Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Rossifan46 på lørdag 19. november 2011, klokken 14:44

Tittel: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: Rossifan46lørdag 19. november 2011, klokken 14:44
Nå som det "spretter opp" flere og flere hurtigladere, og flere er planlagt i nær fremtid lurer jeg på om det er noen her på forumet som har kompetanse/erfaring med hva som skal til for å bygge om den eksisterende ladeanordningen på en elbil? Hva er kriteriene for hvordan og hvor fort et batteri skal ta til seg lading? F.eks. vil det være mulig å bygge om Tesla Roadsteren, eller endre elbiler som kom på markedet før CHAdeMO "invanderte" Norge, til å støtte denne standarden?

Ser for meg 54 kWh batteriet til Roadsteren kunne ta imot 50 kW effekt! Da har man virkelig rekkevidde og fleksibilitet nok så det skulle holde til de fleste turer lange som korte  :)
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: elektroluxlørdag 19. november 2011, klokken 15:10
Godt spørsmål.

En Tesla Roadster med Chardemo lademulighet ville vært en fantastisk langtursbil.

Et slikt spørsmål burde vært stillt direkte til fabrikken. De burde kunne utvikle et kit til ettermontering.
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: Rossifan46lørdag 19. november 2011, klokken 18:20
Har sendt en mail til Tesla, så får vi se hva de svarer.

Fikk forøvrig dette svaret da jeg sendte samme spørsmål til avdelingen i Danmark:

"Vores Roadster understøtter ikke CHAdeMO.
CHAdeMO bliver muligvis standard for biler med små batterier som de nævnte med en maksimal effekt på 50 kw. Men Model S har et batteri på op til 90 kw/h og vi anser CHAdeMO for langsomt til dette. Model S vil understøtte meget kraftigere ladning - eksempelvis "super quick charge" dc ladning som ser ud til at tilbyde 120 kw ladning."

Syns dette blir litt useriøst. Er enig i at Model S kan trenge en hurtigere lader for å forsvare den rekordstore batterikapasiteten, men det er også et spørsmål om hva kraftnettet pr nå kan levere, og pris for hurtigladere ved slike effekter. Så vi får se hva fremtiden bringer. Blir vel med ladere som med Blu-ray og HD DVD, den vinner markedet til slutt  :)
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: Go-carterlørdag 19. november 2011, klokken 19:46
Er så komisk å mene at chademo er for sakte.. Selvfølgelig, i Tesla's sammenheng er det, men... likevel  ;D

Er vel som i gamle dager hvor harddisk på noen få mb var eeeenormt..  :D
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: Griffellørdag 19. november 2011, klokken 20:15
Sitat fra: rossifan46 på lørdag 19. november 2011, klokken 18:20
Har sendt en mail til Tesla, så får vi se hva de svarer.

Fikk forøvrig dette svaret da jeg sendte samme spørsmål til avdelingen i Danmark:

"Vores Roadster understøtter ikke CHAdeMO.
CHAdeMO bliver muligvis standard for biler med små batterier som de nævnte med en maksimal effekt på 50 kw. Men Model S har et batteri på op til 90 kw/h og vi anser CHAdeMO for langsomt til dette. Model S vil understøtte meget kraftigere ladning - eksempelvis "super quick charge" dc ladning som ser ud til at tilbyde 120 kw ladning."


Det betyr vell at Tesla har planer om å bygge opp en egen ladeinfrastruktur for seg selv?
Alernativt at det ikke finnes hurtigladere for Tesla.
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: Coboslørdag 19. november 2011, klokken 20:25
Det jeg har hørt fra Tesla er at Model S støtter 90kW DC hurtiglading. Deres Model S støtter utifra det vi vet IKKE 3-fase lading, men de har snakket om en overgang til CHAdeMO. De snakker om i USA å bygge ut sin egen hurtigladeinfrastruktur som 90kW ladere.

Cobos
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: Rossifan46tirsdag 22. november 2011, klokken 17:05
Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. november 2011, klokken 15:10
Godt spørsmål.

En Tesla Roadster med Chardemo lademulighet ville vært en fantastisk langtursbil.

Et slikt spørsmål burde vært stillt direkte til fabrikken. De burde kunne utvikle et kit til ettermontering.
Fikk dette i svar på min henvendelse til Tesla:

Takk for e-mail, se svar på dine spørsmål under,

Now days it "pops up" quick chargers here in Norway, and more are planned in the near future (63 are planned built in autumn 2012). I wonder what it will take or whether it is possible in the future to convert the existing Tesla Roadsters charging port/protocol to use CHAdeMO?
Det er dessverre ikke mulig å konvertere Roadsteren ladesystem til å kunne lade på Chademo, da den lader på AC strøm, mens Chademo er DC basert.

What are the criteria for how fast the Roadsters battery can be charged, can it take 50 kW?
En High Power Connector HPC kan lade på 240V – 63A max.

Would it be possible to convert the Roadsters, or Model S EU model to support this standard?
Det er planlagt at Model S skal støtte DC lading, om den vil støtte Chademo spesielt vet vi ikke enda.

Ha en fin dag!
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: elektroluxonsdag 23. november 2011, klokken 07:04
Tydelig at han som svarte ikke bryr seg så mye om spørsmålet ditt.

Selvfølgelig går det ann å lage til noe slik at du kan bruke Chardemo lader.

Det hadde vært bedre om Tesla svarte at en slik ombygging ikke ville være regningssvarende.

Har du vurdert 3 fase 400V 32 A lading?

Har selv bestillt en 20 kW 0-400V 0-100A lader som bruker 400V 32A inn. En grei lader som ikke er større enn en moderende AV receiver, og som passer i bagasjerommet på enhver Elbil.
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: PerBearsøndag 27. november 2011, klokken 21:46
Jeg har jobbet endel med 10-35kW strømforsyninger. Forutsatt at det er SMPS design laget for en- eller trefas AC så fungerer de fint på DC. Det første en slik lader gjør er nemlig å likerette vekselstrømmen. Om den likeretter likestrøm fra hurtigladeren blir resultatet det samme (små forskjller finnes men mest av akademisk art). Det er det som gjør det mulig å bruke en Rema1000 lader til å lade 12 batteriet fra 120V DC selv om den er laget for 110-230 VAC. Det eneste som er viktig er at elektromekaniske kontakter ikke bryter spenningen mens det går strøm, da blir kontaktene ødelagt.

Sagt med andre ord: det er veldig lite som trengs for å lage en ChaDeMo til Tesla overgang så lenge releer og brytere inni Tesla laderen ikke styrer strømmen.

En slik adapter kan lages til litt mer enn en vanlig J1772 kabelvorte.
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: Griffelmandag 28. november 2011, klokken 19:47
Sitat fra: PerBear på søndag 27. november 2011, klokken 21:46
Jeg har jobbet endel med 10-35kW strømforsyninger. Forutsatt at det er SMPS design laget for en- eller trefas AC så fungerer de fint på DC. Det første en slik lader gjør er nemlig å likerette vekselstrømmen. Om den likeretter likestrøm fra hurtigladeren blir resultatet det samme (små forskjller finnes men mest av akademisk art). Det er det som gjør det mulig å bruke en Rema1000 lader til å lade 12 batteriet fra 120V DC selv om den er laget for 110-230 VAC. Det eneste som er viktig er at elektromekaniske kontakter ikke bryter spenningen mens det går strøm, da blir kontaktene ødelagt.

Sagt med andre ord: det er veldig lite som trengs for å lage en ChaDeMo til Tesla overgang så lenge releer og brytere inni Tesla laderen ikke styrer strømmen.

En slik adapter kan lages til litt mer enn en vanlig J1772 kabelvorte.


Husk at ChaDeMo er en 50kW DC lader som lader batteriet direkte, ikke en J1772 som leverer AC til bilens lader. Bilens kontrollsystem styrer ChaDeMo ladeforløp altså styrer ladestrømmen som ChaDeMo leverer. Det som Tesla evt. måtte lage som tilpassing er en ChaDeMo inntak med de nødvendige signaler til laderen. Egentlig burde ikke det heller være så alt for vanskelig men en annen oppgave enn det som er beskrevt her.
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: sven eriktirsdag 20. mars 2012, klokken 23:31
fakvisk i belgia har de  hurtig ladre for tesla å leaf ++ i en å samme 
se på denne linken så dem med egne øyne

http://www.sgte-power.com/actualites/index-en.html (http://www.sgte-power.com/actualites/index-en.html)
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: nofuelnotirsdag 20. mars 2012, klokken 23:52
Kombi hutigladere finnes som har Chademo DC på den ene siden og 3-fas AC på den andre siden.
bl.a. tyske RWE.  Noen overgangskabel blir da ikke nødvendig.
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: kjølholdtmandag 26. mars 2012, klokken 13:54
noen som har en formening om hva ladetiden med en chademo lader vil være på en models forutsatt at man får en overgang. Dette vil jo være viktig skal man få flere til å kjøre el bil. bergen .-oslo 50 mil, og et middagsstopp på en time er ok, men ikke 4 timers stopp
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: Griffelmandag 26. mars 2012, klokken 17:45
Sitat fra: kjølholdt på mandag 26. mars 2012, klokken 13:54
noen som har en formening om hva ladetiden med en chademo lader vil være på en models forutsatt at man får en overgang. Dette vil jo være viktig skal man få flere til å kjøre el bil. bergen .-oslo 50 mil, og et middagsstopp på en time er ok, men ikke 4 timers stopp
Den fantastiske rekkeviddekalkulatoren på: http://www.jurassictest.ch/GR/ sier at du mangler 33%. Så en 50% lading underveis burde klare seg.
Antagelig får du ikke muligheten til å lade fra en CHAdeMo, men enten det blir mulig eller ikke med DC lading, har antagelig ikke denne konstruksjonen og batteritypen godt av å bli ladet særlig raskere enn de 4 timene Tesla har basert seg på.

Så 2 timer på 50% oppfylling. (Kanskje 1,5t).
+ En del lenger når det er kalt, men det er kanskje ikke aktuelt å kjøre denne ruta med Tesla Roadster på vinterstid.
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: kjølholdtmandag 26. mars 2012, klokken 18:10
takk for svar, så nå at det var roadsteren  som beregningene ble gjort på. men med model s, vil man komme ganske langt og en times stopp kanskje...................
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: jkirkebomandag 26. mars 2012, klokken 19:32
Sitat fra: Griffel på mandag 26. mars 2012, klokken 17:45
Antagelig får du ikke muligheten til å lade fra en CHAdeMo, men enten det blir mulig eller ikke med DC lading, har antagelig ikke denne konstruksjonen og batteritypen godt av å bli ladet særlig raskere enn de 4 timene Tesla har basert seg på.

Øh, Tesla baserer seg jo på at 60kWh og 85kWh pakken skal kunne hurtiglades med Teslas egen 90kW hurtiglader, så 50kW blir neppe noe problem så lenge det produseres en adapter, eller bilen får egen CHAdeMO port.

Lading av 85kWh batteri fra 25% til 80% vil nok ta omkring en time. Da får man ca. 47kW energi, noe som bør holde greit til 250km kjøring sommerstid. på norske veier tar vel det typisk 3-3.5 timer.

Om man lader til 100% på forhånd og gjør en hurtiglading i en time underveis samt kjører bilen ned til 10% etterpå får man en rekkevidde på 60-70 mil med en times pause midt inni. Noe mer gidder vel ikke de fleste å kjøre på én dag ?

Teslas egen hurtiglader vil minke pausen til 35 minutter. Ingen stor forskjell etter min mening, det tar fort en time å innta et bedre måltid ;)
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: kjølholdtmandag 26. mars 2012, klokken 19:37
da er det bare å betale fort som f......... på boligånet slik at man kan bestille en model x når denne kommer om en 3-4 år
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: Griffelmandag 26. mars 2012, klokken 20:49
Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. mars 2012, klokken 19:32
Øh, Tesla baserer seg jo på at 60kWh og 85kWh pakken skal kunne hurtiglades med Teslas egen 90kW hurtiglader, så 50kW blir neppe noe problem så lenge det produseres en adapter, eller bilen får egen CHAdeMO port.
Overskriften i tråden er Tesla Roadster og den har vel el lader på rundt 20 kW.
Nå kommer det jo en begrensning til, CHAdeMO 50 kW er ved 500V. Tesla Roadster har 375 V batterier, ladeeffekten blir derfor redusert til 37,5kW-
Som da dersom det går ca dobler hastigheten til den innbygde dersom det tillates.

Lading av denne typen batterier som Tesla bruker på under timen høres volsom ut. Men en og annen gang.
Leaf og Trilligeiere har jo også erfraing fra i vinter at Lading gikk litt langsommere på grunn av lav temperatur, så en skal vel ikke ta for gitt at California lading og Norsk høyfjellslading er like rask.
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: kjølholdtmandag 26. mars 2012, klokken 20:59
Men langtur med bil på 50-60 mil gjør jeg bare sommerstid, da kan det jo fungere for meg......
Tittel: Sv: Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
Skrevet av: jkirkebomandag 26. mars 2012, klokken 22:25
Sitat fra: Griffel på mandag 26. mars 2012, klokken 20:49
Overskriften i tråden er Tesla Roadster og den har vel el lader på rundt 20 kW.
Nå kommer det jo en begrensning til, CHAdeMO 50 kW er ved 500V. Tesla Roadster har 375 V batterier, ladeeffekten blir derfor redusert til 37,5kW-
Som da dersom det går ca dobler hastigheten til den innbygde dersom det tillates.

Lading av denne typen batterier som Tesla bruker på under timen høres volsom ut. Men en og annen gang.
Leaf og Trilligeiere har jo også erfraing fra i vinter at Lading gikk litt langsommere på grunn av lav temperatur, så en skal vel ikke ta for gitt at California lading og Norsk høyfjellslading er like rask.

Ser jo det nå at det var Roadsteren det var henvist til ja. Det er liksom Model S som er i skuddet nå, gikk derfor automatisk ut fra denne. Roadster har jo ingen mulighet for hurtiglading overhodet, om man ikke regner den innebygde laderen på 16.8kW for hurtiglading men hvor får man 70A enfase i Norge ?

Model S har vesentlig høyere batterispenning, mener den blir rundt 450V. Dagens CHAdeMO-ladere leverer normalt inntil 125A, det blir maks 56kW. Men siden flere av de begrenser til 49kW maks så vil nok maks strøm havne rundt 110A. En teoretisk Roadster med CHAdeMO-port ville kunne fått 375V*125A=47kW effekt.

Tesla har aktiv temperatur-styring av batteriene, så lading vinterstid bør gå akkurat like fort som om sommeren. Batteriene varmes om vinteren og kjøles om sommeren.