Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Handyman på fredag 01. mars 2019, klokken 00:15
https://electrek.co/2019/02/28/tesla-is-changes-entire-sales-strategy-makes-sales-online-only-closes-stores-w-layoffs/
Kan være de beholder showrooms men ikke lar betjeningen "selge" biler.
Dvs. at de da låner ut biler for demo, at de forteller litt om tesla, viser de til bestillingssiden osv.
Så da har de ikke selgere som jobber på provisjon, men har kundebehandlere som hjelper folk å bestille, hjelper de med finans osv. Men kan tenkes at noen av show rooms forsvinner, men tviler på alle forsvinner.
Var innom showroom i Berlin, det var ikke trengsel der sist sommer.
Hvis Tesla satser på å bygge ut SC og droppe showrooms så er jo dette en grei løsning for oss som er kunder. Tror de selger mer på fornøyde kunder enn på fancy display butikker.
Dette har helt sikkert med lønnsomhet i 2019 å gjøre, samt at Tesla ikke tenker som de tradisjonelle og prøver nye salgsmodeller.
Tipper en del av de eksisterende SC blir ombygd til mere verkstedsplass for å serve alle nye Tesla bilene som kommer
De må jo leveres ut i alle regioner som før, så noe utenom service må de jo ha..
What is the point of having a Showroom, when the sales people know less than you do.
When Tesla doesn't bother to train their own people properly, then you can just as well get rid of them and save money.
Ville ikke overraske meg om henvisningsprogrammet reintroduseres på et eller annet tidspunkt, i en eller annen form. Det billigste for Tesla er at kundene selger bilene og gir prøvekjøringer.
Hva med 500kr for hver Model 3 og 1000kr per S/X? Eller bare 500kr flatt.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 03. mars 2019, klokken 15:17
Ville ikke overraske meg om henvisningsprogrammet reintroduseres på et eller annet tidspunkt, i en eller annen form. Det billigste for Tesla er at kundene selger bilene og gir prøvekjøringer.
Det er jeg enig med deg i. De må bare unngå å gå på blemmer som å gi bort flere Roadstere til en haug med YouTubere......
Gratis supercharging, gratis service, rabatt på utstyr er alle ting de kunne gitt ut uten at det kostet så mye.
Personlig har jeg allerede «solgt» en Model 3 til en kollega, uten noen form for referal. Hadde vært hyggelig om hun kunne fått noe og jeg hadde vært glad for noen måneder med supercharging, men jeg har nå gjort jobben uansett. Hun har ikke satt sin fot i noe salgslokale og har ikke prøvekjørt. Skal prøve min bil når den er ferdig detailet.
Ja, noe sånt som 3 måneders gratis superlading til begge parter hadde vært ganske rimelig for Tesla, og samtidig verdt det for begge parter.
Hei. Ingen Tesla-eier her, men en av grunnene til at jeg ikke vurderer Tesla, er avstand til verksted. Etter denne kunngjøringen om reduserte priser og nedlagte showrooms/forhandlere, har jeg nesten fått inntrykk av at de også legger ned servicesenter i tilknytning til showroom, f.x. i Brumunddal, men det regner jeg med er en misforståelse? I mine øyne burde de kanskje heller brukt penger på bedre servicenettverk enn prisreduksjon? Virker jo ikke som om de sliter med etterspørselen akkurat.
Serviceverksteder skal ikke legges ned, der skal kapasiteten opp. Hvor har du fått den infoen fra ?
Nei, det var rett og slett noen jeg møtte som hadde "forstått" det slik ut fra ymse nettsteders dekning av nyheten, så det var litt dårlig formulert av meg. Jeg antok at det var en misforståelse. Håper de vil utvide servicenettverket, jeg hadde kanskje heller lagt mer penger i det (og kvalitetskontroll) enn å redusere pris. Hvis de kan spare så mye som 30-40k per bil på å legge ned noen showroom, ville jeg tro det koster nesten tilsvarende å utvide kapasitet på verksted. Men hovedpoenget mitt var egentlig bare å få avkrefte det feilaktige inntrykk av at de skulle legge ned hele sentre.
Elon sa det ble prøvekjøring på Model Y, så helt slutt blir det nok ikke. Det er jo ikke så vanlig at forhandlere har masse demobiler inne, det koster jo mye. Tipper det blir demoflåter i forbindelse med lanseringer og kampanjer, som så selges ut ved kampanjeslutt og så nesten ingenting i mellom.
Sitat fra: lars667 på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:07
Nei, det var rett og slett noen jeg møtte som hadde "forstått" det slik ut fra ymse nettsteders dekning av nyheten, så det var litt dårlig formulert av meg. Jeg antok at det var en misforståelse. Håper de vil utvide servicenettverket, jeg hadde kanskje heller lagt mer penger i det (og kvalitetskontroll) enn å redusere pris. Hvis de kan spare så mye som 30-40k per bil på å legge ned noen showroom, ville jeg tro det koster nesten tilsvarende å utvide kapasitet på verksted. Men hovedpoenget mitt var egentlig bare å få avkrefte det feilaktige inntrykk av at de skulle legge ned hele sentre.
Tesla doblet antall serviceansatte nylig, de har kommet i gang med mobile serviceflåter som kan komme til din bil og fikse den "der og da" (dette er noe de ønsker å videre bygge ut). De har også begynt å lage nye servicesentre flere steder i Norge.
Høres jo lovende ut det. Viktigere med godt utbygd servicenettverk enn at det er showrooms overalt. IMHO.
Veldig bra
@lars667 som oftest nesten ingen vits i å lese om Tesla på de fleste nettsteder da de sjelden gjør noen som helst research (gjelder spesielt nettaviser) eller virker snarere å vinkle det negativt eller for å generere klikk ;)
Teslas egen pressemelding skrev ganske tydelig at servicesentrene skulle oppbemannes og opp i antall.
Nå snur Tesla på denne avgjørelsen (mer eller mindre):
https://www.theverge.com/2019/3/11/18259580/tesla-price-hike-stores-reversal (https://www.theverge.com/2019/3/11/18259580/tesla-price-hike-stores-reversal)
Burde kanskje gjort denne evalueringen FØR man gikk ut med forrige kunngjøring?!
Aia! Da blir det vel et rush av bestillinger før prisene går opp med typ 6% igjen?
Ta kanskje jeg hiver meg på, men hva er smarteste kjøp tro? Tenker Model S mid range vs long range vs Performance.
Vet jo så klart at "det er ut ifra hva man har behov for" og da faller man kanskje ned på en Mid range. Men så har man jo LYST på en P og prisjusteringen var mest fordelaktig der...
Tror jeg ender med en Long range.
En slik informert prisstigning har vi ikke hatt siden valutaendringene, årevis siden sist!
Er snakk om noe sånt som 3%, ikke 6%.
Tror Tesla har oppnådd det meste de ønsket å gjøre ved å avvikle provisjonslønn for selgerne i USA.