Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW iX => Emne startet av: JorgenM på tirsdag 05. februar 2019, klokken 19:11
(https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2019/02/BMW-iNEXT-Winter-Testing-Sweden-3-of-4-1024x683.jpg)
https://www.bmwblog.com/2019/02/05/bmw-inext-official-test-mule-undergoes-winter-testing-at-the-polar-circle/
Dette er altså IKKE iNext konsept-versjonen, men den ekte "iNext"
Norsk artikkel:
https://www.tv2.no/a/10394547/
Bra
BMW trenger komme på banen med flere biler.
https://www.evspecifications.com/en/news/edba70
Mer bilder og film.
Nye bilder av iNext på vintertesting:
https://www.motor1.com/photo/4742263/bmw-inext-new-spy-photo/
(https://cdn.motor1.com/images/mgl/g6qGw/s1/bmw-inext-new-spy-photo.jpg)
:+1:
https://www.motor1.com/photo/5117834/bmw-inext-i5-spy-photos-design-detail/
BMW iNext blir ikke selvkjørende når den lanseres, står det på TU nå.
Jeg mener de burde klart å komme opp på nivå 3 på autonomi skalaen. Men men, slik er det. Flere andre elbil produsenter "henger etter" de også. Det er ikke lett!
https://www.tu.no/artikler/bmw-inext-blir-ikke-selvkjorende-nar-den-lanseres/500863
Det er nok lenge til vi er på nivå 3 til 4.
Alle nivå listet under, kopi fra artikkelen jeg lenket overfor.
Autonomi-nivåene
SAE har utviklet standarden J3016, som klassifiserer fem nivåer av automasjon.
Nivå 0 - Ingen automasjon: Føreren må ha all oversikt og treffe alle nødvendige tiltak.
Nivå 1 - Føreassistanse: Føreren overvåker miljøet, mens systemet kan ta seg av noe styring, eller akselerasjon og bremsing. Typisk adaptiv cruise control eller lignende.
Nivå 2 - Delvis automatisering: Kontrollerer to primære kontroller, som hastighet og styring, mens føreren fremdeles har ansvaret for å overvåke omgivelsene, og må ta over kontroll dersom systemet ikke kan utføre oppgavene.
Nivå 3 - Automasjon under visse omstendigheter: Er det første hvor systemet overvåker omgivelsene, tar avgjørelser om for eksempel når bilen skal foreta en forbikjøring, sette på blinklys og annet, og kan brukes i alle situasjoner. Biler på dette nivået kan utføre kjøringen på egen hånd, men det forventes at føreren skal kunne ta over kontrollen ved behov.
Nivå 4 - Høy automasjon: Som nivå 3, med unntak av at systemet på egen hånd vil kunne treffe tiltak dersom føreren ikke reagerer. Det kan for eksempel være å stanse bilen.
Nivå 5 - Full automasjon: Systemet tar seg av alle oppgaver, overvåker omgivelsene, og fungerer i alle situasjoner. Kan gjøre alle oppgaver en menneskelig fører normalt vil gjøre. Nivå 5-biler kan i praksis designes uten ratt og pedaler.