Elbilforum.no

Bilmerker => Ford => Focus => Emne startet av: Anders.mlbk på tirsdag 05. februar 2019, klokken 15:38

Tittel: Kontroll av batteri kapasitet
Skrevet av: Anders.mlbktirsdag 05. februar 2019, klokken 15:38
Hei
Håper noen kan hjelpe.  Jeg har hatt EL Fokus i snart 5 år og merker at kjøreradius er blitt redusert betraktelig.  Har vært i kontakt med Ford i samband med service og spurt om de kan sjekke batteri kapasitet.  Dette har de ikke mulighet for !!!!!!! ( De refererte også til andre som Leaf som kunne gjøre dette). Noen som kjenner til annet verksted rundt Oslo som kan sjekke status på batteriet?  Har sjekket hos Elbilmek i Asker men de kan ikke hjelpe meg.  ( jeg har skriftlig garanti fra selger som garanterer 80% kapasitet etter 8 år, og ønsker å sjekke dette)  Er nede i ca 6 mil på vinter.
Tittel: Sv: Kontroll av batteri kapasitet
Skrevet av: elektroluxtirsdag 05. februar 2019, klokken 23:03
Kjør bilen tom for strøm og mål hvor mye du klarer å lade inn.

Du får ikke mer ut enn du klarer å lade inn. Tar du høyde for ca 10% tap under lading har du reell kapasitet.

Altså, lader du inn 22 kWt kan du regne med å få ut ca 20 kWt.
Tittel: Sv: Kontroll av batteri kapasitet
Skrevet av: Ford Electriconsdag 06. februar 2019, klokken 21:35
Lad opp bilen, kobl fra lader, la den stå stille og sett varneapperate på full varme, når den er tom leser du av hvor mye strøm den har brugt i displayet på bilen.
Intresangt om du legger ut resultater her.
Tittel: Sv: Kontroll av batteri kapasitet
Skrevet av: sema2022torsdag 11. april 2019, klokken 14:41
Hei, fant du noe mer ut av hvordan kapasiteten kan sjekkes og hva din batteristatus var?
Tittel: Sv: Kontroll av batteri kapasitet
Skrevet av: Simmiconsdag 26. juni 2019, klokken 21:03
Kanskje litt avansert, men kjøp en OBD II adapter og last ned Forscan https://play.google.com/store/apps/details?id=com.astech.forscanlite

Demoversjon her: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.astech.forscandemo

Bruker den nesten daglig da jeg kan se spenningen på batteriet, Batteristrøm inn/ut når man kjøerer og lader, Temperatur på kjøleveska, til hvilket gir bilen står i.

Den har en egen parameter for estimert batterikapasitet igjen oppført i KWH.