Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Cowboystrekk på tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:26
Er scrollhjulene programmerbart? Da jeg prøvesatt bilen sa han på showroomet at de ikke var det. Det er i så fall en skikkelig nedtur og burde kunne fikses. Å styre klimaanlegg, musikk etc og ofte bytte funksjon er helt genialt i Model S synes jeg.
Jeg har kun rød 16A 400V 3-fas industrikontakt hjemme, hva gjør jeg da med tanke på lader etc? Ser det følger med bare blått stikk med standard ladekabel.
Det skal visst komme en egen fast kabel for rødt industristikk om jeg ikke husker feil, tilsvarende denne i USA:
https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/corded-mobile-connector.html?sku=1106293-00-A
Men ja, tungvint og dyrt å ha en ekstra kabel for dette, må si jeg likte den gamle UMC'en bedre. Tipper de blir populære på Finn.
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:26
Jeg har kun rød 16A 400V 3-fas industrikontakt hjemme, hva gjør jeg da med tanke på lader etc? Ser det følger med bare blått stikk med standard ladekabel.
Du kjøper enten en CMC eller en ladestasjon som kan leveres med tilførselskabel som passer stikket ditt. F.eks EcoLite som jeg selger er en grei løsning på det "problemet" der. Har solgt en del til bl.a I-Pace kjøpere som bytter fra Tesla og ikke får brukt sitt blå 32A stikk.
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:41
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:26
Jeg har kun rød 16A 400V 3-fas industrikontakt hjemme, hva gjør jeg da med tanke på lader etc? Ser det følger med bare blått stikk med standard ladekabel.
Du kjøper enten en CMC eller en ladestasjon som kan leveres med tilførselskabel som passer stikket ditt. F.eks EcoLite som jeg selger er en grei løsning på det "problemet" der. Har solgt en del til bl.a I-Pace kjøpere som bytter fra Tesla og ikke får brukt sitt blå 32A stikk.
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Takk for tips. Dumt at Tesla ikke går for løsning ala UMC gen 1 :/. Kan jeg kjøpe slik ladestasjon (portabel) via f.eks deg og sette opp selv om det er med tilførselskabel? Det er satt opp en egen kurs med jordfeil på rødstikket.
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:26
Er scrollhjulene programmerbart? Da jeg prøvesatt bilen sa han på showroomet at de ikke var det. Det er i så fall en skikkelig nedtur og burde kunne fikses. Å styre klimaanlegg, musikk etc og ofte bytte funksjon er helt genialt i Model S synes jeg.
Det han sa er ikke helt sant. Når du bytter funksjoner på skjermen så endres scrollehjulene. Du kan jo justere speil , ratt, volum , track osv avhengig av hva du har fremme på skjermen
Men det er litt sant da du ikke kan custom velge funksjoner ut over dette.
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:41
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:26
Jeg har kun rød 16A 400V 3-fas industrikontakt hjemme, hva gjør jeg da med tanke på lader etc? Ser det følger med bare blått stikk med standard ladekabel.
Du kjøper enten en CMC eller en ladestasjon som kan leveres med tilførselskabel som passer stikket ditt. F.eks EcoLite som jeg selger er en grei løsning på det "problemet" der. Har solgt en del til bl.a I-Pace kjøpere som bytter fra Tesla og ikke får brukt sitt blå 32A stikk.
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Takk for tips. Dumt at Tesla ikke går for løsning ala UMC gen 1 :/. Kan jeg kjøpe slik ladestasjon (portabel) via f.eks deg og sette opp selv om det er med tilførselskabel? Det er satt opp en egen kurs med jordfeil på rødstikket.
EcoLite med tilførselskabel kan du montere selv. Den er dog ikke portabel, den må skrus opp på veggen for å være vanntett.
Ble oppringt fra Tesla igår siden jeg var innom å så på bilen og hadde endel spørsmål. Hsn jeg prata med sa det ville komme rød plugg til ladekabelen som følger med 3 etterhvert og at den kan kjøpes på servicesenterne.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:12
Ble oppringt fra Tesla igår siden jeg var innom å så på bilen og hadde endel spørsmål. Hsn jeg prata med sa det ville komme rød plugg til ladekabelen som følger med 3 etterhvert og at den kan kjøpes på servicesenterne.
Hvis den kommer til å følge med på alle så har vel Tesla en tradisjon for å gi dette til de første som kjøpte ( hvertfall etter litt påtrykk)
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:12
Ble oppringt fra Tesla igår siden jeg var innom å så på bilen og hadde endel spørsmål. Hsn jeg prata med sa det ville komme rød plugg til ladekabelen som følger med 3 etterhvert og at den kan kjøpes på servicesenterne.
Høres merkelig ut, den nye kabelen støtter vel max 16A 1-fase? Diskuteres her: https://elbilforum.no/index.php?topic=43397.0
Nei, den støtter 32A enfase. Det var litt forvirring rundt dette til å begynne med. Men *rødt* høres feil ut. Da må man kjøpe gammel UMC eller tilsvarende. Den nye støtter ikke trefase.
UMC gen 2 støtter ikke trefase, så det kan ikke stemme!
Tesla skal komme med en CMC (Corded Mobil Connector) med fast rød plugg.
Eller skaff en UMC gen1.
Jeg har en ladestasjon som jeg bruker for både I3 og M3 (Salto). På denne henger ladekabel til I3 fast og jeg bruker denne til begge bilene. På M3 må jeg inn i bilen for å låse opp kontakten for å løse ut kabelen om morgenen. Er det noen lettere måte å gjøre dette på?
Du kan låse opp kabelen med app eller keyfob.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:12
Ble oppringt fra Tesla igår siden jeg var innom å så på bilen og hadde endel spørsmål. Hsn jeg prata med sa det ville komme rød plugg til ladekabelen som følger med 3 etterhvert og at den kan kjøpes på servicesenterne.
Jeg tolker denne som at rød plugg ikke kommer til å følge med men kan senere kjøpes ekstra. Men at den passer med ladekladden vi får med bilen. Det var vel det du skriver Cowboystrekk ?
Sitat fra: Autowinder på torsdag 28. februar 2019, klokken 11:06
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:12
Ble oppringt fra Tesla igår siden jeg var innom å så på bilen og hadde endel spørsmål. Hsn jeg prata med sa det ville komme rød plugg til ladekabelen som følger med 3 etterhvert og at den kan kjøpes på servicesenterne.
Jeg tolker denne som at rød plugg ikke kommer til å følge med men kan senere kjøpes ekstra. Men at den passer med ladekladden vi får med bilen. Det var vel det du skriver Cowboystrekk ?
Garantert feil informasjon! UMC gen 2 er enfase og en rød adapter har derfor ingen hensikt.
Dette har jeg fått svar om på epost fra en "Ladespesialist" hos Tesla i Nederland.
Denne infoen og andre grundige diskusjoner om temaet ligger under sekjonen "Lading av Tesla".
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:26
Er scrollhjulene programmerbart? Da jeg prøvesatt bilen sa han på showroomet at de ikke var det. Det er i så fall en skikkelig nedtur og burde kunne fikses. Å styre klimaanlegg, musikk etc og ofte bytte funksjon er helt genialt i Model S synes jeg.
Jeg har kun rød 16A 400V 3-fas industrikontakt hjemme, hva gjør jeg da med tanke på lader etc? Ser det følger med bare blått stikk med standard ladekabel.
Her burde vel trådstarter endret overskriften i emnet til noe relevant