Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => AC fleksilading => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på mandag 04. mars 2019, klokken 16:19

Tittel: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 04. mars 2019, klokken 16:19
Nå innføres det betaling for lading i Oslo.

Som en god samfunnsøkonom synes jeg dette var på tide. :-)

Starting av lading foregår som tidligere med en hvilken som helst RFID-brikke.

Det som er nytt er at man må betale for å stå parkert ved ladestasjonen. Dette gjøres gjennom bruk av appen til kommunen "Bil i Oslo", eller diverse andre parkeringsapper (Easypark, Kjapp, Skanpark, Parkman, Apcoa, flow, WaytoPark.)

Lading og parkering er med andre ord adskilt fra hverandre.  Det betyr også at det ikke er nok å sette i ladeledningen og si at man lader. Man må også betale! slik jeg har forstått det.

Parkering på kommunal ladeplass koster 10 kroner på dagtid kl 09:00-20:00 mandag til lørdag. Utenom dette tidsrommet og på søndager koster det 5 kroner per time. Har ladestasjonen en kapasitet på 3,7kW, blir prisen 2,7kr/kWt på dagtid og 1,4kr/kWt på kveldstid. Prisen på kveldstid er med andre ord nær kostpris hvis vi tar med vedlikehold, men vil trolig gi kommunen et lite overskudd på dagtid, som visstnok skal gå til videre utbygging av ladenettverket.

Ladeplasser med stor etterspørsel har en begrenset parkeringstid på tre timer i tidsrommet kl. 09:00-20:00 mandag til lørdag. På søndager kan man stå hele dagen.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: jkirkebomandag 04. mars 2019, klokken 16:41
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 04. mars 2019, klokken 16:19
Nå innføres det betaling for lading i Oslo.

Som en god samfunnsøkonom synes jeg dette var på tide. :-)

Starting av lading foregår som tidligere med en hvilken som helst RFID-brikke.

Det som er nytt er at man må betale for å stå parkert ved ladestasjonen. Dette gjøres gjennom bruk av appen til kommunen "Bil i Oslo", eller diverse andre parkeringsapper (Easypark, Kjapp, Skanpark, Parkman, Apcoa, flow, WaytoPark.)

Lading og parkering er med andre ord adskilt fra hverandre.  Det betyr også at det ikke er nok å sette i ladeledningen og si at man lader. Man må også betale! slik jeg har forstått det.

Tungvint. Hvorfor ikke ta betaling via RFID? Er dette fordi de ikke har rukket å oppgradere alle ladestasjoner fra schuko ennå? I så fall er det vel bare å innføre betaling kun på ladestasjoner med type 2 uttak og RFID-leser. Status på ladestasjonen viser jo om man har aktivert lading (og dermed betalt) eller ikke.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 04. mars 2019, klokken 20:59
Er nok flere grunner til denne snarveien.

Ikke alle ladestasjoner er oppgraderte og smarte. Mange er fremdeles Schuko løsninger.
Oslo Kommune er flinke på betaling for parkering. Da blir betling for å stå på en ladeplass en enkel forlengelse av dette.

Kommer man med full-ladet bil og setter den til lading, vil den kutte ladingen etter kort tid, og det kan da hende at betalingen stopper, slik det er med hurtigladere. Da får man gratis passasjerer. Nå må man uansett betale for å stå der, enten man får strøm gjennom kabelen eller ikke.

Synes uansett dette er en god dag. Håper kun de som trenger å lade nå bruker ladestasjonene :-)
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Orbitmandag 04. mars 2019, klokken 21:16
10kr/time er fremdeles langt billigere for en hybrid enn vanlig parkering (60-72kr/time i rød sone, 27kr/time i gul sone). Hybrid på ladeplass uten tilkoblet ladekabel er allerede et alt for vanlig syn......
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: arnkltirsdag 05. mars 2019, klokken 10:02
Sitat fra: Orbit på mandag 04. mars 2019, klokken 21:16
10kr/time er fremdeles langt billigere for en hybrid enn vanlig parkering (60-72kr/time i rød sone, 27kr/time i gul sone). Hybrid på ladeplass uten tilkoblet ladekabel er allerede et alt for vanlig syn......

Det blir etter det eg har forstått,  innførd ladeplikt på ladeplassane.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: aldatirsdag 05. mars 2019, klokken 14:34
Har detta införts i garagen under Akershus festning och på Vulkan?
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Orbittirsdag 05. mars 2019, klokken 20:05
Akershus festning: Ikke endret skilting der ennå, vet ikke hva som evt er på gang. Så per i dag maksimalt 10 timer parkering kun for ladbare biler, men ingen ladeplikt.

Vulkan (https://www.vulkanoslo.no/business/vulkan-p-hus/): Dette er ikke kommunale plasser, så tipper det fortsetter som før. Dvs betaling for både parkering og lading på dagtid, og gratis elbillading og parkering på kveld/natt (17-09 på hverdager, samt 17-11 i helger og på helligdager). Ladeplassene er kun "prioritert" ladbare biler (og brukes derfor også tildels av ikke-ladbare biler), ingen ladeplikt.

Sitat fra: arnkl på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:02
Sitat fra: Orbit på mandag 04. mars 2019, klokken 21:16
10kr/time er fremdeles langt billigere for en hybrid enn vanlig parkering (60-72kr/time i rød sone, 27kr/time i gul sone). Hybrid på ladeplass uten tilkoblet ladekabel er allerede et alt for vanlig syn......

Det blir etter det eg har forstått,  innførd ladeplikt på ladeplassane.
Forhåpentligvis, men det er likevel mye rimeligere for en hybrid å beslaglegge en ladeplass med fiktiv lading, enn å betale vanlig parkering. IMHO burde hybrider uansett betalt parkeringsprisen for sonen, evt også tieren i strøm på toppen av dette.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Orbitmandag 01. april 2019, klokken 09:27
Info fra bymiljøetaten: Det er Fortum som tar over drift av stolpene, og det rulles ut i disse dager. Muligheten til å starte lading via SMS med stolpenavn og/eller "Lade i Norge" sin app er nå borte. Status på ladepunkt (ledig/opptatt/defekt) skal etter hvert i stedet komme i Fortum sin app. Da kommer nok SMS tilbake, men med Fortum sitt system. Betaling følger så snart skilting er på plass.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: aldafredag 12. april 2019, klokken 14:42
Sitat fra: Orbit på tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:05
Akershus festning: Ikke endret skilting der ennå, vet ikke hva som evt er på gang. Så per i dag maksimalt 10 timer parkering kun for ladbare biler, men ingen ladeplikt.

Vulkan (https://www.vulkanoslo.no/business/vulkan-p-hus/): Dette er ikke kommunale plasser, så tipper det fortsetter som før. Dvs betaling for både parkering og lading på dagtid, og gratis elbillading og parkering på kveld/natt (17-09 på hverdager, samt 17-11 i helger og på helligdager). Ladeplassene er kun "prioritert" ladbare biler (og brukes derfor også tildels av ikke-ladbare biler), ingen ladeplikt.

Sitat fra: arnkl på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:02
Sitat fra: Orbit på mandag 04. mars 2019, klokken 21:16
10kr/time er fremdeles langt billigere for en hybrid enn vanlig parkering (60-72kr/time i rød sone, 27kr/time i gul sone). Hybrid på ladeplass uten tilkoblet ladekabel er allerede et alt for vanlig syn......

Det blir etter det eg har forstått,  innførd ladeplikt på ladeplassane.
Forhåpentligvis, men det er likevel mye rimeligere for en hybrid å beslaglegge en ladeplass med fiktiv lading, enn å betale vanlig parkering. IMHO burde hybrider uansett betalt parkeringsprisen for sonen, evt også tieren i strøm på toppen av dette.
Vulkan är väl delvis driftet av Oslo kommun?
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Orbitfredag 12. april 2019, klokken 15:14
Sitat fra: alda på fredag 12. april 2019, klokken 14:42
Vulkan är väl delvis driftet av Oslo kommun?

Selve parkeringshuset er driftet av OnePark (https://onepark.no/finn-parkering/oslo/parkering-vulkan-p-hus), mens Fortum drifter ladingen. Kommunen betaler disse for fri parkering og lading av elbiler på kveld/natt.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Elbil fundamentalistmandag 15. april 2019, klokken 08:48
Må nesten ta med litt mer enn bare betaling av ladeplasser for å beskrive sittende politikere i Oslo.

At sittende «byregjering» er imot biler uavhengig av drivlinje, er ikke noe nytt. De underminerer tilrettelegging for elbiler med å la være å bygge nye ladere, samt fjerner eksisterende, og nå skal ta dyrt betalt for å lade elbiler for dem som bor i sentrumsgårder som kun har gateparkering tilgjengelige. Kun 2 nye ladeplasser i 2018 sier litt om hvor mye de hater elbiler https://www.tek.no/artikler/oslo-fikk-10-000-nye-elbiler-i-fjor-kommunen-satte-opp-strong-to-strong-nye-ladere/462894

Massiv fjerning av parkeringsplasser gjør det enda mer umulig å ha bil generelt og elbil spesielt og beboerparkering har da vært botemiddelet mot ekstremt vanskelige parkeringsforhold generellt som har bredt seg til nær sagt hele byen som en «kreftbyll». Prisen på beboerparkering har eksplodert fra 300 til 3000kr.

Bra det er valg til høsten sier jeg bare....

Det haster for dem å løpe boligutbyggernes ærend å få bygget så mange boliger som mulig uten å pålegge hverken kommunen (seg selv) eller utbyggerne å bygge infrastruktur som veier, strøm samt vann og kloakk. Den upopulære eiendomsskatten pålegges eksisterende befolkning for å bygge skoler og barnehager som også er et biprodukt av den vanvittige boligbyggingen i hovedstaden. Proppfulle busser, t-baner og endeløse køer er produktet av ekstrem konsevensløs politikk. Det kommer til å koste mange milliarder å rydde opp i galematias i etterkant. Slik blir de med for mange innflyttere i styre å stell. Har null kompetanse i byutvikling og skylapper «i miljøets ærend» og blir nyttige idioter for storkapitalen boligutbyggerne... Ikke minst Hadia Tajik som fikk æren av å være den «handlekraftige» som fikk banket igjennom det forhatte millardflausen Lamda.

Boligbyggere tjener milliarder på dårligere og dårligere byggestandard og altfor mange småleiligheter som gjør Oslo til en «gjennomtrekks» by, hvor småbarnsforeldre blir nødt til å flytte ut av byen for å få større boliger, som igjen gir mer pendling inn og/ut av byen.

Det riktige hadde vært å legge både boligbygging og næringseiendom utenfor bykjernen og nabokommuner. Da kunne både unge mennesker og unge bedrifter som skal gi oss morgendagens arbeidsplasser og konkurransekraft de beste betingelser som lave boligpriser og lave tomtepriser og næringslokaler. Istedenfor har «byregjeringen» på grådigste vis presset all boligbygging på de mest sentrale områder i Oslo og skviset nye næringslokaler inn i Bjørvika. Altså ekstremt prispressende og køprodusende og forvandler byen til en vanvittig trykk-koker som har utløst helt egne finansreguleringer boliglån for Oslo og uhyrlige utgifter i både tid og penger for de som har blitt presset ut av byen og blitt pendlere.

Utgyggingen av forbrenningsbasert fjernevarme med massive utslipp til luft, gjennom pålagt anleggsbidrag kveler miljøvennlige og billige energiløsninger som energibrønner som er svært billige å anlegge (i allerde dype byggegroper) samt gir billig og ren energi uten utslipp til luft, MDG og AP soler seg i «miljøby» status med å pålegge folket å sykle vinterstid med påfølgende økning i fallskader med alvorlige skader og invaliditet. På tide å stemme inn ansvarlige politikere og få slutt på denne berserkergangen til sittende politikere. Ekstrem politikk er garantert ikke miljøvennlig heller. Floskler som å bygge «høyt og grønt» er svært ugunstig i Norge hvor slike høye bygg har svært lange kasteskygger store deler av året og gjør det ekstra lite trivelig og omgivelsene i den allerede kalde og mørke tiden av året. Hensynsløst!
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: jkirkebomandag 15. april 2019, klokken 09:29
Gratulerer med å ha skrevet et langt innlegg der jeg er uenig i absolutt alt, det er ikke hverdagskost ;)
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: engolfmandag 15. april 2019, klokken 09:39
Vile bara kommentera det första inlägget:
det är väldigt sällan effekten på kommunala stolpar i Oslo uppgår till 3,7 kw.
Delar man stolpe med en annan tillkopplad bil halveras effekten.
Prisestimat kr/kw blir helt fel om man tar med det i betraktningen.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: jkirkebomandag 15. april 2019, klokken 10:06
Sitat fra: engolf på mandag 15. april 2019, klokken 09:39
Vile bara kommentera det första inlägget:
det är väldigt sällan effekten på kommunala stolpar i Oslo uppgår till 3,7 kw.
Delar man stolpe med en annan tillkopplad bil halveras effekten.
Prisestimat kr/kw blir helt fel om man tar med det i betraktningen.

Det gjelder vel bare for stolpene som tilbyr 7,4kW eller mer? Alle 16A stolpene jeg har brukt har hatt 16A dedikert til hvert uttak.
Unntak for ladegarasjen, der er det vel lastbalansert anlegg? Har aldri parkert der.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Elbil fundamentalistmandag 15. april 2019, klokken 13:42
Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. april 2019, klokken 09:29
Gratulerer med å ha skrevet et langt innlegg der jeg er uenig i absolutt alt, det er ikke hverdagskost ;)
OK. Ingen kommenter på hvorfor du er uenig. Det regner egentlig det som mest av alt ikke bryr deg, men jeg klandrer deg ikke for det når du bor i Fredrikstad. Lett å ha meninger om Oslo og spesielt når man ikke har vokst opp der og ikke merker hvordan det påvirker bomiljø og bokvaliteter. Så sett deg litt inn i sakene før du bare utbasunerer uenighet. Kommenter gjerne enkeltsakene oppsummert under. Ta også litt utgangspunkt i at Oslos trafikkproblemer kommer av pendling utenfra. Synes Oslos egne innbyggerne fortjener å kunne bruke bil i eget bo og nærmiljø. Å ta alle hensyn til innflyttere, alt byen skal forvandles til bilfientlige og maksimal trengsel overalt fordi politkerne overkjører innbyggernes behov i sin iver etter fler innbyggere og flere skattebetalere. Jeg synes det blir feil.

Altså synes du at:
1. 2 ladestolper for hele 2018 er bra innsats når elbilsalget i Oslo er nesten 70%
2. Å fjerne over 2-3000 parkeringsplasser gjør det lettere for for dem som bor i gamle leiligheter uten garasjer/p-plasser.
3. Øke prisen beboerparkering fra 300 til 3000kr
4. Svært høy boligbygging som setter mye høyere belastning på all infrastruktur, som man ikke gjør noe med annet enn å fjerne/vanskeliggjøre mulighet for å eie å bruke bil.
5. Lambda er en suksess
6. Fjernvarme som i utgangspunktet ble etablert for å brenne søppel, nå i hovedsak er fjernvarme med store utslipp til luft hvor søppelforbrenning nå utgjør mindre enn 10% av effekten.  Fjernvarme fortrenger å etablere miljøvennlige og billige energibrønner i det meste av nybygg pga av pålagt anleggsbidrag. Altså billig energi uten utslipp fortrenges til fordel for kostbar fjernvarme med høy lokal forurensing.
7. Ekstrem boligbygging med altfor mye små leiligheter gjør byen uegnet for småbarnsfamilier med mindre du tjener svært godt og gjør deg til gjeldsslave resten av livet. Nye boliger bygges kun der tomteprisen er skyhøye og bidrar til å øke gjeldsbelastningen. Nye boliger = ny gjeld da det er egnet panteobjekt. Kostbare leiligheter som pusher gjeldsgraden oppover, som nå også er blitt ett nasjonalt problem.
8. Myke trafikanter er svært utsatte for skader har det aldri vært annet enn bred konsensus på. Å gjøre alternativer til på å bruke sykkel om vinteren, dyrere og vanskeligere tilgjengelig vil føre til betydelig økning i ulykker med skader og invaliditet. Det er forskjell på å få bulk en skjerm enn å slå hodet i en fortauskant. Statistikker fra legevakta bekrefter dette. Fokus på å få ned trafikkulykker langs veiene gjelder altså ikke så viktig i byene der man legger opp til langt fler ulykker.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: keepitsimplemandag 15. april 2019, klokken 14:41
Jeg mener at tilgangen på parkering i Oslo skal fjernes successivt. Det er ikke plass til bil i Oslo.

1. Bra. Bort med alle biler.
2. Bra. Bort med alle biler.
3. Bra. Bort med alle biler.
4. Bra. Bedre at folk bor i Oslo som har god infrastruktur isteden for utenfor Oslo.
5. Enig, helt fjernt å legge så mye penger på noe få liker.
6. Bra med fjernvarme. (Det burde være ulovlig med peis i eneboliger i Oslo.)
7. Bra med små leiligheter da alternativet hadde vært svært dyre leiligheter.
8. Ja her må det tas grep. Bort med alle biler for eksempel.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: jkirkebomandag 15. april 2019, klokken 15:13
Jeg bor i Fredrikstad, men jobber i Oslo så jeg pendler dit hele tiden.

Ja, jeg er enig i at de skal fjerne P-plasser langs gatene i indre by, der svært få bor uansett (innenfor Ring 1 bor det under 1000 mennesker). Har de fjernet P-plasser langs gatene i større grad lengre utenfor bykjernen? Det har ikke jeg fått med meg.

Mest mulig bilfritt miljø i indre by er jeg også sterkt for. Alle disse gatene som krysser Karl Johan kan fint stenges for trafikk, ihvertfall de aller fleste.  Biltrafikk på slike steder er kjekt for akkurat den som skal kjøre der men lite attraktivt for svært mange flere. Se bare til Bergen mhp. alt for mye biltrafikk i bykjernen. Hver gang jeg er der tenker jeg hvor mye finere det hadde vært uten all trafikken.

Nei, 2 ladestolper er alt for lite. Etter hva jeg har skjønt er det dog gode grunner for at det ikke har blitt flere, og at utbyggingstakten vil øke fremover.

3000,- pr. år for beboerparkering (ikke elbil) er virkelig ikke dyrt. Hadde det vært 3000,- pr. måned hadde jeg vært enig.

Det bygges for få boliger i Oslo, derfor er prisene for høye. Grunnen er dyre tomter, som fører til dyre boliger når man kun får bygge lave bygg. Dessuten bygges det for mange for store leiligheter, behovet er størst for mindre 1- og 2-roms til en rimelig penge. Så ja til flere mindre leiligheter, i mye høyere bygg enn i dag. I Bjørvika har man ihvertfall gått for en litt mer fornuftig byggehøyde.

Ang. bil så bør det i så pass tette områder helt klart legges tilrette for at det er kollektivtrafikk og beina/sykkel som er hovedtransport. Ønsker man å basere sin transport på bilbruk bør man være forberedt på å flytte lengre unna sentrum om man vil ha det enkelt og billig.

Lambda ser ut til å bli et fint bygg, har ingen negative meninger om det.

Fjernvarme er viktig i by, energibrønner i slike strøk blir håpløst når det til stadighet bygges nye tunneler for vei og bane. Fjernvarmen bør selvsagt baseres på CO2-nøytral biomasse og gjerne suppleres med varmepumper og solvarme. Forbrenningsanlegg bør selvsagt ikke ligge slik at de skaper dårligere luftkvalitet i tettbebygde strøk. Privat vedfyring er nok et ekstremt mye større problem, og man bør kanskje vurdere et forbud i indre bydeler?

Sykkel er trygt også vinterstid om man legger tilrette for det. Jeg sykler til stasjonen året rundt, og har aldri hatt problemer. Men her er det sykkelstier hele veien, må man sykle i gata er det definitivt svært risikofylt.

Sånn, det var vel et litt mer utfyllende svar.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Orbitmandag 15. april 2019, klokken 15:35
Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. april 2019, klokken 15:13
Ja, jeg er enig i at de skal fjerne P-plasser langs gatene i indre by, der svært få bor uansett (innenfor Ring 1 bor det under 1000 mennesker). Har de fjernet P-plasser langs gatene i større grad lengre utenfor bykjernen? Det har ikke jeg fått med meg.

All gateparkering innenfor Ring 1 er borte (ca 700 plasser), utenom ca 70 plasser for HC- og varebilparkering.

I tillegg er det fjernet drøyt 2000 plasser utenfor bykjernen, med planer om å ytterligere doble dette på kort sikt. Hovedhensikten her er omdisponering fra parkering til sykkelfelt i veibanen.

Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Elbil fundamentalistmandag 15. april 2019, klokken 16:06
@ keep IT simple: Igjen er det en som bor utenbys sine meninger. Du bor 3 mil utenfor Oslo i en enebolig ihht innlegg i mars. Du klarer deg altså ikke med en 2 roms i byen i lengden. Du er da er subjektiv interessert i din egen tilgang til byen, og uttaler deg ikke på vegne av de som som bor i Oslo sine interesser.

Punkt 4 er sprengt infrastruktur. Folk sitter som sild i tønne på busser og t-bane. Det er mest bilkø i Oslo enn noen annen by i Europa, og det skyldes manglende vilje til øke kapasitet ihht innbyggertall. Gjennomfartstrafikk burde legges utenom Oslo. Politikerne er avhengig å kjøre på med denne bilfientlige politikken nå mens biler fortsatt forurenser. Når alle kjøre elbil blir ikke elbil blir ikke miljøargumentet gyldig lenger, men mer trengsel og kapasitet. Da er det svik mot befolkningen å underprioritert kapasitet, dersom man mener byen skal være greit for alle folk i alle livsfaser, ikke bare 20åringer frem til de skal etablere seg, og alle da tvinges til å flytte ut.

Jeg er heller ikke imot fjernvarme som sådan, men overdrevent utbygging langt utover det søppelforbrenningen kan tilby av overskuddsvarme blir galt, når det til de grader erstatter billige energibrønner med væske/vann varmepumpe som er billig og ren varme. Her går kommunen sine egne interesser og vil selge dyr fjernvarme, fremfor å tilrettelegge det beste for innbyggerne med billig og miljøvennlig varme på nybygg. Altså Oslo kommunes politikere går sine egne interesser, at kommunen skal bli større og mer mektig akkurat som store foretak ønsker å bli større, men en kommune skal gjøre det beste for innbyggerne, og det gjør de på mange måter ikke. I Bjerkedalen borettslag i Oslo som er ett stort borettslag skal kobler seg av fjernvarmen og borrer egne brønner fordi fjernvarme er blitt for dyrt. Anleggsbidraget på fjernvarme tvinger utbyggere til å droppe å borre energibrønner fordi det er billigst for utbyggingen, og de behøver ikke å bry seg ikke om utgiftene til fremtidige eiere / brukere som skal bo eller jobbe i bygget. På den måten går innbyggerne og næringslivet i Oslo glipp av enorme gevinster i billig utslippsfri varme til nye bygg. Altså gjør boligene dyrere og bedriftene og mindre konkurransedyktige.

Så vidt jeg kan se er de få/ingen i Miljøpartiet de grønne både født og oppvokst i Oslo. Ergo null forståelse av byen og bare kjører på med halleluja-radikale tiltak, og konsekvensene vil de aldri måtte slite med selv, da de som alle andre har flyttet til Oslo, bor der ett par tre år og flytter ut igjen.

Men tilbake til topic: Å ikke bygge ut med ladesstolper, når salget på elbiler er 70% er veldig elbilfiendtlig. Å deretter legge betaling på de få gjenværende ladeplassene er en naturlig konsekvens av for få ladeplasser, men ikke en fornuftig politikk. Det fornuftige hadde vært å bygge ut betydelig fler ladestolper i takt med elbilsalget, opprettholdt parkeringsplasser, slik at folk fortsatt kan eie miljøvennlige biler. Skulle det være betaling er det best med RFID brikker. De behøver ikke være online, da debetinfo kan skrives inn på brikkene og leses av der det er online kapabilitet.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Goggen123mandag 15. april 2019, klokken 19:22
Jeg ser stadig vekk personbiler lade på ladepunkter på gatenivå i sentrum (Kvadraturen), som er forbeholdt varebiler.
Ser sjeldent de har bot, er dette lovlig?
Nå skal det sies at plassene sjeldent er brukt av varebiler, så er vel bedre at de blir brukt enn at de står tomme..
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Orbitmandag 15. april 2019, klokken 19:34
De bøtelegges, men vet ikke hvor mange ganger om dagen det sjekkes. Og det er ikke lovlig med personbil. Så en TMX som hadde lagt lapp om varelevering i vinduet, og likevel fått bot. Det er kun grønne elbilskilt som er gangbar valuta der.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: aldatirsdag 30. april 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 15. april 2019, klokken 16:06
Det er mest bilkø i Oslo enn noen annen by i Europa, og det skyldes manglende vilje til øke kapasitet ihht innbyggertall.
Har du källa på det? Tvivlar starkt på att det stämmer.
I Stockholm t.ex, där jag kört ofta sista tiden i rushen, är det BETYDLIGT mer trafik, det står tätt i alla retningar.

I Oslo därimot har det blivit mycket mindre trafik på E18 in mot byen i alla fall, där jag kör dagligen. Från Lysaker rullar det fint helt in mot centrum kl. 07.30, tidigare var det kö här. Ring 3 östover förbi Smestad: heller ingen kö vid den tiden.
Här har den saftiga ökningen i bomavgifter fungerat helt klar, og "elbilpolitiken" oxå - för hälften av alla personbilar är elbilar = mycket bättre luftkvalitet.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Elbil fundamentalisttirsdag 30. april 2019, klokken 14:59
Ok, tregest i Norden. Var litt på husk etter en gammel artikkel, og tviler på at det er blitt litt bedre totalt sett.

https://www.tek.no/artikler/oslo_-_byen_i_norden_med_tregest_trafikk/75973
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: ThomasELtorsdag 16. juli 2020, klokken 20:38
AC-lading i Apcoa parkeringshus

Jeg planlegger destinasjonslading i forbindelse med en kommende Oslotur. Vi skal sannsynligvis stå parkert i Vestre Vika parkeringshus som drives av Apcoa.

Er det noen som vet hvordan laderne der fungerer? Avtale med en ladeoperatør? Egen app? Inkludert i parkeringsavgift?
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: eisa01mandag 19. juli 2021, klokken 12:26
Sitat fra: Orbit på tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:05
Vulkan (https://www.vulkanoslo.no/business/vulkan-p-hus/): Dette er ikke kommunale plasser, så tipper det fortsetter som før. Dvs betaling for både parkering og lading på dagtid, og gratis elbillading og parkering på kveld/natt (17-09 på hverdager, samt 17-11 i helger og på helligdager). Ladeplassene er kun "prioritert" ladbare biler (og brukes derfor også tildels av ikke-ladbare biler), ingen ladeplikt.
Er det fortsatt tilfelle at kommunen betaler for parkeringen på kveld/natt?

Parkerte en søndag fra 0100-1000 og logget inn hos autopay og betalte mine 270 kr, som har blitt min dyreste lading til nå på 7.7 kr/kWh :P

Ellers syns jeg det er rart at det i mitt område ofte er maks 3 timer på 3.6 kW punktene, mens 7.2 kW-punktene ikke har noen slik begrensning. Burde hvert omvendt hvis det skulle gi mening - og med ladeplikt er det nesten ikke vits i med noen begrensning
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Orbitmandag 19. juli 2021, klokken 12:48
Du slipper fremdeles å betale på Vulkan på kveld/natt, men det går bare automatisk dersom du har skilt i elbil-seriene. Med stedsbasert eller personlig bilskilt må du nok snakke med parkeringsselskapet.

Søndag med parkering fra 0100 til 1000 på mandag overskrider også friperioden (som slutter 0900 på hverdager). Så du skal da betale for en time lading pluss parkering. Det virker likevel feil at dette skal bli 270 kr. Hvordan betalte du for dette?

Tidsbegrensningen på gatelading er styrt etter beliggenhet, ikke effekt. Typisk vil plasser i/nær handlegater ha begrensning på 3 timer på dagtid (inkl helligdager når butikkene er stengt......). Effekten er på nye punkter avhengig av hva som er tilgjengelig (opptil 22 kW), mens stolper fra ca 2018 og tidligere er uansett 3.7 kW.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: eisa01mandag 19. juli 2021, klokken 13:08
Har EC* skilt på bilen jeg har fra Fleks, og det var til 1000 på søndag, så da skulle det vært gratis

Så et oppslag inne på P-huset at man logget på Autopay.io for å betale parkering, så da gjorde jeg det litt senere på søndagen :)

Får sende dem en epost

edit: Husket feil, var til 1140 på søndagen, så en time skulle det vært
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: RJKmandag 19. juli 2021, klokken 13:12
Helligdager skal i utgangspunktet faktureres som søndager, med mindre det er et privat sted, og de opplyser om at helligdager ikke betraktes som annet enn ukedagen den faller på. Vet ikke hva som gjelder på Vulkan, bare for å ha det sagt.

Dette gjelder f.eks. gateparkering på Oslo Kommunes ladeplasser.
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: eisa01mandag 19. juli 2021, klokken 18:46
Hadde skjedd en feil ja, så blir refundert 234 kr :)

Eneste som fortsatt er uklart for meg er om det bare er 3.6 kW lading, eller opptil 22 kW som det er nyhetsartikler på at Fortum skulle aktivere
Tittel: Sv: Lading i Oslo og betaling
Skrevet av: Orbittirsdag 20. juli 2021, klokken 07:54
Det er opptil 22 kW, men med lastdeling i anlegget. Normalt får du 6-8 kW, men på dager med lite biler har jeg fått 11 kW (Har ikke bil som tar 22 kW, så vet ikke hvor realistisk det er å få så høy effekt).