Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Arnie på fredag 18. november 2011, klokken 20:32

Tittel: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: Arniefredag 18. november 2011, klokken 20:32
At prisen på hurtigstrøm ser ut til å nærme seg bensinpris liker jeg ikke, heller ikke at det skal kreves abonnementsavgift for å kunne delta i ”fyllekalaset”. Men dette diskuteres annet sted, og jeg både tror og håper at prisene vil havne på et fornuftig nivå etter hvert. Det er viktig for at elbiler skal få det gjennomslaget hos publikum som vi elbilenturiaster mener bilene fortjener.

Viktig for fremtidig elbilsuksess er også plasseringen av hurtigladestasjoner. Og dagens kart ser ikke bra ut etter min mening.

Jeg har planer om en rundtur i Leaf til sommeren – fra Trondheim og Vestlandskysten rundt til Oslo og oppover Gudbrandsdalen til Trondheim. Men hele den nordlige halvdel av kartet over Sør-Norge er jo en hurtigladerørken:

http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet (http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet)

Hvis vi skal slippe å holde oss med en fossilbil for å kunne ta lengre turer, må kartets hvite felter fylles med hurtigladere. Nå klumper de seg sammen i de store byene, der det allerede finnes flere av dem.

Mitt forslag er at når Transnova skal dele ut nye millioner til hurtigladere i året som kommer, må viktige krav for tildeling være at det er minst ti mils avstand til en allerede eksisterende lader, og at plasseringen må være langs en viktig ferdselsåre som f.eks. E6 eller E39.
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: jkirkebofredag 18. november 2011, klokken 21:14
Mitt forslag er at når Transnova skal dele ut nye millioner til hurtigladere i året som kommer, må viktige krav for tildeling være at det er minst ti mils avstand til en allerede eksisterende lader, og at plasseringen må være langs en viktig ferdselsåre som f.eks. E6 eller E39.

Ti mil er for langt mener jeg. Da må du lade til 100% for å ha margin nok til stigninger eller vinter, og det tar lang tid. Mellom 60 og 75km mener jeg er optimalt. Da kan man også hoppe over en ladestasjon sommerstid om man kjører pent.
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: mariowingfredag 18. november 2011, klokken 22:48
En annen skuffende ting er at det tilsynelatende fortsatt ikke er planlagt noen ladere mellom Drammen og Kristiansand/Arendal. Det er jo ganske mange som kjører E18 gjennom Vestfold og Telemark.
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: sven erikfredag 18. november 2011, klokken 23:49
om en setter  laderne med 5 mils avstand er det passe  da kunne en kjøre uten å tenke  men  se på stfold siden å oslo der blir det skog  ja en har en del biler i oslo område men  de kjører på jobb lader der å jem i jenn  det er ut av byen på langtur en trenger  hurtiglader   å i østfold får de lader med  faktisk 500 meters avstand  hva er vitsen ? en kann da  kjre en liten vei under hovedveien 
og lenger ned blir det   bare noen km    va med vestfold  her er det faktisk å et sted der alt ligger klart  bare bytte lader  den gamle er det ingen som bruker for  en får ikke nøkkel lenger
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: Arnielørdag 19. november 2011, klokken 10:01
Sitat
Mellom 60 og 75km mener jeg er optimalt.

Jeg er enig i at det kanskje vil være optimal avstand mellom hurtigladere på sikt (omtrent som bensinstasjoner), men for å få dekket mest mulig av de hvite felt på hurtigladerkartet må det legges opp til en strategisk spredning i den fasen vi nå befinner oss.

Dessuten vil nok elbilers rekkevidde øke i takt med spredning av ladestasjoner, slik at vi forhåpentligvis når et "metningspunkt" tidligere enn forventet.
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: arnejorg1lørdag 19. november 2011, klokken 11:04
Nå har vi jo ishavskraft som holder på med og sette opp Hurtigladestasjoner.
Jeg sendte mail for og få vite hva statusen er. Han ringte tilbake og fortalte at pr. i dag var det bare en stasjon som var ferdig oppsatt, men de skal være kommet langt i 2014.
Vel, tror de må få opp tempoet litt for og klare 2014. Det skal jo ikke være mer enn 5 mil mellom stasjonene i følge en mail jeg fikk for ca. ett år siden.

http://www.ishavsveien.no/ (http://www.ishavsveien.no/)
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: erik elørdag 19. november 2011, klokken 16:35
Lading av EL-biler må være nesten  gratis ellers stopper salget helt opp.Tenker vi snart nærmer oss "metnings" punktet. >:(   Om det bare blir snakk om at "fordelene" blir borte tror jeg det er bråstopp i salget.  Sorry,men miljøet driter 99 prosent av oss i. Ja selv Solheim og Hauge om det koster penger for dem selv.
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: sven eriklørdag 19. november 2011, klokken 22:52
jeg tenker miljø men det blir galt  når det koster  4 kr mila å kjøre  gass bil  å det da blir  over 10 kr mila å kjre elbil  da sier det seg  selv hva man velger  men at det  kommer til å koste  er ok  men ikke  mer at det blir likt eller noe under
men med den tettheten det blir i oslo  som jeg mener er unødvendig få det heller ut over i landet 
ja får statoil solgt 40 min per dag i gjennomsnitt per dag  med  andre hurtigladre rett ved  å lite folk som drar langt inne i oslo  ja  da vil jeg som privat person  starte  eget med  hurtigladre i vestfold  med et sted med  mat å snaks i nærheten å  noe rimligere strm  en de da vil jeg  bli rik tror jeg  for det er enormt av elbil  folk som i dag ikke  kan ta  elbilen  nedover her  til hytta  +++  så 2 steder i vestfold  er jeg sikker på at flere ville ta elbilen   da vil man å få mer miljø av det når en kann kutte helt ut  fosil bilen 

et ps ikke leg  lade stasjonen med  300 meters avstand  men  heller ca 5-10 mil som  tyskland  å fler andre de har ikke  masse i stor byene men en rett utenfor  ikke si at jeg ikke  vet  har pugget alt av ladestasjoner nedover  da jeg skal reise nedover til Mallaga i en  i Miev   å det er mulig nedover men kann  ikke kjre oslo på vintern
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: Griffelsøndag 20. november 2011, klokken 00:24
Det er klart at jeg også gjerne vil ha det meste så billig som mulig. Men desverre påvirkes prisen av helt andre faktorer enn mine ønsker og håp.

Lav pris fra hurtiglader er avhengig av en eller annen form for støtte. Enten penger fra stat og organisasjoner, som er tilfelle for en del av ladestasjonene, fra Nissan som en del av markedsføringen, eller mersalg ved at kunder handler andere ting.
For en bensinstasjon kan det bety at et antall familier oppholder seg på stasjonen i 30 min. I løpet av en dag skaffer en hurtiglader kanskje en 10 stykker. Disse kjøper strøm for 50 kr, kaffe og winerbrød i gjennomsnitt for 100,- . altså en ekstra omsettning 1500,- noe av dette er MVA og andre avgifter, og noe må du jo betale for strøm og andre råvarer.

Jeg håper du allerede har varmestuen med gatekjøkken i vestfold slik at dette kommer i tillegg ellers tror jeg du kommer til å sulten til sengs ganske ofte, du skal jo også betale renter og avdrag på installasjonen kanskje 1/2 milion.

Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: jkirkebosøndag 20. november 2011, klokken 00:40
Jeg håper du allerede har varmestuen med gatekjøkken i vestfold slik at dette kommer i tillegg ellers tror jeg du kommer til å sulten til sengs ganske ofte, du skal jo også betale renter og avdrag på installasjonen kanskje 1/2 milion.

En halv million er nok godt i overkant nå som Nissan begynner å levere hurtigladere for $10k.
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: sven eriksøndag 20. november 2011, klokken 01:03
jeg har faktisk regnet på dette  med totalt   litt over 1/2 miliom men har da og tatt med salg av mat å kaffe vafler +++ å ville da tjent en del  se selv 20  ganger  4  ganger 365 =29200 bare for det men  har de så mye der vil jeg si det vil bli  ca 40 nedover her    så da vil en betale alt mye fortere å en vil tjene på det andre å   med mye mindre investering en  om en skal selge bensin  som de tjener  ca 20 øre litern på  hvorfor  kann de da ikke legge inn  bare en krone i fortjeneste  på støm 
det de tjener på 40 liter bensin er 8 kr  hva med å tjene det samme på 30 min lading  å  da har en å akurat tid til middag  / hurtig mat samtidig om en er å farten å da er fortjenesten der
 en bensin pompe koster ca det samme som  hurtig lader så er det bygg  tanker +++
men  de ser stmmen som samme fortjeneste  middel som plølser +++ for å dekke tapet på bensin
kjenner folk som  jobber sentralt i statoil  de får å rimligere  strøm en andre
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: Rilumsøndag 20. november 2011, klokken 03:57
Mitt forslag er at når Transnova skal dele ut nye millioner til hurtigladere i året som kommer, må viktige krav for tildeling være at det er minst ti mils avstand til en allerede eksisterende lader, og at plasseringen må være langs en viktig ferdselsåre som f.eks. E6 eller E39.

Helt enig i en minste avstand, samt at de burde sette begrensnig på hvor mye det skal koste å bruke dem.
De som får støtte burde i utgangspunktet ha det som et service tilbud. Mener selvsagt ikke at de skal tape penger, men mener at fortjenesten bør hentes ut ved at brukerne legger igjen penger på andre varer/tjenester mens man venter.

For et stort kjøpesenter så er "investering" i en hurtiglader småpenger som de fort tjener inn på salg av andre varer/tjeneste. Det vil da også presse prisene på hurtiglading til et fornuftig nivå som gjør at de grådige krafselskapene enten må selge til en fornuftig pris eller la hurtigladerene sine støve ned.

Å sette opp en hurtiglader bare for å tjene penger på den blir dårlig butikk i disse dager. Men når kostnad for å sette opp hurtigladern blir så lav og antall brukere blir så høyt at prisen på lading blir ca dobbelt pris av hjemmelading, da er det håp.
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: Griffelsøndag 20. november 2011, klokken 11:47
Jeg håper du allerede har varmestuen med gatekjøkken i vestfold slik at dette kommer i tillegg ellers tror jeg du kommer til å sulten til sengs ganske ofte, du skal jo også betale renter og avdrag på installasjonen kanskje 1/2 milion.

En halv million er nok godt i overkant nå som Nissan begynner å levere hurtigladere for $10k.
+ Netttilkobling 100.000 +fundament og graving+ installasjon + MVA ++
Dette er vel også en sponsing fra Nissans side som gjør at prisen for hurtiglading kan gå noe ned.
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: jkirkebosøndag 20. november 2011, klokken 12:00
Jeg håper du allerede har varmestuen med gatekjøkken i vestfold slik at dette kommer i tillegg ellers tror jeg du kommer til å sulten til sengs ganske ofte, du skal jo også betale renter og avdrag på installasjonen kanskje 1/2 milion.

En halv million er nok godt i overkant nå som Nissan begynner å levere hurtigladere for $10k.
+ Netttilkobling 100.000 +fundament og graving+ installasjon + MVA ++

Ja, det er derfor jeg regnet med 250k pr. stk. Merverdiavgiften får da firmaene trukket ifra, så den har vel lite med saken å gjøre.

Sitat
Dette er vel også en sponsing fra Nissans side som gjør at prisen for hurtiglading kan gå noe ned.

Sponsingen er vel de 400 hurtigladerne som Nissan gir bort gratis. Disse til $10k tror jeg de selger mer eller mindre til selvkost. Stort volum = mye lavere produksjonskostnad. Det er ikke så dyre komponenter i disse, selve CHAdeMO pluggen er visst den dyreste enkeltkomponenten og da hjelper det nok å bestille noen tusen stk. i slengen.
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: Arniesøndag 20. november 2011, klokken 12:02
Slik jeg ser det er noe som ikke rimer når Statoil får offentlig støtte fra Transnova til å åpne en hurtigladestasjon på Økern, tre minutter unna en allerede eksisterende stasjon, og som lanseres med et "åpningstilbud" som har en hurtigstrømpris tilnærmet bensinprisen. Det lover ikke bra for fortsettelsen.

Derfor har jeg lyst til å lansere en idé som er mer etter våre elbilentusiasters hjerter (Vi er jo så bortskjemte med gratis strøm at vil helst vil ha null i driftsutgifter...).

Coach-surfing er som kjent et nettbasert system for gratis/billig, privat overnatting for farende folk på lavt budsjett. Vi kan starte "Charge-surfing": I neste utlysingsrunde fra Transnova oppfordres elbilentusiaster som er strategisk plassert på hurtigladerkartets hvite områder om å søke støtte til installering av hurtiglader hjemme. Fra denne kan de selge hurtigstrøm til elbilfarende kolleger for et meget lavt påslag på egen strømpris - gjerne kombinert med litt vaffelsalg og elbilprat...

Nissan-laderen koster jo bare 10k dollar, og laderne blir neppe dyrere etter hvert som det kommer flere tilbydere av slikt utstyr. Kanskje kunne også NORSTART gi tilleggsstøtte til private ladebusinesser...
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: jkirkebosøndag 20. november 2011, klokken 12:11
Coach-surfing er som kjent et nettbasert system for gratis/billig, privat overnatting for farende folk på lavt budsjett. Vi kan starte "Charge-surfing": I neste utlysingsrunde fra Transnova oppfordres elbilentusiaster som er strategisk plassert på hurtigladerkartets hvite områder om å søke støtte til installering av hurtiglader hjemme. Fra denne kan de selge hurtigstrøm til elbilfarende kolleger for et meget lavt påslag på egen strømpris - gjerne kombinert med litt vaffelsalg og elbilprat...

Nissan-laderen koster jo bare 10k dollar, og laderne blir neppe dyrere etter hvert som det kommer flere tilbydere av slikt utstyr. Kanskje kunne også NORSTART gi tilleggsstøtte til private ladebusinesser...

Problemet her er at laderen krever 3-fase 400V 80A, og det er det ikke spesielt enkelt eller billig å få installert hjemme i Norge. Du vil gjerne ha noe igjen til huset også, så egentlig må man opp på 125A inntak for å kunne drive en hurtiglader + et hus. Det gir 86kW tilgjengelig. Sannsynligvis må du betale for din egen trafo for å få såpass stort inntak, siden det aller meste av landet kun har 230V 3-fase, ikke 400V.
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: Arniesøndag 20. november 2011, klokken 12:26
Et par kommentarer:

Etter det jeg har forstått, legges det 400 volt ved utbygging av nye boligområder flere steder i Norge nå.

Et alernativ kan være at man ikke går for "full-blown" hurtiglader for hjemmeinstallasjon, men en med amperestyrke under dette men godt over 16A. Det vil også være nyttig for elbilister "on the road".

Et tredje alternativ kan være at vi elbilentusiaster påvirker bedrifter i vårt nærområde som har 400 volt  (mekanisk verksted, skipsverft f.eks) til å installere hurtiglader (miljøprofil er viktig for slike virksomheter). Selv har jeg vært en pådriver for at NTNU i Trondheim nå setter opp en hurtigladestasjon.
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: fluxsøndag 20. november 2011, klokken 13:40
Jeg tror de japanske og amerikanske chademo laderene er tilpasset 3-fase 200-240v  AC på inntak. Det bør ikke være noe problem å tilpasse inntakside til Norsk 230V nett. Jeg har sett i spec på noen chademo ladere at de kan konfigureres i software for maks strømforbruk, slik at en kan justere de til tilgjengelig kapasitet på inntak. 

Jeg har selv 125A inntak 3 fase 230v og har ikke betalt noe ekstra for det i forhold til mer normalt inntak. Det er litt forskjellig praksis fra nettleverandører, noen krever en litt høyere nettavgift når en går over 3x63A230V eller 40A/400V.

Jeg foreslår at alle med elbil krever å få installert timemåler for å optimere pris på lading av bil, og for å balansere last på nettet med fornuftig timing av lading. Nett leverandørene er forpliktet til å gi deg timesmåler til kostpris, men jeg aner en uvilje fra bransjen. Jeg antar at det er her strømleverandørene har sin fortjeneste på kraftsalg, fordi de kan time kjøp og salg av kraft med betydelig bedre margin enn den månedlige gjennomsnittsprisen vi betaler på strøm til innkjøpspris.


Presentasjon fra Chademo europe:
http://www.ishavsveien.no/wp-content/uploads/2011/11/Chademo-111108-presentation-QC.pptx (http://www.ishavsveien.no/wp-content/uploads/2011/11/Chademo-111108-presentation-QC.pptx)
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: jkirkebosøndag 20. november 2011, klokken 15:40
Et tredje alternativ kan være at vi elbilentusiaster påvirker bedrifter i vårt nærområde som har 400 volt  (mekanisk verksted, skipsverft f.eks) til å installere hurtiglader (miljøprofil er viktig for slike virksomheter). Selv har jeg vært en pådriver for at NTNU i Trondheim nå setter opp en hurtigladestasjon.

Eller vi kan påvirke energiselskapene. Eidsiva er jo godt igang, jeg skriver stadig oppmuntrende innlegg på Facebooksiden deres. Jeg har også sendt mail til flere andre energiselskaper i områder der jeg kan ha bruk for hurtiglader. Jo flere som melder interesse, jo større sjanse for at noe skjer. Det samme gjelde f.eks kjøpesentre. Sendte akkurat en til Nordby (riktinok ang. vanlige ladepunkter), det blir spennende å se hva svaret blir.
Tittel: Sv: Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene
Skrevet av: sven eriksøndag 20. november 2011, klokken 16:09
hva om en bare får noen ved hoved veiene det er der en trenger det å utrolig nokk ligger det  stor strøm styrke  klar der   men  en vil at noen skal tjene masse masse penger  ser at det  byner å bli masse elbiler men  jør så vi kann  kjøre langt  å  billigere en vaanlig bil
det er jo sykt at vanlig bil blir billigere om jeg skal kjøre langt en min elbil  som jeg  må bruke lenger tid med