Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: jog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:06

Tittel: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jogtirsdag 19. februar 2019, klokken 21:06
Når jeg lader med Model 3 på min Teslalader som har 32A 230v  3fas(2 fas ikke 400V) får jeg opp 19A som max.
Men den viser 45km/t  men det er vel feil som før.  Men hadde vel ventet å få mere en 19A. Den viser 3 fas symbol når den lader.   Med model S og Dobelt lader får jeg 38km/t .  Er det bare 19A jeg kan regne med?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: geeartirsdag 19. februar 2019, klokken 21:50
Distansevisning er riktig på S/X iallfall, og 45km/t høres riktig ut opp mot 34km/t som jeg får på X med samme ladeløsning. Det er på energivisning det går skeis, da viser den 22kW på 32A kvasi 3-fas, når det egentlig er ~8kW.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jlantirsdag 19. februar 2019, klokken 22:20
Hva viser X på strømmen da gr? Det er vel max 24A på hver lader der hvis du har den største. Får du likevel 32A på N leder?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: geeartirsdag 19. februar 2019, klokken 23:03
Den viser 32/32A og et 3-tall. Den skjønner tydeligvis at den skal oppgi mest belastede leder.

Har 24A varianten ja (16,5kW). Den henter, såvidt jeg forstår, ca 4,25kW på to av de tre delladerne (som hver er 5,5kW), totalt 8,5kW. Siden 3 har tre delladere på 3,6kW (som jeg har forstått det?) så vil den ikke få 8,5kW på dette oppsettet, men skal få 7,4kW (3,6kW på to delladere)?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: geeartirsdag 19. februar 2019, klokken 23:05
Her er eks.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: ok67tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:18
Med 32 A i L3 vil du få 32/sqrt(3) i L1 og L2, som er ca 18,5 A. Kanskje bilen viser straumen i dei to minst belasta fasane, sjølv om det eigentleg ikkje gir meining...
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: geeartirsdag 19. februar 2019, klokken 23:20
Tenkte og på det, men det gjelder vel bare X og S, siden 3 bare har 11kW lader vil den vel bare få 2x16A og 28,5A på fellesleder? Eller tenker jeg feil?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jogonsdag 20. februar 2019, klokken 08:16
18,5 kan være riktig da den viser 18/19A når den ladet men avogtil spratt opp til 19/19 et lite sekund.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jlanonsdag 20. februar 2019, klokken 10:58
Nye "strømmålere" har en mulighet for å lese ut øyeblikkseffekt(kW) og strøm(A) på hver leder. Du kan jo prøve å lese av endringen der når du starter lading.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: joglørdag 23. februar 2019, klokken 12:02
Lot den lade i en time, den hadde da ladet fra 255 til 299  så det stemmer nok at jeg fikk 43 km pr time.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jlansøndag 10. mars 2019, klokken 10:55
Sitat fra: Magne Fagereng på søndag 10. mars 2019, klokken 07:23
Dipswitch 2 skal stå i nedre posisjon på TWC for å oppnå 32 A 3fas på IT anlegg.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: NorBiltirsdag 12. mars 2019, klokken 19:55
I bruksanvisningen står det at dipswitch 2 alltid skal stå oppe. Hvordan skal man da skjønne at den skal stå nede? (Og jeg tør ikke uten videre endre dette)
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jlantirsdag 12. mars 2019, klokken 20:52
Det står litt om det her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=31136.msg599290#msg599290
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: magnaral123onsdag 20. mars 2019, klokken 21:47
Kan noen bekrefte at å sette dip 2 i nedstilling (legacy) gjør at man kan lade Model 3 på 32A 230V 3-fas? Noen som har forsøkt?

Jeg har samme problemet hos meg, fikk installert TWC i går, og min Model 3 lader på maks 19A (med 3-tall ved siden av for 3-fas), ca 30 km/time, har installert en smart måler på denne kretsen og den ser ut til å trekke kun 5 kW, noe som er langt mindre enn jeg hadde håpet på.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: thasleonsdag 20. mars 2019, klokken 22:12
Sitat fra: magnaral123 på onsdag 20. mars 2019, klokken 21:47
Kan noen bekrefte at å sette dip 2 i nedstilling (legacy) gjør at man kan lade Model 3 på 32A 230V 3-fas? Noen som har forsøkt?

Jeg har samme problemet hos meg, fikk installert TWC i går, og min Model 3 lader på maks 19A (med 3-tall ved siden av for 3-fas), ca 30 km/time, har installert en smart måler på denne kretsen og den ser ut til å trekke kun 5 kW, noe som er langt mindre enn jeg hadde håpet på.

Funket ikke for meg.  Fikk feilmelding og utkobling i bilen, og TWC blinker (5 røde blink), over current protection. Reduserte ladestrøm til 25A i TWC, samme resultat.  Reduserte ladestrøm i bilen til 20A, samme resultat.  Satte dip-switch tilbake (opp), og kom tilbake til 7 kW.

Målte strømstyrke med tangamp, 19,5A på hver leder før TWC.

Jeg tror forklaringen er følgende: TM3 bruker 2 ladere (2-fas), og kobler ikke om internt fra stjerne til delta. Hver lader er 3,6 kW (230V 16A), og kun ved TN-nett (400V), vil alle tre laderne være i bruk. Når ladestrømmen øker utover 16A (på hver lader), vil laderen overbelastes, og kobles ut.
Er ikke sikker på om de rapportene som bekrefter at TWC lader 11 kW på M3 er korrekte, displayet vil vise 230V også på TN-nett (400V).
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: magnaral123onsdag 20. mars 2019, klokken 22:37
Sitat
Funket ikke for meg.  Fikk feilmelding og utkobling i bilen, og TWC blinker (5 røde blink), over current protection. Reduserte ladestrøm til 25A i TWC, samme resultat.  Reduserte ladestrøm i bilen til 20A, samme resultat.  Satte dip-switch tilbake (opp), og kom tilbake til 7 kW.

Målte strømstyrke med tangamp, 19,5A på hver leder før TWC.

Jeg tror forklaringen er følgende: TM3 bruker 2 ladere (2-fas), og kobler ikke om internt fra stjerne til delta. Hver lader er 3,6 kW (230V 16A), og kun ved TN-nett (400V), vil alle tre laderne være i bruk. Når ladestrømmen øker utover 16A (på hver lader), vil laderen overbelastes, og kobles ut.
Er ikke sikker på om de rapportene som bekrefter at TWC lader 11 kW på M3 er korrekte, displayet vil vise 230V også på TN-nett (400V).

Høres ut som dårlige nyheter. Er det ingen her som har klart å lade Model 3 på mer enn 18/19A med trefas 230V og Tesla Wall Connector?

7 kW effekt, er det en verdi du leser av fra displayet i bilen? Jeg ser bare km/time, og den ligger ganske stabilt rundt 30, noe jeg vil tro er lavere enn 7 kW. Smartmåleren jeg har koblet på kretsen viser ca 5 kW, og det ser ut til at strømmen på de tre fasene er 10.4A, 10.9A og 18.3A (se vedlagt bilde).
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: thasleonsdag 20. mars 2019, klokken 23:00
Sitat fra: magnaral123 på onsdag 20. mars 2019, klokken 22:37

Høres ut som dårlige nyheter. Er det ingen her som har klart å lade Model 3 på mer enn 18/19A med trefas 230V og Tesla Wall Connector?

7 kW effekt, er det en verdi du leser av fra displayet i bilen? Jeg ser bare km/time, og den ligger ganske stabilt rundt 30, noe jeg vil tro er lavere enn 7 kW. Smartmåleren jeg har koblet på kretsen viser ca 5 kW, og det ser ut til at strømmen på de tre fasene er 10.4A, 10.9A og 18.3A (se vedlagt bilde).

Visning av effekt kan styres i Setup/Display, sett til Energi for visning av kW.  Får 45km/t. Du har omtrent 4,5 kW. Er batteriet nesten fullt?

Rated forbruk er snaue 160 W/km eller drøye 6 km/kW.  7kW gir omtrent 7x6 = 42 km, når man ser bort fra desimaler.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: Wiblaonsdag 20. mars 2019, klokken 23:01
Kryssposter denne fra relevant tråd i Model 3-forumet:

Sitat fra: trykkertor på onsdag 20. mars 2019, klokken 22:43
Ja. Så og si.
Skulle lade fra litt over 20% til 90%. Det gjorde bilen på ca 4.5 timer.
Er kanskje noe svinn i prosessen. Men det gikk unna.
Vår Kona Electric får kun 5.5kW ut av samme ladeoppsett. (Den benyttet da 230V 25amp 1fas).
Tar da over 8 timer for Kona Electric å lade ca 40kWh (20-80% på 64kwh-batteri) versus Model 3 som bruker vel 4.5 timer på 50kwh (20-90% på 75kwh-batteri)

Nå er det en kjent sak at det er noen bugs med lading av Model 3, tilogmed Bjørn Nyland har truffet på disse problemene...
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jkirkebotorsdag 21. mars 2019, klokken 05:11
Sitat fra: thasle på onsdag 20. mars 2019, klokken 22:12
Jeg tror forklaringen er følgende: TM3 bruker 2 ladere (2-fas), og kobler ikke om internt fra stjerne til delta. Hver lader er 3,6 kW (230V 16A), og kun ved TN-nett (400V), vil alle tre laderne være i bruk. Når ladestrømmen øker utover 16A (på hver lader), vil laderen overbelastes, og kobles ut.
Er ikke sikker på om de rapportene som bekrefter at TWC lader 11 kW på M3 er korrekte, displayet vil vise 230V også på TN-nett (400V).

Hva er da forklaringen på at dette fungerer fint med EcoLite? Jeg har flere kunder som nå lader med 6,2kW på 3x16A og 11kW på 3x32A med Model 3 på EcoLite. Ladehastighet i km/t ser ut til å stemme bra med effekten som oppgis, og de som har målt med tangamperemeter oppgir ca. 15,5A per faseleder på 3x16A 230V.

Jeg tror heller problemet er at TWC har for mye elektronikk og ekstra kommunikasjon med bilen (med dip-switch 2 opp) og så er det ett eller annet som krøller da TWC ikke er forberedt for 230V 3-fase til Model 3. Mulig de kan fikse dette med en fw-oppgradering til den senere. Hvorfor det ikke virker med dip-switch 2 ned skjønner jeg ikke.
EcoLite er enklere bygget og gjør ingenting med L2 eller L3 annet enn å sende det rett igjennom kontaktoren. Ikke noe måling av strøm og slikt pr. faseleder.

En mulig forklaring kan være samme problem folk har på BMW i3. TWC "lekker" spenning til faseledere som ikke er i bruk, pga. det driver et rele i i3 å kobler inn og ut for å prøve 3-fase lading i ett sett når den er koblet på en TWC som er tilkoblet 1-fase lader. Det kan være at TWC lekker spenning til L3 (som ikke er tilkoblet med 230V 3-fase) og at Model 3 derfor ikke kobler om fra stjerne til delta siden den måler spenning også på L3. Dere som har problemer kan da prøve å koble fra L3 i type 2 kabelen i TWC og se om det hjelper. Test så både med dip 2 oppe og nede. Å koble fra L2+L3 var løsningen for i3-eiere med samme problem, evt. kunne de bruke en 1-fase type 2 kabel.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: magnaral123torsdag 21. mars 2019, klokken 08:37
Sitat fra: thasle på onsdag 20. mars 2019, klokken 23:00
Visning av effekt kan styres i Setup/Display, sett til Energi for visning av kW.  Får 45km/t. Du har omtrent 4,5 kW. Er batteriet nesten fullt?

Rated forbruk er snaue 160 W/km eller drøye 6 km/kW.  7kW gir omtrent 7x6 = 42 km, når man ser bort fra desimaler.

Batteriet ladet seg vel fra 80 til 90% (som er cap) omtrent. Forstår ikke hvorfor jeg får så mye skjevlast på fasene.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jlantorsdag 21. mars 2019, klokken 09:23
Sitat fra: magnaral123 på torsdag 21. mars 2019, klokken 08:37
Forstår ikke hvorfor jeg får så mye skjevlast på fasene.
Dine verdier samsvarer med "tofase IT" lading slik S/X lader. Altså at en av faselederene belastes med strømtrekk fra to ladere, mens de andre to bare får last fra en lader hver. Det blir altså ca. slik: 
I3(N)=I1*cos(30)+I2*cos(30).
I3(N)=10.4*0.866+10.9*0.866=18.4

Altså kobler ikke din bil inn den tredje laderen. Jeg anbefaler å følge rådet fra jkirkebo over, altså at ingenting er koblet til L3 i boksen, hverken mot nettet eller mot bilen.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: magnaral123torsdag 21. mars 2019, klokken 10:09
Sitat fra: jlan på torsdag 21. mars 2019, klokken 09:23
Dine verdier samsvarer med "tofase IT" lading slik S/X lader. Altså at en av faselederene belastes med strømtrekk fra to ladere, mens de andre to bare får last fra en lader hver. Det blir altså ca. slik: 
I3(N)=I1*cos(30)+I2*cos(30).
I3(N)=10.4*0.866+10.9*0.866=18.4

Altså kobler ikke din bil inn den tredje laderen. Jeg anbefaler å følge rådet fra jkirkebo over, altså at ingenting er koblet til L3 i boksen, hverken mot nettet eller mot bilen.

Ifølge monteringsveiledningen for TWC skal 230V trefase uten nøytral kobles på L1, L2 og N (L3 skal være ubenyttet). Har ikke åpnet boksen enda for å se hvordan det faktisk er koblet, men dette er et firma som har installert en haug med TWC, så litt merkelig om de har gjort det feil.

Men du tenker at de sannsynligvis har koblet på L1, L2 og L3, uten N?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jlantorsdag 21. mars 2019, klokken 11:02
Sitat fra: magnaral123 på torsdag 21. mars 2019, klokken 10:09
Men du tenker at de sannsynligvis har koblet på L1, L2 og L3, uten N?
Det bør også sjekkes, men forslaget fra jkirkebo, slik jeg oppfatter det, består i å koble fra L3 på den fastmonterte kabelen som går ut til bilen (og som elektrikeren vanligvis ikke vil gjøre noe med).
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: thasletorsdag 21. mars 2019, klokken 20:57
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. mars 2019, klokken 05:11

Hva er da forklaringen på at dette fungerer fint med EcoLite? Jeg har flere kunder som nå lader med 6,2kW på 3x16A og 11kW på 3x32A med Model 3 på EcoLite. Ladehastighet i km/t ser ut til å stemme bra med effekten som oppgis, og de som har målt med tangamperemeter oppgir ca. 15,5A per faseleder på 3x16A 230V.

Jeg tror heller problemet er at TWC har for mye elektronikk og ekstra kommunikasjon med bilen (med dip-switch 2 opp) og så er det ett eller annet som krøller da TWC ikke er forberedt for 230V 3-fase til Model 3. Mulig de kan fikse dette med en fw-oppgradering til den senere. Hvorfor det ikke virker med dip-switch 2 ned skjønner jeg ikke.
EcoLite er enklere bygget og gjør ingenting med L2 eller L3 annet enn å sende det rett igjennom kontaktoren. Ikke noe måling av strøm og slikt pr. faseleder.

En mulig forklaring kan være samme problem folk har på BMW i3. TWC "lekker" spenning til faseledere som ikke er i bruk, pga. det driver et rele i i3 å kobler inn og ut for å prøve 3-fase lading i ett sett når den er koblet på en TWC som er tilkoblet 1-fase lader. Det kan være at TWC lekker spenning til L3 (som ikke er tilkoblet med 230V 3-fase) og at Model 3 derfor ikke kobler om fra stjerne til delta siden den måler spenning også på L3. Dere som har problemer kan da prøve å koble fra L3 i type 2 kabelen i TWC og se om det hjelper. Test så både med dip 2 oppe og nede. Å koble fra L2+L3 var løsningen for i3-eiere med samme problem, evt. kunne de bruke en 1-fase type 2 kabel.

Endrer oppfatning om antall ladere, siden belastningen er helt symmetrisk, må alle tre laderne være i bruk, og koblet i delta internt i bilen. Da skulle det være mulig å lade på 11 kW, dvs 28A på hver fase. Skulle gjerne sett strøm og spenning inn på Ecolite når den lader 11 kW.

Sjekket frakobling av L3 til ladekabel, men det var ikke enkelt, fordi reléet er plassert på en slik måte at skrujern ikke kommer til. Måtte fjerne et innerdeksel først.  Litt for mye jobb å løsne reléet, og ville ikke kappe.  Klarte derfor ikke å frakoble L3-lederen, men målte spenning på alle lederne til ladekabel - i hvile og under lading. I hvile var spenningen på L3 selvsagt 0, men under lading, var L3 koblet sammen med N (spenningsforskjell på 2V). Jeg tror denne sammenkoblingen kommer fra bilen, og at laderen ikke lekker strøm til L3. Spenning mellom N og L1/L2 var som forventet 230V.

Det som ikke er  forsøkt, er å sette dip-switch 1 ned (TN), det tør jeg ikke, og det er ikke sannsynlig at det vil fungere.  Men for all del, hvis noen som helt sikkert  har 230V 3-fas klarer å lade 11 kW fra TWC, så kom med det, som sagt med bilder og avlesning av strømstyrke og spenning målt på sikring, og setting på dip-switcher.

Ellers må man bare håpe på en oppdatering av software i bilen eller TWC. Men dette er utelukkende et norsk problem (IT-nett), så det er ikke sikkert at  at det prioriteres så høyt.

Verd å nevne at 3-fas uansett er gunstig måte å lade på, fordi belastningen på fasene er balansert.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: magnaral123torsdag 21. mars 2019, klokken 22:02
Har gjort noen flere undersøkelser på min side i kveld, forsøkte blant annet dip-switch 2 i legacy (ned). Det som skjedde var at bilen først begynte å lade på 28A med en tilsynelatende ganske frisk effekt, men deretter bare koblet den seg fra (ingen feilmelding på skjermen, bare beskjed om at laderen var frakoblet, melding på appen om "charging interrupted") . Prøvde også å stille ned fra 32A til 25A internt i boksen, men den koblet seg fremdeles fra.

Jeg ser også at det virker ganske komplisert å koble av L3-lederen til kabelen mot bilen, gjorde derfor ikke noe forsøk på det.

Alt så forøvrig ut til å være koblet riktig, var koblet mot L1, L2 og N, L3 mot nettet var ubrukt.

Det betyr at jeg fremdeles er stuck på ca 5 kW, med ca 18.5/10.5/10.5A på de tre fasene. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette videre.

Noen som klarer å lade Model 3 på mer enn 5 kW i et IT-nett med Tesla Wall Connector?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: thaslelørdag 23. mars 2019, klokken 09:33
 Se mitt innlegg https://elbilforum.no/index.php?topic=44856.msg785052#msg785052 (https://elbilforum.no/index.php?topic=44856.msg785052#msg785052)

Sjekk at du har dip-switch 1 opp (IT). Jeg får 7,5kW, 19A på hver fase, helt jevn belastning. Bilen viser 7-8kW.

Foreslår at du sender en epost til ChargingInstallation-EUR@tesla.com
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: magnaral123lørdag 23. mars 2019, klokken 19:28
Sitat fra: thasle på lørdag 23. mars 2019, klokken 09:33
Se mitt innlegg https://elbilforum.no/index.php?topic=44856.msg785052#msg785052 (https://elbilforum.no/index.php?topic=44856.msg785052#msg785052)

Sjekk at du har dip-switch 1 opp (IT). Jeg får 7,5kW, 19A på hver fase, helt jevn belastning. Bilen viser 7-8kW.

Foreslår at du sender en epost til ChargingInstallation-EUR@tesla.com

Begge dipswitchene er stilt opp. Uforståelig hvorfor jeg får skjevlast når ikke andre får det, kan det være noe med fordelingen av faselaster i huset forøvrig som klusser det til?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: daktarilørdag 23. mars 2019, klokken 21:26
Kan hele kursen være koblet feil i sikringsskapet, er det i det hele tatt mulig?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jlanlørdag 23. mars 2019, klokken 23:38
Sitat fra: magnaral123 på lørdag 23. mars 2019, klokken 19:28
Uforståelig hvorfor jeg får skjevlast når ikke andre får det, kan det være noe med fordelingen av faselaster i huset forøvrig som klusser det til?
Lite sannsynlig at det skyldes feil ellers i huset. Kanskje du kan finne en Model 3 eier i nærheten som du kan kryss-teste med? Eller klippe den ledningen til L3 og få bekreftet/avkreftet jkirkebos teori.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: magnaral123søndag 24. mars 2019, klokken 01:33
Sitat fra: jlan på lørdag 23. mars 2019, klokken 23:38
Sitat fra: magnaral123 på lørdag 23. mars 2019, klokken 19:28
Uforståelig hvorfor jeg får skjevlast når ikke andre får det, kan det være noe med fordelingen av faselaster i huset forøvrig som klusser det til?
Lite sannsynlig at det skyldes feil ellers i huset. Kanskje du kan finne en Model 3 eier i nærheten som du kan kryss-teste med? Eller klippe den ledningen til L3 og få bekreftet/avkreftet jkirkebos teori.

Svogeren min får levert sin neste uke, så får invitere han til å teste laderen. Klippe L3 til ladekabelen er jeg ikke så interessert i, men å koble den fra på sivilisert måte skulle jeg gjerne kunnet gjøre.

Jeg har montert en smartmåler på kretsen (z-wave), kan det være at den messer opp noe slik at det blir skjevlast?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: thaslesøndag 24. mars 2019, klokken 11:28
Sitat fra: magnaral123 på søndag 24. mars 2019, klokken 01:33
Svogeren min får levert sin neste uke, så får invitere han til å teste laderen. Klippe L3 til ladekabelen er jeg ikke så interessert i, men å koble den fra på sivilisert måte skulle jeg gjerne kunnet gjøre.

Jeg har montert en smartmåler på kretsen (z-wave), kan det være at den messer opp noe slik at det blir skjevlast?

Jeg gjentar forslaget fra den andre tråden om å teste lading på en AC ladestolpe, 11 eller 22 kW. Får du 11kW, er laderne i bilen OK, får du mindre, er det feil på en av laderne.  Ut fra strømmene du måler, er det en mulighet for at en av de tre laderne ikke fungerer.

Prøv å koble bort smartmåleren, og se om det gjør noen forskjell. Strømmer måles vanligvis induktivt, og påvirker ikke  forsyningen.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: magnaral123mandag 25. mars 2019, klokken 11:20
Sitat fra: thasle på søndag 24. mars 2019, klokken 11:28
Jeg gjentar forslaget fra den andre tråden om å teste lading på en AC ladestolpe, 11 eller 22 kW. Får du 11kW, er laderne i bilen OK, får du mindre, er det feil på en av laderne.  Ut fra strømmene du måler, er det en mulighet for at en av de tre laderne ikke fungerer.

Prøv å koble bort smartmåleren, og se om det gjør noen forskjell. Strømmer måles vanligvis induktivt, og påvirker ikke  forsyningen.

Ikke bare bare å koble bort smartmåleren selv når man ikke er elektriker, begynne å skru i sikringsskapet har jeg liten lyst til.

Tror det beste er å avvente besøk av svogeren, han får utlevert identisk bil som meg denne uken. Om han kan lade med 7kW (3x19A) er det sannsynligvis en av laderne på min bil det er noe galt med.

Men mer enn 3x19A (7kW) til TM3 er det ingen som har fått til med TWC på 230V/3?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: Wiblamandag 25. mars 2019, klokken 11:27
Sitat fra: magnaral123 på mandag 25. mars 2019, klokken 11:20

Men mer enn 3x19A (7kW) til TM3 er det ingen som har fått til med TWC på 230V/3?

Joda, er flere som har fått til dette.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jkirkebomandag 25. mars 2019, klokken 13:10
Sitat fra: Wibla på mandag 25. mars 2019, klokken 11:27
Sitat fra: magnaral123 på mandag 25. mars 2019, klokken 11:20

Men mer enn 3x19A (7kW) til TM3 er det ingen som har fått til med TWC på 230V/3?

Joda, er flere som har fått til dette.

Har du noe mer info/linker? Jeg har ikke hørt om noen som har fått det til.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: Handymanmandag 25. mars 2019, klokken 13:51
Har ikke klart å finne info om det, men lurer på om noen har prøvd å koble 3-fase 230V IT til UMC med rødt adapter? Hvis ikke, er det noen som har faglig formening om det vil funke?
Tenker at hvis man er heldig, så kan det funke omtrent som med TWC.

Blir vel muligens max 16A om det skulle funke.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jkirkebomandag 25. mars 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 13:51
Har ikke klart å finne info om det, men lurer på om noen har prøvd å koble 3-fase 230V IT til UMC med rødt adapter? Hvis ikke, er det noen som har faglig formening om det vil funke?
Tenker at hvis man er heldig, så kan det funke omtrent som med TWC.

Blir vel muligens max 16A om det skulle funke.

Må bruke gammel UMC i så fall, og om det fungerer vil man få 6,2kW. Men jeg tviler litt, siden det ikke fungerer skikkelig med TWC.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: Handymanmandag 25. mars 2019, klokken 18:32
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. mars 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 13:51
Har ikke klart å finne info om det, men lurer på om noen har prøvd å koble 3-fase 230V IT til UMC med rødt adapter? Hvis ikke, er det noen som har faglig formening om det vil funke?
Tenker at hvis man er heldig, så kan det funke omtrent som med TWC.

Blir vel muligens max 16A om det skulle funke.

Må bruke gammel UMC i så fall, og om det fungerer vil man få 6,2kW. Men jeg tviler litt, siden det ikke fungerer skikkelig med TWC.
Har skaffet meg en UMC gen1 med rødt adapter, så jeg er litt fristet til å prøve.
Bør vel ikke kunne ødelegge noe, eller hva?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jkirkebomandag 25. mars 2019, klokken 20:10
Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 18:32
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. mars 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 13:51
Har ikke klart å finne info om det, men lurer på om noen har prøvd å koble 3-fase 230V IT til UMC med rødt adapter? Hvis ikke, er det noen som har faglig formening om det vil funke?
Tenker at hvis man er heldig, så kan det funke omtrent som med TWC.

Blir vel muligens max 16A om det skulle funke.

Må bruke gammel UMC i så fall, og om det fungerer vil man få 6,2kW. Men jeg tviler litt, siden det ikke fungerer skikkelig med TWC.
Har skaffet meg en UMC gen1 med rødt adapter, så jeg er litt fristet til å prøve.
Bør vel ikke kunne ødelegge noe, eller hva?

Nei, bare prøv, for all del. Noter ned ladehastighet i kW og km/t og rapporter tilbake her. Gjerne med bilder ;)
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: Handymanmandag 25. mars 2019, klokken 22:56
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. mars 2019, klokken 20:10
Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 18:32
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. mars 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 13:51
Har ikke klart å finne info om det, men lurer på om noen har prøvd å koble 3-fase 230V IT til UMC med rødt adapter? Hvis ikke, er det noen som har faglig formening om det vil funke?
Tenker at hvis man er heldig, så kan det funke omtrent som med TWC.

Blir vel muligens max 16A om det skulle funke.

Må bruke gammel UMC i så fall, og om det fungerer vil man få 6,2kW. Men jeg tviler litt, siden det ikke fungerer skikkelig med TWC.
Har skaffet meg en UMC gen1 med rødt adapter, så jeg er litt fristet til å prøve.
Bør vel ikke kunne ødelegge noe, eller hva?

Nei, bare prøv, for all del. Noter ned ladehastighet i kW og km/t og rapporter tilbake her. Gjerne med bilder ;)
Skal ikke holde deg ansvarlig, men du mener heller ikke at det bør være et problem? Greit med en second opinion.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: fluxtirsdag 26. mars 2019, klokken 12:54
Kanskje Model 3 (Tesla semi) sin lader er tilpasset SAE J3068 som gir støtte for 3-fase AC lading i Nord-Amerika. 

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J3068
https://epri.azureedge.net/documents/2_SAE_J3068_AC_Charging_October_2017_McLaughlin.pdf

De burde ha fått med 3-fase 230V - IT i standarden  :D
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: magnaral123tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:55
Sitat fra: flux på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:54
Kanskje Model 3 (Tesla semi) sin lader er tilpasset SAE J3068 som gir støtte for 3-fase AC lading i Nord-Amerika. 

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J3068
https://epri.azureedge.net/documents/2_SAE_J3068_AC_Charging_October_2017_McLaughlin.pdf

De burde ha fått med 3-fase 230V - IT i standarden  :D

Ville være ganske krise om Tesla ikke har tilpasset Model 3 til norske standarder slik at de kan håndtere IT-nett på en optimal måte.

Får håpe det (som så mye annet hos Tesla) kan løses med en softwareoppdatering.

Har sendt mail både til ChargingInstallation-EUR@tesla.com og mitt lokale Tesla verksted med beskrivelse av problemstillingen, så får man forhåpentligvis etterhvert noen fornuftige svar derfra.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jlantirsdag 26. mars 2019, klokken 16:01
Når tre ladere er koblet i Y konfigurasjon, så er det litt omfattende å koble om til Δ, så jeg er litt imponert over at det faktisk ser ut til at Tesla har gjort det på Model 3 . Først må en detektere at det ikke er mer enn ca. 230V mellom L1 og L2, og at det ikke er spenning på L3. Så må en av laderene kobles vekk fra N leder på en side og vekk fra L3 på den andre. I stedet må den kobles mellom L1 og L2.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jkirkebotirsdag 26. mars 2019, klokken 17:57
Sitat fra: magnaral123 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:55
Ville være ganske krise om Tesla ikke har tilpasset Model 3 til norske standarder slik at de kan håndtere IT-nett på en optimal måte.

Får håpe det (som så mye annet hos Tesla) kan løses med en softwareoppdatering.

Problemet er nok at 230V 3-fase ikke er en del av IEC62196-standarden overhodet. Det er noe Tesla og VW har støttet på egenhånd (VW nok heller ved et uhell enn med vilje) og da kan det fort bli litt inkompatibiliteter pga. manglende standarder.

IEC62196 definerer kun 1-fase lading på 230V, det kreves 400V TN-nett for 3-fase lading.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: Wiblatirsdag 26. mars 2019, klokken 18:23
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 17:57
Problemet er nok at 230V 3-fase ikke er en del av IEC62196-standarden overhodet. Det er noe Tesla og VW har støttet på egenhånd (VW nok heller ved et uhell enn med vilje) og da kan det fort bli litt inkompatibiliteter pga. manglende standarder.

IEC62196 definerer kun 1-fase lading på 230V, det kreves 400V TN-nett for 3-fase lading.

Dette burde man ideelt sett få endret på. Å kunne lade balansert på 230V 3fas er sunnere for kraftnettet enn å kjøre 1fas.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jkirkebotirsdag 26. mars 2019, klokken 21:02
Sitat fra: Wibla på tirsdag 26. mars 2019, klokken 18:23
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 17:57
Problemet er nok at 230V 3-fase ikke er en del av IEC62196-standarden overhodet. Det er noe Tesla og VW har støttet på egenhånd (VW nok heller ved et uhell enn med vilje) og da kan det fort bli litt inkompatibiliteter pga. manglende standarder.

IEC62196 definerer kun 1-fase lading på 230V, det kreves 400V TN-nett for 3-fase lading.

Dette burde man ideelt sett få endret på. Å kunne lade balansert på 230V 3fas er sunnere for kraftnettet enn å kjøre 1fas.

Det er vanskelig å endre på standardene slik i etterkant pga. inkompatibilitet. Om 230v 3-fase blir en del av standarden vil det nok dukke opp en del offentlige ladestasjoner som tilbyr dette. Da blir det problemer med biler som MB B250e som ikke kan lade på 230V 3-fase i det hele tatt (den gir feilmelding).
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: Wiblatirsdag 26. mars 2019, klokken 21:16
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:02

Det er vanskelig å endre på standardene slik i etterkant pga. inkompatibilitet. Om 230v 3-fase blir en del av standarden vil det nok dukke opp en del offentlige ladestasjoner som tilbyr dette. Da blir det problemer med biler som MB B250e som ikke kan lade på 230V 3-fase i det hele tatt (den gir feilmelding).

Kunne vært løst med en bryter på ladestasjonen? :D

Neida, er vel en ønskedrøm... Ifølge internett lader B250e 7.4kW på 1-fas og 9.6kW på 3-fase? Det var jo litt merkelig oppsett?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: fluxtirsdag 26. mars 2019, klokken 23:22
Sitat fra: jlan på tirsdag 26. mars 2019, klokken 16:01
Når tre ladere er koblet i Y konfigurasjon, så er det litt omfattende å koble om til Δ, så jeg er litt imponert over at det faktisk ser ut til at Tesla har gjort det på Model 3 . Først må en detektere at det ikke er mer enn ca. 230V mellom L1 og L2, og at det ikke er spenning på L3. Så må en av laderene kobles vekk fra N leder på en side og vekk fra L3 på den andre. I stedet må den kobles mellom L1 og L2.
Ut fra dokumentasjonen på J3068 ser det ut til at omkobling i bil mellom Y og Δ støttes.

Volvo trucks har søkt om patent på en slik lader:

https://patentimages.storage.googleapis.com/93/d0/0d/18c6370a4cdd86/WO2016105343A1.pdf
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: echristonsdag 27. mars 2019, klokken 17:42
Har en Model X nå og venter en Model 3 i nærmeste framtid. Lurer litt på å kjøpe en Ecolite ladestasjon å koble denne på 32A 230V 3fas som jeg har i garasjen. Model 3 vil jo da kunne lade med 11kWh, men vil Model X kunne lade på denne boksen uten at det skaper problemer. Eller må boksen kobles opp på enten 2fas eller kvasi 3fas for at model X skal kunne lade?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jkirkeboonsdag 27. mars 2019, klokken 17:50
Sitat fra: echrist på onsdag 27. mars 2019, klokken 17:42
Har en Model X nå og venter en Model 3 i nærmeste framtid. Lurer litt på å kjøpe en Ecolite ladestasjon å koble denne på 32A 230V 3fas som jeg har i garasjen. Model 3 vil jo da kunne lade med 11kWh, men vil Model X kunne lade på denne boksen uten at det skaper problemer. Eller må boksen kobles opp på enten 2fas eller kvasi 3fas for at model X skal kunne lade?

Model X vil lade på 8,5kW med den løsningen. Det er samme kobling for 3-fase lading av Model 3 og 2-fase lading av Model S/X. Det er bare at S/X mangler omkobler for stjerne/delta og derfor ikke får brukt den siste fasen.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: echristonsdag 27. mars 2019, klokken 18:02

Takk for god info. Vi har også en e-golf (tidlig utgave), denne lader max med 3,6kWh. Vil denne også kunne benytte seg av denne ladeboksen når den er koblet i 3 fase.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: geearonsdag 27. mars 2019, klokken 18:11
Det hadde vært 8,5kW hvis bilen faktisk trakk 32A fra fellesleder, men det gjør ikke min X. Den trekker ~30A fra fellesleder og litt over 17 fra de to andre. Det gir ~8kW totalt, mens bilen viser ganske nøyaktig 7kW (er vel etter tap).

Vet ikke om det er Ecolite, kabel eller bil som begrenser til 30A.

Og ja, har samme e-Golfen, og den lader helt fint på dette oppsettet, med 3,6kW. Har også e-Niro og lader den på samme oppsett, den trekker 7kW på 1-fas.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: thaslefredag 29. mars 2019, klokken 12:06
Det som følger er et forsøk på å forklare hvordan lading på TM3 fungerer, og må tas med en klype salt (jeg er ikke elektriker eller ingeniør).

TM3 har 3 ladere i bilen, hver på 3,6 kW, de er koblet delta (L1,L2,L3).  På 400V  (TN) gir det 11 kW (400x16x1,7).  N er ikke i bruk, fordi spenning mellom N og faser kun er 230V.

På 230V (IT) 3-fas er L3 ikke koblet, og N kobles til L3 i bilen, derfor måles L3 med samme spenning som N (diff 2V). Ingen lekkasje på L3 fra TWC.   Uten strømbegrensning i ladeboksen vil strømstyrke være 28A på hver leder, og effekten fortsatt 11 kW (230x28x1,7). TWC begrenser ladingen til 19A, pga. en feilprogrammering  (32/1,7). Ved å sette dip-switch 2 ned (Legacy), vil TWC signalisere 32A til bilen, men allikevel begrense strømmen til 19A. Hvis strømhjulet settes til 20A vil TWC signalisere 12A (20/1,7) til bilen.

På 230V 1-fas er det kun spenning på N og i L1 (inn til bilen). I bilen kobles N til L2 og L3. Da vil det være spenning mellom L1-L2 og L1-L3, men ikke mellom L2-L3. Dermed er to ladere i sving, og hver leverer 3,6 kW (32A).  Samlet gir dette 7,2kW.

Tror ikke Y-kobling er inne i bildet i det hele tatt.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jlanfredag 29. mars 2019, klokken 13:45
Det er jo en mulig forklaring, men jeg synes det er litt rart hvis bilen legger spenning på ledere som ikke er tilkoblet. Hvis L2 faller ut fra nettsiden, så vil jo bilen da kunne tro at den er koblet enfase, og sende strøm fra L3 (koblet til N) tilbake til andre forbrukere på L2.  Har du verifisert at L2 og L3 har samme spenning og fase som N ved enfase lading? Evt. om dette bare er høyohmig, eller om spenningen holdes ved å belaste den litt med en prøvelampe?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: thaslefredag 29. mars 2019, klokken 17:41
Har bare verifisert L3 mot N ved 3-fas. Spenningsforskjell 2V. Har ikke målt motstanden.

Den situasjonen du beskriver, blir vel det samme som å miste en fase fra nettet, eller en inntaksikring (propp) ryker, har opplevd begge deler den siste tiden.  Mye rart skjer da, men spenningen på den fasen som faller ut, vil bli lavere enn nettspenningen. Laderen i bilen blir vel som en hvilken som helst annen forbruker på nettet?

Det er godt mulig at L2 kobles fra i bilen tilbake mot ladeboksen for å unngå det du beskriver, det er en smal sak, et relé drevet av spenning mellom L1 og L2.  Hvis N forsvinner, vil TWC gå i feilmodus, den drives av N + L1. Da kutter releét i boksen, og forbindelsen mellom bil og nett brytes.

Jeg beskrev deltakoblingen til laderne  som L1, L2 og L3.

Uansett kan vi være enige om at TM3 har de desidert beste lademulighetene, og en fleksibilitet som de andre elbilene ikke er i nærheten av.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: magnaral123mandag 01. april 2019, klokken 13:02
Sitat fra: magnaral123 på søndag 24. mars 2019, klokken 01:33
Svogeren min får levert sin neste uke, så får invitere han til å teste laderen. Klippe L3 til ladekabelen er jeg ikke så interessert i, men å koble den fra på sivilisert måte skulle jeg gjerne kunnet gjøre.

Da har jeg testet med svogeren sin bil, og hans bil lader på 19A på alle tre fasene, ca 7.5 kW totalt. Det er vel maks av det jeg kan forvente med 230V/3 så vidt jeg har forstått.

Det merkelige er imidlertid at jeg plutselig også klarte å lade min egen bil på 7.5 kW på lørdag, da jeg hadde kjørt batteriet ned til 65-70%. Men etter at den hadde  ladet en stund på 7.5 kW falt den igjen ned til 5 kW.

Andre som har opplevd noe tilsvarende? Det kan nesten se ut som alle tre laderne hos meg slår inn kun når batteriet ligger under et visst nivå.

Eller er det mest sannsynlig noe galt med en av de tre laderne på bilen min som gjør at jeg (tidvis) kun får 2/3 ladeeffekt?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: GOSmandag 01. april 2019, klokken 13:43
@Magnaral.

Du har testet med varmt batteri. Om jeg startet å lade min med kaldt (3-4 grader) batteri  på 11kw så går det 14 min før den tar i mot full effekt som lading. I starten så går ca 6 kw vekk til å varme batteriet.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: magnaral123tirsdag 02. april 2019, klokken 11:55
Sitat fra: GOS på mandag 01. april 2019, klokken 13:43
@Magnaral.

Du har testet med varmt batteri. Om jeg startet å lade min med kaldt (3-4 grader) batteri  på 11kw så går det 14 min før den tar i mot full effekt som lading. I starten så går ca 6 kw vekk til å varme batteriet.

Jeg lader typisk på varmt batteri ja, setter gjerne bilen i laderen etter en kjøretur, og lader inne i garasjen, der det typisk er endel varmere enn utenfor.

Forsto ikke helt poenget, mener du at det er vanlig at kun 2 av 3 ladere slår seg inn om batteriet er kaldt?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: GOStirsdag 02. april 2019, klokken 12:30
Sitat fra: magnaral123 på tirsdag 02. april 2019, klokken 11:55

Forsto ikke helt poenget, mener du at det er vanlig at kun 2 av 3 ladere slår seg inn om batteriet er kaldt?

Nei, poenget var bare at Model 3 trenger varmt batteri for å få god ladeeffekt. Har en kun 7 kw tilgjengelig ladeeffekt og batteriet er kaldt, f.eks. ved at bilen har stått ute i -10 grader i lang tid, så vil en ikke få god ladeeffekt i starten.

Men om du plugger inn med varmt batteri så er jo ikke det feilkilden hos deg.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: Handymantirsdag 02. april 2019, klokken 12:37
Sitat fra: magnaral123 på mandag 01. april 2019, klokken 13:02
Sitat fra: magnaral123 på søndag 24. mars 2019, klokken 01:33
Svogeren min får levert sin neste uke, så får invitere han til å teste laderen. Klippe L3 til ladekabelen er jeg ikke så interessert i, men å koble den fra på sivilisert måte skulle jeg gjerne kunnet gjøre.

Da har jeg testet med svogeren sin bil, og hans bil lader på 19A på alle tre fasene, ca 7.5 kW totalt. Det er vel maks av det jeg kan forvente med 230V/3 så vidt jeg har forstått.

Det merkelige er imidlertid at jeg plutselig også klarte å lade min egen bil på 7.5 kW på lørdag, da jeg hadde kjørt batteriet ned til 65-70%. Men etter at den hadde  ladet en stund på 7.5 kW falt den igjen ned til 5 kW.

Andre som har opplevd noe tilsvarende? Det kan nesten se ut som alle tre laderne hos meg slår inn kun når batteriet ligger under et visst nivå.

Eller er det mest sannsynlig noe galt med en av de tre laderne på bilen min som gjør at jeg (tidvis) kun får 2/3 ladeeffekt?
Etterhvert som batteriet fylles vil ladeeffekten gradvis reduseres.
Over omtrent 90% SoC vil den gå rakst nedover, og være mindre en 11 kW.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: geeartirsdag 02. april 2019, klokken 20:00
Snakker du av erfaring eller gjetter du? Min X75D har fortsatt 33kW ved 90%, er det tilfelle at 3 LR/P reduserer MER enn det, tross nyere kjemi og større batteri?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: Handymantirsdag 02. april 2019, klokken 20:33
Sitat fra: gr på tirsdag 02. april 2019, klokken 20:00
Snakker du av erfaring eller gjetter du? Min X75D har fortsatt 33kW ved 90%, er det tilfelle at 3 LR/P reduserer MER enn det, tross nyere kjemi og større batteri?
Erfaring fra lading av min TM3 på 400TN 11kW, dog bare to ganger.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: Handymantirsdag 02. april 2019, klokken 20:46
Måtte teste 230V lading med UMC gen 1 med rødt adapter ;-)
Laget en overgang fra 3x16A CEE 230V til 3x16A Rød 400V.  R-->N, S-->L1, T-->L2. Jord til Jord. (ja, jeg er elektrofagmann)
Plugget UMCen inn og bilen rapporterer 3 fase 16A 6kW(38km/h) på 229V.
Ingen feilmeldinger....supert!
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: ok67lørdag 06. april 2019, klokken 14:26
Har akkurat henta min TM# og kopla den til min TWC, instillt på Tesamodus og 20 A 3 fase IT-net. Dvs TWC er tilkopla på L1, L2 og N. Måler ca 11,5 A i alle tre fasar, noko som er 20/rot(3). Så må nok justere den opp litt for å få meir juice.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: thaslelørdag 06. april 2019, klokken 18:53
Sitat fra: ok67 på lørdag 06. april 2019, klokken 14:26
Har akkurat henta min TM# og kopla den til min TWC, instillt på Tesamodus og 20 A 3 fase IT-net. Dvs TWC er tilkopla på L1, L2 og N. Måler ca 11,5 A i alle tre fasar, noko som er 20/rot(3). Så må nok justere den opp litt for å få meir juice.
Still opp strømhjulet til 32A, da vil du få ca 19A på alle faser. TWC beregnet strømmen feil, summerer alle fasene (32/rot(3)=19)
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jkirkebolørdag 06. april 2019, klokken 21:38
Sitat fra: thasle på lørdag 06. april 2019, klokken 18:53
Sitat fra: ok67 på lørdag 06. april 2019, klokken 14:26
Har akkurat henta min TM# og kopla den til min TWC, instillt på Tesamodus og 20 A 3 fase IT-net. Dvs TWC er tilkopla på L1, L2 og N. Måler ca 11,5 A i alle tre fasar, noko som er 20/rot(3). Så må nok justere den opp litt for å få meir juice.
Still opp strømhjulet til 32A, da vil du få ca 19A på alle faser. TWC beregnet strømmen feil, summerer alle fasene (32/rot(3)=19)

Hvis man gjør dette kan man aldri lade andre typer elbiler der, ei heller Model S eller X.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: ok67lørdag 06. april 2019, klokken 21:42
Ja, eksperimenterte litt med det.

Legacy mode og 20 A gjer at bilen begynner å trekke straum opp til 20 A, og så koplar TWC kjapt ut og lyser raudt.
Teslamodus og TM3 trekker innstilt straum delt på rota av 3 (ca). Min trekker ca 18,2 A når den er innstilt på 32 A. Funkar for meg, men den er då ikkje egna for andre bilar som trekker 32 A iom at kursen er sikra med 20 A. Det er med andre ord ein bug i enten TWC eller TM3 eller begge...

Alternativt kan vel TMS og TMX ladast om du manuelt set maks straum i bilen til 20 A?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: Wiblalørdag 06. april 2019, klokken 23:20
Sitat fra: ok67 på lørdag 06. april 2019, klokken 21:42
Alternativt kan vel TMS og TMX ladast om du manuelt set maks straum i bilen til 20 A?

Riktig. Og bilen husker det.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: thaslesøndag 07. april 2019, klokken 17:57
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. april 2019, klokken 21:38
Sitat fra: thasle på lørdag 06. april 2019, klokken 18:53
Sitat fra: ok67 på lørdag 06. april 2019, klokken 14:26
Har akkurat henta min TM# og kopla den til min TWC, instillt på Tesamodus og 20 A 3 fase IT-net. Dvs TWC er tilkopla på L1, L2 og N. Måler ca 11,5 A i alle tre fasar, noko som er 20/rot(3). Så må nok justere den opp litt for å få meir juice.
Still opp strømhjulet til 32A, da vil du få ca 19A på alle faser. TWC beregnet strømmen feil, summerer alle fasene (32/rot(3)=19)

Hvis man gjør dette kan man aldri lade andre typer elbiler der, ei heller Model S eller X.
Joda, det går fint, iallfall så lenge dipswitch2 er opp (Tesla).  Her en Model X koblet til min lader (230V, 32A, 3-fas):
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jkirkebosøndag 07. april 2019, klokken 20:54
Sitat fra: thasle på søndag 07. april 2019, klokken 17:57
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. april 2019, klokken 21:38
Sitat fra: thasle på lørdag 06. april 2019, klokken 18:53
Sitat fra: ok67 på lørdag 06. april 2019, klokken 14:26
Har akkurat henta min TM# og kopla den til min TWC, instillt på Tesamodus og 20 A 3 fase IT-net. Dvs TWC er tilkopla på L1, L2 og N. Måler ca 11,5 A i alle tre fasar, noko som er 20/rot(3). Så må nok justere den opp litt for å få meir juice.
Still opp strømhjulet til 32A, da vil du få ca 19A på alle faser. TWC beregnet strømmen feil, summerer alle fasene (32/rot(3)=19)

Hvis man gjør dette kan man aldri lade andre typer elbiler der, ei heller Model S eller X.
Joda, det går fint, iallfall så lenge dipswitch2 er opp (Tesla).  Her en Model X koblet til min lader (230V, 32A, 3-fas):
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Og sikringen går ikke? I følge hva bilen rapporterer så drar den 2x18,5A, noe som gir 32A i felles faseleder. Det skal ikke la seg gjøre på en 20A kurs.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: fluxmandag 08. april 2019, klokken 00:25
Sitat fra: thasle på søndag 07. april 2019, klokken 17:57
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. april 2019, klokken 21:38
Sitat fra: thasle på lørdag 06. april 2019, klokken 18:53
Sitat fra: ok67 på lørdag 06. april 2019, klokken 14:26
Har akkurat henta min TM# og kopla den til min TWC, instillt på Tesamodus og 20 A 3 fase IT-net. Dvs TWC er tilkopla på L1, L2 og N. Måler ca 11,5 A i alle tre fasar, noko som er 20/rot(3). Så må nok justere den opp litt for å få meir juice.
Still opp strømhjulet til 32A, da vil du få ca 19A på alle faser. TWC beregnet strømmen feil, summerer alle fasene (32/rot(3)=19)

Hvis man gjør dette kan man aldri lade andre typer elbiler der, ei heller Model S eller X.
Joda, det går fint, iallfall så lenge dipswitch2 er opp (Tesla).  Her en Model X koblet til min lader (230V, 32A, 3-fas):
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Har du forsøkt å sette rotary switch til posisjon 9 eller A og deretter ladet model 3? Kanskje strømbegrenser, da øker maks strøm til 40/rot(3), eller 50/rot(3). (long shot)

Feilen kommer kanskje fra at TWC ikke måler strøm i n leder, og derfor tror at bilen lader i 2 fase modus alla S/X og at det da er riktig å begrense L1og L2 til 18,5 siden det gir 32A i n leder? Og 8,5 kw på model S og X.

Model S/X får 18,5Ax230x2=8510
Model 3 får 18,5Ax230xrot(3)=7370

Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jlanmandag 08. april 2019, klokken 11:18
Sitat fra: flux på mandag 08. april 2019, klokken 00:25
Feilen kommer kanskje fra at TWC ikke måler strøm i n leder, og derfor tror at bilen lader i 2 fase modus alla S/X og at det da er riktig å begrense L1og L2 til 18,5 siden det gir 32A i n leder? Og 8,5 kw på model S og X.
Skjemaet viser vel at du har rett. Kanskje det er mulig å koble om, slik at strømmen går gjennom boksen på L3 i stedet for N. Altså parallellkoble L3 og N på nettsiden (slik at boksen får strømforsyning). Og så flytte L3 til N mot bilen, slik at bilen fortsatt får spenning på L1, L2 og N.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: stig2019lørdag 08. juni 2019, klokken 22:20
Noen som har testet siste skrevet av jlan, løsningen men L3 mot N på ladekabel siden. ?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: TøddiVedderonsdag 12. juni 2019, klokken 07:13
Har nettopp fått installert TWC. 230v 20A 3fas. Plugget i bilen for første gang for å teste, men den fikk kun 22km/t. Det tilsvarer vel 3.7kw. Hva er feil? Og hva bør jeg si at elektrikeren må gjøre?
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jkirkeboonsdag 12. juni 2019, klokken 08:03
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 12. juni 2019, klokken 07:13
Har nettopp fått installert TWC. 230v 20A 3fas. Plugget i bilen for første gang for å teste, men den fikk kun 22km/t. Det tilsvarer vel 3.7kw. Hva er feil? Og hva bør jeg si at elektrikeren må gjøre?

TWC støtter ikke skikkelig 3-fase lading av Model 3 dessverre. Så de som vil ha det bør velge en annen ladestasjon.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: TøddiVedderonsdag 12. juni 2019, klokken 08:45
Ja. Det er greit nok. Men burde ikke gitt mer enn 3,7kw?
Bare 1fas 20A 230v gir jo mer enn min 3fas 20A 230v
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: mthoringtorsdag 13. juni 2019, klokken 19:53
Still in twc på 32A, så lader vel model3 med 19A(?) Ulempen er at sikringen går hvis en annen bil kobler til.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: ok67fredag 14. juni 2019, klokken 19:57
Ja, TM3 ladar (ved 3-fase på TWC) med straum som er innstilt straum delt på rota av 3. Dvs ved 32 A innstilt ladar den med ca 18,5 A, nok som gir 18,5 * 230 * sqrt(3) = 7,4 kW. Innstilt på 20 A ladar den med 11,5 A, noko som gir 11,5 * 230 * sqrt(3) = 4,6 kW
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: n0rpansøndag 16. juni 2019, klokken 15:55
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] Jeg fikk lade med 28A på 3-fas 230 frem til ca samme tid som jeg fikk siste oppdatering (2019.20.1). Ladeboksen sier at den kan gi 32A men bilen trekker maks 19A nå (ca 7kw).
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: espenfjosøndag 30. juni 2019, klokken 22:02
Hei, i fare for å kuppe tråden litt.

Jeg har denne kontakten tilgjengelig
(https://i.imgur.com/gMGXjP8.jpg)
(https://i.imgur.com/T2ulMgJ.jpg)


Blir det da riktig å bruke dette adapteret http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/36-adapter-32a-3-fase-bla-cee (http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/36-adapter-32a-3-fase-bla-cee) sammen med den blå kontakten som fulgte med TM3? Trenger jeg noe annet/bør jeg skaffe noe annet? Dette er ikke for fast lading, kun en gang i blant, så ladestasjon her er ikke mulig/aktuelt.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: sjokomelksøndag 30. juni 2019, klokken 22:37
Sitat fra: espenfjo på søndag 30. juni 2019, klokken 22:02
Blir det da riktig å bruke dette adapteret http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/36-adapter-32a-3-fase-bla-cee (http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/36-adapter-32a-3-fase-bla-cee) sammen med den blå kontakten som fulgte med TM3?
Nei. Den vil bare fungere med UMC som fulgte med tidligere versjoner av Model S og X. UMC til Model 3 og nye S/X har bare blå plugg for 16A. Den er fysisk mindre enn den du linker til.
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: mthoringmandag 01. juli 2019, klokken 00:44
Sitat fra: espenfjo på søndag 30. juni 2019, klokken 22:02
Hei, i fare for å kuppe tråden litt.

Jeg har denne kontakten tilgjengelig
...

Blir det da riktig å bruke dette adapteret http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/36-adapter-32a-3-fase-bla-cee (http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/36-adapter-32a-3-fase-bla-cee) sammen med den blå kontakten som fulgte med TM3? Trenger jeg noe annet/bør jeg skaffe noe annet? Dette er ikke for fast lading, kun en gang i blant, så ladestasjon her er ikke mulig/aktuelt.

Kjøp med denne også, så er du good to go. http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2 (http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2)
Tittel: Sv: Model 3 lading 3 fas 230V max 19A
Skrevet av: jkirkebomandag 01. juli 2019, klokken 10:10
Sitat fra: mthoring på mandag 01. juli 2019, klokken 00:44
Sitat fra: espenfjo på søndag 30. juni 2019, klokken 22:02
Hei, i fare for å kuppe tråden litt.

Jeg har denne kontakten tilgjengelig
...

Blir det da riktig å bruke dette adapteret http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/36-adapter-32a-3-fase-bla-cee (http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/36-adapter-32a-3-fase-bla-cee) sammen med den blå kontakten som fulgte med TM3? Trenger jeg noe annet/bør jeg skaffe noe annet? Dette er ikke for fast lading, kun en gang i blant, så ladestasjon her er ikke mulig/aktuelt.

Kjøp med denne også, så er du good to go. http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2 (http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2)

Eventuelt kan vi også levere det første adapteret med 3-fase CEE støpsel, da er varenr. UG2-32A3 og man slipper unna med en adapter.