeste. Det kostet skjorta og ble brukt 2 (to) ganger.
På min nåværende bil (Citroën DS5) kjøpte jeg takboks. Den har ennå ikke blitt brukt.
Jeg har 3 barn hvorav 1 har barnevogn. Jeg kjøpte (billig på Finn.no) ekstra barnevogn til å ha på hytta så jeg slipper å drasse på den fram og tilbake.
TM3 har større faktisk bagasjerom enn min nåværende bil og jeg regner med at min familie på 5 skal greie oss utmerket med bare denne ene bilen. Er også glad for at jeg ikke lenger er stasjonsvogn-eier (min første bil) da denne var et mareritt å lukeparkere.
Har jeg behov for hjemkjøring av kjøleskap eller liknende betaler jeg en liten sum for dette de få gangene det skulle være aktuelt evt. låner bil på jobben. Da holder dessuten min egen bil seg penere.
Tror det vil være et marked både for SUV, sedan, stasjonsvogn osv også etter TMY.
"Alle" er ikke like.
Nei "alle" er ikke alle. Men hvis man ser på hva som er mest populært er det SUV/Crossovere og kompaktbiler (Golf/Leaf). Disse kategoriene som er desidert mest etterspurt. Tror vel at mange strekker seg i en retning de ikke hadde tenkt seg for å kjøre elektrisk (meg selv inkludert, hadde antakelig valgt model Y hvis den var tilgjengelig men valgte model 3 da dette var den eneste normalt størrelse/prisede bilen man kan få tak i med rekkevidde >=50km)
Sitat fra: Elmaster på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:10Vil ikke gå så langt som å si stygg, men er helt enig i at m.t.p. karosseriform så er sedan/coupe penest. Men nå er plass for fem med ski / sykler etc prioritet, og da funker ikke sedan så bra (hater takbokser).
Det kommer alltid til å være personer som meg som elsker Sedan. Personlig så syns jeg at alt annet enn Sedan og evt. Coupe er stygg.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. mars 2019, klokken 11:14Sitat fra: Elmaster på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:10Vil ikke gå så langt som å si stygg, men er helt enig i at m.t.p. karosseriform så er sedan/coupe penest. Men nå er plass for fem med ski / sykler etc prioritet, og da funker ikke sedan så bra (hater takbokser).
Det kommer alltid til å være personer som meg som elsker Sedan. Personlig så syns jeg at alt annet enn Sedan og evt. Coupe er stygg.
Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:02Du kan jo håpe, men ingen gir bort noe som helst.
Nå er det vel snakk om at Model Y kommer først fra 2020. Jo flere Model 3 som selges nå, jo flere brukte Model 3 skal selges når Model Y kommer. Da kan Model 3 sin verdi være i fritt fall.
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:05Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:02Du kan jo håpe, men ingen gir bort noe som helst.
Nå er det vel snakk om at Model Y kommer først fra 2020. Jo flere Model 3 som selges nå, jo flere brukte Model 3 skal selges når Model Y kommer. Da kan Model 3 sin verdi være i fritt fall.
Y tar ikke vekk faktum at Model 3 er en særdeles vellykket og flott bil. Lynkjapp, tilgang til skikkelig lading og masse tech.
Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:02
Nå er det vel snakk om at Model Y kommer først fra 2020. Jo flere Model 3 som selges nå, jo flere brukte Model 3 skal selges når Model Y kommer. Da kan Model 3 sin verdi komme ut for å være i «fritt fall». For selv om Model 3 er på papiret et utrolig godt kjøp i Norge pr i dag vil «ingen» som «følger strømmen» kjøpe en sedan til 10% lavere pris enn en betydelig mer populær SUV-biltype fra samme produsent.
Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:0960ah i3 faller nok mest pga. et veldig lite batteri og at samtlige nye elbiler går lengre og er mer praktisk. TM3 har allerede et stort batteri og TMY får samme.Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:05Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:02Du kan jo håpe, men ingen gir bort noe som helst.
Nå er det vel snakk om at Model Y kommer først fra 2020. Jo flere Model 3 som selges nå, jo flere brukte Model 3 skal selges når Model Y kommer. Da kan Model 3 sin verdi være i fritt fall.
Y tar ikke vekk faktum at Model 3 er en særdeles vellykket og flott bil. Lynkjapp, tilgang til skikkelig lading og masse tech.
Det er tilbud og etterspørsel. Hvis mange kjøper Model Y uten å ha solgt sin Model 3 samtidig og ingen vil kjøpe Model 3 fordi Model Y er bare marginalt dyrere og man i tillegg får god finansieringsløsning på ny bil, så er det alltid mange som «må selge» for å ikke sitte med to (kanskje til og med lånefinansierte) biler og det vil drive prisene nedover i stort tempo.
Enkel økonomi dette.
Se f eks på BMW i3-prisene da noe så enkelt som et nytt batteri ble innført. Mange satt med to biler og 94ah og 60ah raste i pris.
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 11:56Men Model X seks og syv seter løser dette helt fint...
Da funker ikke stasjonsvogn eller SUV heller. Kan ikke ha 5 i bilen + ski uten å bruke taken på disse heller!
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 05. mars 2019, klokken 11:16
Denne tråden er jo i høyeste grad relevant. Hva som ikke er relevant derimot, er hver enkelt person sin mening og argumeter om sine personlige behov og begrunnelser for valg av bil!
Det som derimot er interessant er jo å diskutere markedet som sådan og trender. Og hvis man ser på det så passer ikke TM3 veldig godt inn i Norge eller Europa. Finnes heller ingen sedaner på topp 20 solgte modeller i fjor. Også i USA gikk sedaner ned med rundt 10% i fjor. Et markedet hvor sedaner har stått ganske høyt.
Når TMY nærmer seg, og hvis man ser på trendene ihvertfall så skulle det tilsi at markedet på TM3 stopper opp ganske fort etterhvert, og da er det jo interessant å vurdere hva som da skjer f.eks, rundt bruktmarkedet eller TM3s overlevelse i Europa på sikt.
Sitat fra: automat på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:41
TM3 har en fordel som aldri TMY kan ta igjen, og det er mest mulig rekkevidde for pengene. Y må opp en batteristørrelse for å matche 3 på rekkevidde.
Behovet for god rekkevidde for pengene kan skape en renessanse for sedaner, pga aerodynamikk.
Sitat fra: tuono på tirsdag 05. mars 2019, klokken 16:13
Noen vil tviholde på den rekkeviddepåstanden til de dør. Men salget av større rommelige (og høyere) elbiler med firtrekk og forholdsmessig høyt forbruk vitner om noe annet.
Sitat fra: automat på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:41Fordelen til de bilene som kommer på markedet sist, må være at batteriteknologien stadig utvikler seg. Tesla kan da hive på 5-10kwh ekstra på Y.. :)
TM3 har en fordel som aldri TMY kan ta igjen, og det er mest mulig rekkevidde for pengene. Y må opp en batteristørrelse for å matche 3 på rekkevidde.
Behovet for god rekkevidde for pengene kan skape en renessanse for sedaner, pga aerodynamikk.
Sitat fra: JorEl på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:32Sitat fra: automat på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:41Fordelen til de bilene som kommer på markedet sist, må være at batteriteknologien stadig utvikler seg. Tesla kan da hive på 5-10kwh ekstra på Y.. :)
TM3 har en fordel som aldri TMY kan ta igjen, og det er mest mulig rekkevidde for pengene. Y må opp en batteristørrelse for å matche 3 på rekkevidde.
Behovet for god rekkevidde for pengene kan skape en renessanse for sedaner, pga aerodynamikk.
Sitat fra: automat på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:41
TM3 har en fordel som aldri TMY kan ta igjen, og det er mest mulig rekkevidde for pengene. Y må opp en batteristørrelse for å matche 3 på rekkevidde.
Behovet for god rekkevidde for pengene kan skape en renessanse for sedaner, pga aerodynamikk.
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:03
Jeg tror sedan-markedet er mye større ute i verden enn det norske markedet speiler. Vi kjørte alle sedaner til kombi-coupe var det eneste saliggjørende, så var plutselig alt annet enn stasjonsvogn "uselgelig", før vi nå har fått det for oss at vi må alle kjøre rundt "suv/crossover" av en eller merkelig grunn. Ser man til sentral-europa, så er det sedaner av ymse fabrikat og småbiler som Up, Micra, Clio, 500 som er dominerende. Har litt inntrykk at at det gjelder for USA også. Bord du i by, som faktisk de aller fleste gjør så er det sedan som er tingen. Suv eller pick-up er litt "redneck" og/eller nr.2 bil.
Sitat fra: tuono på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:45Sitat fra: DeepFu på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:03
Jeg tror sedan-markedet er mye større ute i verden enn det norske markedet speiler. Vi kjørte alle sedaner til kombi-coupe var det eneste saliggjørende, så var plutselig alt annet enn stasjonsvogn "uselgelig", før vi nå har fått det for oss at vi må alle kjøre rundt "suv/crossover" av en eller merkelig grunn. Ser man til sentral-europa, så er det sedaner av ymse fabrikat og småbiler som Up, Micra, Clio, 500 som er dominerende. Har litt inntrykk at at det gjelder for USA også. Bord du i by, som faktisk de aller fleste gjør så er det sedan som er tingen. Suv eller pick-up er litt "redneck" og/eller nr.2 bil.
Du trenger ikke å gå lengre enn til Danmark for å finne en majoritet av småbiler. Men nå bor vi i Norge. Med dertilhørende klima, topografi, bosetningsmønster og veistandard.
Sitat fra: tuono på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:58Det er enkelt å komme med fordommer mot alle biltyper og alle bilmerker.
Jo, skal gi deg den med klima. Den kunne jeg droppa.
Men siden andre her oppe tillater seg å være subjektive inntil det navlebeskuende: Sedan er jo blitt et Øst-Europeisk fenomen. Helst high end modeller ført av en i litt for glinsende dress....eller halvlang skinnjakke med belte i ryggen ;)
Sitat fra: GRS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:07Man ser jo også Polestar, et spinoff-selskap fra Volvo sin racingavdeling.
Tror TM3 Performance kommer til å selge bra uansett. De som vil ha en rask kompakt bil kjøper ikke suv. ;)
Mange, spesielt i Norge, vil nok heller velge Y om ikke kjøreegenskaper og fart er 1. pri. :)
En BMW M3 kunde ville ikke vurdert en X4, og en Impreza WRX kjøper velger ikke Forrester, selv om det er mer behagelig å sette seg inn i den. :)
Det vil være et marked for sedaner og coupeer også fremover. Hva som selger mest er jo ikke så veldig viktig...heller ikke for Tesla. ;)