Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Handyman på torsdag 07. februar 2019, klokken 14:07

Tittel: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: Handymantorsdag 07. februar 2019, klokken 14:07
Tesla anbefaler nå daglig lading opp til 90%
https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation?redirect=no

Edit: endret til: OPP til 90%
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading til 90%
Skrevet av: Klykkentorsdag 07. februar 2019, klokken 14:29
*ca 90%.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading til 90%
Skrevet av: froskentorsdag 07. februar 2019, klokken 14:37
"For vanlig bruk, anbefaler vi at du holder Teslaen satt i 'Daglig'-rekkeviddebraketten, opp til ca. 90 %."

(Min utheving).
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading til 90%
Skrevet av: Simen1torsdag 07. februar 2019, klokken 14:39
Batteriet lenge "nok" uansett hvordan man bruker det, men jo lavere % desto lengre varer det.

Til daglig bruk har jeg redusert fra standard 80% til 70% maks.

Når jeg har behov for 100% lader jeg det opp sånn at det når 100% litt før jeg skal ut på den lange turen.

Unngå å la bilen stå lenge med 90-100% på batteriet.

Jeg tror dette gir god batterihelse og mindre kapasitetstap over tid. Per i dag har jeg ca 94% igjen etter nesten 150 000 km.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading til 90%
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 07. februar 2019, klokken 14:41
90% er maksimalt av hva som anbefales i det daglige. Intervallet er 50-90%.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading til 90%
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 07. februar 2019, klokken 14:45
Over 90% begynner kapasitetstapet over tid å dra i vei ganske betydelig, men det vil være målbart ned til omkring 70-75%. Jeg lader til 70% på sommeren og 80% nå på vinteren. Hvis jeg lader til 70% hele året hender det at jeg vil komme ned til 20% på vinteren, og det er ikke gunstig for batteriet og det gir ikke veldig mye buffer til overs.

Altså mitt råd er at hvis man trenger å lade til 90%, kjør på, men trenger man ikke 90%, lad heller til 70-80%. Å lade til mindre enn 70% er unødvendig.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: Handymantorsdag 07. februar 2019, klokken 15:29
Her en video om de nye ladeanbefalingene fra Tesla, og ulempene med å kun lade feks mellom 50 pg 70.
https://www.youtube.com/watch?v=G5t1YOHQhlc
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: geeartorsdag 07. februar 2019, klokken 15:40
50-90% var markert som "Daily"-område da jeg fikk utlevert X i 2017, så anbefalingene har vel vært de samme en stund?
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: Vhagartorsdag 07. februar 2019, klokken 18:39
Sommer som vinter har jeg den stående på 70% som er det jeg til nå har oppfattet som beste anbefalingen på biler som står "litt" stille.

Småkjøringen blir liggende på 50-70% og drar den ellers noen ganger i mnd ned til 30%. Svært sjelden jeg har vært ned mot 20% men lader heller til 80-90% om jeg tror jeg ender opp med å bikke under 20% når jeg når tak i lading. Ender da som regel opp med å ha kjørt fra mellom 80-90% og ned til 20-30%

Lader også til 90% om jeg føler for å ha 10-20% i buffer til avriming/oppvarming før retur dersom risikoen er der.
10% har jeg nærmet meg 1 gang.

Så jeg kjører vel i et relativt lite område av batteriet, håper det tåles over tid.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: geeartorsdag 07. februar 2019, klokken 19:07
Var det ikke du som hadde forbruk rett over 200Wh/km også? Høres ut som du er drømmen å kjøpe brukt elbil av.  :angel:
Jeg _bruker_ bilene, og forventer de skal tåle det. Både effekten og rekkevidden. Har ladet til 100% mange ganger (alltid før langtur), men den står ikke lenge med 100%, og kjører den også langt ned om det passer slik (vært nede i 10% og under mange ganger), men igjen på langtur, så det er kort tid den står slik. Ligger ellers stort sett mellom 50 og 75%.

F.eks. e-Golf har 94% SOC på 100%-lading, og der lader "alle" til 100%, og mange lar de stå slik i tillegg... blir spennende å se hva ståa er med batteribilene om 15 år.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: Vhagarfredag 08. februar 2019, klokken 00:37
Mulig vi er flere, men ja, jeg har et forbruk på triptelleren som har rullet siden dag 1 på ca 208 nå som det ble vinter, i sommer var den nede mot 203. Så ikke den helt store forskjellen. Skal tro hvor mange som faktisk kjører model X på under typical?

Men så lever jeg på en kant av landet uten motorvei, drar ikke henger eller andre påheng og har vel lært meg å kjøre med kun en pedal uten å være en sinke selv om jeg har den i chill til daglig og hiver den av dersom det dukker opp behov for forbikjøringer. Noen høydemeter er det jo rundt meg som jeg må over innimellom men det ser ikke ut til å dra opp snittet særlig, noe som er hyggelig. Jeg har også lært meg at bilens rekkevidde er bedre enn jeg trodde i starten. Det skyldes rett og slett at teststrekningen min var krevende, mange kurver dreper effektiviteten.

Jeg har vært ca en håndfull ganger på 100% men da har jeg også kjørt så å si med en gang. Så det har trolig ikke påvirket batteriet alt for mye. Og jeg mener jo at jeg bruker bilen, selv om jeg behandler den pent.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: geearfredag 08. februar 2019, klokken 09:54
Har du snittbruk på 208Wh/km er du snill som et lam med den.  :police: Et eneste maksdrag fra lav fart og opp til 100ish, så er slikt forbruk bare å glemme. Jeg har snitt på rundt 270 på 18 500km, så jeg har da svidd av 270Wh * 18 500km = 4 995 000Wh / 1 000 = 4 995kWh. Med ditt forbruk tilsvarer det 24 014km.  :o Når bilene nærmer seg 200 000km så kan virkelig slikt utgjøre en forskjell...
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: THEfredag 08. februar 2019, klokken 12:28
Har X100D kjørt 56000 km, ca 3000 km med campingvogn, ca 5000 km med vanlig varetilhenger , drøyt 30000 km på vinterhjul. Snittforbruk 227Wh/km.

Bor i Sogn og Fjordane, kjører 100 km hver dag til jobb med omtrent jevn fordeling av 60- 70 og 80-soner. Ikke så mye småkjøring, og nesten ikke kjøring på 90+ km/t veger. Ligger på ca 200Wh/km på daglig kjøring selv ned mot 5 minusgrader.

Det har veldig mye å si hvilke type veger man kjører mest på, og hvilken dekkdimensjon man har for forbruk. Jeg har nok et veldig optimalt bruksmønster (bortsett fra campingvogn og tilhenger) for å få lavt forbruk.

Jeg så det samme da jeg hadde Zoe også. Jeg hadde veldig lavt forbruk i forhold til de fleste andre med lik bil. Det hører med til historien at jeg bevisst velger hjuldimensjon for lavt forbruk på vinterhjul. Har 235/55×19 Goodyear Ultragrip Ice SUV på Xen, og har lavere forbruk ved like forhold på vinterhjul enn med originale 20" sommerhjul.

For å komme litt inn på tema for tråden også:
Jeg lader stort sett opptil 70-75% på vinter, da er jeg stort sett ikke under 40% når jeg lader neste natt. På sommer lader jeg som oftest til 65-70%, og kommer da sjelden under 40%. Har ladet til 100% kanskje 3-4 ganger før langtur, men som oftest starter jeg turen før bilen når 100%. På Supercharger lader jeg stort sett til max 70% pga da begynner ladeeffekten å bli for lav til at jeg orker å stå lenger. Lader heller en ekstra gang fra 10-50 % i stedet for å lade til 90 % for å komme fram med ei færre lading.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading til 90%
Skrevet av: aldafredag 08. februar 2019, klokken 15:10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. februar 2019, klokken 14:45
Over 90% begynner kapasitetstapet over tid å dra i vei ganske betydelig, men det vil være målbart ned til omkring 70-75%. Jeg lader til 70% på sommeren og 80% nå på vinteren. Hvis jeg lader til 70% hele året hender det at jeg vil komme ned til 20% på vinteren, og det er ikke gunstig for batteriet og det gir ikke veldig mye buffer til overs.

Altså mitt råd er at hvis man trenger å lade til 90%, kjør på, men trenger man ikke 90%, lad heller til 70-80%. Å lade til mindre enn 70% er unødvendig.
Du säger att kapacitetstap är målbart ned till 70 %, men att ladda till mindre än 70 % är onödigt? "Why risk it" om det inte behövs säger jag...
Ligger stort sett på mellan 50-70 % SOC då det passar mitt köremönster, laddar upp til 100 % innan längre turer (software-spärrat 75kw batteri).
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: Vhagarfredag 08. februar 2019, klokken 16:56
Sitat fra: gr på fredag 08. februar 2019, klokken 09:54
Har du snittbruk på 208Wh/km er du snill som et lam med den.  :police: Et eneste maksdrag fra lav fart og opp til 100ish, så er slikt forbruk bare å glemme. Jeg har snitt på rundt 270 på 18 500km, så jeg har da svidd av 270Wh * 18 500km = 4 995 000Wh / 1 000 = 4 995kWh. Med ditt forbruk tilsvarer det 24 014km.  :o Når bilene nærmer seg 200 000km så kan virkelig slikt utgjøre en forskjell...

Nå har jeg ikke planer om å selge, men får da håpe at godt bilhold speiler en ev. pris i fremtiden. Mulig dette har større utslag på elbiler enn andre da det kan vise til ev. hvor godt batteriet er? Merk dette er en X75D. Dekk er standard som ble utlevert med bilen.

Jeg har da testet hvor mye futt det er i bilen. ca 10 ganger har den vel hatt klampen i bånn og ca halvparten av gangene bikket jeg vel 100.

Sjekket nå, jeg har 66% (vet jo ikke om det er 66,1 eller 66,9) og bilen sier at jeg da har 216km rekkevidde, så jeg tror ikke jeg har tapt så mye til nå fra 100% kapasiteten til batteriet. Så lading til 70% og intervallet jeg har forbruk i ser ut til å være ok for batteriet sin del enn så lenge?

Det som plager meg mest med 66% er at bilen sier charging complete, mens "limiten" helt tydlig viser at jeg har satt den til 70, så det grønne batteriet når ikke opp til 70% streken. Dette er noe som har startet etter v9 softwaren der limit innstillingen ikke "snapper" til strekene, noe som er irriterende. Trolig bare en bug.

Ang. triptellerene og forbruk, så var det litt snillere enn jeg husket og omvendt.
13 113,0km - 2 727,8kWh - 208 Wh/km
11 833,8km - 2 417,5kWh - 204 Wh/km

Jeg tror nok at forskjellen på mitt og ditt forbruk har mye med fart å gjøre? At du kjører på veier med høyere fart og dertil høyere motstand og økt forbruk? Eller at du er "bråere" i kjørestilen?

Jeg antar at jeg kommer til å se helt annen statistikk på min bil etter en tur til Spania i høst.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: Simen1fredag 08. februar 2019, klokken 17:17
Jeg tror småkjøring på vinteren (=mye oppvarming) spiller større rolle. Tur-retur jobb 5-10 km hver dag med mange minusgrader gir enormt forbruk hos meg. På langkjøring 50-100 km er forbruket mye lavere selv med samme føre og temperatur og høyere hastighet.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: Vhagarfredag 08. februar 2019, klokken 18:01
Småkjøring, særlig vinterstid, drar nok opp snittet en del for noen ja. Det spørs vel hvor mye en forvarmer, men en klarer vel ikke å få forvarmet batteriet nok på hjemmelader (mitt gjør hvertfall ikke det) vinterstid.

Jeg har ikke tall på det, men stort sett er mitt forbruk på turer på 1-5 mil, der første mila ofte har et overforbruk og siste delen gjør at snittet synker. Og nei, det skyldes ikke høydeforskjell mot slutten. Ellers er det svært mye kaldkjøring på 1-2km.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: notolørdag 09. februar 2019, klokken 16:09
Tar det som et hint fra Tesla at nye Model S/X er capped på 92%.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: OhmPaPalørdag 09. februar 2019, klokken 17:33
Sitat fra: noto på lørdag 09. februar 2019, klokken 16:09
Tar det som et hint fra Tesla at nye Model S/X er capped på 92%.

What? Får du ikke ladet 100% altså?  ??? ???  Når begynte dette da?

Eller er det avhengig av software-versjon?
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: notolørdag 09. februar 2019, klokken 21:37
Nye S og X har ca. 100kWh batteri som er softwarebegrenset, men den kan leveres uncapped («extended») mot et tillegg på USD 8.000.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: Simen1tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:02
Sitat fra: Handyman på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:29
Her en video om de nye ladeanbefalingene fra Tesla, og ulempene med å kun lade feks mellom 50 pg 70.
https://www.youtube.com/watch?v=G5t1YOHQhlc
I grafen ved 5:13 ser det ut som det er kjempeforskjell, men jeg mener det er villendende grafer fordi mindre sykluser som f.eks 65-75%-syklusen selvsagt gir mye kortere kjørelengde per syklus enn f.eks 25-100%-syklusen. Kompenserer man for dette så ser man at gjenværende batterikapasitet er mye mindre avhengig av ladestrategi.

Tar vi de eneste sammenlignbare tallene i antall km og sammenligner får vi:

100-40-syklusen vs 85-25-syklusen er begge 60% per syklus. Antar vi at batteriet er 100kWh vil hver syklus gi 60kWh. Antar vi 200 Wh/km så vil det etter 5000 sykluser si 1,5 millioner km. Ladestrategien 100-40 gir 79% igjenværende kapasitet etter 1,5 millioner km, mens ladestrategien 85-25 gir 84% igjen etter 1,5 millioner km. Jeg vil påstå at de aller fleste biler blir moden for skrothaugen lenge før det. Det er altså irrelevant om det er 79 eller 85% igjen når bilen er så gammel.

Samme med 100-50 vs 75-25 syklusene. Etter 1,25 millioner km gir 75-25 strategien 81% gjenværende kapasitet, mens 100-50-strategien gir 88% gjenværende.

Antar vi 50 kWh batteri som i M3 SR og et lavere forbruk på 160 Wh/km så kan km-tallene reduseres med 37,5%. Det er likevel nok til et veldig langt bil-liv. Tallene er riktignok forenklet siden vi ikke vet hva de definerer som 0 og 100% hverken i testen eller i Teslas biler, samt forskjeller mellom batterikjemier, men det gir i hvert fall en viss pekepinn om at batteriene lever mer enn lenge nok.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 19. februar 2019, klokken 12:06
Ikke glem aldring oppi det hele da. Aldring forringer også cellene, ikke bare bruk. Og mtp slitasje er det tiden tilbragt på 100% SOC som forringer. Ser man på tap for en celle som står lagret på 100% er det ganske solid over tid. De som har drever med avlesning av batteripakker i Norge avdekket at Teslas demobiler som lades til 100% og står lengre tid på 100% har solide tap fra start. Var vel snakk om flere prosent høyere tap ila et år eller to på disse bilene enn de som er behandlet pent i privat eie.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: geeartirsdag 19. februar 2019, klokken 16:45
Sitat fra: Vhagar på fredag 08. februar 2019, klokken 16:56Jeg har da testet hvor mye futt det er i bilen. ca 10 ganger har den vel hatt klampen i bånn og ca halvparten av gangene bikket jeg vel 100.
Hehe, snill som et lam, ja, sa jo det.  :o Du har gjort deg fortjent til både P4-hjertet i bakruta og refleksvest over passasjersetet. ;)

Jeg har nok maks pådrag, av varierende varighet, hver eneste dag, som regel til ca. 100km/t. Tipper et firesifret antall ganger totalt.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: Muffinmantirsdag 19. februar 2019, klokken 17:55
Sitat fra: Simen1 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:02
I grafen ved 5:13 ser det ut som det er kjempeforskjell, men jeg mener det er villendende grafer fordi mindre sykluser som f.eks 65-75%-syklusen selvsagt gir mye kortere kjørelengde per syklus enn f.eks 25-100%-syklusen. Kompenserer man for dette så ser man at gjenværende batterikapasitet er mye mindre avhengig av ladestrategi.
Nå har ikke jeg sett videoen, men vil påpeke at man i denne sammenhengen normalt regner 1 syklus som en full syklus, dvs 100%. 4 ladinger mellom 50 og 75% er altså for 1 syklus å regne, og kjørelengden skal dermed bli lik.

Når batteriprodusentene oppgir forventede sykluser i levetid ved ulike lademønstre oppgir de alltid sykluser omregnet til 100%.

Tid x soc x temperatur er også viktig, og dermed vil ladegrensa ha betydning, spesielt om man ikke kjører umiddelbart etter at ladingen er ferdig. Grovt sett kan man regne med dobling av degraderingen for hver 10% soc, forutsatt lik temperatur. Det gir firedobbel degradering ved 90% i forhold til 70%, og åttedobbel på 100%. Vet at dette er en grov overforenkling, men det gir en ide om hvor ballparken ligger om ikke annet.
Tittel: Sv: Anbefalt daglig lading opp til 90%
Skrevet av: Vhagartirsdag 19. februar 2019, klokken 19:25
Sitat fra: gr på tirsdag 19. februar 2019, klokken 16:45
Sitat fra: Vhagar på fredag 08. februar 2019, klokken 16:56Jeg har da testet hvor mye futt det er i bilen. ca 10 ganger har den vel hatt klampen i bånn og ca halvparten av gangene bikket jeg vel 100.
Hehe, snill som et lam, ja, sa jo det.  :o Du har gjort deg fortjent til både P4-hjertet i bakruta og refleksvest over passasjersetet. ;)

Jeg har nok maks pådrag, av varierende varighet, hver eneste dag, som regel til ca. 100km/t. Tipper et firesifret antall ganger totalt.

Hehe, takk men jeg står over de belønningene der :)
Det har nok mye med hvor en bor og hvilke veier som er i nærheten. Har man mye motorvei rundt seg med høy fart og korte påkjøringsfelt så sier det seg selv at en får et helt annet forbruk. Men på det jevne uten slike pådrag så er forbruket på en X svært så behagelig. På en av mine standardstrekninger på ca 5 mil ligger jeg i snitt på et forbruk i alt fra rett under 170wh/km til ca 220wh/km alt ettersom føret og det må jeg si meg fornøyd med. Det er småkuppert og relativt svingete.