Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Kjøretips => Emne startet av: OhmPaPa på torsdag 21. februar 2019, klokken 20:40

Tittel: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
Skrevet av: OhmPaPatorsdag 21. februar 2019, klokken 20:40
I det siste er det skrevet om at forskjellige elbiler har problemer med bremsene.

På mange elbiler er bremseprosedyrene forskjellige fra ICE-biler. Mange har regen-funksjon som gjør at bremseskivene skjeldnere blir brukt. Bremseeffekten tas tildels ut ved at bilen regenererer strøm og lader batteriet når man skal senke farten. De fysiske bremsene brukes bare når man bremser kraftigst.

Kan det være at dette er en felles utfordring uavhengig av bilmerke? At vi elbilister må lære oss å behandle bilene på en annen måte enn før da vi kjørte ICE?

Hva er i såfall beste måte å bruke elbilene på?


Her er noen innlegg om temaet:

Nissan: https://elbilforum.no/index.php?topic=38781.msg668415 (https://elbilforum.no/index.php?topic=38781.msg668415)

Tesla: https://elbilforum.no/index.php?topic=44374.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=44374.0)

Tesla: https://elbilforum.no/index.php?topic=44380.msg766622 (https://elbilforum.no/index.php?topic=44380.msg766622)

Volkswagen: https://elbilforum.no/index.php?topic=43325.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=43325.0)

Renault: https://elbilforum.no/index.php?topic=37395.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=37395.0)

BMW: https://elbilforum.no/index.php?topic=31706.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=31706.0)

BMW: https://elbilforum.no/index.php?topic=32400.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=32400.0)

Tesla: https://elbilforum.no/index.php?topic=26163.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=26163.0)
Tittel: Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
Skrevet av: erik efredag 22. februar 2019, klokken 14:47
Tips:  Smør og rens bremser ved hjulskift vår og høst. Koster noen hundre kroner ekstra men sparer deg for tusener ved første PKK.
Tittel: Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
Skrevet av: OhmPaPafredag 22. februar 2019, klokken 14:50
Sitat fra: erik e på fredag 22. februar 2019, klokken 14:47
Tips:  Smør og rens bremser ved hjulskift vår og høst. Koster noen hundre kroner ekstra men sparer deg for tusener ved første PKK.

Er det noe man klarer selv hvis man ikke har for mange tommeltotter?
Tittel: Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
Skrevet av: erik emandag 25. februar 2019, klokken 19:18
Jepp,men ikke mer enn 4. Bremser er viktig.
Tittel: Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
Skrevet av: Trekkoppbiltirsdag 26. februar 2019, klokken 18:12
Det gjelder vel å bruke friksjonsbremsene av og til, og kjøre dem varme, for å hindre rust. Hva med å kjøre dem litt varme rett før man parkerer i vått vær?

P-brems bør man også bruke av og til, for at mekanismen skal holde seg bevegelig.

Tittel: Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
Skrevet av: erik eonsdag 27. februar 2019, klokken 06:08
Vel. Hva skjer med varmt stål og kaldt fuktig vær ?  Kondens ?  Ja. Stål og vann = rust = sitter fast = ja. Løsning= smøring av bevegelige deler.
Tittel: Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
Skrevet av: ok67onsdag 27. februar 2019, klokken 07:44
Det vil ikkje kondensere på varmt stål i fuktig ver, på kaldt stål derimot kan det oppstå kondens.
Tittel: Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
Skrevet av: erik eonsdag 27. februar 2019, klokken 16:34
Det er nok helt riktig.
Tittel: Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
Skrevet av: OhmPaPaonsdag 27. februar 2019, klokken 17:03
Er det noen av elbilene som tar hensyn til dette og venter med regen avogtil  så de fysiske bremsene blir brukt?

Greit at noen av oss her på forumet bremser hardt av og til - men skal det fungere for folk flest inkl min pappa f.eks. så må bilen passe på dette for oss.
Tittel: Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
Skrevet av: erik eonsdag 27. februar 2019, klokken 17:36
Bilen gjør det.  :+1: Varsler service hver 20000km/12mnd.. :)
Tittel: Sv: Bremsesvikt på elbiler - forskjell fra ICE-biler?
Skrevet av: tomrhsøndag 31. mars 2019, klokken 10:15
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 22. februar 2019, klokken 14:50
Sitat fra: erik e på fredag 22. februar 2019, klokken 14:47
Tips:  Smør og rens bremser ved hjulskift vår og høst. Koster noen hundre kroner ekstra men sparer deg for tusener ved første PKK.

Er det noe man klarer selv hvis man ikke har for mange tommeltotter?
Med «smøring av bremser» er det i hovedsak glideboltene i caliperen som smøres. Det er to lett tilgjengelige bolter med en skrue i enden, og boltene smøres inn med caliperfett (55 kr på Biltema) eller kobberpasta som noen sverger til. Så lenge boltene er smurt jevnlig, kommer de lett ut og dette er noe alle får til. Hvis man ikke smører, blir de sittende fast og klossene vil slites ujevnt, man får rust på bremseskiven der klossene ikke tar, og det blir til slutt en større utgift med bytte av både bremseskiver og klosser.

Jeg har nettopp fikset bremsene på en 7 år gammel ventefossil vi kjøpte i høst der den ene glidebolten *ikke* var smurt. Var helt fastrustet og klossene skevslitte. Men den andre bolten var perfekt smurt, for bilen var EU-godkjent i 2017 på et merkeverksted som tydeligvis hadde sluntret unna å få løs den fastrustede bolten og bare godkjent den. Fikk den løs selv tilslutt etter mye jobb og diy-tips fra youtube, men måtte bytte den. Smørejobben er lurt å gjøre selv, så vet man at det blir ordentlig gjort, man kan ikke alltid stole på verkstedet...