Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW iX => Emne startet av: JorgenM på tirsdag 05. februar 2019, klokken 19:11

Tittel: iNext på vintertesting
Skrevet av: JorgenMtirsdag 05. februar 2019, klokken 19:11
(https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/02/BMW-iNEXT-Winter-Testing-Sweden-3-of-4-1024x683.jpg)

https://www.bmwblog.com/2019/02/05/bmw-inext-official-test-mule-undergoes-winter-testing-at-the-polar-circle/

Dette er altså IKKE iNext konsept-versjonen, men den ekte "iNext"
Tittel: Sv: iNext på vintertesting
Skrevet av: JorgenMtirsdag 05. februar 2019, klokken 19:40
Norsk artikkel:

https://www.tv2.no/a/10394547/
Tittel: Sv: iNext på vintertesting
Skrevet av: Counterpointertirsdag 05. februar 2019, klokken 21:33
Bra

BMW trenger komme på banen med flere biler.
Tittel: Sv: iNext på vintertesting
Skrevet av: Klykkenmandag 25. mars 2019, klokken 13:56
https://www.evspecifications.com/en/news/edba70

Mer bilder og film.
Tittel: Sv: iNext på vintertesting
Skrevet av: JorgenMtirsdag 04. februar 2020, klokken 13:16
Nye bilder av iNext på vintertesting:

https://www.motor1.com/photo/4742263/bmw-inext-new-spy-photo/

(https://cdn.motor1.com/images/mgl/g6qGw/s1/bmw-inext-new-spy-photo.jpg)
Tittel: Sv: iNext på vintertesting
Skrevet av: Destitorsdag 06. august 2020, klokken 02:12
 :+1:

https://www.motor1.com/photo/5117834/bmw-inext-i5-spy-photos-design-detail/
Tittel: Sv: iNext på vintertesting
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 14. oktober 2020, klokken 18:59
BMW iNext blir ikke selvkjørende når den lanseres, står det på TU nå.

Jeg mener de burde klart å komme opp på nivå 3 på autonomi skalaen. Men men, slik er det. Flere andre elbil produsenter "henger etter" de også. Det er ikke lett!

https://www.tu.no/artikler/bmw-inext-blir-ikke-selvkjorende-nar-den-lanseres/500863

Det er nok lenge til vi er på nivå 3 til 4.

Alle nivå listet under, kopi fra artikkelen jeg lenket overfor.

Autonomi-nivåene
SAE har utviklet standarden J3016, som klassifiserer fem nivåer av automasjon.

Nivå 0 - Ingen automasjon: Føreren må ha all oversikt og treffe alle nødvendige tiltak.

Nivå 1 - Føreassistanse: Føreren overvåker miljøet, mens systemet kan ta seg av noe styring, eller akselerasjon og bremsing. Typisk adaptiv cruise control eller lignende.

Nivå 2 - Delvis automatisering: Kontrollerer to primære kontroller, som hastighet og styring, mens føreren fremdeles har ansvaret for å overvåke omgivelsene, og må ta over kontroll dersom systemet ikke kan utføre oppgavene.

Nivå 3 - Automasjon under visse omstendigheter: Er det første hvor systemet overvåker omgivelsene, tar avgjørelser om for eksempel når bilen skal foreta en forbikjøring, sette på blinklys og annet, og kan brukes i alle situasjoner. Biler på dette nivået kan utføre kjøringen på egen hånd, men det forventes at føreren skal kunne ta over kontrollen ved behov.

Nivå 4 - Høy automasjon: Som nivå 3, med unntak av at systemet på egen hånd vil kunne treffe tiltak dersom føreren ikke reagerer. Det kan for eksempel være å stanse bilen.

Nivå 5 - Full automasjon: Systemet tar seg av alle oppgaver, overvåker omgivelsene, og fungerer i alle situasjoner. Kan gjøre alle oppgaver en menneskelig fører normalt vil gjøre. Nivå 5-biler kan i praksis designes uten ratt og pedaler.