Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: JorEl på fredag 22. februar 2019, klokken 09:08

Tittel: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: JorElfredag 22. februar 2019, klokken 09:08
Ferdig innstalert og samme oppdaterings-info som 4.2...+ bug fixes :)
Ikke så spennende men kjekt at Tesla tenker på bilen min ;) og at den nå kanskje er enda mer klar til en stor fantastisk oppdatering :-\ :)

Edit; kjenner at jeg gleder meg litt til Sentry-mode og opptak fra flere cameraer.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: Rådefredag 22. februar 2019, klokken 09:28
Fikk den nå også. Jaggu kjapt etter 2019.4.2, den fikk jeg onsdag.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: JorElfredag 22. februar 2019, klokken 09:52
Kjekt å se deg med en Tesla Råde. Du var jo en av de flinke, seriøse på E-golf-forumet :+1:
På E-golfen ble det ikke mye oppdatering på meg, utenom en meget tungvint prosess når jeg la inn nye karter på 2015-Egolfen. Men jeg fikk det til og kunne se de "nye tunnellene" her på Haugalandet.

Edit; Der fikset jeg meg et fint profilbilde og en info-signatur ;)
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: o.b.lixfredag 22. februar 2019, klokken 11:24
Denne har i alle fall fikset feil fra 4.2 med lys som ikke kunne slåes av og på i quick meny.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: rfagerdalfredag 22. februar 2019, klokken 12:47
Fått tilbud om denne oppdatering jeg også, men får heller vente med å slenge den inn etter bilen er hjemme igjen.
Godt oppdateringene kommer hyppig, gleder meg til opptak fra flere kameraer.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: Wiblafredag 22. februar 2019, klokken 14:37
Jeg oppdaterte til 4.2 her om dagen, og fikk tilbud om 4.3 i dag, går fort i svingene nå...
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: zbkfredag 22. februar 2019, klokken 14:39
Samme skjedde med meg. Under fire døgn på 2019.4.2 før 2019.4.3 var på plass.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: emmernfredag 22. februar 2019, klokken 15:31
Nå har jeg også sett 2 tilfeller der folka har fått NoA også på 2019.4.2... og i Norge, der den ene har model 3 og har hverken rootet den eller er i noen spesiell ordning.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: geearfredag 22. februar 2019, klokken 21:09
Sånn jeg forstår det har bilene trodd de er i California rett etter oppdatering, og derfor gitt det valget. Men så fort de slås på og kjøres så hopper de til Norge..
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: DagfinnNsøndag 24. februar 2019, klokken 19:00
Fikk denne i går og kjørte fra Molde til Kr.sund. Ble veldig overrasket over hvor mye ACC nå slakker farten før krappe svinger. Noen som har opplevd lignende?
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: OhmPaPasøndag 24. februar 2019, klokken 19:29
Om det er denne eller .2 skal jeg ikke si - men kjørt mye på motorvei i det siste. Og den er mye flinkere til å bytte felt. Slutt på full panikk og svinge brått tilbake.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: Rådemandag 25. februar 2019, klokken 22:51
Sitat fra: DagfinnN på søndag 24. februar 2019, klokken 19:00
Fikk denne i går og kjørte fra Molde til Kr.sund. Ble veldig overrasket over hvor mye ACC nå slakker farten før krappe svinger. Noen som har opplevd lignende?
Ja, men det begynte den vel med på 2018.50? Faktisk så klarer den mange svinger ganske bra, men en del andre er den veldig brå, slakker av mye og gir bånn pinne på helt feil sted i kurven.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: Wiblamandag 25. februar 2019, klokken 23:49
Virker som om de har endret atferd på ACC fra 50.6/50.7 til 4.2/4.3. Før brukte jeg avstand 7 på ACC og syns jeg lå for nærme på landevei, og ca riktig på motorvei, nå kan jeg kjøre med avstand 5 i begge scenarioer. Den har også blitt mye mer nervøs for endringer i fart på bilen(e) foran, og bremser ganske brått ned lenge før det er behov.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: rfagerdaltirsdag 26. februar 2019, klokken 07:27
Virker som de har gjort noen endringer som gjør at den er blitt mer forsiktig i noen situasjoner. Merker det ganske mye når den bremser ned selv og skal følge trafikken foran så gir den ikke full spiker med engang og ruller sakte framover istedet ( mer behagelig i kø )
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: Vhagartirsdag 26. februar 2019, klokken 22:25
Bug report!

2019.4.3 c63775a
X75D, 5-seter, late-2017 edition.

Dette er den mest buggy versjonen jeg har hatt på bilen noen sinne!

Tiltak utprøvd
* Reset MCU
* Reset Instrumentclusterskjermen
* Power off hele bilen (var av i ca 8 minutter)
* Skiftet språk

MCU
* Henger seg ofte og tilfeldig i alle mulige slags menyer med påfølgende automatisk resett (under kjøring).
* Uresponsiv for kortere perioder, da virker heller ikke knappene på rattet (ev. med unntak av reset-komboen).
* Reset med scrollhjul virker ikke alltid, skjermen blir svart men rebooter ikke, kommer umiddelbart på igjen uten boot-screen.

Nettleser
* Laster sider "normalt" når bilen står stille, men bruker flere minutter på "google.com" når bilen er i fart (50km/t med god LTE dekning).

Spotify
* Musikk hakker på random plasser, selv etter flere ganger på repeat både i fart og stillestående på 4g og wifi.
* Blir tidvis uresponsiv og da virker ikke knappene på rattet til å skippe låt, men bytter istede mellom radio favoritter.

Radio/DAB
* Volum er blitt merkbart lavere enn volum til Spotify, noe som er irriterende ved bytte.

Bluetooth
* Innkommende samtaler er fortsatt muted i noen tilfeller. (Android)

Kart
* Restarter seg selv svært ofte uten at det hjelper.
* Kart (uten satelitt view) forsvinner, kun finmasket rutenett som vises, ellers helt tomt.
* "Pila" følger ikke veien en kjører på men glir langt ut til begge sider flere titalls meter.
- dette gjelder også utenfor tuneller. "Snap to road" funksjonen virker i hvertfall ikke som før.
- nøyaktighet på gps er ca 1 meter (sier bilen selv) så det burde ikke være data fra gps som er problemet.

HVAC
* 20 grader (auto) gir iskald luft selv om det er 9-12 grader "kjølig" ute og langt i fra 20 grader inni bilen.
* 20,5 grader (auto) veksler mellom iskald og lunken luft ved samme forhold som over.
* 21 grader gir stødig varme som aldri gir seg selv med alt på auto og samme forhold som over.
* Auto skrur sev av og på uten brukerinput. Hverken endret viftehastighet eller temperatur fra skjerm/knapper eller annet.

ACC
* Helt alene på veien og den er så skvetten at en skulle tro den såg spøkelser på høylys dag!
- Merk dette er kun fartsholderen, ikke styringen, den tør jeg ikke å prøve for tiden.

Ryggekamera
* kommer ikke alltid på når bilen settes i R, uavhengig av tidligere bruk, men virker 100% ved manuell kontroll.
* Skrur seg ikke av når bilen skifter fra R til N/D.

Lys
* Når bilen settes i Park på ferge og en skrur av hovedlysene manuelt i menyen, så kommer de på igjen etter en liten stund.
* Av og til går de ikke helt av og en må skru de på og så av for å få de helt av.
- Dette skjer når bilen står i P, før det har gått ca 15 minutter slik at den går til "power off".

Power off car
* Virker ikke, velger det og ventet 8 minutter, trykker på pedal og bilen er instant på - ingen bootskjermer som vanlig.
* Prøvde 2 ganger med samme resultat. Tredje gangen trykte jeg på (MCU) skjermen etter ca 2 minutter og bilen våknet instant til live igjen.

Forbedringer
* Når bilen står parkert ca 15 minutter og går i "power off" (gjerne på ferger en merker det) så blinker den ikke lenger med hovedlysene.

Bekymringer
* Med så dårlig kart app, hvordan kan en stole på den for navigering på ukjente veier i Europa - særlig for å navigere til Superchargere?
* Det hjelper jo ikke å bruke nettleser for backup navigering til superchargere, så hvilken mobilapp er beste alternativet?
* Reset og power off som ikke virker, hvordan fjerne virkelig kritiske bugs som kan hindre at en kommer seg videre uten å måtte berges?

Elon har ikke et problem med servicekapasitet og logistikk på delelageret sitt, han har et softwareproblem som er langt større!

Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: SoftwareGeektirsdag 26. februar 2019, klokken 22:44
Elon bør åpenbart flytte softwarevirksomheten til sunnmøre!
Imponerende liste. Tilt mirror fungerer ikke heller. Ny versjon er på cei ut 2019.5.3. Vi får vel den snart
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: Vhagaronsdag 27. februar 2019, klokken 02:15
Elon kan flytte den dit han vil for min del. Der den er nå så gjør de mye skade/feil i hvertfall så noe må gjøres.

Listen er imponerende med negativt fortegn, det er merkelig mye slurvete bugs (feil som løses og re-introduseres i nyere software uten opplagte sammenhenger). Uansett, software er på ingen måte enkelt (har drøyt 30 års erfaring på området så det vet jeg mye om), men forventningene er høyere enn det de leverer i skrivende stund.

En liten oppdatering på kartproblemet.
I 2019.4.2 tråden nevner Motorwatt at Tesla bruker ABS som støttefunksjon her. Og jeg nevnte før det at "I tillegg kompenserer den for svinger i tunellene ved andre kalkuleringer." og følger videre opp med dette om det temaet:
https://elbilforum.no/index.php?topic=44423.msg771725#msg771725

Poenget er at Tesla har all mulig grunn til at dette ikke skal være et problem. De har bare en bråte merkelige bugs for tiden.

Kan slenge på en bug til på lista.
Satte som vanlig bilen til lading når jeg kom hjem, den står fast på 70% men var et lite ærend og da måtte bilen "våkne" etter at jeg satte meg inn og da var bilen på 100% og det var limit baren satt til også.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: Rådeonsdag 27. februar 2019, klokken 09:38
Høres jo nesten ut som om du har hatt en installasjon som har gått litt skeis. Jeg har tidlig 2018 6 seter med EAP og kjenner meg fint lite igjen i listen din (heldigvis)...
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: emmernonsdag 27. februar 2019, klokken 13:45
MCU1 og MCU2 er 2 forskjellige arkitekturer. Tipper at MCU2 (Model S/X etter mars 2017 og Model 3) har fokuset nå, og at MCU1 er neglisjert...

Kjenner mange eiere med MCU1 og alle har en eller annen form for bugs.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: Øyvind.honsdag 27. februar 2019, klokken 14:40
Trodde det stort sett bare var bugs på mcu2? Det ble i hvert fall rapportert mye mer krøll etter at de gikk over til ny mcu. Spesielt i starten var det store sw problemer på den nye arkitekturen.
Min mcu1 derimot fungerer feilfritt, men jeg har holdt meg unna sw9. Og mcu1 gir ikke like smooth bruk som mcu2.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: Vhagaronsdag 27. februar 2019, klokken 15:03
Lite jeg kan gjøre når softwaren som installeres ikke lykkes dersom det er årsaken her. Det er et scenario som Tesla bør ta høyde for. Noe de gjorde før da det ofte kom "software updated failed", og trolig også vil gjøre i fremtiden da det er nevnt at "request latest firmware" knapp skal komme (jada, teslauker). Tydligvis trengs en "reinstall" feature også. Om ikke så kan de glede seg over alle med softwarebugs som renner ned service senterene i tillegg.

emmern, MCU2 kom vel i 2018, jeg har 2017 bil som nevnt så dette er da en MCU1 men jeg skjønner poenget ditt. Tesla er flinke til å holde liv i bilene sine med software updates, men vi går nå inn i en ny tid hvor vi ser at biler med avleggs hardware faller fra også når det kommer til bugs.

Til nå er det 3 ting jeg ser for meg at jeg i fremtiden vil føle behov for å oppgradere. MCU1 til MCUx, batteripakken og setene.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: turfsurfonsdag 27. februar 2019, klokken 15:13
Sitat fra: emmern på onsdag 27. februar 2019, klokken 13:45
MCU1 og MCU2 er 2 forskjellige arkitekturer. Tipper at MCU2 (Model S/X etter mars 2017 og Model 3) har fokuset nå, og at MCU1 er neglisjert...
MCU2 kom til S/X i feb/mars 2018...
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: Rådeonsdag 27. februar 2019, klokken 20:22
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. februar 2019, klokken 15:13
Sitat fra: emmern på onsdag 27. februar 2019, klokken 13:45
MCU1 og MCU2 er 2 forskjellige arkitekturer. Tipper at MCU2 (Model S/X etter mars 2017 og Model 3) har fokuset nå, og at MCU1 er neglisjert...
MCU2 kom til S/X i feb/mars 2018...
Jepp. I produksjon, ikke levering. Min er prod i jan, lev i mars. Har mcu1 og fungerer fint. Selv mirror tilt.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: mthoringonsdag 27. februar 2019, klokken 23:24
Har MCU1 og har vært jevnt over fornøyd med den.
Har merket at DAB volum høres lavere ut nå. Og at acc er i overkant skvetten. Har også hatt problem med manglende lyd ved utgående samtaler på første forsøk i lengre tid, men er usikker på om problemet er mobilen, bilen, eller en kombinasjon. Jeg opplever ikke at MCU1 er ustabil, fryser eller rebooter av seg selv med denne sw.
Tittel: Sv: 2019.4.3 c63775a
Skrevet av: emmernsøndag 10. mars 2019, klokken 11:24
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. februar 2019, klokken 15:13
MCU2 kom til S/X i feb/mars 2018...

Ja feil av meg der! 2018 mente jeg selvfølgelig.

Jeg ser også at Model 3-eiere har problemer med spotify, og de har jo definitivt MCU2. Så hva i all verden foregår?